Fremsat den 26. marts 2014 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Hjælperordninger til personer med
kronisk respirationsinsufficiens)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr. 171 af
26. februar 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 21 indsættes:
»Kapitel 21 a
Hjælperordninger til personer
med kronisk respirationsinsufficiens
§ 88
a. En person, som har hjælpere til
respirationsbehandling i hjemmet efter § 79, stk. 1,
og som også har hjælpere efter § 95,
stk. 1 eller 2, eller § 96 i lov om social service,
kan vælge, at arbejdsgiveransvaret for hjælperne til
respirationsbehandling skal varetages af den forening eller private
virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgiver for
hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt., eller
§ 96, stk. 2, 2. pkt., i lov om social service.
Tilsvarende kan en person, som er tilskudsmodtager i medfør
af § 95, stk. 3, i lov om social service,
vælge, at arbejdsgiveransvaret for hjælperne til
respirationsbehandlingen skal varetages af den forening eller
private virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgiver for
hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt.
Stk. 2. En person,
som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og som selv er arbejdsgiver for hjælpere som
nævnt i § 95, stk. 1 eller 2, eller
§ 96 i lov om social service, kan vælge også
selv at være arbejdsgiver for hjælpere til
respirationsbehandling. Tilsvarende kan en nærtstående,
som er tilskudsmodtager i medfør af § 95,
stk. 3, i lov om social service, og som selv er arbejdsgiver
for hjælpere som nævnt i § 95, stk. 4,
2. pkt., vælge også at være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1.
Stk. 3. En person,
som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og som efter § 95, stk. 4, 2. pkt.,
eller § 96, stk. 2, 2. pkt., i lov om social service
har overdraget arbejdsgiveransvaret for hjælpere til en
nærtstående, kan vælge, at den
nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1. Tilsvarende kan en nærtstående, som er
tilskudsmodtager i medfør af § 95, stk. 3, i
lov om social service, og som efter § 95, stk. 4, 2.
pkt. i lov om social service har overdraget arbejdsgiveransvaret
til en anden nærtstående, vælge, at den anden
nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælpern?e til respirationsbehandling efter
§ 79, stk. 1.
§ 88
b. Regionsrådet kan aftale med kommunalbestyrelserne i
regionen, at en person, som yder hjælp i medfør af
§§ 42, 44, 83, § 84, stk. 1,
§§ 85, 97 eller 118 i lov om social service,
også yder respirationsbehandling.«
2.
Efter § 205 c indsættes i kapitel 62:
Ȥ 205
d. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen
indgår aftaler om tilrettelæggelse af
hjælperordninger i hjemmet til personer, som både har
respirationshjælpe?r?e efter § 79,
stk. 1, og hjælpere efter §§ 83, 85, 95
eller 96 i lov om social service.
Stk. 2. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold nærmere regler om, hvilke emner aftalerne nævnt
i stk. 1 skal omfatte.«
3.
Efter § 240 indsættes:
Ȥ 240
a. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen
kan indgå aftaler om, at regionsrådets betaling af
udgifter til respirationshjælpere overføres til
kommunalbestyrelsen for så vidt angår personer, som
modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og hjælp efter §§ 42, 44, 83,
§ 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller
118 i lov om social service.
Stk. 2. En
kommunalbestyrelse i en region kan indgå aftale med
regionsrådet om, at kommunalbestyrelsens betaling af udgifter
til hjælp efter lov om social service overføres til
regionsrådet for så vidt angår personer, som
modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og hjælp efter §§ 42, 44, 83,
§ 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller
118 i lov om social service.
Stk. 3. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold regler om fordeling af udgifterne mellem regionsrådet
og kommunalbestyrelsen til hjælperordninger til personer, som
modtager hjælp til respirationsbehandling efter
§ 79, stk. 1, og hjælp efter
§§ 83, 85, 95 eller 96 i lov om social service,
herunder om anvendelse af takster til opgørelse af
udgifterne.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 2.
Sundhedslovens § 88 a, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, har virkning fra den 1. januar 2015.
Stk. 3. Den
første aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, efter sundhedslovens § 205 d, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, skal have virkning
fra den 1. januar 2015.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning og
baggrund | | 1.1. | Aftale om hjælp til
respirationsbehandling efter sundhedsloven og hjælp efter
serviceloven | | 1.2. | Baggrund | | 1.3. | Lovforslagets indhold i
hovedtræk | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Ret til at vælge
arbejdsgiver for hjælpere | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Overvejelser og forslag | | 2.2. | Aftale mellem
regionsråd og kommunalbestyrelser om fælles
hjælperordninger | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Overvejelser og forslag | | 2.3. | Betaling af udgifter til
hjælpere | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte myndigheder
og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning og baggrund
1.1. Aftale
om respirationshjælpere efter sundhedsloven og hjælp
efter serviceloven
Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, SF,
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti har indgået aftale om at skabe et
forbedret grundlag for tilrettelæggelse af de fælles
hjælperordninger for borgere, der både har behov
for respirationshjælpere og hjælp efter lov om social
service (herefter serviceloven).
Det forudsættes i aftalen, at det skal
sikres, at borgeren får størst mulig indflydelse
på eget liv og samtidig får behandling af høj
kvalitet. Endvidere skal regionsrådenes og
kommunalbestyrelsernes administration af de fælles ordninger
forenkles og samlet set reduceres.
Aftalen blev indgået på baggrund
af en rapport fra en arbejdsgruppe, som blev nedsat af den
daværende social- og integrationsminister og ministeren for
sundhed og forebyggelse i begyndelsen af 2012. Arbejdsgruppen
færdiggjorde i oktober 2013 en rapport med beskrivelse af
modeller for den fremtidige organisering af fælles
hjælperordninger til borgere med kronisk
respirationsinsufficiens.
1.2.
Baggrund
Respirationsbehandling er en højt
specialiseret sygehusopgave, det vil sige en regionsopgave, mens
hjælp efter serviceloven ydes af kommunalbestyrelsen.
Når en borger har behov for hjælp til
respirationsbehandling og hjælp efter serviceloven samtidig,
vil hjælpen typisk kunne varetages af én
person/ét hjælperhold. Det er almindelig praksis, at
respirationsbehandlingen, som ydes af regionsrådet, og
hjælpen, som ydes af kommunalbestyrelsen koordineres,
således at den enkelte hjælper i en
hjælperordning varetager både respirationsbehandlingen
og hjælpen efter serviceloven, og regionsrådet og
kommunalbestyrelsen deler udgifterne hertil. Ved en
hjælperordning forstås en eller flere personer, som
varetager respirationsbehandling i hjemmet og hjælp efter
serviceloven.
Borgere, som har respirationshjælpere i
hjemmet, vil i de fleste tilfælde også modtage
hjælp efter serviceloven. Borgerne vil typisk modtage
hjælp efter en eller flere af de fire følgende
bestemmelser i serviceloven:
? § 83:
Personlig og praktisk hjælp i hjemmet mv.
(hjemmehjælp)
? § 85:
Socialpædagogisk bistand
? § 95:
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere
? § 96:
Borgerstyret personlig assistance (BPA)
Herudover er der nogle borgere, som modtager
hjælp efter § 42 (dækning af tabt
arbejdsfortjeneste), § 84, stk. 1, (afløsning eller
aflastning), § 97 (ledsagelse) eller § 118 (pasning af
nærtstående) i serviceloven.
Hjælpen efter ovennævnte
bestemmelser i serviceloven kan bl.a. omfatte hjælp til
pleje, overvågning, ledsagelse og hjælp til almindelige
dagligdags aktiviteter som eksempelvis madlavning, badning mv.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at yde hjælp efter
serviceloven og føre tilsyn med denne hjælp.
Regionsrådene har i slutningen af 2011
og begyndelsen af 2012 oplyst, at i alt 540 borgere på dette
tidspunkt modtog respirationsbehandling i hjemmet. Heraf modtog ca.
35 borgere (6 pct.) hjælp efter servicelovens § 95 og
ca. 200 borgere (37 pct.) hjælp efter servicelovens §
96, mens ca. 80 borgere (15) pct. modtog hjælp efter §
83 eller § 85 i serviceloven. Det bemærkes, at tallene
er behæftet med nogen usikkerhed.
Den daværende social- og
integrationsminister og ministeren for sundhed og forebyggelse har
i en fælles vejledning (vejledning nr.
105 af 21. december 2011 om koordinering af respiratorhjælp
og borgerstyret personlig assistance) fastsat retningslinjer
for koordinering af hjælp til borgerstyret personlig
assistance. Brugerorganisationer, regionsråd og KL har
imidlertid peget på, at der er behov for et bedre grundlag
for koordinering af fælles hjælperordninger.
1.3.
Lovforslagets indhold i hovedtræk
Som et led i aftalen beskrevet i afsnit 1.1.
foreslås det ved ændringer af sundhedsloven at etablere
et lovgrundlag, som forpligter regionsråd og
kommunalbestyrelser til at indgå aftaler om
tilrettelæggelse af fælles hjælperordninger for
borgere, som har fået ordineret respirationsbehandling i
hjemmet samt tildelt hjælp efter servicelovens § 83
(personlig og praktisk hjælp - hjemmehjælp), § 85
(socialpædagogisk bistand), § 95 (kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere) eller § 96 (borgerstyret
personlig assistance).
Det foreslås endvidere at bemyndige
ministeren for sundhed og forebyggelse til - efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold - at fastsætte nærmere regler om emner for
sådanne aftaler og om fordeling af udgifterne mellem regioner
og kommuner til de fælles hjælperordninger.
Med henblik på at sikre, at en borger
får en væsentlig valgfrihed med hensyn til varetagelse
af arbejdsgiveropgaven for hjælperordninger, og at borgeren
ikke risikerer at få to forskellige hjælperhold i
hjemmet samtidig, foreslås det at give borgere ret til at
lade den samme forening eller private virksomhed, der er
arbejdsgiver for den hjælper, som udfører hjælp
til borgeren efter servicelovens §§ 95 eller 96,
være arbejdsgiver for den hjælper, som skal varetage
opgaver forbundet med respirationsbehandling.
I den forbindelse skal det bemærkes, at
der i 2013 er indgået aftale om justering af reglerne om
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance efter servicelovens §§
95 og 96. Denne aftale er bl.a. udmøntet i lovforslag nr. L
147, som er fremsat den 26. februar 2014 af ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold. Dette
lovforslag har bl.a. til hensigt at etablere krav om, at de
foreninger og private virksomheder, som en borger eller en
nærtstående kan vælge til at varetage
arbejdsgiverfunktioner for hjælperne efter §§ 95 og
96 i serviceloven, skal være godkendt af Socialtilsynet. Det
vil således alene være sådanne godkendte
foreninger og virksomheder, som kan varetage opgaver i forbindelse
med respirationsbehandling i hjemmet.
Med lovforslaget får borgere, der har
arbejdsgiveransvar i ansættelsesretlig betydning over for
deres hjælpere efter serviceloven, desuden ret til at
vælge at lade dette arbejdsgiveransvar gælde for
hjælpere, der yder respirationsbehandling. Det samme
gælder i tilfælde, hvor borgeren har overdraget
arbejdsgiveransvaret til en nærtstående samt i
tilfælde, hvor en nærtstående er tilskudsmodtager
og arbejdsgiver for hjælperne eller har overdraget
arbejdsgiveransvaret til en anden nærtstående.
Herudover foreslås det at etablere en
lovhjemmel, der sikrer, at regionsrådet kan aftale med en
kommunalbestyrelse i regionen, at en person, som yder hjælp
til en borger i medfør af § 42 (dækning af tabt
arbejdsfortjeneste), § 83 (personlig og praktisk hjælp i
hjemmet - hjemmehjælp), § 84, stk. 1, (afløsning
eller aflastning), § 85 (socialpædagogisk bistand),
§ 97 (ledsagelse) eller § 118 (pasning af
nærtstående) i serviceloven, også kan varetage
respirationsbehandlingen i hjemmet.
Det bemærkes, at § 83 og § 84,
stk. 1, i serviceloven i medfør af § 44 også
finder anvendelse vedr. børn, hvor der er behov for
personlig og praktisk hjælp i hjemmet eller
afløsning/aflastning.
Endelig etableres hjemlen til, at et
regionsråd kan indgå aftale med kommunalbestyrelserne i
regionen om, at betalingen for respirationsbehandling af disse
borgere sker ved, at regionsrådet betaler for hjælp til
respirationsbehandling til kommunalbestyrelsen, og at
kommunalbestyrelsen herefter betaler for den samlede hjælp i
hjemmet til respirationsbehandling og hjælp efter
servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1, §§
85, 95, 96, 97 eller 118.
Det skal understreges, at myndighedsansvaret
for respirationsbehandling fastholdes hos regionsrådet,
ligesom myndighedsansvaret for hjælp efter serviceloven
fastholdes hos kommunalbestyrelsen. Det er de højt
specialiserede respirationscentre i sygehusvæsenet, der har
det faglige ansvar for respirationsbehandlingen, herunder for at
ordinere art og omfang af respirationsbehandlingen, uddanne
hjælpere til at varetage respirationsbehandlingen og
føre tilsyn med disse. Kommunalbestyrelsen vil fortsat have
ansvaret for at yde hjælp efter serviceloven og føre
tilsyn med denne hjælp.
Ligeledes fastholdes finansieringsansvaret
uændret, således at regionsrådet fortsat har
finansieringsansvaret for respirationsbehandlingen, mens
kommunalbestyrelsen fortsat har finansieringsansvaret for
hjælp efter serviceloven.
Der er enighed blandt aftaleparterne om, at
der iværksættes en evaluering af de fælles
hjælperordninger, når de ændrede regler har haft
virkning i 2 år, det vil sige i 2017.
2.
Lovforslagets indhold
2.1. Ret
til at vælge arbejdsgiver for hjælpere
2.1.1.
Gældende ret
Borgere, som modtager kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95
eller borgerstyret personlig assistance efter servicelovens §
96, kan vælge selv at være arbejdsgiver for
hjælperne, eller de kan vælge at overføre
tilskuddet til en nærtstående, en forening eller en
privat virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for
hjælperne. Det bemærkes, at hjælpen efter §
95, stk. 3, i serviceloven ydes som et tilskud til en
nærtstående til den borger, som har behov for
hjælpere. Den nærtstående kan ligeledes
vælge selv at være arbejdsgiver for borgerens
hjælpere eller overføre tilskuddet til en anden
nærtstående, en forening eller en privat virksomhed,
der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.
Overdragelse af arbejdsgiveropgaven til en
nærtstående, en forening eller privat virksomhed
indebærer, at den nærtstående, foreningen eller
den private virksomhed varetager de praktiske og juridiske
arbejdsgiveropgaver i de fælles ordninger, herunder
ansætter hjælpere og varetager lønudbetaling mv.
Borgeren eller en nærtstående fungerer som arbejdsleder
for hjælperne og udvælger i samarbejde med den
nærtstående, foreningen eller den private virksomhed de
nødvendige hjælpere til ansættelse i
hjælperordningen. Den person, der varetager
arbejdsgiver/arbejdslederfunktionerne, varetager som udgangspunkt
også opgaven med at sikre vikardækning mv. Det skal
understreges, at kommunalbestyrelsen i alle tilfælde har
ansvaret for, at borgeren får den nødvendige
hjælp efter serviceloven, lige som regionsrådet har
ansvaret for, at borgeren får den nødvendige
behandling efter sundhedsloven.
For borgere, der modtager hjælp efter
servicelovens § 83 (hjemmehjælp), skal
kommunalbestyrelsen skabe grundlag for, at borgerne kan vælge
mellem to eller flere leverandører af denne hjælp, jf.
servicelovens § 91. Der er ikke fastsat regler i serviceloven
om ret til valg af hjælpere for borgere, der modtager
hjælp efter servicelovens § 85 (socialpædagogisk
bistand). I forhold til hjælp efter § 42 (dækning
af tabt arbejdsfortjeneste) er det forældrene, der modtager
hjælpen. For så vidt angår hjælp efter
§ 84, stk. 1, ydes hjælpen som naturalhjælp i form
af en person til afløsning i hjemmet eller aflastningsophold
uden for hjemmet. Ved hjælp efter § 118 (pasning af
nærtstående), er det et krav, at borgeren er
indforstået med, at den nærtstående
ansættes til at udføre hjælpen. Borgere, der
modtager hjælp efter § 97 (ledsagelse), kan vælge
mellem kommunens ledsagekorps eller selv at udpege en person som
ledsager.
Borgere har ikke efter sundhedsloven ret til
at vælge individuelle behandlere, herunder hjælpere til
overvågning mv. af respirationsbehandling.
Sundhedsloven giver heller ikke borgere en
lovfæstet ret til selv at være arbejdsgiver for
hjælpere til respirationsbehandling, hvilket dog i dag er
almindelig praksis.
Respirationsbehandling er i henhold til
Sundhedsstyrelsens specialeplan, jf. sundhedslovens § 208,
højt specialiseret sygehusbehandling, som efter
Sundhedsstyrelsens godkendelse aktuelt alene kan varetages af
respirationscentrene på henholdsvis Glostrup Hospital
(Respirationscenter Øst), AUH Århus Sygehus
(Respirationscenter Vest) og Odense Universitetshospital (i
formaliseret samarbejde med Respirationscenter Vest eller
Øst). Det er de ansvarlige læger på
respirationscentrene, som har det lægelige ansvar for
respirationsbehandlingen, også når den finder sted i
borgerens eget hjem. Respirationsbehandling er ifølge
Sundhedsstyrelsen lægeforbeholdt virksomhed, som kan
delegeres til en medhjælp, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning
nr. 115 af 11. december 2009 om autoriserede sundhedspersoners
benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt
sundhedsfaglig virksomhed). Respirationscentrets læger
vurderer patientens behov for respirationsbehandling og ordinerer
art og omfang af behandlingen i hjemmet og udmåler timer til
respirationshjælpere. Uanset respirationshjælperens
ansættelsesforhold er det de ansvarlige læger på
respirationscentret, der har det overordnede sundhedsfaglige ansvar
for den respirationsbehandling, der ydes i hjemmet, idet
respirationshjælperen behandler patienten på delegation
fra det ansvarlige respirati?onscenters læger.
Oplæring af nyetablerede hjælperhold kan kun ske
på et respirationscenter.
Respirationscentret har pligt til at instruere
og føre tilsyn med respirationshjælperne. I den
forbindelse har de ansvarlige læger på
respirationscentret et ansvar for at sikre, at de personer, som
udøver respirationsbehandling i hjemmet, har de
kvalifikationer, der er nødvendige for at udføre
opgaven. Det betyder blandt andet, at de ansvarlige læger
på respirati?onscentret kan vurdere, at en person
ikke er egnet til at varetage respirationsbehandlingen. Tilsvarende
kan de ansvarlige læger på respirationscentret vurdere,
at en borger eller nærtstående ud fra et sundhedsfaglig
perspektiv ikke kan varetage arbejdsgiveransvaret for så vidt
angår respirationshjælperne.
2.1.2.
Overvejelser og forslag
Som anført ovenfor under punkt 2.1.1.
giver sundhedsloven ikke borgere ret til at vælge
individuelle behandlere, herunder hjælpere til
overvågning mv. af respirationsbehandling.
Det er imidlertid vigtigt at sikre, at
borgerne har en væsentlig valgfrihed med hensyn til placering
af arbejdsgiveransvaret for hjælperordninger og sikre, at
borgerne ikke risikerer at få to hjælperhold i hjemmet
samtidig.
Det foreslås derfor med en ny § 88 a, stk. 1, i sundhedsloven, at en
person, som både modtager respirationsbehandling i hjemmet
efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og er bevilget hjælp
i henhold til servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller §
96, får ret til at vælge, at arbejdsgiveransvaret for
de hjælpere, som udfører respirationsbehandlingen i
hjemmet, skal varetages af samme forening eller private virksomhed,
som borgeren har valgt som ansvarlig for vedkommendes
hjælpere efter serviceloven (dvs. samme arbejdsgiver for alle
hjælpere). Samme valg skal efter forslaget kunne
træffes af en nærtstående, som er
tilskudsmodtager i medfør af servicelovens § 95, stk.
3.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold den 26. februar 2014 har fremsat et lovforslag om
ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn,
hvori det bl.a. foreslås, at det tilskud, som en borger
(eller en nærtstående) modtager i medfør af
servicelovens §§ 95 eller 96, alene kan overføres
til en forening eller privat virksomhed, som er godkendt af
Socialtilsynet. Godkendelsen af foreninger og private virksomheder
skal ske på baggrund af kriterier, som fx
foreningernes/virksomhedernes økonomi, kendskab til
ansættelsesretlige regler mv. Formålet er at sikre, at
det bevilgede tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance anvendes til formålet og at
øge borgernes tryghed ved at indgå aftaler om
overførsel af tilskud til en forening eller privat
virksomhed.
Det vil alene være de samme
godkendte foreninger og virksomheder, som kan varetage
hjælpen til respirationsbehandling.
Det bemærkes, at borgeren eller den
nærtstående fortsat er arbejdsleder for
hjælperne.
De ansvarlige læger på
respirationscentret har pligt til at udvælge, instruere og
føre tilsyn og har ansvaret for at sikre, at de personer,
som udfører respirationsbehandlingen i hjemmet, har de
kvalifikationer, som er nødvendige til at udføre
opgaven, jf. afsnit 2.1.1. Dette gælder også
hjælpere, som vikarierer for faste hjælpere i
forbindelse med sygdom, ferie mv.
Det foreslås endvidere, at borgere, som
er blevet tildelt hjælp efter servicelovens § 95, stk. 1
eller 2, eller § 96, og som er arbejdsgivere for
hjælperne, får ret til også at være
arbejdsgiver for hjælperne til respirationsbehandling, jf.
den foreslåede § 88 a, stk.
2. Det samme gælder i de tilfælde, hvor en
nærtstående fungerer som arbejdsgiver for
hjælperne, jf. den foreslåede § 88 a, stk. 3.
Ligeledes kan en nærtstående, som
er tilskudsmodtager i medfør af servicelovens § 95,
stk. 3, og som varetager arbejdsgiveransvaret for hjælperne,
vælge også at varetage arbejdsgiveransvaret for
hjælperne til respirationsbehandling, jf. den
foreslåede § 88 a, stk. 2.
Tilsvarende gælder i tilfælde, hvor den
nærtstående har overdraget arbejdsgiveransvaret til en
anden nærtstående, jf. den foreslåede § 88 a, stk. 3.
Det foreslås endvidere ved sundhedslovens § 88 b, at etablere
hjemmelsgrundlaget til, at regionsrådet kan aftale med
kommunalbestyrelserne i regionen, at en person, som yder
hjælp i medfør af servicelovens §§ 42, 83,
§ 84, stk. 1, §§ 85, 97 eller 118, også yder
respirationsbehandling. Det betyder, at personer, der fx yder
hjemmehjælp, jf. servicelovens § 83, tillige vil kunne
yde hjælp til respirationsbehandling efter delegation fra
lægen. Servicelovens § 83 og § 84, stk. 1, finder i
medfør af § 44 også anvendelse vedr. børn,
hvor der er behov for afløsning eller aflastning.
Ministeren for sundhed og forebyggelse og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vil udarbejde vejledende retningslinjer vedrørende
bl.a. regionsrådenes og kommunalbestyrelsernes information
til borgerne om valgmulighederne i forbindelse med fælles
hjælperordninger til patienter, som modtager
respirationsbehandling og hjælp efter servicelovens
§§ 95 eller 96.
2.2. Aftale
mellem regionsråd og kommunalbestyrelser om fælles
hjælperordninger
2.2.1.
Gældende ret
Der er i de fem regioner forskellige former
for samarbejde mellem regionsråd og kommunalbestyrelser om
fælles hjælperordninger til borgere, der både
modtager respirationsbehandling i hjemmet og hjælp efter
servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
Den mest udbredte praksis er, at
kommunalbestyrelsen sikrer ansættelsen af fælles
hjælpere. Kommunalbestyrelsen varetager i så fald
betalingen af udgifterne til den samlede hjælp til borgere,
som har respirationshjælpere og hjælp efter
serviceloven. Regionsrådet medfinansierer en andel af
udgiften til de timer, hvor borgeren både har
respirationshjælpere og hjælp efter serviceloven og
finansierer desuden udgiften, når borgeren alene modtager
hjælp til respirationsbehandling.
I to regioner er det regionsrådet, som i
forhold til visse hjælperordninger sikrer ansættelsen
af hjælpere til både respirationsbehandling og
hjælpere efter serviceloven. I disse tilfælde
indgår regionsrådene aftaler med private virksomheder.
Kommunalbestyrelsen medfinansierer i disse tilfælde en andel
af udgiften til de timer, hvor borgeren både har
respirationshjælpere og hjælp efter serviceloven og
finansierer desuden de timer, hvor borgeren alene modtager
hjælp efter serviceloven.
2.2.2.
Overvejelser og forslag
Det foreslås med en ny bestemmelse i
sundhedslovens § 205 d, stk. 1, at
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen forpligtes
til at indgå aftale om den samlede tilrettelæggelse af
opgaverne forbundet med fælles hjælperordninger til
borgere, der både har respirationshjælpere og
hjælp efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller
96.
Aftalerne vil ikke skulle vedrøre den
sundhedsfaglige behandling, jf. herved ovenfor under punkt 2.1.1.
om ansvaret for respirationsbehandlingen.
Det skal understreges, at regionsråd og
kommunalbestyrelser i vidt omfang fortsat selv kan vælge,
hvordan samarbejdet tilrettelægges. Det betyder, at
regionsråd og kommunalbestyrelser, der har et velfungerende
samarbejde om fælles hjælperordninger, kan bibeholde
dette samarbejde inden for rammerne af de nye bestemmelser
vedrørende borgernes ret til at vælge den samme
arbejdsgiver for hjælpere, jf. ovenfor under punkt 2.1.2. og
bestemmelserne om anvendelse af et takstsystem og fordeling af de
samlede udgifter, jf. nedenfor under punkt 2.3.2.
En aftale skal i hovedtræk være
ens for alle kommunalbestyrelser i regionen, idet der dog kan
være nogle elementer i en aftale, som varierer efter lokale
forhold.
Det foreslås med bestemmelsen i sundhedslovens § 205 d, stk. 2, at
ministeren for sundhed og forebyggelse efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold bemyndiges til at fastsætte nærmere
bestemmelser om, hvilke emner aftalerne skal omfatte.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at
fastsætte, at regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
regionen skal aftale, hvilken myndighed der foretager betalingen af
midlerne til dækning af udgifterne til
hjælperordningerne. Et regionsråd og
kommunalbestyrelserne i regionen kan fx aftale, at betalingen sker
ved, at regionsrådet betaler en andel af udgifterne til
fælles hjælperordninger til kommunalbestyrelserne,
svarende til de samlede udgifter til hjælpere til
respirationsbehandling, jf. også nedenfor under punkt 2.3.2.
Kommunalbestyrelsen varetager herefter betalingen af de samlede
udgifter til hjælp til personer, der både modtager
respirationsbehandling og hjælp efter serviceloven, eller til
den nærtstående.
Det skal understreges, at
finansieringsansvaret ikke ændres, idet regionsrådet
fortsat har finansieringsansvaret for respirationsbehandlingen,
mens kommunalbestyrelsen fortsat har finansieringsansvaret for
hjælp efter serviceloven. Udgiften til respirationsbehandling
påhviler med andre ord fortsat regionsrådet, mens
udgiften til hjælp efter serviceloven påhviler
kommunalbestyrelsen. Det er alene varetagelsen af betalingen af
udgifter, som et regionsråd og kommunalbestyrelse skal
indgå aftale om.
Ministeren for sundhed og forebyggelse og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vil fastsætte vejledende retningslinjer vedr.
indholdet af aftalerne, som skal understøtte udarbejdelsen
af aftaler om en hensigtsmæssig opgavevaretagelse vedr.
fælles hjælperordninger.
Det vil bl.a. fremgå af vejledningen, at
aftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne kan
omfatte en fordelingsnøgle til fastsættelse af, hvor
stor en andel af de samlede udgifter til fælles
hjælperordninger, som betales af hhv. regionsrådet og
kommunalbestyrelserne. Ministeren for sundhed og forebyggelse og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vil efter forhandling med Danske Regioner og KL
fastsætte en fordelingsnøgle således, at der er
enighed mellem parterne om, at de samlede udgifter til
respirationshjælpere samlet set dækkes af
regionsrådet, mens udgifterne til hjælp efter
serviceloven tilsvarende dækkes af kommunalbestyrelserne.
Aftalen kan desuden indeholde mere detaljerede
principper for udgiftsfordelingen som fx fordelingen i
særlige situationer, herunder i de tilfælde hvor en
borger indlægges på sygehus, ved ventetid på
oplæring af hjælpere, eller såfremt der er
forskellige krav til hjælpernes kompetencer med henblik
på at varetage henholdsvis respirationsbehandling og den
øvrige hjælp. Det kan desuden aftales, hvordan
udgifterne fordeles i perioden fra en borger påbegynder
respirationsbehandling i hjemmet, til et hjælperteam er
etableret.
Aftalen kan endvidere indeholde principper
vedr. fordelingen af udgifter i forbindelse med fælles
hjælp til borgere, som modtager respirationsbehandling og
hjælp efter andre bestemmelser i serviceloven end
§§ 83, 85, 95 og 96. Dette vil således være
muligt i forbindelse med borgere, som modtager hjælp efter
§ 42 (dækning af tabt arbejdsfortjeneste), § 84,
stk. 1, (afløsning eller aflastning), § 97 (ledsagelse)
eller § 118 (pasning af nærtstående) i
serviceloven.
For så vidt angår borgere, som
udover hjælp til respirationsbehandling får hjælp
i hjemmet efter servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk.
1, §§ 85, 97 eller 118, kan regionsrådet og
kommunalbestyrelserne endvidere aftale, at en person, som varetager
en sådan hjælp efter serviceloven, også kan yde
respirationsbehandling, jf. ovenfor under punkt 2.1.2 om forslaget
til sundhedslovens § 88 b, stk. 2, der etablerer
hjemmelsgrundlaget herfor.
Endelig kan regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen indgå aftaler om en
række praktiske foranstaltninger som fx kontaktpunkter for
patienter i regionen og kommunerne - eller hos én af disse -
og kontaktpunkter for fagpersoner i regionen og kommunerne.
2.3.
Betaling af udgifter til hjælpere
2.3.1.
Gældende ret
Som nævnt ovenfor under punkt 2.2.1.
koordinerer regionsrådet og kommunalbestyrelsen typisk
hjælpen til borgere, som både har behov for
respirationsbehandling og hjælp efter serviceloven,
således at en enkelt hjælper i et team varetager
både respirationsbehandlingen og hjælpen efter
serviceloven. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen deles om
udgifterne til de overlappende timer, det vil sige når
hjælpen udføres på samme tid.
2.3.2.
Overvejelser og forslag
Som beskrevet ovenfor under punkt 2.2.2.
foreslås det, at ministeren for sundhed og forebyggelse i
medfør af sundhedslovens § 205 d, stk. 2, bemyndiges
til efter forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold at fastsætte regler om, hvilke
emner regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal indgå
aftale om, herunder om betaling af udgifterne til
respirationsbehandling til borgere, som modtager både
hjælp til respirationsbehandling efter sundhedslovens §
79, stk. 1, og hjælp efter servicelovens §§ 83, 85,
95 eller 96.
I sammenhæng hermed foreslås det
med en ny bestemmelse i sundhedslovens §
240 a, stk. 1, at etablere hjemlen til, at et
regionsråd kan indgå aftale med kommunalbestyrelserne i
regionen om, at betalingen for respirationsbehandling af disse
borgere sker ved, at regionsrådet betaler for hjælp til
respirationsbehandling til kommunalbestyrelsen, og at
kommunalbestyrelsen herefter betaler for den samlede hjælp i
hjemmet til respirationsbehandling og hjælp efter
servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1, §§
85, 95, 96, 97 eller 118. Tilsvarende etableres med den
foreslåede § 240 a, stk. 2,
en hjemmel til, at kommunalbestyrelserne i en region kan
indgå aftaler om, at betalingen for hjælp efter
serviceloven til disse borgere sker ved, at kommunalbestyrelserne
betaler for hjælp efter serviceloven til regionsrådet,
og at regionsrådet herefter betaler for den samlede
hjælp i hjemmet til respirationsbehandling og hjælp
efter servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1,
§§ 85, 95, 96, 97 eller 118.
Endvidere får regionsrådene og
kommunalbestyrelserne pligt til at indgå aftaler om betaling
for så vidt angår §§ 83, 85, 95 og 96, jf.
sundhedslovens § 205 d, stk. 2,
som foreslås udmøntet i bl.a. en bestemmelse vedr.
aftaler om betaling, jf. ovenfor. Baggrunden for, at der
indføres en pligt til at indgå en aftale om betaling
for så vidt angår §§ 83 (personlig og
praktisk hjælp - hjemmehjælp), § 85
(socialpædagogisk bistand), § 95 (kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere) og 96 (borgerstyret personlig
assistance) i serviceloven, mens det for så vidt angår
§ 42 (dækning af tabt arbejdsfortjeneste), § 84,
stk. 1 (afløsning eller aflastning), § 97 (ledsagelse)
og § 118 (pasning af nærtstående) i serviceloven
alene er en mulighed, er, at det oftest er de
førstnævnte bestemmelser i serviceloven, som borgere
modtager hjælp efter, når de også modtager
respirationsbehandling. Samtidig er det typisk mere omfattende
støtte end hjælp efter §§ 42, § 84,
stk. 1, §§ 97 eller 118 i serviceloven. Regionsråd
og kommunalbestyrelser bør dog have mulighed for at
indgå aftaler om betaling i forbindelse med borgere, der
modtager hjælp efter §§ 42, § 84, stk. 1,
§§ 97 eller 118 i serviceloven, når det vurderes at
være muligt og hensigtsmæssigt.
Det bemærkes, at borgere, som modtager
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter §
95 eller borgerstyret personlig assistance efter § 96 i
serviceloven, og som får dækket udgifterne til
hjælp til respirationsbehandling via et tilskud fra
kommunalbestyrelsen, vil få udmålt et tilskud, der
dækker hele udgiften til ansættelse af hjælpere,
således at det sikres, at respirationsbehandling i lighed med
den øvrige sygehusbehandling er vederlagsfri.
Med forslaget til §
240 a, stk. 3, bemyndiges ministeren for sundhed og
forebyggelse til efter forhandling med ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold at fastsætte
regler om fordeling af udgifterne mellem regionsråd og
kommunalbestyrelserne i regionen til fælles
hjælperordninger til personer, som har
respirationshjælpere i hjemmet efter sundhedslovens §
79, stk. 1, og hjælp efter servicelovens §§ 83, 85,
95 eller 96.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at
fastsætte regler for fordelingen af udgifter til
respirationshjælpere til personer, der både har
respirationshjælpere og hjælp efter servicelovens
§§ 83, 85, 95 eller 96, hvis samarbejdsaftalen mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, jf. den
foreslåede § 205 d, stk. 1, ikke omfatter sådanne
principper. Ministeren for sundhed og forebyggelse og ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold vil
til det formål efter forhandling med Danske Regioner og KL
fastsætte en fordelingsnøgle, som regionsrådet
og kommunalbestyrelserne i regionen i så fald skal benytte
til beregning af, hvilken andel af udgifterne til fælles
hjælperordninger, som skal afholdes af henholdsvis
regionsrådet og kommunalbestyrelserne.
Bemyndigelsen vil desuden blive anvendt til at
fastsætte, at beregningen af den samlede udgift, som skal
fordeles for så vidt angår hjælp til borgere, der
modtager hjælp til respirationsbehandling og hjælp
efter servicelovens §§ 95 eller 96, skal beregnes
på baggrund af det takstsystem, som fastsættes med
henblik på udmåling af tilskud til hjælp efter
disse bestemmelser, jf. det lovforslag om ændring af lov om
social service og lov om socialtilsyn, der er fremsat den 26.
februar 2014 på Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forholds område. Baggrunden for
lovforslaget om ændring af serviceloven er, at det
nugældende udmålingssystem for tilskud til
ansættelse af hjælpere og til borgerstyret personlig
assistance opfattes som tidskrævende og vanskeligt at
administrere for kommunerne. Derudover er der risiko for en
uensartet udmåling på tværs af landet, hvilket
skaber usikkerhed for borgerne. Formålet med
indførelsen af et fast takstsystem er derfor bl.a. at lette
administrationen i kommunerne og at gøre udmålingen af
tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret
personlig assistance mere ensartet på tværs af
landet.
Anvendelse af dette takstsystem ved
fastsættelsen af beløbet, som skal dække
udgifterne til hjælp til respirationsbehandling, vil
ligeledes lette administrationen for regioner og kommuner i
forbindelse med opgørelse af de samlede udgifter til
hjælp til respirationsbehandling efter sundhedsloven og
hjælp efter servicelovens §§ 95 eller 96 og dermed
lette administrationen i forbindelse med aftaler om fordeling af
udgifter mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne til
fælles hjælperordninger.
Bemyndigelsen vil endvidere blive benyttet til
at fastsætte, at udgiftsfordelingen mellem regionsrådet
og kommunalbestyrelserne i alle tilfælde skal tage
udgangspunkt i udgifterne til det samlede antal timer, en borger
modtager til hjælp til respirationsbehandling og hjælp
efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget samlet set ikke
har økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det bemærkes, at taksten, der skal tages
udgangspunkt i ved opgørelsen af de samlede udgifter til
hjælp til respirationsbehandling og hjælp efter
servicelovens §§ 95 eller 96, indeholder en takst for
administrationsomkostninger i de tilfælde, hvor en forening
eller privat virksomhed varetager arbejdsgiveropgaven, idet
foreninger og virksomheder også efter gældende regler
får dækket udgifter til administration. Merudgiften
forbundet hermed forventes dog at være begrænset. Det
skyldes dels, at mange borgere med hjælp efter §§
95 eller 96 i serviceloven allerede har valgt en forening eller
privat virksomhed til at varetage arbejdsgiveransvaret, dels at
mange af de borgere, der selv er arbejdsgiver for hjælperne,
forventes at fortsætte hermed. Merudgifter forbundet med en
takst for administrationsomkostninger forventes at blive opvejet af
administrative besparelser for regionsråd og
kommunalbestyrelser som følge af en enklere model for
fordeling af udgifter samt anvendelse af allerede fastsatte
takster.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget forventes ikke at medføre
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 23. januar til den 20. februar 2014 været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Bedre Psykiatri, Brancheforeningen for Private
Hospitaler og Klinikker, Center for Hjerneskade, Center for Sundhed
og Træning i Middelfart, Center for Sundhed og Træning
i Skælskør, Center for Sundhed og Træning i
Aarhus, DA, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri,
Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Det Farmaceutiske Fakultet, Diabetesforeningen,
Epilepsihospitalet Filadelfia, FOA, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Forum Danmark,
Høreforeningen, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende
og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen for Evnesvage
(LEV), Landsforeningen SIND, LOBPA, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Patientforsikringen, Patientombuddet, Praktiserende
Lægers Organisation, PTU's RehabiliteringsCenter, RCT
Jylland, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, RehabiliteringsCenter for
Muskelsvind, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Sclerosehospitalet i Haslev,
Sclerosehospitalet i Ry, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, Vejlefjord, Yngre Læger, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen og 3F.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive
konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative
konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | Besparelser som følge af enklere
administration | Begrænsede merudgifter forbundet med
dækning af administrationstaksten til nye
hjælperordninger, som varetages af foreninger eller private
virksomheder. | Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Enklere administration | Ingen | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for borgere | Ingen | Ingen. | Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til
EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at indsætte et nyt
kapitel 21 a i sundhedsloven, som skal indeholde bestemmelserne
§§ 88 a og 88 b, som vedrører
hjælperordninger til personer med kronisk
respirationsinsufficiens, der både modtager
respirationsbehandling i hjemmet og hjælp efter
serviceloven.
§ 88 a
Med forslaget til en ny § 88 a, stk. 1, i sundhedsloven
får en borger, som både modtager respirationsbehandling
i hjemmet efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp
efter servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, ret
til at få respirationshjælpere fra den samme forening
eller private virksomhed, som borgeren har valgt til at varetage
arbejdsgiveransvaret for hjælperne efter servicelovens
§§ 95 eller 96. Tilsvarende foreslås det, at en
nærtstående, som er tilskudsmodtager i
medfør af § 95, stk. 3, i serviceloven, får ret
til at få respirationshjælpere fra den samme forening
eller private virksomhed, som den nærtstående har valgt
til at varetage arbejdsgiveransvaret for hjælperne efter
serviceloven.
Forslaget vil således sikre borgernes
valgfrihed i forbindelse med valg af arbejdsgiver for
hjælperordninger og sikre, at borgerne ikke risikerer at
få to hjælperhold i hjemmet samtidig.
Det vil fortsat være en
forudsætning for alle hjælperordninger, at
hjælperne godkendes og oplæres til at udføre
respirati?onsbehandlingen af de ansvarlige læger
på respirati?onscentret. Dette indebærer
bl.a., at de ansvarlige læger på et respirationscenter
kan beslutte, at en person ikke er egnet til at varetage
respirationsbehandlingen og dermed ikke kan varetage
hjælperfunktionen, idet lægerne har ansvar for
delegationen af behandlingen.
Denne ret for borgeren (eller den
nærtstående) til at vælge samme forening eller
virksomhed som arbejdsgiver for begge slags hjælpere, jf. forslaget til § 88 a, stk. 1, vil
have virkning fra den 1. januar 2015.
Borgere, som er tildelt hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, og som er
arbejdsgiver for sådanne hjælpere, får desuden
ret til også at være arbejdsgiver for hjælperne
til respirationsbehandling, jf. den foreslåede § 88 a, stk. 2. Det samme gælder i
de tilfælde, hvor en nærtstående fungerer som
arbejdsgiver for hjælperne, jf. den foreslåede § 88 a, stk. 3.
Ligeledes kan en nærtstående, som
er tilskudsmodtager i medfør af servicelovens § 95,
stk. 3, og som varetager arbejdsgiveransvaret for hjælperne,
vælge også at varetage arbejdsgiveransvaret for
hjælperne til respirationsbehandling, jf. den
foreslåede § 88 a, stk. 2.
Tilsvarende gælder i tilfælde, hvor den
nærtstående har overdraget arbejdsgiveransvaret til en
anden nærtstående, jf. den foreslåede § 88 a, stk. 3.
§ 88 b
Pr. 1. januar 2015 vil regionsrådet i
henhold til den foreslåede § 88
b i sundhedsloven kunne indgå aftale med en
kommunalbestyrelse i regionen om, at personer, som yder hjælp
til en borger i medfør af §§ 42, 83, § 84,
stk. 1, §§ 85, 97 eller 118 i serviceloven, også
yder respirationsbehandling efter sundhedslovens § 79, stk.
1.
Regeringen har også fremsat lovforslag
om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn,
jf. lovforslag nr. L 147, som indebærer, at det tilskud, som
en borger modtager i medfør af servicelovens §§ 95
eller 96 alene kan overføres til en forening eller privat
virksomhed, som er godkendt af Socialtilsynet. Godkendelsen af
foreninger og private virksomheder skal ske af Socialtilsynet
på baggrund af kriterier som fx foreningernes/virksomhedernes
økonomi, kendskab til ansættelsesretlige regler mv.
Det foreslås i lovforslag nr. L 147, at der indføres
en overgangsperiode på 1½ år, inden for hvilken
foreninger og private virksomheder, der før lovens
ikrafttræden varetager arbejdsgiverfunktioner, skal have
opnået godkendelse af Socialtilsynet. Formålet er, at
foreningerne og de private virksomheder får rimelig tid til
at sikre, at de kan opfylde kriterierne for godkendelse. For nye
foreninger og private virksomheder, der efter lovforslaget om
ændring af servicelovens foreslåede ikrafttræden
den 1. juli 2014 ønsker at varetage arbejdsgiverfunktioner,
vil det derimod være et krav, at der er sket en
forudgående godkendelse, før der kan indgås
aftale om overførsel af tilskud.
Det bemærkes, at en forening eller
privat virksomhed ikke kan pålægges at oplære
deres hjælpere til at varetage respirationsbehandling.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.2.
Til nr.
2
Med den foreslåede § 205 d, stk. 1, forpligtes
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen til at
indgå aftale om den samlede tilrettelæggelse af
opgaverne forbundet med fælles hjælperordninger til
borgere, der både har respirationshjælpere og
hjælp efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
jf. afsnit 2.2.2.
Det foreslås ved § 205 d, stk. 2, at ministeren for
sundhed og forebyggelse efter forhandling med ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold kan
fastsætte nærmere bestemmelser om de emner, som disse
obligatoriske aftaler skal omfatte.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at
fastsætte, at regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
regionen skal aftale, hvilken myndighed der foretager betalingen af
udgifterne til hjælperordningerne.
Det bemærkes i denne forbindelse, at den
første aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen skal have virkning fra den 1.
januar 2015, jf. lovforslagets § 2, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2.
i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Med den foreslåede § 240 a, stk. 1, etableres en hjemmel
til, at et regionsråd kan indgå aftale med
kommunalbestyrelserne i regionen om, at regionsrådets
betaling af udgifterne til respirationshjælpere i hjemmet
efter sundhedslovens § 79, stk. 1, overføres til
kommunalbestyrelserne for så vidt angår personer, der
også modtager hjælp i hjemmet efter §§ 42,
83, § 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller 118 i
serviceloven. Ligeledes etableres der med den foreslåede
§ 240 a, stk. 2, en hjemmel til,
at kommunalbestyrelserne i en region kan indgå aftaler om, at
betalingen for hjælp efter serviceloven til disse borgere
sker ved, at kommunalbestyrelserne betaler for hjælp efter
serviceloven til regionsrådet, og at regionsrådet
herefter betaler for den samlede hjælp i hjemmet til
respirationsbehandling og hjælp efter servicelovens
§§ 42, 83, § 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97
eller 118.
Med § 240 a, stk.
3, bemyndiges ministeren for sundhed og forebyggelse til
efter forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold at fastsætte nærmere
regler om fordeling af udgifterne mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til fælles hjælperordninger til
personer, som har hjælpere i hjemmet til
respirationsbehandling efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og
hjælp efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller
96.
Bemyndigelsen vil som nævnt i afsnit
2.3.2. bl.a. blive anvendt til at fastsætte, at beregningen
af den samlede udgift, som skal fordeles for så vidt
angår borgere, der har respirationshjælpere og
hjælp efter §§ 95 eller 96 i serviceloven, beregnes
i overensstemmelse med det takstsystem, som fastsættes med
henblik på udmåling af tilskud til hjælp efter
disse bestemmelser, jf. forslag om ændring af lov om social
service og lov om socialtilsyn, jf. lovforslag nr. L 147.
Ifølge dette lovforslag bemyndiges ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold til at
fastsætte nærmere regler om det nævnte
takstsystem, herunder takstens størrelse, hvilke
omkostninger, der er dækket af taksten, og hvilke
omkostninger der dækkes efter forbrug i den enkelte ordning.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
bemyndigelsen vil blive anvendt til at udstede en ny
bekendtgørelse om udmåling af tilskud til
ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig
assistance, hvori der vil blive fastsat en fast timetakst for
omkostninger til løn mv. til hjælpere.
Taksten vil blive inddelt i forskellige
takstniveauer afhængigt af, om der ydes hjælp i
dagtimer, aften-/nattetimer eller i weekend-/helligdagstimer.
Taksterne vil blive fastsat på to niveauer svarende til to
forskellige kompetenceniveauer for hjælperne. Taksten vil
tage udgangspunkt i de overenskomstmæssige aftaler på
området. Desuden vil der i bekendtgørelsen blive
fastsat en takst for andre omkostninger forbundet med
ansættelse af hjælpere, herunder fx udgifter til vand
og strøm. Endelig foreslås det, at der i
bekendtgørelsen vil blive fastsat en takst for
omkostningerne ved overførsel af tilskud, som vil blive
udbetalt i alle ordninger, hvor tilskuddet er overført til
en forening eller privat virksomhed, som herefter fungerer som
arbejdsgiver for hjælperne. Udover de nævnte takster
vil der i bekendtgørelsen blive oplistet en række
udgifter, der på grund af forventet betydelig variation fra
ordning til ordning vil blive dækket efter forbrug i den
enkelte ordning. Det gælder fx omkostninger til løn
under hjælpernes sygdom og omkostninger til nødvendige
arbejdsmiljøindretninger.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 2.3.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2014, således at ministeren for sundhed og
forebyggelse efter forhandling med ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold dermed kan
fastsætte emner, som regionsråd og kommunalbestyrelser
i en region skal indgå aftale om i medfør af den
foreslåede § 205 d, stk. 2. Endvidere kan ministeren for
sundhed og forebyggelse efter forhandling med ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold dermed
fastsætte regler for fordeling af udgifter mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til
hjælperordninger til borgere, som modtager hjælp i
hjemmet til respirationsbehandling efter sundhedslovens § 79,
stk. 1, og hjælp efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i
serviceloven. Således kan ministeren for sundhed og
forebyggelse pr. 1. juli 2014 fastsætte rammerne for
regionsrådets og kommunalbestyrelsernes indgåelse af
aftaler i medfør af § 205 d, stk. 1, som skal have
virkning fra den 1. januar 2015.
Det foreslås endvidere, at den
foreslåede § 88 a vedr.
borgeres ret til at vælge arbejdsgiver for hjælperne
til respirationsbehandling skal have virkning fra 1. januar 2015.
Regionsrådene har dermed tid til at foretage eventuelle
nødvendige ændringer i den eksisterende
tilrettelæggelse af hjælperordninger til
respirationsbehandling, før borgernes ret til at vælge
arbejdsgiver for disse hjælperordninger får
virkning.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger lovens
territoriale anvendelsesområde og indebærer, at loven
ikke finder anvendelse for Grønland og
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 171 af 26. februar 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter kapitel
21 indsættes: | | | | | | »Kapitel 21 a | | | | | | Hjælperordninger
til personer med kronisk respirationsinsufficiens | | | | | | § 88 a.
En person, som har hjælpere til respirationsbehandling i
hjemmet efter § 79, stk. 1, og som også har
hjælpere efter § 95, stk. 1 eller 2, eller
§ 96 i lov om social service, kan vælge, at
arbejdsgiveransvaret for hjælperne til respirationsbehandling
skal varetages af den forening eller private virksomhed, som
personen har valgt som arbejdsgiver for hjælpere efter
§ 95, stk. 4, 2. pkt., eller § 96,
stk. 2, 2. pkt., i lov om social service. Tilsvarende kan en
person, som er tilskudsmodtager i medfør af § 95,
stk. 3, i lov om social service, vælge, at
arbejdsgiveransvaret for hjælperne til
respirationsbehandlingen skal varetages af den forening eller
private virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgiver for
hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt. | | | Stk. 2. En
person, som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter
§ 79, stk. 1, og som selv er arbejdsgiver for
hjælpere som nævnt i § 95, stk. 1 eller
2, eller § 96 i lov om social service, kan vælge
også selv at være arbejdsgiver for hjælpere til
respirationsbehandling. Tilsvarende kan en nærtstående,
som er tilskudsmodtager i medfør af § 95,
stk. 3, i lov om social service, og som selv er arbejdsgiver
for hjælpere som nævnt i § 95, stk. 4,
2. pkt., vælge også at være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1. | | | Stk. 3. En
person, som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter
§ 79, stk. 1, og som efter § 95,
stk. 4, 2. pkt., eller § 96, stk. 2, 2. pkt., i
lov om social service har overdraget arbejdsgiveransvaret for
hjælpere til en nærtstående, kan vælge, at
den nærtstående også skal være arbejdsgiver
for hjælperne til respirationsbehandling efter
§ 79, stk. 1. Tilsvarende kan en
nærtstående, som er tilskudsmodtager i medfør af
§ 95, stk. 3, i lov om social service, og som efter
§ 95, stk. 4, 2. pkt. i lov om social service har
overdraget arbejdsgiveransvaret til en anden
nærtstående, vælge, at den anden
nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1. | | | | | | § 88 b.
Regionsrådet kan aftale med kommunalbestyrelserne i regionen,
at en person, som yder hjælp i medfør af
§§ 42, 44, 83, § 84, stk. 1,
§§ 85, 97 eller 118 i lov om social service,
også yder respirationsbehandling.« | | | | | | 2. Efter
§ 205 c indsættes i kapitel 62: | | | »§ 205
d. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen
indgår aftaler om tilrettelæggelse af
hjælperordninger i hjemmet til personer, som både har
respirationshjælpere efter § 79, stk. 1, og
hjælpere efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i lov om
social service. | | | Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter efter
forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold nærmere regler om, hvilke
emner aftalerne nævnt i stk. 1 skal
omfatte.« | | | | | | 3. Efter
§ 240 indsættes: | | | »§ 240
a. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen
kan indgå aftaler om, at regionsrådets betaling af
udgifter til respirationshjælpere overføres til
kommunalbestyrelsen for så vidt angår personer, som
modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og hjælp efter §§ 42, 44, 83,
§ 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller
118 i lov om social service. | | | Stk. 2. En
kommunalbestyrelse i en region kan indgå aftale med
regionsrådet om, at kommunalbestyrelsens betaling af udgifter
til hjælp efter lov om social service overføres til
regionsrådet for så vidt angår personer, som
modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og hjælp efter §§ 42, 44, 83,
§ 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller
118 i lov om social service. | | | Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter efter
forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold regler om fordeling af udgifterne
mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen til
hjælperordninger til personer, som modtager hjælp til
respirationsbehandling efter § 79, stk. 1, og
hjælp efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i lov om
social service, herunder om anvendelse af takster til
opgørelse af udgifterne.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2014. | | | Stk. 2.
Sundhedslovens § 88 a, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, har virkning fra den 1. januar 2015. | | | Stk. 3. Den
første aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, efter sundhedslovens § 205 d, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, skal have virkning
fra den 1. januar 2015. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|