Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 20. maj 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget. Det Konservative Folkepartis
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2014 og var til 1. behandling den 8. april 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 11. november 2013 dette udkast til
udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 17. Den 3. april 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget vil
stemme for det under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling
af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse uændret. Flertallet vil stemme imod det
under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget
konstaterer, at det under B nævnte lovforslag vil have stor
betydning for mange unge, der er født og opvokset i Danmark,
og for deres følelse af at høre til her i landet.
EL havde gerne set, at lovforslaget var
gået videre og f.eks., som det kendes i Sverige, havde
muliggjort, at børn født her i landet allerede i
førskolealderen kunne blive danske statsborgere, eller at
lovforslaget også havde omfattet unge mennesker, der ikke var
født i Danmark, men havde levet deres formative år her
i landet.
EL er uforstående over for, at unge,
der har bestået folkeskolens afgangsprøve, stilles
bedre end dem, der ikke har. Hvis et menneske i skolen har haft
problemer med at lære at læse eller regne, skal det
efter EL's opfattelse ikke komme det til skade i forhold til at
opnå dansk statsborgerskab.
EL havde også gerne set, at
lovforslagets målgruppe fik længere tid end til det
fyldte 19. år til at afgive en erklæring om dansk
statsborgerskab, og at regeringen i lovbemærkningerne havde
lagt op til en mere offensiv informationsindsats om den nye
mulighed, der her tilbydes unge, som er født og opvokset i
Danmark.
Et mindretal i
udvalget (V og LA) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse uændret. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for det under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget kan
støtte det under A nævnte lovforslag, der har til
formål at ligestille børn født i og uden for
ægteskab, når det gælder erhvervelse af dansk
indfødsret. Lovforslaget indebærer, at et barn
erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis moderen
eller faderen er dansk, uanset om barnet er født i eller
uden for ægteskab. Et barn født i udlandet uden for
ægteskab af en udenlandsk mor og en dansk far vil derved
fremover også erhverve dansk indfødsret ved
fødslen. Herudover erhverver et barn dansk indfødsret
ved fødslen, hvis medmoderen er dansk. Dette synes V er
ganske fornuftigt.
V kan dog ikke støtte det under B
nævnte lovforslag. V kan for så vidt godt
støtte, at udenlandske børn, som er født her i
landet, automatisk skal kunne opnå statsborgerskab, hvis de
består folkeskolens afgangsprøve med
gennemsnitskarakteren 02. Disse børn har vist evnen og
viljen til at blive integreret i det danske samfund. V kan til
gengæld ikke støtte, at unge, som er født og
opvokset i Danmark, og som ikke har bestået en
folkeskoleeksamen, automatisk skal tilbydes statsborgerskab som
18-årige. Disse unge har ikke nødvendigvis
dokumenteret, at de kan det danske sprog, og at de kender til
danske samfundsforhold. I disse tilfælde har V svært
ved at se fornuften i, at disse unge ikke skal dokumentere, at de
kan dansk, og at de slipper for indfødsretsprøven.
Regeringen ønsker ikke at fjerne muligheden for, at disse
unge automatisk kan få statsborgerskab. Derfor ser V ingen
anden udvej end at stemme imod lovforslag B i sin helhed.
Et andet mindretal i udvalget (DF) vil redegøre
for sin indstilling til det under A nævnte lovforslag ved 2.
behandling. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling, men vil stemme for det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at regeringen med det under B nævnte lovforslag
vil sikre, at unge udlændinge, der er født og opvokset
i Danmark, kan opnå statsborgerskab automatisk ved
erklæring. Det kan ifølge lovforslaget ske, hvis den
unge gennemfører folkeskolens 9. eller 10. klasses eksamen
med et gennemsnit på 02, eller når den unge
udlænding fylder 18 år. DF er imod denne
erklæringsmulighed af flere grunde. Det er ifølge DF
overhovedet ikke sikkert, at en ung udlænding er integreret i
det danske samfund endsige taler det danske sprog
tilfredsstillende, selv om vedkommende har bestået 9. eller
10. klasses eksamen med et gennemsnit på 02. En ung
udlænding født i Danmark kan i øvrigt dumpe til
folkeskolens 9. og 10. klasses eksamen - han/hun behøver
ikke vide noget om Danmark eller tale et forståeligt dansk -
og så kan vedkommende alligevel automatisk opnå
statsborgerskab ved erklæring, når vedkommende fylder
18 år. DF mener, at det er den helt forkerte vej at gå,
når sproget og en grundlæggende viden om Danmark er
så afgørende for integrationen, og når det
desværre gang på gang viser sig, at integrationen
slår fejl.
Den helt grundlæggende uenighed
mellem DF og regeringen består i, at regeringen
åbenbart betragter statsborgerskabet som et
værktøj, der fremmer integrationen. DF mener ikke, at
der er belæg for denne påstand, snarere
tværtimod. DF har den holdning, at statsborgerskabet er
målet og belønningen for ordentlig integration. Derfor
mener DF også, at den nuværende sprogprøve og
statsborgerskabsprøve fortsat bør være et krav,
som også unge udlændinge født og opvokset i
Danmark skal bestå. DF gør opmærksom på,
at der i forhold til gældende regler er mulighed for
dispensation fra blandt andet sprogprøve, hvis personen, der
søger dispensation, kan dokumentere ved eksamenspapirer og
lign., at vedkommende opfylder sprogkravene. Det afgørende
er, at det er Folketingets indfødsretsudvalg, der
dispenserer efter en individuel vurdering, og at statsborgerskabet
altså ikke tildeles pr. automatik. Helt grundlæggende
er DF mod, at statsborgerskabet tildeles automatisk og
administrativt ved erklæring, da det er en omgåelse af
§ 44 i Grundloven, hvoraf det fremgår, at det alene er
Folketinget, der tildeler statsborgerskab ved lov. Derfor kan DF
under ingen omstændigheder stemme for det under B
nævnte lovforslag.
Regeringen vil med det under A nævnte
lovforslag derudover sikre ligestillingen mellem ikkegifte og
gifte, sådan at et barn født i udlandet uden for
ægteskab erhverver statsborgerskab, hvad enten det har en
dansk far eller en dansk mor. Sådan som loven er i dag,
erhverver et barn født uden for ægteskab i udlandet
kun statsborgerskab, hvis moderen er dansk. Med lovforslaget
ønsker regeringen at bringe lovgivningen i overensstemmelse
med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og dommen fra
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol af
11. oktober 2011 i sagen Genovese versus Malta (53124/09). DF vil
redegøre for sin stilling til denne ændring ved 2.
behandlingen, men forholder sig overordnet kritisk til, at
konventioner og udenlandske domstolsafgørelser skal diktere
dansk lovgivning.
Et tredje mindretal i udvalget (KF) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med det under nr. 2 stillede
ændringsforslag. Såfremt det af KF under nr. 2 stillede
ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme imod det under B nævnte lovforslag ved 3.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om dansk indfødsret.
(Erhvervelse af dansk indfødsret ved fødslen
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1 og 9, og §§ 2 og
3.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om dansk indfødsret. (Dansk
indfødsret til unge født og opvokset i Danmark
m.v.)« omfattende § 1, nr. 2-8 og 10, § 2, stk. 1,
§ 3 og bilag 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal (V, DF og LA):
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 3 A udgår i stk. 2, nr. 1, »eller er fyldt 18
år«.
[Udeladelse af mulighed for at
erhverve statsborgerskab ved erklæring for unge mellem 18 og
19 år, som ikke har aflagt folkeskolens afsluttende
prøver med et karaktergennemsnit på mindst 02]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
to lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets
bestemmelser om erhvervelse af dansk indfødsret ved
fødslen. Del A omfatter endvidere lovforslagets bestemmelser
om afholdelse af udgifter til oversættelse og om foretagelse
af dna-undersøgelser til brug for sager om
indfødsret.
Den anden del (B) omfatter lovforslagets
øvrige bestemmelser, herunder om dansk indfødsret til
unge født og opvokset i Danmark.
Til nr. 2
Den foreslåede § 3 A
indebærer, at unge, der er født og opvokset i Danmark,
kan erhverve statsborgerskab ved erklæring, når de
fylder 18 år, men uden at have bestået folkeskolens
afsluttende prøver med et karaktergennemsnit på mindst
02. Ændringsforslaget indebærer, at
erklæringsmuligheden forbeholdes unge under 19 år, der
er født og opvokset i Danmark, og som har bestået
folkeskolens afsluttende prøver med et karaktergennemsnit
på mindst 02. Er man fyldt 18 år, og har man ikke
bestået folkeskolens afsluttende prøver med et
karaktergennemsnit på mindst 02, må man således
søge indfødsret ved naturalisation, herunder
bestå de krævede prøver og/eller indsende den
nødvendige dokumentation.
Lennart Damsbo-Andersen (S) Jens
Joel (S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S) Trine Bramsen (S)
Marlene Borst Hansen (RV) nfmd.
Liv Holm Andersen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Nonbo (V) Christian
Langballe (DF) fmd. Marie Krarup
(DF) Mette Bock (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 162
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra justitsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 162
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan man vil sikre og
kontrollere, at der efter vedtagelsen af lovforslaget ikke
sker misbrug af reglerne, således at der fejlagtigt gives
statsborgerskab til børn, som i virkeligheden ikke har en
dansk far, til justitsministeren og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorvidt ministeren bl.a. vil
redegøre for rimeligheden i, at herfødte unge
på 18 år, som ikke har bestået folkeskolens
afsluttende prøver med et karaktergennemsnit på mindst
02, ikke skal dokumentere et vist kendskab til danske
samfundsforhold og sproget dansk, til justitsministeren og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor regeringen ikke har valgt
en model, der indebærer en generel dispensationsmulighed for
de unge, der har bestået folkeskolens afsluttende
prøver med et karaktergennemsnit på mindst 02,
således at disse unge generelt blev forelagt for
Indfødsretsudvalget, til justitsministeren og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan ministeren - med den med
lovforslaget foreslåede automatiske udstedelse af
statsborgerskaber - vil sikre, at unge, der er i PET's
søgelys, fordi de er under mistanke for at være til
fare for rigets sikkerhed, sies fra, til justitsministeren og
ministerens svar herpå |
|