Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 15. maj 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervs- og vækstministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2 og 4. Liberal Alliances medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts
2014 og var til 1. behandling den 25. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs- Vækst-
og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 10. juli 2013 dette udkast til
udvalget, jf. (folketingsåret 2012-13) ERU alm. del - bilag
319. Den 12. marts 2014 sendte erhvervs- og vækstministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 5 af udvalgets
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og
dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af erhvervs- og
vækstministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod det af Liberal Alliance stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 24
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Stk.
1 affattes således:
»Fondsmyndighed efter denne lov udøves
af Erhvervsstyrelsen.«
[Erhvervsstyrelsen bliver
fondsmyndighed for alle erhvervsdrivende fonde]
Til § 63
2) Stk. 1, 2.
pkt., affattes således:
»Utilbørlige bestyrelsesbeslutninger,
der strider imod lovgivningen eller vedtægten, er
ugyldige.«
[Præcisering af, at
utilbørlige bestyrelsesbeslutninger, der strider mod
lovgivningen eller vedtægten, er ugyldige]
Til § 133
Af et mindretal
(LA):
3) I
stk. 4 indsættes som 3. pkt.:
»Erhvervsdrivende fonde, der er stiftet
før denne lovs ikrafttræden, er undtaget fra § 1,
stk. 2.«
[Erhvervsdrivende fonde stiftet
før lovens ikræfttræden undtages fra
definitionen på en erhvervsdrivende fond i lovforslagets
§ 1, stk. 2]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
4) Stk.
5 udgår.
Stk. 6-15 bliver herefter stk. 5-14.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede § 24, stk. 1,
bliver Erhvervsstyrelsen fondsmyndighed for alle erhvervsdrivende
fonde.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 57, stk. 1, 1. pkt., i lov om erhvervsdrivende fonde
udøves fondsmyndigheden efter loven af erhvervs- og
vækstministeren (Erhvervsstyrelsen). Fondsmyndigheden efter
loven udøves dog af justitsministeren (Civilstyrelsen), hvis
fondens hovedformål hører under justitsministerens
område, eller hvis fonden har flere ligestillede
formål, der ikke hører under samme minister, jf.
§ 57, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Ændringsforslaget indebærer, at
fondsmyndigheden for de erhvervsdrivende fonde, der i dag har
Civilstyrelsen som fondsmyndighed, ved lovens ikrafttræden
overgår til Erhvervsstyrelsens fondsmyndighedskompetence.
Ændringsforslaget indeholder ikke en overgangsbestemmelse for
eksisterende fonde om, at disse fonde skal erklære, at de
ønsker at blive overflyttet til Erhvervsstyrelsen, jf.
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 4.
I januar 2013 var der registreret ca. 1.370
erhvervsdrivende fonde i Erhvervsstyrelsens it-system, hvoraf de
ca. 1.150 havde Erhvervsstyrelsen som fondsmyndighed, mens de
resterende ca. 220 erhvervsdrivende fonde havde Civilstyrelsen som
fondsmyndighed.
De seneste 5 år er der stiftet i
størrelsesordenen 40 erhvervsdrivende fonde årligt,
heraf 3-4 erhvervsdrivende fonde, for hvilke Civilstyrelsen - som
følge af angivelsen i vedtægterne af disse fondes
formål, jf. ovenfor - er fondsmyndighed.
Med ændringsforslaget om en samling
af fondsmyndigheden hos Erhvervsstyrelsen opnås
sagsbehandlingsmæssige og administrative fordele. Det
bemærkes i den forbindelse, at forslaget til en ny lov om
erhvervsdrivende fonde i vidt omfang bygger på selskabsloven,
hvorfor Erhvervsstyrelsens administration og fortolkning af denne
lov vil have stor betydning for administrationen og fortolkningen
af den nye erhvervsfondslov.
Ved at man samler fondsmyndigheden, vil
fondene i højere grad få en samlet indgang til den
myndighed, som varetager både de tilsynsmæssige og de
registreringsmæssige opgaver. Fremadrettet vil
kommunikationen både vedrørende de fondsretlige
forhold og i relation til f.eks. fondens regnskabsaflæggelse
og/eller de selskabsretlige forhold i de underliggende
dattervirksomheder ske med den samme myndighed.
Det bemærkes, at Justitsministeriet
fortsat, jf. lovens § 89, stk. 2, er permutationsmyndighed og
dermed skal samtykke til ændring af formål,
uddelingsformål og opløsning. Endvidere vil
Justitsministeriet fortsat være fondsmyndighed for de
ikkeerhvervsdrivende fonde.
Udgifterne til udøvelsen af
fondsmyndigheden er i dag gebyrfinansieret. Indtægterne fra
årsgebyret vedrørende de ca. 220 erhvervsdrivende
fonde, som hidtil har haft Civilstyrelsen som fondsmyndighed, vil
med ændringsforslaget om, at Erhvervsstyrelsen overtager
fondsmyndigheden, overgå til Erhvervsstyrelsen.
Til nr. 2
Med den foreslåede § 63, stk. 1,
2. pkt., vil det udtrykkeligt fremgå af lov om
erhvervsdrivende fonde, at utilbørlige
bestyrelsesbeslutninger, der strider mod lovgivningen eller
vedtægten, er ugyldige.
Den foreslåede bestemmelse skal
fortolkes i overensstemmelse med den foreslåede § 63,
stk. 1, 1. pkt., således, at utilbørlige
bestyrelsesbeslutninger, der er åbenbart egnet til at skaffe
medlemmer af ledelsen eller andre en fordel på fondens
bekostning, er ugyldige.
Til nr. 3
Som en overgangsregel foreslås det,
at erhvervsdrivende fonde, der er stiftet før denne lovs
ikrafttræden, bliver undtaget fra den foreslåede
definition på en erhvervsdrivende fond i lovforslagets §
1, stk. 2.
Den foreslåede overgangsordning
medfører, at disse erhvervsdrivende fonde ikke er omfattet
af definitionsbestemmelsen i lovforslagets § 1, stk. 2, men
skal bedømmes efter de almindelige fondsretlige
retsgrundsætninger, som er beskrevet nærmere i
betænkning nr. 1970/1982 om fonde.
Til nr. 4
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Af det fremsatte lovforslag indgår i
§ 133 en overgangsordning, hvorefter eksisterende
erhvervsdrivende fonde med Civilstyrelsen som fondsmyndighed i en
periode på 6 måneder kan overgå til
Erhvervsstyrelsens som fondsmyndighed. Konsekvensen af
ændringsforslaget, hvorefter § 133, stk. 5 udgår,
er, at alle erhvervsdrivende fonde ved lovens ikrafttræden
vil få Erhvervsstyrelsen som fondsmyndighed.
Benny Engelbrecht (S) Julie
Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Peder Christensen (S) Ole
Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)
Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 154
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Tidspunkt for politisk drøftelse og
betænkningsafgivelse er udsat | 6 | Henvendelse af 6/5-14 fra FSR - Danske
Revisorer | 7 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 8 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 154
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad ministerens holdning er til
at sikre, at nystiftede erhvervsdrivende fonde fremadrettet alle
skal have samme fondsmyndighed, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil belyse forholdet
mellem Civilstyrelsen og Erhvervsstyrelsen som fondsmyndighed, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om den i § 133, stk. 4,
foreslåede dispensationsmulighed gælder for
erhvervsdrivende fonde stiftet før 1985, som allerede har en
dispensation, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om baggrunden for, at det kun er
erhvervsdrivende fonde, som registreres i et offentligt register,
og som der dermed er åbenhed om, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om ministerens holdning til at
tydeliggøre skærpelsen af fondsbegrebet, hvor det
klart fremgår, at den tilsvarende skærpelse af
fondsbegrebet ikke gælder eksisterende fonde, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om der kan opstå tvist om,
hvorvidt en forklaring er en »egentlig forklaring«,
»åbenbart grundløs« eller »uden
mening«, til erhvervs- og væksministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvad begrundelsen er for, at
ministeren har valgt at opretholde to særskilte
fondsmyndigheder og -systemer, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, der sikrer, at eksisterende fonde ikke skal
ændre den nuværende bestyrelses sammensætning,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvad der menes med betegnelsen
»direktør« i f.eks. lovforslagets § 37,
stk. 5, idet denne betegnelse anvendes i forskellig betydning i
henholdsvis dansk og international erhvervsliv, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren vil fremsætte
ændringsforslag, med henblik på at henvisningen til
vedtægten vedrørende ugyldige bestyrelsesbeslutninger
fjernes, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm., om ministeren vil belyse muligheden
for adgang til at klage over fondsmyndighedens sagsbehandling, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om teknisk bistand til udformning af
et ændringsforslag, der sikrer, at der kun er én
fondsmyndighed for erhvervsdrivende fonde, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/5-14 fra FSR - Danske Revisorer, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
5 af udvalgets spørgsmål
til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og svarene er
optrykt efter ønske fra V.
Spørgsmål 5:
Hvad er ministerens holdning til at
tydeliggøre, at skærpelsen af fondsbegrebet (hvorved
der fremover skal være mindst 1/3 af fondes
bestyrelsesmedlemmer, der er uafhængige af fondens stifter)
ikke finder anvendelse på eksisterende fonde - ligesom i L
114, hvor det klart fremgår, at den tilsvarende
skærpelse af fondsbegrebet ikke gælder eksisterende
fonde?
Svar:
Antallet af uafhængige medlemmer af en
fonds bestyrelse er ikke konkret reguleret i erhvervsfondsloven,
men er udtryk for en retlig standard, som kan ændre sig i
takt med udviklingen inden for fondsområdet og
erhvervsreguleringen i øvrigt. Lovforslagets definition i
§ 1, stk. 2, stiller krav om »en i forhold til stifter
selvstændig ledelse«, hvilket er nærmere uddybet
i lovbemærkningerne. Definitionen baserer sig på den
gældende grundsætning om en selvstændig
ledelse.
Lovbemærkningernes omtale af kravet til
antal uafhængige medlemmer skal ses på baggrund af, at
Erhvervsstyrelsen i de seneste ca. 8 år i lyset af det fokus,
der har været på corporate governance inden for den
øvrige erhvervsregulering, har oparbejdet en praksis omkring
strammere krav til uafhængige bestyrelsesmedlemmer i de
erhvervsdrivende fonde. Dette både i de bestående fonde
som led i den konkrete sagsbehandling og ved registrering af nye
erhvervsdrivende fonde. Denne praksis har ført til, at
Erhvervsstyrelsen konkret har stillet krav om flere
uafhængige medlemmer i bestyrelser bestående af mange
medlemmer.
Udviklingen i Erhvervsstyrelsens praksis som
fondsmyndighed med skærpede krav til antallet af
uafhængige bestyrelsesmedlemmer blev behandlet og
støttet af Erhvervsfondsudvalget i deres rapport fra
2012.
Den foreslåede præcisering i
lovbemærkningerne af antallet af uafhængige
bestyrelsesmedlemmer i fondsbestyrelsen er således udtryk for
en kodificering af gældende praksis for de erhvervsdrivende
fonde. Der er derved ikke ændret på selve formuleringen
af fondsgrundsætningen om en uafhængig ledelse, jf.
lovforslagets § 1, stk. 2.
Bestemmelsen gælder for alle
erhvervsdrivende fonde, uanset om de er stiftet før eller
efter dette lovforslags vedtagelse. Dette skal som nævnt ses
på baggrund af, at der er tale om en kodificering af
Erhvervsstyrelsens skærpede administrative praksis i forhold
til uafhængige medlemmer af fondsbestyrelser, som har
været gældende for såvel allerede registrerede
som nye erhvervsdrivende fonde. Dette bevirker også, at den
foreslåede præcisering ikke vil medføre, at
Erhvervsstyrelsen vil stille krav om, at de eksisterende fonde skal
have ændret deres bestyrelsessammensætning, som
allerede afspejler praksis. Det vil dog være
nærliggende, at fondsbestyrelserne i lyset af den
foreslåede præcisering i lovbemærkningerne
overvejer, hvorledes bestyrelsens konkrete sammensætning
harmonerer hermed, og om man eksempelvis i forbindelse med en
naturlig udskiftning af fondens bestyrelsesmedlemmer bør
sikre en øget uafhængighed, f.eks. ved at se på
om antallet af uafhængige bestyrelsesmedlemmer er
tilstrækkeligt. Dette skal også ses i sammenhæng
med den foreslåede indførelse af anbefalinger for god
fondsledelse.
Det er også vigtigt at holde fast i, at
kravet om uafhængighed ikke betyder, at der er et generelt
forbud mod at have bestyrelsesmedlemmer, som står i et
afhængighedsforhold til stifter, men kravet medfører
alene, at der konkret skal være et passende antal medlemmer,
der opfylder uafhængighedskravet.
Spørgsmål 6:
Ifølge lovforslagets bemærkninger
til § 60, stk. 2, kan fondsmyndigheden give påbud til en
fondsbestyrelse, hvis en fondsbestyrelse »undlader« at
forholde sig til en anbefaling for god fondsledelse, eller hvis
bestyrelsen ikke anfører en »egentlig
forklaring« eller forklaringen er »åbenbart
grundløs« eller »uden mening«. Ministeren
bedes oplyse, om der ikke kan opstå tvist om, hvor vidt en
forklaring er en »egentlig forklaring«, er
»åbenbart grundløs« eller »uden
mening«, samt oplyse hvor meget det vil koste en fond at
klage til Erhvervsankenævnet. Ministeren bedes på denne
baggrund redegøre for, hvorfor påbud efter § 60,
stk. 2, er foreslået undtaget fra den generelle klageadgang,
og om det ikke ville være rimeligt af hensyn til fondenes
retssikkerhed, at fondsmyndighedens påbud efter det
foreslåede § 60, stk. 2, også kan påklages
til Erhvervsankenævnet.
Svar:
Et af elementerne i lovforslaget er, at der
nedsættes en uafhængig komité, som skal
udarbejde Anbefalinger til god Fondsledelse. Erhvervsfondsudvalget
drøftede emnet i deres rapport fra december 2012.
Anbefalingerne for god fondsledelse er,
ligesom anbefalingerne for god selskabsledelse, såkaldt
»soft law« og ikke udtryk for lovregler.
I lovforslaget er der stillet krav om, at
fondsbestyrelserne skal forholde sig til anbefalingerne efter
princippet »følg eller forklar«. Det betyder, at
fondsbestyrelsen kan vælge at følge en konkret
anbefaling eller afstå herfra. Hvis de vælger ikke at
følge en anbefaling, skal de forklare, hvad bestyrelsen i
stedet har valgt at gøre og hvorfor. Herved opnås den
ønskede åbenhed om ledelsesforholdene uden
detailregulering i loven. Anbefalinger medfører i forhold
til lovregler fleksibilitet, idet fondsbestyrelsen konkret kan
tilpasse kravene om åbenhed om fondens ledelsesforhold til
fondens forhold. Og samtidig sikrer kravet om gennemsigtighed, at
anbefalingerne kan få den ønskede effekt.
Hvis bestyrelsen har givet en forklaring
på, hvorfor man ikke følger en anbefaling, vil
fondsmyndigheden som udgangspunkt afholde sig fra at give
påbud. Forklaringen om, hvorfor og hvad man har gjort, skal
være reel og give omverdenen oplysning om forholdet, som
anbefalingen vedrører.
Hvis der derimod er tale om tilfælde,
hvor en fondsbestyrelse helt undlader at forholde sig til
anbefalingerne, eller kommer med en helt intetsigende forklaring,
må fondsmyndigheden som led i det generelle tilsyn med de
erhvervsdrivende fonde tage sagen op. I modsat fald vil man
risikere, at anbefalingerne om god fondsledelse ikke får
nogen effekt.
Det skal dog i denne forbindelse også
nævnes, at som i andre tilfælde vil fondsmyndigheden
indledningsvis gå i dialog med bestyrelsen, hvis denne ikke
forholder sig til en anbefaling, eller hvis en forklaring
umiddelbart er uden mening eller åbenbart grundløs.
Bestyrelsen vil således blive anmodet om en
redegørelse, og fondsmyndigheden vil som i dag være
underlagt et sædvanligt forvaltningsretligt krav om at sikre,
at der er et grundlag for eventuelt alligevel at udstede et
påbud.
Jeg forventer, at den kommende Komité
for god Fondsledelse som led i sit arbejde vil komme med
anvisninger og råd om, hvad der kan anses for forklaringer.
Samtidig vil Erhvervsstyrelsen som sekretariat for Komiteen
løbende orientere denne om sin praksis i forhold til
tilsynet med fondenes efterlevelse af anbefalingerne, herunder
reaktion på eventuelt manglende eller utilstrækkelige
forklaringer.
Efter lovforslagets § 130, stk. 1, vil
alle fondsmyndighedens afgørelser som udgangspunkt kunne
indbringes til Erhvervsankenævnet. Efter stk. 2 er dette dog
ikke tilfældet for bl.a. fondsmyndighedens påbud til en
bestyrelse om at redegøre for, hvorledes den forholder sig
til de af Komitéen for god Fondsledelse udarbejdede
anbefalinger. Baggrunden herfor er, at anbefalingerne som
nævnt ovenfor er udtryk for soft law, hvor der kan være
flere forskellige »rigtige« løsninger.
Erhvervsankenævnet har kompetence i forhold til
administration og fortolkning af en konkret lovgivning.
Erhvervsankenævnet er heller ikke rekursmyndighed i forhold
fortolkning af Anbefalinger om god Selskabsledelse, som er udgivet
af Komitéen for god Selskabsledelse.
Det følger af bekendtgørelse nr.
1154 af 18/12/1994 om Erhvervsministeriets Erhvervsankenævn,
at der med klagen til Erhvervsankenævnet skal følge et
gebyr på 4.000 kr. Ved klager over forhold, der ikke har
forbindelse med klagerens aktuelle eller fremtidige
erhvervsudøvelse, er gebyret 2.000 kr. Gives der klageren
helt eller delvis medhold i den indbragte klage, eller ændrer
den indklagede myndighed sin afgørelse i overensstemmelse
med klagerens påstand, kan nævnet eller formanden
på dets vegne træffe bestemmelse om hel eller delvis
tilbagebetaling af det indbetalte gebyr.
Spørgsmål 9:
Vil ministeren forklare, hvad der menes med
betegnelsen »direktør« i for eksempel
lovforslagets § 37, stk. 5, idet denne betegnelse anvendes i
forskellig betydning i henholdsvis dansk og international
erhvervsliv?
Svar:
Lov om erhvervsdrivende fonde omtaler fondens
ledelse, der består af en bestyrelse og eventuelt en
direktør (og hvis flere direktører, en direktion).
Efter lovforslagets § 42 er en direktør defineret som
en eller flere personer (en direktion), der står for den
daglige ledelse. Herved forstås de personer, der er
registreret som direktører i Erhvervsstyrelsens it-system,
jf. lovforslagets § 13, stk. 1. Det er alene de registrerede
direktører, som er pålagt lovens pligter og ansvar, og
som fremgår af fondens tegningsudskrift. Erhvervsstyrelsen
kan alene rette henvendelse til den eller de registrerede
direktører, som er daglig leder af fonden. Eventuelle andre
personer, som en fond (eller et selskab) kalder
»direktør«, er ikke kendt af Erhvervsstyrelsens
it-system, og vedkommende har ikke de pligter og ansvar, der
følger af loven (lovene).
Bestemmelsen i § 37, stk. 5 bygger
på Erhvervsfondsudvalgets forslag og svarer i tilpasset form
til selskabslovens §§ 117 og 118.
Det skal understreges, at der sagtens kan
være andre former for »direktører« (f.eks.
økonomidirektør) i såvel kapitalselskaber som i
erhvervsdrivende fonde, men disse »direktører«
har alene en stillingsfuldmagt og kan ikke generelt forpligte
kapitalselskabet eller fonden som direktører. De
pågældende direktører har derfor ikke de
pligter, som lovgivningen fastsætter for de registrerede
direktører i såvel selskabslovens som lov om
erhvervsdrivende fondes forstand.
Ovennævnte medfører, at i
forbindelse med fondsmyndighedens vurdering af, hvorvidt en person
kan være bestyrelsesformand i en erhvervsdrivende fond, tager
fondsmyndigheden udgangspunkt i de registrerede oplysninger, der er
på vedkommende i Erhvervsstyrelsens it-system.
Spørgsmål 11:
Vil ministeren belyse muligheden for
klageadgang over fondsmyndighedens sagsbehandling?
Svar:
Jeg skal bemærke, at det allerede i dag
er muligt at klage over fondsmyndighedens sagsbehandling, hvilket
følger af de almindelige forvaltningsretlige principper om
over-/underordnelsesforhold.
Over-/underordnelsesforholdet indebærer,
at en overordnet myndighed eksempelvis et departement har en
række styrings- og tilsynsbeføjelser inden for det
administrative hierarki.
Er der et over-/underordnelsesforhold vil
ministeriet kunne give den underordnede myndighed en instruks om,
hvordan sagsbehandlingen skal foregå. Der må ikke gives
instrukser, der forudsætter, at der handles i strid med
eksempelvis lovgivningen, og kravene for almindelig faglighed skal
deslige respekteres.
En eventuel klage over fondsmyndighedens
sagsbehandling skal på den baggrund indgives til den
overordnede myndighed, hvilket i forhold til de erhvervsdrivende
fonde vil sige til Erhvervs- og Vækstministeriet.
Der kan derudover til enhver tid klages til
Folketingets Ombudsmand, der ligeledes kan vælge af tage
sager op af egen drift.
Spørgsmål 13:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6.
maj 2014 fra FSR - Danske Revisorer, jf. L 154 - bilag 6.
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at det
med lovforslaget ikke er foretaget en stramning i forhold til de
nuværende regler. Lovforslaget medfører i relation til
uddelinger en videreførelse af de allerede gældende
regler. Samtidig bliver det fremadrettet muligt for bestyrelserne i
de erhvervsdrivende fonde at anvende det igangværende
års løbende overskud til uddelinger.
Det følger af den gældende lov om
erhvervsdrivende fonde, at en erhvervsdrivende fonds bestyrelse i
forbindelse med godkendelsen af fondens årsrapport - ligesom
i et aktie- eller anpartsselskab - skal beslutte, hvad fondens frie
midler i henhold til fondens årsrapport skal anvendes til. I
et aktie- eller anpartsselskab skal det besluttes, hvor stor en
andel der skal udbetales som ordinært udbytte til
kapitalejerne, og i en erhvervsdrivende fond skal det besluttes,
hvor stor en andel der skal uddeles til fondens
uddelingsformål.
Forslaget til den nye lov om erhvervsdrivende
fonde ændrer ikke herved. Det vil således fortsat
være sådan, at en erhvervsdrivende fonds bestyrelse i
forbindelse med godkendelsen af årsrapporten beslutter, hvad
årets uddelingsramme skal være. Når
uddelingsrammen er godkendt, kan bestyrelsen begynde at
udmønte uddelingerne. Der er naturligvis intet til hinder
for, at en del af udmøntningen sker samtidig med
godkendelsen af årsrapporten.
Jeg skal understrege, at det er rammen for
årets uddelinger, som skal godkendes sammen med
årsrapporten. Hvem bestyrelsen ønsker at uddele til,
kan så besluttes i løbet af året. Den del af
rammen, som undtagelsesvis ikke bliver udnyttet, overføres
til næste år.
Det er væsentligt for kreditorer og
andre, at det fremgår af årsrapporten hvor mange
midler, som er reserveret til uddelinger i det kommende år,
og som derfor vil fragå fondens formue. Hensynet er her det
samme som i kapitalselskaber.
Det nye i lovforslaget er, at bestyrelsen i en
erhvervsdrivende fond får mulighed for, efter godkendelsen af
årsrapporten, at forhøje den uddelingsramme, der blev
fastlagt i forbindelse med godkendelsen af årsrapporten, da
det bliver muligt at uddele overskud og frie reserver, der er
opstået eller blevet frigjort efter den periode, der senest
er aflagt årsrapport for. I sådanne tilfælde er
der krav om udarbejdelse af en mellembalance, hvilket svarer til de
gældende krav, når et aktie- eller anpartsselskab
udbetaler ekstraordinært udbytte.
I relation til henvendelsen fra FSR - Danske
Revisorer kan jeg således bemærke, at der ikke er tale
om en skærpelse af det gældende regelsæt, men
derimod en videreførelse af hvad der allerede er muligt i
dag - suppleret med nogle forbedrede muligheder, således som
Erhvervsfondsudvalget havde foreslået.
En række fondsbestyrelser har formentlig
ikke været fuldt opmærksomme på anvendelse af de
nævnte regler, og jeg kan oplyse, at Erhvervsstyrelsen derfor
vil udarbejde en vejledning om den praktiske anvendelse af reglerne
om overskudsanvendelse i erhvervsdrivende fonde.