Fremsat den 19. marts 2014 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ferie
(Overførsel af 280 mio. kr. fra
Arbejdsmarkedets Feriefond til statskassen m.v.)
§ 1
I lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr.
202 af 22. februar 2013, som ændret ved lov nr. 790 af 28.
juni 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 42 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »statskassen«: »i 2014,
2015 og 2016«.
2. I
§ 42 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »2011 og 2012« til: »2012, 2013 og
2014«.
3. I
§ 42 a, indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 200 mio. kr. til
statskassen i 2014.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
4. I
§ 42 a, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »mindst samme omfang som hidtil« til:
»videst muligt omfang«.
5. I
§ 42 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
6. § 46,
stk. 5, 2. pkt., affattes således:
»Beskæftigelsesministeren kan dog under
særlige omstændigheder godkende, at Arbejdsmarkedets
Feriefond bruger denne kapital til opfyldelse af fondens
formål, jf. stk. 3, samt til opfyldelse af fondens
lovmæssige forpligtelser.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Overførsel af
i alt 280 mio. kr. i årene 2014 - 2016 | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning
Som led i finanslovsaftalen for 2014 er det
aftalt mellem regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti,
at Arbejdsmarkedets Feriefond skal overføre i alt 280 mio.
kr. til staten i perioden fra 2014 - 2016.
Lovforslaget betyder, at Arbejdsmarkedets
Feriefond i 2014 skal overføre 200 mio. kr. til staten, og
40 mio. kr. i hvert af årene 2015 og 2016. For at sikre at
fonden kan opfylde sit formål og sine lovmæssige
forpligtelser foreslås det, at beskæftigelsesministeren
under særlige omstændigheder kan godkende, at
Arbejdsmarkedets Feriefond kan bruge af den oprindelige
kapital.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Overførsel af i alt 280 mio. kr. i årene 2014 -
2016
2.1.1.
Gældende ret
2.1.1.1.
Arbejdsmarkedets Feriefond
Arbejdsmarkedets Feriefond er en selvejende
institution inden for den statslige forvaltning under
Beskæftigelsesministeriet. Ferieloven giver
Beskæftigelsesministeriet en række konkrete
beføjelser i forhold til Arbejdsmarkedets Feriefond.
2.1.1.2.
Fondens midler
Arbejdsmarkedets Feriefonds indtægter er
renteafkastet af FerieKonto, uhævede feriepenge, samt afkast
af fondens kapital.
Det følger af lovens § 36, at
uhævede feriepenge tilfalder statskassen og Arbejdsmarkedets
Feriefond. Statens andel af de uhævede feriepenge
fastsættes med hjemmel i lovens § 42, og statens andel
er for tiden 34 pct.
Fondens formue udgjorde ultimo 2012 i alt 799
mio. kr. før diverse reserveringer og tilsagn om
støtte, som allerede er bevilget, men endnu ikke er
udbetalt.
2.1.1.3.
Fondens formål
Fonden støtter efter ferieloven
ferieformål for lønmodtagere, herunder særligt
støtte til institutioner og organisationer, som
tilvejebringer feriemuligheder for vanskeligt stillede familier og
børn. Fonden har i årene 2010 - 2012 støttet
ferieformål for vanskeligt stillede familier og børn
med 35 - 40 mio. kr. årligt.
2.1.1.4.
Fondens oprindelige kapital
Arbejdsmarkedets Feriefond blev stiftet ved
lov nr. 268 af 22. maj 1974. Den kapital, der var i den
daværende feriemærkefond, overgik til Arbejdsmarkedets
Feriefond, og det blev samtidig besluttet og er stadig
gældende, at kapitalen skulle forblive urørt, men at
beskæftigelsesministeren under særlige
omstændigheder kunne godkende, at der af denne kapital kan
ydes støtte i form af lån. Den oprindelige kapital i
fonden er ultimo 2012 opgjort til 73,4 mio. kr.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Som led i finanslovsaftalen for 2014 er det
aftalt mellem regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti,
at Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 40 mio. kr. til
staten i 2015 og 40 mio. kr. i 2016. Beløbet består af
uhævede feriepenge for hvert af optjeningsårene 2013 og
2014 samt eventuelt afkast af fondens kapital.
Herudover overfører Arbejdsmarkedets
Feriefond 200 mio. kr. i 2014 til staten.
Det vurderes, at fonden fortsat kan
imødekomme ansøgninger om ferieformål for
vanskeligt stillede familier og børn.
Det forudsættes, at fonden tilpasser sin
støttepolitik til andre ferieformål og fondens
driftsomkostninger, så denne lovs formål kan opfyldes,
og at fonden foretager de nødvendige reserveringer i
budgettet.
Det foreslås samtidig, at
beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til under
særlige omstændigheder at godkende, at Arbejdsmarkedets
Feriefond bruger den oprindelige kapital til opfyldelse af fondens
formål samt til opfyldelse af fondens lovmæssige
forpligtelser. Bemyndigelsen tænkes bl.a. at kunne anvendes
for at sikre, at fonden fortsat kan give støtte til, at
vanskeligt stillede familier og børn kan komme på
ferieophold.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Staten får med forslaget i årene
2014 - 2016 tilført i alt 280 mio. kr., som stammer fra
Arbejdsmarkedets Feriefond.
Forslaget medfører, at fondens formue
formindskes tilsvarende. Fonden skønnes at have midler til
fortsat at kunne støtte ferieophold for vanskeligt stillede
familier og børn, men fonden vil efter
beskæftigelsesministerens godkendelse kunne bruge af den
oprindelige kapital, hvis der ikke er midler hertil.
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for offentlige arbejdsgivere.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
konsekvenser.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 6. februar 2014 til den 27. februar 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Akademikernes Centralorganisation,
AK-Samvirke, ASE, Arbejdsmarkedets Feriefond, Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, DA, Danske Advokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver og
Interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus, FerieKonto,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Frie
Funktionærer, Ingeniørforeningen, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, LO, Ledernes
Hovedorganisation, Lægeforeningen, Lønmodtagernes
Garantifond, Parasollen, Producentforeningen og
Sundhedskartellet.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indebærer, at staten
får en merindtægt på 280 mio. kr. i 2014 -
2016. | Forslaget indebærer, at
Arbejdsmarkedets Feriefond skal overføre 280 mio. kr. i
årene 2014 - 2016 til staten | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
og 2
Det foreslås i nr. 1, at
Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 40 mio. kr. til
statskassen i hvert af årene 2015 og 2016. Beløbet
består af uhævede feriepenge for hvert af
optjeningsårene 2013 og 2014 samt eventuelt afkast af fondens
kapital. Arbejdsmarkedets Feriefond skal i forvejen af de
uhævede feriepenge og eventuelt af afkastet overføre
40 mio. kr. til staten i 2013 og i 2014 (for optjeningsårene
2011 og 2012) til medfinansiering af aftalen om midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, jf. lov nr. 790 af 28. juni 2013.
Til nr.
3
Det foreslås i nr. 3, at
Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 200 mio. kr. til
statskassen i 2014.
Der henvises til afsnittet om de
økonomiske konsekvenser.
Til nr.
4
Efter gældende regler skal fonden
imødekomme ansøgninger til ferieformål for
vanskeligt stillede familier og børn. Fonden vil fortsat
skulle prioritere støtte til dette formål og i videst
mulige omfang imødekomme ansøgningerne.
Til nr.
5
Direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering får også bemyndigelse til
at fastsætte regler om overførsel af beløb
efter stk. 2 fra Arbejdsmarkedets Feriefond til staten.
Til nr.
6
Ifølge ferielovens § 46, stk. 5,
skal den kapital, som fonden rådede over pr. 1. juli 1974,
forblive urørt, men beskæftigelsesministeren kan dog
under særlige omstændigheder godkende, at der af denne
kapital ydes støtte i form af lån.
Det foreslås i nr. 6, at
beskæftigelsesministeren under særlige
omstændigheder kan godkende, at Arbejdsmarkedets Feriefond
bruger den oprindelige kapital til opfyldelse af fondens
formål samt til opfyldelse af fondens lovmæssige
forpligtelser. Bemyndigelsen tænkes fx anvendt for at sikre,
at fonden fortsat kan imødekomme ansøgninger til
ferieformål for vanskeligt stillede familier og børn.
Det forudsættes, at hvis det bliver nødvendigt at
bruge af den oprindelige kapital, skal den genopbygges så
hurtigt som muligt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse
nr. 202 af 22. februar 2013, som ændret ved lov nr. 790 af
28. juni 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 42 a.
Arbejdsmarkedets Feriefond overfører i alt 40 mio. kr.
årligt til statskassen. Beløbet består af
uhævede feriepenge for hvert af optjeningsårene 2011 og
2012 og eventuelt afkast af fondens kapital. Stk. 2. Arbejdsmarkedets Feriefond skal i
mindst samme omfang som hidtil imødekomme ansøgninger
til ferieformål for vanskeligt stillede familier og
børn. Stk. 3. Direktøren for Styrelsen for
Fastholdelse og Rekruttering fastsætter nærmere regler
om overførsel af beløb efter stk. 1 til
statskassen. | | 1. I § 42 a, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »statskassen«: »i 2014, 2015 og
2016«. ? 2. I § 42 a, stk.
1, 2. pkt., ændres »2011 og 2012« til:
»2012, 2013 og 2014«. ? 3. I § 42 a, indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 200 mio. kr. til
statskassen i 2014.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. ? 4. I § 42 a, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »mindst samme omfang som hidtil« til:
»videst muligt omfang«. | | | | | | 5. I § 42 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »stk. 1«: »og
2«. | | | | §
46… Stk.
2-4… Stk.
5. Den kapital, som
fonden rådede over pr. 1. juli 1974, skal forblive
urørt. Beskæftigelsesministeren kan dog
under særlige omstændigheder godkende, at der af denne
kapital ydes støtte i form af lån. | | 6. § 46, stk. 5, 2.
pkt., affattes således: »Beskæftigelsesministeren kan
dog under særlige omstændigheder godkende, at
Arbejdsmarkedets Feriefond bruger denne kapital til opfyldelse af
fondens formål, jf. stk. 3, samt til opfyldelse af fondens
lovmæssige forpligtelser.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2014. | | | |
|