Skriftlig fremsættelse (26. marts
2014)
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold (Manu Sareen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om
individuel boligstøtte og lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag. (Anvendelse af
indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social pension
og boligstøtte m.v.)
(Lovforslag nr. L 166).
Lovforslaget er et led i
udmøntningen af regeringens
moderniseringsdagsorden/2020-planen og er samtidig et
væsentligt element i regeringens indsats for at sikre
korrekte udbetalinger af sociale ydelser.
Hovedformålet med lovforslaget er at
effektivisere og forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre
mulighederne for digital selvbetjening, og at muliggøre en
mere præcis og korrekt indtægtsregulering af social
pension og boligstøtte.
Lovforslaget består i en tilpasning
af reglerne for indtægtsregulering af social pension og
boligstøtte, således at man kan anvende
indkomstoplysninger fra eIndkomst og SKAT's øvrige registre
meget direkte i forbindelse med indtægtsreguleringen af disse
ydelser. Der indføres herunder en symmetrisk efterregulering
på begge ydelsesområder, dvs. at der foretages en
endelig beregning af ydelsens størrelse, når den
skattemæssige årsopgørelse foreligger.
Forslaget skønnes at medføre
administrative engangsudgifter (systemtilpasning mv.) på 12,2
mio. kr. i 2014 og 7,4 mio. kr. i 2015, mindreudgifter til
administration på 13,3 mio. kr. i 2015 stigende til
mindreudgifter på 54,1 mio. kr. fra og med 2019.
Lovforslaget kan have konsekvenser for en
mindre andel af ydelsesmodtagerne, som har svigende indkomster,
eller som i dag under- eller overvurderer deres indkomst. Samlet
set vurderes det, at forslaget ikke medfører ændringer
i de offentlige udgifter til social pension og
boligstøtte.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015. Ændringerne i lov om individuel
boligstøtte foreslås at træde i kraft den 1.
januar 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.