Fremsat den 26. marts 2014 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om børns
forsørgelse
(Regelforenklinger og effektiviseringer
på børnebidragsområdet)
§ 1
I lov om børns forsørgelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1044 af 29. oktober 2009, som
ændret ved § 18 i lov nr. 647 af 12. juni 2013,
§ 4 i lov nr. 652 af 12. juni 2013 og § 4 i lov
nr. 1313 af 27. november 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 13, stk. 1, 1. pkt., og
§ 17 ændres
»tarv« til: »bedste«.
2. § 14, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Bidraget fastsættes under
hensyn til barnets bedste og udgør normalbidraget, jf.
§ 14 i lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, jf. dog 2-4. pkt. Bidraget kan
fastsættes højere end normalbidraget under hensyn til
indkomstforholdene hos den forælder, som efter
§ 13, stk. 2, skal betale bidrag til barnet. Bor barnet i
et land, hvor leveomkostningerne er væsentligt lavere end i
Danmark, kan bidraget undtagelsesvist fastsættes lavere end
normalbidraget.«
3. I
§ 14, stk. 3, indsættes
som 2. pkt.:
»Bidraget fastsættes efter stk.
1 og under hensyn til barnets indkomstforhold.«
4. I
§ 14, stk. 4, 1. pkt.,
udgår », medmindre andet bestemmes«.
5. I
§ 15, stk. 1, ændres
»dåb, konfirmation,« til: »konfirmation
eller, hvis barnet ikke skal konfirmeres, ved at barnet når
konfirmationsalderen, ved barnets«.
6. I
§ 15 indsættes efter
stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Ansøgning om fastsættelse af bidrag efter stk. 1 i
anledning af omkostninger ved barnets konfirmation kan tidligst
indgives til statsforvaltningen 3 måneder før og
senest 1 dag før dagen for barnets konfirmation.
Ansøgning om fastsættelse af bidrag efter stk. 1 i
anledning af omkostninger ved, at barnet når
konfirmationsalderen, kan indgives fra den dag, hvor barnet fylder
13 år, til den dag, hvor barnet fylder 15 år.
Stk. 3.
Statsforvaltningen afviser en ansøgning som nævnt i
stk. 2, hvis ansøgningen indgives på andre tidspunkter
end efter stk. 2.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
7. I
§ 15, stk. 2, der bliver stk.
4, ændres »i henhold til stk. 1« til:
»efter stk. 1 i anledning af omkostninger ved barnets sygdom
og begravelse eller i anden særlig anledning«.
8. I
§ 19, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »ved fødslen og«:
»ved barnets navngivning, herunder ved dåb, og
til«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på ansøgninger om bidrag efter
§§ 14, 15 og 19 i lov om børns
forsørgelse, som er indgivet til statsforvaltningen inden
lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning og
baggrund | | 1.1. | Indledning | | | | 1.2. | Lovforslagets baggrund | | | 2. | Lovforslagets
formål | 3. | Lovforslagets
indhold | | 3.1. | Bidragsbetalerens indkomstforhold | | | | | 3.1.1. | Betydningen af bidragsmodtagerens
økonomiske forhold | | | | | 3.1.1.1. | Gældende ret | | | | 3.1.1.2. | Ministeriets overvejelser | | | | 3.1.1.3. | Den foreslåede ordning | | | 3.1.2. | Bidragsbetalerens erhvervsevne | | | | 3.1.2.1. | Gældende ret | | | | 3.1.2.2. | Ministeriets overvejelser | | | | 3.1.2.3. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Normalbidraget som minimumsbidrag | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Ministeriets overvejelser | | | 3.2.3. | Den foreslåede ordning | | 3.3. | Månedsvis betaling | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Ministeriets overvejelser | | | 3.3.3. | Den foreslåede ordning | | 3.4. | Dåbs- og navngivningsbidrag | | | 3.4.1. | Gældende ret | | | 3.4.2. | Ministeriets overvejelser | | | 3.4.3. | Den foreslåede ordning | | 3.5. | Ansøgningsfrist ved konfirmations-
og beklædningsbidrag | | | 3.5.1. | Gældende ret | | | 3.5.2. | Ministeriets overvejelser | | | 3.5.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Ligestillingsmæssige konsekvenser | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | Sammenfattende
skema | | | | | |
|
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 9.
november 2012 om en ny struktur for statsforvaltningerne, som den
tidligere regering (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Enhedslisten og Liberal Alliance i
forbindelse med aftalen om finansloven for 2013 har indgået
med henblik på en samlet og holdbar løsning for
statsforvaltningerne, der pr. 1. juli 2013 er lagt sammen til
én samlet myndighed.
Med dette lovforslag foreslås det, at behandlingen af
sager om løbende børnebidrag og uddannelsesbidrag
forenkles og effektiviseres, bl.a. således at der fremover
kun tages hensyn til bidragsbetalerens indkomstforhold ved
vurderingen af bidragets størrelse. Derudover foreslås
det, at behandlingen af sager om særlige børnebidrag
forenkles og effektiviseres, bl.a. således at fristen for
ansøgning om fastsættelse af konfirmations- og
beklædningsbidrag skærpes og tydeliggøres.
1.2. Lovforslagets baggrund
I forbindelse med aftalen om finansloven for 2013 indgik den
tidligere regering (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Enhedslisten og Liberal Alliance en
aftale om en ny struktur for statsforvaltningerne. Denne aftale
blev udmøntet ved lov nr. 647 af 12. juni 2013 om
ændring af lov om regional statsforvaltning, lov om
børns forsørgelse, lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning og forskellige andre love som
følge af ændret organisering af statsforvaltningerne
(Ændret organisering af statsforvaltningerne,
regelforenklinger og omkostningsdækkende egenbetaling
på det familieretlige område m.v.). Udover
sammenlægning af statsforvaltningerne til én myndighed
indeholder loven også forskellige regelforenklinger på
det familieretlige område.
Ifølge aftalen mellem den tidligere regering
(Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti), Enhedslisten og Liberal Alliance skal der udover de
allerede vedtagne regelforenklinger m.v. gennemføres
yderligere regelforenklinger og effektiviseringer inden for en
ramme på 7 mio. kr. årligt på statsforvaltningens
forskellige faglige områder. På de faglige
områder, hvor Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold er hvervgiver for
statsforvaltningen, skal der gennemføres regelforenklinger
og effektiviseringer for ca. 5 mio. kr. årligt.
Med dette lovforslag foreslås yderligere regelforenklinger
og effektiviseringer på det familieretlige område
(børnebidragsområdet). De foreslåede
ændringer vil kunne skabe øget gennemsigtighed og
mindre bureaukrati for forældre i relation til
forsørgelsen af deres børn. Samtidig vil
sagsbehandlingen på børnebidragsområdet blive
forenklet.
2. Lovforslagets formål
Den tidligere regering (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti), Enhedslisten og Liberal Alliance har
aftalt, at der skal gennemføres følgende
regelforenklinger og effektiviseringer på
børnebidragsområdet, der skal ske ved ændringer
af lov om børns forsørgelse og tilhørende
administrative forskrifter:
- At der ved
afgørelser om børnebidrag fremover kun tages hensyn
til barnets bedste og til bidragsbetalerens indkomstforhold, og at
bidragsmodtagerens og barnets indkomst således ikke
længere har betydning, og således at der ikke
længere skal tages hensyn til bidragsbetalerens erhvervsevne.
Dette svarer til den praksis, der i dag er i langt
størstedelen af sagerne, men som ikke afspejles i den
nugældende lovbestemmelse.
- At der fremover
ikke vil kunne fastsættes lavere bidrag end normalbidraget
til børn, der bor eller opholder sig i Danmark. I 2014
udgør normalbidraget 1.270 kr. om måneden.
- At antallet af
bidragstrin i de årlige vejledende retningslinjer for
fastsættelse af børnebidrag reduceres ved at afskaffe
muligheden for at fastsætte normalbidraget + 25 % og + 50 %.
Bidragets størrelse vil fremover kunne fastsættes til
normalbidraget, normalbidraget + 100 %, normalbidraget + 200 %,
normalbidraget + 300 % (og i sjældne tilfælde + 400 %,
som efter praksis er maksimum).
- At afskaffe
muligheden for at fravige reglen i lovens § 14, stk. 4,
1. pkt., om, at et løbende børnebidrag og
uddannelsesbidrag forfalder månedsvis.
- At
ansøgningsfristen ved ansøgning om børnebidrag
forkortes fra 6 til 2 måneder, og at praksis om fradrag i
børnebidraget for udgifter til barnets forsørgelse
ændres sådan, at der fremover ved fastsættelse af
et løbende børnebidrag kun kan gives fradrag for
uopsættelige faste udgifter til barnets institution
(daginstitution og evt. privatskole), som er betalt af
bidragsbetaleren.
- At der fremover
ikke kan fastsættes forhøjet konfirmations- og
beklædningsbidrag, og at bidragets størrelse
således altid er tre gange normalbidragets grundbeløb
(svarende til 3.372 kr. i 2014).
- At
ansøgningsfristen i relation til konfirmations- og
beklædningsbidrag skærpes således, at
ansøgning om konfirmationsbidrag tidligst kan indgives 3
måneder før og senest 1 dag før konfirmationen.
Ansøgning om fastsættelse af beklædningsbidrag
kan indgives fra og med dagen, hvor barnet fylder 13 år, til
og med dagen, hvor barnet fylder 15 år.
- At behandlingen
af sager om navngivningsbidrag, herunder ved dåb, forenkles
ved at flytte navngivningsbidrag til lovens § 19,
således at navngivningsbidrag fremover behandles på
samme måde som fødselsbidrag og bidrag til morens
underhold i 2 måneder før og en måned efter
fødslen (barselsbidrag).
Dette lovforslag indeholder alene de forslag, der kræver
lovændringer for at kunne gennemføres. De
øvrige forslag gennemføres ved ændringer af de
administrative forskrifter på
børnebidragsområdet.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Bidragsbetalerens
indkomstforhold
3.1.1. Betydningen af
bidragsmodtagerens økonomiske forhold
3.1.1.1. Gældende ret
Det fremgår af §§ 13 og 14 i lov om
børns forsørgelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
1044 af 29. oktober 2009 med senere ændringer, at
forældre har pligt til at forsørge deres børn.
Hvis en forælder ikke opfylder sin forsørgelsespligt,
kan statsforvaltningen efter ansøgning pålægge
forælderen at betale bidrag til barnet.
Forsørgelsespligten ophører ved barnets fyldte 18.
år, dog kan der pålægges bidrag til undervisning
eller uddannelse (uddannelsesbidrag) indtil barnets fyldte 24.
år.
Ved afgørelsen om bidragets størrelse skal der
efter lovens § 14, stk. 1, tages hensyn til barnets tarv
og forældrenes økonomiske kår, herunder deres
erhvervsevne. Efter praksis lægges der som hovedregel kun
vægt på bidragsbetalerens indkomstforhold og i
sjældne tilfælde bidragsbetalerens øvrige
økonomiske forhold, herunder eventuel formue og afkast af
denne.
Hvis bidragsbetaleren har en lav indkomst eller en
mellemindkomst, fastsættes bidraget som udgangspunkt til
normalbidraget, som i 2014 udgør 1.270 kr. om måneden.
Normalbidraget består af et grundbeløb og et
tillæg, der i 2014 er på henholdsvis 1.124 kr. og 146
kr. Det fremgår af § 14, jf. § 4, stk. 3
og 5, og § 25 a, i lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, at størrelsen
af normalbidraget reguleres hvert år den 1. januar med
satsreguleringsprocenten. Det regulerede normalbidrag
offentliggøres hvert år af Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.
Har bidragsbetaleren gode økonomiske forhold, kan der
efter en konkret vurdering fastsættes et højere
bidrag. Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen, har i en
længere årrække - i skemaform - fastsat
vejledende retningslinjer for fastsættelse af normalbidraget
+ 25 %, +50 %, + 100 %, + 200 % og + 300 %. Størrelsen af
procenttillægget afhænger af bidragsbetalerens
indtægtsniveau. Efter praksis er der også mulighed for
at fastsætte normalbidraget + 400 %, men da dette
sjældent sker, er der ikke fastsat vejledende retningslinjer
herfor.
De vejledende retningslinjer, der gælder for 2014 er:
Normalbidraget med tillæg af | 1 barn ca. kr. | 2 børn ca. kr. | 3 børn ca. kr. | 4 børn ca. kr. | 5 børn ca. kr. | 25 % | 410.000 | 430.000 | 470.000 | 530.000 | 600.000 | 50 % | 430.000 | 470.000 | 530.000 | 600.000 | 690.000 | 100 % | 470.000 | 530.000 | 600.000 | 690.000 | 810.000 | 200 % | 600.000 | 800.000 | 900.000 | 1,0 mio. | 1,1 mio. | 300 % | 1,2 mio. | 1,4 mio. | 1,7 mio. | 1,9 mio. | 2,0 mio. |
|
3.1.1.2. Ministeriets overvejelser
Lov om børns forsørgelse indeholder ikke regler
for, hvordan statsforvaltningen skal behandle sager om
børnebidrag, men de materielle regler i loven
fastlægger bl.a. overordnet, hvilke oplysninger
statsforvaltningen skal indhente, inden en bidragssag kan
afgøres.
Hvis der i en sag om børnebidrag kun er søgt om
fastsættelse af normalbidraget, er det normalt ikke
nødvendigt at undersøge forældrenes
økonomiske forhold. Protesterer bidragsbetaleren mod en
fastsættelse af bidrag under henvisning til både sine
og den anden forælders økonomiske forhold - normalt at
bidragsbetaleren selv ikke har nogen særlig stor indkomst, og
at bidragsmodtageren har en høj indkomst - skal
statsforvaltningen dog undersøge begge forældres
økonomiske forhold. Det samme gælder i de sager, hvor
der søges om fastsættelse af højere bidrag end
normalbidraget.
Statsforvaltningen er således efter lovens § 14,
stk. 1, forpligtet til i mange sager at foretage en
undersøgelse - ikke kun af bidragsbetalerens, men også
af bidragsmodtagerens økonomiske forhold, selvom der i
praksis som altovervejende hovedregel kun lægges
afgørende vægt på bidragsbetalerens
økonomiske forhold (bidragsbetalerens indkomst) ved
afgørelsen.
Loven nødvendiggør dermed, at statsforvaltningen i
mange sager skal foretage en tidskrævende og ofte
unødig undersøgelse af bidragsmodtagerens
økonomiske forhold. Selvom der normalt ikke foretages
partshøring over disse oplysninger, kan bidragsbetaleren dog
ved en anmodning om aktindsigt i oplysningerne
nødvendiggøre, at statsforvaltningen foretager
tidskrævende og ofte unødige sagsskridt, som
kræver ressourcer og medfører, at sagsbehandlingstiden
forlænges.
3.1.1.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at lovens § 14, stk. 1,
ændres således, at der fremover ved fastsættelse
af et børnebidrag kun tages hensyn til barnets bedste og til
bidragsbetalerens indkomstforhold. Bidragsmodtagerens indkomst vil
således ikke længere have betydning for vurderingen af
bidragets størrelse.
Forslaget vil medføre, at statsforvaltningen fremover
ikke vil være forpligtet til at undersøge
bidragsmodtagerens økonomiske forhold. Herved kan
statsforvaltningen fremover undgå de mange tidskrævende
og ofte unødige sagsskridt i form af indhentelse af
oplysninger om bidragsmodtagerens økonomiske forhold.
Forslaget vil formentlig ikke medføre et fald i antallet
af ansøgninger om fastsættelse af børnebidrag.
På længere sigt kan forslagets tydeliggørelse af
bidragspraksis dog muligvis medføre, at flere forældre
bliver enige om betalingen af børnebidrag, og at de
indgår aftaler herom i stedet for at sende en
ansøgning til statsforvaltningen.
Det foreslås, at ovenstående forslag får
tilsvarende betydning ved sager om bidrag til undervisning eller
uddannelse (uddannelsesbidrag).
Det bemærkes, at forslagene også vil medføre,
at den gældende praksis om, at barnets indkomst kan have
betydning ved vurderingen af et børnebidrags
størrelse, vil bortfalde, da det foreslås, at det
fremover kun vil være barnets bedste og bidragsbetalerens
indkomstforhold, der har betydning for børnebidragets
størrelse.
Da barnets indkomst fortsat skal kunne have betydning ved
vurderingen af størrelsen af et uddannelsesbidrag,
foreslås, at det kommer til at fremgå af loven, at
barnets indkomstforhold har betydning ved fastsættelse af
uddannelsesbidrag. Samtidig foreslås det, at der i den
nugældende bestemmelse i lovens § 14, stk. 3,
henvises til § 14, stk. 1. Herved præciseres det,
at der ved vurderingen af størrelsen af et uddannelsesbidrag
tages hensyn til barnets bedste samt bidragsbetalerens og barnets
indkomstforhold.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, og
bemærkningerne dertil.
3.1.2. Bidragsbetalerens
erhvervsevne
3.1.2.1. Gældende ret
Det fremgår af lovens § 14, stk. 1, at der ved
vurderingen af størrelsen af et børnebidrag bl.a.
skal tages hensyn til forældrenes økonomiske
kår, herunder deres erhvervsevne. Efter praksis lægges
der som hovedregel kun vægt på bidragsbetalerens
indkomstforhold og i sjældne tilfælde bidragsbetalerens
øvrige økonomiske forhold, herunder eventuel formue
og afkast af denne. Der lægges normalt ikke nogen
særlig vægt på bidragsbetalerens
erhvervsevne.
3.1.2.2. Ministeriets overvejelser
Tidligere er der efter praksis stillet store krav til
bidragsbetaleren i relation til udnyttelse af erhvervsevnen. Denne
praksis er over årene blødt op således, at
myndighederne i dag ikke stiller særlige krav til
begrundelsen for et jobskifte, der medfører et lavere
indkomstniveau end hidtil. Hvis forælder, der betaler bidrag,
f.eks. i dag opsiger et vellønnet job, og forælderen
har fået et andet job, eller forælderen f.eks. er
tilmeldt arbejdsformidlingen med henblik på at få et
nyt job, vil dette være tilstrækkeligt til opfyldelse
af forælderens erhvervsevne. Bidraget vil således blive
fastsat ud fra forælderens aktuelle indkomstniveau.
Lov om børns forsørgelse indeholder ikke regler
for, hvordan statsforvaltningen skal behandle sager om
børnebidrag, men de materielle regler i loven
fastlægger bl.a. overordnet, hvilke oplysninger
statsforvaltningen skal indhente, inden den kan afgøre en
bidragssag, ligesom loven fastlægger, hvilke elementer der
indgår i vurderingen af sagen.
Uanset den oven for beskrevne praksis medfører lovens
ordlyd, at der - hvis bidragsmodtageren anfægter
bidragsbetalerens udnyttelse af erhvervsevnen - i afgørelsen
skal være en begrundelse i relation til erhvervsevnen.
I nogle tilfælde kan det således være
nødvendigt at indhente særskilte oplysninger i
relation til bidragsbetalerens erhvervsevne, ligesom det kan
være nødvendigt at partshøre over disse
oplysninger.
3.1.2.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås som nævnt under punkt 3.1.1.3., at
lovens § 14, stk. 1 ændres sådan, at der
fremover ved fastsættelse af børnebidrag kun tages
hensyn til barnets bedste og til bidragsbetalerens indkomstforhold.
Dette vil samtidig medføre, at der ikke længere skal
tages hensyn til bidragsbetalerens erhvervsevne.
Forslaget vil medføre, at statsforvaltningen fremover
ikke vil være forpligtet til særskilt at
undersøge bidragsbetalerens erhvervsevne og begrunde
spørgsmålet herom i afgørelsen.
Det foreslås, at ovenstående forslag får
tilsvarende betydning ved sager om uddannelsesbidrag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne dertil.
3.2. Normalbidraget som
minimumsbidrag
3.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 14, stk. 1, i lov om
børns forsørgelse, at et børnebidrag som
udgangspunkt fastsættes til normalbidraget. I 2014
udgør normalbidraget 1.270 kr. om måneden.
I nogle sager opstår der spørgsmål om,
hvorvidt bidraget skal fastsættes lavere end normalbidraget.
Det drejer sig først og fremmest om sager, hvor
bidragsbetaleren har en meget lav indkomst, og hvor
bidragsmodtageren samtidig har en meget høj indkomst.
Derudover drejer det sig om sager, hvor barnet bor i et land, hvor
leveomkostningerne er væsentligt lavere end i Danmark.
I sager om børnebidrag, hvor der protesteres mod
fastsættelse af bidrag under henvisning til stor forskel
mellem forældrenes indkomst, kan der efter gældende
praksis fastsættes et lavere bidrag end normalbidraget.
Betingelserne herfor er, at bidragsbetalerens økonomiske
forhold er så dårlige, at det er urealistisk, at
vedkommende kan betale bidrag, og at bidragsmodtagerens
økonomiske forhold samtidig er så gode, at der reelt
ikke eksisterer noget behov for bidrag.
Hvis et barn bor i udlandet, og leveomkostningerne i det
pågældende land er væsentligt lavere end i
Danmark, kan der ligeledes efter praksis fastsættes et lavere
bidrag end normalbidraget.
3.2.2. Ministeriets overvejelser
Der er ikke kendskab til sager, hvor bidraget er fastsat lavere
end normalbidraget på grund af stor forskel mellem
forældrenes indkomst. På grund af lovens
§ 14, stk. 1, 2. pkt. om, at bidraget i almindelighed
fastsættes til normalbidraget, er statsforvaltningen dog
forpligtet til at undersøge forældrenes indkomst, hvis
dette påberåbes under behandlingen af sagen. Loven
giver således mulighed for, at bidragets størrelse
også kan fastsættes lavere end normalbidraget.
I sager om bidrag til et barn, der bor i et land, hvor
leveomkostningerne er væsentligt lavere end i Danmark, er
statsforvaltningen forpligtet til at foretage en nærmere
undersøgelse af disse forhold. Undersøgelsen
foretages som udgangspunkt ved, at statsforvaltningen via Danmarks
Statistiks og Verdensbankens hjemmesider, indhenter oplysninger om
leveomkostningsniveauet i Danmark og det pågældende
land. Leveomkostningsniveauet belyses ved oplysninger om
købekraftspariteten sammenholdt med oplysninger om
bruttonationalproduktet. Undtagelsesvist kan det også
være nødvendigt at bede den danske ambassade i det
pågældende land om via landets myndigheder at indhente
oplysninger om leveomkostningsniveauet, herunder om prisniveau og
om betaling for læge/hospital, sygeforsikring, skole,
daginstitution m.v. Derudover kan det være nødvendigt
at indhente oplysninger om leveomkostningsniveauet fra parterne
selv.
3.2.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at et løbende børnebidrag
fremover fastsættes til normalbidraget.
Forslaget vil medføre, at statsforvaltningen fremover vil
kunne undgå unødige sagsskridt i form af indhentelse
af oplysninger om forældrenes indkomst i sager, hvor der
protesteres mod fastsættelse af bidrag under henvisning til
stor forskel mellem forældrenes indkomst.
Det foreslås samtidig, at et børnebidrag på
samme måde som i dag også fremover vil kunne
fastsættes højere end normalbidraget, når den
forælder, der skal betale bidraget, har gode
indkomstforhold.
Da det forsat skal være muligt at tage hensyn til, at
barnet bor i et land, hvor leveomkostningerne er væsentligt
lavere end i Danmark, og hvor bidraget af den grund undtagelsesvist
kan fastsættes lavere end normalbidraget, foreslås det,
at det kommer til at fremgå af lovens § 14, stk. 1,
at et børnebidrag undtagelsesvist kan fastsættes
lavere end normalbidraget, hvis barnet bor i et land, hvor
leveomkostningerne er væsentligt lavere end i Danmark.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne dertil.
3.3. Månedsvis betaling
3.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 14, stk. 4, 1. pkt., i lov om
børns forsørgelse, at et børnebidrag (og
uddannelsesbidrag) betales månedsvis forud, medmindre andet
bestemmes. Efter praksis fastsættes et bidrag således
med månedsvis forfald.
3.3.2. Ministeriets overvejelser
Et børnebidrag (og uddannelsesbidrag) forfalder som
nævnt i punkt 3.3.1. som udgangspunkt månedsvis forud.
Hvis en eller begge parter anmoder om et andet forfaldsinterval,
skal der gives en nærmere begrundelse herfor. Har
ansøgeren ikke begrundet sit ønske, kan det
være nødvendigt, at statsforvaltningen beder
ansøgeren herom. Afhængig af omstændighederne i
sagen kan det være nødvendigt at partshøre den
anden part over oplysningerne i sagen, herunder ansøgerens
begrundelse for, hvorfor det almindelige forfaldsinterval skal
fraviges.
Ministeriet har ikke kendskab til sager om børnebidrag,
hvor der efter de nugældende regler er truffet
afgørelse om et andet forfaldsinterval end månedsvis.
Den gældende regel kan derfor med fordel afskaffes
således, at der fremover ikke skal tages stilling til dette
spørgsmål i forbindelse med sager om
børnebidrag.
3.3.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at muligheden for at fravige månedsvis
betaling afskaffes. Dette vil medføre, at børnebidrag
(og uddannelsesbidrag) fremover altid forfalder til betaling
månedsvis forud. Herved forenkles reglerne, og
statsforvaltningen vil fremover ikke skulle tage stilling til dette
spørgsmål i sager om børnebidrag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne dertil.
3.4. Dåbs- og
navngivningsbidrag
3.4.1. Gældende ret
Efter § 15 i lov om børns forsørgelse
kan statsforvaltningen efter ansøgning bl.a.
pålægge en forælder at betale dåbsbidrag.
Bidrag kan også fastsættes i anden særlig
anledning, f.eks. i forbindelse med barnets navngivning, hvis
barnet ikke skal døbes (navngivningsbidrag). Et dåbs-
eller navngivningsbidrag fastsættes som udgangspunkt til
normalbidragets grundbeløb, som i 2014 udgør 1.124
kr. Fastsættelse af dåbs- eller navngivningsbidrag sker
normalt i forbindelse med barnets fødsel, men hvis barnet
ikke er blevet døbt, og barnet skal konfirmeres, kan der i
forbindelse med konfirmation også være tale om
fastsættelse af et dåbsbidrag.
Det fremgår bl.a. af lovens § 19, at
statsforvaltningen efter ansøgning kan pålægge
faderen eller medmoderen at betale bidrag til udgifterne ved
fødslen (fødselsbidrag) og til moderens underhold i 2
måneder før og 1 måned efter fødslen
(barselsbidrag). Sager om bidrag efter § 19 behandles i
forbindelse med barnets fødsel, hvor der også kan
være en eventuel sag om faderskab eller medmoderskab. Bidrag
efter § 19 fastsættes kun, hvis de
tidsmæssige betingelser for at fastsætte løbende
børnebidrag fra fødslen er opfyldt, jf.
§ 11 i bekendtgørelse nr. 741 af 21. juni 2013 om
børne- og ægtefællebidrag
(bidragsbekendtgørelsen).
Et løbende børnebidrag fastsættes normalt
fra barnets fødsel, hvis ansøgningen er indgivet til
statsforvaltningen inden 6 måneder efter fødslen, jf.
§ 4 i bidragsbekendtgørelsen. Er 6-måneders
fristen overskredet, fastsættes et løbende
børnebidrag dog alligevel fra fødslen, hvis
ansøgningen indgives til statsforvaltningen inden 2
måneder efter faderskabssagens afslutning. Er faderskabssagen
afsluttet mere end 2 år efter fødslen,
fastsættes bidraget dog først fra faderskabssagens
afslutning, jf. § 5 i bidragsbekendtgørelsen. Er
fristerne i §§ 4 og 5 i
bidragsbekendtgørelsen overskredet, fastsættes
bidraget fra det tidspunkt, hvor statsforvaltningen modtog
ansøgningen om bidrag, jf. § 9 i
bidragsbekendtgørelsen.
3.4.2. Ministeriets overvejelser
Når statsforvaltningen behandler en sag om dåbs-
eller navngivningsbidrag, sker dette normalt i forbindelse med en
sag om fastsættelse af det almindelige løbende
børnebidrag.
Dette medfører, at statsforvaltningen ved behandlingen af
sagen ofte skal tage stilling til tre former for
børnebidrag: 1) Det almindelige løbende
børnebidrag, 2) dåbs- eller navngivningsbidrag og 3)
fødselsbidrag og bidrag til morens underhold i 2
måneder før og 1 måned efter fødslen
(barselsbidrag). Statsforvaltningens stillingtagen til de tre
former for bidrag sker efter tre forskellige regelsæt i lov
om børns forsørgelse og de tilhørende
administrative forskrifter.
Dåbs- eller navngivningsbidrag, fødselsbidrag og
barselsbidrag fastsættes og betales i relation til en
enkeltstående begivenhed - dåben/navngivning og barnets
fødsel. Det forekommer ikke hensigtsmæssigt, at disse
former for bidrag skal behandles forskelligt efter to
regelsæt.
3.4.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at dåbs- og navngivningsbidrag flyttes
til lovens § 19, der omhandler fødselsbidrag og
barselsbidrag.
Forslaget vil medføre en forenkling af sagsbehandlingen i
sager om dåbs- eller navngivningsbidrag, da disse sager
fremover skal behandles på samme måde som
fødselsbidrag og barselsbidrag efter lovens § 19.
Der vil således fremover kun kunne fastsættes
dåbs- og navngivningsbidrag i forbindelse med barnets
fødsel, og vurderingen heraf vil skulle foretages efter det
samme regelsæt, som gælder for fødsels- og
barselsbidrag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5 og 8, og
bemærkningerne dertil.
3.5. Ansøgningsfrist ved
konfirmations- og beklædningsbidrag
3.5.1. Gældende ret
Efter § 15 i lov om børns forsørgelse
kan statsforvaltningen efter ansøgning bl.a.
pålægge en forælder at betale
konfirmationsbidrag. Skal barnet ikke konfirmeres, kan der
fastsættes et bidrag i anledning af omkostninger ved, at
barnet opnår konfirmationsalderen
(beklædningsbidrag).
Ansøgning om konfirmations- og beklædningsbidrag
skal fremsættes for statsforvaltningen inden 3 måneder
efter udgiftens afholdelse (konfirmationstidspunktet), medmindre
der godtgøres at foreligge rimelig grund for overskridelse
af fristen.
3.5.2. Ministeriets overvejelser
Spørgsmål om fastsættelse af konfirmations-
eller beklædningsbidrag opstår normalt i forbindelse
med, at barnet når konfirmationsalderen (13-15 år).
Inden for visse andre trosretninger end den evangelisk-lutherske
kan konfirmation ske tidligere, og barnet kan blive konfirmeret
flere gange. Uanset dette vil der dog kun kunne fastsættes
konfirmations- eller beklædningsbidrag én gang.
Da § 15 i lov om børns forsørgelse kun
indeholder en frist for, hvornår en ansøgning om disse
bidrag senest skal indgives til statsforvaltningen, bliver
ansøgninger om sådanne bidrag i nogle tilfælde
indgivet lang tid før begivenheden. Hertil kommer, at
ansøgning om konfirmations- og beklædningsbidrag kan
indgives op til tre måneder efter udgiftens afholdelse.
Især sidstnævnte mulighed kan have stor betydning for
en forælder, der har indrettet sig på en mundtlig
aftale om betaling til f.eks. konfirmationsfesten, men som efter
festen får meddelelse fra statsforvaltningen om, at der er
søgt om konfirmationsbidrag, og hvor aftalen med den anden
forælder ikke kan dokumenteres.
Det forekommer ikke hensigtsmæssigt, at en
ansøgning om konfirmationsbidrag kan indgives lang tid
før begivenheden, ligesom det heller ikke forekommer
hensigtsmæssigt, at en ansøgning kan indgives efter
begivenheden.
Et beklædningsbidrag er ikke på samme måde som
et konfirmationsbidrag knyttet til en bestemt begivenhed som en
konfirmation. I nogle situationer holdes der en fest for barnet,
men dette er ikke en betingelse for fastsættelse af
beklædningsbidrag. Et sådant bidrag kan
fastsættes, fordi barnet har nået konfirmationsalderen
og ikke skal konfirmeres.
3.5.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at ansøgningsfristen ved
konfirmationsbidrag skærpes og tydeliggøres
sådan, at en ansøgning om konfirmationsbidrag fremover
tidligst kan indgives 3 måneder før konfirmationen og
senest 1 dag før dagen for konfirmationen.
I relation til beklædningsbidrag foreslås det, at
ansøgningen kun kan indgives fra den dag, hvor barnet fylder
13 år, til den dag, hvor barnet fylder 15 år.
Ansøgningen vil således kunne indgives på dagene
for de to fødselsdage og i perioden derimellem.
Hvis en ansøgning om konfirmations- eller
beklædningsbidrag ikke indgives inden for de nævnte
tidsrum, afviser statsforvaltningen ansøgningen.
Forslaget vil medføre, at statsforvaltningen fortsat vil
skulle tage stilling til, om ansøgningsfristen er
overskredet. Statsforvaltningen vil dog ikke længere skulle
tage stilling til, hvorfor fristen er overskredet, og om der
foreligger en rimelig grund hertil.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5-7, og
bemærkningerne dertil.
4. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vil have betydning for forældre, der har
ophævet samlivet, eller som aldrig har boet sammen, og hvor
der kan være spørgsmål om betaling af
almindeligt løbende børnebidrag (og
uddannelsesbidrag) eller om betaling af dåbs- eller
navngivningsbidrag samt konfirmationsbidrag og bidrag i anledning
af, at barnet når konfirmationsalderen, men ikke skal
konfirmeres (beklædningsbidrag).
Når forældre i dag ophæver samlivet, er det
erfaringen, at en stor del af disse familier indretter sig
sådan, at barnet får bopæl hos moren. Det vil
derfor ofte være moren, der kan være berettiget til at
modtage børnebidrag, herunder også særlige
børnebidrag, til barnet fra den anden forælder. Der er
dog også mange familier, der indretter sig sådan, at
barnet opholder sig nogenlunde lige meget hos hver forælder,
og at begge forældre deltager aktivt i forsørgelsen af
barnet, hvorfor der ikke er behov for børnebidrag. Der er
også familier, der indretter sig sådan, at barnet har
bopæl hos den anden forælder.
På grund af disse omstændigheder må det
forventes, at det i dag er flest kvinder, der modtager
børnebidrag, herunder særlige børnebidrag, til
et barn, og at det er flest mænd, der betaler bidrag til et
barn.
Det findes ikke statistik om, hvor mange kvinder og mænd,
der modtager henholdsvis betaler børnebidrag og
uddannelsesbidrag, herunder særlige børnebidrag, til
et barn. Der er dog statistik om, hvor mange sager om
børnebidrag og uddannelsesbidrag, herunder særlige
børnebidrag, som statsforvaltningen behandler. I perioden
2010-2012 behandlede statsforvaltningen henholdsvis ca. 26.200, ca.
24.900 og ca. 24.300 sager om børnebidrag og
uddannelsesbidrag. I samme periode behandlede statsforvaltningen
henholdsvis ca. 7.000, ca. 5.900 og ca. 5.000 ansøgninger om
særlige børnebidrag. Disse tal angiver det samlede
antal sager og er således ikke udtryk for, hvor mange bidrag
der i givet fald er fastsat.
Bestemmelserne om bidrag i §§ 13-15 i lov om
børns forsørgelse om det almindelige løbende
børnebidrag og uddannelsesbidrag samt dåbs- og
navngivningsbidrag og konfirmations- og beklædningsbidrag er
efter ordlyden kønsneutrale, da der ikke skelnes mellem, om
det er den ene eller den anden forælder, der er berettiget
til at modtage henholdsvis forpligtet til at betale bidrag til
barnet.
Bestemmelserne om bidrag i § 19 i loven om
fødselsbidrag og barselsbidrag er derimod ikke
kønsneutrale, da det fremgår af bestemmelsen, at det
er faren eller medmoren, der kan pålægges at betale
fødselsbidrag og barselsbidrag til moren.
Der er således ikke forskel på mænd og
kvinders rettigheder og forpligtelser efter lovens
§§ 13-15, mens det kun er mænd og
medmødre, der kan pålægges at betale bidrag
efter lovens § 19.
Under hensyn til den måde mange børnefamilier
indretter sig på ved forældrenes
samlivsophævelse, må det forventes, at lovforslaget vil
få betydning for en større andel af kvinder end
mænd.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslagets forenklinger og effektiviseringer vil
understøtte mere smidige sagsforløb i sager om
børnebidrag, herunder den fortsatte digitalisering af
sagsbehandlingen på området.
Lovforslaget vil sammen med de ændringer af administrative
forskrifter, som er nævnt under punkt 2, medføre en
samlet besparelse hos statsforvaltningen på ca. 5 mio. kr.
årligt (2014-niveau).
Forslaget om, at barnets indkomst ikke længere skal have
betydning i sager om børnebidrag, vil også have
betydning for sager om forskudsvis udbetaling af børnebidrag
efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag. Sådanne sager behandles af Udbetaling
Danmark og finansieres af kommunerne. Forslaget vil medføre
besparelser på sagsbehandlingen hos Udbetaling Danmark og
dermed hos kommunerne med ca. 0,1 mio. kr. årligt
(2014-niveau).
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for regionerne.
6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 17. januar
2014 til den 14. februar 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Danske Advokater, Danske
Familieadvokater, Dansk Socialrådgiverforening, Et barn to
forældre, Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige, Familiens Forening, Foreningen af
Offentlige Chefer i Statsforvaltningen, Foreningen af Socialchefer
i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen Far
til Støtte for Børn og Forældre, KL,
Kvinderådet, Landsforeningen Børn og Samvær,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Mandecentret,
Mødrehjælpen, Red Barnet, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland og
Statsforvaltningen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil sammen med de
ændringer af administrative forskrifter, som er nævnt
under punkt 2, medføre en samlet besparelse hos
statsforvaltningen på ca. 5 mio. kr. årligt
(2014-niveau). Lovforslaget vil derudover medføre
en besparelse for Udbetaling Danmark og dermed for kommunerne
på ca. 0,1 mio. kr. årligt (2014-niveau). | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Statsforvaltningen vil opnå mere
smidige sagsforløb i sager om børnebidrag, og dette
vil understøtte den fortsatte digitalisering af
sagsbehandlingen på området. Sagsbehandlingen i en del af sagerne hos
Udbetaling Danmark om forskudsvis udbetaling af børnebidrag
bliver forenklet og effektiviseret. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 13, stk. 1, i lov om
børns forsørgelse, at forældre har pligt til at
forsørge deres børn. Barnet skal forsørges,
opdrages og uddannes under hensyn til forældrenes
livsvilkår og barnets tarv.
Ifølge lovens § 17 er aftaler om bidrag til
barnet ikke til hinder for, at der træffes anden
afgørelse af statsforvaltningen, såfremt aftalen
skønnes åbenbart ubillig, eller når forholdene
væsentligt har forandret sig, eller aftalen strider mod
barnets tarv.
Som følge af den foreslåede sproglige modernisering
af udtrykket barnets tarv til barnets bedste i lovens
§ 14, jf. neden for under bemærkningerne til
§ 1, nr. 2, foreslås det, at udtrykket barnets tarv
også sprogligt moderniseres i lovens § 13, stk. 1, og § 17.
Til nr. 2
Forældre har efter §§ 13 og 14 i lov om
børns forsørgelse pligt til at forsørge deres
børn. Hvis en forælder ikke opfylder sin
forsørgelsespligt, kan statsforvaltningen efter
ansøgning pålægge forælderen at betale
bidrag til barnet. Et børnebidrag fastsættes normalt
som minimum til normalbidraget. I 2014 udgør normalbidraget
1.270 kr. om måneden.
Ved vurderingen af bidragets størrelse skal der efter
lovens § 14, stk. 1, tages hensyn til barnets tarv og
forældrenes økonomiske kår, herunder deres
erhvervsevne. Efter praksis lægges der som hovedregel kun
vægt på bidragsbetalerens indkomstforhold og i
sjældne tilfælde bidragsbetalerens øvrige
økonomiske forhold, herunder eventuel formue og afkast af
denne. Der lægges normalt ikke nogen særlig vægt
på bidragsbetalerens erhvervsevne.
I nogle sager opstår der spørgsmål om,
hvorvidt bidraget skal fastsættes lavere end normalbidraget.
Det drejer sig først og fremmest om sager, hvor
bidragsbetaleren har en meget lav indkomst, og hvor
bidragsmodtageren samtidig har en meget høj indkomst.
Derudover drejer det sig om sager, hvor barnet bor i et land, hvor
leveomkostningerne er væsentligt lavere end i Danmark.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 1, 3. pkt., at
faderens bidrag til et barn fastsættes således, at det
dækker samtlige udgifter ved barnets underhold, hvis barnet
er avlet ved en ved dom fastslået
kønsfrihedsforbrydelse.
For yderligere beskrivelse af gældende ret henvises til de
almindelige bemærkninger under punkt 3.1.1.1., 3.1.2.1. og
3.2.1.
Det foreslås, at § 14, stk.
1, 1. pkt., i lov om børns forsørgelse
ændres således, at der fremover ved fastsættelse
af et børnebidrag kun tages hensyn til barnets bedste og til
bidragsbetalerens indkomstforhold. Forslaget vil medføre, at
der ikke længere skal tages hensyn til bidragsmodtagerens
indkomst, ligesom der ikke længere vil skulle foretages en
vurdering af erhvervsevnen.
Selvom ordlyden af bestemmelsen i § 14, stk. 1, 1.
pkt., foreslås ændret fra, at der skal tages hensyn til
økonomiske kår til, at der skal tages hensyn til
indkomstforhold, vil der ikke udover den hidtidige hensyntagen til
erhvervsevnen ske ændringer af praksis ved vurderingen af
bidragsbetalerens økonomiske forhold. Der vil således
fortsat efter praksis i særlige situationer kunne tages
hensyn til bidragsbetalerens formueforhold som en del af
bidragsbetalerens indkomstforhold, herunder indtægter eller
manglende indtægter af formue.
Endvidere foreslås det, at § 14, stk. 1, 2. pkt., i lov om
børns forsørgelse ændres således, at et
løbende børnebidrag fremover fastsættes til
normalbidraget. Forslaget vil medføre, at der fremover ikke
vil skulle indhentes oplysninger om forældrenes indkomst i
sager, hvor der protesteres mod fastsættelse af bidrag under
henvisning til stor forskel mellem forældrenes indkomst. Det
foreslås samtidig, at et børnebidrag på samme
måde som i dag også fremover vil kunne fastsættes
højere end normalbidraget, når den forælder, der
skal betale bidraget, har gode indkomstforhold.
Da det forsat skal være muligt at tage hensyn til, at
barnet bor i et land, hvor leveomkostningerne er væsentligt
lavere end i Danmark, og hvor bidraget af den grund undtagelsesvist
kan fastsætte lavere end normalbidraget, foreslås det,
at der indsættes en bestemmelse i lovens § 14, stk. 1, om, at et
børnebidrag undtagelsesvist kan fastsættes lavere end
normalbidraget, hvis barnet bor i et land, hvor leveomkostningerne
er væsentligt lavere end i Danmark.
Det foreslås endvidere, at det præciseres i lovens
§ 14, stk. 1, at det
gældende 3. pkt., der bliver 4. pkt., om bidrag til et barn,
der er avlet ved en ved dom fastslået kønsforbrydelse,
også er en undtagelse til den foreslåede hovedregel om,
at børnebidrag fremover fastsættes til
normalbidraget.
Det bemærkes, at forslagene også vil medføre,
at den gældende praksis om, at barnets indkomst kan have
betydning ved vurderingen af et børnebidrags
størrelse, vil bortfalde, da det foreslås, at det
fremover kun vil være barnets bedste og bidragsbetalerens
indkomstforhold, der har betydning for børnebidragets
størrelse.
Den foreslåede ændring i bestemmelsen af udtrykket
barnets tarv til barnets bedste er alene en sproglig modernisering.
Ændringen har således ikke indholdsmæssig
betydning, og der tilsigtes ikke materielle ændringer i
anvendelsen af bestemmelsen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt
3.1. og 3.2.
Til nr. 3
Det fremgår af § 14, stk. 2, i lov om
børns forsørgelse, at forældres
forsørgelsespligt over for deres barn ophører ved
barnets fyldte 18. år. Efter lovens § 14, stk. 3,
kan der dog pålægges bidrag til undervisning eller
uddannelse (uddannelsesbidrag) indtil barnets fyldte 24. år.
Lovens § 14, stk. 1, om fastsættelse af
børnebidrag til et barn under 18 år finder også
anvendelse ved fastsættelse af uddannelsesbidrag efter lovens
§ 14, stk. 3. Lovens § 14, stk. 1, er
nærmere beskrevet oven for under bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
Da det i § 1, nr. 2, foreslås, at barnets
indkomst fremover ikke skal have betydning ved fastsættelse
af børnebidrag, og da barnets indkomst fortsat skal kunne
have betydning ved vurderingen af størrelsen af et
uddannelsesbidrag, foreslås det, at det indsættes i
lovens § 14, stk. 3, at
barnets indkomstforhold har betydning ved fastsættelse af
uddannelsesbidrag. Samtidig foreslås det, at der i § 14, stk. 3, indsættes en
henvisning til § 14, stk. 1. Derved præciseres det,
at størrelsen af et uddannelsesbidrag fastsættes under
hensyn til barnets bedste samt bidragsbetalerens og barnets
indkomstforhold, og at bidraget undtagelsesvist kan
fastsættes lavere end normalbidragets grundbeløb, hvis
barnet bor i et land, hvor leveomkostningerne er væsentligt
lavere end i Danmark, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 og
bemærkningerne dertil. Den gældende bestemmelse i
lovens § 14, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., om
bidrag til et barn, der er avlet ved en ved dom fastslået
kønsforbrydelse, vil som hidtil også finde anvendelse
ved fastsættelse af uddannelsesbidrag.
Det bemærkes, at det fremgår af forarbejderne til
§ 2 i lov nr. 966 af 20. december 1999 om ændring
af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, lov om børns retsstilling, lov om
påligningen af indkomstskat til staten og lov om en
børnefamilieydelse (Større privat ansvar for
forsørgelse, målretning af særligt
børnetilskud og forhøjelse af grænse for
modregning i børnefamilieydelsen), at størrelsen af
et uddannelsesbidrag beregnes på grundlag af normalbidragets
grundbeløb, jf. lovforslaget til loven fremsat den 7.
oktober 1999 (L 5/1999). Selvom det foreslås, at der i
§ 14, stk. 3, i lov om børns forsørgelse
indsættes en henvisning til lovens § 14, stk. 1,
medfører dette ingen ændringer i relation til
størrelsen af et uddannelsesbidrag. Dette vil således
også fremover blive beregnet på grundlag af
normalbidragets grundbeløb.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt
3.1. og 3.2.
Til nr. 4
Det fremgår af § 14, stk. 4, 1. pkt., i lov om
børns forsørgelse, at et børnebidrag (og
uddannelsesbidrag) betales månedsvis forud, medmindre andet
bestemmes. Efter praksis fastsættes et bidrag således
med månedsvis forfald.
Det foreslås, at § 14, stk.
4, 1. pkt., i lov om børns forsørgelse
ændres således, at muligheden for at fravige
månedsvis betaling afskaffes. Dette vil medføre, at
børnebidrag (og uddannelsesbidrag) fremover altid forfalder
til betaling månedsvis forud, og at forfaldsintervallet
således f.eks. ikke længere kan fastsættes
halvårsvis. Herved forenkles reglerne, og statsforvaltningen
vil fremover ikke skulle tage stilling til dette
spørgsmål i sager om børnebidrag (og
uddannelsesbidrag).
Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt
3.3.
Til nr. 5
Efter § 15 i lov om børns forsørgelse
kan statsforvaltningen efter ansøgning bl.a.
pålægge en forælder at betale dåbsbidrag.
Bidrag kan også fastsættes i anden særlig
anledning, f.eks. i forbindelse med barnets navngivning, hvis
barnet ikke skal døbes (navngivningsbidrag). Et dåbs-
eller navngivningsbidrag fastsættes som udgangspunkt til
normalbidragets grundbeløb, som i 2014 udgør 1.124
kr. Fastsættelse af dåbs- eller navngivningsbidrag sker
normalt i forbindelse med barnets fødsel, men hvis barnet
ikke er blevet døbt, og barnet skal konfirmeres, kan der i
forbindelse med konfirmation også være tale om
fastsættelse af et dåbsbidrag.
Det fremgår bl.a. af lovens § 19, at
statsforvaltningen efter ansøgning kan pålægge
faderen eller medmoderen at betale bidrag til udgifterne ved
fødslen (fødselsbidrag) og til moderens underhold i 2
måneder før og 1 måned efter fødslen
(barselsbidrag).
Det foreslås, at dåbs- og navngivningsbidrag flyttes
fra lovens § 15 til § 19.
Forslaget vil medføre en forenkling af sagsbehandlingen i
sager om dåbs- eller navngivningsbidrag, da disse sager
fremover skal behandles på samme måde som
fødselsbidrag og barselsbidrag efter lovens § 19.
Der vil således fremover kun kunne fastsættes
dåbs- og navngivningsbidrag i forbindelse med barnets
fødsel, og vurderingen heraf vil skulle foretages efter det
samme regelsæt, som gælder for fødsels- og
barselsbidrag. Lovens § 19 er nærmere beskrevet
neden for under bemærkningerne til § 1, nr. 8.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt
3.4.
Forslaget i § 1, nr. 6, jf. neden for,
medfører, at det er nødvendigt entydigt i
bestemmelsen i lovens § 15, stk. 1, at definere
muligheden for at fastsætte særligt bidrag i anledning
af, at barnet når konfirmationsalderen
(beklædningsbidrag). Det foreslås derfor yderligere, at
lovens § 15, stk. 1,
ændres således, at dette fremgår af
bestemmelsen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt
3.5.
Til nr. 6
Efter § 15 i lov om børns forsørgelse
kan statsforvaltningen efter ansøgning bl.a.
pålægge en forælder at betale
konfirmationsbidrag. Skal barnet ikke konfirmeres, kan der
fastsættes et bidrag i anden anledning - det vil sige
omkostninger ved, at barnet opnår konfirmationsalderen
(beklædningsbidrag).
Ansøgning om bidrag efter lovens § 15 skal
fremsættes for statsforvaltningen inden 3 måneder efter
udgiftens afholdelse, medmindre der godtgøres at foreligge
rimelig grund for overskridelse af fristen. I relation til
konfirmationsbidrag regnes ansøgningsfristen efter praksis
fra konfirmationstidspunktet, og i relation til
beklædningsbidrag regnes ansøgningsfristen efter
praksis fra tidspunktet for barnets skolekammeraters
konfirmation.
Det foreslås, at lovens § 15 ændres således, at
en ansøgning om konfirmationsbidrag fremover tidligst kan
indgives 3 måneder før og senest 1 dag før
konfirmationen.
I relation til beklædningsbidrag foreslås det, at
ansøgningen kun kan indgives fra den dag, hvor barnet fylder
13 år, til den dag, hvor barnet fylder 15 år.
Ansøgningen vil således kunne indgives på dagene
for de to fødselsdage og i perioden derimellem.
Hvis en ansøgning om konfirmations- eller
beklædningsbidrag ikke indgives inden for de nævnte
tidsrum, afviser statsforvaltningen ansøgningen.
Forslaget vil medføre, at statsforvaltningen fortsat vil
skulle tage stilling til, om ansøgningsfristen er
overskredet. Statsforvaltningen vil dog ikke længere skulle
tage stilling til, hvorfor fristen er overskredet, og om der
foreligger en rimelig grund hertil.
Det bemærkes, at hvis barnet er blevet konfirmeret, og
fristen for ansøgning om konfirmationsbidrag er overskredet,
kan der ikke fastsættes et beklædningsbidrag i stedet
for. Dette skyldes, at der kun kan fastsættes
beklædningsbidrag, hvis barnet ikke skal konfirmeres. Er der
i sin tid blevet fastsat et beklædningsbidrag, og hvis barnet
senere alligevel bliver konfirmeret, kan der ikke fastsættes
et konfirmationsbidrag i anledning af konfirmationen. Dette
skyldes, at bidragsbetaleren har opfyldt sin
forsørgelsespligt over for barnet ved betaling af
beklædningsbidraget i anledning af, at barnet har nået
konfirmationsalderen. Hvis der ikke i perioden fra barnets 13. til
15. års fødselsdag har været fastsat et
beklædningsbidrag, og hvis barnet senere bliver konfirmeret,
kan der, hvis der ansøges herom i tide og betingelserne
herfor i øvrigt er opfyldt, fastsættes et
konfirmationsbidrag.
Det forekommer, at forældre indgår aftaler om
konfirmations- og beklædningsbidrag, herunder aftaler om at
der ikke skal betales bidrag. Statsforvaltningen vil ikke kunne
afvise ansøgninger om ændring af sådanne aftaler
om bidrag med henvisning til de foreslåede
ansøgningsfrister. Dette skyldes, at der ikke er tale om en
ansøgning om konfirmations- eller beklædningsbidrag
efter lovens § 15, men derimod en ansøgning om
ændring af en aftale om konfirmations- eller
beklædningsbidrag efter lovens § 17. Efter denne
bestemmelse er aftaler om bidrag ikke til hinder for, at der
træffes anden afgørelse af statsforvaltningen,
såfremt aftalen skønnes åbenbart ubillig, eller
når forholdene væsentligt har forandret sig, eller
aftalen strider mod barnets tarv (barnets bedste). Hvis
forældre således f.eks. har indgået en aftale om,
at den forælder (bidragsbetaleren), der betaler et
løbende børnebidrag til barnet, ikke skal betale et
konfirmations- eller beklædningsbidrag, da bidragsbetaleren
selv vil holde en særskilt fest for barnet i anledning af
konfirmationen eller i anledning af, at barnet har opnået
konfirmationsalderen, og det efterfølgende viser sig, at
bidragsbetaleren alligevel ikke afholdt festen, vil den anden
forælder (bidragsmodtageren) kunne indgive en
ansøgning til statsforvaltningen om ændring af denne
aftale, uanset om fristerne i den foreslåede § 15,
stk. 2, er udløbet. Hvis betingelserne for at ændre
aftalen i øvrigt er opfyldt, vil statsforvaltningen kunne
ændre aftalen og bestemme, at bidragsbetaleren skal betale et
konfirmations- eller beklædningsbidrag. Det er dog en
forudsætning for en ansøgning efter lovens
§ 17, at aftalen om bidrag kan dokumenteres.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt
3.5.
Til nr. 7
Det fremgår af § 15 i lov om børns
forsørgelse, at der udover konfirmations- og
beklædningsbidrag, jf. oven for under bemærkningerne
til § 1, nr. 6, også kan fastsættes bidrag i
anledning af udgifter til barnets dåb, sygdom og begravelse
eller i anden særlig anledning.
Ansøgning om bidrag efter lovens § 15 skal
fremsættes for statsforvaltningen inden 3 måneder efter
udgiftens afholdelse, medmindre der godtgøres at foreligge
rimelig grund for overskridelse af fristen.
Forslaget i § 1, nr. 6, om ændring af
ansøgningsfristen vedrører alene konfirmations- og
beklædningsbidrag. Da lovens § 15 som nævnt
indeholder andre former for bidrag, og da ansøgningsfristen
ikke foreslås ændret for disse bidrag, foreslås
det, at lovens § 15, stk. 2,
der bliver stk. 4, ændres således, at der ikke henvises
til alle former for bidrag efter lovens § 15, stk. 1, men
derimod kun til bidrag i anledning af udgifter til barnets sygdom
og begravelse eller i anden særlig anledning. Det
bemærkes, at dette ikke vil omfatte dåbs- og
navngivningsbidrag, da disse former for bidrag foreslås
flyttet fra lovens § 15 til § 19, jf. oven for
under bemærkningerne til § 1, nr. 5, og
bemærkningerne neden for til § 1, nr. 8.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt
3.5.
Til nr. 8
Det fremgår bl.a. af § 19 i lov om børns
forsørgelse, at statsforvaltningen efter ansøgning
kan pålægge faderen eller medmoderen at betale bidrag
til udgifterne ved fødslen (fødselsbidrag) og til
moderens underhold i 2 måneder før og 1 måned
efter fødslen (barselsbidrag). Sager om bidrag efter
§ 19 behandles i forbindelse med barnets fødsel,
hvor der også kan være en eventuel sag om faderskab
eller medmoderskab. Bidrag efter § 19 fastsættes
kun, hvis de tidsmæssige betingelser for at fastsætte
løbende børnebidrag fra fødslen er opfyldt,
jf. § 11 i bekendtgørelse nr. 741 af 21. juni 2013
om børne- og ægtefællebidrag
(bidragsbekendtgørelsen).
Et løbende børnebidrag fastsættes normalt
fra barnets fødsel, hvis ansøgningen er indgivet til
statsforvaltningen inden 6 måneder efter fødslen, jf.
§ 4 i bidragsbekendtgørelsen. Er 6-måneders
fristen overskredet, fastsættes et løbende
børnebidrag dog alligevel fra fødslen, hvis
ansøgningen indgives til statsforvaltningen inden 2
måneder efter faderskabssagens afslutning. Er faderskabssagen
afsluttet mere end 2 år efter fødslen,
fastsættes bidraget dog først fra faderskabssagens
afslutning, jf. § 5 i bidragsbekendtgørelsen. Er
fristerne i §§ 4 og 5 i
bidragsbekendtgørelsen overskredet, fastsættes
bidraget fra det tidspunkt, hvor statsforvaltningen modtog
ansøgningen om bidrag, jf. § 9 i
bidragsbekendtgørelsen.
Det bemærkes, at begrebet dåbsbidrag i dag
fremgår direkte af lovens § 15, mens begrebet
navngivningsbidrag ikke fremgår af bestemmelsens ordlyd, men
fastsættes som bidrag i anden anledning. Det foreslås,
at dåbs- og navngivningsbidrag fremover defineres som
"navngivningsbidrag, herunder ved dåb". Denne ændring
er alene en sproglig præcisering, som ikke har betydning for
betingelserne for fastsættelse af dåbs- og
navngivningsbidrag.
Til § 2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. juli 2014. Herved er der taget hensyn
til, at de ønskede regelforenklinger og effektiviseringer og
de deraf følgende besparelser for statsforvaltningen
indtræder så tidligt som muligt, og at der samtidig er
tid til at udstede nye administrative forskrifter.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2,
indeholder en overgangsbestemmelse i relation til
ansøgninger om bidrag efter §§ 14, 15 og 19 i
lov om børns forsørgelse, der er indgivet til
statsforvaltningen, men ikke færdigbehandlet inden lovens
ikrafttræden. Det foreslås, at ansøgninger om
bidrag efter disse bestemmelser, som er indgivet inden lovens
ikrafttræden, færdigbehandles efter de hidtil
gældende regler.
Til § 3
Bestemmelsen i § 3 vedrører lovens territoriale
område. Det foreslås, at loven ikke skal gælde
for Færøerne og Grønland. Det foreslås
dog samtidig, at loven ved kongelig anordning helt eller
delvist kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
På Færøerne findes reglerne om børns
forsørgelse i lov om børns retsstilling, der er sat i
kraft for Færøerne ved kongelig anordning nr. 367 af
29. november 1962. Visse senere ændringer af loven er
ligeledes sat i kraft for Færøerne.
I Grønland findes reglerne om børns
forsørgelse i lov nr. 197 af 16. juni 1962 om børns
retsstilling i Grønland med senere ændringer. Lov om
børns forsørgelse kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om børns
forsørgelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 29.
oktober 2009, som ændret ved § 18 i lov nr. 647 af
12. juni 2013 og § 4 i lov nr. 652 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | § 13. Forældrene er hver for
sig forpligtet til at forsørge barnet. Barnet skal
forsørges, opdrages og uddannes under hensyn til
forældrenes livsvilkår og barnets tarv. | | 1. I § 13, stk. 1, 1. pkt., og § 17 ændres
»tarv« til: »bedste«. | Stk. 2.
[…] | | | | | | § 17. Aftaler om bidrag til barnet er
ikke til hinder for, at der træffes anden afgørelse af
statsforvaltningen, såfremt aftalen skønnes
åbenbart ubillig, eller når forholdene væsentligt
har forandret sig, eller aftalen strider mod barnets tarv. | | | | | | § 14. Bidraget fastsættes under
hensyn til barnets tarv og forældrenes økonomiske
kår, herunder deres erhvervsevne. Er begge forældre
ubemidlede, fastsættes bidraget i almindelighed til det for
barnets opholdssted til enhver tid gældende normalbidrag, jf.
§ 14 i lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag. Er barnet avlet ved en ved dom
fastslået kønsfrihedsforbrydelse, skal faderens bidrag
ansættes således, at det dækker samtlige udgifter
ved barnets underhold. | | 2. § 14, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »Bidraget fastsættes under
hensyn til barnets bedste og udgør normalbidraget, jf.
§ 14 i lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, jf. dog 2-4. pkt. Bidraget kan
fastsættes højere end normalbidraget under hensyn til
indkomstforholdene hos den forælder, som efter
§ 13, stk. 2, skal betale bidrag til barnet. Bor barnet i
et land, hvor leveomkostningerne er væsentligt lavere end i
Danmark, kan bidraget undtagelsesvist fastsættes lavere end
normalbidraget.« | Stk. 2.
[…] | | | | | | Stk. 3.
Bidrag til undervisning eller uddannelse kan dog
pålægges indtil barnets fyldte 24. år. | | 3. I § 14, stk. 3, indsættes som
2. pkt.: »Bidraget fastsættes efter stk. 1 og under
hensyn til barnets indkomstforhold.« | | | | Stk. 4.
Bidraget erlægges månedsvis forud, medmindre andet
bestemmes. Barnets bortadoption eller død medfører
ikke fritagelse for nogen del af bidraget for den
pågældende bidragsperiode. | | 4. I § 14, stk. 4, 1. pkt., udgår
», medmindre andet bestemmes«. | | | | § 15. Særligt bidrag kan
pålægges i anledning af omkostninger ved barnets
dåb, konfirmation, sygdom og begravelse eller i anden
særlig anledning. | | 5. I § 15, stk. 1, ændres
»dåb, konfirmation,« til: »konfirmation
eller, hvis barnet ikke skal konfirmeres, ved at barnet når
konfirmationsalderen, ved barnets«. | | | | | | 6. I § 15 indsættes efter stk. 1
som nye stykker: | | | »Stk.
2. Ansøgning om fastsættelse af bidrag efter
stk. 1 i anledning af omkostninger ved barnets konfirmation kan
tidligst indgives til statsforvaltningen 3 måneder før
og senest 1 dag før dagen for barnets konfirmation.
Ansøgning om fastsættelse af bidrag efter stk. 1 i
anledning af omkostninger ved, at barnet når
konfirmationsalderen, kan indgives fra den dag, hvor barnet fylder
13 år, til den dag, hvor barnet fylder 15 år. Stk. 3.
Statsforvaltningen afviser en ansøgning som nævnt i
stk. 2, hvis ansøgningen indgives på andre tidspunkter
end efter stk. 2.« | | | Stk. 2 bliver herefter stk. 4. | | | | Stk. 2.
Bidrag i henhold til stk. 1 kan kun fastsættes, såfremt
begæring fremsættes for statsforvaltningen inden 3
måneder efter udgiftens afholdelse, medmindre der
godtgøres at foreligge rimelig grund for overskridelse af
fristen. | | 7. I § 15, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres »i henhold til stk. 1« til: »efter
stk. 1 i anledning af omkostninger ved barnets sygdom og begravelse
eller i anden særlig anledning«. | | | | § 19. Statsforvaltningen kan
pålægge faderen eller medmoderen at udrede bidrag til
udgifterne ved fødslen og moderens underhold 2 måneder
før og 1 måned efter fødslen. Under
særlige omstændigheder, navnlig i tilfælde af
moderens sygdom forårsaget ved svangerskabet eller
fødslen, kan bidrag pålægges for indtil 4
måneder før og 9 måneder efter fødslen.
Bidraget kan pålægges, uanset at barnet er
dødfødt. | | 8. I § 19, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »ved fødslen og«:
»ved barnets navngivning, herunder ved dåb, og
til«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2014. | | | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger om bidrag
efter §§ 14, 15 og 19 i lov om børns
forsørgelse, som er indgivet til statsforvaltningen inden
lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|