Skriftlig fremsættelse (26. marts
2014)
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold (Manu Sareen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
børns forsørgelse. (Regelforenklinger og
effektiviseringer på
børnebidragsområdet)
(Lovforslag nr. L 167).
Ved lov nr. 647 af 12. juni 2013 om
ændret organisering af statsforvaltningerne,
regelforenklinger og omkostningsdækkende egenbetaling
på det familieretlige område m.v. er der bl.a.
foretaget forskellige regelforenklinger på det familieretlige
område.
Ifølge den politiske aftale om
loven, skal der foretages yderligere regelforenklinger og
effektiviseringer for ca. 5 mio. kr. årligt på de
områder, hvor Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold er hvervgiver for
Statsforvaltningen.
Dette lovforslag er en opfølgning
på denne aftale. Den tidligere regering (Socialdemokratiet,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Enhedslisten og
Liberal Alliance er blevet enige om, at der skal gennemføres
følgende regelforenklinger og effektiviseringer på
børnebidragsområdet:
- At der ved
afgørelser om børnebidrag fremover kun tages hensyn
til barnets tarv og til bidragsbetalerens indkomstforhold, og at
bidragsmodtagerens og barnets indkomst således ikke
længere har betydning, og således at der ikke
længere skal tages hensyn til bidragsbetalerens erhvervsevne.
Dette svarer til den praksis, der i dag er i langt
størstedelen af sagerne, men som ikke afspejles i
lovbestemmelsen.
- At der fremover
ikke vil kunne fastsættes lavere bidrag end normalbidraget
til børn, der bor eller opholder sig i Danmark. I 2014
udgør normalbidraget 1.270 kr. om måneden.
- At antallet af
bidragstrin reduceres ved at afskaffe muligheden for at
fastsætte normalbidraget + 25 % og + 50 %. Bidragets
størrelse vil fremover kunne fastsættes til
normalbidraget, normalbidraget + 100 %, normalbidraget + 200 %,
normalbidraget + 300 % (og i sjældne tilfælde + 400 %,
som efter praksis er maksimum).
- At afskaffe
muligheden for at fravige reglen om, at et løbende
børnebidrag og uddannelsesbidrag forfalder
månedsvis.
- At
ansøgningsfristen ved ansøgning om børnebidrag
forkortes fra 6 til 2 måneder, og at praksis om fradrag i
børnebidraget for udgifter til barnets forsørgelse
ændres sådan, at der fremover ved fastsættelse af
et løbende børnebidrag kun kan gives fradrag for
uopsættelige faste udgifter til barnets institution
(daginstitution og evt. privatskole), som er betalt af
bidragsbetaleren.
- At der fremover
ikke kan fastsættes forhøjet konfirmations- og
beklædningsbidrag, og at bidragets størrelse
således altid er tre gange normalbidragets grundbeløb
(svarende til 3.372 kr. i 2014).
- At
ansøgningsfristen i relation til konfirmations- og
beklædningsbidrag skærpes således, at
ansøgning om konfirmationsbidrag tidligst kan indgives 3
måneder før og senest 1 dag før konfirmationen.
Ansøgning om fastsættelse af beklædningsbidrag
kan indgives fra og med dagen, hvor barnet fylder 13 år til
og med dagen, hvor barnet fylder 15 år.
- At behandlingen
af sager om navngivningsbidrag, herunder ved dåb, forenkles
ved at flytte navngivningsbidrag til lovens § 19,
således at navngivningsbidrag fremover behandles på
samme måde som fødselsbidrag og bidrag til morens
underhold i 2 måneder før og en måned efter
fødslen (barselsbidrag).
Lovforslaget indeholder alene de forslag,
der kræver lovændringer for at kunne
gennemføres. De øvrige forslag gennemføres ved
ændringer af de administrative forskrifter på
børnebidragsområdet. Lovforslaget vil sammen med
ændringerne af de administrative forskrifter medføre
en besparelse på ca. 5 mio. kr. årligt.
Idet jeg henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.