Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 8. maj 2014
1. Ændringsforslag
Finansministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. marts
2014 og var til 1. behandling den 25. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 18.
marts 2014 sendte finansministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
støtte lovforslaget, men er af den opfattelse, at forslaget
gør det meget bureaukratisk tungt at opnå en
fritagelse fra brugen af digital selvbetjening. Således skal
man søge hver enkelt myndighed om fritagelse, og denne
gælder kun 2 år, hvorefter man skal søge den
enkelte myndighed igen. Dansk Folkaparti vil derfor opfordre
regeringen til at overveje, om det ikke vil være
hensigtsmæssigt at skabe mulighed for, at fritagelse for
digital selvbetjening udstedes centralt og derefter er
gældende i forhold til samtlige myndigheder, således at
man kan opnå fritagelse for digital selvbetjening ét
sted én gang for alle.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
kan dog stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
16, stk. 3, der bliver stk. 7, ændres »stk. 5 og
8« til: »stk. 9 og 12«.
02. I
§ 16, stk. 5, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 3, nr. 3 og 4« til: »stk. 7,
nr. 3 og 4«, og »stk. 4« ændres til:
»stk. 8«.
03. I
§ 16, stk. 9, der bliver stk. 13,
ændres »stk. 3« til: »stk. 7«, og
»stk. 4« ændres til: »stk. 8«.
04. I
§ 16, stk. 10, der bliver stk. 14,
ændres »stk. 1 og 6« til: »stk. 1 og
10«.
05. I
§ 16 c, stk. 1, ændres
»§ 16, stk. 3« til: »§ 16, stk.
7«.«
[Konsekvensændring som
følge af nye stk. 3-6 i byggelovens § 16]
Til § 15
2) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
29 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3. §
28, stk. 2 og 4, finder tillige anvendelse ved anmodning om
lokalvejviserbeskyttelse efter stk. 1 og
markedsføringsbeskyttelse efter stk. 2 og anmodning om
ophævelse af lokalvejviserbeskyttelse og
markedsføringsbeskyttelse.««
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af § 29, stk. 2, i lov om Det
Centrale Personregister]
3) I
det under nr. 4 foreslåede § 46, stk. 2, 2. pkt., ændres
»5. pkt.« til: »4. pkt.«
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
De foreslåede ændringer i nr.
01 til 05 er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 1, hvor
der foreslås fire nye stykker i byggelovens § 16. De
fire nye stykker indsættes som stk. 3-6. Dette
medfører, at de eksisterende stk. 3-10 herefter bliver stk.
7-14.
Ændringen medfører, at de
henvisninger, der fremgår af bestemmelserne i de stykker, der
ændrer nummer som følge af lovforslaget, skal
konsekvensændres, således at der sikres en korrekt
henvisning i alle bestemmelserne.
Til nr. 2
Som konsekvens af vedtagelsen af lov nr.
311 af 29. marts 2014, hvorved den tidligere bestemmelse i
CPR-lovens § 29, stk. 2, om forskerbeskyttelse blev
ophævet, er bestemmelsen om markedsføringsbeskyttelse,
der ved fremsættelsen af lovforslaget fremgik af § 29,
stk. 3, blevet til § 29, stk. 2.
Idet § 29 ikke længere
indeholder et stk. 3, indebærer ændringsforslaget som
konsekvens heraf, at den i nr. 2 foreslåede bestemmelse om
obligatorisk digital selvbetjening indsættes som § 29,
stk. 3, i stedet for stk. 4, samt at der i den foreslåede
bestemmelse henvises til markedsføringsbeskyttelse efter
stk. 2 i stedet for stk. 3.
Til nr. 3
Ved den foreslåede ændring til
lovforslaget henvises der i § 46, stk. 2, 2. pkt., til §
46, stk. 2, 4. pkt., der er den korrekte henvisning.
Simon Kollerup (S) Annette Lind
(S) Jan Johansen (S) Peder Christensen (S) Anne Sina (S) Torben
Hansen (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) fmd. Nadeem Farooq
(RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF)
Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Finn Sørensen (EL) Erling
Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob
Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V) Finn
Thranum (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel
Dencker (DF) Jørn Dohrmann (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Ole Birk Olesen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 158
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra finansministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag, fra
finansministeren | 4 | 1. udkast til betænkning |
|