Fremsat den 26. marts 2014 af
transportministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om projektering af nyanlæg og
hastighedsopgraderinger af en række jernbanestrækninger
på hovedbanen og regionalbanerne
§ 1. Transportministeren bemyndiges til
at undersøge og projektere følgende
anlægsprojekter, herunder undersøge
anlægsprojekternes virkninger på miljøet:
1) En ny jernbane over Vestfyn, jf.
bilag 1 til loven.
2) En jernbane over Vejle Fjord, jf.
bilag 2 til loven.
3) En ny jernbane mellem
Hovedgård-Hasselager, jf. bilag 3 til loven.
4) Banebetjening af Billund og Billund
Lufthavn.
5) Hastighedsopgraderinger af
hovedbanestrækningerne Fredericia-Vejle, Vejle-Horsens,
Horsens-Hovedgård, Aarhus-Aalborg og omkring Aarhus
Hovedbanegård samt perrontilpasninger m.v.
6) Hastighedsopgraderinger af de
regionale jernbanestrækninger Aalborg-Frederikshavn,
Struer-Thisted, Langå-Struer,
Østerport-Helsingør, Vejle-Struer, Esbjerg-Struer,
Skanderborg-Skjern, Bramming-Tønder,
Holbæk-Kalundborg, Køge Nord-Næstved samt
Tinglev-Sønderborg.
7) Forbedring af gods- og
passagerkapaciteten i Nordjylland.
8) Øget banekapacitet mellem
Herning-Holstebro.
9) Niveaufri skæring ved Ny
Ellebjerg Station.
10) Ekstra spor ved Gødstrup
Station.
§ 2. Loven træder i kraft den 1.
juni 2014.
Bilag 1
Ny jernbane over Vestfyn
Bilag 2
Jernbane over Vejle Fjord
Bilag 3
Ny jernbane
Hovedgård-Hasselager
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund for forslaget | | 2.1. | Politiske aftaler | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Ny Jernbane over Vestfyn | | 3.2. | Jernbane over Vejle Fjord | | 3.3. | Ny jernbane
Hovedgård-Hasselager | | 3.4. | Banebetjening af Billund og Billund
Lufthavn | | 3.5. | Hastighedsopgraderinger på hovedbanen
i forbindelse med Timemodellen | | 3.6. | Regionale hastighedsopgraderinger | | 3.7. | Forbedring af gods- og passagerkapaciteten
i Nordjylland | | 3.8. | Øget kapacitet på jernbanen
mellem Herning og Holstebro | | 3.9. | Niveaufri skæring ved Ny Ellebjerg
Station | | 3.10. | Ekstra spor ved Gødstrup
Station | | 3.11. | Elektrificering | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | | |
|
1.
Indledning
Det foreslås, at transportministeren
bemyndiges til at undersøge, projektere og
miljøvurdere en lang række konkrete projekter, som til
sammen realiserer Togfonden DK og visionen om Timemodellen.
Lovforslaget indeholder bemyndigelse til, at
transportministeren kan undersøge, projektere og
miljøvurdere følgende anlægsprojekter:
1) En ny jernbane
over Vestfyn, jf. bilag 1 til loven.
2) En jernbane over
Vejle Fjord, jf. bilag 2 til loven.
3) En ny jernbane
mellem Hovedgård-Hasselager, jf. bilag 3 til loven.
4) Banebetjening af
Billund og Billund Lufthavn.
5)
Hastighedsopgraderinger af hovedbanestrækningerne
Fredericia-Vejle, Vejle-Horsens, Horsens-Hovedgård,
Aarhus-Aalborg og omkring Aarhus Hovedbanegård samt
perrontilpasninger m.v.
6)
Hastighedsopgraderinger af de regionale jernbanestrækninger
Aalborg-Frederikshavn, Struer-Thisted, Langå-Struer,
Østerport-Helsingør, Vejle-Struer, Esbjerg-Struer,
Skanderborg-Skjern, Bramming-Tønder,
Holbæk-Kalundborg, Køge Nord-Næstved samt
Tinglev-Sønderborg.
7) Forbedring af
gods- og passagerkapaciteten i Nordjylland.
8) Øget
banekapacitet mellem Herning-Holstebro.
9) Niveaufri
skæring ved Ny Ellebjerg Station.
10) Ekstra spor ved
Gødstrup Station.
2. Baggrund
for forslaget
2.1.
Politiske aftaler
Den daværende regering
(Socialdemokraterne, Sociali?stisk Folkeparti og Det Radikale
Venstre), Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgik den 17. september
2013 Aftale om harmonisering af beskatningen i Nordsøen,
hvoraf det fremgår, at det statslige merprovenu ved
harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på ca. 28,5
mia. kr. afsættes til kollektiv trafik til størst
mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK.
Den daværende regering
(Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale
Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 14. januar
2014 Aftale om en moderne jernbane - udmøntning af Togfonden
DK. Aftalen omhandler den nærmere udmøntning af
midlerne i Togfonden DK, herunder at der disponeres 23,3 mia. kr.
til massive investeringer i nye skinner, hurtigere forbindelser og
elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet.
Desuden reserveres der 3,3 mia. kr. til en ny jernbane mellem
Hovedgård og Hasselager. Den politiske aftale om Togfonden DK
er gengivet i bilag 1 til lovforslaget.
3.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget giver hjemmel til, at
transportministeren kan undersøge, projektere og
miljøvurdere de konkrete projekter, der er angivet i §
1, og som er beskrevet nærmere nedenfor i afsnittene 3.1 -
3.10.
For alle anlægsprojekterne gælder,
at den konkrete udformning af disse skal undersøges
nærmere, herunder skal det vurderes, om der er VVM-pligt for
det enkelte projekt eller om projektet ikke vil påvirke
miljøet i en sådan grad, at yderligere
undersøgelser er nødvendige.
For så vidt angår nyanlæg af
jernbaner, jf. de foreslåede projekter i § 1, nr. 1-4,
vil disse være VVM-pligtige. Disse projekter vil
således skulle gennemgå en VVM-proces, hvor den
myndighed, som får ansvaret for projekteringen, udarbejder en
VVM-redegørelse. Offentligheden vil i forbindelse med
myndighedens udarbejdelse af VVM-redegørelsen blive
inddraget i en idefase og i en offentlighedsfase.
VVM-redegørelsen vil i det væsentlige blive
indarbejdet i en kommende anlægslov. Derved vil
anlægsloven få samme kendetegn som en VVM-tilladelse,
idet lovgiver inden vedtagelse af loven har taget alle projektets
miljøpåvirkninger i betragtning. Denne model er i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet, hvoraf det
fremgår af art. 1, stk. 4, at direktivet ikke finder
anvendelse på projekter, der vedtages i enkeltheder ved en
national særlov.
For så vidt angår de øvrige
projekter, jf. de foreslåede projekter i § 1, nr. 5-10,
vil det ligeledes skulle vurderes, i hvilket omfang projekterne
påvirker miljøet. Den myndighed, som får
ansvaret for projekteringen, vil udarbejde en såkaldt
screening, som i overensstemmelse med bekendtgørelse nr.
1654 af 27. december 2013 om vurdering af visse offentlige og
privates anlægs virkning på miljøet (VVM) i
medfør af lov om planlægning, anmeldes til de
berørte kommuner. Kommunen videresender anmeldelsen til
Naturstyrelsen. Naturstyrelsen træffer på den baggrund
en screeningsafgørelse, om hvorvidt projektet er
VVM-pligtigt eller ej. Såfremt der er VVM-pligt kan projektet
gennemføres på to måder, enten via
ovennævnte model, hvor der gennemføres en VVM-proces
og hvor projektet munder ud i en anlægslov, eller via den
normale VVM-proces i planloven, hvor det er Naturstyrelsen, der
giver en VVM-tilladelse.
Det vil i praksis være
transportministeren, der beslutter om et VVM-pligtigt projekt vil
blive realiseret på baggrund af en anlægslov eller
efter de almindelige VVM-regler i planloven. Beslutning herom vil
afhænge af projektets omfang og karakter, men også af
projektets tidsplan. Det er på nuværende tidspunkt ikke
afklaret, om der vil blive udarbejdet anlægslove for samtlige
de foreslåede anlægsprojekter.
Såfremt et projekt ikke påvirker
miljøet væsentligt vil projektet i udgangspunktet
kunne iværksættes uden yderligere
miljøundersøgelser.
3.1. Ny
Jernbane over Vestfyn
Der påtænkes etableret en ny
højhastighedsbane på 35 km langs den fynske motorvej,
jf. bilag 1 til loven. Hovedforslaget er en placering på den
sydlige side af motorvejen. Banen tilsluttes den eksisterende
jernbane hhv. vest for Odense og øst for Kauslunde. Den nye
jernbane er 4 km kortere end den eksisterende jernbane, som bevares
til brug for regionaltog og godstog.
3.2.
Jernbane over Vejle Fjord
Der påtænkes etableret en 9 km
lang højhastighedsjernbane, som forløber hen over
Vejle Fjord 6,5 km øst for den nuværende vejbro, jf.
bilag 2 til loven. Anlægget omfatter en ca. 3,1 km lang bro
og 6 km landanlæg. Broens højde bliver 40 meter i
gennemsejlingsfaget. Hovedforslaget indebærer, at jernbanen
udfletter fra den eksisterende jernbane ved Brejning og går
gennem et skovområde ned mod fjorden. Nord for fjorden
tilsluttes jernbanen til den eksisterende jernbane ved
Daugård.
3.3. Ny
jernbane Hovedgård-Hasselager
Der påtænkes etableret en ny 23 km
lang højhastighedsjernbane fra Hovedgård nord for
Horsens til Hasselager syd for Aarhus,
jf. bilag 3 til loven. Hovedforslaget indebærer, at den nye
jernbane forløber gennem åbne arealer, tilsluttes den
eksisterende jernbane syd for Hovedgård, passerer øst
om Solbjerg og tilsluttes den eksisterende jernbane i Hasselager.
Som det fremgår af bilag 3 til loven, er der en alternativ
linjeføring, som også vil blive
miljøvurderet.
3.4.
Banebetjening af Billund og Billund Lufthavn
Der påtænkes etableret en
baneforbindelse mellem Vejle og Billund.
Såvel den konkrete linjeføring,
samt hvilken form for banebetjening (jernbane eller letbane), der
ønskes, skal forinden linjeføringen og baneformen
fastlægges, drøftes nærmere, herunder med de
lokale parter.
En banebetjening af Billund vil bidrage til et
generelt løft af den kollektive trafik i Østjylland
og skabe sammenhæng mellem landsdelstrafikken og de
prioriterede byer i Timemodellen, herunder bl.a. Vejle og Herning
og Billund. Banen får stationer ved Billund Lufthavn og
nær Legoland.
3.5.
Hastighedsopgraderinger på hovedbanen i forbindelse med
Timemodellen
Relevante dele af hovedbanen
påtænkes hastighedsopgraderet i forbindelse med
Timemodellen.
Hastighedsopgraderinger på jernbanen
betyder, at strækningshastigheden sættes op,
således at togene kan køre hurtigere, og det
medfører, at sikkerheden skal øges f.eks. ved
nedlæggelse af overkørsler, forhøjelse af broer
samt udretning af kurver m.v.
Den eksisterende jernbane mellem Fredericia og
Hovedgård samt mellem Aarhus og Aalborg påtænkes
opgraderet til 200 km/t eller højest mulige hastighed.
Hastigheden gennem Fredericia Banegård
påtænkes opgraderet fra 100 km/t til 120 km/t ved at
justere sporene og kurverne.
Strækningen mellem Pjedsted og Brejning
påtænkes opgraderet fra 140 km/t til 160 km/t.
Strækningen mellem Daugård og
Horsens påtænkes opgraderet til 200 km/t ved blandt
andet at rette to kurver ud.
Strækningen mellem Horsens
Nord-Hovedgård påtænkes opgraderet til 200 km/t
ved blandt andet at rette 9 kurver ud.
Strækningerne Aarhus-Hobro og
Hobro-Aalborg påtænkes ligeledes hastighedsopgraderet.
Forligskredsen bag Aftalen om En Grøn Transportpolitik af
29. januar 2009 Den daværende regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance
har tidligere besluttet en hastighedsopgradering fra de
nuværende 120 km/t til 160 km/t på strækningen
mellem Aarhus og Aalborg. Med VVM-analysen undersøges
muligheden for, at hastigheden kan sættes yderligere op. Med
Togfonden DK afsættes midler til at øge hastigheden
på strækningen til 200 km/t de steder, hvor det er
muligt uden større sporflytninger. På øvrige
delstrækninger øges hastigheden til det maksimalt
mulige uden større sporflytninger.
Kapaciteten på Aarhus
Hovedbanegård påtænkes udbygget ved blandt andet
nye eller ændrede sporskifteforbindelser samt en ny perron.
Der er desuden afsat midler til en pulje, således at
udfordringer på andre stationer i forhold til afvikling af
togene kan undersøges og imødekommes.
3.6.
Regionale hastighedsopgraderinger
For at give et samlet løft til
togtrafikken i hele landet og forstærke den lokale gevinst
ved Timemodellen påtænkes hastighedsopgraderinger af
følgende regionale jernbanestrækninger:
Aalborg-Frederikshavn
Struer-Thisted
Langå-Struer
Østerport-Helsingør
Vejle-Struer
Esbjerg-Struer
Skanderborg-Skjern
Bramming-Tønder
Holbæk-Kalundborg
Køge Nord-Næstved
Tinglev-Sønderborg
Hastighedsopgraderinger på jernbanen
betyder, at strækningshastigheden sættes op,
således at togene kan køre hurtigere, og det
medfører, at sikkerheden skal øges f.eks. ved
nedlæggelse af overkørsler, forhøjelse af broer
samt udretning af kurver m.v.
3.7.
Forbedring af gods- og passagerkapaciteten i Nordjylland
Der påtænkes en udbygning af
kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals, dvs. på såvel
Banedanmarks net som på Region Nordjyllands jernbane
Hjørring-Hirtshals, eventuelt via dobbeltspor og/eller
krydsningsstationer m.v.
3.8.
Øget kapacitet på jernbanen mellem Herning og
Holstebro
Det påtænkes, at kapaciteten
på jernbanen mellem Herning og Holstebro skal
undersøges nærmere samt at kapaciteten skal udbygges.
Formålet med at udbygge kapaciteten på jernbanen er at
muliggøre, at der kan køre op til tre tog i timen
på strækningen og på den måde skabe
grundlag for at køre direkte tog mellem Aarhus og
Holstebro.
3.9.
Niveaufri skæring ved Ny Ellebjerg Station
Der påtænkes etableret en
niveaufri skæring (en såkaldt fly-over), hvor
Øresundsbanen på en bro føres over den nye
jernbane København-Ringsted vest for Ny Ellebjerg Station.
En niveaufri skæring ved Ny Ellebjerg Station vurderes at
have betydelig trafikal værdi og vil særligt være
til fordel for godstogene. For passagertrafikken ligger Ny
Ellebjerg Station endvidere centralt, hvor jernbanen
København-Køge-Ringsted, Øresundsbanen,
S-togsringen og S-banen til Køge krydser hinanden. Det
gør Ny Ellebjerg Station oplagt som et nyt trafikknudepunkt
for hele hovedstadsområdet. Der påtænkes
således etableret de nødvendige perroner, trapper,
elevatorer, overdækning m.v. på Ny Ellebjerg
Station.
3.10. Ekstra
spor ved Gødstrup Station
I Aftale om Elektrificering af jernbanen m.v.
af 7. februar 2012 mellem den daværende regering
(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti),
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti, blev det besluttet at etablere en station (med
ét spor) ved det kommende regionshospital beliggende ved
Gødstrup. Der påtænkes etableret et ekstra spor
på stationen, som vil forbedre mulighederne for trafikering
af stationen.
3.11.
Elektrificering
Som en del af aftalen om udmøntningen
af Togfonden DK gennemføres også elektrificering af
den resterende del af jernbanehovednettet i Danmark. Det drejer sig
om strækningerne:
Fredericia-Aalborg (i årene
2021-2023)
Aalborg-Frederikshavn (i årene
2023-2025)
Roskilde-Kalundborg (i årene
2022-2024)
Vejle-Struer (i årene 2024-2026)
Elektrificeringsprojekterne har hjemmel i lov
nr. 609 af 12. juni 2013 om elektrificering af jernbanen og
indgår ikke i denne lov. Parterne bag aftalen om Togfonden DK
er enige om at igangsætte VVM-undersøgelser af
ovennævnte anlæg, som finansieringsmæssigt
indgår i Togfonden DK og dermed i nærværende
lovforslag.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Den daværende regering
(Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale
Venstre), Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgik den 17. september
2013 Aftale om harmonisering af beskatningen i Nordsøen,
hvoraf det fremgår, at det statslige merprovenu ved
harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på ca. 28,5
mia. kr. afsættes til kollektiv trafik til størst
mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK. Aftalen
blev udmøntet ved lov nr. 1636 af 26. december 2013 om
ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og
opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov om
etablering og benyttelse af en rørledning til transport af
råolie og kondensat.
Som følge af aftalen af 14. januar 2014
om En moderne Jernbane - udmøntning af Togfonden DK er den
økonomiske ramme for gennemførelse af Togfonden 28,5
mia. kr., jf. bilag 1 til lovforslaget.
Af den samlede ramme går ca. 650-950
mio. kr. til projekteringsfasen, herunder til
VVM-undersøgelser og fremrykkede ekspropriationer i
forbindelse med de i § 1 foreslåede projekter.
Der er ikke økonomiske og
administrative omkostninger for kommuner og regioner i forbindelse
med lovforslaget.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Der forventes økonomiske fordele for
erhvervslivet som følge af den øgede mobilitet, som
Timemodellen skaber. Den øgede mobilitet forventes at
påvirke arbejdsudbuddet positivt, idet omkostningerne ved
transport bliver lavere pga. markant rejsetidsreduktion.
Der må forventes betydelige udgifter for
ledningsejere til flytning af ledninger, som ligger som
»gæst« i de arealer, der skal bruges til de
§ 1 foreslåede anlægsprojekter, jf. det
ulovbestemte gæsteprincip.
Gæsteprincippet er betegnelsen for en
udfyldende regel, der finder anvendelse, hvor der uden vederlag, er
givet tilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom,
der ikke tilhører ledningsejeren. Reglen indebærer, at
ledningsejeren som gæst skal bekoste ledningsarbejder, der er
nødvendiggjort af arealejerens ændrede benyttelse af
det areal, hvor ledningen er anbragt.
Transportministeren vil så tidligt som
muligt inddrage ledningsejerne med henblik på at få
planlagt og projekteret de nødvendige
ledningsomlægninger og i den forbindelse forsøge at
minimere ledningsejernes omkostninger hertil.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
For alle anlægsprojekterne gælder,
at det skal vurderes, om der er VVM-pligt for det enkelte projekt
eller om projektet ikke vil påvirke miljøet i en
sådan grad, at yderligere undersøgelser er
nødvendige.
For så vidt angår nyanlæg af
jernbaner, jf. de foreslåede projekter i § 1, nr. 1-4,
vil disse være VVM-pligtige. Disse projekter vil
således skulle gennemgå en VVM-proces, hvor den
myndighed, som har ansvaret for projekteringen, udarbejder en
VVM-redegørelse. Offentligheden vil i forbindelse med
udarbejdelsen af VVM-redegørelsen blive inddraget i en
idefase og i en offentlighedsfase. VVM-redegørelsen vil i
det væsentlige blive indarbejdet i en kommende
anlægslov.
For så vidt angår de øvrige
projekter, jf. de foreslåede projekter i § 1, nr. 5-10,
vil det ligeledes skulle vurderes, i hvilket omfang projekterne
påvirker miljøet. Den myndighed, som har ansvaret for
projekteringen, vil udarbejde en såkaldt screening, som i
overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 1654 af 27. december
2013 om vurdering af visse offentlige og privates anlægs
virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om
planlægning, anmeldes til de berørte kommuner.
Kommunen videresender anmeldelsen til Naturstyrelsen.
Naturstyrelsen træffer på den baggrund en
screeningsafgørelse, om hvorvidt projektet er VVM-pligtigt
eller ej. Såfremt der er VVM-pligt kan projektet
gennemføres på to måder, enten via at der
gennemføres en VVM-proces og hvor projektet munder ud i en
anlægslov, eller via den normale VVM-proces i planloven, hvor
det er Naturstyrelsen, der giver en VVM-tilladelse.
Såfremt et projekt ikke påvirker
miljøet væsentligt vil projektet i udgangspunktet
kunne iværksættes uden yderligere
miljøundersøgelser.
8. Forholdet
til EU-retten
VVM-undersøgelserne vil opfylde kravene
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (kodifikation)
(EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1). VVM-undersøgelsen vil
endvidere opfylde kravene i habitatdirektivet, Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992 nr. L 206, side 7-50) og
Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af vilde fugle (fuglebeskyttelsesdirketivet)
(EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7).
9.
Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. januar 2014 til den 24. februar 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Arriva Tog A/S, Assens
Kommune, Billund Kommune, Billund Lufthavn, Brancheforeningen
Danske Advokater, Brønderslev Kommune, CFL Cargo Danmark
ApS, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk cyklistforbund, Dansk Energi, Dansk Energinet,
Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Handicap forbund, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Jernbaneforbund, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Transport og Logistik - DTL, Danske
Regioner, DB Schenker Rail, DI Transport, DSB, Energinet.dk,
Esbjerg Kommune, Fagligt Fælles Forbund, Favrskov Kommune,
Faxe Kommune, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune,
Frederikshavn Kommune, Friluftsrådet, Gentofte Kommune,
Hector Rail AB, Hedensted Kommune, Helsingør Kommune,
Herning Kommune, Hjørring Kommune, HK Trafik og Jernbane,
Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horsens Kommune,
Hørsholm Kommune, Håndværksrådet,
Jernbanenævnet, Ikast-Brande Kommune, Kalundborg Kommune,
Kommunernes Landsforening, København Kommune, Køge
Kommune, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsorganisationen i Danmark, Lejre Kommune, Lyngby Taarbæk
Kommune, Mariagerfjord Kommune, Metroselskabet I/S, Middelfart
Kommune, NOAH-Trafik, Nordfyn Kommune, Næstved Kommune, Odder
Kommune, Odense Kommune, Randers Kommune, Rebild Kommune,
Ringkøbing-Skjern Kommune, Roskilde Kommune, Rudersdal
Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune, Skive Kommune,
Struer Kommune, Sønderborg Kommune, Rigsrevisionen,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Thisted Kommune,
Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark, Tønder
Kommune, Varde Kommune, Vejle Kommune, Viborg Kommune, Aabenraa
Kommune, Aalborg Kommune og Aarhus Kommune.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 650-950 mio. kr. til
VVM-undersøgelser og fremrykkede ekspropriationer i
forbindelse med de i § 1 foreslåede projekter. Ingen fsva. kommuner og regioner. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Fordele som følge af øget
mobilitet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | For så vidt angår nyanlæg
af jernbaner, jf. de foreslåede projekter i § 1, nr.
1-4, vil disse være VVM-pligtige. For så vidt
angår de øvrige projekter, jf. de foreslåede
projekter i § 1, nr. 5-10, vil det ligeledes skulle vurderes,
i hvilket omfang projekterne påvirker miljøet og om
der skal udarbejdes en VVM-redegørelse. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | VVM-undersøgelserne vil opfylde
kravene i VVM-direktivet, direktivet om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter samt fuglebeskyttelsesdirektivet. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
transportministeren til at undersøge og projektere
følgende anlægsprojekter, herunder undersøge
anlægsprojekternes virkninger på miljøet:
1) En ny jernbane
over Vestfyn, jf. bilag 1 til loven.
2) En jernbane over
Vejle Fjord, jf. bilag 2 til loven.
3) En ny jernbane
mellem Hovedgård-Hasselager, jf. bilag 3 til loven.
4) Banebetjening af
Billund og Billund Lufthavn.
5)
Hastighedsopgraderinger af hovedbanestrækningerne
Fredericia-Vejle, Vejle-Horsens, Horsens-Hovedgård,
Aarhus-Aalborg og omkring Aarhus Hovedbanegård samt
perrontilpasninger m.v.
6)
Hastighedsopgraderinger af de regionale jernbanestrækninger
Aalborg-Frederikshavn, Struer-Thisted, Langå-Struer,
Østerport-Helsingør, Vejle-Struer, Esbjerg-Struer,
Skanderborg-Skjern, Bramming-Tønder,
Holbæk-Kalundborg, Køge Nord-Næstved samt
Tinglev-Sønderborg.
7) Forbedring af
gods- og passagerkapaciteten i Nordjylland.
8) Øget
banekapacitet mellem Herning-Holstebro.
9) Niveaufri
skæring ved Ny Ellebjerg Station.
10) Ekstra spor ved
Gødstrup Station.
Projektering og undersøgelse af
anlægsprojekterne, som realiserer Aftalen om en moderne
jernbane - udmøntning af Togfonden omfatter den
planlægning af de nødvendige arbejder for realisering
af projekterne forud for en endelig politisk beslutning, f.eks. i
form af en anlægslov. Forskellige projektalternativer vil
blive undersøgt. Anlægsomkostningerne for et eller
flere af disse alternativer estimeres på et kvalificeret
grundlag, og det vurderes, hvor lang tid det tager at
gennemføre projekterne. Anlægselementerne
fastlægges og det afklares, hvilke arealer der skal
inddrages.
Som led i projekteringen vil de
miljømæssige konsekvenser ved de angivne projekter
blive undersøgt.
For de anlægsprojekter, der omhandler
projektering af nye baneanlæg, jf. nr. 1-4 vil der skulle
udarbejdes VVM-redegørelser.
For de øvrige projekter, jf. nr. 5-10
vil det ved en screening blive afklaret om, der skal udarbejdes en
VVM-redegørelse. Det er Naturstyrelsen, der afgør,
hvorvidt der skal udarbejdes en VVM-redegørelse.
For en nærmere beskrivelse af
projekterne henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
3.1-3.10.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2014.
Bilag 1
AFTALE MELLEM REGERINGEN (S, SF OG RV) OG
DANSK FOLKEPARTI OG ENHEDSLISTEN OM:
EN MODERNE JERNBANE -
UDMØNTNING AF TOGFONDEN DK
Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti
indgik den 17. september 2013 Aftale om harmonisering af
beskatningen i Nordsøen, hvoraf det fremgår, at det
statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i
Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsættes til
kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem
etablering af Togfonden DK.
Med nærværende aftale
udmøntes størstedelen af midlerne i Togfonden DK til
massive investeringer i nye skinner og hurtigere forbindelser, som
kan realisere timeplanen, en ny forbindelse til Billund, kortere
rejsetider på de fleste regionalstrækninger, en
opgradering af mulighederne for transport af jernbanegods samt
elektrificering af størstedelen af det danske
jernbanenet.
Aftalepartierne gør i 2024 status for
de økonomiske forudsætninger bag aftalen om
udmøntningen af Togfonden DK og den forventede fremtidige
udvikling heraf. Af de i Togfonden DK afsatte midler på 28,5
mia. kr. disponeres 23,3 mia. kr. endeligt ved denne aftale. De
resterende midler på 5,2 mia. kr. vil parterne træffe
endelig beslutning om disponeringen af i 2024, idet der af
beløbet er reserveret 3,3 mia. kr. til anlæg af en ny
bane Hovedgård-Aarhus. Endvidere vil parterne tage stilling
til anvendelsen af det resterende beløb til en ny bane
Aarhus-Galten-Silkeborg.
Med aftalen realiseres visionen om en moderne
jernbane, hvor togturen kun tager en time mellem Esbjerg-Odense,
Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København. Det er
langt hurtigere end i dag, og Danmark bindes dermed bedre
sammen.
Danskerne vil spare tid. Ikke kun de
passagerer, som rejser mellem de største byer. Effekterne af
de hurtigere forbindelser vil takket være en smartere
tilrettelæggelse af køreplanerne med prioriterede tog
med korte skiftetider til Timemodellens tog sprede sig til hele
landet og kommer dermed også rejsende til gode uden for de
store byer. Yderligere vil hastighedsopgraderinger af de regionale
baner forstærke effekten. De hurtigere togforbindelser vil
få flere til at vælge toget og lade bilen stå.
Samtidig giver elektrificeringen mulighed for anskaffelse af nye
el-drevne tog, som vil gavne miljøet og klimaet.
Parterne lægger vægt på, at
etableringen af Timemodellen også kommer pendlerne til
gavn.
Parterne noterer sig endvidere, at der med
Timemodellen som noget nyt i dansk togtrafik opnås en
togdrift, hvor passagerindtægterne ved driftsudvidelser
overstiger omkostningerne. Årsagen er, at den kortere
rejsetid tiltrækker flere passagerer og giver en mere
effektiv udnyttelse af togmateriel og personale, som bidrager til,
at den samlede driftsøkonomi i tognettet forbedres
betragteligt.
Rammer og principper for udmøntningen af
Togfonden DK
Parterne er enige om, at man i 2024 gør
status for de økonomiske forudsætninger bag aftalen om
udmøntningen af Togfonden DK. I den forbindelse vil parterne
også tage stilling til disponeringen af de resterende midler
i Togfonden DK.
Parterne er enige om følgende rammer og
principper for udmøntningen af Togfonden DK:
? Parterne kan med
udgangspunkt i nærværende aftale samt aftale om
harmonisering af beskatningen i Nordsøen af 17. september
2013 udmønte op til 28,5 mia. kr. i Togfonden DK.
? Med denne aftale
disponeres 23,3 mia. kr., hvoraf 6,6 mia.kr. udgør
projektreserver i henhold til ny anlægsbudgettering. Det
uudmøntede råderum udgør således 5,2 mia.
kr.
? Parterne
gør i 2024 status for Togfonden DK og træffer herunder
beslutning vedrørende de projekter, som fremgår af
nærværende aftale, men som der ikke med aftalen er
truffet endelig beslutning om at disponere midler til. Disponering
af det uudmøntede råderum på 5,2 mia.kr. sker
ved enighed mellem parterne. Parterne står frit for at
gennemføre projekter angivet i nærværende
aftale, som der ikke med aftalen er truffet endelig beslutning om
at disponere midler til, såfremt der findes finansiering
hertil uden for Togfonden DK.
? Parterne vil
derudover løbende få mulighed for at tage stilling til
anvendelsen af midler, der tilbageføres til Togfonden DK,
herunder uforbrugte midler og reserver fra konkrete projekter og
undersøgelser.
Parterne noterer sig, at det med Aftale om
harmonisering af beskatningen i Nordsøen af 17. september
2013, er aftalt at eventuelle afvigelser mellem det realiserede og
forudsatte merprovenu fra harmoniseringen af
Nordsø-beskatningen vil blive håndteret i forbindelse
med den løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken i
overensstemmelse med de mellemfristede finanspolitiske
målsætninger.
Udmøntning af Togfonden giver vækst og
beskæftigelse
Parterne lægger vægt på, at
Togfondens projekter i anlægsperioden er med til at fremme
beskæftigelsen i bygge- og anlægserhvervet og
relaterede serviceerhverv i Danmark. Alene elektrificeringen og
Timemodellens anlæg vil i anlægsperioden øge
beskæftigelsen med ca. 20.000 årsværk, når
der akkumuleres hen over perioden.
Parterne noterer sig i den forbindelse, at det
er Banedanmarks vurdering, at der med investeringerne i nye
strækninger, baneopgraderinger og elektrificeringen af disse,
forventes at være store muligheder for at beskæftige
dansk arbejdskraft for så vidt angår teknologisk viden,
ingeniør- og entreprenørressourcer m.v.
Anvendelsen af dansk arbejdskraft til fx
elektrificeringen maksimeres, hvis leverandøren kan
imødese en langsigtet udrulningsperiode med en jævn
belastning. På denne måde kan de potentielle
leverandører gennemføre en økonomisk optimal
planlægning af behovet for maskiner, materialer og
arbejdskraft og får samtidig et klart incitament til at
benytte arbejdskraft, som allerede er bosat i Danmark. Nogle af de
potentielle leverandører har danske datterselskaber, ligesom
enkelte allerede på nuværende tidspunkt har allieret
sig med lokale entreprenørvirksomheder. På den
baggrund er det Banedanmarks vurdering, at der vil være stor
mulighed for at anvende dansk arbejdskraft til bl.a. montage af
køreledninger, mens der til mere specialisereret
højspændingsmontage kan være behov for
udenlandsk ekspertise, idet sådan arbejdskraft p.t. ikke
findes i Danmark. Der igangsættes parallelt hermed en analyse
af tilgængelig arbejdskraft i Danmark, herunder af om der er
tilstrækkelig uddannet arbejdskraft.
Parterne lægger endvidere vægt
på, at sociale klausuler og arbejdsklausuler indgår i
forbindelse med de almindelige kontraktbetingelser ved
indgåelse af kontrakter om entreprenørydelser m.v. i
forbindelse med projekterne i Togfonden DK. Arbejdsklausuler sikrer
medarbejdere ved statslige anlægsprojekter løn og
arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der
gælder for kollektive overenskomster i Danmark.
Med finanslovaftalen for 2013 er det
indskærpet, at statslige ordregivere skal forpligtes til at
overveje sociale klausuler (praktikpladser m.v.), og der er
etableret et såkaldt »følg - eller
forklar« - princip, hvor statslige ordregivere skal
redgøre herfor, såfremt kontrakten ikke indeholder
sociale klausuler. Det betyder, at der vil blive oprettet
praktikpladser i det omfang det giver mening i forhold til de
konkrete opgaver.
Elektrificering af det danske jernbanenet
Parterne er enige om at afsætte 8,7 mia.
kr. til elektrificering af størstedelen af det danske
jernbanenet. Det danske jernbanenet er i dag kun delvist
elektrificeret. Der er allerede besluttet elektrificering af
Esbjerg-Lunderskov, Køge Nord - Næstved, Ringsted -
Rødby samt den nye bane København - Køge -
Ringsted. Med Togfonden DK elektrificeres følgende
strækninger frem mod midten af 2020'erne:
? Fredericia -
Aalborg 2021-2023
? Aalborg -
Frederikshavn 2023-2025
? Vejle - Struer
2024-2026
? Roskilde -
Kalundborg 2022-2024
Parterne noterer sig, at det er Banedanmarks
forventning, at fleksibilitet i åbningsårene for
strækningerne forventes at give de billigste
anlægspriser, og på baggrund af udbuddet og de indkomne
tilbud vil endelige åbningsår kunne fastsættes.
Parterne vil primo 2015 få forelagt det endelige resultat af
udbudsprocessen og dermed grundlaget for den endelige tidsplan for
hele elektrificeringen.
Parterne noterer sig, at Banedanmarks
anlægsoverslag baserer sig på de økonomiske
gevinster, der forventes at ligge i etableringen af et samlet
elektrificeringsprogram, hvor entreprenørerne har mulighed
for at planlægge med en »rullende« etablering af
kørestrømsanlæg m.v., og derfor kan forudse en
stabil produktionsbelastning gennem en længere periode.
Parterne er enige om at igangsætte
VVM-undersøgelser af ovennævnte anlæg som
indgår i Togfonden DK og afsætter inden for
anlægsbevillingerne hertil 140 mio. kr. I det samlede udbud
af elektrificering er det kun selve
køreledningsanlægget og strømforsyningen, som
indgår. De afhjælpende foranstaltninger som f. eks.
flytning af veje, evt. ekspropriation som følge af for
høj elektromagnetisk stråling m.v. indgår ikke i
udbuddet, men vil blive håndteret efterfølgende for de
enkelte strækninger på grundlag af
VVM-undersøgelserne. Parterne vil tage endelig stilling til
igangsætningen heraf, når VVM-analyserne foreligger.
Den første strækning Fredericia til Lindholm
foreligger i 1. halvår 2016.
Elektrificering af jernbanen bidrager til at
nå målet om at gøre jernbanen uafhængig af
fossile brændstoffer og forøge andelen af vedvarende
energi. Samtidig gør elektrificeringen det muligt fremover
at indkøbe standardiserede og velafprøvede moderne
el-tog. Elektrificeringen forventes sammenholdt med effekterne af
timemodellen at reducere jernbanens samlede CO2 udslip med ca.
220.000 tons årligt.
Elektrificeringen er en
samfundsøkonomisk god investering med en intern forrentning
på ca. 5 pct., og eltog forventes også i sig selv at
gøre driftsøkonomien i togtrafikken bedre, da
anskaffelsesprisen forventes at være lavere end for
dieseltog, ligesom vedligeholdelsen er billigere. Eltog har
også en bedre acceleration end dieseltog og kan samtidig
køre med en høj maksimal hastighed på
skinnenettet, hvilket sammen med Timemodellen betyder kortere
rejsetid og flere passagerer.
Etablering af Timemodellen
Parterne er enige om at afsætte og
reservere 14,8 mia. kr. i Togfonden DK til en fuld realisering af
timemodellen. Med de afsatte og reserverede midler i Togfonden DK
kan etapen mellem Odense og Hobro realiseres. De øvrige
etaper København - Odense og Hobro - Aalborg er besluttet i
aftalekredsen bag »En Grøn Transportpolitik«.
Der er med investeringen i etapen Odense - Hobro tale om en
samfundsøkonomisk god investering med en forrentning
på mellem 5-7 pct.
Bedre
togdrift til hele landet
Parterne er enige om, at danskerne i fremtiden
skal opleve en togtrafik, hvor rejsetiderne er markant kortere.
Infrastrukturanlæggene muliggør en rejsetid
København - Aalborg på 3 timer samt København -
Esbjerg på 2 timer. Rygraden i den fremtidige togtrafik vil
således være et system med tre hurtige forbindelser i
timen fra København til hhv. Esbjerg, Aarhus og Aalborg - de
såkaldte Superlyn. Den præcise køreplan for
Timemodellens tog vil blive fastlagt i forbindelse med, at
Timemodellens anlæg færdiggøres.
Parterne er enige om, at gevinsterne ved
timemodellen skal komme så mange danskere som muligt til
gode. Derfor skal det fremtidige driftsoplæg rumme mulighed
for »prioriterede korrespondancer« således der
sikres korte omstigningstider mellem Superlyn og
IC/Regionaltog.
Parterne noterer sig, at mindst 25 byer hermed
vil have prioriteret korrespondance til Timemodellens Superlyn.
Ud over Superlyn vil der således fortsat
køre IC- og regionaltog. Disse tog vil sikre betjeningen af
øvrige stationer og vil supplere betjeningen i byer betjent
med Superlyn. Parterne noterer sig, at den endelige køreplan
- herunder gennemgående IC- eller regionaltog til
strækninger uden for korridoren
København-Esbjerg/Aalborg - vil blive fastlagt senere.
For at sikre, at det bliver attraktivt at
skifte fra bil til tog lægger parterne vægt på,
at der etableres et tilstrækkeligt antal stationsnære
parkeringspladser - særligt på de stationer som
betjenes af Superlyn. Der er som led i aftalen om »En
grøn transportpolitik« etableret en pulje i DSB
på 1 mia. kr. i perioden 2009-2020, der især skal
gå til etablering af flere parkeringspladser ved stationer.
Parterne vil løbende følge med i udmøntningen
af denne pulje og have særligt fokus på de kommende
Superlyn-stationer. Parterne er endvidere enige om, at der
igangsættes en særskilt analyse med DSB om en udbygning
af parkeringspladser ved stationerne i de byer, der betjenes med
Superlyn. Analysen forventes at være klar i 2015. Med
udgangspunkt i analysens anbefalinger vil parterne medvirke til
etableringen af flere parkeringspladser ved stationerne i et
fælles statsligt-kommunalt samarbejde. Parterne
afsætter derfor en pulje på 200 mio. kr. til
medfinansiering af kommunale parkeringspladser ved stationerne.
Anlægsinvesteringer
Parterne er enige om, at Timemodellen med en
rejsetid på 3 timer København - Aalborg og 2 timer
København - Esbjerg skal realiseres med følgende
anlægselementer (afrundet beløb):
? En ny bane over
Vestfyn til 4,9 mia. kr.
? En ny bro over
Vejle Fjord til 4,3 mia. kr.
? En ny bane
Hovedgård - Aarhus til 3,4 mia. kr.
? Opgraderinger af
de eksisterende strækninger Fredericia - Vejle, Vejle -
Horsens - Hovedgård samt omkring Aarhus H til samlet 1,0 mia.
kr.
? Opgradering af
den eksisterende strækning Aarhus - Hobro til 0,9 mia.
kr.
? Pulje til
perrontilpasninger m.v. på 0,3 mia. kr.
Parterne er, af hensyn til den fremtidige
skibsfart til og fra Vejle havn, enige om, at afsætte
yderligere 76 mio. kr., så det sikres, at en ny bro over
Vejle Fjord kan få samme gennemsejlingshøjde på
ca. 40 m. som den nuværende motorvejsbro. Parterne noterer
sig, at stigningen - også på en højere Vejle
Fjord Bro - overholder de fælleseuropæiske regler for
TEN-strækninger, hvorfor godstog, der ikke skal betjene
Vejle, med etableringen af en ny bro over Vejle Fjord fremadrettet
vil kunne benytte broen og dermed køre uden om Vejle by.
Parterne er enige om, at mulighederne for at etablere en gang- og
cykelforbindelse på broen over Vejle Fjord undersøges
i forbindelse med VVM-analysen.
Parterne er enige om at igangsætte
VVM-undersøgelser af alle de ovennævnte anlæg og
afsætter inden for anlægsbevillingen hertil 365 mio.
kr. Parterne vil tage endelig stilling til igangsætningen af
anlæggene, når VVM-analyserne foreligger; jf. dog
nedenfor om Hovedgård-Aarhus.
Der sigtes på, at
VVM-undersøgelserne kan foreligge i løbet af 2
halvår 2015, idet tidspunktet må undersøges
nærmere i lyset af de mange analyser, der igangsættes
som følge af denne aftale.
Parterne er enige om, at der først
tages endelig stilling til igangsætning af anlægget af
den ny bane Hovedgård - Aarhus i 2024, med mindre beslutning
kan tages på et tidligere tidspunkt ved anvendelse af
uforbrugte midler fra andre projekter. Parterne lægger dog
vægt på, at der herefter kan ske hurtigt anlæg af
banen, og er derfor enige om, at VVM og anlægslov m.v. vil
være gennemført forud for beslutning om
igangsætning.
Parterne noterer sig, at der i forligskredsen
bag aftalen om »En Grøn Transportpolitik« er
reserveret 0,6 mia. kr. til realisering af timemodellens 1. etape
København - Odense. Endvidere noterer parterne sig, at der i
samme forligskredskreds er besluttet VVM-undersøgt en
opgradering fra 160 km/t til 200 km/t på strækningen
Hobro - Aalborg. Der er ikke i denne forligskreds reserveret midler
til opgraderingen. Parterne er på den baggrund enige om, at
der afsættes yderligere 108 mio. kr. til en forhøjelse
af rammen til sidstnævnte projekt for at opnå en
hastighed på 200 km/t. Parterne har samtidig noteret sig, at
omkostningerne til opgradering er under afklaring i Banedanmark i
forbindelse med VVM-undersøgelsen, som gennemføres
frem til 2015.
De nye anlæg i Timemodellen kræver
ekspropriation af privat ejendom. Det præcise omfang heraf
vil blive fastsat i forbindelse med VVM-undersøgelserne.
Parterne lægger imidlertid vægt på, at de
potentielt berørte beboere opnår størst mulig
tryghed. Derfor er parterne enige om, at der i indeværende
Folketingssamling fremsættes en projekteringslov for
Togfonden DK (»Forslag til lov om en moderne
jernbane«), og at der heri gives hjemmel til
forlodsovertagelser af ejendomme i projekteringsfasen i
særlige tilfælde. Parterne afsætter i den
forbindelse - inden for projekternes anlægsoverslag - en
ramme på 50 mio. kr. til forlodsovertagelser. Parterne
noterer sig, at der kan afsættes yderligere midler, når
de enkelte VVM'er er færdiggjort.
Anskaffelse af el-materiel
Med elektrificeringen lægges op til et
strategisk skifte for togmateriel i Danmark. Hele fjerntrafikken og
stort set hele regionaltrafikken på Sjælland vil
fremover kunne køres med eltog. DSB's nuværende
flåde af dieselmateriel skal dermed stort set udskiftes.
Parterne lægger vægt på, at udskiftningen til
eltog giver mulighed for at undgå fremtidige indkøb af
specialdesignede dieseltog, da markedet for mere standardiserede
eltog er væsentligt større.
Etableringen af Timemodellen betyder desuden,
at jernbanen bliver mere attraktiv og konkurrencedygtig med bilen,
hvorfor markant flere danskere vil tage toget. Dem skal der
også være plads til i fremtidens tog.
Parterne noterer sig endvidere, at den bedre
driftsøkonomi i timemodellen m.v. bidrager til finansiering
af nye el-tog, og at indkøbet af nyt materiel afklares i
forbindelse med en kommende aftale om en
operatørkontraktmodel for fremtidens passagertogtrafik. Der
forventes indledt forhandlinger herom i foråret 2014.
Forbedret regional togbetjening
For at give et samlet løft til
togtrafikken i hele landet og forstærke den regionale gevinst
af Timemodel-len er parterne endvidere enige om at afsætte
1.240 mio. kr. til hurtigere rejsetider på følgende
regionale jernbanestrækninger:
? Aalborg -
Frederikshavn
? Struer -
Thisted
? Langå -
Struer
? Østerport
- Helsingør
? Vejle -
Struer
? Esbjerg -
Struer
? Skanderborg -
Skjern
? Bramming -
Tønder
?
Holbæk-Kalundborg
? Køge Nord
- Næstved
? Tinglev -
Sønderborg
Med disse hastighedsopgraderinger vil der
blive tale om markant kortere rejsetider for de rejsende på
regionalstrækningerne i Jylland og på Sjælland.
Rejsetiderne forventes således forkortet med:
? 16 minutter
Aalborg - Frederikshavn
? 23 minutter
Struer - Thisted
? 14 minutter
Langå - Struer
? 6 minutter
Østerport - Helsingør
? 24 minutter Vejle
- Struer
? 35 minutter
Esbjerg - Struer
? 20 minutter
Skanderborg - Skjern
? 14 minutter
Bramming - Tønder
? 14 minutter
Holbæk-Kalundborg
? 10 minutter
Køge Nord - Næstved
? 1 minut Tinglev -
Sønderborg
Der er tale om investeringer med et
samfundsøkonomisk afkast på mellem 4 og 30 pct.
Parterne noterer sig, at de moderniserede
regionalbaner, for at ovenstående rejsetidsgevinster
opnås, forudsættes betjent med de typer tog, som er
velegnede til at udnytte det fulde potentiale i
hastighedsopgraderingerne som fx Øresundstog på
el-strækninger og IC3 tog på dieselstrækninger.
For flere regionale strækninger vil en fremtidig
højere hastighed således fx overstige den, som dagens
materiel kan klare. Planer for opgraderinger bør derfor
koordineres med operatørerne, herunder vedrørende
planer for anskaffelser af nyt materiel.
Parterne er enige om at igangsætte
VVM-undersøgelser af hastighedsopgraderingerne på de
regionale strækninger og afsætter hertil 42 mio. kr.,
som afholdes inden for den samlede ramme på 1.240 mio. kr.
For så vidt angår Køge Nord - Næstved
indgår udgiften til VVM-undersøgelse i
elektrificeringsprojektet på denne strækning.
Banebetjening af Billund
Parterne er enige om, at der etableres en
baneforbindelse mellem Vejle og Billund.
En banebetjening af Billund vil bidrage til et
generelt løft af den kollektive trafik i Midt- og
Østjylland og skabe sammenhæng mellem
landsdelstrafikken og de prioriterede byer i Timemodellen, herunder
bl.a. Vejle og Herning og Billund. Der afsættes 750 mio. kr.
til projektet. Banen får stationer ved Billund Lufthavn og
nær Legoland.
Transportministeriet vil på baggrund af
drøftelser med de lokale parter komme med et oplæg om
alternative linjeføringer, herunder letbane. Aftaleparterne
vil drøfte oplægget i april 2014, herunder
økonomi.
Nye muligheder for jernbanegodstransport
Parterne er enige om, at en større
andel af væksten i godstransporten skal ske på banen.
Det handler både om udviklingen af en mere miljøvenlig
transportsektor og om at aflaste de danske veje. Jernbanen skal
være et mere attraktivt alternativ for erhvervslivets
transporter.
Parterne har noteret sig, at der med Togfonden
DK sker en forøgelse af banekapaciteten, en elektrificering
af hovedbanenettet samt, at banen i forbindelse med
Signalprogrammet udstyres med ERTMS hvilket vil øge den
samlede tilgængelighed for godstog.
Etablering af en fast forbindelse via Femern
Bælt vil ligeledes sikre vækst for godstrafikken i
Danmark, da der opnås konkurrencemæssige fordele i
relation til såvel vejtrafikken som til færgeruterne
mellem Sverige og Tyskland. Herunder forventes stort set al
transit-banegodstrafik at ændre rute fra den nuværende
via Storebælt til en fremtidig via Femern Bælt, ligesom
den internationale trafik mellem Østdanmark og kontinentet
forventes omlagt fra ruten via Storebælt til ruten via Femern
Bælt.
For at få det fulde udbytte ud af
investeringerne i Togfonden DK er parterne enige om
gennemføre en analyse af, om der er yderligere flaskehalse
for banegodstrafikken og herunder vurdere potentialet for mere gods
på banen, samt hvordan dette potentiale i givet fald kan
indfris. Analysen omfatter samtlige banestrækninger. Der
afsættes 2 mio. kr. til analysen, som vil blive afsluttet i
løbet af 2015.
Forbedring af gods-og passagerkapaciteten i
Nordjylland
Strækningen mellem Aalborg og
Hjørring har et passagerunderlag og en linjeføring,
som taler for en forbedring af togbetjeningen. I forbindelse med en
lokal overtagelse af regionaltogsbetjeningen er der ønske om
at intensivere driften og at indføre nye direkte
togforbindelser mellem Hirtshals hhv. Skagen og Aalborg for at
skabe bedre sammenhænge i den lokale kollektive trafik.
Strækningen er samtidig vigtig for
potentiel fremtidig godstrafik. Hvis man ønsker at fremme
mulighederne for banegodstrafik til og fra Hirtshals havn, er det
nødvendigt at tilvejebringe forudsætninger for, at
godstogene kan køre på de tidspunkter, hvor det passer
ind i transportkæden og ikke kun når der levnes plads
på banen. Samtidig skal der være plads til at
opretholde trafik fra øvrige dele af landet til
Frederikshavn.
Udvikling af passager- og godstogstrafikken i
Nordjylland begrænses af banekapaciteten på såvel
Banedanmarks strækning mellem Aalborg og Hjørring som
regionens strækning mellem Hjørring og Hirtshals, der
begge er enkeltsporede.
For at tilgodese alle behov vil det være
en fordel at sikre en langsigtet udbygning af kapaciteten mellem
Aalborg og Hjørring samt videre til Hirtshals via partielle
dobbeltspor og/eller krydsningsstationer samt ERTMS på
Hirtshalsbanen.
Parterne er enige om, at der afsættes
110 mio. kr. til dette formål, idet nærmere analyser
skal vise den mest hensigtsmæssige og fremtidssikre
udmøntning. VVM-midlerne udgør 3,7 mio. kr. og
afholdes inden for anlægsbevillingen.
Ny Ellebjerg som nyt knudepunkt for gods- og
passagertrafik
Den nye bane mellem København og
Ringsted udgår fra Ny Ellebjerg i det sydlige Valby. Ny
Ellebjerg vil blive et krydsningspunkt, hvor den nye bane
Ringsted-København skærer den bestående
Øresundsbane mellem Kastrup og Hvidovre, som i dag benyttes
af godstog til og fra Sverige.
Med henblik på at undgå, at
godstog fra Sverige mod Ringsted skal krydse østgående
passagertog på den nye bane mod Københavns
Hovedbanegård, hvilket kan give anledning til forsinkelser,
kan der etableres en såkaldt fly-over (niveaufri
skæring) hvor Øresundsbanen på en bro
føres over den nye bane København-Ringsted vest for
Ny Ellebjerg. En niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg vurderes at
have betydelig trafikal værdi og vil særligt være
til fordel for godstogene, men vil også være et
første element i etableringen af Ny Ellebjerg som et nyt
knudepunkt i fjern- og regionaltrafikken. Banedanmark har
skønnet udgiften til fly-overen til 350 mio. kr., forudsat
at denne etableres inden ibrugtagning af den nye bane i 2018.
Parterne er på den baggrund enige om at
afsætte 350 mio. kr. til en fly-over ved Ny Ellebjerg med
henblik at projekt kan projektet kan ibrugtages samtidig med
åbningen af den nye bane København-Ringsted.
For passagertrafikken ligger Ny Ellebjerg
endvidere centralt, hvor jernbanen
København-Køge-Ringsted, Øresundsbanen,
S-togsringen og S-banen til Køge krydser hinanden. Det
gør Ny Ellebjerg oplagt som et nyt trafikknudepunkt for hele
hovedstadsområdet. Parterne afsætter derfor 162 mio.
kr. til etablering af de nødvendige perroner, trapper,
elevatorer, overdækning m.v. på Ny Ellebjerg
station.
Jernbanegods på Hirtshals Havn
Der transporteres i dag store
godsmængder via Hirtshals Havn til og fra flere norske byer,
deriblandt Oslo. Med etableringen af nyt rangerområde og spor
på Hirtshals havn vil det være muligt at overflytte en
del af dette gods til jernbanen. Med aftale om En grøn
transportpolitik af 29. januar 2009 blev der afsat 10 mio. kr. til
fremme af samspillet mellem bane og havn på Hirtshals havn.
Parterne er enige om at bevillige de resterende 23 mio. kr., som
muliggør gennemførelsen af projektet
Elektrificering Hjørring-Hirtshals
Parterne noterer sig at strækningen
Hjørring-Hirtshals er en del af TEN-T hovednettet som i
henhold til TEN-T retningslinjerne som udgangspunkt vil skulle
elektrificeres inden udgangen af 2030.
Ekstra spor ved Gødstrup Station
I aftale om »Elektrificering af
jernbanen m.v.« af 7. februar 2012 blev det besluttet at
etablere en station (med ét spor) ved det kommende
regionshospital beliggende ved Gødstrup. Banedanmark har
vurderet, at etableringen af et ekstra spor, som vil forbedre
mulighederne for trafikering af stationen, vil koste 42 mio. kr.,
hvis det etableres efter Signalprogrammets udrulning på
strækningen i 2019. Parterne er enige om at afsætte 42
mio. kr. til projektet med henblik på gennemførelse
efter Signalprogrammets udrulning på strækningen.
Ekstra kapacitet på banen mellem Herning og
Holstebro
Parterne er enige om at der afsættes 50
mio. kr. til nærmere at undersøge og udbygge
kapaciteten på banen mellem Herning og Holstebro.
Formålet med at udbygge kapaciteten på banen er at
muliggøre, at der kan køre op til tre tog i timen
på banen mellem Herning og Holstebro og på den
måde skabe grundlag for at køre direkte tog mellem
Aarhus og Holstebro.
Ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg
En ny direkte bane Aarhus-Galten-Silkeborg vil
styrke områdets sammenhæng med banebetjeningen i
Østjylland, koblingen til Timemodellen og letbanebetjening i
og omkring Aarhus. Rejsetiden med tog mellem Aarhus og Silkeborg
varierer i dag mellem 43 og 52 minutter, og mellem Aarhus og
Herning mellem 75 og 98 minutter. Rejsetiden vil med en ny bane
blive reduceret til mellem 22 og 24 minutter på
strækningen. Trafikstyrelsen har vurderet, at en enkeltsporet
bane kan anlægges for 2,6 mia. kr.
Parterne støtter op om etableringen af
den nye bane. Parterne er enige om at der afsættes 4 mio. kr.
til en forundersøgelse af en ny bane
Aarhus-Galten-Silkeborg, herunder belysning af synergieffekter med
Timemodellen og Aarhus letbane. Parterne vil senest i 2024 skulle
tage beslutning om projektet, herunder igangsættelse af en
evt. VVM-undersøgelse.
Internet i tog
Den nuværende internetdækning af
jernbanen er ikke tilfredsstillende. Parterne vil sikre danskerne
god internetdækning i alle tog på hele statens
jernbanet med henblik på, at passagererne bl.a. skal kunne
anvende toget som en fuld funktionsdygtig arbejdsplads. Parterne er
derfor meget opmærksomme på, om teleselskaberne leverer
en tilstrækkelig internetdækning af jernbanen, herunder
om de udnytter de muligheder som signalprojektets nye
masteplaceringer giver. Parterne vil drøfte den rapport
herom, som DSB og Banedanmark udarbejder sammen med
Erhvervsstyrelsen, i marts 2014.
Projekter til beslutning i 2024
Parterne er enige om, at der i 2024
træffes beslutning om følgende projekter:
? Ny bane
Hovedgård-Aarhus (reserveret 3,3 mia. kr. ekskl.
VVM-midler)
? Ny bane
Aarhus-Galten-Silkeborg (inkl. VVM-midler)
Bilag I
Tabel 1:
Anlægsoverslag inklusive anslået udmøntning over
tid for Togfonden DK (2014 PL), afrundet beløb.
| Udgift | Heraf
reserve | -2019 | (Mio.
kr.) | | VVM af Timemodel og
Elektrificering | 505 | 0 | VVM Hastighedsopgradering af
regionalbaner | 42 | 0 | VVM af ny bane til Billund | 16 | 0 | Ramme til godstrafik i
Nordjylland | 110 | 35 | Fly-over ved Ny Ellebjerg | 350 | 113 | Anlæg af ny bane til
Billund | 734 | 245 | Jernbanegodsterminal, Hirtshals
Havn | 23 | 8 | Forundersøgelse
Aarhus-Galten-Silkeborg | 4 | 0 | Analyse af fremme af gods på
bane | 2 | 0 | I alt | 1.786 | 401 | 2020-2024 | | | Timemodel: | | | Ny bane over Vestfyn | 4.799 | 1.600 | Ny Vejle Fjord bro | 4.212 | 1.404 | Opgraderinger | 1.815 | 605 | Reservation til stationspulje | 300 | 100 | I alt | 11.126 | 3.709 | Elektrificering: | | | Roskilde-Kalundborg | 1.139 | 263 | Fredericia-Aalborg | 4.492 | 1.037 | Aalborg-Frederikshavn | 875 | 202 | Vejle-Struer | 1.470 | 339 | Kørestrøm | 615 | 142 | I alt | 8.591 | 1.983 | Øvrige
projekter: | | | Hastighedsopgradering af
Vejle-Struer | 292 | 97 | Hastighedsopgradering af
Esbjerg-Struer | 107 | 36 | Hastighedsopgradering af
Skanderborg-Skjern | 174 | 58 | Hastighedsopgradering af
Bramming-Tønder | 82 | 27 | Hastighedsopgradering af
Holbæk-Kalundborg | 85 | 28 | Hastighedsopgradering af Køge
Nord-Næstved | 44 | 15 | Hastighedsopgradering af
Tinglev-Sønderborg | 14 | 5 | Hastighedsopgradering af
Struer-Thisted | 92 | 31 | Hastighedsopgradering af
Aalborg-Frederikshavn | 81 | 27 | Hastighedsopgradering af
Langå-Struer | 116 | 39 | Hastighedsopgradering af
Hobro-Aalborg | 108 | 36 | Hastighedsopgradering af
Østerport-Helsingør (Kystbanen) | 110 | 37 | Gødstrup St, ekstra spor | 42 | 14 | Herning-Holstebro, øget
banekapacitet | 50 | 16 | Ny Ellebjerg, perroner m.v. | 162 | 54 | Øget gennemsejlingshøjde
på Vejle Fjord broen | 76 | 25 | Pulje til parkering | 200 | 0 | I alt | 1.836 | 544 | | | | Disponeret midler i
alt | 23.339 | 6.636 | 2024 - | | | Ny bane Hovedgaard-Aarhus | 3.271 | 1.090 | Togfonden DK,
indtægter | 28.500 | | Udisponerede midler
før reservationer | 5.161 | | Udisponerede midler
efter reservationer | 1.890 | |
|
Bilag II
Hele landet
får glæde af Togfonden DK
Nedenfor er det tydeliggjort, hvordan
projekterne i Togfonden DK kommer til at gavne alle regioner i
Danmark.
Region
Hovedstaden og Region Sjælland
Sjælland får glæde af
allerede besluttede projekter som den ny bane
København-Ringsted og forbedringer af jernbanelinjerne mod
både Holbæk og Femern.
Derudover vil der med Togfonden DK blive
elektrificeret fra Roskilde til Kalundborg.
Ligeledes indgår tre regionale
hastighedsopgraderinger i Region Sjælland i Togfonden DK.
Nemlig hastighedsopgradering mellem Østerport og
Helsingør, mellem Holbæk og Kalundborg samt mellem
Køge og Næstved. Det vil give store regionale
rejsetidsbesparelser ud over de markante rejsetidsreduktioner, som
Timemodellen medfører.
Dertil kommer at der etableres en fly-over og
perronanlæg ved Ny Ellebjerg, som forbedrer trafikafviklingen
til gavn for både gods- og passagertog.
Med de allerede besluttede projekter på
Sjælland samt Togfonden DK inklusive de regionale
hastighedsopgraderinger vil man fx fremover kunne komme fra
København til Kalundborg på 48 minutter. Det tager i
dag 1 time og 27 minutter.
| Projekter | Elektrificering Roskilde- Kalundborg | Fly-over og perronanlæg ved Ny
Ellebjerg | Regional hastighedsopgradering
Østerport-Helsingør | Regional hastighedsopgradering
Holbæk-Kalundborg | Regional hastighedsopgradering
Køge-Næstved |
|
Region
Syddanmark
Timemodelbyer:
Kolding, Vejle, Fredericia, Esbjerg og Odense. Byer med prioriterede korrespondancer til
Timemodellen: Nyborg, Svendborg, Middelfart, Vejen,
Bramming, Varde, Ribe, Tønder, Vojens, Rødekro og
Sønderborg.
Region Syddanmark får stor glæde
af investeringerne i Togfonden DK. For det første
anlægges nye højhastighedsbaner over Vestfyn og over
Vejle Fjord. Desuden elektrificeres jernbanen mellem
Fredericia-Aalborg og mellem Vejle og Struer.
Derudover sikres der hastighedsopgraderinger
af banen mellem Fredericia og Vejle og fra Vejle til Hasselager. Og
der skal også gennemføres regionale
hastighedsopgraderinger mellem Bramming og Tønder,
Tinglev-Sønderborg, Vejle-Struer og fra Esbjerg til Struer.
Det vil give store regionale rejsetidsbesparelser ud over de
markante rejsetidsreduktioner, som Timemodellen
medfører.
Endelig vil det blive anlagt en bane fra
Jelling til Billund, som sikrer banebetjening af Billund
Lufthavn.
Med projekterne i Togfonden DK inklusive de
regionale hastighedsopgraderinger vil man fx fremover kunne komme
fra København til Tønder på 3 timer og 14
minutter og dermed spare 49 minutter sammenlignet med rejsetiden i
dag.
| Projekter i Region Syd | Ny bane over Vestfyn | Ny bane over Vejle Fjord | Elektrificering Fredericia-Aalborg | Elektrificering Vejle-Struer | Forøgelse af
gennemsejlingshøjde ved Vejle Fjord broen | Opgradering Fredericia-Vejle | Opgradering
Vejle-Horsens-Hovedgård | Banebetjening Billund Lufthavn, VVM og
anlæg | Regional hastighedsopgradering
Bramming-Tønder | Regional hastighedsopgradering
Tinglev-Sønderborg | Regional hastighedsopgradering
Vejle-Struer | Regional hastighedsopgradering
Esbjerg-Struer |
|
Region
Midtjylland
Timemodelbyer:
Horsens, Aarhus og Randers. Byer med
prioriterede korrespondancer til Timemodellen: Brande,
Herning, Skjern, Ringkøbing, Holstebro, Silkeborg,
Skanderborg, Viborg og Skive og Struer.
Region Midtjylland får stor gavn af
projekterne i Togfonden DK. For det første skal det
etableres en helt ny højhastighedsbane mellem
Hovedgård og Hasselager, ligesom der skal elektrificeres
mellem Fredericia-Aalborg og mellem Vejle-Struer.
Desuden hastighedsopgraderes banen mellem
Aarhus og Hobro samt Vejle-Horsens-Hovedgård. Og der skal
også laves regionale hastighedsopgraderinger på
strækningerne Langå-Struer, Esbjerg-Struer,
Skanderborg-Skjern og Vejle-Struer. Det vil give store regionale
rejsetidsbesparelser ud over de markante rejsetidsreduktioner, som
Timemodellen medfører.
I Midtjylland etableres der også ekstra
spor ved Gødstrup station ligesom banekapaciteten mellem
Herning og Holstebro øges.
Med projekterne i Togfonden DK inklusive de
regionale hastighedsopgraderinger vil man fremover kunne opnå
markante rejsetidsgevinster og man vil eksempelvis kunne komme fra
København til Herning på 2 timer og 23 minutter og
dermed reducere rejsetiden med 48 minutter sammenlignet med i
dag.
| Projekt | Ny bane Hovedgaard-Hasselager | Elektrificering Fredericia-Aalborg | Elektrificering Vejle-Struer | Ekstra spor ved Gødstrup
station | Øget banekapacitet mellem Herning og
Holstebro | Opgradering Aarhus H | Opgradering Aarhus-Hobro | Opgradering
Vejle-Horsens-Hovedgård | Regional hastighedsopgradering
Langå-Struer | Regional hastighedsopgradering
Esbjerg-Struer | Regional hastighedsopgradering
Skanderborg-Skjern | Regional hastighedsopgradering
Vejle-Struer |
|
Region
Nordjylland
Timemodelby:
Aalborg. Byer med prioriterede
korrespondancer til Timemodellen: Hobro, Brønderslev,
Hjørring, Frederikshavn og Thisted.
Togfonden vil medføre store projekter i
Nordjylland.
For det første elektrificeres hele
strækningen fra Fredericia over Aalborg til Frederikshavn.
Det betyder, at de moderne, klimavenlige el-tog kan køre
hele vejen fra Frederikshavn til København.
Desuden hastighedsopgraderes banen mellem
Aarhus og Aalborg. Også regionalbanerne mellem
Aalborg-Frederikshavn samt Struer-Thisted hastighedsopgraderes. Det
vil give store regionale rejsetidsbesparelser ud over de markante
rejsetidsreduktioner, som Timemodellen medfører.
Dertil kommer at der etableres nyt
rangerområde og spor på Hirtshals havn der vil
gøre det muligt at overflytte en del af dette gods til
jernbanen.
Endelig er investeres der i en forbedring af
banekapaciteten til Nordjylland til gavn for både passagerne,
som kan få en forbedret betjening, samt godtrafikken fra
Hirtshals havn.
Med projekterne i Togfonden DK inklusive de
regionale hastighedsopgraderinger vil man fremover kunne forkorte
rejsetiden markant. Eksempelvis vil man kunne komme fra Thisted og
hele vejen til København på 3 timer og 36 minutter. I
dag tager det 5 timer og 38 minutter og man sparer derfor hele 2
timer og 2 minutter.
| Projekt | Opgradering Aarhus-Hobro | Opgradering Hobro-Aalborg | Jernbanegods på Hirtshals Havn | Elektrificering Fredericia-Aalborg | Elektrificering Aalborg-Frederikshavn | Forbedring af gods- og persontogskapacitet
i Nordjylland | Regional hastighedsopgradering
Aalborg-Frederikshavn | Regional hastighedsopgradering
Struer-Thisted |
|