Betænkning afgivet af Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 3.
december 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2013 og var til 1. behandling den 1. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Forlig
Den 26. september 2013 indgik regeringen en
stemmeaftale om lovforslaget med de fem øvrige partier.
Intentionen var at styrke pædagoguddannelsen på fire
områder:
- Højere
faglighed og kvalitet
- Handlekompetencer
og bedre sammenhæng til praksis
- Øget
specialisering med mere arbejdsmarkedsrelevans
- Styrkede
tværprofessionelle kompetencer
Der var endvidere enighed om, at
uddannelsen skulle være en enhedsuddannelse med tre
specialiseringer:
-
Dagtilbudspædagogik
- Skole- og
fritidspædagogik
- Social- og
specialpædagogik.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser sendte den 1. juli 2013 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2012-13, FIV alm. del - bilag 208. Den 2.
oktober 2013 sendte ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er tilfredse med de opstramninger af
fagligheden, som den brede aftale om reformen af
pædagoguddannelsen sikrer. Partierne er især tilfredse
med ændringen af praktikdelen, som betyder skærpede
krav til læring i praktikken og til praktik?eksamen.
Derudover er partierne meget tilfredse med, at det indgår i
aftalen, at man skal udvikle nye, praksisnære eksamensformer,
der skal teste pædagogstuderendes pædagogiske
færdigheder. Man skal ligesom på
sygeplejerskeuddannelsen have en eksamensform, hvor man tester den
enkeltes funktioner i det praktiske arbejde. V, DF og KF ville
gerne have suppleret aftalen med krav om uddannede
praktikvejledere. Man får dog en evaluering af
praktik?vejledningen, og når partierne har den, må man
se på, om man er nødt til at gå videre med dette
krav. Indtil da fæster partierne lid til, at kommuner og
regioner vil tage deres opgave alvorligt, når det handler om
at sikre en god og kvalificeret vejledning.
V, DF og KF havde gerne set, at man havde
indført optagelsessamtaler ved optag på uddannelsen og
karakterer i praktikken, men partierne stiller sig tilfredse med,
at man først evaluerer praksis med læreruddannelsens
optagelseskrav, inden man tager temaet op igen i forbindelse med
pædagoguddannelsen.
V, DF og KF er tilfredse med, at den nye
aftale følger aftalen om folkeskolen, således at
pædagoger nok skal kunne understøtte undervisningen i
folkeskolen, men at de ikke har nogen undervisningskompetence.
Dermed bliver regeringens oprindelige tanker om pædagoger i
heldagsskolen ikke til noget.
Endelig er der kønsdimensionen, hvor
det står i lovforslaget, at kønsdimensionen
indgår i det relevante vidensområde i grundfagligheden.
Det kan man dårligt være uenig i. U?enigheden kunne
måske opstå, når »relevant« skal
defineres. Her ser vi frem til at se i bekendtgørelsen,
hvordan det udmøntes i virkeligheden. Der skal ikke herske
tvivl om, at V, DF og KF ikke ønsker, at tolkningen skal
gå i retning af et nyt hen i stedet for han eller hun, eller
at lege, bøger eller tekster og andet ikke må
afspejle, at drenge er drenge og piger er piger. Men ministeren har
forsikret os om, at dette ikke er hensigten. Når udkast til
bekendtgørelse foreligger, vil V, DF og KF være
opmærksomme herpå.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Kirsten Brosbøl (S) Jesper
Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Per Husted (S) Jeppe Bruus (S)
Trine Bramsen (S) Lotte Rod (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Andreas
Steenberg (RV) Jonas Dahl (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille
Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Bertel
Haarder (V) Kristian Jensen (V) Karen Ellemann (V) nfmd. Esben Lunde Larsen (V) Tina
Nedergaard (V) Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther
Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Christian Langballe (DF) Merete Riisager (LA)
Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 17
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Bilaget er tilbagetaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|