Fremsat den 26. marts 2014 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og
lov om forpligtende kommunale samarbejder
(En tidlig forebyggende indsats m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 254 af 20. marts 2014, som
ændret ved § 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 495 af 21.
maj 2013, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til afsnit II affattes således:
»Afsnit II
Forebyggelse, rådgivning og
vidensudvikling«
2. § 11, stk. 1-3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 1.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge en indsats, der sikrer
sammenhæng mellem kommunens generelle og forebyggende arbejde
og den målrettede indsats over for børn og unge med
behov for særlig støtte.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal som led i det tidlige forebyggende arbejde
sørge for, at forældre med børn og unge eller
andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, kan
få en gratis familieorienteret rådgivning til
løsning af vanskeligheder i familien. Kommunalbestyrelsen er
forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne
rådgivning til enhver, som på grund af særlige
forhold må antages at have behov for det. Tilbuddet om
rådgivning skal også omfatte vordende forældre.
Såvel forældre som børn og unge, der alene
søger rådgivning, skal kunne modtage denne anonymt og
som et åbent tilbud.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en forebyggende indsats til
barnet, den unge eller familien, når det vurderes, at
støtte efter § 11, stk. 3, kan imødekomme
barnets eller den unges behov. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde
følgende forebyggende indsatser:
1)
Konsulentbistand, herunder familierettede indsatser.
2) Netværks-
eller samtalegrupper.
3) Rådgivning
om familieplanlægning.
4) Andre indsatser,
der har til formål at forebygge et barn eller en ungs eller
familiens vanskeligheder.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at yde
økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren, når kommunalbestyrelsen
vurderer, at støtte efter § 11, stk. 4, kan
imødekomme barnets eller den unges behov for særlig
støtte. Der kan ydes økonomisk støtte til:
1) Udgifter i
forbindelse med konsulentbistand, jf. stk. 3, nr. 1.
2) Udgifter i
forbindelse med prævention.
Stk. 5. Støtte
efter stk. 4, nr. 1, er betinget af, at
forældremyndighedsindehaveren ikke selv har
tilstrækkelige midler til det.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan som led i det forebyggende arbejde beslutte
at tilbyde økonomisk støtte til fritidsaktiviteter
til børn og unge, der har behov for særlig
støtte. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte kriterier
for tildeling af støtte efter stk. 6. Kommunalbestyrelsens
afgørelse om tildeling af støtte til
fritidsaktiviteter kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.«
Stk. 4-6, bliver herefter stk. 7-9.
3. § 52 a, stk. 1, nr. 1 og 5,
ophæves.
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 1-3.
§ 2
I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 990 af 8. august 2013, som
ændret ved § 10 i lov nr. 639 af 12. juni 2013,
§ 4 i lov nr. 651 af 12. juni 2013, § 8 i lov
nr. 895 af 4. juli 2013 og § 15 i lov nr. 1631 af 26.
december 2013, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 4, litra
a, ændres
»§ 11, stk. 4,« til: »§ 11,
stk. 7,«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. oktober 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. Indledning og baggrund | 2. Lovforslagets indhold | | 2.1. En tidlig forebyggende indsats | | 2.1.1. Gældende ret | | 2.1.2. Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forholds overvejelser bag
forslaget | | 2.1.2.1. Kommunalbestyrelsens ansvar for
at tilrettelægge en tidlig og forebyggende indsats | | 2.1.2.2. En målrettet og
forebyggende indsats | | 2.1.2.3. Økonomisk støtte
til fritidsaktiviteter | | 2.1.3. Den foreslåede ordning | | 2.1.3.1. Kommunalbestyrelsens ansvar for
at tilrettelægge en tidlig og forebyggende indsats | | 2.1.3.2. De konkrete forebyggende
indsatser | | 2.1.3.3. Økonomisk støtte
til fritidsaktiviteter | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | 9. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning og baggrund
Der er gennem de senere år taget væsentlige og store
skridt i indsatsen over for udsatte børn og unge. Med
satspuljeaftalen for 2010-13 blev der indgået aftale om
Barnets Reform, der sætter barnets tarv og retssikkerhed i
centrum. Senest er der med satspuljeaftalen for 2013-16
indgået politisk aftale om »En samlet indsats til
beskyttelse af børn mod overgreb«. Aftalen har til
hensigt at forebygge overgreb mod børn og unge og sikre en
styrket indsats over for de børn og unge, som har
været udsat for et overgreb. Aftalen indeholder bl.a. forslag
om, at børn altid skal høres og beskyttes, når
der er mistanke om overgreb, at underretninger skal vurderes inden
for 24 timer, at opfølgningen på underretninger skal
styrkes, at mistrivsel og overgreb skal opdages og håndteres
tidligt samt fokus på den forebyggende og tværfaglige
indsats.
Lov nr. 496 af 21. maj 2013, der udmønter
lovinitiativerne i »En samlet indsats til beskyttelse af
børn mod overgreb,« trådte i kraft den 1.
oktober 2013.
Regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti finder dog,
at der fortsat er et stort behov for at forbedre indsatsen over for
udsatte børn og unge og deres familier. Regeringen, Venstre
og Det Konservative Folkeparti ønsker derfor at styrke og
målrette den tidlige og forebyggende indsats i kommunerne og
sikre, at der i højere grad sættes tidligere ind over
for et barn eller en ungs vanskeligheder. På denne baggrund
har regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti i
forbindelse med aftalen om Finansloven for 2014 indgået
aftale om »Tidlig hjælp til børn og unge i
udsatte familier.« Formålet med aftalen er at sikre en
tidlig og målrettet indsats over for børn og unge, der
vokser op i udsatte familier.
Den indgåede aftale ligger i naturlig forlængelse af
regeringens og forligspartiernes fokus på den forebyggende
indsats. Regeringen har frem mod 2020 sat klare mål for den
indsats, der ydes over for udsatte børn og unge. Et
væsentligt element heri er, at der tages hånd om
udsatte børn og unges problemer så tidligt som muligt.
En tidlig og forebyggende indsats skal medvirke til at udsatte
børn og unge får hjælp, inden deres problemer
vokser sig store og sikre, at alle får reelt lige muligheder,
uanset hvilken familie de kommer fra.
Formålet med lovforslaget er at styrke den tidlige og
forebyggende indsats i kommunerne. Lovændringen er en
tydeliggørelse af serviceloven § 11 som en
egentlig forebyggelsesparagraf, som skal medvirke til at mindske
afstanden mellem kommunens generelle indsatser og de indsatser, som
tilbydes til børn og unge med et særligt behov for
støtte. Samtidig skal ændringen understrege
vigtigheden af at gribe tidligt ind, så man undgår, at
barnets, den unges eller familiens problemer vokser sig så
store, at de både bliver vanskelige og dyre at
løse.
De foreslåede elementer i lovforslaget er en
delmængde af de initiativer, der er indeholdt i aftalen om
»Tidlig hjælp til børn og unge i udsatte
familier. «
2. Lovforslagets indhold
2.1 En tidlig forebyggende indsats
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 19, stk. 2, i lov om social
service, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en
sammenhængende børnepolitik. Formålet med
børnepolitikken er at sikre, at der opstilles retningslinjer
for, hvordan der lokalt kan opnås sammenhæng mellem det
generelle forebyggende arbejde og den målrettede indsats over
for børn og unge med behov for særlig støtte.
Den sammenhængende børnepolitik skal således
være med til at sikre en tidlig indsats.
Efter § 11, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen sikre, at
børn og unge samt forældre med børn og unge
eller andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung,
kan få gratis familieorienteret rådgivning til
løsning af problemer i familien. Der skal således
være adgang til en familieorienteret rådgivning for
både enkeltmedlemmer og for hele familien, også uden at
der er iværksat eller skal iværksattes andre former for
støtte. Ved den gratis familieorienterede rådgivning
kan der rådgives om alle aspekter, der har betydning for
børn, unge og deres familier.
Hvis det viser sig, at den familieorienterede rådgivning
efter § 11, stk. 1 og 2, ikke er tilstrækkelig, men
at der derimod er behov for et længerevarende og mere konkret
rådgivningstilbud, har kommunalbestyrelsen pligt til at
tilbyde konsulentbistand efter § 11, stk. 3.
Konsulentbistand efter stk. 3, forudsætter, at
konsulentbistanden er af væsentligt betydning for et barns
eller en ungs særlige behov for støtte og kan
vedrøre mere konkrete emner som samlivsproblemer,
opdragelsesproblemer, sociale eller psykiske problemer eller
kriminalitet. Konsulentbistand efter § 11, stk. 3,
rækker således udover formålet med den
almindelige familieorienterede rådgivning, men retter sig dog
som udgangspunkt ikke mod problemer, der er så store, at der
er behov for særlige foranstaltninger efter kapitel 11 om
særlig støtte til børn og unge.
Hvis et barns eller en ungs problemer er så store, at det
ikke er tilstrækkeligt med en indsats efter § 11,
stk. 3, er kommunalbestyrelsen forpligtet til at undersøge,
hvorvidt barnet eller den unge har et særligt behov for
støtte efter servicelovens kapitel 11. Det følger af
§ 50, at kommunalbestyrelsen, hvis det må antages,
at et barn eller en ung trænger til særlig
støtte, skal undersøge barnets eller den unges
forhold. Undersøgelsen skal dog ikke være mere
omfattende end formålet tilsiger. Hvis den
børnefaglige undersøgelse viser, at barnet eller den
unge har et væsentligt behov for særlig støtte,
skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om
iværksættelse af en foranstaltning over for barnet
eller den unge efter servicelovens kapitel 11. Kommunalbestyrelsen
kan eksempelvis træffe afgørelse efter § 52,
stk. 3, om familiebehandling, anbringelse uden for hjemmet,
aflastningsophold m.v. Inden kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse efter § 52, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en handleplan, jf. § 140, der bl.a. skal angive
formålet med indsatsen over for barnet eller den unge.
2.1.2. Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forholds overvejelser bag
forslaget
2.1.2.1. Kommunalbestyrelsens ansvar
for at tilrettelægge en tidlig og forebyggende indsats
Der er behov for en tidlig forebyggende indsats over for
børn og unge og deres familier i kommunerne, da forskning
peger på, at en forebyggende indsats gavner børnene og
deres familier i det lange løb. Ved at sætte
målrettet og forebyggende ind kan det undgås, at et
barns eller en ungs problemer vokser sig store og vil
nødvendiggøre en mere indgribende indsats efter
servicelovens kapitel 11. Det skal derfor tydeliggøres, at
kommunalbestyrelsen har et ansvar for at tilrettelægge en
indsats med det formål at sikre en sammenhæng mellem
kommunens generelle forebyggende arbejde og den målrettede
indsats over for børn og unge med behov for særlig
støtte. Det følger således allerede i dag af
§ 19, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en
sammenhængende børnepolitik netop med det formål
at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende
arbejde og den målrettede indsats over for børn og
unge med behov for særlig støtte. Det bemærkes,
at der med »børn med behov for særlig
støtte« forstås både børn med
sociale problemer samt børn med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
2.1.2.2. En målrettet og
forebyggende indsats
Børn og unge med behov for særlig støtte og
deres familier er forskellige, og der er derfor forskel på
hvilke forebyggende indsatser, der kan være behov for i de
enkelte tilfælde. Det er derfor afgørende, at
kommunalbestyrelsen er opmærksom på dette og tager
udgangspunkt i det enkelte barns eller den enkelte unges behov. For
at sikre, at servicelovens § 11 anvendes i de
tilfælde, hvor en familie, et barn eller en ung kan have
behov for en forebyggende indsats, og hvor det er bedst for barnet,
er der behov for at udvide bestemmelsen med eksempler på de
mulige forebyggende indsatser, kommunen kan sætte i
værk. Herudover er der behov for at skabe overensstemmelse
mellem de forebyggende indsatser i § 11 og de muligheder,
kommunalbestyrelsen har for at yde økonomisk støtte
til udgifterne hertil.
De nuværende formuleringer af §§ 11, stk.
3, og 52, stk. 3, skaber usikkerhed om, hvornår den ene
bestemmelse finder anvendelse frem for den anden, og der har i
flere kommuner været forvirring herom. Som det fremgår
af bemærkningerne til lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets
Reform), punkt 3.4.1.3. er målgruppen for § 11,
stk. 3, familier, der har et mindre støttebehov, end
§ 50 tilsiger. Målgruppen for § 11 er
således i dag familier, børn og unge, der ikke har
så komplekse problemer, at der er behov for særlige
foranstaltninger efter servicelovens kapitel 11 om særlig
støtte til børn og unge. Formålet med forslaget
er bl.a. at præcisere dette, så der ikke hersker
usikkerhed herom i kommunerne, og så det sikres, at
kommunerne er opmærksomme på, at børn og unge,
der har behov for en mere indgribende foranstaltning, får
denne efter kapitel 11 og ikke først forsøges hjulpet
med en indsats efter § 11. Samtidig skal det sikres, at
børn og unge, der kan hjælpes med en forebyggende
indsats får denne fremfor en mere indgribende foranstaltning
efter kapitel 11.
2.1.2.3. Økonomisk
støtte til fritidsaktiviteter
Undersøgelser viser, at udsatte børn og unge er
mindre aktive i organiserede fritidsaktiviteter end børn
generelt i Danmark. Desuden peger internationale studier på,
at udsatte børn og unges deltagelse i fritidslivet er
relateret til forbedrede skolepræstationer, styrket
selvtillid, bedre trivsel, styrket netværk og social kapital,
forbedret psykisk helbred m.m. (Refereret i Karen Margrethe Dahl,
2007, Udsatte børns fritid - et litteraturstudie, SFI
07:16). Af dette litteraturstudie fremgår tillige, at
køn og kønsroller, herunder i samspil med etnicitet,
påvirker børn og unges deltagelse i fritidslivet.
Med satspuljeaftalen for 2006-2009 blev der afsat 17,5 mio. kr.
over to år til forsøg med at integrere udsatte
børn og unge i det organiserede fritidsliv. Med
satspuljeaftalen for 2010-2013 blev der afsat en ny pulje på
i alt 80 mio. kr. over fire år til at udbrede erfaringerne
fra det tidligere projekt. Midlerne er fordelt til i alt 24
projekter i 23 kommuner. De deltagende kommuner har haft gode
erfaringer med anvendelsen af fritidspas og har efterspurgt, at der
etableres en hjemmel til at kunne fortsætte med at
rådgive om fritidsaktiviteter samt yde økonomisk
støtte til udgifterne hertil, når projektet
ophører.
For at give udsatte børn og unge, som ellers ikke
deltager i relevante fritidsaktiviteter, mulighed for at deltage i
sædvanlige fritidstilbud på linje med andre
børn, er der behov for, at give kommunerne en fleksibel
mulighed for at give økonomisk støtte til et barns
eller en ungs fritidsaktiviteter. Det er derfor nødvendigt,
at der skabes hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan tilbyde
rådgivning om fritidsaktiviteter og yde økonomisk
støtte hertil.
2.1.3. Den foreslåede
ordning
2.1.3.1. Kommunalbestyrelsens ansvar
for at tilrettelægge en tidlig og forebyggende indsats
Det foreslås, at det tydeliggøres, at
kommunalbestyrelsen har ansvar for at tilrettelægge en
indsats, der sikrer sammenhæng mellem kommunens generelle
forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for
børn og unge med behov for særlig støtte. Der
indsættes derfor i § 11 et nyt stk. 1, der danner
rammen for kommunalbestyrelsens forpligtelser efter servicelovens
§ 11.
2.1.3.2. De konkrete forebyggende
indsatser
For at sikre en målrettet og forebyggende indsats samt
tydeliggøre forskellen på de forebyggende indsatser
efter § 11 og de mere indgribende foranstaltninger efter
servicelovens kapitel 11, foreslås det, at § 11
udvides med en række eksempler på forebyggende
indsatser. De forskellige indsatstyper kan og skal tilpasses
barnets eller den unges behov, herunder barnets eller den unges
familieforhold, skoleforhold, alder, eventulle relevante
kønsmæssige aspekter mv. Det vil være muligt at
kombinere de forskellige indsatser og eksempelvis både give
en familierettet indsats, der vedrører hele familien og
samtidig lade barnet deltage i en samtale- eller
netværksgruppe.
Flere kommuner er i disse år i gang med at omlægge
deres forebyggende indsatser over for børn og unge med behov
for særlig støtte og deres familier. For at sikre at
lovgivningen ikke begrænser denne udvikling, foreslås
det derfor, at kommunalbestyrelsen kan iværksætte en
anden forebyggende indsats, eksempelvis rådgivning om
fritidsaktiviteter, der har til formål at afhjælpe et
barns eller en ungs eller familiens vanskeligheder.
Det foreslås herudover, at præcisere, hvad
forskellen på anvendelsesområdet for henholdsvis
servicelovens § 11, stk. 3, og § 52 er. Der er
således for denne del alene tale om en præcisering jf.
bemærkningerne til afsnit 2.1.2. § 11, stk. 3, vil
således skulle anvendes i de tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen vurderer, at barnet eller den unge har behov
for særlig støtte, men kommunalbestyrelsen samtidig
vurderer, at en forebyggende indsats efter § 11 vil
være tilstrækkelig til at imødekomme barnets
eller den unges behov. Målgruppen efter § 11, stk.
3, er således familier, børn og unge, der ikke har
så komplekse problemer, at der er behov for foranstaltninger
efter kapitel 11 om særlig støtte til børn og
unge. Det kan være både børn og unge med sociale
problemer samt børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
For at skabe sammenhæng mellem de forebyggende indsatser i
§ 11, stk. 3, og kommunalbestyrelsens muligheder for at
yde økonomisk støtte hertil, foreslås det
endvidere, at bestemmelsen, om at kommunalbestyrelsen har mulighed
for at yde økonomisk støtte til udgifter i
forbindelse med konsulentbistand samt udgifter til prævention
efter § 52, stk. 3, flyttes fra § 52 a, stk. 1,
til § 11, stk. 4.
2.1.3.3. Økonomisk
støtte til fritidsaktiviteter
Der har i kommunerne vist sig at være et behov for at
kunne yde økonomisk støtte til børn og unge
med behov for særlig støtte og deres familier til
fritidsaktiviteter. På denne baggrund foreslås det, at
kommunalbestyrelsen som et led i det forebyggende arbejde kan
beslutte at tilbyde økonomisk støtte til
fritidsaktiviteter til børn og unge med behov for
særlig støtte. Bestemmelsen medfører ikke en
pligt for den enkelte kommune til at tilbyde støtte til
fritidsaktiviteter, men det er en mulighed, som kommunen får.
Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse fastsætte kriterier
for tildeling af en sådan økonomisk støtte, som
kan definere målgruppen for støtten i den enkelte
kommune. Kommunalbestyrelsen kan herunder også beslutte, at
kommunen ikke tilbyder økonomisk støtte til
fritidsaktiviteter.
Kommunalbestyrelsens beslutning om ikke at tildele
økonomisk støtte til et barns eller en ungs
fritidsaktiviteter kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Der vil ikke være statslige merudgifter forbundet med
lovforslaget. De kommunale merudgifter udgør 0,3 mio. kr. i
2014 samt 1,1 mio. kr. årligt i 2015 og frem. Heraf
vedrører ca. 0,1 mio. kr. i 2014 samt ca. 0,2 mio. kr.
årligt i 2015 og frem økonomisk støtte til
borgere. Endvidere vedrører ca. 0,2 mio. kr. i 2014 samt ca.
0,8 mio. kr. årligt i 2015 og frem kompensation for et
øget antal afgørelser i kommunerne.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser er forhandlet med
kommunerne.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget indeholder ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 9. december
2013 til den 6. januar 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, BUPL- Forbundet af Pædagoger og
Klubfolk, Børn og Familier, Børnesagens
Fællesråd, Børne og kulturchefforeningen,
Børns Vilkår, Børnerådet, Danmarks
Lærerforening, Den Danske Dommerforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Advokater, Dansk Børne- og
Ungdomspsykiatrisk Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Patienter, Danske Regioner,
Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Psykologforening, Det
Centrale Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen, Fabu,
Fagligt selskab for sundhedsplejersker, Forening for ledere af
sundhedsordninger for børn og unge, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af statsforvaltningsjurister,
ForældreLANDSforeningen (FBU), Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kristelig Forening til Bistand for
Børn og Unge, Landsforeningen Bopam, Landsforeningen af
Aktive Bedsteforældre, Landsforeningen af Kvindekrisecentre,
Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og
skolebehandlingstilbud, Landsforeningen af Socialpædagoger,
Landsforeningen af ungdomsskoleledere, Lægeforeningen,
Lærernes Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening,
Politiforbundet i Danmark, Praktiserendes Lægers
Organisation, Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte,
Socialchefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
TABUKA, Ungdommens Vel, Ungdomsringen og Rigsadvokaten.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der afsættes ca. 0,1 mio. kr. i 2014
samt ca. 0,2 mio. kr. årligt i 2015 og frem vedr.
økonomisk støtte til borgere, jf. § 11,
stk. 4. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der afsættes ca. 0,2 mio. kr. i 2014
samt ca. 0,8 mio. kr. årligt i 2015 og frem til kompensation
for et øget antal afgørelser i kommunerne vedr.
§ 11, stk. 4, og § 11, stk. 6. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Overskriften for afsnit II ændres, så det
fremgår tydeligt, at kapitlet også vedrører de
forebyggende indsatser i kommunerne.
Til nr.
2
Med § 11, stk. 1
indsættes et nyt stk. 1 i servicelovens § 11.
Formålet er at understrege, at kommunalbestyrelsen skal sikre
en tidlig og forebyggende indsats over for børn og unge med
behov for særlig støtte og deres familier i kommunen.
Den tidlige og forebyggende indsats skal sikre en sammenhæng
mellem kommunens generelle forebyggende arbejde og den
målrettede indsats over for børn og unge med behov for
særlig støtte, jf. § 19, stk. 2, om
kommunalbestyrelsen forpligtelse til at udarbejde en
sammenhængende børnepolitik.
§ 11, stk. 1, beskriver således overordnet
kommunalbestyrelsens forpligtelser efter § 11 og danner
dermed rammen for kommunens forebyggende arbejde overfor udsatte
børn og unge via serviceloven.
§ 11, stk. 2, er en
videreførelse af den nuværende § 11, stk. 1
og 2, og indholdet ændres dermed ikke. Som det blandt andet
fremgår af de særlige bemærkninger til
§ 5 i L 229 (Folketingssamling 1996-97), så skal
rådgivningen ydes så tidligt så muligt med
henblik på at få familier til at fungere bedre.
Bestemmelsen lægger således vægt på, at der
skal være adgang til familieorienteret rådgivning for
både enkeltmedlemmer og hele familien, også uden at der
i øvrigt er iværksat eller skal
iværksættes andre former for støtte.
Bestemmelsen har således et klart forebyggende sigte. Viser
det sig i forbindelse med rådgivningen, at barnet, den unge
eller familien har behov for anden form for støtte, finder
servicelovens kapitel 11 anvendelse. Familien har krav på
rådgivning uanset årsagen til behovet. Ved
familieorienteret forstås, at der kan rådgives om alle
aspekter, der har betydning for børn, unge og deres
familier. Rådgivningen skal have karakter af et åbent
tilbud, hvor det står enhver frit for at henvende sig. Der er
ingen begrænsninger med hensyn til, hvem der kan søge
om rådgivning. Rådgivningen er gratis uanset
økonomiske forhold. Rådgivningen kan bestå i en
enkeltstående oplysning, i samtaler, i hjælp til
løsning af praktiske problemer eller i formidling af kontakt
til andre myndigheder, og der kan være tale om en
løbende kontakt afhængig af behovet. En egentlig
behandling omfattes derimod ikke af bestemmelsen. Det
bemærkes igen, at § 11, stk. 2, blot er en
videreførelse af den nuværende § 11, stk. 1
og 2.
I forslaget til § 11, stk.
3, oplistes en række indsatser, der kan
iværksættes, når et barn eller en ung har behov
for særlig støtte. Formålet med indsatserne
efter § 11, stk. 3, er at sætte tidligt ind over
for et barns eller en ungs problemer med henblik på at
forebygge, at problemerne vokser sig store. Som det fremgår
af bestemmelsen, er kommunen forpligtet til at tilbyde en
forebyggende indsats til barnet, den unge eller familien, når
det vurderes, at barnet eller den unge har behov for særlig
støtte, og det samtidig vurderes, at støtte efter
bestemmelsen kan imødekomme barnets eller den unges
behov.
Bestemmelsen indeholder ikke en forpligtelse for kommunerne til
at tilbyde de i bestemmelsen oplistede indsatstyper. Kommunen kan
således selv vælge, hvilke forebyggende indsatser, der
generelt tilbydes i kommunen, ligesom kommunen selv vurderer,
hvilken indsats, der er formålstjenstlig i forhold til et
konkret barn eller en konkret ung. Den foreslåede bestemmelse
viderefører bl.a. muligheden efter den nuværende
§ 11, stk. 3, for at tilbyde konsulentbistand og
rådgivning om familieplanlægning. Som det blandt andet
fremgår af de særlige bemærkninger til
§ 1 i L 178 (Folketingssamling 2009-10), kan
konsulentbistand ydes til forældre og børn og unge,
som har behov for et længerevarende og mere konkret
rådgivningstilbud, end hvad der kan ydes som rådgivning
efter § 11, stk. 2. Rådgivningen kan således
i højere grad målrettes de konkrete problemer, der
søges om hjælp til, og der kan ydes støtte over
en længerevarende periode, hvis der er behov herfor.
Konsulentbistand forudsætter, at ydelsen er af
væsentlig betydning for et barns eller en ungs særlige
behov for støtte, og kan tilbydes i det tilfælde, hvor
det antages, at bistanden er relevant i forhold til at løse
konkrete, afgrænsede problemstillinger, som giver sig udslag
i et særligt støttebehov hos barnet eller den unge.
Som det fremgår, er der blot er tale om en videreført
bestemmelse. Der foretages derfor ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til gældende ret.
I forslaget tydeliggøres det, at kommunalbestyrelsen kan
iværksætte familierettede indsatser som en forebyggende
indsats. Hvorvidt § 11 eller § 52, stk. 3,
finder anvendelse vil bero på en konkret vurdering.
Vurderingen af, om der skal iværksættes en indsats
efter forslagets § 11, stk. 3, eller efter
§ 52, stk. 3, beror på et konkret skøn,
herunder af sagens kompleksitet og indsatsens intensitet. Et
forebyggende forældreprogram kan omfatte tilbud om
undervisningsforløb til forældre, der har behov for
vejledning om eksempelvis opdragelse, fordi deres barn vurderes til
at have et behov for særlig støtte, men hvor
kommunalbestyrelsen vurderer, at der ikke foreligger et behov for
at udarbejde en børnefaglig undersøgelse efter
§ 50 (eksempelvis »De Utrolige År«). Et
sådan forældreprogram vil kunne gives efter
§ 11, stk. 3. Omvendt forudsætter et
forældreprogram, som f.eks. Multi Systemisk Terapi (MST), der
retter sig mod børn og unge, som har så alvorlige
adfærdsvanskeligheder, at de er i stor risiko for at skulle
anbringes uden for hjemmet, en børnefaglig
undersøgelse efter § 50, og vil skulle gives efter
§ 52, stk. 3.
Det er vigtigt at være opmærksom på, om
barnets eller den unges problemer er så komplekse, at der er
behov for en børnefaglig undersøgelse for at få
udredt barnets og familiens forhold. Der kan være
situationer, hvor et barn eller en ung har behov for en akut
indsats, men hvor problemet er så afgrænset, at der
ikke er behov for en børnefaglig undersøgelse af
barnets og familiens forhold. Det kan eksempelvis være i en
situation, hvor barnets eller den unges forældre er blevet
skilt, eller hvor den ene forælder dør. Hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at barnets eller den unges problemer
er afgrænset til denne hændelse, og at en forebyggende
indsats efter § 11 vil være tilstrækkelig til
at imødekomme dets behov, vil der ikke være behov for
udarbejdelse af en børnefaglig undersøgelse.
Når kommunalbestyrelsen skal vurdere, hvorvidt et barn
eller en ung skal tilbydes en indsats efter § 11, eller
hvorvidt der skal udarbejdes en børnefaglig
undersøgelse efter § 50, er det væsentligt,
at kommunalbestyrelsen er opmærksom på, hvorvidt der er
et tilstrækkeligt kendskab til omfanget af barnets eller den
unges problemer til at kunne tilbyde en indsats efter
§ 11, stk. 3, og ikke at udarbejde en børnefaglig
undersøgelse. Den hjælp, kommunalbestyrelsen tilbyder
et barn eller en ung, skal således tilrettelægges
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af barnets
eller den unges behov og forudsætninger.
I de situationer, hvor kommunalbestyrelsen har vurderet, at der
skal tilbydes en forebyggende indsats efter § 11, stk. 3,
og at der ikke er behov for udarbejdelse af en børnefaglig
undersøgelse, er det væsentligt at kommunalbestyrelsen
er opmærksom på, om barnets eller den ungs behov samt
forholdene i familien ændrer sig undervejs. Der kan
således være tilfælde, hvor der er iværksat
en forebyggende indsats, og efterfølgende forhold
nødvendiggør, at der udarbejdes en børnefaglig
undersøgelse.
I bestemmelsen angives også netværks- og
samtalegrupper som eksempel på en relevant forebyggende
indsats. Det tydeliggøres således, at
kommunalbestyrelsen har mulighed for at tilbyde et barn eller en
ung mulighed for at deltage i samtale- eller netværksgrupper.
Disse grupper kan være oprettet og drevet af kommunen selv, i
fællesskab mellem flere kommuner eller af private
humanitære organisationer, der er specialiserede inden for
det pågældende område.
Som det fremgår, viderefører den foreslåede
bestemmelse desuden muligheden efter den nuværende
§ 11, stk. 3, for at give rådgivning om
familieplanlægning. Som det blandt andet fremgår af de
særlige bemærkninger til § i L 178
(Folketingssamling 2009-10), kan rådgivning om
familieplanlægning f.eks. være aktuelt i forbindelse
med eventuel anden rådgivning af enlige eller sårbare
unge mødre eller i de tilfælde, hvor familiens/den
enlige forælders situation er af en sådan karakter, at
familien/den enlige forælder med fordel kunne overveje at
vente med at få endnu et barn til familien eller den enlige
forælder har det fornødne overskud til at kunne tage
tilstrækkeligt vare på barnet. Det understreges igen,
at der blot er tale om en videreført bestemmelse. Der
foretages derfor ingen indholdsmæssige ændringer i
forhold til gældende ret.
Det foreslås herudover, at kommunalbestyrelsen udover de
nævnte typer af forebyggende indsatser i nr. 1-3, kan
iværksætte en anden indsats, der har et forebyggende
sigte, jf. nr. 4. Det kan eksempelvis være rådgivning
om et barns eller en ungs fritidsaktiviteter. Hensigten er at give
kommunerne så vide rammer som muligt i forhold til den
forebyggende indsats over for børn og unge med behov for
særlig støtte og deres familier og samtidig give
kommunerne mulighed for at iværksætte indsatser, der
ikke er nævnt i bestemmelsen. Det er i den forbindelse
afgørende, at den valgte forebyggende indsats er sagligt
begrundet.
Der træffes ikke afgørelse om
iværksættelse af forebyggende indsatser efter den
foreslåede § 11, stk. 3, og der er dermed heller
ikke adgang til at klage over tilbuddet. En forebyggende indsats
efter § 11, stk. 3, forudsætter heller ikke
udarbejdelse af en børnefaglig undersøgelse efter
lovens § 50 eller udarbejdelse af en handleplan efter
§ 140. Hvis kommunalbestyrelsen iværksætter
en forebyggende indsats efter servicelovens § 11, vil det
dog være muligt for forældremyndighedsindehaveren og
barnet eller den unge over 12 år at klage over, at
kommunalbestyrelsen ikke har iværksat en foranstaltning efter
§ 52, jf. § § 166 og 167.
Det skal bemærkes, at der kan iværksættes en
forebyggende indsats efter § 11, stk. 3, som
opfølgning på en børnefaglig
undersøgelse, selv om undersøgelsen viser, at der
ikke er grundlag for at iværksætte en foranstaltning
efter servicelovens § 52. Kommunalbestyrelsen har
herudover mulighed for at iværksætte en forebyggende
indsats over for et barn eller en ung og dennes familie efter
§ 11, imens der pågår en børnefaglig
undersøgelse efter § 50, hvis kommunalbestyrelsen
vurderer, at der er behov herfor.
I den foreslåede ændring af § 11, stk. 4, oplistes de
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har mulighed for at give
økonomisk støtte til en række nærmere
afgrænsede udgifter. Kommunalbestyrelsen vil kunne give
økonomisk støtte til udgifter i de situationer, hvor
kommunalbestyrelsen vurderer, at barnet eller den unge har behov
for særlig støtte, og at den økonomiske
støtte efter § 11, stk. 4, vil kunne
imødekomme barnets eller den unges behov. Med forslaget
flyttes muligheden for at yde økonomisk støtte til
udgifter i forbindelse med konsulentbistand og til udgifter i
forbindelse med prævention fra § 52 a til
§ 11, stk. 4. Dette skal skabe en sammenhæng mellem
de forebyggende indsatser, som kommunalbestyrelsen kan
iværksætte. Støtte til udgifter i forbindelse
med konsulentbistand efter § 11, stk. 3, nr. 1, kan
gives, når forældrene har udgifter som følge af
foranstaltningen, som de ikke selv har råd til at afholde.
Udgifterne til selve foranstaltningerne afholdes af kommunen efter
reglen i servicelovens § 173.
Med forslaget til ændringerne af § 11, stk. 3 og
4, præciseres det, at målgruppen for de forebyggende
indsatser, jf. servicelovens § 11, er børn og unge
samt deres familier, der ikke har så komplekse problemer, at
der er behov for særlige foranstaltninger efter servicelovens
kapitel 11. Formålet med ændringen er at
tydeliggøre, at servicelovens §§ 11 og 52
ikke vedrører samme målgruppe. § 11, stk. 3,
finder således anvendelse i de tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen vurderer, at et barn eller en ung har behov for
særlig støtte, og at dette behov vil kunne
imødekommes af en forebyggende indsats efter § 11,
stk. 3. Der er således for denne del alene tale om en
præcisering af gældende ret.
§ 11, stk. 5, er en
videreførelse af gældende ret. Det fremgår
således af § 52 a, stk. 2, at støtte til
udgifter i forbindelse med konsulentbistand er betinget af, at
forældremyndighedsindehaveren ikke selv har
tilstrækkelige midler hertil. Da det foreslås, at
muligheden for at yde økonomisk støtte til udgifter i
forbindelse efter § 52 a, stk. 1, nr. 1 flyttes til
§ 11, foreslås det ligeledes, at bestemmelsens stk.
2, flyttes til § 11. Som det blandt andet fremgår
af de særlige bemærkninger til § 38, ad nr.
8, i L 229 (Folketingssamling 1996-97), kan udgifterne ydes til
forældremyndighedsindehaveren i det omfang, denne ikke har
midler hertil. Det afgørende for vurderingen vil være,
om udgiften vil bringe et i øvrigt rimeligt budget ud af
balance. Som det fremgår, er der er tale om en
videreført bestemmelse. Der foretages derfor ingen
indholdsmæssige ændringer i forhold til gældende
ret.
Med ændringen af § 11, stk.
6, får kommunalbestyrelsen mulighed for at tilbyde
økonomisk støtte til fritidsaktiviteter til
børn og unge. Dette kan give mulighed for, at børn og
unge, som ellers ikke deltager i relevante fritidsaktiviteter,
får yderligere mulighed for at deltage i sædvanlige
fritidstilbud på linje med andre børn og unge, hvilket
kan have stor betydning i den forebyggende indsats. Den
økonomiske støtte kan eksempelvis gå til at
betale for udstyr og kontingent.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at fastsætte
kriterier for tildeling af økonomisk støtte til
udgifterne i forbindelse med et barns eller en ungs
fritidsaktiviteter. Kommunalbestyrelsen kan eksempelvis opstille
kriterier for familiens økonomiske forhold eller en
målrettet indsats i forhold til særlige
boligområder mv.
Kommunalbestyrelsen vil også kunne beslutte, at kommunen
ikke benytter hjemlen til at give økonomisk støtte
til fritidsaktiviteter. Muligheden for at yde økonomisk
støtte til fritidsaktiviteter er således valgfri for
kommunerne.
Kommunen kan på forskellig vis forsøge at
begrænse åbenbare grundløse ansøgninger.
Det kan f.eks. gøres ved, at offentliggøre de
kriterier, som kommunen vælger at opstille, på
kommunens hjemmeside, eller ved at oplyse herom i forbindelse med
den generelle rådgivning af borgere, som henvender sig til
kommunen. Dette kan medvirke til at tydeliggøre over for
borgerne, hvilke grupper af børn og unge, som kommunen har
valgt at give mulighed for at ansøge om økonomisk
støtte til fritidsaktiviteter.
Muligheden for, at kommunerne kan fastsætte kriterier for
tildeling af økonomisk støtte til fritidsaktiviteter
til børn og unge, er således en fravigelse af det
almindelige forvaltningsretlige princip om, at skønnet er
pligtmæssigt, og at forvaltningen derfor ikke må
erstatte den individuelle afvejning med anvendelsen af en intern
opstillet regel.
Det skal bemærkes, at kommunen er forpligtet til at
vurdere alle inden for bestemmelsens målgruppe i
overensstemmelse med det opstillede kriterium. Dette
indebærer, at hvis kommunen for eksempel har fastsat et
kriterium om, at børn i bestemte boligområder kan
tildeles støtte, så er kommunalbestyrelsen forpligtet
til at behandle alle i målgruppen lige. Kommunalbestyrelsen
er i øvrigt både i forbindelse med fastsættelse
af kriterium og i forbindelse med behandling af konkrete
ansøgninger forpligtet til at overholde almindelige
forvaltningsretlige principper, herunder ligebehandlingsprincippet
og saglighedsprincippet
Kommunalbestyrelsens beslutning om tildeling af støtte
til fritidsaktiviteter kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. Som det fremgår af bemærkningerne til
§ 11, stk. 3-4, ovenfor, kan
forældremyndighedsindehaveren samt barnet eller den unge over
12 år dog indbringe kommunalbestyrelsens afgørelse om
ikke at udarbejde en børnefaglig undersøgelse efter
§ 50 til Ankestyrelsen.
Til nr.
3
Ændringerne i § 52 a er
konsekvensændringer som følge af, at muligheden for at
yde økonomisk støtte til udgifter i forbindelse med
konsulentbistand og udgifter i forbindelse med prævention
flyttes fra § 52 a til § 11, stk. 4.
Til § 2
Der er tale om en konsekvensændring af lov om forpligtende
kommunale samarbejder, som følge af lovforslaget.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. oktober
2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 254 af 20. marts 2014, som
ændret ved § 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 495 af 21.
maj 2013, foretages følgende ændringer: | | | | Afsnit
II Rådgivning og
vidensudvikling | | 1.
Overskriften til afsnit II affattes således: | | | »Afsnit
II Forebyggelse,
rådgivning og vidensudvikling« | | | | § 11. Kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at forældre med børn og unge eller
andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, kan
få en gratis familieorienteret rådgivning til
løsning af vanskeligheder i familien. Kommunalbestyrelsen er
forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne
rådgivning til enhver, som på grund af særlige
forhold må antages at have behov for det. Tilbuddet om
rådgivning skal også omfatte vordende
forældre. Stk. 2.
Såvel forældre som børn og unge, der alene
søger rådgivning efter stk. 1, skal kunne modtage
denne anonymt og som et åbent tilbud. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal, når det anses for at være af
væsentlig betydning for et barns eller en ungs særlige
behov for støtte, tilbyde 1) konsulentbistand til børn,
unge og familier med hensyn til børn eller unges forhold
og 2) rådgivning om
familieplanlægning. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde gratis rådgivning,
undersøgelse og behandling af børn og unge med
adfærdsvanskeligheder eller nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne samt deres familier. Opgaverne kan varetages i
samarbejde med andre kommuner. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal etablere en særlig
familievejlederordning for familier med børn under 18
år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Vejledningen skal tilbydes, inden for 3
måneder efter at kommunalbestyrelsen har fået kendskab
til, at funktionsnedsættelsen er konstateret. Stk. 6.
Social-, børne- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om familievejlederordningen. | | 2. § 11, stk. 1-3, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 1.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge en indsats, der sikrer
sammenhæng mellem kommunens generelle og forebyggende arbejde
og den målrettede indsats over for børn og unge med
behov for særlig støtte. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal som led i det forebyggende arbejde
sørge for, at forældre med børn og unge eller
andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, kan
få en gratis familieorienteret rådgivning til
løsning af vanskeligheder i familien. Kommunalbestyrelsen er
forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne
rådgivning til enhver, som på grund af særlige
forhold må antages at have behov for det. Tilbuddet om
rådgivning skal også omfatte vordende forældre.
Såvel forældre som børn og unge, der alene
søger rådgivning, skal kunne modtage denne anonymt og
som et åbent tilbud. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en forebyggende indsats til
barnet, den unge eller familien, når det vurderes, at
støtte efter § 11, stk. 3, kan imødekomme
barnets eller den unges behov. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde
følgende forebyggende indsatser: 1) Konsulentbistand, herunder
familierettede indsatser. 2) Netværks- eller
samtalegrupper. 3) Rådgivning om
familieplanlægning. 4) Andre indsatser, der har til
formål at forebygge et barn eller en ungs eller familiens
vanskeligheder. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at yde
økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren, når kommunalbestyrelsen
vurderer, at støtte efter § 11, stk. 4, kan
imødekomme barnets eller den unges behov for særlig
støtte. Der kan ydes økonomisk støtte
til: 1) Udgifter i forbindelse med
konsulentbistand, jf. stk. 3, nr. 1. 2) Udgifter i forbindelse med
prævention. Stk. 5.
Støtte efter stk. 4, nr. 1, kan kun ydes, når
forældremyndighedsindehaveren ikke selv har
tilstrækkelige midler til det. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan som led i det forebyggende arbejde beslutte
at tilbyde økonomisk støtte til fritidsaktiviteter
til børn og unge, der har behov for særlig
støtte. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte kriterier
for tildeling af en sådan støtte. Kommunalbestyrelsens
afgørelse om tildeling af støtte til
fritidsaktiviteter kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. « Stk. 4-6, bliver herefter stk.
7-9. | | | | § 52
a. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om
at yde økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren, når det må anses
for at være af væsentlig betydning af hensyn til et
barns eller en ungs særlige behov for støtte, jf. dog
stk. 2. Der kan ydes økonomisk støtte til: 1) Udgifter i forbindelse med
konsulentbistand efter § 11, stk. 3. 2) Udgifter i forbindelse med
foranstaltninger efter § 52, stk. 3, eller hvis
støtten erstatter en ellers mere indgribende og omfattende
foranstaltning efter § 52, stk. 3. 3) Udgifter, der bevirker, at en
anbringelse uden for hjemmet kan undgås, eller at en
hjemgivelse kan fremskyndes. 4) Udgifter, der kan bidrage til en
stabil kontakt mellem forældre og barn under barnets
anbringelse uden for hjemmet. 5) Udgifter i forbindelse med
prævention. Stk. 2. Støtte efter stk. 1, nr.
1 og 2, kan kun ydes, når forældremyndighedsindehaveren
ikke selv har tilstrækkelige midler til det. | | 3.
§ 52 a, stk. 1, nr. 1 og 5 ophæves. Nr. 2-4 bliver
herefter nr. 1-3. | | | | | | § 2 | | I lov om forpligtende kommunale
samarbejder, jf. lovbekendtgørelse nr. 990 af 8. august
2013, som ændret ved § 10 i lov nr. 639 af 12. juni
2013, § 4 i lov nr. 651 af 12. juni 2013, § 8 i
lov nr. 895 af 4. juli 2013 og § 15 i lov nr. 1631 af 26.
december 2013, foretages følgende ændring: | | | | § 1.
Kommunalbestyrelserne i de i medfør af § 2, stk. 1,
udpegede grupper af kommuner samarbejder med virkning fra den 1.
januar 2007 efter reglerne i denne lov. Stk. 2.
Samarbejdet omfatter 1) beskæftigelsesområdet,
for så vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver
efter a) § 13, stk. 2-5, i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
og regler udstedt i medfør heraf og b) § 16 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område i det omfang,
bestemmelsen finder anvendelse på kommunalbestyrelsens
opgaver efter litra a, 2) genoptræningsområdet, for
så vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver efter a) § 140 i sundhedsloven, b) § 44, jf. § 86, stk. 2, og
§§ 85 og 86 i lov om social service og c) § 16 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, for så vidt
angår kommunalbestyrelsens opgaver efter litra b, 3) natur- og miljøområdet,
for så vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver
efter a) lov om miljøbeskyttelse og
regler udstedt i medfør af loven, b) lov om vandforsyning m.v. og regler
udstedt i medfør af loven, c) lov om forurenet jord og regler
udstedt i medfør af loven, d) lov om beskyttelse af
havmiljøet og regler udstedt i medfør af loven, e) lov om kemikalier og regler udstedt i
medfør af loven, f) lov om betalingsregler for
spildevandsanlæg m.v. og regler udstedt i medfør af
loven, g) lov om råstoffer og regler
udstedt i medfør af loven, h) lov om okker og regler udstedt i
medfør af loven, i) lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven) og regler udstedt i medfør af
loven, j) lov om naturbeskyttelse, dog med
undtagelse af § 35, stk. 11, og § 49, stk. 3, samt regler
udstedt i medfør af loven, k) lov om vandløb og regler
udstedt i medfør af loven, l) regler udstedt i medfør af lov
om sommerhuse og campering m.v., m) § 11 a, nr. 7, § 11 e, stk.
3, § 11 g samt kapitel 6 og § 51 i lov om
planlægning og regler udstedt i medfør af loven, for
så vidt angår anlæg omfattet af lovens § 11
g, n) § 2, stk. 1, nr. 5, litra a, jf.
§ 18, stk. 3, i lov om støtte til udvikling af
landdistrikterne, o) lov om privat bortskaffelse af
spildevand på Sejerø og andre småøer og i
områder med spredt bebyggelse og regler udstedt i
medfør af loven og p) lov om miljøgodkendelse m.v.
af husdyrbrug. 4) det sociale område, for
så vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver efter a) § 10, stk. 4, § 11, stk. 3,
§§ 12, 32, 36, 41, 42, 45, 97, 98, 100-104, 107-110,
112-114, 116, 124-136 og 141, § 142, stk. 5, § 144 og
§ 149 i lov om social service og b) § 16 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, for så vidt
angår kommunalbestyrelsens opgaver efter litra a, og 5) specialundervisningsområdet,
for så vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver
efter a) § 3, stk. 2, § 4, §
20, stk. 2 og 5, § 21, stk. 1 og 2, jf. § 20, stk. 3,
§ 22, stk. 1, jf. § 20, stk. 2, og § 22, stk. 2, jf.
§ 20, stk. 3, i lov om folkeskolen og regler udstedt i
medfør heraf, for så vidt angår undervisningen i
specialskoler og specialklasser, og § 12, stk. 2, i lov om
folkeskolen og regler udstedt i medfør heraf, for så
vidt angår pædagogisk-psykologisk rådgivning,
og b) lov om specialundervisning for voksne
og regler udstedt i medfør heraf. | | 1. I
§ 1, stk. 2, nr. 4, litra a, ændres
»§ 11, stk. 4,« til: »§ 11,
stk. 7,«. | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1.
oktober 2014. |
|