Fremsat den 12. marts 2014 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om lige løn
til mænd og kvinder
(Kønsopdelt lønstatistik)
§ 1
I lov om lige løn til mænd og
kvinder, jf. lovbekendtgørelse nr. 899 af 5. september 2008,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 5, ændres
»forpligtelse« til: »forpligtelser og
rettigheder«.
2. I
§ 3, stk. 1, 2. pkt., ændres
»§ 5 a, stk. 1« til: »§ 5 a, stk. 2,
stk. 4-6, og § 5 b«.
3. § 5
a ophæves og i stedet indsættes:
Ȥ 5
a. Danmarks Statistik sender hvert år inden den 1.
september uden beregning for virksomheden kønsopdelt
lønstatistik for hele eller dele af virksomheden, når
virksomhedens indberetning af lønoplysninger gør det
muligt og viser, at virksomheden beskæftiger
lønmodtagere svarende til mindst 10
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder.
Indberetter en virksomhed lønoplysninger til en
arbejdsgiverorganisation, sender arbejdsgiverorganisationen
ligeledes inden den 1. september kønsopdelt
lønstatistik til virksomheden, når indberetningen
gør det muligt. Virksomheden er ikke forpligtet til at
anvende den modtagne kønsopdelte lønstatistik, jf.
stk. 4, men skal i så fald selv udarbejde kønsopdelt
lønstatistik, jf. stk. 3.
Stk. 2. En virksomhed
skal udarbejde kønsopdelt lønstatistik for hele eller
dele af virksomheden for et kalenderår, når
virksomheden i det pågældende år
beskæftigede lønmodtagere svarende til mindst 10
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder,
og
a) virksomheden
ikke har overholdt pligten til at indberette lønoplysninger
for det pågældende år til Danmarks Statistik, jf.
lov om Danmarks Statistik, eller til en arbejdsgiverorganisation,
eller
b) virksomheden har
overholdt pligten til at indberette lønoplysninger for det
pågældende år til Danmarks Statistik, jf. lov om
Danmarks Statistik, eller til en arbejdsgiverorganisation, men ikke
har modtaget kønsopdelt lønstatistik for det
pågældende år inden den 1. september det
efterfølgende år.
Stk. 3.
Kønsopdelt lønstatistik skal omfatte alle
lønmodtagere i virksomheden, der aflønnes efter
arbejdet tid. Statistikken skal omfatte en periode på 12
måneder og vise lønforskellen mellem mænd og
kvinder i medarbejdergrupper opgjort efter klassifikationen
DISCO-08 eller et tilsvarende klassifikationssystem, når der
er mindst 3 mænd og 3 kvinder på et givet
DISCO-gruppeniveau eller tilsvarende gruppeniveau. Et anvendt
lønbegreb skal omfatte alle lønmodtagere i
lønstatistikken.
Stk. 4. Modtager eller
udarbejder en virksomhed kønsopdelt lønstatistik,
skal virksomheden:
a) Orientere
lønmodtagerne om, at virksomheden er omfattet af reglerne om
kønsopdelt lønstatistik senest 2 måneder efter,
at statistikken er modtaget eller udarbejdet.
b) Udlevere
kønsopdelt lønstatistik til virksomhedens
lønmodtagerrepræsentanter senest 2 måneder
efter, at statistikken er modtaget eller udarbejdet. Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager,
senest 2 måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Virksomheden kan af hensyn til virksomhedens legitime interesser
beslutte, at statistikken er fortrolig.
c) Sikre muligheden
for at drøfte den kønsopdelte lønstatistik,
senest 2 måneder efter en
lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er der ikke
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden sikre muligheden for at drøfte statistikken,
senest 2 måneder efter en lønmodtagers anmodning
herom.
Stk. 5. En
lønmodtagerrepræsentant kan rejse krav om, at
kønsopdelt lønstatistik behandles i overensstemmelse
med lov om information og høring af lønmodtagere
eller en kollektiv overenskomst, jf. § 3 i lov om information
og høring af lønmodtagere, når virksomheden er
omfattet af nævnte lov eller overenskomst. Er der ikke valgt
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, kan
en lønmodtager rejse krav efter 1. pkt.
Stk. 6. Udarbejder
virksomheden kønsopdelt lønstatistik i medfør
af stk. 1, 3. pkt., eller stk. 2, skal virksomheden udover
pligterne i stk. 4 endvidere:
a)
Færdiggøre statistikken senest 1 år efter
udgangen af den periode, som statistikken vedrører.
b) Redegøre
for statistikkens udformning og det anvendte lønbegreb,
senest 2 måneder efter en
lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er der ikke
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden redegøre for statistikkens udformning og det
anvendte lønbegreb, senest 2 måneder efter en
lønmodtagers anmodning herom.
c) Udlevere
kønsopdelt lønstatistik modtaget fra Danmarks
Statistik, senest 2 måneder efter en
lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er der ikke
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager,
senest 2 måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Virksomheden kan af hensyn til virksomhedens legitime interesser
beslutte, at statistikken er fortrolig.
Stk. 7. Har en
lønmodtagerrepræsentant eller en lønmodtager
modtaget kønsopdelt lønstatistik som fortrolig i
medfør af stk. 4, litra b, 3. pkt., eller stk. 6, litra c,
3. pkt., må statistikken ikke videregives til
uvedkommende.
Stk. 8. Indgår
virksomheden en aftale med lønmodtagerne i virksomheden om
at udarbejde en redegørelse om ligeløn, finder stk.
1, 3. pkt., og stk. 2-6, ikke anvendelse. En redegørelse om
ligeløn skal indeholde en beskrivelse af vilkår, der
har betydning for aflønning af mænd og kvinder
på virksomheden, en handlingsplan med henblik på at
forebygge eller mindske lønforskelle mellem mænd og
kvinder og den nærmere opfølgning herpå.
Redegørelsen skal omfatte alle virksomhedens
lønmodtagere og udarbejdes i overensstemmelse med
principperne i lov om information og høring af
lønmodtagere eller i en kollektiv overenskomst, jf. § 3
i lov om information og høring af lønmodtagere.
Redegørelsen skal omfatte en periode på 1-3 år
og skal senest være udarbejdet inden udgangen af
kalenderåret, hvor pligten til at udarbejde kønsopdelt
lønstatistik bestod.
§ 5 b. En
lønmodtager, der af sin arbejdsgiver er registreret under en
DISCO-kode eller en tilsvarende kode i forbindelse med indberetning
af lønoplysninger, har ret til at få oplyst denne kode
af arbejdsgiveren.«
4. § 6 b,
stk. 1, affattes således:
»Medmindre højere straf følger
af den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
overtræder § 5 a, stk. 2, stk. 4, stk. 6 eller stk.
7.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Kønsopdelt lønstatistik udarbejdes første gang
efter denne lov af Danmarks Statistik eller en
arbejdsgiverorganisation senest den 1. september 2016 på
baggrund af lønoplysninger indsamlet i 2015.
Stk. 3. Loven finder
ikke anvendelse på kønsopdelt lønstatistik
udarbejdet i 2015 på baggrund af lønoplysninger
indsamlet i 2014. For sådanne statistikker finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Stk. 4. Loven finder
ikke anvendelse på kønsopdelt lønstatistik
udarbejdet i medfør af regler om kønsopdelt
lønstatistik i kollektive aftaler eller overenskomster
indgået inden den 1. januar 2015. For sådanne
statistikker har loven først virkning fra det tidspunkt, til
hvilket den pågældende aftale eller overenskomst kan
opsiges til ophør.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | 1.1 | Lov om lige løn til mænd og
kvinder | | | | | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1 | Kønsopdelt lønstatistik | | | 2.1.1 | Gældende ret | | | 2.1.2 | Overvejelser | | | 2.1.3 | Den foreslåede ordning | | 2.2 | Ligelønsredegørelser | | | 2.2.1 | Gældende ret | | | 2.2.2 | Overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.3 | Adgangen til at fravige loven ved kollektiv
overenskomst tilpasses de nye regler om kønsopdelt
lønstatistik | | | 2.3.1 | Gældende ret | | | 2.3.2 | Overvejelser | | | 2.3.3 | Den foreslåede ordning | | 2.4 | Ret til at få oplyst egen
DISCO-kode | | | 2.4.1 | Gældende ret | | | 2.4.2 | Overvejelser | | | 2.4.3 | Den foreslåede ordning | | 2.5 | Forholdet til anden lovgivning | | | 2.5.1 | Lov om information og høring af
lønmodtagere | | | 2.5.2 | Persondataloven | | | 2.5.3 | Mainstreamingsforpligtelsen i
ligelønslovens § 1 b | | | | | 3. | Ligestillingsvurdering | | | | | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | | | | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | | | | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | | | | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | | | | | 8. | Forholdet til EU-retten | | | | | 9. | Høring | | | | | 10. | Sammenfattende skema med vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | | |
|
1.
Indledning
I 2011 var den gennemsnitlige
lønforskel mellem mænd og kvinder på hele
arbejdsmarkedet 13-17 procent afhængigt af lønbegreb.
Tages der højde for, at mænd og kvinder typisk har
forskellige uddannelser, varetager forskellige job og ofte
vælger at arbejde i forskellige sektorer, er den uforklarede
forskel på 4-7 procent. Den uforklarede forskel var i 2011
på samme niveau som i 2006.
Det er regeringens opfattelse, at flere
virksomheder bør gives et bedre grundlag for at arbejde med
ligeløn. Også på virksomheder med færre
end 35 ansatte kan der være god grund til at se nærmere
på, om der er kønsbestemte lønforskelle.
Lønforskellene mellem mænd og kvinder er det
tydeligste symptom på, at der endnu ikke er ligestilling
på arbejdsmarkedet. Regeringen anser den manglende
ligeløn og manglende ligestilling generelt for at være
et demokratisk problem. Den udfordring ønsker regeringen at
tage op.
Det er vigtigt at slå fast, at arbejdet
for ligeløn i høj grad er forankret på den
enkelte arbejdsplads. Et positivt resultat forudsætter, at
både arbejdsgiver og lønmodtagere arbejder aktivt for
at reducere de kønsbestemte lønforskelle.
Lovgivningens opgave på dette område er at skabe de
bedst mulige rammer og redskaber for ligelønsarbejdet.
Af regeringsgrundlaget »Et Danmark, der
står sammen« (oktober 2011) fremgår det, at
»regeringen vil undersøge mulighederne for at udbygge
kønsopdelt lønstatistik.«
Kønsopdelt lønstatistik er et
vigtigt redskab i arbejdet med at reducere lønforskellene
mellem mænd og kvinder. Kønsopdelt lønstatistik
skal give arbejdsgiverne, lønmodtagerne,
lønmodtagerrepræsentanterne og fagforbund bedre
muligheder for at arbejde aktivt med at bekæmpe
kønsbestemte lønforskelle.
Det er vigtigt at være opmærksom
på, at kønsopdelt lønstatistik og
DISCO-klassifikationen ikke kan anvendes til at afgøre, om
der er tale om arbejde af samme værdi i juridisk
forstand. Kønsopdelt lønstatistik kan imidlertid give
en indikation af, hvorvidt en mand og en kvinde, der udfører
opgaver, som ligner hinanden, får forskellig løn.
Desuden kan kønsopdelt lønstatistik illustrere
betydningen af det kønsopdelte arbejdsmarked for
aflønningen på den enkelte virksomhed.
Regeringen ønsker med dette lovforslag
både at styrke kønsopdelt lønstatistiks
værdi som samarbejdsredskab og desuden at skabe bedre
forudsætninger for at afgøre, om der skal rejses en
ligelønssag.
Lovforslaget indeholder blandt andet følgende elementer:
? Flere
virksomheder bliver omfattet af reglerne om kønsopdelt
lønstatistik.
? Virksomhederne
får automatisk tilsendt kønsopdelt
lønstatistik.
? Arbejdsgiverens
pligter og lønmodtagernes rettigheder udbygges.
?
Lønmodtagere får ret til at få oplyst den kode,
f.eks. DISCO-kode, som er anvendt ved indberetning af
lønoplysninger.
?
Ifølge tal fra Danmarks Statistik fra
2012 vil ca. 2,7 mio. lønmodtagere fordelt på ca. 800
offentlige og ca. 12.500 private virksomheder blive omfattet af
reglerne om kønsopdelt lønstatistik med dette
lovforslag.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik fra
2012 er ca. 2,24 millioner lønmodtagere fordelt på 563
offentlige og 2.925 private virksomheder omfattet af de
gældende regler om kønsopdelt lønstatistik.
Regeringen ønsker, at der foretages en
evaluering af, om lovforslaget har den ønskede effekt.
Evalueringen skal iværksættes senest den 31. december
2019.
1.1 Lov om
lige løn til mænd og kvinder
Ligelønsloven blev vedtaget i 1976, og
implementerede dermed det oprindelige ligelønsdirektiv
(75/117/EØF). Lovens hovedformål er at forhindre
lønmæssig forskelsbehandling på grund af
køn, for så vidt angår alle lønelementer
og lønvilkår.
I 2001 fremsatte den daværende regering
»Forslag til lov om ændring af lov om lige løn
til mænd og kvinder (lønoplysninger)« (L 215).
Lovforslaget havde til formål at skabe større
åbenhed omkring lønfastsættelse og give bedre
forudsætninger for at rejse ligelønssager ved at give
bedre adgang til lønoplysninger på et tidligt
tidspunkt i forløbet. L 215 blev vedtaget som lov nr. 445 af
7. juni 2001 og indførte med § 5 a kønsopdelt
lønstatistik som redskab i arbejdet med lige løn
mellem mænd og kvinder. Ifølge loven skulle en
arbejdsgiver med mindst 10 ansatte udarbejde en kønsopdelt
lønstatistik, hvis en ansat, en
lønmodtagerrepræsentant eller et fagforbund med et
eller flere medlemmer på virksomheden rejste krav herom.
§ 5 a fandt ikke anvendelse, hvis der var indgået en
kollektiv overenskomst, der gav tilsvarende rettigheder. Loven
indførte endvidere en ret for de ansatte til at videregive
oplysninger om egne lønforhold.
Loven trådte i kraft den 1. juni 2002
med undtagelse af bestemmelserne om kønsopdelt
lønstatistik, som blev udskudt på ubestemt tid med lov
nr. 358 af 6. juni 2002.
I 2005 fremsatte den daværende regering
et nyt forslag til § 5 a om kønsopdelt
lønstatistik (L 99). Ifølge dette forslag fik alle
arbejdsgivere med mindst 35 ansatte pligt til at udarbejde en
kønsopdelt lønstatistik for grupper med mindst 10
personer af hvert køn opgjort på 6-cifrede DISCO-koder
til brug for høring og information af de ansatte om
lønforskelle mellem mænd og kvinder. Formålet
var at øge opmærksomheden på og intensivere
arbejdet med at reducere eventuelle lønforskelle.
Lovforslaget havde det primære fokus at få
arbejdsgivere og lønmodtagerrepræsentanter til at
arbejde med kønsopdelt lønstatistik indenfor
samarbejdsreglerne.
Lovforslaget gav virksomhederne mulighed for
at udarbejde en redegørelse i stedet for en
kønsopdelt lønstatistik, hvis der blev indgået
aftale herom med de ansatte. Som i lovforslaget fra 2001, blev det
fastsat, at § 5 a ikke fandt anvendelse, i det omfang en
tilsvarende forpligtelse fulgte af en kollektiv overenskomst.
Loven blev vedtaget som lov nr. 562 af 9. juni
2006 og trådte i kraft den 1. januar 2007.
2.
Lovforslagets indhold
2.1
Kønsopdelt lønstatistik
2.1.1
Gældende ret
§ 5 a i lov om lige løn til
mænd og kvinder fastsætter en pligt for arbejdsgivere
med mindst 35 ansatte til hvert år at udarbejde en
kønsopdelt lønstatistik for grupper med mindst 10
personer af hvert køn efter den 6-cifrede DISCO-kode til
brug for høring og information af de ansatte om
lønforskelle mellem mænd og kvinder på
virksomheden.
Virksomheder i brancherne landbrug, gartneri,
skovbrug og fiskeri er undtaget fra reglerne.
Der er få indholdsmæssige krav til
kønsopdelt lønstatistik efter de gældende
regler. Den kønsopdelte lønstatistik skal
opgøres for medarbejdergrupper med en detaljeringsgrad
svarende til den 6-cifrede DISCO-kode. Arbejdsgiveren har pligt til
at redegøre for statistikkens udformning og det anvendte
lønbegreb.
De virksomheder, der indberetter
lønoplysninger til Danmarks Statistiks årlige
lønstatistik, kan uden beregning rekvirere en
kønsopdelt lønstatistik herfra. Det kræver dog,
at virksomheden af egen drift tager kontakt til Danmarks
Statistik.
2.1.2
Overvejelser
De eksisterende regler for kønsopdelt
lønstatistik har vist sig at være
utilstrækkelige. Evalueringen fra 2011 af brugen af
kønsopdelte lønstatistikker fra det Nationale
Forskningscenter for Velfærd (SFI) har således vist, at
kun mellem en tredjedel og en fjerdedel af de omfattede
virksomheder overholder loven. I den store gruppe af virksomheder,
der ikke overholder loven, angiver halvdelen, at de ikke har
hørt om lovkravet. Cirka hver fjerde angiver, at de ikke
vidste, at de var omfattet af lovkravet.
Der er derfor behov for at styrke
kønsopdelt lønstatistik som redskab for arbejdsgivere
og lønmodtagere i samarbejdet på virksomhederne
omkring køn og løn.
Regeringen foreslår derfor en ny
ordning, der går på to ben: Virksomheder skal i
højere grad gøres opmærksom på, at de er
omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik, og
der skal være endnu bedre forudsætninger for det
interne samarbejde om ligeløn. Derudover skal den
kønsopdelte lønstatistik i højere grad kunne
medvirke til at afdække, om der er grundlag for at rejse en
ligelønssag ved Ligebehandlingsnævnet, ved de
almindelige domstole eller i det fagretlige system.
Det er regeringens holdning, at der også
på mindre virksomheder kan være behov for generelt at
drøfte spørgsmålet om lige løn mellem
mænd og kvinder.
Regeringen finder desuden, at det er en helt
afgørende forudsætning for et frugtbart udbytte af
kønsopdelt lønstatistik, at lønmodtagerne
på virksomheden vil arbejde med lønstatistikken.
2.1.3 Den
foreslåede ordning
Virksomheder med ansatte svarende til mindst
10 fuldtidsbeskæftigede indberetter hvert år
lønoplysninger til enten Danmarks Statistik eller en
arbejdsgiverorganisation.
Det foreslås, at disse virksomheder
fremover automatisk vil få tilsendt kønsopdelt
lønstatistik én gang årligt, i det omfang det
er muligt, når indberetningen af lønoplysninger viser,
at der er mindst 3 mænd og 3 kvinder i virksomheden, jf.
nærmere under bemærkningerne til § 5 a, stk. 1.
Virksomheder, der indberetter til en arbejdsgiverorganisation, vil
få tilsendt kønsopdelt lønstatistik herfra, i
det omfang indberetningen gør det muligt.
De almindelige regler om information og
høring af lønmodtagere finder ikke anvendelse
på virksomheder med færre end 35 ansatte. Med
lovforslaget fastsættes derfor nærmere regler for,
hvordan samarbejdet på virksomhederne omkring
kønsopdelt lønstatistik skal foregå.
Der kan være situationer, hvor Danmarks
Statistik eller arbejdsgiverorganisationen ikke kan udarbejde
kønsopdelt lønstatistik for en virksomhed. Dette kan
skyldes, at virksomheden f.eks. ved en fejl eller forsætligt
ikke har indberettet lønoplysninger for alle sine
lønmodtagere.
I de tilfælde, hvor virksomheden ikke
har modtaget kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks
Statistik eller en arbejdsgiverorganisation, foreslår
regeringen, at virksomheden selv skal udarbejde kønsopdelt
lønstatistik, hvis virksomheden havde pligt til at
indberette lønoplysninger for det pågældende
år, og beskæftigede lønmodtagere svarende til
mindst 10 fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og
3 kvinder.
Regeringen ønsker at fastholde
metodefrihed i forhold til den konkrete udarbejdelse af
kønsopdelt lønstatistik. Metodefriheden
indebærer, at så længe statistikken har et
tilstrækkeligt detaljeringsniveau, har virksomheden i
høj grad lov til selv at bestemme, hvordan den
kønsopdelte lønstatistik skal se ud netop på
denne virksomhed. Virksomheden vil således fortsat selv kunne
fastlægge udformningen af den kønsopdelte
lønstatistik, når nogle grundbetingelser er
opfyldt.
Arbejdet med ligeløn forudsætter
en aktiv indsats fra både arbejdsgivere og
lønmodtagerne. Derfor foreslås det, at det er en
forudsætning for det videre arbejde med kønsopdelt
lønstatistik, at der foreligger en konkret anmodning fra
lønmodtagersiden herom. På denne måde sikres
det, at arbejdet med at kortlægge og analysere
lønforskellene mellem mænd og kvinder på
virksomheden bunder i et ønske herom hos
lønmodtagerne på virksomheden.
2.2
Ligelønsredegørelser
2.2.1
Gældende ret
§ 5 a, stk. 4, i ligelønsloven
giver mulighed for, at virksomheden kan aftale med
lønmodtagerne, at der udarbejdes en redegørelse om
vilkår, der har betydning for aflønningen af
mænd og kvinder på virksomheden. Herved bortfalder
virksomhedens pligt til at udarbejde kønsopdelt
lønstatistik. Redegørelsen skal behandles efter de
procedurer, der i forvejen gælder for information og
høring af lønmodtagere.
2.2.2
Overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslaget videreføres den
eksisterende mulighed for virksomhederne til, efter aftale med
lønmodtagerne på virksomheden, i stedet at udarbejde
en redegørelse om vilkår, der har betydning for
aflønningen af mænd og kvinder på
virksomheden.
Forslaget sikrer muligheden for mere
langsigtede initiativer, hvor virksomheden over en periode kan
rette fokus på udvalgte områder.
2.3 Adgangen
til at fravige loven ved kollektiv overenskomst tilpasses de nye
regler om kønsopdelt lønstatistik
2.3.1
Gældende ret
Ifølge ligelønslovens § 1,
stk. 5, finder lovens bestemmelser om kønsopdelt
lønstatistik ikke anvendelse, i det omfang en tilsvarende
forpligtelse følger af en kollektiv overenskomst.
2.3.2
Overvejelser
Regeringen ønsker at fastholde
muligheden for, at arbejdsmarkedets parter kan indgå aftale
om kønsopdelt lønstatistik i kollektive
overenskomster.
Som følge af de nye og mere omfattende
krav til kønsopdelt lønstatistik og arbejdet hermed,
har regeringen fundet det hensigtsmæssigt at præcisere
bestemmelsen.
2.3.3 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at § 1, stk. 5,
tilpasses således, at det fremgår af bestemmelsen, at
en kollektiv overenskomst for at fravige § 5 a skal indeholde
tilsvarende forpligtelser og rettigheder. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til overgangsbestemmelsen i
lovforslagets § 2, stk. 4.
De virksomheder, der indberetter
lønoplysninger til deres arbejdsgiverorganisation,
serviceres af arbejdsgiverorganisationen med kønsopdelt
lønstatistik. Dette gælder uanset, om den
pågældende virksomhed er omfattet af en kollektiv
overenskomst, der fraviger § 5 a.
2.4 Ret til
at få oplyst egen DISCO-kode
2.4.1
Gældende ret
En lønmodtager har ikke efter
gældende lovgivning ret til at få oplyst hvilken
DISCO-kode eller tilsvarende kode, som arbejdsgiveren i forbindelse
med indberetning af lønoplysninger har registreret på
den enkelte lønmodtager.
DISCO-koderne beskriver lønmodtagernes
arbejdsfunktioner - den 6-cifrede DISCO-kode er den mest
detaljerede beskrivelse af arbejdsfunktionen. Anvendelsen af
DISCO-koden gør det muligt at sammenligne personer med samme
arbejdsfunktion - uanset de ansattes formelle titel og uddannelse.
Arbejdsfunktioner efter f.eks. DISCO-klassifikationen kan dog ikke
anvendes til at definere det juridiske begreb 'arbejde af samme
værdi'.
DISCO er den danske version af den
internationale fagklassifikation International Standard
Classification of Occupations (ISCO), som udarbejdes af FN's
Internationale Arbejdsorganisation (ILO). Den seneste udgave af
ISCO-klassifikationen hedder ISCO-08. Danmarks Statistik har
på baggrund af ISCO-08 tilsvarende udarbejdet en version af
DISCO-klassifikationen kaldet DISCO-08. For yderligere at
målrette DISCO-08 til lønstatistikkens respondenter,
har Danmarks Statistik lavet en version af DISCO-08, kaldet DISCO-08 i lønstatistikken, som udover
DISCO-koderne også indeholder beskrivelse og definition af
jobstatuskoden.
2.4.2
Overvejelser
En helt grundlæggende forudsætning
for, at en lønmodtager skal kunne vurdere, om den
pågældendes løn bryder med princippet om
ligeløn, er at vide, hvilken medarbejdergruppe, som den
pågældende er registreret under af sin arbejdsgiver i
forbindelse med indberetning af lønoplysninger. Dette har
ikke mindst betydning for vurderingen af, hvilken medarbejdergruppe
i en kønsopdelt lønstatistik, som den
pågældende lønmodtagers løn skal ses i
forhold til.
En ret for den enkelte lønmodtager til
at blive gjort bekendt med sin DISCO-kode vil desuden kunne
medvirke til, at eventuelle fejl i de indberettede DISCO-koder kan
blive rettet.
2.4.3 Den
foreslåede ordning
Regeringen foreslår, at der
indføres en generel ret for den enkelte lønmodtager
til på anmodning at få oplyst af sin arbejdsgiver,
hvilken DISCO-kode eller tilsvarende kode, som arbejdsgiveren i
forbindelse med indberetning af lønoplysninger har
registreret på den enkelte lønmodtager.
2.5
Forholdet til anden lovgivning
2.5.1 Lov om
information og høring af lønmodtagere
Lov om information og høring af
lønmodtagere har til formål at sikre alle ansatte i
virksomheder med mindst 35 ansatte ret til at blive informeret og
hørt omkring forhold, som har eller vil få
væsentlig betydning for deres ansættelse og
arbejdsmæssige forhold.
Lov om information og høring af
lønmodtagere betyder dermed, at virksomheden skal sikre de
ansatte ajourført information om den seneste og forventede
udvikling i f.eks. virksomhedens aktiviteter, økonomiske
situation og fremtidsudsigter. Virksomheden skal desuden
høre de ansatte i forbindelse med den information, som de
får. Det betyder bl.a., at de ansatte og ledelsen skal
udveksle synspunkter og være i dialog omkring de forhold, som
virksomheden informerer om.
Information og høring skal ske via de
ansattes repræsentanter.
Lov om information og høring af
lønmodtagere finder ikke anvendelse, hvis
lønmodtagere på en virksomhed er sikret ret til
information og høring via en kollektiv overenskomst eller
aftale, som lever op til en række minimumsbetingelser.
Kønsopdelt lønstatistik, der er
modtaget fra eksempelvis Danmarks Statistik, kan således
efter en konkret vurdering indeholde oplysninger, der er af
så væsentlig betydning for de ansatte, at virksomheden
efter lov om information og høring af lønmodtagere
eller en kollektiv overenskomst, der træder i stedet for
denne, har pligt til at informere og høre de ansatte om
lønstatistikken.
2.5.2
Persondataloven
Persondataloven gælder bl.a. for
behandling af personoplysninger, som helt eller delvis
foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for
ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil
blive indeholdt i et register, jf. lovens § 1, stk. 1.
Ved personoplysninger forstås enhver
form for information om en identificeret eller identificerbar
fysisk person (den registrerede), jf. persondatalovens § 3,
nr. 1.
Med lovforslaget ændres kravet til
indholdet af den kønsopdelte lønstatistik
således, at oplysninger om lønforskellen mellem
mænd og kvinder fremover skal fremgå af
lønstatistikken, hvis medarbejdergruppen består af
mindst 3 mænd og 3 kvinder. En kønsopdelt
lønstatistik kan dermed indeholde oplysninger om grupper
på ned til 3 personer.
Datatilsynet har tilkendegivet, at det ikke
kan udelukkes, at der i den forbindelse kan være tale om
behandling af personoplysninger i persondatalovens forstand.
Beskæftigelsesministeriet har på den baggrund
overvejet, om den behandling af personoplysninger, der vil ske som
følge af lovforslaget, herunder videregivelse af oplysninger
til lønmodtagere og lønmodtagerrepræsentanter,
kan ske inden for persondatalovens rammer.
Persondatalovens § 5 indeholder en
række grundlæggende principper for behandling af
personoplysninger, som altid skal iagttages, mens lovens
§§ 6-8 indeholder generelle betingelser for behandling af
henholdsvis ikke-følsomme og følsomme
personoplysninger.
Oplysninger om en persons lønforhold
må anses for ikke-følsomme personoplysninger omfattet
af persondatalovens § 6.
Sådanne oplysninger kan ifølge
persondatalovens § 6, stk. 1, bl.a. behandles, når
behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig
forpligtelse som påhviler den dataansvarlige (nr. 3),
når behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af en opgave i samfundets interesse (nr. 5),
eller når behandlingen er nødvendig for, at den
dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, kan forfølge en berettiget interesse, og
hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse (nr.
7).
Med lovforslaget skabes der en pligt for
virksomheder, som har modtaget eller udarbejdet kønsopdelt
lønstatistik, til at udlevere lønstatistikken til
virksomhedens lønmodtagerrepræsentant eller - hvis der
ikke er en lønmodtagerrepræsentant på
virksomheden - til en lønmodtager, når denne anmoder
herom.
Den videregivelse af personoplysninger, som
vil ske i forbindelse hermed, forudsættes at kunne ske inden
for persondatalovens rammer. I den forbindelse vil eksempelvis
lovens regler om registreredes rettigheder og behandlingssikkerhed
således også skulle iagttages.
2.5.3
Mainstreamingsforpligtelsen i ligelønslovens § 1 b
Det følger af § 1 b i
ligelønsloven, at offentlige myndigheder har pligt til
aktivt at tage hensyn til målsætningen om ligestilling
mellem mænd og kvinder ved udformningen og
gennemførelsen af love og administrative bestemmelser,
politikker og aktiviteter på de områder, loven
omhandler. Princippet om kønsmainstreaming finder anvendelse
inden for al planlægning og forvaltning, hvilket vil sige, at
myndigheden i sin rolle som arbejdsgiver over for myndighedens
ansatte også er omfattet.
Offentlige myndigheder har derfor i relation
til kønsopdelt lønstatistik ikke blot de
forpligtelser, der følger af dette lovforslag, men tillige
en generel forpligtelse til aktivt at fremme ligeløn i
overensstemmelse med mainstreamingsprincippet.
3.
Ligestillingsvurdering
Lov om lige løn til mænd og
kvinder er en ligestillingslov, hvis formål er at mindske
kønsbestemte lønforskelle på arbejdsmarkedet.
Formålet med dette lovforslag er at styrke kønsopdelt
lønstatistik som redskab for arbejdsgivere og
lønmodtagere i samarbejdet på virksomhederne omkring
køn og løn.
Lovforslaget vurderes at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser, da loven skaber
opmærksomhed omkring lønforskellene mellem mænd
og kvinder og har til hensigt at reducere disse.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Der vil være statslige merudgifter
på ca. 1,7 mio. kr. årligt fra 2016 samt ca. 1,4 mio.
kr. i udviklingsomkostninger og tilpasningsomkostninger i 2014 og
2015 til dækning af omkostninger for Danmarks Statistik.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget indebærer mindre
økonomiske og administrative konsekvenser for de
berørte virksomheder, idet de administrative byrder ved de
eksisterende regler om kønsopdelt lønstatistik er
anslået til 10,8 mio. kr. og lovforslagets byrder for
erhvervslivet er anslået til 2 mio. kr. Der er i alt tale om
en byrdelettelse på 8,8 mio. kr.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 31. oktober til den 18. november 2013 været sendt til
høring hos Akademikerne (AC), Advokatrådet,
Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Kvindesamfund, Danske Advokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Faglige Hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Frie
Funktionærer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere (GLS-A), Håndværksrådet, Institut
for Menneskerettigheder (IMR), Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), KL, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA),
Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet, KVINFO,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, Producentforeningen og
Sundhedskartellet.
| | | Sammenfattende skema med
vurdering af lovforslagets konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Statslige merudgifter på ca. 1,7 mio.
kr. årligt fra 2016 samt ca. 1,4 mio. kr. i
udviklingsomkostninger i 2014 og 2015 til dækning af
omkostninger for Danmarks Statistik. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 10,8 mio. kr. | 2 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at reglen i § 1, stk. 5, videreføres
således, at der fortsat er mulighed for ved kollektiv
overenskomst at fravige reglerne om kønsopdelt
lønstatistik i § 5 a. På denne måde
respekteres arbejdsmarkedets parters adgang til at fastsætte
rammerne for samarbejdet om ligeløn på
virksomhederne.
Samtidig foreslås det, at bestemmelsen
tilpasses de nye og mere omfattende krav til kønsopdelt
lønstatistik således, at det er en betingelse for at
fravige § 5 a, at den kollektive overenskomst indeholder de
samme forpligtelser og rettigheder. Minimumskravene til indholdet
af kønsopdelt lønstatistik og behandlingen heraf vil
dermed være de samme, uanset de følger af § 5 a
eller af en kollektiv overenskomst.
Med hensyn til lovforslagets betydning for
eksisterende overenskomstbestemmelser om kønsopdelt
lønstatistik henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2.
Til nr.
2
Det foreslås, at § 3, stk. 1, 2. pkt., der beskytter
lønmodtageren og lønmodtagerrepræsentanten mod
afskedigelse på grund af krav om kønsopdelt
lønstatistik, tilpasses de nye regler således, at
bestemmelsen kommer til at omfatte krav efter § 5 a, stk. 2,
stk. 4-6 og § 5 b.
En lønmodtagerrepræsentant eller
en lønmodtager, der fremsætter krav om, at
virksomheden udarbejder egen kønsopdelt lønstatistik,
eller at lønmodtagerne orienteres om, at virksomheden er
omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik,
må således ikke afskediges på baggrund heraf. Det
samme gælder, hvis en lønmodtagerrepræsentant
eller lønmodtager anmoder om at få udleveret eller
drøftet kønsopdelt lønstatistik, der
fremsættes anmodning om, at virksomheden redegør for
statistikkens udformning eller det anvendte lønbegreb, eller
der anmodes om, at statistikken behandles i overensstemmelse med
samarbejdsreglerne i lov om information og høring af
lønmodtagere eller en kollektiv overenskomst.
Til nr.
3
Det foreslås, at det fastsættes i
§ 5 a, stk. 1, at Danmarks
Statistik servicerer virksomheder, som beskæftiger
lønmodtagere svarende til mindst 10
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder,
med kønsopdelt lønstatistik, når indberetningen
gør det muligt.
I medfør af lov om Danmarks Statistik
skal virksomheder på anmodning fra Danmarks Statistik
indberette lønoplysninger til Danmarks Statistik til brug
for den årlige lønstatistik. Virksomheder, der ikke er
forpligtet til at indberette lønoplysninger til Danmarks
Statistik i medfør af lov om Danmarks Statistik, eller til
en arbejdsgiverorganisation, er ikke omfattet af reglerne om
kønsopdelt lønstatistik. Det drejer sig blandt andet
om virksomheder i brancherne landbrug, jagt, skovbrug og
fiskeri.
Dataindberetningerne er knyttet til
CPR-nummer, og lønmodtagerne klassificeres bl.a. efter
arbejdsfunktioner og jobstatus ved brug af henholdsvis den
6-cifrede DISCO-kode og den 1-cifrede jobstatuskode.
På baggrund af de indberettede
oplysninger sender Danmarks Statistik én gang om året
kønsopdelt lønstatistik til de virksomheder, hvis
indberetning af lønoplysninger gør det muligt, og
hvor indberetningen viser, at virksomheden beskæftiger
lønmodtagere svarende til 10 fuldtidsbeskæftigede,
heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder. Omkostningerne afholdes af
Beskæftigelsesministeriet, og statistikken fremsendes dermed
uden beregning for den enkelte virksomhed. Statistikken vil blive
fremsendt til virksomheden inden den 1. september. Virksomheder er
med lov nr. 528 af 11. juni 2012 forpligtet til at være
tilsluttet Offentlig Digital Post med mindre virksomheden er
fritaget for obligatorisk tilslutning. Danmarks Statistik vil sende
kønsopdelt lønstatistik digitalt til de virksomheder,
der er omfattet af Offentlig Digital Post.
Ligelønsloven opererer med
»arbejdsgiveren« og »virksomheden« som
ansvarssubjekter. Ved afgrænsningen heraf tages der
udgangspunkt i, hvorvidt der er tale om en juridisk person.
Ligelønslovens § 6 b, stk. 2, henviser således
også til kapitel 5 i straffeloven om juridiske personers
strafansvar. Som juridiske personer regnes blandt andet aktie- og
anpartsselskaber, kommuner og statslige myndigheder.
I det Centrale Virksomhedsregister
(CVR-registret), som administreres af Erhvervsstyrelsen, tildeles
juridiske enheder (f.eks. en juridisk person) et 8-cifret
CVR-nummer, der er unikt for den enkelte virksomhed. CVR-nummeret
kan anvendes til at afklare, hvilke enheder der er omfattet af
lovens arbejdsgiver- og virksomhedsbegreb.
For store koncerner, som består af flere
juridiske enheder/personer, er det det enkelte selskab, dvs. den
juridiske enhed, som skal beskæftige lønmodtagere
svarende til 10 fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3
mænd og 3 kvinder, for at blive forpligtet. Der skal
altså f.eks. ikke udarbejdes en samlet statistik for f.eks.
A. P. Møller-Mærsk-koncernen eller for
Coop-koncernen.
I den statslige sektor er staten delt op i
knap 200 CVR-numre i CVR-registeret. Bag definitionen af disse
CVR-numre ligger de »virksomheder« og
»regnskabsførende institutioner«, der opereres
med i regnskabsbekendtgørelsen om statens
regnskabsvæsen m.v. (bkg. nr. 70 af 27. januar 2011).
Hovedreglen er, at »virksomheden«, som i
bekendtgørelsen defineres som en forvaltningsenhed inden for
et ministerområde, hvis ledelse er budget- og
regnskabsmæssig ansvarlig for en eller flere hovedkonti,
anvendes som CVR-enhed.
Det forhold, at en virksomhed er forpligtet
til at indberette lønoplysninger til Danmarks Statistik
eller en arbejdsgiverorganisation betyder ikke automatisk, at
virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt
lønstatistik, da dette tillige forudsætter, at der er
mindst 3 mænd og 3 kvinder ansat på virksomheden.
Der er en tidsmæssig forskydning mellem
tidspunktet, hvor Danmarks Statistik udvælger de
virksomheder, som skal indsamle og indberette lønoplysninger
til brug for den årlige lønstatistik, og det
tidspunkt, hvor kønsopdelt lønstatistik foreligger.
Dette skyldes, at Danmarks Statistik udtrækker populationen
af indberetningspligtige virksomheder på baggrund af de
oplysninger, der er tilgængelige i Danmarks Statistiks
Erhvervsstatistiske register pr. 1. kvartal året før
referenceåret.
Det vil f.eks. sige, at de virksomheder, der i
december 2014 fra Danmarks Statistik får besked om, at de fra
starten af 2015 skal opsamle oplysninger til brug for indberetning
til Danmarks Statistik, er virksomheder, som havde ansatte svarende
til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede i 1. kvartal 2014. Den
enkelte virksomheds kønsopdelte lønstatistik for 2015
sendes til virksomheden senest den 1. september 2016. Dermed er der
en forsinkelse på ca. 2½ år fra tidspunktet for
Danmarks Statistiks udvælgelse af virksomheder, der skal
indberette lønoplysninger, til den kønsopdelte
lønstatistik bliver tilgængelig. Når de
kønsopdelte lønstatistikker sendes til de udvalgte
virksomheder, vil der således være virksomheder, der
aktuelt har ansatte svarende til mindst 10
fuldtidsbeskæftigede, men som ikke modtager en
lønstatistik.
Den beskrevne forsinkelse på 2½
år betyder ikke, at de anvendte lønoplysninger
også er 2½ år gamle. Kønsopdelt
lønstatistik for et givet år sendes som nævnt
til virksomheden senest den 1. september det følgende
år.
På det offentlige arbejdsmarked modtager
Danmarks Statistik oplysninger fra primært KMD, Silkeborg
Data og Statens Lønsystemer. På det private
arbejdsmarked indsamler og videregiver Dansk Arbejdsgiverforening
og Finanssektorens Arbejdsgiverforening lønoplysninger for
deres medlemsvirksomheder til Danmarks Statistik. Cirka halvdelen
af de indberetningspligtige virksomheder er hverken medlem af Dansk
Arbejdsgiverforenings medlemsorganisationer eller Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, og indberetter derfor lønoplysninger
direkte til Danmarks Statistik.
Hele det offentlige område er omfattet
af overenskomstbestemmelser vedrørende kønsopdelt
lønstatistik i medfør af § 1, stk. 5. Det samme
er på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse
tilfældet for store dele af DA/LO-området og i
finanssektoren.
Virksomheder, der ikke er omfattet af en
overenskomstbestemmelse om kønsopdelt lønstatistik,
men dog indberetter lønoplysninger til en
arbejdsgiverorganisation, f.eks. til en af Dansk
Arbejdsgiverforenings medlemsorganisationer eller Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, vil modtage kønsopdelt
lønstatistik herfra, når indberetningen gør det
muligt. Som det er tilfældet for Danmarks Statistiks
kønsopdelte lønstatistikker, vil statistikken blive
sendt til virksomheden senest den 1. september.
Der er metodefrihed i forhold til, hvordan
kønsopdelt lønstatistik sendes til virksomhederne.
Det kan gøres ved at sende kønsopdelt
lønstatistik pr. brev eller mail, men kan f.eks. også
ske ved, at kønsopdelt lønstatistik gøres
tilgængelig for virksomheden via et link. Det
afgørende er, at virksomheden får meddelelse om, at
der er udarbejdet kønsopdelt lønstatistik, og at
statistikken er tilgængelig for virksomheden.
Hvis en virksomhed senere end tidspunktet for
Danmarks Statistiks udvælgelse af virksomheder, der skal
indberette lønoplysninger til brug for
årslønsstatistikken, beskæftiger ansatte
svarende til 10 fuldtidsbeskæftigede, vil virksomheden komme
i betragtning ved Danmarks Statistiks udvælgelse af
indberetningspligtige virksomheder det efterfølgende
år.
Der er ikke pligt til at anvende den
kønsopdelte lønstatistik, der bliver fremsendt fra
Danmarks Statistik eller fra arbejdsgiverorganisationen.
Ønsker virksomheden selv at udarbejde
lønstatistikken, er der i vidt omfang metodefrihed, jf.
bemærkningerne til § 5 a, stk. 3.
Det foreslås, at det i § 5 a, stk. 2, angives, hvornår en
virksomhed af egen drift har pligt til at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik, da Danmarks Statistik eller
en arbejdsgiverorganisation, som nævnt i bemærkningerne
til stk. 1, alene kan udarbejde kønsopdelt
lønstatistik i det omfang, virksomhedens indberettede
lønoplysninger giver mulighed herfor.
En virksomhed skal udarbejde kønsopdelt
lønstatistik for hele eller dele af virksomheden for et
kalenderår, når virksomheden i det
pågældende år beskæftigede
lønmodtagere svarende til mindst 10
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder,
og a) virksomheden ikke har overholdt pligten til at indberette
lønoplysninger for det pågældende år til
Danmarks Statistik, jf. lov om Danmarks Statistik, eller til en
arbejdsgiverorganisation, eller b) virksomheden har overholdt
pligten til at indberette lønoplysninger for det
pågældende år til Danmarks Statistik, jf. lov om
Danmarks Statistik, eller til en arbejdsgiverorganisation, men ikke
har modtaget kønsopdelt lønstatistik for det
pågældende år inden den 1. september det
efterfølgende år.
En virksomhed skal efter anmodning fra
Danmarks Statistik indberette oplysninger om lønudgifter,
jf. § 8 i lov om Danmarks Statistik. Pligten til at indberette
opstår således, når Danmarks Statistik retter
henvendelse til virksomheden om indsamling og indberetning af
lønoplysninger.
Virksomheder, der er medlem af Finanssektorens
Arbejdsgiverforening eller en af Dansk Arbejdsgiverforenings
medlemsorganisationer er forpligtet i medfør af
organisationens vedtægter.
Det foreslås samtidig, at der i § 5 a, stk. 3, fastsættes en
række indholdsmæssige betingelser til kønsopdelt
lønstatistik. Det foreslås, at der fortsat er
metodefrihed ved udarbejdelsen af kønsopdelt
lønstatistik, når betingelserne i stk. 3 er
iagttaget.
Kønsopdelt lønstatistik skal
omfatte alle lønmodtagere i virksomheden, som
aflønnes efter arbejdet tid.
Nogle lønmodtagere aflønnes ikke
efter arbejdet tid, men f.eks. efter leveret enhed eller
kørt kilometer (f.eks. bude, taxachauffører m.v.).
Disse lønmodtagere kan hverken Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening eller Finanssektorens Arbejdsgiverforening
udarbejde lønstatistik for. Regeringen finder ikke, at
virksomhederne skal pålægges selv at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik for disse
lønmodtagere.
Beskæftiger en virksomhed både
lønmodtagere, der aflønnes efter arbejdet tid, og
lønmodtagere, der aflønnes f.eks. pr. leveret enhed,
vil virksomheden skulle udarbejde kønsopdelt
lønstatistik for de lønmodtagere, der aflønnes
efter arbejdet tid, hvis disse udgør en gruppe på
mindst 3 mænd og 3 kvinder.
Som lønmodtager i henhold til denne lov
regnes en person, der modtager vederlag for personligt arbejde i et
tjenesteforhold.
Lønmodtagere, som ikke er ansat i
virksomheden i hele referenceperioden eller tilsvarende arbejder
mindre end fuld tid, tæller for mindre end 1
fuldtidsbeskæftiget. En lønmodtager, som eksempelvis
arbejder fuld tid i halvdelen af referenceperioden tæller som
0,5 fuldtidsbeskæftiget, mens en lønmodtager, der
arbejder halv tid i halvdelen af referenceperioden, tæller
som 0,25 fuldtidsbeskæftiget. Fuldtidsbrøken er
proportionalt afhængig af ansættelsesforholdets
længde og timenorm.
Det foreslås, at statistikken skal
omfatte en periode på 12 måneder. Det vil sige, at
lønstatistikken skal indeholde lønoplysninger fra
alle lønmodtagere, der har været ansat i løbet
af en given 12 måneders periode. Kravet om en 12
måneders periode udelukker ikke, at virksomheden kan
vælge også at offentliggøre måneds- eller
kvartalsvise lønstatistikker, som det f.eks. er
tilfældet på det statslige, regionale og kommunale
område, når blot det også er muligt at
trække en lønstatistik, der dækker en 12
måneders periode.
Hvilke lønmodtagere, der er omfattet af
statistikken, kan opgøres på et bestemt tidspunkt, men
statistikken skal udvise et helårsbillede, så
eventuelle sæsonudsving er korrigeret.
Er der udsving i antallet af
lønmodtagere på virksomheden henover et år
således, at der ikke for hele året kan udarbejdes
kønsopdelt lønstatistik, udarbejdes
lønstatistik for de måneder, hvor det er muligt.
Det foreslås, at lønstatistikken
skal vise lønforskellen mellem mænd og kvinder for
medarbejdergrupper i virksomheden opgjort efter klassifikationen
DISCO-08 i lønstatistikken eller
et klassifikationssystem med en tilsvarende deltaljeringsgrad.
De kønsopdelte lønstatistikker,
som virksomhederne vil få tilsendt fra Danmarks Statistik,
vil vise lønforskellen angivet i procent. Dermed er det
alene relationen mellem mænd og kvinders løn i en
given gruppe, der angives.
Virksomheder, der selv udarbejder
kønsopdelt lønstatistik har metodefrihed,
således at lønforskellen mellem mænd og kvinder
f.eks. kan indekseres eller angives med et procenttal. Der er dog
også mulighed for at vise lønforskellen ved, at
gennemsnitslønnen for hhv. mænd og kvinder i den
pågældende medarbejdergruppe angives i absolutte tal.
Det er dog vigtigt, at statistikken udarbejdes efter ensartede
principper på virksomheden for at sikre
sammenlignelighed.
Det bemærkes, at såfremt
oplysninger om gennemsnitsløn angives i absolutte tal, kan
det have betydning for lønmodtagerens anonymitet. I det
omfang der i den konkrete lønstatistik er tale om
personhenførbare oplysninger, finder persondataloven
anvendelse. Der henvises til afsnit 2.5.2 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås videre, at
lønstatistikken skal opbygges således, at
lønforskellen mellem mænd og kvinder i en
medarbejdergruppe skal fremgå, når der er mindst 3
mænd og 3 kvinder på et DISCO-gruppeniveau eller
tilsvarende gruppeniveau. For virksomheder med få ansatte,
eller hvor arbejdsopgaverne er meget differentierede, kan det
betyde, at ligelønsstatistikken kun viser den samlede
lønforskel mellem mænd og kvinder ansat på
virksomheden.
I virksomheder med få
lønmodtagere vil kønsopdelt lønstatistik ikke
nødvendigvis illustrere, hvorvidt der er kønsbestemte
lønforskelle inden for samme arbejdsfunktion, men kan
derimod give en indikation af det kønsopdelte arbejdsmarkeds
betydning for aflønningen på den
pågældende virksomhed. Lønstatistikken kan i
disse tilfælde også afspejle individuelle
kvalifikationer, anciennitet, arbejdsopgaver m.v.
Kønsopdelt lønstatistik, som
udsendes af Danmarks Statistik, vil være baseret på
DISCO-08 systemet og vil være hierarkisk opbygget
således, at den viser lønforskellen mellem mænd
og kvinder på virksomheden på alle niveauer i DISCO-08
systemet i det omfang der er 3 mænd og 3 kvinder i hver
gruppe. Lønstatistikken vil starte med det mest detaljerede
niveau, f.eks. den 6-cifrede DISCO-kode. Den 6-cifrede DISCO-kode
giver den mest præcise beskrivelse af arbejdsfunktionen.
Lønstatistikken vil herefter vise lønforskellen
på de enkelte niveauer i DISCO-08 systemet. I det omfang det
er muligt, er hver enkel DISCO-gruppe yderligere opdelt på
jobstatus, dvs. at lønmodtagerne er opdelt efter ledere,
almindelige lønmodtagere eller unge/elever
Det foreslås, at et anvendt
lønbegreb skal omfatte alle lønmodtagere i
lønstatistikken. Det betyder, at der kan anvendes flere
lønbegreber, blot hvert lønbegreb anvendes for alle
lønmodtagere. Valg af lønbegreb er omfattet af
metodefriheden.
Artikel 157, stk. 2, i EU-traktaten (TEUF)
definerer lønbegrebet som: »den almindelige grund-
eller minimumsløn og alle andre ydelser, som arbejdstageren
som følge af arbejdsforholdet modtager fra arbejdsgiveren
direkte eller indirekte i penge eller naturalier.«
EU-Domstolen har i talrige sager taget
stilling til spørgsmålet om lønbegrebet. Det
må dertil bemærkes, at lønbegrebet ikke er
defineret i ligelønsloven. Begrebet må imidlertid i
overensstemmelse med sædvanlig forståelse omfatte alle
former for arbejdsvederlag, uanset hvordan disse er fastsat
(overenskomst, individuel aftale m.v.), og uanset hvilken
aflønningsform der anvendes (tidløn,
akkordløn, minimalløn eller mindsteløn).
Såvel arbejdsbestemte som personlige tillæg er
omfattet. Endvidere er det uden betydning, om vederlaget udbetales
pligtmæssigt eller frivilligt. EU-Domstolen har
fastslået, at frynsegoder, løn under sygdom, ferie,
pension m.v. er omfattet af EU-traktatens lønbegreb.
Danmarks Statistik har oplyst, at de fremover
i den årlige lønstatistik og i de kønsopdelte
lønstatistikker vil anvende lønbegrebet
»standardberegnet timefortjeneste«.
»Standardberegnet timefortjeneste« er det
lønbegreb, som blev udviklet i forbindelse med
Lønkommissionens arbejde i 2010. Den standardberegnede
timefortjeneste er stort set upåvirket af omfanget af
fravær og overarbejde, hvorfor det er velegnet til
sammenligninger mellem grupper med forskelligt fravær og
overarbejde - herunder sammenligninger af grupper med
overvægt af kvinder hhv. mænd - når man i
analyserne ønsker at se bort fra betydningen af forskelle i
fraværs- og overarbejdsomfanget samt
ansættelsesvilkår for så vidt angår ferie
og betalt fravær. Andre kønsneutrale
lønbegreber kan ligeledes være velegnede i
kønsopdelt lønstatistik.
Det er dog i sidste ende op til den enkelte
virksomhed at beslutte, hvilket lønbegreb, der anvendes i
den lønstatistik, virksomheden eventuelt selv måtte
udforme.
Hvis de ovenfor nævnte betingelser er
opfyldt, har virksomheden i øvrigt metodefrihed ved
udarbejdelsen af den kønsopdelte lønstatistik.
Det foreslås, at det fastsættes i
§ 5 a, stk. 4, litra a, at
virksomheden har pligt til at orientere lønmodtagerne om, at
virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt
lønstatistik, når virksomheden har modtaget eller
udarbejdet kønsopdelt lønstatistik. Baggrunden for
orienteringspligten er, at det er en væsentlig
forudsætning for lønmodtagerne at få kendskab
til, at virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt
lønstatistik, hvis de skal kunne indgå i et samarbejde
med arbejdsgiveren omkring ligeløn.
Orienteringen skal ske senest 2 måneder,
efter statistikken er modtaget eller udarbejdet. Orientering kan
også ske via lønmodtagerrepræsentanten på
virksomheden.
Ved lønmodtagerrepræsentant
forstås lønmodtagernes ordinære
repræsentanter eller repræsentanter, der er valgt
på virksomheden i medfør af lov om information og
høring af lønmodtagere.
Ofte vil der være et behov for at
analysere lønstatistikken nærmere, og dette hensyn
sikres ikke, hvis man alene har ret til at få forevist
lønstatistikken.
Det foreslås derfor, at det
fastsættes i § 5 a, stk. 4, litra
b, at arbejdsgiveren får pligt til at udlevere
kønsopdelt lønstatistik til virksomhedens
lønmodtagerrepræsentanter senest 2 måneder
efter, at statistikken er modtaget eller udarbejdet. Hvis der ikke
er en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden,
har en lønmodtager på anmodning krav på at
få udleveret kønsopdelt lønstatistik senest 2
måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Fratrådte lønmodtagere har
ligeledes adgang til at få udleveret kønsopdelt
lønstatistik i det omfang det er foreneligt med
formålet med statistikken. Det vil f.eks. være
tilfældet, hvis den fratrådte lønmodtager skal
bruge statistikken til vurdering af, om der skal rejses en
ligelønssag.
Det foreslås ligeledes, at virksomheden
af hensyn til virksomhedens legitime interesser kan beslutte, at
statistikken er fortrolig. Denne beslutning træffes ensidigt
af virksomheden og skal meddeles over for den
lønmodtagerrepræsentant eller lønmodtager, der
får statistikken udleveret. Se nærmere i
bemærkningerne til stk. 7 om videregivelse af en fortrolig
statistik.
Det foreslås, at det fastsættes i
§ 5 a, stk. 4, litra c, at
virksomheden har pligt til at sikre muligheden for at drøfte
kønsopdelt lønstatistik, hvis en
lønmodtagerrepræsentant anmoder herom.
Derved sikres det, at lønmodtagerne kan
få oplyst, hvilke forudsætninger, der ligger til grund
for lønstatistikken. Hvis der ikke er en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, kan en
lønmodtager fremsætte krav herom. Der er ikke formkrav
til drøftelsen af kønsopdelt lønstatistik.
Hvis der er fremsat anmodning om en
drøftelse, skal virksomheden sikre, at denne kan finde sted
senest 2 måneder efter anmodningens fremsættelse.
Det foreslås, at det fastsættes i
§ 5 a, stk. 5, at en
lønmodtagerrepræsentant kan rejse krav om, at
kønsopdelt lønstatistik behandles efter procedurerne
i lov om information og høring af lønmodtagere,
når virksomheden er omfattet af den pågældende
lov. På de virksomheder, der er omfattet af en kollektiv
overenskomst eller aftale, som træder i stedet for lov om
information og høring, er det procedurerne i medfør
heraf, der skal følges.
Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, kan en
lønmodtager fremsætte krav herom.
Det sikres således, at samarbejdet om
kønsopdelt lønstatistik i disse virksomheder kan
foregå i de etablerede samarbejdsstrukturer. Der henvises i
øvrigt til afsnit 2.5.1 i de almindelige bemærkninger
om lov om information og høring af lønmodtagere.
I § 5 a, stk. 6,
fastsættes supplerende regler for den situation, hvor
virksomheden udarbejder egen kønsopdelt
lønstatistik.
Det foreslås således, at det i
§ 5 a, stk. 6, litra a,
fastslås, at statistikken skal være færdig senest
1 år efter udgangen af den periode, som
lønstatistikken vedrører. Det betyder, at
virksomhedens egen kønsopdelte lønstatistik for 2015
skal være færdig senest den 31. december 2016.
Med den foreslåede frist sikres det, at
lønstatistikken er så aktuel som mulig.
Det foreslås endvidere, at det i § 5 a, stk. 6, litra b,
fastslås, at virksomheden på anmodning fra
lønmodtagerepræsentanten skal gøre rede for
statistikkens udformning samt baggrunden for valget af
lønbegreb eller lønbegreber, herunder også
hvorfor, man eventuelt har anvendt et andet lønbegreb end i
den foregående lønstatistik. Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant i virksomheden, skal
virksomheden redegøre for udformningen og valg af
lønbegreb, når en lønmodtager anmoder om
det.
Redegørelsen skal gives senest 2
måneder efter, at anmodningen er fremsat.
Det foreslås endelig i § 5 a, stk. 6, litra c, at virksomheden
på anmodning fra lønmodtagerrepræsentanten har
pligt til at udlevere kønsopdelt lønstatistik
modtaget fra Danmarks Statistik. Hvis der ikke på
virksomheden findes en lønmodtagerrepræsentant, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager, hvis
denne anmoder om det. På denne måde har
lønmodtagerrepræsentanten/lønmodtageren bedre
mulighed for at forholde sig til den lønstatistik, som
virksomheden selv har udarbejdet. Udlevering af statistikken fra
Danmarks Statistik skal ske senest 2 måneder efter
anmodningen herom. Også fratrådte medarbejdere har ret
til at få udleveret statistikken fra Danmarks Statistik, jf.
bemærkningerne til stk. 4.
Det foreslås, at det fastsættes i
§ 5 a, stk. 7, at
kønsopdelt lønstatik modtaget som fortrolig ikke
må videregives til uvedkommende.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
§ 7 i lov om information og høring af
lønmodtagere, hvoraf det fremgår, at, »lønmodtagerrepræsentanterne eller
særligt sagkyndige, der bistår dem, må ikke
videregive oplysninger, som de af hensyn til virksomhedens legitime
interesser har modtaget som fortrolige. Tavshedspligten gælder også efter
udløbet af lønmodtagerrepræsentanternes
mandat.«
Spørgsmålet om, hvem der er
uvedkommende, skal ses i forhold til formålet med
statistikken. Lønmodtagerrepræsentanter eller
lønmodtagere, som får adgang til den fortrolige
statistik, vil alene kunne omtale dens indhold for personer, som
efter sædvanlig praksis kan inddrages i overvejelserne om at
rejse en ligelønssag. Det kan f.eks. være advokater,
konsulenter, faglige repræsentanter,
tillidsrepræsentanter og de lønmodtagere, hvis
løn konkret sammenlignes.
§ 5 a, stk. 4, i den eksisterende lov
foreslås videreført i et nyt § 5 a, stk. 8. Der er ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer, men bestemmelsen er dog
ændret redaktionelt med henblik på
tydeliggørelse.
Det foreslås, at når en virksomhed
indgår en aftale med lønmodtagerne i virksomheden om
at udarbejde en redegørelse om ligeløn, finder stk.
1, 3. pkt. og stk. 2-6 ikke anvendelse. Aftalen indgås inden
for rammerne af de eksisterende samarbejdsregler og dermed med de
lønmodtagerrepræsentanter, som virksomhederne har
pligt til at informere og høre.
En redegørelse om ligeløn skal
indeholde en beskrivelse af vilkår, der har betydning for
aflønning af mænd og kvinder på virksomheden.
Redegørelsen skal desuden indeholde en handlingsplan med
henblik på at forebygge eller mindske lønforskelle
mellem mænd og kvinder og den nærmere opfølgning
herpå. Redegørelsen kan udarbejdes med bredere
initiativer for øje, som ikke kun vedrører
løn, men andre ansættelsesvilkår, der har
betydning for lønforskelle mellem mænd og kvinder.
Forslaget skal sikre en mulighed for mere langsigtede initiativer,
hvor en virksomhed over en periode kan rette fokus på
udvalgte områder.
Når virksomheden har udarbejdet
redegørelsen, skal den dernæst behandles efter de
procedurer, der i forvejen gælder for information og
høring af lønmodtagere, jf. de gældende
samarbejdsaftaler for virksomheden eller lov om information og
høring af lønmodtagere. Der henvises til
bemærkningerne i afsnit 2.5.1.
Redegørelsen skal omfatte en periode
på 1-3 år og skal senest være udarbejdet inden
udgangen af kalenderåret, hvor pligten til at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik bestod. Ved
redegørelsens udløb skal der være indgået
en ny aftale om at udarbejde en ligelønsredegørelse,
alternativt finder de almindelige regler om kønsopdelt
lønstatistik i stk. 1-6 anvendelse.
Den
beskrivende del af redegørelsen kan f.eks. indeholde:
- En generel
beskrivelse af virksomhedens lønsystem og af
lønmodtagernes lønforhold, herunder af principper og
kriterier ved den lønmæssige indplacering,
rekruttering, tildeling af tillæg og personalegoder samt ved
lønreguleringer.
- En
kortlægning af den kønsmæssige fordeling inden
for medarbejdergrupper og den kønsmæssige
repræsentation i udvalg og andre relevante organer.
- En
kortlægning af lønforhold og eventuelle
lønforskelle mellem mænd og kvinder i virksomheden,
og/eller andre forhold af væsentlig betydning for lige
løn og lige muligheder i ansættelsen for mænd og
kvinder.
Redegørelsens handlingsplan kan indeholde en række
fokusområder, f.eks.:
- Fokus på at
sikre lønmodtagere uanset køn samme muligheder for
videreuddannelse, forfremmelse og løn- og
ansættelsesvilkår i øvrigt (f.eks. ved at
udvikle redskaber og procedurer og/eller at fastlægge
kriterier og indtænke ligestilling i personalepolitik).
- Fokus på
virksomhedens procedurer ved ansættelser og forfremmelser,
stillingsopslag m.v., at virksomheden fremmer en ligelig
kønsfordeling, og at alle uanset køn opfordres til at
søge ledige stillinger.
- Fokus på om
andre forhold, f.eks. fysiske rammer, arbejdstid mv., indirekte kan
favorisere det ene køn og være til hinder for en
kønsmæssig ligestilling og lige lønudvikling,
herunder forslag til at fjerne sådanne barrierer.
- Fokus på
den kønsmæssige repræsentation i udvalg og andre
relevante organer, herunder tiltag der kan understøtte en
ligelig kønsrepræsentation.
- Fokus på
lønsystemer, kriterier for løn og løngoder,
lønsamtaler mv. til at sikre åbenhed, og at disse
forhold opleves kønsneutrale.
- Fokus på
lokale lønforhandlinger med henblik på at følge
lønstigninger mellem mænd og kvinder (f.eks. ved at en
opgørelse herover forelægges til drøftelse i SU
efter endt lønforhandling).
- Fokus på
lige muligheder for videreuddannelse, kurser og omskoling (f.eks.
ved at en opgørelse over den kønsmæssige
fordeling af uddannelsesmidler forelægges til
drøftelse i SU).
- Fokus på at
fremme en ligelig kønsrepræsentation og
lønudviling inden for visse medarbejdergrupper.
Der er ingen formkrav til udarbejdelsen af
ligelønsredegørelsen, men det forudsættes, at
arbejdsgiveren og virksomhedens
lønmodtagerrepræsentanter er enige om indholdet og
udformningen af redegørelsen.
Hvis en virksomhed med mindre end 35 ansatte
efter aftale med lønmodtagerne udarbejder en
ligelønsredegørelse, skal lønmodtagerne
inddrages i arbejdet med ligelønsredegørelsen
på samme måde, som hvis der havde været en
lønmodtagerrepræsentant i virksomheden.
I forslaget til en ny § 5 b indføres en generel ret for
den enkelte lønmodtager til af sin arbejdsgiver at få
oplyst hvilken DISCO-kode eller en tilsvarende kode i forbindelse
med indberetning af lønoplysninger, som arbejdsgiveren har
registreret den pågældende under.
Hvis en lønmodtager skal have mulighed
for at vurdere, om der er kønsbestemte lønforskelle i
mellem lønmodtagerens egen løn og en
lønmodtager af modsat køn i samme arbejdsfunktion, er
det afgørende, at den pågældende ved, hvilken
DISCO-kode/arbejdsfunktion, som arbejdsgiveren indberetter til
Danmarks Statistik eller en arbejdsgiverorganisation. Desuden er
kendskab til egen DISCO-kode et væsentligt redskab til at
løfte den delte bevisbyrde i en eventuel
ligelønssag.
Lønmodtageren har krav på at
få oplyst det mest detaljerede gruppeniveau, som den
pågældende er registreret under.
Hvis lønstatistikken bygger på
DISCO-klassifikationen, indebærer dette, at
lønmodtageren får ret til at få oplyst, hvilken
DISCO-kode arbejdsgiveren har anvendt ved indberetningen af
lønoplysninger til Danmarks Statistik eller en
arbejdsgiverorganisation. Ved at kende sin
DISCO-kode/arbejdsfunktion, vil lønmodtageren også
have mulighed for at gøre opmærksom på, hvis den
pågældende er uenig i arbejdsgiverens valg af
DISCO-kode/arbejdsfunktion.
Til nr.
4
Det foreslås, at det fastsættes i
§ 6 b, stk. 1, at en virksomhed
kan straffes med bøde, hvis pligten til at selv at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik i medfør af § 5
a, stk. 2, ikke overholdes. Manglende overholdelse af pligten til
at udarbejde kønsopdelt lønstatistik kan også
straffes med bøde efter de gældende regler.
Det foreslås som noget nyt, at
virksomhedens manglende overholdelse af pligten til at orientere
lønmodtagerne om, at virksomheden er omfattet af reglerne om
kønsopdelt lønstatistik, pligten til at sikre
muligheden for at drøfte kønsopdelt
lønstatistik og pligten til at udlevere kønsopdelt
lønstatistik i medfør af § 5 a, stk. 4, kan
straffes med bøde.
Det foreslås ligeledes, at virksomhedens
manglende overholdelse af de supplerende pligter i § 5 a, stk.
6, for virksomheder, der udarbejder egen kønsopdelt
lønstatistik, kan straffes med bøde.
Der henvises til straffelovens kapitel 5 om
juridiske personers strafansvar.
Det foreslås desuden, at
lønmodtagere/lønmodtagerrepræsentanter, der
videregiver en kønsopdelt lønstatistik, der er
modtaget som fortrolig, til uvedkommende, jf. stk. 7, kan straffes
med bøde. Dette er også en videreførelse af
gældende ret.
Til § 2
Det foreslås i stk.
1 og stk. 2, at loven
træder i kraft den 1. januar 2015, således at Danmarks
Statistik eller en arbejdsgiverorganisation senest den 1. september
2016 udarbejder kønsopdelt lønstatistik efter denne
lov på baggrund af lønoplysninger indsamlet i
2015.
Ikrafttrædelsesbestemmelsens formulering
sikrer, at de nye regler om kønsopdelt lønstatistik
alene finder anvendelse for data, der foreligger og/eller indsamles
fra tidspunktet for reglernes ikrafttræden. Det vil sige, at
reglerne ikke finder anvendelse for lønoplysninger, der
hidrører fra perioder, der ligger forud for den 1. januar
2015.
Ved fastlæggelsen af
ikrafttrædelsestidspunktet er der henset til udtalelse fra
Folketingets Ombudsmand af 6. juli 1999, hvori Ombudsmanden blandt
andet udtaler, at »tidspunktet for ikrafttrædelse af en
lovbestemmelse om ny statistik også normalt antages at
være det tidspunkt hvorfra data til statistikken skal
indsamles. Denne opfattelse vil i den konkrete sag føre til
at data til kønsopdelt lønstatistik først skal
indsamles og registreres fra lovens ikrafttræden 1. januar
2007, og at den første statistik derfor vil være for
året 2007.«
Det foreslås, at der i stk. 3 fastsættes en
overgangsbestemmelse, hvorefter de hidtil gældende regler om
kønsopdelt lønstatistik for arbejdsgivere med mindst
35 ansatte finder anvendelse for kønsopdelt
lønstatistik udarbejdet i 2015 på baggrund af
lønoplysninger indsamlet i 2014.
Det foreslås, at der i stk. 4 indsættes en
overgangsbestemmelse, således at lovforslaget ikke i
første omgang griber ind i kollektive aftaler eller
overenskomster om kønsopdelt lønstatistik.
Det foreslås derfor, at loven ikke
finder anvendelse på kønsopdelt lønstatistik
udarbejdet i medfør af regler om kønsopdelt
lønstatistik i kollektive aftaler eller overenskomster
indgået inden den 1. januar 2015. For sådanne
statistikker har loven først virkning fra det tidspunkt, til
hvilket den pågældende aftale eller overenskomst kan
opsiges til ophør.
Det vil sige, at ændringen af reglerne
om kønsopdelt lønstatistik senest får virkning
på det tidspunkt, hvor overenskomsten i henhold til dens
opsigelsesbestemmelse kan ophøre, uanset om
overenskomstparterne faktisk opsiger overenskomsten til
ophør. Overgangsbestemmelsen kræver således
ikke, at der iværksættes frigørelseskonflikt.
Der kan således indtil dette tidspunkt lovligt ageres i
henhold til overenskomstens bestemmelser om kønsopdelt
lønstatistik.
Overgangsbestemmelsen svarer
indholdsmæssigt til overgangsbestemmelsen i
forskelsbehandlingsloven, jf. ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovbekendtgørelse nr. 1349 af 16. december 2008 om
ændring af aldersgrænsen for aftaler om fratræden
(§ 5 a).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om lige løn til mænd og
kvinder, jf. lovbekendtgørelse nr. 899 af 5. september 2008,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
… | | | Stk. 2-4.
… | | | Stk. 5.
Bestemmelserne i § 5 a finder ikke anvendelse, i det omfang en
tilsvarende forpligtelse følger af en kollektiv
overenskomst. | | 1. I § 1, stk. 5, ændres
»forpligtelse« til: »forpligtelser og
rettigheder«. | | | | § 3. En
arbejdsgiver må ikke afskedige eller udsætte en
lønmodtager, herunder en
lønmodtagerrepræsentant, for anden ugunstig behandling
fra arbejdsgiverens side som reaktion på en klage, eller
fordi lønmodtageren eller
lønmodtagerrepræsentanten har fremsat krav om lige
løn, herunder lige lønvilkår, eller fordi denne
har videregivet oplysninger om løn. En arbejdsgiver må
ikke afskedige en lønmodtager eller en
lønmodtagerrepræsentant, fordi denne har fremsat krav
efter § 5 a, stk. 1. Stk. 2-3.
… | | 2. I § 3, stk. 1, 2. pkt., ændres
»§ 5 a, stk. 1« til: »§ 5 a, stk. 2,
stk. 4-6, og § 5 b«. | | | | § 5 a. En
arbejdsgiver med mindst 35 ansatte skal hvert år udarbejde en
kønsopdelt lønstatistik for grupper med mindst 10
personer af hvert køn opgjort efter den 6-cifrede DISCO-kode
til brug for høring og information af de ansatte om
lønforskelle mellem mænd og kvinder på
virksomheden. Dette gælder dog ikke virksomheder i brancherne
landbrug, gartneri, skovbrug og fiskeri. Hvis den
kønsopdelte lønstatistik af hensyn til virksomhedens
legitime interesser er modtaget som fortrolig, må
oplysningerne ikke videregives. | | 3. § 5 a ophæves og i stedet
indsættes: »§ 5 a.
Danmarks Statistik sender hvert år inden den 1. september
uden beregning for virksomheden kønsopdelt
lønstatistik for hele eller dele af virksomheden, når
virksomhedens indberetning af lønoplysninger gør det
muligt og viser, at virksomheden beskæftiger
lønmodtagere svarende til mindst 10
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder.
Indberetter en virksomhed lønoplysninger til en
arbejdsgiverorganisation, sender arbejdsgiverorganisationen
ligeledes inden den 1. september kønsopdelt
lønstatistik til virksomheden, når indberetningen
gør det muligt. Virksomheden er ikke forpligtet til at
anvende den modtagne kønsopdelte lønstatistik, jf.
stk. 4, men skal i så fald selv udarbejde kønsopdelt
lønstatistik, jf. stk. 3. | Stk. 2. Den
kønsopdelte lønstatistik efter stk. 1 skal
opgøres for medarbejdergrupper med en detaljeringsgrad
svarende til den 6-cifrede DISCO-kode. Arbejdsgiveren har i
øvrigt pligt til at redegøre for statistikkens
udformning og for det anvendte lønbegreb. | | Stk. 2. En
virksomhed skal udarbejde kønsopdelt lønstatistik for
hele eller dele af virksomheden for et kalenderår, når
virksomheden i det pågældende år
beskæftigede lønmodtagere svarende til mindst 10
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder,
og a) virksomheden ikke har overholdt pligten
til at indberette lønoplysninger for det
pågældende år til Danmarks Statistik, jf. lov om
Danmarks Statistik, eller til en arbejdsgiverorganisation,
eller b) virksomheden har overholdt pligten til at
indberette lønoplysninger for det pågældende
år til Danmarks Statistik, jf. lov om Danmarks Statistik,
eller til en arbejdsgiverorganisation, men ikke har modtaget
kønsopdelt lønstatistik for det
pågældende år inden den 1. september det
efterfølgende år. | Stk. 3.
Virksomheder, der indberetter til den årlige
lønstatistik hos Danmarks Statistik, kan uden beregning
rekvirere en kønsopdelt lønstatistik efter
stk. 1 fra Danmarks Statistik. | | Stk. 3.
Kønsopdelt lønstatistik skal omfatte alle
lønmodtagere i virksomheden, der aflønnes efter
arbejdet tid. Statistikken skal omfatte en periode på 12
måneder og vise lønforskellen mellem mænd og
kvinder i medarbejdergrupper opgjort efter klassifikationen
DISCO-08 eller et tilsvarende klassifikationssystem, når der
er mindst 3 mænd og 3 kvinder på et givet
DISCO-gruppeniveau eller tilsvarende gruppeniveau. Et anvendt
lønbegreb skal omfatte alle lønmodtagere i
lønstatistikken. | Stk. 4.
Arbejdsgiverens forpligtelse til at udarbejde en kønsopdelt
lønstatistik efter stk. 1 bortfalder, hvis
arbejdsgiveren indgår aftale med de ansatte på
virksomheden om at udarbejde en redegørelse.
Redegørelsen skal både indeholde en beskrivelse af
vilkår, der har betydning for aflønning af mænd
og kvinder på virksomheden, og konkrete handlingsorienterede
initiativer, der kan have et forløb på op til 3
års varighed, og den nærmere opfølgning
herpå i redegørelsens periode. Redegørelsen
skal omfatte alle virksomhedens medarbejdere og behandles i
overensstemmelse med reglerne i § 4 i lov om information
og høring af lønmodtagere eller i reglerne i en
kollektiv overenskomst, som træder i stedet for lov om
information og høring af lønmodtagere.
Redegørelsen skal senest være udarbejdet inden
udgangen af det kalenderår, hvor pligten til at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik bestod. | | Stk. 4. Modtager
eller udarbejder en virksomhed kønsopdelt
lønstatistik, skal virksomheden: a) Orientere lønmodtagerne om, at
virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt
lønstatistik senest 2 måneder efter, at statistikken
er modtaget eller udarbejdet. b) Udlevere kønsopdelt
lønstatistik til virksomhedens
lønmodtagerrepræsentanter senest 2 måneder
efter, at statistikken er modtaget eller udarbejdet. Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager,
senest 2 måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Virksomheden kan af hensyn til virksomhedens legitime interesser
beslutte, at statistikken er fortrolig. c) Sikre muligheden for at drøfte den
kønsopdelte lønstatistik senest 2 måneder efter
en lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er der
ikke en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden,
skal virksomheden sikre muligheden for at drøfte
statistikken, senest 2 måneder efter en lønmodtagers
anmodning herom. | | | Stk. 5. En
lønmodtagerrepræsentant kan rejse krav om, at
kønsopdelt lønstatistik behandles i overensstemmelse
med lov om information og høring af lønmodtagere
eller en kollektiv overenskomst, jf. § 3 i lov om information
og høring af lønmodtagere, når virksomheden er
omfattet af nævnte lov eller overenskomst. Er der ikke valgt
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, kan
en lønmodtager rejse krav efter 1. pkt. | | | Stk. 6.
Udarbejder virksomheden kønsopdelt lønstatistik i
medfør af stk. 1, 3. pkt., eller stk. 2, skal virksomheden
udover pligterne i stk. 4 endvidere: a) Færdiggøre statistikken
senest 1 år efter udgangen af den periode, som statistikken
vedrører. b) Redegøre for statistikkens
udformning og det anvendte lønbegreb, senest 2 måneder
efter en lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er
der ikke en lønmodtagerrepræsentant på
virksomheden, skal virksomheden redegøre for statistikkens
udformning og det anvendte lønbegreb, senest 2 måneder
efter en lønmodtagers anmodning herom. c) Udlevere kønsopdelt
lønstatistik modtaget fra Danmarks Statistik, senest 2
måneder efter en lønmodtagerrepræsentants
anmodning herom. Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager,
senest 2 måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Virksomheden kan af hensyn til virksomhedens legitime interesser
beslutte, at statistikken er fortrolig. | | | Stk. 7. Har en
lønmodtagerrepræsentant eller en lønmodtager
modtaget kønsopdelt lønstatistik som fortrolig i
medfør af stk. 4, litra b, 3. pkt., eller stk. 6, litra c,
3. pkt., må statistikken ikke videregives til
uvedkommende. | | | Stk. 8.
Indgår virksomheden en aftale med lønmodtagerne i
virksomheden om at udarbejde en redegørelse om
ligeløn, finder stk. 1, 3. pkt., og stk. 2-6, ikke
anvendelse. En redegørelse om ligeløn skal indeholde
en beskrivelse af vilkår, der har betydning for
aflønning af mænd og kvinder på virksomheden, en
handlingsplan med henblik på at forebygge eller mindske
lønforskelle mellem mænd og kvinder og den
nærmere opfølgning herpå. Redegørelsen
skal omfatte alle virksomhedens lønmodtagere og udarbejdes i
overensstemmelse med principperne i lov om information og
høring af lønmodtagere eller i en kollektiv
overenskomst, jf. § 3 i lov om information og høring af
lønmodtagere. Redegørelsen skal omfatte en periode
på 1-3 år og skal senest være udarbejdet inden
udgangen af kalenderåret, hvor pligten til at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik bestod. | | | | | | § 5 b. En
lønmodtager, der af sin arbejdsgiver er registreret under en
DISCO-kode eller en tilsvarende kode i forbindelse med indberetning
af lønoplysninger, har ret til at få oplyst denne
kode af arbejdsgiveren. | | | | § 6 b.
Overtrædelse af § 5 a, stk. 1, 1. og 3. pkt.,
straffes med bøde, medmindre højere straf
følger af anden lovgivning. Stk. 2.
… | | 4. § 6 b, stk. 1, affattes
således: »Medmindre højere straf
følger af den øvrige lovgivning, straffes med
bøde den, der overtræder § 5 a, stk. 3, stk. 5,
stk. 7 eller stk. 8.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. | | | Stk. 2.
Kønsopdelt lønstatistik udarbejdes første gang
efter denne lov af Danmarks Statistik eller en
arbejdsgiverorganisation senest den 1. september 2016 på
baggrund af lønoplysninger indsamlet i 2015. | | | Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på kønsopdelt
lønstatistik udarbejdet i 2015 på baggrund af
lønoplysninger indsamlet i 2014. For sådanne
statistikker finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse på kønsopdelt
lønstatistik udarbejdet i medfør af regler om
kønsopdelt lønstatistik i kollektive aftaler eller
overenskomster indgået inden den 1. januar 2015. For
sådanne statistikker har loven først virkning fra det
tidspunkt, til hvilket den pågældende aftale eller
overenskomst kan opsiges til ophør. |
|