Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 7. maj 2014
1. Ændringsforslag
Enhedslisten har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts
2014 og var til 1. behandling den 1. april 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Ligestillingsudvlaget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 31. oktober 2013 dette
udkast til udvalget, jf. LIU alm. del - bilag 12. Den 12. marts
2014 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 29
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener ikke, at det
er nødvendigt at stramme reglerne om kønsopdelt
lønstatistik, og finder det unødvendigt at indlemme
en lang række små og mellemstore virksomheder i
reglerne. Partierne mener, at en sådan ændring kun vil
være med til at belaste disse virksomheder med flere
administrative byrder, der forværrer deres konkurrenceevne.
Partierne undrer sig desuden over, at regeringen bl.a. begrunder
forslaget i, at der på nuværende tidspunkt ikke bliver
indberettet korrekt. V, DF og KF mener i stedet, at regeringen
burde tage hånd om dette problem, sådan at de
virksomheder, som i dag er forpligtet til at indberette
lønoplysninger, rent faktisk gør det.
V, DF og KF finder det yderst problematisk,
at lovforslaget medfører, at virksomheder med helt ned til
10 fuldtidsansatte, hvoraf tre er mænd og tre er kvinder,
hvert år skal indberette lønstatistik til Danmarks
Statistik. Bekymringen skyldes, at indberetninger ned til så
få personer kan være med til at krænke den
enkelte medarbejders ret til personlige lønoplysninger,
sådan som Datatilsynet har påpeget det i sit
høringssvar til lovforslaget. Desuden mener de tre partier,
at ændringen forringer kvaliteten af
lønstatistikkerne, da opgørelsesgrundlaget ikke vil
være tilstrækkeligt funderet.
V, DF og KF mener desuden, at lovforslaget
griber ind i nuværende og fremtidige overenskomster mellem
arbejdsmarkedets parter, sådan som det nævnes i
høringssvaret fra Dansk Arbejdsgiverforening.
Partierne er enige i, at ligeløn
på arbejdsmarkedet stadig skal være et
fokusområde, men politiske reguleringer skal foretages
på et sagligt, fagligt og fornuftigt grundlag, hvor respekten
for den enkelte medarbejder er i højsædet. Det mener
V, DF og KF ikke er tilfældet med dette lovforslag. Af de
nævnte årsager kan V, DF og KF ikke støtte
lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (S, RV og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke stemme for det af EL stillede
ændringsforslag. SF bemærker, at begge
arbejdsgiverforeninger i høringssvarene siger, at de selv
som forening i forvejen anvender det lønbegreb, som
også Danmarks Statistik benytter. Det mener SF er
tilstrækkelig garanti, og derfor mener vi ikke, at der er
behov for at tage den præcisering med, som
ændringsforslaget opridser. Præciseringen kunne desuden
utilsigtet risikere at bremse for f.eks. enkelte arbejdspladser,
der gerne vil arbejde med endnu mere retvisende
lønbegreber.
Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag. Uanset om det stillede
ændringsforslag bliver vedtaget, vil mindretallet stemme for
lovforslaget.
Enhedslisten støtter lovforslaget og
stemmer for det ændringsforslag, som vi har stillet.
Enhedslisten finder, at det er et godt lovforslag, men vores
ændringsforslag vil gøre det meget bedre.
Ændringsforslaget handler om lønbegreber, som vi
tidligere har diskuteret i forbindelse med den tidligere
Lønkommission. I bemærkningerne til lovforslaget
understreges det, at arbejdsgiverne har metodefrihed, når de
enten selv eller via deres arbejdsgiverforening udarbejder deres
lønstatistik. I høringsnotatet angiver ministeriet,
at Danmarks Statistik bruger lønbegrebet standardberegnet
timefortjeneste. Det er et kønsneutralt begreb. Imidlertid
benytter en del af arbejdsgiverne det såkaldte fortjeneste
pr. præsteret arbejdstime. Det betyder, at lønnen
vokser, når en kvinde tager en sygedag for at passe sit barn
eller går på barselsorlov. Når arbejdsgiverne
bruger deres metodefrihed til at bruge det sidstnævnte
lønbegreb, undergraver det den kønsopdelte
lønstatistik. Det er ikke hensigtsmæssigt, og
Enhedslisten har derfor stillet ændringsforslag om, at
lønstatistikken skal tage udgangspunkt i den
standardberegnede timefortjeneste.
Ud over dette ønsker Enhedslisten at
understrege, at den kønsopdelte lønstatistik er et
redskab, som kan bruges til at bekæmpe de uforklarlige
lønforskelle mellem mænd og kvinder. Men hvad er
baggrunden for den såkaldte forklarlige lønforskel?
Det handler jo først og fremmest om det kønsopdelte
arbejdsmarked. Vi kan citere fra de forskere, som var med i
Lønkommissionen, og om Finansministeriets såkaldte
objektive lønforskelle hedder det videre: »Det er i
denne forbindelse vigtigt at være opmærksom på,
at de »forklarede« andele ikke siger noget om, hvor
retfærdige eller uretfærdige lønforskellene er
på de enkelte områder«, jf.
»Lønforskelle mellem mænd og kvinder i 2007 -
analyser for Lønkommissionen, SFI 2010«. Et
fortvivlende punkt i den danske ligelønslov er den manglende
definition af arbejde af samme værdi. Det er et
væsentligt område, som vi vil tage op ved en senere
lejlighed.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 5 a affattes stk.
3, 3. pkt., således:
»Standardberegnet timefortjeneste
skal anvendes som lønbegreb for alle lønmodtagere i
lønstatistikken.«
[Obligatorisk anvendelse af
standardberegnet timefortjeneste som lønbegreb i
kønsopdelt lønstatistik]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring vil
det blive obligatorisk at anvende standardberegnet timefortjeneste
som lønbegreb i kønsopdelt lønstatistik.
Kollektive overenskomster i medfør af § 1, stk. 5, skal
på samme måde stille krav om standardberegnet
timefortjeneste som lønbegreb i lønstatistikken for
at kunne fravige § 5 a.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Prehn (S) Karin Gaardsted (S)
Troels Ravn (S) Astrid Krag (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Liv
Holm Andersen (RV) nfmd. Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Özlem Sara Cekic (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Louise Schack Elholm (V)
Karen Ellemann (V) Jane Heitmann (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Finn
Thranum (V) Mads Rørvig (V) Inger Støjberg (V) Fatma
Øktem (V) Pia Adelsteen (DF) Liselott Blixt (DF) Martin
Henriksen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA) fmd. Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 155
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra beskæftigelsesministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 155
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm. om, hvorvidt de
lønoplysninger, som virksomheder med helt ned til ti
fuldtidsbeskæftigede med lovforslaget pålægges at
skulle indberette til Danmarks Statistik eller en
arbejdsgiverorganisation, i forvejen er tilgængelige via
indberetninger til SKAT, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at oversende den analyse, der
ligger til grund for fastsættelsen af de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om ministeren som teknisk bistand
vil udarbejde et ændringsforslag, som indebærer, at
arbejdsgiver og arbejdsgiverforening ved udarbejdelse af deres
lønstatistik får pligt til at benytte det
kønsneutrale lønbegreb standardberegnet
timefortjeneste, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm., om ministeren mener, at lovforslaget
sikrer, at den lønmodtager, der ønsker fortrolighed
om sin løn, er sikret anonymitet, da lovforslaget ikke
udelukker, at virksomheden kan udarbejde en statistik med celler
på tre mænd og tre kvinder og løntal i
kr./øre (absolutte tal), til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil fremsende et
eksempel på en statistik for henholdsvis en virksomhed med ti
ansatte og en med 100 ansatte, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at oplyse antallet af
ligelønssager ved domstole/faglig voldgift de seneste 10
år, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvor mange kollektive
overenskomster der har implementeret den gældende
ligelønslovs § 5 a, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om der ikke er tale om et
regeringsindgreb i kollektive overenskomster, når kollektive
overenskomster, der har implementeret den gældende
ligelønslovs § 5 a, er omfattet at lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvad baggrunden er for, at
kollektive overenskomster, der har implementeret den gældende
ligelønslovs § 5 a, er omfattet at lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om der har været rejst sager
om en virksomheds manglende efterlevelse af overenskomstens
bestemmelse af den eksisterende ligelønslovs § 5 a, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om arbejdsmarkedets parter i
fællesskab har anmodet om en ændring af deres
kollektive overenskomster, der har implementeret den gældende
ligeløns § 5 a, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvad baggrunden er for, at
lønstatistikken skal vise alle arbejdsfunktionerne, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om, når en medarbejder efter
forslaget har krav på at oplyse sin DISCO-kode, det så
gælder både den seks-cifrede, fire-cifrede,
tre-cifrede, to-cifrede og en-cifrede kode, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om at bekræfte, at lovforslaget
alene tager sigte at adressere den såkaldte uforklarlige
lønforskel, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm., om kønsopdelt
lønstatistik vil adressere det kønsopdelte
arbejdsmarked, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 16 | Spm., om regeringen finder, at det
kønsopdelte arbejdsmarked er et problem, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm., om regeringen har foretaget en
opgørelse over antallet af timer, den enkelte virksomhed
skal bruge, når den skal forberede sig og
efterfølgende drøfte statistikken med medarbejderne,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
en virksomhed i sin lønstatistik må bringe
lønoplysninger i kroner og øre for grupper på
tre medarbejdere, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om ministerens definition på et
regeringsindgreb i kollektive overenskomster, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om at oplyse, hvorvidt virksomheder
inden for et givent overenskomstområde, der har implementeret
den gældende ligelønslovs § 5 a i deres
nugældende kollektive overenskomster eller i øvrigt
har regler om kønsopdelt lønstatistik og ikke
får forhandlet denne overenskomstbestemmelse væk,
både er omfattet af overenskomstens krav om
lønstatistik og lønstatistik efter den nye § 5
a, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm., om ministeren som teknisk bistand
vil udarbejde et ændringsforslag, som indebærer, at
lovforslaget sikrer, at overenskomstbestemmelser, der implementerer
den gældende ligelønslovs § 5 a eller i
øvrigt har regler om kønsopdelt lønstatistik
inden den 1. januar 2015, ikke berøres af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm., om ministeren som teknisk bistand
vil udarbejde et ændringsforslag, som indebærer, at
lovforslaget sikrer, at overenskomstbestemmelser, der har
implementeret den gældende ligelønslovs § 5 a
eller i øvrigt har regler om kønsopdelt
løsstatistik, ophører og bortfalder fra det
tidspunkt, til hvilket den pågældende kollektive
overenskomst kan opsiges til ophør, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm., om ministeren kan uddybe L 155 -
svar på spm. 12 og f.eks. gennem et eksempel med en
virksomhed med ti ansatte forklare, hvordan en lønstatistik
med alle arbejdsfunktionerne og ikke alene DISCO-6 giver et bedre
redskab til at reducere kønsbestemte lønforskelle,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvorledes en virksomhed med ti
ansatte skal adressere det kønsopdelte arbejdsmarked med en
lønstatistik efter lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om at oplyse, om der er udarbejdet en
byrdemåling svarende til den, der refereres til i L 155 -
svar på spm. 2, og som redegør for virksomhedernes
ressourceforbrug, når de har fået den
kønsopdelte lønstatistik i hænde i henhold til
lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 26 | Spm. om at oplyse, om der inden for det
forslag til forordning om databeskyttelse, der i øjeblikket
forhandles i EU's Ministerråd, fortsat kan indhentes,
bearbejdes og udarbejdes lønstatistikker af Danmarks
Statistik, DA og Finanssektorens Arbejdsgiverforening, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om at oplyse, om det forslag til
forordning om databeskyttelse, der i øjeblikket forhandles i
EU's Ministerråd, vil forhindre, at der oplyses
lønoplysninger om medarbejdergrupper på tre personer,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om at redegøre for, om
oplysninger om løn i en arbejdsfunktion, der alene omfatter
tre personer, er lovlig efter persondataloven, jf. Datatilsynets
høringssvar, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om at redegøre for, hvordan
det sikres, at statistikkerne bliver udformet på en
måde, der ikke giver virksomhederne unødvendige
administrative byrder, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
|