Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 15. maj 2014
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2014 og var til 1. behandling den 1. april 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren
sendte den 7. februar 2014 dette udkast til udvalget, jf. KEB -
bilag 158. Den 26. marts 2014 sendte klima-, energi- og
bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Concito.
Klima-, energi- og bygningsministeren har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.
Deputationer
Endvidere har Concito mundtligt over for
udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål
til klima-, energi- og bygningsministeren og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter vedtagelsen af lovforslaget. Det har
længe været et politisk ønske fra SF, at Danmark
får en klimalov ligesom en række andre lande, vi
sammenligner os med. Det var således en meget vigtig
prioritet for SF, at indførelse af en klimalov blev fastlagt
i regeringsgrundlaget for S-R-SF-regeringen som en central
miljøpolitisk markering bl.a. med henvisning til den
britiske og skotske klimalovgivning.
SF er tilfreds med, at der er indgået
en bred aftale mellem regeringen, SF, EL og KF om, at Danmark skal
nå 40 pct. CO2-reduktion i
2020; men vi er skuffede over, at der ikke kan opnås et
flertal for at skrive målsætningerne ind i loven,
så de bliver juridisk bindende.
Klimaloven er en ramme- og proceslov. Netop
derfor er det vigtigt, at rammerne er så præcise som
mulig. Efter SF's opfattelse burde loven således
fastlægge delmål for både CO2, vedvarende energi, energibesparelser og
energieffektivitet. SF har endvidere påpeget, at lovens
formulering af 2050-målsætningen er for usikker og kan
dække over andre elementer (som CO2-deponering i undergrunden og atomkraft)
end regeringens eget synspunkt om 100 pct. vedvarende energi. SF
deler synspunktet om 100 pct. vedvarende energi i 2050 og mener, at
det også burde have været indskrevet i lovteksten.
Hvis SF's synspunkter på disse
områder var blevet imødekommet, havde loven fuldt ud
levet op til regeringsgrundlagets formuleringer:
»Målene skrives ind i en klimalov - inspireret af den
britiske og den skotske klimalov« og »Hele vores
energiforsyning skal dækkes af vedvarende energi i
2050«.
Regeringens afvisning begrundes i en
argumentation fra Justitsministeriet, som SF anser for meget
uheldig, fordi den grundlæggende konkluderer, at Folketinget
ikke kan pålægge regeringen bindende
målsætninger. SF mener, at Justitsministeriet i bl.a.
svarene på spørgsmål 10 og 19 tilkendegiver en
meget forenklet forståelse af lovgivningen, og at
argumentationen udhuler respekten for, hvordan forfatningsretlig
sædvane kan etableres.
Justitsministeriet henviser til nogle
få sider i et juridisk skrift (bilag til svar på spm
10). Juridisk litteratur er naturligvis præget af forskellige
vurderinger og er ikke objektive sandheder. Det er ikke mindst
sandt, når lovgivningstraditioner beskrives uden
tilstrækkelig bredde eller f.eks. understøttes af
domme. Det virker for SF, som om kendskabet til
miljølovgivningen er begrænset, når ministeriet
svarer, som det gør.
I dag kan miljøområdet - og
herunder reguleringen af klimaforpligtelser - jo ikke reguleres af
Folketinget ved udelukkende at pålægge borgerne
forpligtelser. Myndighederne skal også pålægges
handleforpligtelser. Det er derfor, miljølovene i dag er
fyldt med regler, der ikke er rettet mod borgerne. Der eksisterer
ikke en forfatningsretlig sædvane, som begrænser
Folketingets muligheder for at løse konkrete opgaver, og
Folketinget har da heller ikke opført sig, som om der
fandtes en sådan sædvane. Der er derfor love, ikke
mindst på miljøområdet, som næsten
udelukkende regulerer myndigheder og ikke borgerne.
Klima-, energi- og bygningsministeren
svarer (svar på spm. 2) bl.a., at »Juridisk
forpligtende mål følger typisk af internationale
aftaler eller andre forpligtelser. Hertil kommer, at dansk
retstradition tilsiger, at der ikke indføres mål i
lovgivning, der ikke forpligter borgerne«.
Men selv en overfladisk gennemgang af
lovgivningen på miljøområdet viser, at lovene
pålægger myndighederne helt konkrete
handleforpligtelser. SF vil fremhæve to eksempler:
1. Planloven
(lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013)
pålægger i § 2, stk. 1, 3 og 4, og § 2 a
miljøministeren at gøre noget helt konkret, selv om
den konkrete handling ikke er begrundet i EU-lovgivning eller
internationale aftaler. Også andre steder i planloven er der
bestemmelser, der alene pålægger myndigheder pligter,
og som ingen retsvirkninger har i forhold til borgerne, f.eks.
§ 5 i og § 10 a.
2. Lov om
undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader (miljøskadeloven, lov nr. 466 af 17. juni
2008). Her er en lov, der er begrundet i EU-lovgivning
(miljøansvardirektivet), og som alene vedrører
myndigheders handleforpligtelser. I § 20 findes bl.a. en meget
klar forpligtende regel for miljøministeren, der
pålægger ministeren at gøre noget helt bestemt i
konkrete sager, hvor der er konstateret en miljøskade.
SF mener således ikke, at regeringens
juridiske argumentation holder, og vil arbejde videre med
problemstillingen, fordi vi anser den for alt for
indsnævrende for lovgivningen helt generelt.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 6
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og KF):
1) Stk.
1 affattes således:
»Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk.
2.«
[Fremrykket ikrafttræden for
etablering af Klimarådet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at fremrykke lovens
ikrafttrædelsestidspunkt vedrørende de dele af lovens
bestemmelser, der knytter sig til etablering af Klimarådet.
Dette sker for at sikre den fornødne tid til at etablere
Klimarådet, med henblik på at rådet skal kunne
påbegynde arbejdet fra den 1. januar 2015. Der skal
således sikres tid til udnævnelse af Klimarådets
medlemmer, ansættelse af sekretariatsleder og medarbejdere,
leje af lokaler og indretning heraf m.v. Klimarådets opstart
i 2014 betyder, at der i 2014 forventes afholdt udgifter for op til
1,6 mio. kr., heraf op til 0,7 mio. kr. i lønsum, dog
maksimalt svarende til det faktiske forbrug.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Andreas
Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd. Karsten Hønge (SF)
Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen
(V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen
(V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane
Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)
Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen
(DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth
(KF) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 161
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Henvendelse af 24/4-14 fra Concito | 5 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 161
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om bemærkningerne til § 1
indebærer, at målsætningen om, at Danmarks
udledning af drivhusgasser i 2020 reduceres med 40 pct. i forhold
til niveauet i 1990, er en fuldt juridisk forpligtende del af
klimaloven, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om formuleringen skal tolkes som et
samfund baseret på 100 pct. vedvarende energi, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om regeringen vil anvende klimaloven
som redskab til at sikre, at hele vores energiforsyning skal
dækkes af vedvarende energi i 2050, at vores el- og
varmeforsyning skal dækkes af vedvarende energi i 2035, at
kul udfases fra danske kraftværker, og at oliefyr udfases
senest i 2030, således som det fremgår af
regeringsgrundlaget, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at bekræfte, at klimaloven
ikke kan bruges som murbrækker for hverken CCS eller
atomkraft, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om regeringens udlægning af,
hvad der er den danske forpligtelse for reduktion i
drivhusgasudledningen i 2050 i forhold til 1990; om det er 80-95
pct. eller mere, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at bekræfte, at et
»lavemissionssamfund« i 2050, hvor der stadig
påregnes en lav udledning af drivhusgasser, ikke
indebærer muligheden for uændrede emissioner fra
landbrugssektoren, og at alle sektorer løbende skal bidrage
til at nå målet i 2050, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at bekræfte, at et
udgangspunkt til at fastlægge en reduktionstakt for CO2-udledningen bl.a. er at fastlægge,
hvor meget Danmark maksimalt må udlede i perioden 2010 til
2050, for at Danmark reducerer med sin relative andel som bidrag
til, at 2-gradersmålsætningen overholdes, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om at bekræfte, at den
resterende drivhusgasudledning fra et
»lavemissionssamfund« i 2050 i regeringens
forståelse vil være baseret på en videnskabelig
opgørelse af Danmarks samlede maksimale drivhusgasbudget
2015-2050 under hensyntagen til videnskabens anbefalinger og
klimakonventionens princip om, at de bredeste skuldre skal
påtage sig de største forpligtelser, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om at bekræfte, at de gentagne
henvisninger til »omkostningseffektivitet, vækst,
konkurrenceevne og beskæftigelse« ikke kan bruges til
at undlade den nødvendige klimamæssige indsats, men
alene kan være retningsgivende for, hvilke redskaber der ud
fra disse aspekter er gode eller mindre gode at tage i anvendelse,
til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om begrundelsen for, at bestemmelsen
om, at ministeren mindst hvert 5. år skal udarbejde nationale
klimamålsætninger i et 10-årigt perspektiv, ikke
fremgår af selve lovteksten, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at bekræfte, at lovens
bemærkninger om, at ministeren mindst hvert 5. år skal
udarbejde nationale klimamålsætninger i et
10-årigt perspektiv, er lige så forpligtende for den
nuværende og kommende regeringer, som hvis bestemmelsen var
fremgået af selve lovteksten, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om at bekræfte, at arbejdet med
at udarbejde den første nationale
klimamålsætning med et 10-årigt perspektiv
iværksættes straks efter lovens vedtagelse med henblik
på færdiggørelse i 2014 og danner grundlag for
den første klimapolitiske redegørelse til Folketinget
i 2015, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm., om § 1 er så bredt
formuleret, at den kan rumme VK-regeringens målsætning
på klimaområdet (2011), til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om at bekræfte, at
formuleringen af § 1 - givetvis utilsigtet - ikke udelukker
anvendelse af atomkraft, som har været ude af den danske
energiplanlægning siden 1985, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om CCS vil kunne understøtte
vækst og udvikling i Danmark inden for en umiddelbar
tidshorisont, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om at stille et
ændringsforslag, sådan at der ikke kan herske tvivl om
den præcise ramme for Danmarks klimapolitik, ved at det i
§ 1 fremgår, at der er tale om »en energiforsyning
baseret 100 pct. på vedvarende energi«, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm., om det med lovforslagets
formuleringer vil være nødvendigt med en
lovændring, hvis Folketinget efter et valg og et nyt flertal
ændrer målsætningen om 40 pct. CO2-reduktion i 2020, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvordan forskellen i juridisk
forpligtelse kan beskrives i følgende tre modeller: 40 pct.
nævnt i selve lovteksten, 40 pct. nævnt i
bemærkningerne eller 40 pct. nævnt som en del af en
politisk aftale bag loven, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om at fremsende dokumentation
(henvisning til litteratur, domme m.v.), der dokumenterer
påstanden (i høringsnotatet) om, at det vil være
i strid med dansk retstradition at fastsætte bindende
reduktionsmål, som forpligter regeringen, til klima-, energi-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/4-14 fra Concito, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmål 4, 5, 6 og 8 og svar herpå er
optrykt efter ønske fra EL. Spørgsmål 10 og 19
og svar herpå er optrykt efter ønske fra SF.
Spørgsmål 4:
Kan ministeren bekræfte, at klimaloven
ikke kan bruges som murbrækker for hverken CCS eller
atomkraft?
Svar:
Det er regeringens målsætning, at
Danmarks energiforsyning skal dækkes af vedvarende energi i
2050, hvilket dermed udelukker anvendelse af kulkraft med CCS
(fangst og lagring af CO2 i
undergrunden) og atomkraft. Lovforslaget foruddiskonterer ikke
brugen af hverken CCS eller atomkraft i Danmark, men forbyder
på den anden side ikke bestemte teknologier. Lovforslaget
ændrer således heller ikke på Folketingets
beslutning om offentlig energiplanlægning uden atomkraft af
29. marts 1985.
Opsamling af CO2 på kraftværker og injektion
af denne CO2 på oliefelterne i
Nordsøen med det formål at øge indvindingen fra
oliefelterne ser regeringen positivt på, såfremt det
kan foregå miljømæssigt og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt og på kommercielle
vilkår. Da brugen af kul i Danmark udfases, kunne CO2 til injektion på oliefelterne
efter udfasningen af kul eksempelvis baseres på opsamling fra
biomassefyrede kraftværker eller CO2 importeret fra udlandet.
Det forudsættes i lovforslagets
bemærkninger, at klima-, energi- og bygningsministeren
fremover mindst hvert 5. år skal fastsætte nationale
klimamålsætninger med et tiårigt perspektiv
overfor Folketinget. Konkrete initiativer til indfrielse af de
nationale klimamålsætninger vil fortsat afhænge
dels af indgåelsen af politiske aftaler i Folketinget, samt
dels af de konkrete virkemidler og politikker der måtte blive
vedtaget og implementeret som følge af indgåelsen af
sådanne politiske aftaler.
Spørgsmål 5:
I bemærkningerne anføres:
»EU's stats- og regeringsledere har i konklusioner fra et
møde i Det Europæiske Råd i oktober 2009 anmodet
parterne til FN's Klimakonvention om at tilslutte sig en
målsætning om at holde den globale temperaturstigning
inden for 2° C og samtidig tilsluttet sig en
EU-målsætning om, at de industrialiserede lande
reducerer deres samlede drivhusgasudledninger med 80-95 pct. i 2050
i forhold til 1990, som et led i en samlet halvering af de globale
udledninger. I den sammenhæng henviste Det Europæiske
Råd til, at dette reduktionsniveau er nødvendigt i
henhold til anbefalinger fra FN's Klimapanel (IPCC). I lyset af
denne EU-målsætning og eventuelle fremtidige
målsætninger eller klimaforpligtelser som Danmark
måtte tilslutte sig internationalt, skal Danmark overgå
til et lavemissionssamfund frem mod 2050«. Hvad er
regeringens udlægning af, hvad der dermed er den danske
forpligtelse for reduktion i drivhusgasudledningen i 2050 i forhold
til 1990; er det ligeledes 80-95 pct. eller mere?
Svar:
Som nævnt i mit svar på
spørgsmål 2 vedrørende L 161 ønsker
regeringen ikke at lovfastsætte konkrete måltal i
specifikke år for eksempelvis drivhusgasreduktion eller
VE-andel i lovforslaget. Lovforslaget forudsætter dog som
minimum, at Danmark skal bidrage til at indfri den i
spørgsmålet nævnte EU-målsætning og
eventuelle fremtidige målsætninger eller
klimaforpligtelser, som Danmark måtte tilslutte sig
internationalt.
Det forudsættes i lovforslagets
bemærkninger, at klima-, energi- og bygningsministeren
fremover mindst hvert 5. år skal fastsætte nationale
klimamålsætninger med et tiårigt perspektiv
overfor Folketinget. Disse politiske klimamålsætninger
skal således som minimum være i overensstemmelse med de
til enhver tid gældende internationale klimaforpligtelser,
der påhviler Danmark i henhold til EU-retten eller
internationale aftaler, som den danske stat er eller bliver
aftalepart i. Der kan således godt fastsættes mere
ambitiøse mål for reduktion af drivhusgasudledningen
end de nævnte 80-95 pct.
EU-målsætningen om at reducere
drivhusgasudledningen med 80-95 pct. i 2050 ift. 1990 er en
politisk målsætning for EU som helhed.
Spørgsmål 6:
Kan ministeren bekræfte, at et
»lavemissionssamfund« i 2050, hvor der stadig
påregnes en lav udledning af drivhusgasser, ikke
indebærer muligheden for uændrede emissioner fra
landbrugssektoren, og at alle sektorer løbende skal bidrage
til at nå målet i 2050?
Svar:
Klimalovens langsigtede målsætning
om at overgå til et lavemissionssamfund i 2050 omfatter alle
sektorer og drivhusgasser, for at Danmark kan bidrage til at
opnå EU's langsigtede målsætning om 80-95 pct. i
2050 og andre klimamål i overensstemmelse med de til enhver
tid gældende nationale klimamål og internationale
klimaforpligtelser for Danmark.
Klimalovforslaget opstiller ikke konkrete
reduktionsmål for specifikke sektorer. Det fremgår af
regeringens Klimaplan fra august 2013, at en samlet reduktion af
Danmarks drivhusgasudledning på 80-95 pct. i 2050 ift. 1990,
selv hvis brugen af fossile brændsler udfases, vil
kræve en yderligere indsats overfor de tilbageværende
drivhusgasudledninger, herunder også i landbrugssektoren.
Spørgsmål 8:
Kan ministeren bekræfte, at den
resterende drivhusgasudledning fra et
»lavemissionssamfund« i 2050 i regeringens
forståelse vil være baseret på en videnskabelig
opgørelse af Danmarks samlede maksimale drivhusgasbudget
2015-2050 under hensyntagen til videnskabens anbefalinger og
Klimakonventionens princip om, at de bredeste skuldre skal
påtage sig de største forpligtelser?
Svar:
Som det fremgår af regeringens Klimaplan
er en 40 pct. reduktion af Danmarks drivhusgasudledning i 2020 ift.
udledningen i 1990 en naturlig trædesten mod en langsigtet
reduktion af drivhusgasudledningerne i overensstemmelse med EU's
2050-mål om en 80-95 pct. reduktion i 2050. 40 pct.
reduktionsmålsætningen af Danmarks drivhusgasudledning
i 2020 ift. udledningen i 1990enne har regeringen
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti tilsluttet
sig i den politiske aftale af 6. februar 2014 om det nationale
klimamål i 2020. Med målsætningen om at reducere
Danmarks drivhusgasudledning med 40 pct. i 2020 ift. 1990 er
Danmark med til at vise vejen fremad for eksempelvis de
øvrige EU-lande, som samlet set internationalt har
påtaget sig juridiske forpligtelser til at reducere
drivhusgasudledningen med 20 pct. i 2020 ift. udledningen i
1990.
Det forudsættes i lovforslagets
bemærkninger, at klima-, energi- og bygningsministeren
fremover mindst hvert 5. år skal fastsætte nationale
klimamålsætninger med et tiårigt perspektiv
overfor Folketinget. Disse klimamålsætninger skal som
minimum være i overensstemmelse med de til enhver tid
gældende internationale klimaforpligtelser, der
påhviler Danmark i henhold til EU-retten eller internationale
aftaler, som den danske stat er aftalepart i.
Klimamålsætningerne skal udarbejdes i lyset af
videnskabens anbefalinger, herunder anbefalinger fra IPCC, og
hensynet til vækst, konkurrenceevne, beskæftigelse,
herunder jobskabelse, og sunde offentlige finanser.
Jeg har ikke taget stilling til
størrelsesordenen af Danmarks samlede maksimale
drivhusgasbudget i perioden 2015-2050 under hensyntagen til
videnskabens anbefalinger og Klimakonventionens princip om, at de
bredeste skuldre skal påtage sig de største
forpligtelser. Men dette er elementer, som vil kunne indgå
ved fastsættelsen af fremtidige målsætninger samt
indgå i Klimarådets arbejde.
Spørgsmål 10:
Hvad er begrundelsen for, at bestemmelsen om,
at ministeren mindst hvert 5. år skal udarbejde nationale
klimamålsætninger i et tiårigt perspektiv, ikke
fremgår af selve lovteksten? Vil ministeren redegøre
for, hvad forskellen er på den forpligtelse, som
pålægges klima- energi- og bygningsministeren, i
forhold til den forpligtelse, som finansministeren
pålægges via budgetloven, og miljøministeren
pålægges via planloven?
Svar:
Jeg henholder mig til følgende svar fra
justitsministeren:
»Justitsministeriet oplyser, at det er
et grundlæggende princip i dansk ret, at lovgivningen ikke
bør indeholde overflødigt stof. En lov bør
derfor alene være en samling af retsregler. En lovtekst
bør eksempelvis hverken indeholde begrundelser for
lovgivningen eller rene informationer. Det betyder, at lovformen
som udgangspunkt alene bør anvendes, hvis man ønsker
at fastsætte regler, som skal normere retsstillingen mellem
borgerne (personer og virksomheder mv.) indbyrdes,
pålægge borgerne pligter over for det offentlige eller
tillægge borgerne rettigheder over for det offentlige.
Mål, der ikke kan håndhæves
med loven, eller som ikke har direkte virkning over for borgerne,
bør normalt ikke gøres til genstand for lovgivning.
En bestemmelse, hvorefter klima- energi- og bygningsministeren
mindst hvert 5. år skal udarbejde nationale
klimamålsætninger, der ikke vil være bindende,
har ikke en normerende karakter i forhold til borgerne.
Vil Folketinget knytte en forudsætning
som omtalt ovenfor til loven, er det fuldt tilstrækkeligt, at
dette fremgår af bemærkningerne til lovforslaget. En
sådan forudsætning vil herefter være forpligtende
for ministeren.
Det bemærkes, at vurderingen af, om et
bestemt forhold bør reguleres i selve lovteksten, eller om
det alene bør omtales i lovbemærkningerne, vil bero
på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.
Når det gælder det foreliggende lovforslag, har
Justitsministeriet af de førnævnte grunde vurderet, at
reguleringen bør ske i lovbemærkningerne.
Afhængig af de konkrete omstændigheder har der i andre
tilfælde været behov for, at en regulering sker i
lovteksten. Justitsministeriet kan i den forbindelse bl.a. oplyse,
at budgetlovens udformning skal ses i lyset af de internationale
forpligtelser, som følger af Finanspagten.«
Bilag til
svar på spørgsmål 10:
Spørgsmål 19:
Vil ministeren fremsende dokumentation
(henvisning til litteratur, domme m.v.), der
- dokumenterer
påstanden (i høringsnotatet) om, at det vil være
i strid med dansk retstradition at fastsætte bindende
reduktionsmål, som forpligter regeringen,
- dokumenterer, at
dansk lovgivning udelukkende henvender sig til borgerne, og at der
derfor ikke kan vedtages lovgivning, der forpligter regeringen,
- udelukker, at
Folketinget kan håndhæve sådanne forpligtelser
ved at udtale kritik af regeringen eller pålægge
regeringen konkret handling?
Svar:
Jeg henholder mig til følgende svar fra
justitsministeren:
»Justitsministeriet oplyser, at hensynet
til god lovkvalitet tilsiger, at der udelukkende medtages
bestemmelser i love, som er egnet til at være reguleret i
lovform. Dette synspunkt underbygges af vedlagte kopi af bogen
»Loven« om udarbejdelse af lovforslag af Anne Louise
Bormann m.fl., DJØF 2002, side 75-77.
Der henvises endvidere til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 10.«