Fremsat den 26. marts 2014 af erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om Nordsøenheden og
Nordsøfonden
Kapitel 1
Nordsøenhedens etablering,
formål m.v.
§ 1. Nordsøenheden etableres som
en selvstændig offentlig virksomhed.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan ændre virksomhedens
navn.
§ 2. Inden for rammerne af § 8 i
lov om anvendelse af Danmarks undergrund har Nordsøenheden
til formål at skabe den størst mulige værdi for
staten af Nordsøfondens deltagelse i efterforskning og
produktion af olie og gas i Danmark.
Stk. 2.
Nordsøenheden administrerer Nordsøfonden, jf. kapitel
3.
Stk. 3.
Nordsøenheden kan ikke være operatør for
licenser eller være ansøger til licenser.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan henlægge varetagelsen
af øvrige opgaver til Nordsøenheden.
§ 3. Den selvstændige offentlige
virksomhed Nordsøenheden overtager den hidtil drevne
virksomhed med tilhørende aktiver og passiver fra den
statslige enhed Nordsøe?n?h?e?d?e?n og indtræder
i samtlige rettigheder og forpligtelser i forbindelse hermed.
Staten hæfter solidarisk med Nordsøenheden for de
forpligtelser, der bestod på tidspunktet for
overdragelsen.
Stk. 2.
Nordsøenhedens formue holdes adskilt fra statens formue, og
enheden disponerer inden for de til enhver tid fastlagte rammer
selv over anlægs- og driftsmidler m.v.
Stk. 3.
Staten afholder omkostningerne til drift af Nordsøenheden
inden for en bevillingsramme fastsat på
finansl?o?v?e?n.
§ 4. Erhvervs- og vækstministeren
udøver i forhold til Nordsøenheden de
beføjelser, der efter selskabsloven og
årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et
aktieselskab, idet erhvervs- og vækstministeren herved
sidestilles med en eneaktionær.
Stk. 2. I
Nordsøenheden afholdes generalforsamling i form af et
virksomhedsmøde.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter vedtægter
for Nordsøenheden.
Stk. 4.
Nordsøenheden og dens vedtægter skal anmeldes og
registreres i Erhvervsstyrelsen efter reglerne i kapitel 2 i
selskabsloven.
Kapitel 2
Ledelsesmæssige forhold
§ 5. Nordsøenheden ledes af en
bestyrelse og en direktion.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger bestyrelsen, som
består af 5-7 medlemmer, herunder formanden og
næstformanden, for en periode på højst 2
år. De pågældende kan genudpeges. Ministeren kan
til enhver tid på et virksomhedsmøde afsætte de
udpegede medlemmer.
Stk. 3.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have kompetencer til at
varetage Nordsøenhedens formål, herunder den
fornødne faglige, forretningsmæssige,
ledelsesmæssige og økonomiske indsigt.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter
bestyrelseshonorarer.
§ 6. Bestyrelsen ansætter efter
forudgående orientering af erhvervs- og vækstministeren
en direktion til varetagelse af den daglige ledelse.
Kapitel 3
Nordsøfonden
§ 7. Nordsøfonden er en offentlig
fond, der varetager den statslige deltagelse i licenser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan henlægge varetagelsen
af øvrige opgaver til Nordsøfonden.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter vedtægter
for Nordsøfonden.
§ 8. Nordsøfonden oppebærer
indtægter fra salget af sin andel af olie- og gasproduktionen
og tariffer.
§ 9. Nordsøfondens
indtægter anvendes først til at dække alle
udgifter forbundet med statsdeltagelsen og
administrat?i?o?n?e?n heraf, herunder renter og afdrag
på Nordsøfondens lån. Overskudslikviditet
herudover skal overføres til statskassen som udbytte under
hensyntagen til likviditetsbehov forbundet med fremtidige udgifter
og investeringer.
§ 10. Finansministeren bemyndiges til
gennem statslige genudlån at dække den del af
Nordsøfondens finansieringsbehov, der ikke kan finansieres
af fondens indtægter.
Kapitel 4
Regnskabs- og revisionsmæssige
forhold
§ 11. Der udarbejdes og aflægges
særskilte regnskaber for Nordsøenheden og
Nordsøfonden.
Stk. 2.
Nordsøenhedens og Nordsøfondens regnskabsår er
kalenderåret.
Stk. 3.
Nordsøenheden og Nordsøfonden aflægger
regnskaber i henhold til årsregnskabsloven. Regnskaberne
revideres i henhold til rigsrevisorloven.
Stk. 4.
De reviderede årsrapporter forelægges til
godk?e?n?d?e?l?s?e på virksomhedsmødet.
Kapitel 5
Personalemæssige forhold
§ 12. Nordsøenheden kan efter
finansministerens nærmere bestemmelse indgå kollektive
overenskomster og i øvrigt fastsætte løn og
andre ansættelsesvilkår for ansatte i
e?n?h?e?d?e?n.
Stk. 2.
Tjenestemænd i Nordsøenheden er omfattet af
t?j?e?n?estemandslovgivningen, og virksomheden betaler de af
finansministeren fastsatte bidrag til dækning af statens
p?e?n?s?i?o?n?sudgifter.
Kapitel 6
Samarbejde og adgang til
oplysninger
§ 13. Nordsøenheden kan anvende
statslig ekspertise i?n?d?e?n for olie- og gasområdet,
herunder vederlagsfrit rekvirere eksisterende oplysninger om
Danmarks undergrund hos Energistyrelsen og De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland, GEUS.
Kapitel 7
Tilsyn
§ 14. Erhvervs- og
vækstministeren fører tilsyn med Nordsøenhedens
og Nordsøfondens virksomhed.
Stk. 2.
Nordsøenheden skal efter anmodning stille enhver oplysning
om statsdeltagelsen og varetagelsen heraf til r?å?d?i?g?hed
for erhvervs- og vækstministeren.
Kapitel 8
Ikrafttræden,
overgangsbestemmelser m.v.
§ 15. Loven træder i kraft 1.
juni 2014.
Stk. 2.
Nordsøenhedens overtagelse af den hidtil drevne virksomhed
sker i regnskabsmæssig henseende med virkning fra den 1.
januar 2014.
Stk. 3.
§ 16 har virkning for indkomståret 2015 og senere
indkomstår.
Kapitel 9
Ændringer i anden
lovgivning
§ 16. I kulbrinteskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 971 af 20. september 2011, som
ændret ved § 7 i lov nr. 591 af 18. juni 2012, § 6
i lov nr. 792 af 28. juni 2013 og § 1 i lov nr. 1636 af 26.
december 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 3, 1. pkt., ændres
»kildeskattelovens § 3, dødsboskattelovens §
1, stk. 5, og selskabsskattelovens § 3« til:
»kildeskattelovens § 3 og dødsboskattelovens
§ 1, stk. 5«.
2. I
§ 3, stk. 3, 2. pkt., ændres
»§ 4« til: »denne lov«.
3. I
§ 3 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Skat, der
betales af indkomst som omfattet af stk. 3, 2. pkt., tilfalder
staten.«
§ 17. Lov nr. 587 af 24. juni 2005 om
en offentlig fond til varetagelse af statens deltagelse i
kulbrintetilladelser og en statslig enhed til administration af
fonden ophæves.
Kapitel 10
Territorial gyldighed
§ 18. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | De nuværende
rammer for Nordsøenhedens og Nordsøfondens
virke | 3. | Styrkelse af
statsdeltagelsen | | 3.1. | Omdannelse af
Nordsøenheden til en selvstændig offentlig virksomhed
(SOV) | | 3.2. | Ledelsesmæssige
forhold | | 3.3. | Finansiering af
Nordsøenhedens og Nordsøfondens
aktiviteter | | 3.4. | Porteføljejusteringer | 4. | Regnskabs- og
revisionsmæssige forhold | 5. | Personalemæssige forhold | 6. | Tilsyn
m.v. | 7. | Skattemæssige
forhold | 8. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 9. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 10. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 11. | Miljømæssige konsekvenser | 12. | Forholdet til
EU-retten | 13. | Høring | 14. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning
Statens andele af de danske olie- og
gaslicenser repræsenterer betydelige værdier, og
statens deltagelse i licenserne er et vigtigt led i at sikre det
danske samfund den størst mulige andel i det
økonomiske afkast fra ressourcerne i
underg?r?u?n?d?e?n. Statsdeltagelsen skal derfor varetages
på en måde, der sikrer den bedst mulige forvaltning af
ressourcerne og den størst mulige værdiskabelse for
det danske samfund. Form?ålet med lovforslaget er
på den baggrund at tilpasse og styrke de nuværende
rammer for Nordsøenheden og Nordsøfonden.
Det gøres ved at omdanne den statslige
enhed Nordsøenheden til en selvstændig offentlig
virksomhed (SOV). Nordsøenheden får således via
en bestyrelse mulighed for at trække på yderligere
relevante kompetencer samtidig med, at den over for virksomhedens
samarbejdspartnere signalerer et fokus på
forretningsmæssige interesser. Endvidere indføres en
klar arbejdsdeling mellem en bestyrelse og direktion, som varetager
de forretningsmæssige beslutninger, og ministeren, som har
det politiske ansvar.
Nordsøenheden får mulighed for at
få overført et på de årlige finanslove
fastsat beløb fra Nordsøfondens indtægter til
dækning af udgifter til administration. Denne
finansieringsmodel erstatter Nordsøenhedens eksisterende
driftsbevilling på finansloven.
Nordsøfonden opretholdes som en
offentlig fond.
Der vil blive åbnet op for, at
Nordsøfonden fremadrettet vil kunne foretage visse
porteføljejusteringer med henblik på at opnå den
størst mulige værdi fra statsdeltagelsen.
2. De
nuværende rammer for Nordsøenhedens og
Nordsøfondens virke
Nordsøfonden og Nordsøenheden
blev etableret i 2005, jf. lov nr. 587 af 24. juni 2005 om en
offentlig fond til varet?agelse af statens deltagelse i
kulbrintetilladelser og en statslig enhed til administration af
fonden, med henblik på at v?a?r?e?tage statens deltagelse i
kulbrintelicenser som følge af den daværende
beslutning om delvis privatisering af DONG A/S.
Nordsøfonden har ingen ansatte og ej
heller direktion. Administrationen af fonden varetages af
Nordsøenheden, der i dag er en statslig styrelse.
Nordsøfonden indplaceres med 20 pct. i
alle danske kulbrintelicenser tildelt siden 2005.
Nordsøfonden er endvidere medio 2012 indtrådt i Dansk
Undergrunds Consortium (DUC) med 20 pct. som følge af Nordsøaftalen fra 2003.
Det følger af den nuværende lov,
at Nordsøfonden skal udøve et aktivt ejerskab af de
licenser, som Nordsøenheden administrerer.
Nordsøenheden skal således på fondens vegne
udøve de stemmerettigheder og andre rettigheder, som
deltagere i licenser generelt har. Det forudsætter, at
Nordsøenheden har de ressourcer og kompetencer, der anses
nødvendige for, at ejerskabet kan udøves betryggende
i forhold til statens interesser.
Nordsøfonden har imidlertid siden sin
oprettelse fået en væsentlig større og mere
kompleks portefølje. Det var endvidere ikke forudset ved
udarbejdelsen af den eksisterende lov, at Nordsøenheden i
større omfang skulle tage selvstændigt stilling til
væsentlige tekniske og kommercielle spørgsmål i
licenserne. Det blev således forudsat, at Nordsøfonden
som hovedregel kunne følge de 80 pct. private deltageres
beslutninger i licenserne. Erfaringerne viser imidlertid, at
Nordsøenheden løbende skal tage selvstændig
stilling til væsentlige kommercielle spørgsmål,
herunder indgåelse og genforhandling af olie- og
gassalgsaftaler, beslutninger om udnyttelse af forkøbsret og
deltagelse i mindretalsaktiviteter, hvor kun en del af
licenspartnerne deltager (''sole risk'' aktiviteter), tarifaftaler
om benyttelse af andre selskabers faciliteter samt
forsikringsaftaler.
Licensdeltagelsen har endvidere demonstreret,
at Nordsøfonden i en del situationer er tungen på
vægtskålen i beslutninger i licenserne. Samtidig har
Nordsøfonden via sin deltagelse i stort set alle licenser en
unik position og mulighed for at nyttiggøre sin viden
på tværs af licenser og dermed øge
værdiskabelsen.
Der er således behov for justeringer i
rammerne for Nordsøenheden og Nordsøfonden med
henblik på at varetage statsdeltagelsen bedst muligt og
dermed sikre den størst mulige værdi for staten.
3. Styrkelse
af statsdeltagelsen
3.1.
Omdannelse af Nordsøenheden til en selvstændig
offentlig virksomhed (SOV)
Nordsøenheden varetager en statslig
opgave baseret på forretningsmæssige principper. En
række af enhedens opgaver kan således sidestilles med
de opgaver, som private olie- og gasselskaber varetager.
Nordsøenheden varetager ikke myndighedsopgaver.
Der foreslås en ny styringsmodel for
Nordsøenheden, hvor Nordsøenheden omdannes til en
selvstændig offentlig virksomhed (SOV) med egen bestyrelse.
Bestyrelsen vil i samarbejde med direktionen sikre den
nødvendige kvalitet i beslutningerne. Nordsøenheden
forv?alter efter dansk målestok en væsentlig olie-
og gasproduktion. Omdannelsen til en selvstændig offentlig
virksomhed med en bestyrelse vil kunne understøtte
Nordsøenhedens arbejde, rolle og ansvar, der i stigende grad
svarer til de øvrige, kommercielle
licensd?e?ltageres.
Overtagelsen sker på grundlag af en
åbningsbalance, der fastsættes ved aktstykke.
Aktstykket forventes forelagt F?o?l?k?e?tingets Finansudvalg efter
lovforslagets fremsættelse, idet et forslag til
åbningsbalance for virksomheden først vil kunne
udarbejdes, når den statslige enhed har opgjort resultatet
for 2013, og resultatet er revideret af Rigsrevisionen.
3.2.
Ledelsesmæssige forhold
Erhvervs- og vækstministeren vil som
følge af organiseringen af Nordsøenheden som en
selvstændig offentlig virksomhed være eneejer af
virksomheden. Ministeren vil blive sidestillet med en
eneaktionær og vil som følge heraf udøve de
beføjelser, der normalt varetages af generalforsamlingen i
et aktieselskab. Dette vil primært ske på et
årligt virksomhedsmøde.
På virksomhedsmødet vil
regnskaberne for det foregående år blive forelagt med
henblik på godkendelse. Ud over virksomhedsmødet er
det hensigten, at erhvervs- og vækstministeren eller dennes
stedfortræder efter behov afholder orienteringsmøder
med Nordsøenheden. På møderne orienteres om
status og udvikling samt øvrige væsentlige forhold.
Vedtægterne fastlægger nærmere bestemmelser om
møderne, herunder om indkaldelse af ekstraordinære
virksomhedsm?ø?d?e?r.
Det foreslås, at Nordsøenheden
skal ledes af en bestyrelse på 5-7 medlemmer, som skal
varetage den overordnede og strategiske ledelse af enheden.
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges af erhvervs- og
vækstministeren for en periode på højst 2
år med mulighed for genudnævnelse.
Bestyrelsen vil få til opgave at
understøtte forretningsmæssige, tekniske,
organisatoriske og økonomiske beslutninger. Dermed får
bestyrelsen det overordnede forretningsmæssige ansvar for
Nordsøenheden og dennes forvaltning af
Nordsøfonden.
Rammerne for bestyrelsesmedlemmernes virke
fastsættes af erhvervs- og vækstministeren i
Nordsøenhedens vedtægter.
Det er hensigten, at bestyrelsesmedlemmerne
samlet skal repræsentere en kombination af faglige,
forretningsmæssige, ledelsesmæssige og
økonomiske kompetencer. Erhvervs- og vækstministeren
skal ved udpegning af bestyrelsesmedlemmerne sikre, at bestyrelsen
kan varetage sine opgaver u?a?f?h?æ?n?g?i?g?t af andre
interesser i olie- og gasindustrien i Danmark.
Bestyrelsen ansætter en direktion efter
forudgående orientering af erhvervs- og
vækstministeren.
Med lovforslaget etableres således en
tydeligere adskill?e?l?s?e mellem det forretningsmæssige
ansvar og ministerens politiske ansvar og overordnede tilsyn med,
at lovgivningen overholdes, herunder at der til enhver tid er en
velfungerende bestyrelse.
3.3.
Finansiering af Nordsøenhedens og Nordsøfondens
aktiviteter
Nordsøenheden modtager i dag en
driftsbevilling, som fastsættes på finanslovens § 08.25.01. Enhed til administration af fonden for statens
deltagelse i kulbrintelicenser. Nordsøfondens udbytte
modtages på finanslovens § 08.25.03. Udbytte fra Nordsøfonden, og
indgår i statens indtægtsbudget. Den
finanslovsmæssige opdeling adskiller udgifter til
administration og fondens pengestrømme knyttet til
licensdeltagelsen.
Med omdannelsen af Nordsøenheden til en
selvstændig offentlig virksomhed foreslås det, at denne
adskillelse opretholdes, men at samtlige udgifter til
statsdeltagelsen (licensudgifter og administrationsudgifter)
finansieres af fondens indtægter, og at der
indføres et loft for administrationsudgifter.
Licensudgifter omfatter udgifter, der er
direkte tilknyttet licensaktiviteterne og som vedtages i
medfør af beslutningsprocedurerne i de enkelte licenser, og
hvor Nordsøf?o?n?d?e?n i henhold til
samarbejdsaftalerne kun kan sige nej til udgifterne i få
tilfælde. Disse udgifter udgør langt
størsteparten af Nordsøfondens udgifter. Denne
kategori omfatter ligeledes udgifter, som er uundgåelige for
virksomheden, heru?n?d?e?r fondens udgifter til olie- og
gastransport, gaslagring, forsikringer samt køb af
substitutionsgas.
Administrationsudgifter er udgifter forbundet
med administrationen af Nordsøfonden og er kendetegnet ved,
at Nordsøenheden i stor udstrækning selv beslutter, om
udgifterne skal afholdes.
Administrationsudgifterne omfatter
personaleomkostn?i?n?g?e?r og kontorhold m.v. Endvidere
indgår udgifter, som er drevet af de aktiviteter, der finder
sted i og omkring licenserne. Eksempler herpå er udgifter til
kommerciel, teknisk og juridisk bistand f.eks. til egne vurderinger
af projektforslag i licenserne samt indgåelse og
genforhandling af salgskontrakter. Denne type udgifter omfatter
endvidere medlemsskaber af faglige sammenslutninger, revision af
regnskaber og bidrag til tværgående
v?i?d?e?nkoordinering.
Staten vil fortsat stille de fornødne
garantier til dækning af Nordsøfondens andel af
nedlukningsomkostninger og øvrige forpligtelser i
forbindelse med olie- og gasproduktionen. Hjemlerne hertil vil som
hidtil fremgå af finansloven.
3.4.
Porteføljejusteringer
Nordsøfondens licensandele kan med de
nuværende rammer ikke øges eller udvides, medmindre
det sker som led i en forkøbsrets- eller
mindretalsaktivitetsprocedure i en l?i?c?e?n?s, som
Nordsøfonden allerede deltager i.
Adgangen til at udnytte en
forkøbsrettighed vil blive opretholdt i Nordsøfondens
vedtægter, idet det fortsat er vurderingen, at staten kan
have en fordel ved at kunne udnytte sådanne rettigheder.
Udnyttelsen af en forkøbsrettighed forudsætter
tilslutning fra erhvervs- og vækstministeren. Udnyttelsen af
en forkøbsrettighed indebærer, at statens andel af
licensen bliver højere end 20 pct.
Der vil i de nye vedtægter blive
fastlagt en mere fleksibel beslutningsproces omkring
mindretalsaktiviteter, som i visse tilfælde skal besluttes
på meget kort tid. Nordsøenheden vil således
fremover selv kunne træffe beslutning om deltagelse i en
sådan aktivitet, hvis fondens deltagelse maksimalt
medfører en udgift på 200 mio. kr. Deltagelse i
mindretalsaktiviteter udover denne beløbsgrænse vil
som hidtil kræve erhvervs- og vækstministerens
godkendelse. Godkendelsesproceduren vil dermed afspejle den
økonomiske eksponering og tidsfristerne for de enkelte
aktivitetsbeslutninger. Beløbsgrænsen indebærer
konkret, at det er deltagelse i udbygninger, som typisk vil
medføre omkostninger for fonden på over 200 mio. kr.,
der fremover skal godkendes af ministeren, hvorimod deltagelse i
mere tekniske mindretalsaktiviteter normalt vil falde under 200
mio. kr. grænsen.
Som noget nyt vil der endvidere i
vedtægterne blive givet mulighed for, at Nordsøfonden
kan erhverve andele i licenser, der grænser op til licenser,
som Nordsøfonden allerede deltager i. Erhvervelse af
sådanne andele foreslås kun at kunne ske efter
erhvervs- og vækstministerens godkendelse, idet der vil
være tale om deltagelse i licenser, som Nordsøfonden
ikke er indplaceret i efter de normale tildelingsprocedurer.
Det er endvidere et krav, at den nye licens
skal erhverves til markedsprisen, og Nordsøfonden må
ikke opnå urimelige konkurrencemæssige fordele i
forhold til eventuelt andre i?n?t?e?resserede selskaber.
Nordsøfonden kan endvidere som hidtil
overtage DONG's statsandele, som det tidligere er sket i licens
4/98 (Svane).
For alle typer af
porteføljetilpasninger gælder, at Nordsøfondens
licensandel ikke kan overstige 40 pct. En undtagelse vil dog
være situationer, hvor en licenspartner ikke kan opfylde sine
forpligtelser og derfor kommer i misligholdelse. I sådanne
tilfælde vil Nordsøfondens andel i den
pågælde?n?d?e licens automatisk blive
forholdsmæssigt forøget, og vil derfor kunne komme til
at overstige 40 pct.
4.
Regnskabs- og revisionsmæssige forhold
Loven viderefører regnskabs- og
revisionsforholdene for Nordsøfonden uændret. Der
etableres tilsvarende regnskabs- og revisionsforhold for
Nordsøenheden.
5.
Personalemæssige forhold
Lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af
20. august 2002, finder anvendelse på etableringen af
Nordsøenheden som en selvstændig offentlig virksomhed,
hvilket bl.a. indebærer, at den selvstændige offentlige
virksomhed indtræder umiddelbart i de rettigheder og
forpligtelser, der bestod på
overt?a?g?e?l?sestidspunktet i henhold til kollektiv
overenskomst og aftale og bestemmelser om løn- og
arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig
myndighed. Ved omdannelsen til en selvstændig offentlig
virksomhed fortsætter medarbejdernes ansættelsesforhold
således med bevarelse af de for dem gældende
rettigheder og pligter.
Med lovforslaget vil Nordsøenheden
overtage forhandlingsretten fra Moderniseringsstyrelsen, dog
således at F?i?n?a?n?sministeriet skal give mandat til
overenskomstforhandlingerne, jf. den foreslåede § 12 og
bemærkningerne hertil.
6. Tilsyn
m.v.
Med lovforslaget omdannes den statslige enhed
Nordsøe?n?h?e?d?e?n til en selvstændig offentlig
virksomhed, dvs. en selvstændig forvaltningsenhed, der i
henhold til lov varetager en bestemt del af den offentlige
forvaltning og har en selvstændig indtægt og formue.
Nordsøenheden betegnes i lovforslaget som en
''selvstændig offentlig virksomhed'', idet
Nordsøenheden er en selvstændig forvaltningsenhed, der
løser opgaver af forretningsmæssig karakter.
Nordsøenheden vil som følge af sin nye
selvstændige status ikke længere indgå i det
almindelige statslige, administrative hierarki. Erhvervs- og
vækstministeren vil således ikke på samme vis som
inden for den almindelige statsforvaltning have instruktionsadgang
over for Nordsøenheden udover de beføjelser, der
fastsættes i lovforslaget, og der vil ikke være
rekursadgang til e?r?h?v?e?r?v?s- og vækstministeren.
Erhvervs- og vækstministeren vil dog kunne give instrukser
på virksomhedsmøder.
Det foreslås, at erhvervs- og
vækstministeren som eneejer af Nordsøenheden skal
føre tilsyn med enhedens og Nordsøfondens virksomhed,
herunder at Nordsøenheden agerer inden for denne lovs
rammer, idet det dog bemærkes, at ministeren ikke vil have
instruktionsbeføjelser over for enheden i videre omfang end
ved udøvelse af sin ejerbeføjelse på
virksomhedsmødet. Ministerens tilsyn vil derfor svare til
det, der udøves over for statslige aktieselskaber.
Nordsøenheden vil på baggrund af
sin karakter som selvstændig forvaltningsenhed fortsat
være omfattet af bl.a. o?f?f?e?ntlighedsloven og
forvaltningsloven.
For at sikre ministerens indsigt i
Nordsøenhedens forhold og planer, hvilket er en
forudsætning for opfyldelse af ministerens
tilsynsforpligtelse og muligheden for at udøve aktivt
ejerskab, forudsættes det, at der udover
virksomhedsmøderne også afholdes
orienteringsmøder. Orienteringsmøderne afholdes
mellem erhvervs- og vækstministeren eller dennes
stedfortræder og Nordsøenhedens ledelse i form af
bestyrelsesformanden og den administrerende direktør.
Formålet med møderne er, at ministeren bliver
orienteret om sager af væsentlig økonomisk eller
politisk interesse og beslutninger af større strategisk
rækkevidde m.v.
7.
Skattemæssige forhold
Nordsøenheden og Nordsøfonden er
som udgangspunkt ikke skattepligtige, idet de - som en række
statslige institut?i?o?n?e?r og andre enheder - er omfattede
af den generelle skattefritagelsesbestemmelse i
selskabsskatteloven.
Dette udgangspunkt er dog fraveget i visse
tilfælde, hvor sådanne institutioner og enheder har
indkomst omfattet af kulbrinteskatteloven. Der skelnes i den
forbindelse mellem indkomst ved indvinding af olie og naturgas
(indvindingsvirksomhed) og indkomst, som ikke vedrører
indvindingsvirksomhed, men som udøves i tilknytning hertil
(tilknyttet virksomhed).
Hvis en statslig institution eller anden enhed
har indkomst ved indvindingsvirksomhed, betaler enheden - selvom
den i øvrigt er skattefritaget - skat af sådan
indkomst. Skatten betales dels i form af selskabsskat og
tillægsselskabsskat, dels i form af den særlige
kulbrinteskat.
Hvis indkomsten ikke vedrører
indvindingsvirksomhed, men alene er indkomst ved tilknyttet
virksomhed, fraviges den generelle skattefritagelse derimod ikke,
og den statslige institution eller anden enhed beskattes ikke af
denne indkomst.
Reglen om, at ellers skattefritagne
institutioner og enheder beskattes af indkomst ved
indvindingsvirksomhed, blev indført i 1986. Ved
indførelsen skønnedes det, at reglen i praksis ikke
ville berøre staten eller kommunerne.
Ved sin deltagelse i alle kulbrintelicenser,
der er tildelt siden 2005, og ved sin indtræden i Dansk
Undergrunds Consortium i 2012 har Nordsøfonden i dag
indkomst ved både indvindingsvirksomhed og ved tilknyttet
virksomhed. Mens indkomsten ved indvindingsvirksomheden allerede
beskattes efter de nævnte regler, er indkomsten ved den
tilknyttede virksomhed i dag skattefri.
Ved etableringen af Nordsøfonden i 2005
var der ikke v?æ?s?e?n?t?l?i?g tilknyttet aktivitet i
forbindelse med kulbrinteindvindingen. Efterfølgende er
tilknyttede aktiviteter vokset i o?m?f?a?n?g.
For at ligestille Nordsøfonden med de
kommercielle aktører, som fonden indgår i partnerskab
med i de enkelte licenser, foreslås det, at den generelle
skattefritagelse efter selskabsskatteloven fraviges ikke blot - som
i dag - for så vidt angår indkomst ved
indvindingsvirksomhed, men også for indkomst ved tilknyttet
virksomhed.
Forslaget sikrer, at Nordsøfonden og
andre enheder omfattet af selskabsskattelovens
skattefritagelsesbestemmelse fremover vil være skattepligtige
af de to former for indkomst, der er omfattet af
kulbrinteskatteloven. Dermed vil Nordsøfonden reelt komme
til at operere under de samme vilkår, som i dag gælder
for fondens samarbejdspartnere.
I modsætning til Nordsøfonden har
Nordsøenheden ikke indkomst ved hverken
indvindingsvirksomhed eller tilknyttet virksomhed. Den
foreslåede ændring af skattereglerne vil dermed ikke
berøre Nordsøenheden.
8.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
Nordsøfonden afholder alle udgifter
forbundet med statsdeltagelsen. Udgifterne, herunder udgifter der
uundgåeligt følger af licensdeltagelsen, forventes i
en lang årrække at blive mere end dækket af
indtægterne fra salg af fondens olie og gas.
Forslaget vil have økonomiske
konsekvenser for staten, idet forslaget medfører, at den
statslige enheds aktiver og passiver overføres fra staten
til den selvstændige offentlige virksomhed.
Overførslen af aktiver og passiver forelægges
Folketingets Finansudvalg til godkendelse ved et aktstykke, som
udarbejdes, så snart der foreligger et revideret
årsregnskab for 2013 for Nordsøenheden.
Lovforslaget indebærer endvidere, at den
eksisterende driftsbevilling på finansloven i 2014 til
dækning af Nordsøenhedens
administrationsomkostninger ophæves. I stedet etableres der
mulighed for, at Nordsøenhedens udgifter til administration
dækkes af Nordsøfondens indtægter, inden
Nordsøfondens udbytte optages på statens
indtægtsbudget. Der fastsættes på de årlige
finanslove et beløb, der kan overføres til
Nordsøenheden til dækning af administrationsudgifter
m.m. Nordsøenheden får ligeledes mulighed for i sit
regnskab at videreføre uudnyttede midler til udgifter i
senere f?i?n?a?n?s?å?r som følge af årlige
udsving i enhedens udgifter.
Udvidelsen af skattepligten for enheder og
institutioner omfattet af selskabsskattelovens § 3, herunder
Nordsøfonden, vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Ændringen vil udløse
en øget skattebetaling fra Nordsøfonden
vedrørende indkomst fra tilknyttet virksomhed. Den
øgede skattebetaling får som konsekvens, at statens
udbytte fra Nordsøfonden reduceres tilsvarende. Overordnet
set vil der således ikke være en effekt på de
samlede offentlige finanser.
9.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Nordsøfonden og Nordsøenheden
blev oprettet i 2005, jf. lov nr. 587 af 24. juni 2005, da det ikke
længere var DONG, der skulle varetage statsdeltagelsen i
olie- og gaslicenser i Danmark. Statsdeltagelsen vil også
fremover blive varetaget af Nordsøfonden. Lovforslaget
forventes således ikke at i?n?d?e?bære nye eller
øgede administrative og økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
10.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
11.
Miljømæssige konsekvenser
Gennemførelse af lovforslaget forventes
ikke at have miljømæssige konsekvenser, da forslaget
omhandler finansiering og styrkelse af statsdeltagelse i
kulbrintelicenser. Statsdeltagelse varetages allerede i dag af
Nordsøfonden og er et fast element i forbindelse med
tildeling af licenser. Det bemærkes i øvrigt, at det
er fast praksis forud for tildeling af nye licenser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter at høre bl.a. de
statslige miljømyndigheder h?e?r?o?m.
12.
Forholdet til EU-retten
Ifølge artikel 6 i
koncessionsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
94/22/EF af 30. maj 1994 om betingelser for tildeling og udnyttelse
af tilladelser til prospektering, efterforskning og produktion af
kulbrinter) kan der fastsættes krav om statslig deltagelse i
kulbrintelicenser.
Koncessionsdirektivet er implementeret i
§ 8 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund.
Nordsøfonden er siden sin oprettelse i 2005 blevet
indplaceret som statsdeltager i alle tildelte licenser i Danmark.
Nordsøfonden er endvidere medio 2012 indtrådt i Dansk
Undergrunds Consortium.
De udgifter, som Nordsøfonden afholder
til deltagelse i licenserne og fondens øvrige
indgåelse af aftaler med virksomheder, vil blive afholdt og
gennemført på en sådan måde, at
statsstøttereglerne i artikel 107 og 108 i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde overholdes.
13.
Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden 20.
januar 2014 til 14. februar 2014 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
CO-Industri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Energi, Dansk Industri,
Energinet.dk, Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen, GEUS, Greenpeace
Danmark, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Moderniseringsstyrelsen, Olie
Gas Danmark, Rigsrevisionen og Søfartsstyrelsen.
| | | 14. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/Mindre
udgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsl?i?v?e?t | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | De udgifter, som Nordsøfonden
afholder til deltagelse i licenserne og fondens øvrige
indgåelse af aftaler med virksomheder, vil blive afholdt og
gennemført på en sådan måde, at
statsstøttereglerne i artikel 107 og 108 i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde overholdes. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Formålet med loven er at omdanne den
statslige enhed Nordsøenheden til en selvstændig
offentlig virksomhed. Det forudsættes med den
foreslåede bestemmelse, at erhvervs- og vækstministeren
etablerer Nordsøenheden som en selvstændig offentlig
virksomhed. Virksomheden indgår ikke i det almindelige
statslige, administrative hierarki, men henhører dog under
erhvervs- og vækstministerens tilsyn. Der vil dermed ikke
være rekursadgang til erhvervs- og vækstministeren.
Det følger i øvrigt af
etableringen som en selvstændig o?f?f?e?n?t?l?i?g virksomhed,
at Nordsøenheden i retlig henseende bliver en
selvstændig juridisk person og inden for de
begrænsninger, der fastlægges i lovgivning og
vedtægter, kan optræde som en sådan. Det
følger af konstruktionen, at Nordsøenheden
udøver sin virksomhed uden hæftelse for staten. Staten
hæfter dog solidarisk med virksomheden for de forpligtelser,
der bestod på overdragelsestidspunktet, jf. § 3,
stk. 1.
Ved opdelingen i en offentlig fond,
Nordsøfonden, og en selvstændig offentlig virksomhed
opretholdes adskillelsen mellem de udgifter, der er knyttet til
licensandelene, og de udgifter, der vedrører
administrationen. Opsplitningen giver således også
fremover en høj grad af gennemsigtighed.
Erhvervs- og vækstministeren har efter
bestemmelsen i stk. 2 mulighed for at
ændre Nordsøenhedens navn, hvilket i givet fald vil
ske på et virksomhedsmøde.
Til § 2
Nordsøenheden har inden for rammerne af
undergrundslo?vens § 8 til formål at skabe den
størst mulige værdi for staten af Nordsøfondens
deltagelse i efterforskning og produktion af olie og gas i Danmark.
Nordsøenheden har således fortsat til opgave at sikre
statens interesser ved licensgruppernes beslutninger om forhold af
betydning for fremtidige indtægter og udgifter. De vigtigste
beslutninger vil som udgangspunkt være at skulle forholde sig
til de oplæg m.v., som operatøren for licensen
tilvejebringer vedrørende efterforskning, udbygning og
indvinding.
Nordsøenheden skal endvidere fortsat
træffe en række væsentlige beslutninger på
egen hånd, herunder diverse kommercielle beslutninger om
bl.a. salg af olie og gas, forsikring, opkobling til eksisterende
infrastruktur samt tariffer.
Det fremgår af undergrundslovens §
8, at det kan fastsættes som et vilkår i en licens, at
staten eller et af staten ejet selskab indtræder i den af
licensen omfattede virksomhed. Statsdeltageren har de samme
rettigheder og forpligtelser som de øvrige deltagere i
licensen på nær enkelte kommercielle beslutninger
f.eks. om valg af rettighedshaverens leverandører. Det er
endvidere generelt et krav for statsdeltagerens udøvelse af
stemmeret, at statsdeltageren alene må v?a?r?e?tage de
hensyn, der tilgodeses efter undergrundsloven. Stemmeafgivelsen
skal endvidere udøves således, at den ik?ke er til
hinder for, at rettighedshaverens virksomhed drives efter
forretningsmæssige principper.
Nordsøenhedens opgave vil fortsat i
medfør af stk. 2 være at
administrere Nordsøfonden, der varetager statens ejerskab
til de gennem statsdeltagelse erhvervede andele i
kulbrinteli?censer.
Nordsøenheden hæfter ikke som
administrator for fondens forpligtelser. Nordsøfonden
forpligtes i overensstemmelse med almindelige fuldmagtsregler,
når Nordsøenheden disponerer på vegne af fonden,
ligesom fonden forpligtes af Nordsøenhedens øvrige
dispositioner, som må henregnes til enhedens arbejde for
fonden. Fonden forpligtes ikke af dispositioner, som
Nordsøenheden foretager i eget navn s?å?s?o?m f.eks.
ansættelse af personale og indkøb til enheden.
Endvidere følger det af stk. 3, at Nordsøenheden fortsat ikke
på fondens vegne vil få mulighed for at varetage
operatørskaber i licenserne, ligesom enheden ikke kan
være ansøger til licenser. Årsagen hertil er, at
enheden ikke skal optræde som en konkurrent til
olieselskaberne.
Det foreslås i stk.
4, at Nordsøenheden som hidtil kan v?a?r?e?t?a?g?e
opgaver, der måtte blive henlagt til den af erhvervs- og
vækstministeren, f.eks. varetagelse af andre opgaver i
relation til efterforsknings- og indvindingsaktiviteter.
Til § 3
Nordsøenheden omdannes til en
selvstændig offentlig virksomhed, således at
virksomheden etableres i regnskabsmæssig henseende med
virkning fra 1. januar 2014, jf. § 15, stk. 2. Den statslige
enhed Nordsøenhedens aktiver og pass?iver indskydes i
den forbindelse i virksomheden.
Den selvstændige offentlige virksomhed
overtager samtl?i?g?e af den statslige enheds aktiver og
passiver og indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser
i forbindelse hermed.
I overensstemmelse med princippet i
selskabslovens § 40, stk. 6, gennemføres omdannelsen af
den statslige enhed til en selvstændig offentlig virksomhed
med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2014, idet der er tale
om overtagelse af en bestående virksomhed.
Der vil i åbningsbalancen for
Nordsøenheden blive taget stilling til størrelsen af
enhedens egenkapital, idet der tages hensyn til, at enheden i
udgangssituationen får en tilfredsstillende soliditet, bl.a.
ved overførsel af overført overskud fra den statslige
enhed. Al ejendom og løsøre m.v., og alle passiver og
forpligtelser, herunder personalemæssige forpligtelser,
overtages af Nordsøenheden, ligesom enheden indtræder
i alle kontrakter og andre forpligtende retsforhold på samme
vilkår, som har været gældende for den statslige
enhed. Staten hæfter efter omdannelsen ikke for den
selvstændige offentlige virksomheds forpligtelser, der
opstår e?f?t?e?r overtagelsen, uanset om de udspringer af
tidligere retsforhold. Staten hæfter efter omdannelsen for
den statslige enheds eksisterende forpligtelser, der overtages af
den selvstændige offentlige virksomhed. Staten hæfter
dog ikke for forpligtelser, hvor kreditorerne efter almindelige
formueretlige regler i det hele må anses for at have
accepteret alene at holde sig til den selvstændige offentlige
virksomhed som ny medkontrahent (debitor).
Nordsøenhedens formue holdes efter det
foreslåede stk. 2 adskilt fra
statens formue, hvilket er en forudsætning for, at enheden
kan optræde som en selvstændig juridisk person.
Samtidig er det fastsat, at enheden selv disponerer over
anlægs- og driftsmidler inden for de rammer, der måtte
være fastsat i vedtægterne.
Der fastsættes på de årlige
finanslove et beløb til dækning af
Nordsøenhedens udgifter, jf. stk.
3. Nordsøenheden har mulighed for at anmode
Folketingets Finansudvalg om merbevillinger.
Til § 4
Erhvervs- og vækstministeren vil som
følge af organiseringen af Nordsøenheden som en
selvstændig offentlig virksomhed være eneejer af
Nordsøenheden. Ministeren vil blive sidestillet med en
eneaktionær og vil udøve de beføjelser, der
normalt varetages af generalforsamlingen i et aktieselskab.
De beføjelser, der tilkommer
generalforsamlingen i et a?k?t?i?eselskab, udøves
primært på det årlige virksomhedsmøde, men
det er hensigten, at ministeren eller dennes stedfortræder i
tillæg hertil vil afholde orienteringsmøder med
virksomheden. Erhvervs- og vækstministeren kan herudover
indkalde til ad hoc møder, når ministeren finder det
hensigtsmæssigt. Vedtægterne fastlægger
nærmere bestemmelser om orienteringsmøder og ad hoc
møder.
Erhvervs- og vækstministerens
beføjelser omfatter bl.a. den overordnede politiske retning
for Nordsøfondens arbejde, beslutninger vedrørende
visse justeringer af Nordsøfondens portefølje,
herunder udnyttelse af forkøbsret, deltagelse i
mindretalsaktiviteter og køb af andele i nabolicenser samt
godkendelse af årsrapporter, fastsættelse af
bestyrelsens vederlag samt udpegning af medlemmer til
bestyrelsen.
Nordsøenheden skal efter det
foreslåede stk. 2 afholde
g?e?n?e?r?a?lforsamling i form af et virksomhedsmøde.
Virksomhedsmødet svarer således til
generalforsamlingen i et aktieselskab. De nærmere
bestemmelser vedrørende afholdelsen af
virksomhedsmødet vil fremgå af vedtægterne.
Det foreslås i stk.
3, at erhvervs- og vækstministeren skal
fastsætte Nordsøenhedens vedtægter.
Vedtægterne skal i?n?d?eholde nærmere retningslinjer
for virksomhedens udøvelse. Vedtægterne vil blandt
andet indeholde bestemmelser om dispositioner, der skal
forelægges erhvervs- og vækstministeren til
godkendelse, ligesom det vil blive fastslået, at
b?e?s?tyrelsens formand er forpligtet til at orientere erhvervs- og
vækstministeren om sager af væsentlig betydning for
virksomheden. Erhvervs- og vækstministeren kan ændre
vedtægterne efter behov.
Nordsøenheden skal efter det
foreslåede stk. 4 anmeldes og
registreres i Erhvervsstyrelsen. Anmeldelsen skal blandt andet
indeholde virksomhedens navn og adresse, virksomhedens
første regnskabsperiode samt fulde navn, stilling og
bopæl for bestyrelsesmedlemmer, d?i?r?e?k?tører og
revisorer. Vedtægterne skal endvidere anmeldes til
Erhvervsstyrelsen og vil blive offentligt tilgængelige.
Til § 5
Nordsøenheden vil efter det
foreslåede stk. 1 blive ledet af
en bestyrelse og en direktion. Bestyrelsen skal sikre, at
Nordsøenheden drives ansvarligt og i overensstemmelse med
sit formål. Bestyrelsen varetager således enhedens
forretningsmæssige ledelse og træffer beslutning i alle
spørgsmål, som er af væsentlig betydning,
herunder den overordnede tilrettelæggelse af enhedens arbejde
inden for de retningslinjer, som er fastlagt af erhvervs- og
vækstministeren. Bestyrelsen vil være ansvarlig for
Nordsøenhedens organisation og virksomhed over for erhvervs-
og vækstministeren og kan ifalde ansvar efter dansk rets
almindelige regler.
Bestyrelsen ansætter direktionen, der
varetager den daglige ledelse på baggrund af bestyrelsens
retningslinjer. B?e?s?t?yrelsens og direktionens virke vil blive
reguleret i vedtægterne. Bestyrelsen fastlægger
herudover de nærmere rammer for sit virke i en
forretningsorden og for direktionen i en direktionsinstruks.
Opgave- og ansvarsdelingen mellem erhvervs- og
vækstministeren (ejer), bestyrelse og direktion følger
opgave- og ansvarsfordelingen for et statsligt aktieselskab som
beskrevet i selskabsloven.
Det foreslås, at erhvervs- og
vækstministeren udpeger 5-7 bestyrelsesmedlemmer, herunder
formand og næstformand, jf. stk.
2.
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode
på højst 2 år med mulighed for
genudnævnelse. Rammerne for b?e?s?t?y?relsesmedlemmernes
virke fastsættes af erhvervs- og vækstministeren i
vedtægterne.
Erhvervs- og vækstministeren kan som
eneejer til enhver tid afsætte et bestyrelsesmedlem, men det
vil skulle ske på et virksomhedsmøde, eventuelt et
ekstraordinært virksomhedsmøde. Ministeren vil
ligeledes på et virksomhedsmøde kunne beslutte at
afsætte hele bestyrelsen, iværksætte en
granskning eller træffe konkrete beslutninger om forholdene i
virksomheden.
Bestyrelsen skal efter det foreslåede
stk. 3 samlet set have kompetencer til
at varetage Nordsøenhedens formål. Bestyrelsen skal
således bl.a. have faglige, forretningsmæssige,
ledelsesmæssige og økonomiske kompetencer. Det er
hensigten, at bestyrelsesmedlemmerne samlet skal have
e?r?h?v?e?r?v?smæssig erfaring fra olie- og gasindustrien og
såvel erhvervsøkonomiske som administrative
kompetencer, der gør dem egnede til at lede virksomheden
på hensigtsmæssig vis.
Nordsøenheden skal som tidligere have
mulighed for at rekvirere ekstern ekspertise, dersom ekspertisen
eller kapaciteten i?k?k?e findes i staten.
Bestyrelseshonoraret vil efter det
foreslåede stk. 4 blive fastsat
af erhvervs- og vækstministeren. Bestyrelseshonorarets
størrelse vil blive fastsat i overensstemmelse med
gældende praksis for honorar til bestyrelsesmedlemmer i
sammenlignelige statslige virksomheder.
Til § 6
Den daglige ledelse af Nordsøenheden
varetages af en d?i?r?e?ktion, som ansættes og kan afskediges
af bestyrelsen efter forudgående orientering af erhvervs- og
vækstministeren.
Bestyrelsen fastlægger retningslinjer
for direktionens arbejde. Direktionen skal udføre de opgaver
og følge de retningslinjer og anvisninger for
Nordsøenhedens drift, som bestyrelsen har fastlagt.
Direktionens virke vil blive reguleret i Nordsøenhedens
vedtægter og i en direktionsinstruks.
Bestyrelsen skal desuden påse, at
direktionen udøver sit hverv på behørig
måde, dvs. at direktionen driver virksomheden ansvarligt og i
overensstemmelse med sit formål samt bestyrelsens
retningslinjer.
Til § 7
Nordsøfonden opretholdes som en
offentlig fond. Form?å?let med fonden er at varetage
ejerskabet af statens andele i kulbrintelicenser.
For at oppebære en vis form for
fleksibilitet foreslås i stk. ?2, at Nordsøfonden kan
varetage opgaver, der måtte blive henlagt til den af
erhvervs- og vækstministeren.
Det fremgår af bemyndigelsen i stk. 3, at erhvervs- og vækstministeren
fastsætter vedtægter for fondens virke. De nye
vedtægter for fonden vil bl.a. omfatte bestemmelser om
fondens mulighed for porteføljejusteringer, jf. afsnit 3.4
ovenfor, og om fondens ophør.
Til § 8
Fonden oppebærer indtægter fra
salg af Nordsøfondens andel af den producerede olie og gas.
Fonden vil også kunne oppebære indtægter fra
tariffer, såfremt tredjeparter kobler sig på
infrastruktur, som fonden er medejer af. Det er i § 9 fastsat,
hvordan indtægterne skal anvendes med henblik på at
sikre, at fonden finansielt i videst muligt omfang kan hvile i sig
selv.
Til § 9
Bestemmelsen beskriver Nordsøfondens
likviditetsstyring.
Placering af licensandelene i en offentlig
fond indebærer, at eventuel overskudslikviditet
overføres til statskassen som udbytte. Overskudslikviditeten
fra fondens aktiviteter skal i prioriteret rækkefølge
først anvendes til at dække alle f?o?n?d?e?n?s
udgifter vedrørende statsdeltagelsen, herunder
administrationsomkostningerne. Renter og afdrag på
Nordsøfondens lån skal endvidere afholdes, før
overskudslikviditet overføres til statskassen som
udbytte.
Fonden er således underlagt en stram
likviditetsstyring. Der vil derfor ikke over tid ske nogen
likviditetsopbygning i fonden.
Til § 10
På grund af behovet for en fleksibel
finansiering af f?o?n?d?e?n?s udgifter vil det fortsat være
hensigtsmæssigt at lade finansieringen ske ved statslige
genudlån. Den praktiske håndtering vedrørende
låneoptagelsen foretages af Danmarks Nationalbank som statens
agent på statsgældsområdet.
Omkostningerne til statsdeltagelsen i
licenserne forventes dog i en lang årrække at blive
mere end dækket af indt?æ?g?t?e?r?n?e fra salg af
fondens olie og gas.
Vilkårene for
genudlånsfinansiering fastsættes af finansministeren.
Nordsøenheden har ansvaret for Nordsøfondens
låntagning. De genudlån, som Nordsøfonden kan
benytte, fremgår af Nationalbankens oversigter.
Nordsøenheden påser, at der sker en styring af risici
i relation til låneporteføljen. Endvidere påser
enheden, at der er overensstemmelse mellem lånoptagelsen og
det fastlagte lånebehov.
Til § 11
Der skal efter det foreslåede stk. 1 aflægges regnskaber for
Nordsøenheden og Nordsøfonden. Kravet om
særskilt regnskabsaflæggelse indebærer, at den
interne bogføring vedrørende henholdsvis enheden og
fonden skal holdes adskilt.
Det foreslås i stk.
2, at Nordsøenhedens og Nordsøfondens
regnskabsår er kalenderåret, dvs. den 1. januar - 31.
december.
Nordsøenhedens og Nordsøfondens
regnskaber skal efter det foreslåede stk. 3 revideres af rigsrevisor. Der
indgås en aftale om rammerne for intern revision af enhedens
og f?o?n?d?e?n?s regnskaber og intern revisions samarbejde med
Rigsrevisionen. Den interne revision, som udføres af en
statsau?toriseret revisor, foretages samlet for
Nordsøenhedens og Nordsøfondens regnskaber. Med
bestemmelsen præciseres det desuden, at revisionen
udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik,
jf. § 3 i lov om revisionen af s?t?a?t?e?n?s regnskaber m.m.,
der omfatter finansiel revision, forvaltningsrevision og
juridisk-kritisk revision. Det indebærer, at revisorerne skal
efterprøve, om regnskabet er rigtigt, og om de
dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med love og andre forskrifter, indgåede
aftaler og sædvanlig praksis. Der foretages endvidere en
vurdering af, hvorvidt der er taget skyldige økonomiske
hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de
virksomheder, der er omfattet af regnskabet.
Erhvervs- og vækstministeren vil
få forelagt de reviderede årsrapporter til godkendelse
på et virksomhedsmøde, jf. stk. ?4.
Til § 12
Efter den foreslåede bestemmelse kan
Nordsøenheden e?f?t?e?r finansministerens nærmere
bestemmelse indgå kollektive overenskomster eller i
øvrigt fastsætte løn- og andre
ansættelsesvilkår i enheden. Bestemmelsen giver
mulighed for, at finansministeren efter drøftelse med
Nordsøenhedens ledelse fastlægger de overordnede
principper for løn- og ansættelsesvilkår,
herunder rammerne for enhedens forhandlinger om indgåelse af
f.eks. en virksomhedsoverenskomst. Efter omdannelsen af den
statslige enhed til den selvstændige o?f?f?e?n?tlige
virksomhed fortsætter medarbejderne deres
ansættelsesforhold og bevarer de rettigheder og pligter, der
gjaldt for dem under ansættelsen i den statslige enhed. Efter
omdannelsen vil Moderniseringsstyrelsen dog fortsat have den
gældende overenskomst for Nordsøenheden under
ob?servation.
Der er 1 tjenestemand ansat ved den statslige
enhed Nordsøenheden. Den pågældende
fortsætter på tjenestemandsvilkår som ansat
i den selvstændige offentlige virksomhed. Den
pågældende vil fortsat være tjenestemand omfattet
af tjenestemandslovgivningen, og erhvervs- og vækstministeren
træffer afgørelser efter tjenestemandslovgivningen.
Som ved etableringen af andre selvstændige offentlige
virksomheder kan der ikke nyansættes på
tjenestemandsvilkår i Nordsøenheden.
Til § 13
Med henblik på at sikre, at statens
samlede viden om olie og gas udnyttes bedst muligt, skal
Nordsøenheden have m?u?l?i?ghed for at trække på
eksisterende statslig ekspertise. Nordsøenheden forventes
således fortsat at have et tæt samarbejde med
Energistyrelsen og De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland (GEUS). Samarbejdet er nærmere
beskrevet i en samarbejdsaftale mellem Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet.
Nordsøenheden vil skulle refundere de
udgifter, herunder lønudgifter, Energistyrelsen og GEUS vil
få i den forbindelse. Det vil sige, at dersom enheden
rekvirerer vurderinger m.v. fra Energistyrelsen eller GEUS, der
ikke allerede eksisterer eller alligevel ville blive tilvejebragt,
vil der skulle ske en refusion af udgifterne efter de
gældende timetakster. Nordsøenheden skal således
ikke betale for vurderinger m.v., Energistyrelsen eller GEUS har
udarbejdet til egen brug.
Det foreslås endvidere, at
Nordsøenheden fortsat vederlagsfrit kan rekvirere
oplysninger om Danmarks undergrund hos Energistyrelsen og GEUS til
brug for varetagelsen af statsdeltagelsen. Begrundelsen for den
vederlagsfri rekvirering er, at staten i forvejen er i besiddelse
af sådanne oplysninger. Rettighedshavere til licenser efter
undergrundsloven indsender således i forvejen prøver
og andre oplysninger, der tilvejebringes under udøvelse af
virksomhed omfattet af loven, til Energistyrelsen og GEUS uden
vederlag. Nordsøenheden kan rekvirere disse oplysninger om
undergrunden både i forbindelse med licensområder, den
selv administrerer statsdeltagelsen i, som øvrige
områder. Nordsøenheden skal ikke, bortset fra
kopieringsomkostninger, betale for at få adgang til
oplysningerne.
Til § 14
Det fastslås i det foreslåede
stk. 1, at erhvervs- og
vækstministeren som eneejer af virksomheden skal føre
tilsyn med Nordsøenhedens og Nordsøfondens
virksomhed, herunder efterlevelsen af denne lov.
I medfør af stk.
2 skal Nordsøenheden efter anmodning stille enhver
oplysning om statsdeltagelsen og varetagelsen heraf til
rådighed for erhvervs- og vækstministeren.
Sådanne oplysninger meddeles direkte til erhvervs- og
vækstministeren (via Erhvervs- og Vækstministeriets
departement) og i?k?k?e på et virksomhedsmøde.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler herom i vedtægterne.
Til § 15
Loven træder efter den foreslåede
bestemmelse i kraft den 1. juni 2014.
I medfør af stk.
2 sker Nordsøenhedens overtagelse af den statslige
enheds hidtil drevne virksomhed med tilhørende aktiver og
passiver dog i regnskabsmæssig henseende med virkning fra den
1. januar 2014, ligesom de bevillingsmæssige
ændringer som følge af loven optages på forslag
til lov om tillægsbevilling for 2014.
Det foreslås i stk.
3, at de skattemæssige bestemmelser i § ?1?6
har virkning for indkomståret 2015 og senere
indkomstår.
Til § 16
Til nr.
1
Henvisningen til skattefritagelsesbestemmelsen
i sels?k?a?b?sskattelovens § 3 udgår som
følge af forslaget om, at bestemmelsen ikke skal finde
anvendelse for så vidt angår indkomst omfattet af
kulbrinteskatteloven, jf. lovforslagets § ?1?6, nr.
2.
Til nr.
2
Det foreslås, at statslige institutioner
og andre enheder, der som udgangspunkt er undtaget fra skattepligt
i medfør af selskabsskattelovens § 3, fremover skal
være skattepligtige af al indkomst omfattet af
kulbrinteskatteloven.
Forslaget indebærer, at de
pågældende institutioner og enheder fremover vil
være skattepligtige af indkomst ved indvindingsvirksomhed -
som det allerede gælder i dag - men også af indkomst
ved tilknyttet virksomhed.
Forslaget ændrer ikke på reglerne
om opgørelsen og beskatningen af indkomst, der er omfattet
af kulbrinteskattel?o?v?e?n. Beskatningen sker således
fortsat via den almindelige selskabsskat og
tillægsselskabsskat og via den særlige
kulbrinteskat.
Enheder, der er omfattet af den nye affattelse
af kulbrinteskattelovens § 3, stk. 3, 2. pkt., og som har
indtægt ved indvinding af olie og gas - dvs. indkomst, som er
omfattet af kulbrinteskattelovens § 1, som samtidig er
omfattet af l?o?v?e?n?s § 4 - betaler selskabsskat og
tillægsselskabsskat efter lovens kapitel 2 og kulbrinteskat
efter lovens kapitel 3 A af sådan indkomst. Dette svarer til
beskatningen efter de aller?e?d?e i dag gældende
regler.
Indtægter ved indvindingsvirksomhed
omfatter efter kulbrinteskattelovens § 4 indtægt ved
førstegangssalg af indvundne kulbrinter, indtægt
fastsat som en andel af indvundne kulbrinter eller værdien
heraf, fortjeneste eller tab ved salg af rettigheder til
efterforskning og indvinding af kulbrinter, fortjeneste eller tab
ved salg af afskrivningsberett?i?g?e?d?e aktiver, der har
været anvendt i forbindelse med kulbrintevirksomheden, samt
finansielle indtægter med direkte tilknytning til
kulbrintevirksomheden.
Enheder, der er omfattet af den nye affattelse
af kulbrinteskattelovens § 3, stk. 3, 2. pkt., og som har
indtægt ved tilknyttet virksomhed - dvs. indkomst omfattet af
kulbrinteskattelovens § 1, som ikke samtidig er omfattet af
lovens § 4 - vil alene skulle betale selskabsskat, men ikke
tillægsselskabsskat eller kulbrinteskat af sådan
indkomst.
Indkomst ved tilknyttet virksomhed omfatter
indtægt ved anlæg af rørledninger,
forsyningstjeneste samt skibstransport og
rørledningstransport af indvundne kulbrinter. Indtægt
fra virksomhed, der består i opbygning, drift og
vedl?i?g?eholdelse af efterforsknings- og
produktionsanlæg, samt virksomhed med udøvelse af
servicefunktioner, der er knyttet til driften af anlæggene,
er også anset for at være indtægt fra tilknyttet
virksomhed.
Til nr.
3
Skat, der betales af indkomst, der er omfattet
af kulbrinteskattelovens § 3, stk. 3, 2. pkt. - dvs. indkomst
ved indv?i?n?d?i?n?gsvirksomhed, der oppebæres af
enheder og institutioner omfattet af selskabsskattelovens § 3
- tilfalder staten, jf. kulbrinteskattelovens § 4, stk. 5.
Det foreslås, at skat, der betales af
indkomst omfattet af den foreslåede udvidelse af
kulbrinteskattelovens § 3, stk. 3, 2. pkt. - dvs. indkomst ved
tilknyttet virksomhed - tilsvarende skal tilfalde staten. Det
betyder, at kommuner og r?e?g?i?o?n?e?r ikke får andel af
skatten af sådan indkomst.
Til § 17
Den nuværende lov om
Nordsøenheden og Nordsøfonden ophæves ved
ikrafttræden af den nye lov.
Til § 18
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.