Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 26. maj 2014
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslag nr. L 172 og 2
ændringsforslag til lovforslag nr. L 173.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 26. marts
2014 og var til 1. behandling den 4. april 2014. Lovforslagene blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i 4
møder.
To lovforslag behandles samlet
De to lovforslag, L 172 og L 173, er
behandlet under et i udvalget.
Høring
Et udkast til lovforslagene har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 27.
marts 2014 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til transportministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 20. maj 2014. Ministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af V, LA og KF) indstiller
lovforslagene til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller lovforslagene til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil dog stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstre er principiel tilhænger af
»timemodellen«, men finansieringen er stærkt
bekymrende. Venstre kan ikke tilslutte sig en finansieringsform,
som risikerer at koste danske arbejdspladser.
Venstre finder endvidere den enkelte
borgers garantier i forbindelse med forekspropiration usystematiske
og usikre.
Et andet
mindretal (LA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslagene ved 3. behandling. Mindretallet vil dog stemme for de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
til
I. Forslag til lov om projektering af
nyanlæg og hastighedsopgraderinger af en række
jernbanestrækninger på hovedbanen og
regionalbanerne
Ny paragraf
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01. § 21 e i lov om jernbane finder anvendelse i
forbindelse med projekteringen af de anlægsprojekter, der er
nævnt i § 1, nr. 1 og 2, således at
Vejdirektoratet får de samme beføjelser som en
infrastrukturforvalter.«
[Vejdirektoratet får samme
beføjelser som en infrastrukturforvalter til at foretage
jordbundsundersøgelser, arkæologiske
forundersøgelser m.v.]
Til § 2
2)
Datoen »1. juni 2014« ændres til: »1. juli
2014«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 21 e i lov om jernbane om adgang til
at foretage jordbundsundersøgelser, arkæologiske
forundersøgelser m.v. finder generelt anvendelse i
forbindelse med projektering af nye baneanlæg eller
ændringer af bestående baneanlæg, men
beføjelsen efter den gældende bestemmelse tilkommer
kun infrastrukturforvalteren, Metroselskabet I/S og
Trafikstyrelsen.
Transportministeren har besluttet, at
Vejdirektoratet på ministerens vegne skal undersøge og
projektere en ny jernbane over Vestfyn og en jernbane over Vejle
Fjord, herunder undersøge anlægsprojekternes
virkninger på miljøet. Transportministeren forventes
således at ville delegere beføjelserne i § 1, nr.
1 og 2, til Vejdirektoratet. Det foreslås derfor, at §
21 e i lov om jernbane finder anvendelse i forbindelse med de i
§ 1, nr. 1 og 2, nævnte anlægsprojekter,
således at Vejdirektoratet får de samme
beføjelser som en infrastrukturforvalter.
Til nr. 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2014.
Ændringsforslag
til
II. Forslag til lov om ændring af
lov om jernbane
Til titlen
1) Som
undertitel indsættes:
»(Projektering af baner).«
[Indsættelse af
undertitel]
Til § 2
2)
Datoen »1. juni 2014« ændres til: »1. juli
2014«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Undertitel indsættes.
Til nr. 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2014.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne
Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV)
Karsten Hønge (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Troels Lund Poulsen (V) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom
Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 172 og L 173
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslagene | 3 | Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslagene | 4 | Ændringsforslag til L 172, fra
transportministeren | 5 | Ændringsforslag til L 173, fra
transportministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag til L 172 og L 173,
fra transportministeren | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | 3. udkast til betænkning | 10 | Oversendelse af et oversigtsnotat fra
Banedanmark om de seneste forlods overtagelser på Ringsted -
Femern banen, fra transportministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 172 og L 173
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke reelle muligheder for
alternative linjeføringer over Vejle Fjord der findes med
henblik på at undgå at ekspropriere boliger, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvornår vil der komme en
afklaring om den præcise linjeføring af den nye bane
Hovedgård-Hasselager, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvad anlæg af et
dobbeltspor Vejle-Jelling (eller dele af strækningen)
skønsmæssigt vil koste, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvor stor differencen er mellem
anlæg af bane Vejle-Billund med henholdsvis diesel og
eldrift, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvorvidt de argumenter, der
fremføres med henblik på at nedlægge et antal
mindre vestfynske stationer, stadig vil være gældende
efter anlæg af ny bane Odense-Middelfart, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, i hvilket omfang åbning af
nye regionaltogsstationer indgår, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, i hvilket omfang en
tunnellægning af letbanen Odder-Grenaa gennem Aarhus H vil
kunne bidrage til, at der frigøres mere perronkapacitet, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, i hvilket omfang en flytning af
Arrivas klargøringscenter fra den nuværende placering
ved Ringgadebroen til øst for banegården omkring
Værkmestergade efter ministerens opfattelse vil kunne
forøge spor- og perronkapaciteten på Aarhus H, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan problemet med
ophængning af køreledninger i den meget lavloftede
perronhal på Aarhus H løses, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorvidt ministeren kan
redegøre for de kontraktuelle forhold i forbindelse med
indsættelse af direkte tog
Aarhus-(Gødstrup)-Holstebro, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvorvidt ministeren kan
redegøre for det øgede materielbehov ved at
forlænge det direkte tog Aarhus-(Gødstrup)-Holstebro
til Struer, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvorvidt ministeren kan udarbejde
en handlingsplan, der imødekommer det af Dansk
Handicapforbunds påviste efterslæb inden for
jernbanetrafikken, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvor meget det vil koste at
opsætte tilstrækkelig med støjskærme ved
anlægget ved Ny Ellebjerg, således at
støjniveauet kommer ned under grænseværdien, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvorfor der i skemaet
»Samlede vurderinger af lovforslaget« anføres,
at der ikke er miljømæssige konsekvenser, til trods
for at det årlige CO2-udslip
reduceres med ca. 220.000 t, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvorfor
afværgeforanstaltninger vedr. eltogenes elektromagnetiske
stråling ikke indgår i udbuddet, men vil blive
håndteret for de enkelte strækninger på grundlag
af VVM-undersøgelser, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvorvidt der er andre elementer i
anlægsarbejdet - og i givet fald hvilke - der heller ikke
indgår i udbuddet, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om, i hvilket omfang ønsket om
at anlægge et større antal p-pladser ved
superlyntogsstationerne kolliderer med lokale ønsker og
behov for at anvende stationsnærhedsprincippet, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvor meget det vil koste at
genåbne stationerne i Rinkenæs og Avnbøl
på strækningen Tinglev-Sønderborg, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvori forbedringen reelt
består når den periode, hvor en ejendom kan
pålægges byggelinjer ifølge forslaget, vil
være to gange 10 år, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorvidt ministeren kan oplyse,
om disse årsager vil indgå i vurderingen af,
hvornår der kan ske forlods overtagelse, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvorvidt ændringerne i L
173 også gælder for igangværende
anlægsarbejder, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvorvidt ændringerne i L
173 også gælder, hvor der ved anlægsarbejder
(igangværende som fremtidige) anvendes jordankre, der reelt
kan medvirke til, at en ejendom derefter ikke længere kan
sælges eller belånes, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvorvidt der har været
tilfælde, hvor staten forlods har overtaget ejendomme ud fra
en forventning om anlæg af en vej eller bane, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvorfor Vejdirektoratet skal
undersøge og projektere den nye jernbane over Vestfyn samt
jernbane over Vejle Fjord, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 25 | Spm. om, hvorledes samarbejdet mellem
Vejdirektoratet og Banedanmark om ovenstående projekter vil
blive organiseret med hensyn til ansvarsfordeling og
beslutningskompetence, i fald der skulle opstå uenigheder
mellem de to, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om ministerens talepapir fra det
åbne samråd 20/5-14 om
samrådsspørgsmål A og B, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm., om ministeren ikke mener, at
ministerens tilsagn om, at berørte lodsejere allerede, efter
at loven er vedtaget, kan henvende sig med deres ønske om en
forlodsekspropriation, er helt urealistisk, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, hvor lang tid den forventede
sagsbehandlingstid vil være fra ansøgning til
afgørelse, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 172
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om ministeren kan
redegøre for og uddybe bemærkninger i L 173, hvor der
under særlige omstændigheder kan foretages
ekspropriation af lodsejernes jord og bolig, til
transportministeren | B | Samrådsspm. om, hvor hurtigt en
ansøgning til Vejdirektoratet om at blive omfattet af reglen
om forhåndsovertagelse kan blive behandlet, til
transportministeren |
|