Skriftlig fremsættelse (26. marts
2014)
Erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Nordsøenheden og
Nordsøfonden
(Lovforslag nr. L 170)
Nordsøenheden og Nordsøfonden
blev etableret i 2005 med henblik på at varetage statens
deltagelse i kulbrintelicenser.
På baggrund af stigende
forretningsmæssig kompleksitet primært som følge
af, at Nordsøfonden i 2012 er indtrådt i Dansk
Undergrunds Consortium (DUC), er der behov for justeringer i
rammerne for Nordsøenheden og Nordsøfonden med
henblik på at understøtte mulighederne for at varetage
statsdeltagelsen bedst muligt og dermed skabe den størst
mulige værdi for staten.
Nordsøenhedens opgave vil fortsat
være at administrere Nordsøfonden. Med lovforslaget
foreslås en ny styringsmodel, hvor Nordsøenheden
omdannes til en selvstændig offentlig virksomhed (SOV) med
egen bestyrelse. Bestyrelsen vil i samarbejde med direktionen sikre
den nødvendige kvalitet i beslutningerne.
Nordsøenheden forvalter efter dansk målestok en
væsentlig olie- og gasproduktion. Omdannelsen til en
selvstændig offentlig virksomhed med en bestyrelse vil kunne
understøtte Nordsøenhedens arbejde, rolle og ansvar,
der nu i stigende grad svarer til de øvrige, kommercielle
licensdeltageres.
Nordsøfonden bevares som en
offentlig fond.
Lovforslaget indebærer, at den
eksisterende driftsbevilling på finansloven i 2014 til
dækning af Nordsøenhedens administrationsudgifter
vedrørende Nordsøfonden ophæves. I stedet
etableres der mulighed for, at Nordsøenhedens udgifter til
administration dækkes af Nordsøfondens
indtægter, inden Nordsøfondens udbytte optages
på statens indtægtsbudget.
Lovforslaget åbner endvidere op for,
at der i de kommende vedtægter for Nordsøfonden vil
blive mulighed for, at Nordsøfonden kan erhverve andele i
licenser, der grænser op til licenser, som
Nordsøfonden allerede deltager i.
I medfør af lovforslaget vil
Nordsøfonden fremover være skattepligtig af både
indkomst ved indvindingsvirksomhed og ved tilknyttet virksomhed.
Dermed vil Nordsøfonden reelt komme til at operere under de
samme vilkår, som i dag gælder for fondens
samarbejdspartnere.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.