Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. juni 2014
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jernbane
(Projektering af baner)
§ 1
I lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1249 af 11. november 2010, som ændret ved lov nr. 612 af
18. juni 2012 og § 1 i lov nr. 613 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Projektering af baner
§ 2 a.
Transportministeren kan pålægge byggelinjer, når
det er nødvendigt for at sikre gennemførelsen af nye
baneanlæg eller ændringer af bestående
baneanlæg. Byggelinjer kan pålægges for en
periode af højst 10 år. Byggelinjepålægget
kan én gang ved et nyt pålæg forlænges med
yderligere op til 10 år.
Stk. 2. På
arealer, der ligger inden for byggelinjen, må der ikke uden
tilladelse fra transportministeren opføres ny bebyggelse
eller tilbygning til eksisterende bebyggelse, foretages
væsentlige forandringer i eksisterende bebyggelse,
genopføres nedbrændt eller nedrevet bebyggelse eller
etableres andre anlæg og indretninger af blivende art.
§ 2 b.
Transportministeren kan som en midlertidig foranstaltning forud for
et eventuelt pålæg af byggelinjer nedlægge forbud
mod, at der på et areal, der berøres af de
anlæg, der er nævnt i § 2 a, stk. 1, foretages de
foranstaltninger, der er nævnt i § 2 a, stk. 2. Et
sådant forbud kan nedlægges for et tidsrum af 1
år og kan ikke nedlægges mere end én gang.
Stk. 2. Kommunen skal
indberette til transportministeren, inden der meddeles tilladelse
til byggeri på arealer, der ikke er pålagt byggelinjer,
og som berøres af anlægget. Hvis transportministeren
ikke inden for 2 måneder efter at have modtaget sådan
indberetning nedlægger forbud i henhold til stk. 1, kan
byggetilladelse meddeles.
Stk. 3. Klage over en
afgørelse om forbud fritager ikke klageren for at efterkomme
forbuddet. Klagemyndigheden kan dog bestemme, at klagen skal have
opsættende virkning.
§ 2 c.
Transportministeren skal i lokale medier el.lign.
offentliggøre byggelinjepålæg efter § 2 a,
stk. 1. Transportministeren skal endvidere sende meddelelse til de
ejere og brugere, hvis ejendomme direkte berøres af
pålægget, og hvis adkomst fremgår af
tingbogen.
Stk. 2.
Byggelinjepålægget skal tinglyses med angivelse af
hjemmel, når fristen for klage er udløbet og der er
truffet afgørelse i en eventuel klagesag.
Stk. 3. Klage over en
afgørelse om byggelinjepålæg fritager ikke
klageren for at efterkomme pålægget. Klagemyndigheden
kan dog bestemme, at klagen skal have opsættende
virkning.
Stk. 4.
Byggelinjepålæg skal fra offentliggørelsen
respekteres af ejendommenes ejere og brugere, panthavere og andre
indehavere af rettigheder over ejendommene, uanset hvornår
rettighederne er erhvervet.
Stk. 5. Forinden
byggearbejder iværksættes på et areal,
hvorpå der er pålagt byggelinjer i henhold til § 2
a, stk. 1, skal bygherren indhente oplysning hos
transportministeren om, hvorvidt arbejdets udførelse vil
komme i strid med byggelinjepålægget.
§ 2 d.
Hvis ejeren af et areal, der er pålagt byggelinjer efter
§ 2 a, stk. 1, afskæres fra en udnyttelse af arealet,
der er økonomisk rimelig og forsvarlig under hensyn til
arealets beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer
til den udnyttelse, der finder sted af tilgrænsende eller
omliggende arealer, kan ejeren på ethvert tidspunkt
kræve, at transportministeren på vegne af den myndighed
eller det selskab oprettet ved lov, som har ansvaret for
projekteringen, overtager arealet mod erstatning. Myndigheden
henholdsvis selskabet afholder alle omkostninger hertil.
Stk. 2. Ejeren af et
areal, der i væsentligt omfang er pålagt byggelinjer
efter § 2 a, stk. 1, kan på ethvert tidspunkt desuden
kræve, at transportministeren på vegne af den myndighed
eller det selskab oprettet ved lov, som har ansvaret for
projekteringen, overtager arealet mod erstatning, når
byggelinjerne hindrer afhændelse af arealet på normale
vilkår og ejeren af særlige personlige grunde
ønsker at afstå arealet før det tidspunkt, hvor
der kan foretages ekspropriation.
Stk. 3. Udgør det
areal, der er pålagt byggelinjer efter § 2 a, stk. 1,
kun en del af en ejendom, kan ejeren kræve hele ejendommen
overtaget, hvis den tilbageværende del af ejendommen bliver
så lille eller af en sådan beskaffenhed, at ejendommen
ikke skønnes hensigtsmæssigt at kunne bevares som
selvstændig ejendom eller udnyttes på rimelig
måde. Tilsvarende gælder, hvis
byggelinjepålægget hindrer afhændelse af hele
ejendommen på normale vilkår i de situatio?ner,
der er nævnt i stk. 2.
Stk. 4. Afslår
transportministeren ejerens anmodning om overtagelse efter stk.
1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage transportministerens
afgørelse til de ekspropriations- og taksationsmyndigheder,
der er nedsat i henhold til lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Ekspropriati?ons- og taksationsmyndighederne afgør, om
ejerens krav efter stk. 1-3 skal imødekommes, og
fastsætter i så fald erstatning for arealets
overtagelse efter § 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige
veje.
Stk. 5.
Afgørelser efter stk. 1-3, der kan påklages efter stk.
4, kan ikke indbringes for domstolene, før klageadgangen er
udnyttet. Søgsmål skal være anlagt, inden for 6
måneder efter at klagemyndighedens afgørelse er kommet
frem til klageren.
§ 2 e.
Transportministeren kan på vegne af den myndighed eller det
selskab oprettet ved lov, som har ansvaret for projekteringen af
nye baneanlæg eller ændring af bestående
baneanlæg, efter anmodning fra ejeren i særlige
tilfælde overtage en ejendom, der berøres
særligt indgribende af en projekteringsaktivitet, der
udføres af myndigheden eller selskabet, før
tidspunktet for de ordinære ekspropriationer, såfremt
ejendommen ikke kan afhændes på normale vilkår.
Myndigheden henholdsvis selskabet afholder alle omkostninger
hertil.
Stk. 2. Erstatningen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Stk. 3. Ved
erstatningsfastsættelsen finder § 51, stk. 1 og 2, i lov
om offentlige veje anvendelse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2014.