Skriftlig fremsættelse (18. marts
2014)
Finansministeren
(Bjarne Corydon):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forskellige lovbestemmelser om ansøgninger,
anmeldelser, meddelelser, anmodninger og erklæringer til
offentlige myndigheder (Overgang til obligatorisk digital
selvbetjening for så vidt angår ansøgning om
byggetilladelse, ansøgning om forældremyndighed,
barnets bopæl, samvær mv., anmodning om separation og
skilsmisse, ansøgning om børne- og
ægtefællebidrag, ansøgning om lån til
beboerindskud, ansøgning om parkeringslicens samt anmodning
om attestationer efter CPR-loven mv.)
(Lovforslag nr. L 158)
Lovforslaget er en del af
udmøntningen af den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2011-2015. Digitaliseringsstrategien er
udarbejdet i samarbejde med KL og Danske Regioner. Lovforslaget er
tillige led i realiseringen af regeringsgrundlagets
målsætning om, at 80 pct. af kommunikationen mellem
borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt
inden udgangen af 2015, og lovforslaget bidrager til realisering af
regeringens moderniseringsdagsorden.
Der er tale om tredje fase (bølge 3)
af en gradvis indførelse af digital selvbetjening på
flere og flere områder i perioden 2012-15. Folketinget har
allerede vedtaget lov nr. 558 af 18. juni 2012 (bølge 1) og
lov nr. 622 af 12. juni 2013 (bølge 2) om obligatorisk
digital selvbetjening for borger. Lovforslaget er udformet efter
samme koncept som disse to første samlelove med de mindre
justeringer, som enkelte fagområder giver anledning til. Der
tages blandt andet hensyn til de særlige vilkår
på de sociale ydelsesområder.
Med lovforslaget skal borgere, der kan,
benytte de digitale løsninger, som de offentlige myndigheder
stiller til rådighed på en række nye
områder. Der er blandt andet tale om ansøgning om
byggetilladelse, forældremyndighed, anmodning om separation
og skilsmisse, ansøgning om lån til beboerindskud,
parkeringslicens mv. Enkelte regler retter sig mod såvel
borgere som virksomheder.
Lovforslaget er samtidig med til at sikre,
at der tages hånd om borgere, der af den ene eller anden
årsag ikke kan anvende de digitale
selvbetjeningsløsninger. Efter lovforslaget er det den
offentlige myndighed, der skal administrere loven og sikre den
rette hjælp og vejledning til borgerne, herunder sikre at
borgere, der ikke kan digitalt, anvises en anden måde at
ansøge mv. på. Det er endvidere myndigheden, der har
ansvaret for de selvbetjeningsløsninger, de stiller til
rådighed for borgeren.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.