Skriftlig fremsættelse (26. marts
2014)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om projektering af
nyanlæg og hastighedsopgraderinger af en række
jernbanestrækninger på hovedbanen og
regionalbanerne
(Lovforslag nr. L 172)
Lovforslaget er en opfølgning
på følgende aftaler indgået mellem den
daværende regering (Socialdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti og Det Radikale Venstre), Dansk Folkeparti og
Enhedslisten: Aftale af 17. september 2013 om harmonisering af
beskatningen i Nordsøen, hvoraf det fremgår, at det
statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i
Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsættes til
kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem
etablering af Togfonden DK og Aftale om en moderne jernbane -
udmøntning af Togfonden DK af 14. januar 2014.
Lovforslaget indeholder bemyndigelse til,
at transportministeren kan undersøge, projektere og
miljøvurdere følgende anlægsprojekter:
1) En ny jernbane
over Vestfyn.
2) En jernbane over
Vejle Fjord.
3) En ny jernbane
mellem Hovedgård-Hasselager.
4) Banebetjening af
Billund og Billund Lufthavn.
5)
Hastighedsopgraderinger af hovedbanestrækningerne
Fredericia-Vejle, Vejle-Horsens, Horsens-Hovedgård,
Aarhus-Aalborg og omkring Aarhus Hovedbanegård samt
perrontilpasninger mv.
6)
Hastighedsopgraderinger af de regionale jernbanestrækninger
Aalborg-Frederikshavn, Struer-Thisted, Langå-Struer,
Østerport-Helsingør, Vejle-Struer, Esbjerg-Struer,
Skanderborg-Skjern, Bramming-Tønder,
Holbæk-Kalundborg, Køge Nord-Næstved samt
Tinglev-Sønderborg.
7) Forbedring af
gods- og passagerkapaciteten i Nordjylland.
8) Øget
banekapacitet mellem Herning-Holstebro.
9) Niveaufri
skæring ved Ny Ellebjerg Station.
10) Ekstra spor ved
Gødstrup Station.
Lovforslaget har været sendt i
høring under titlen Forslag til lov om en moderne jernbane
og om ændring af lov om jernbane, men lovforslaget er
efterfølgende af lovtekniske grunde opsplittet i to
lovforslag, nærværende projekteringslovforslag og et
lovforslag om ændring af lov om jernbane. Der er tale om
samme materielle regulering. De to lovforslag fremsættes
samtidig, da der i forbindelse med den konkrete projektering af
forslagene i nærværende lovforslag, er brug for
hjemlerne til byggelinjer, forbud og fremrykket ekspropriation i
ændringslovforslaget til jernbaneloven.
Af den samlede økonomisk ramme for
Togfonden DK på 28,5 mia. kr. forventes ca. 650-950 mio. kr.
at gå til projekteringsfasen, herunder til
VVM-undersøgelser og fremrykkede ekspropriationer i
forbindelse med de foreslåede projekter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.