Fremsat den 12. marts 2014 af
transportministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge
(Bemyndigelse til ændringer af
Ringsted Station med dertil hørende anlæg)
§ 1
I lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af
en jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transportministeren bemyndiges til at foretage ændringer af
Ringsted Station med dertil hørende anlæg.«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 3.
2. I
§ 1 indsættes som 2.
pkt. i stk. 3:
»Kort over ændringerne vedr. Ringsted
Station fremgår af bilag 1 a.«
3. I
§ 2, 2. pkt. ændres
»bilag 2 og 3« til: »bilag 2-5«.
4. Som
bilag 1 a, 4 og 5 indsættes bilag 1, 2 og 3 til denne
lov.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
»Bilag 1 a
Ombygning af Ringsted Station med
dertil hørende anlæg
«
Bilag 2
»Bilag 4
Naturlokaliteter
«
Bilag 3
»Bilag 5
Kulturhistoriske forhold
«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Transportministeriets
overvejelser | | 3.1. | Trafikale forbedringer
og muligheder | | 3.2. | Tidsplan | | 3.3. | Anlæggets
udformning og linjeføring | | 3.4. | Trafikale forhold i
anlægsfasen | | | 3.4.1. | Togtrafikken | | | 3.4.2. | Veje og
stier | 4. | Ekspropriationer | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | Miljømæssige konsekvenser | | 8.1. | Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen | | | 8.1.1. | Visuelle forhold og
arkitektur | | | 8.1.2. | Støj og
vibrationer | | | 8.1.3. | Emissioner | | | 8.1.4. | Naturforhold | | 8.2. | Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen | | | 8.2.1. | Støj og
vibrationer | | | 8.2.2. | Grundvand og
drikkevand | | | 8.2.3. | Natur og
overfladevand | | | 8.2.4. | Affald, ressourcer og
råstoffer | | | 8.2.5. | Jordforurening | | | 8.2.6. | Jordhåndtering | | | 8.2.7. | Kulturhistoriske
forhold | | | 8.2.8. | Rekreative
interesser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Høring | 11. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning
Det foreslås, at transportministeren
bemyndiges til at foretage ændringer af Ringsted Station med
dertil hørende anlæg.
Med henblik på at skabe mulighed for at
kunne øge hastigheden gennem Ringsted Station
påtænkes bemyndigelsen udnyttet således, at
Ringsted Station med dertil hørende anlæg ombygges ved
at etablere en ny jernbanebro vest for Ringsted Station med nye
spor mod Odense henover broen og etablering af nye spor mod
Næstved under broen. Endvidere anlægges nye spor i
eksisterende niveau mod henholdsvis Odense og Næstved samt et
nyt mindre godsspor øst for Ringsted Station.
Kort over de forventede ændringer af
Ringsted Station med dertil hørende anlæg, herunder
forløb af spor og placering af ny jernbanebro, fremgår
af bilag 1 a til loven.
2.
Baggrund
Ved lov nr. 527 af 26. maj 2010 blev
transportministeren bemyndiget til at anlægge en ny
jernbanestrækning mellem København og Ringsted over
Køge med dertil hørende anlæg. Anlægget
af jernbanen, der har fået betegnelsen »Den nye bane
København-Ringsted«, er en del af transportaftalen af
22. oktober 2009 »En moderne jernbane« og aftalen af
29. januar 2009 om »En grøn transportpolitik«
mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance.
Anlægsarbejdet er under udførelse
af Banedanmark efter delegation fra transportministeren.
Som konsekvens af lovforslaget vil det blive
muligt at hæve hastigheden fra 120 km/t til 200 km/t gennem
Ringsted for gennemkørende tog mellem den nye bane
København-Ringsted og Odense. Derved reduceres rejsetiden
mellem København og Odense med ca. 1 minut. Hvis det er
muligt at bygge sporene fra den nye bane København-Ringsted
til 230 km/t frem for 200 km/t fra Østre Ringvej og ind til
stationsområdet, forventes dette medtaget i ombygningen af
Ringsted Station. Dette vil dog forudsætte, at udgiften
hertil er marginal og kan afholdes inden for det afsatte
beløb til ombygningen af Ringsted Station. Herved kan
opnås en mere glidende overgang fra den nye bane
København-Ringsted, som anlægges til en
maksimalhastighed på 250 km/t. Ombygningen vil reducere
trafikale konflikter for tog, der kører ud fra Ringsted
Station mod henholdsvis Næstved og Odense. Derved vil
regulariteten blive forbedret, hvilket medvirker til at realisere
målet om en rejsetid på 1 time mellem København
og Odense. Endelig vil de forventede ændringer forbedre
kapaciteten.
Beslutningen om at ombygge Ringsted Station
med henblik på hastighedsopgradering er en del af den
politiske aftale »En ny Storstrømsbro,
Holstebromotorvejen mv.« af 21. marts 2013 mellem regeringen
(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti. I aftalen er afsat 346 millioner kr. (i
2013-priser) til anlægget, der påtænkes
finansieret fra Infrastrukturfonden.
Ved at igangsætte anlægget nu og
koordinere det med etableringen af den nye bane
København-Ringsted kan der opnås en samlet besparelse
på ca. 90 millioner kr.
Kort over ombygningen, herunder
forløbet af nye spor og placeringen af ny jernbanebro,
fremgår af bilag 1 a til loven. Anlægsarbejdet
forventes udført af Banedanmark efter delegation fra
transportministeren.
De primære anlæg
påtænkes placeret i den vestlige del af den
nuværende station og hovedsagelig inden for banens areal. Der
påtænkes dog også ekspropriation af enkelte
private arealer til baneanlægget.
Den påtænkte ombygning har i
sommeren og efteråret 2013 gennemgået en omfattende
VVM-analyse. Herigennem er der foretaget undersøgelser og
vurderinger af anlæggets konsekvenser for miljøet og
omgivelserne i øvrigt. Anlægget (benævnt
Hastighedsopgradering gennem Ringsted) var i første
offentlige høring, den såkaldte
idéfasehøring, fra 21. juli til 11. august 2013 og
anden offentlige høring fra 1. oktober til 6. november 2013
forud for miljøredegørelsen, der blev udgivet i
november 2013. Høringsnotat, der blev udarbejdet på
grundlag af de afgivne høringssvar, blev udgivet i december
2013.
På baggrund af bemærkninger fra
godsoperatører i forbindelse med den offentlige
høring forud for miljøredegørelsen
påtænkes desuden etableret et nyt mindre godsspor
øst for Ringsted Station. Udgiften hertil forventes at kunne
afholdes inden for det samlede budget for den ny jernbane
København-Ringsted.
Det bemærkes, at de gældende
regler i lov om anlæg af en jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge vedr.
beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, støj samt
ekspropriation også finder anvendelse i forbindelse med
ændringerne af Ringsted Station.
3.
Transportministeriets overvejelser
3.1.
Trafikale forbedringer og muligheder
Forløbet af den nye bane
København-Ringsted ind på Ringsted Station vil ske
således, at der via den nye jernbanebro opnås 200 km/t,
evt. op til 230 km/t ved den østlige indføring, som
nævnt i afsnit 2, gennem hele stationen for banen mod Odense.
Øvrige spor bibeholder hastighed på op til 120 km/t.
Hermed opnås en reduktion i køretiden på ca. 1
minut for gennemkørende tog mellem den nye bane
København-Ringsted og Odense. For de øvrige
forbindelser sker der generelt mindre reduktioner i
køretiden.
Den eksisterende bane fra Roskilde får
sit forløb til banen mod Næstved under den nye
jernbanebro, og de nuværende hastighedsforhold bevares.
Ombygningen af stationen vil muliggøre
kørsel fra den nye bane København-Ringsted gennem
Ringsted Station med 200 km/t. (evt. op til 230 km/t. ved den
østlige indføring) og mellem den eksisterende bane
fra Roskilde og banen mod Odense og omvendt med 120 km/t.
Tilsvarende etableres en forbindelse med banen fra Næstved
for tog, som skal videre til den nye bane
København-Ringsted.
Hastighedsopgraderingen gennem Ringsted vil
fjerne de væsentligste krydsningskonflikter og sikre en mere
flydende trafikafvikling igennem Ringsted Station. Der vil desuden
ske en forbedring af regulariteten og kapaciteten, og der vil kunne
opnås en større fleksibilitet i
køreplanlægningen, idet det vil være muligt at
planlægge tog fra Næstved og Odense til at
ankomme/afgå samtidig til og fra Ringsted Station. Derudover
kan en højere hastighed gennem Ringsted udnyttes til en
bedre køreplan og til reduktion af rejsetiden.
Som følge af terrænforskelle i
forbindelse med den kommende jernbanebro vest for Ringsted vil det
ikke være muligt at etablere en direkte indkørsel til
godsområdet (Ringsted Gods) fra Odense på samme
måde som i dag. For at lette adgangen til Ringsted Gods
påtænkes bl.a. på baggrund af høringssvar
vedr. miljøredegørelsen etableret et nyt
selvstændigt spor fra Ringsted Gods til spor 93-96 parallelt
med kommende hovedspor.
Herved opnås, at det ikke bliver
nødvendigt for godstog fra Odense at skifte
kørselsretning i hovedporet, inden de kan ankomme til
Ringsted Gods. Ændringen vil kunne skabe grundlag for en
kortere ekspeditionstid, mindre mandskabsforbrug og
beslaglæggelse af mindre kapacitet på hovedsporet.
Godstog kan anvende spor 93-96 som vendespor og fra disse
køre til Ringsted Gods uden at beslaglægge kapacitet
på hovedsporene. Sporet vil også kunne forbedre
rangeringsmulighederne mellem Ringsted Gods og spor 93-96
væsentligt.
3.2.
Tidsplan
Design- og udbudsfasen for anlægget
forventes at kunne gennemføres på 1½ år
og vil med sigte på at overholde tidsplanen skulle
påbegyndes primo 2014.
Selve anlægsaktiviteterne for
ombygningen af Ringsted Station med henblik på
hastighedsopgradering forventes påbegyndt i midten af 2015 og
afsluttet, således at anlægget er klar til brug i 2018
samtidig med, at den nye bane København-Ringsted
planlægges åbnet.
Anlægsarbejdet ved omlægning af
skinner udføres i stadier, så det skaber mindst mulig
gene for togtrafikken.
Overordnet starter anlægsarbejdet i
2015-16 med sporarbejder øst for Ringsted Station og vest
for Skellerødvej. I perioden 2016-18 arbejdes der desuden
med stationsområdet, broerne over Skellerødvej og
Ringsted Å, samt arbejdet med den nye jernbanebro på
baneområdet.
Eksproprierede arealer overtages af
Banedanmark i 2015. Geotekniske undersøgelser og
arkæologiske forundersøgelser vil blive igangsat
før ekspropriation efter § 21 e i den gældende
jernbanelov om adgang til mod erstatning at iværksætte
sådanne undersøgelser af udendørs arealer.
3.3.
Anlæggets udformning og linjeføring
I forbindelse med ombygningen af Ringsted
Station med henblik på hastighedsopgradering gennem Ringsted
påtænkes etableret en jernbanebro vest for Ringsted
Station, og en ombygning af spor og broer, som tillader
hastighedsopgradering til 200 km/t gennem Ringsted og op til 230
km/t øst for Ringsted Station. Endvidere
påtænkes etableret et nyt mindre godsspor øst
for Ringsted Station.
På Ringsted Station påtænkes
en ombygning af perronen mellem spor 4 og 5, hvor perronen
gøres bredere. Perronen er i dag ca. 7 m bred og forventes
udvidet med 2 m for at leve op til sikkerhedskrav ved passage af
tog, der kører 200 km/t. Der påtænkes desuden
flyttet et trappetårn med elevator og halvtag for at opfylde
sikkerhedsafstanden. Desuden forventes alle perronerne
forlænget. Ombygning af perronen mellem spor 4 og 5 foretages
i henhold til regler om tilgængelighed for handikappede.
For at gøre plads til en bredere perron
mellem spor 4 og 5 samt at få ændret forløbet af
skinner i øvrigt på Ringsted Station forventes flere
spor syd for perronerne på Ringsted Station omlagt.
En ny
jernbanebro vest for Ringsted Station
Vest for Ringsted Station påtænkes
etableret en jernbanebro, hvor togene mod Odense kan køre
over sporene mod Næstved. Endvidere etableres også spor
på begge sider af jernbanebroen. Banedæmningen
forventes udvidet både på nordsiden og sydsiden af
banen for at gøre plads til nye spor, og broen over Ringsted
Å forventes udvidet. Sporene under jernbanebroen forventes
sænket i forhold til terræn, så den maksimale
højdeforskel mellem sporene på henholdsvis bro og
Sydbanen bliver 8,5 m. Der forventes gjort plads til
støjskærme på den nye jernbanebro.
Den nye bro forventes planlagt på en
spunsvægkonstruktion. Der påtænkes etableret
sporomlægninger, så der skabes byggeplads til broen
mellem banen mod Næstved og banen mod Odense. Endvidere
påtænkes etableret adgang til biler og
materielleverancer via Skellerødvej og via en arbejdsvej
langs banen fra Ringsted Station.
Den sydligste af de to broer over
Skellerødvej forventes gjort bredere for at give plads til
nye spor fra Ringsted Station under jernbanebroen. Den nordligste
af de to broer over Skellerødvej forventes også
udvidet for at give plads til nye spor.
Sporene under Rønnedevej,
Næstvedvej og Sorøvej påtænkes
sænket for at skabe tilstrækkelig højde under
broen til køreledningsanlæg. Der forventes foretaget
en undersøgelse af mulighederne for hævning af broerne
ved Næstvedvej og Sorøvej som alternativ til
sporsænkning, hvilket vil blive afklaret i en senere
detailprojekteringsfase. Hvis der som påtænkt etableres
et nyt mindre godsspor, vil det medføre ombygning af broerne
ved Næstvedvej og Rønnedevej. Med hensyn til dette nye
mindre godsspor øst for Ringsted Station
påtænkes dette etableret med en længde på
ca. 650 m inden for det eksisterende baneareal, således at
forholdene for godshåndteringen ved stationen optimeres mest
muligt også efter ombygningen af Ringsted Station. Sporet
forventes at ligge syd for de kommende hovedspor og blive
tilsluttet hovedsporet mellem Rønnedevej og
Næstvedvej.
Anlægget vil desuden medføre, at
der skal etableres en ca. 520 m lang støttemur, samt at
broerne ved Rønnedevej og Næstvedvej skal
ombygges.
Et nyt
mindre godsspor
Det påtænkte nye godsspor skal ses
på baggrund af modtagne bemærkninger fra
godsoperatører til VVM-analysen. I forbindelse med
detailprojekteringen vil det nærmere blive overvejet, om
anlægget skal gennemgå en VVM-screening med henblik
på en vurdering af et evt. behov for en egentlig
VVM-redegørelse. Ændringen forventes på baggrund
af erfaringer fra lignende tilfælde ikke at
nødvendiggøre en ny VVM-redegørelse.
Det forventes, at anlægget af det nye
godsspor kan etableres inden for det eksisterende baneareal, men
det kan evt. vise sig nødvendigt at ekspropriere med
pålæg af servitutter om jordankre under privat ejendom.
Der vil i givet fald blive ydet fuld erstatning efter
gældende regler.
Endvidere forventes behov for permanente eller
midlertidige ekspropriationer af arealer relativt tæt ved
banen til at udvide banedæmningen samt tilgodese behovet for
arbejdspladser, arbejdsveje, jorddepoter m.v.
Arbejdspladser, arbejdsveje, jorddepoter m.v.
Der forventes behov for arbejdspladser til
anlægsarbejde ved broer og ved perronudvidelse og
-forlængelse. Endvidere er der behov for midlertidig
arealanvendelse til mellemdeponering af indbygningsegnet
overskudsjord, oplag af materialer, opstilling af skurvogne mv.
Langs banen påtænkes generelt anlagt en arbejdsvej med
en bredde på ca. 10 m. Vejadgang til byggepladserne vil blive
drøftet med Ringsted Kommune.
Vest for Ringsted Station påtænkes
etableret 5 mindre arbejdspladser, hvor eksisterende broer enten
skal ombygges, eller sporet skal justeres for at skabe
tilstrækkelig fritrumsprofil. Dertil kommer en
større arbejdsplads i området mellem banen mod
Næstved og banen mod Odense, hvor den nye jernbanebro
påtænkes etableret samt en materiale- og oplagsplads
på marken øst for Skellerødvej.
Ved stationsområdet påtænkes
etableret materiale- og oplagspladser på Banedanmarks areal.
Endvidere påtænkes en mindre arbejdsplads etableret ved
Næstvedvej i forbindelse med sænkning af sporene.
På marken øst for
Skellerødvej påtænkes en materiale- og
oplagsplads etableret. Arealet forventes endvidere benyttet som
afsætningsområde for jord. Der vil således
foregå forskellige aktiviteter med
entreprenørmateriel, herunder kørsel med jord og
diverse materialer. Aktivitet på pladsen knytter sig til
etablering af den nye jernbanebro og sporarbejde på banen mod
Næstved. Aktiviteternes varighed vurderes at være 6
måneder. Skal pladsen benyttes til oplag af jord, kan det i
detailprojekteringen overvejes at placere jorden, så den
skærmer i forhold til boligerne på
Skellerødvej.
Placering af udfletningen i forhold til
Ringsted Station, herunder forløbet af nye spor og
placeringen af ny jernbanebro, fremgår af bilag 1 a til
loven.
3.4.
Trafikale forhold i anlægsfasen
Den påtænkte omlægning af
spor vil blive tilrettelagt, så der kommer mindst mulig gene
for togtrafikken. Der vil dog ikke kunne undgås perioder med
spærringer af spor, samt gener for den lokale trafik på
vejene nær anlægsarbejdet.
3.4.1.
Togtrafikken
Omlægning af spor m.v. udføres
primært fra banen og planlægges udført på
tidspunkter, der minimerer påvirkningen af togdriften.
I 2015 forventes der udført
anlægsarbejde, som kræver enkelte sporspærringer.
Arbejdet vil blive planlagt således, at det ikke
medfører væsentlig påvirkning af
trafikafviklingen. I 2016 forventes en del ændringer af
togtrafikken på banen mod Odense, samt en del
weekendsporspærringer på banen mod Næstved. I
2017 vil der kun være ét spor til afvikling af trafik
på banen mod Næstved ved Ringsted Station.
3.4.2. Veje
og stier
Trafikken på veje, der krydser og ligger
nær banen, forventes kun påvirket i begrænset
omfang i anlægsfasen. Størsteparten af generne sker
som følge af kørsel med entreprenørmaskiner og
lastbiler med materiale til og fra arbejdspladserne. Der vil
forekomme få midlertidige spærringer på grund af
anlægsarbejder på broer, hvor bane og vej krydses.
Skellerødvej
Ved den nordlige del af Skellerødvej
(banen mod Odense) forventes den eksisterende sporbærende bro
udbygget med yderligere et spor. Der er tale om en bro med en smal
profil, så derfor må det påregnes, at vejen
lukkes for biltrafik, og at der kun opretholdes passage for cykler
og fodgængere i byggeperioden, der er estimeret til ca. 4
måneder.
Ved den sydlige del af Skellerødvej
(banen mod Næstved) forventes den eksisterende rammebro
udbygget, så den kan bære yderligere to spor. Vejen
sænkes under broen, men i hele anlægsperioden, der er
estimeret til ca. 5 måneder, vil der være åbent
for al trafik under broen, dog gennem et enkeltsporet
vejforløb.
Bro over
Ringsted Å
Bygværket forventes udvidet både
på nord- og sydsiden.
Der forventes etableret adgangsvej fra
Korsevænget til den nordlige udvidelse og fra
Skellerødvej til den sydlige.
Gangtunnelen langs Ringsted Å
opretholdes længst muligt. Ved tilrettelæggelse af
arbejdet tages der hensyn til, at gangtunnelen også anvendes
som skolesti, så lukninger begrænses mest muligt og
fortrinsvis i skolesommerferierne. I perioder vil stien ved
Ringsted Å være lukket for gennemgang. Perrontunnelen
ved Ringsted Station vil kunne anvendes i stedet.
Vestervej
Parkeringspladsen nord for Ringsted Station
ved Dagmarskolen påtænkes anvendt som arbejdsplads. Der
vil være en del trafik ind til arbejdspladsen.
Næstvedvej/Rønnedevej
Sporene under Næstvedvej
planlægges sænket ca. 20 cm. Det vil foregå uden
gener for trafikken på Næstvedvej og Rønnedevej.
Hvis det sporteknisk ikke kan lade sig gøre at sænke
sporene, er alternativet at hæve broen, hvilket vil
medføre, at Næstvedvej spærres i ca. 2
måneder. Hvis broen over Næstvedvej skal ombygges som
følge af etablering af nyt mindre godsspor, vil den blive
spærret delvist i en periode på ca. 2-3 måneder,
og der vil i den forbindelse blive etableret omvejskørsel
via Rønnedevej.
Der forventes etableret arbejdsplads i
området mellem sporene vest for postterminalen ved
sporoverkørsel fra Dyssegårdsvej.
4.
Ekspropriationer
I den gældende lov om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over Køge,
er der i overensstemmelse med grundlovens § 73 en hjemmel til
at erhverve de fornødne arealer til anlægget. Denne
hjemmel vil med vedtagelsen af nærværende lovforslag
også gælde for ændringerne af Ringsted
Station.
I forbindelse med etableringen af
ændringerne af Ringsted Station vil det eksisterende
baneareal blive udvidet, og der vil være behov for
arbejdsarealer, arbejdsveje og arealer, hvor der kan deponeres jord
i forbindelse med anlægsarbejdet.
En stor del af anlægsaktiviteterne vil
ligge inden for Banedanmarks egne arealer. Det vil dog være
nødvendigt at foretage både permanent og midlertidig
ekspropriation af private arealer og ejendomme.
Permanent ekspropriation foretages til nyt
sporareal samt udvidelse af dæmning ved nye/ændrede
broer og arealer til permanent oplagring af det overskudsjord, der
opstår i den sidste del af anlægsarbejdet. Behovet for
jorddeponeringsområder er fastlagt ud fra et skøn over
den forventede jordbalance og vil blive fastlagt endeligt senere i
anlægsarbejdet.
Der påregnes eksproprieret ca. 4,1 ha
permanent fra 14 matrikler. Heraf påregnes to ejendomme at
skulle totaleksproprieres.
Der vil blive foretaget ekspropriationer ved
Østre Ringvej, hvor der eksproprieres et areal til
jorddeponering syd for banen, og af arealer syd for den
eksisterende bane mellem Østre Ringvej og Ringsted Station,
som følge af baneudvidelsen. Herudover eksproprieres arealer
nord for banen på begge sider af Ringsted Å. Arealerne
skal bruges til den bredere dæmning som er en følge af
nye spor samt udbygning af broen over Ringsted Å. Syd for den
nye jernbanebro eksproprieres et større areal langs banen
mod Næstved. Arealet skal benyttes til henholdsvis
dæmningsanlæg og jorddeponering. Fra
Skellerødvej og 300 meter mod syd eksproprieres på
banens vestside til udbygning af banedæmningen.
Skellerødvej 16 totaleksproprieres til arbejdsplads og
sporudvidelse. På nordsiden af banen mod Odense eksproprieres
der til udvidelse af banedæmningen fra Skellerødvej og
150 meter mod vest. Skellerødvej 10 totaleksproprieres til
arbejdsplads og sporudvidelse.
Det forventes, at anlægget af det nye
mindre godsspor kan etableres inden for det eksisterende baneareal,
men det kan evt. vise sig nødvendigt at ekspropriere med
pålæg af servitut om jordankre under privatpersoners
ejendom.
Mindre ændringer i det anslåede
behov for eksproprierede arealer kan forekomme i forbindelse med
detailprojekteringen.
Anlægget af et ekstra spor
medfører, at der sker en forøgelse af områder
underlagt en tinglyst eldriftsservitut, der foreskriver
begrænsninger i beplantning, bebyggelse og lignende på
ejendomme af hensyn til køreledninger og
højspænding. Denne forøgelse af arealer, der
vil blive pålagt eldriftsservitut har primært
indflydelse på private ejendomme ved Korsevænget og
beplantning langs banen.
30 matrikler svarende til ca. 6,7 ha
påregnes berørt direkte af midlertidig ekspropriation.
De arealer, som eksproprieres midlertidigt til brug i
anlægsfasen, vil blive retableret og tilbageleveret til
ejerne, når anlægget er færdigt.
Erstatning for såvel midlertidig som
permanent ekspropriation, herunder pålæg af tinglyst
eldriftsservitut og servitut om jordankre, vil blive ydet efter
gældende regler. Udgifter, der vedrører det nye mindre
godsspor øst for Ringsted Station, afholdes inden for det
samlede budget for den nye jernbane København-Ringsted.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Merudgifterne til ombygning m.v. af Ringsted
Station er vurderet til 349 mio. kr. (i 2014-priser)
Forslaget indebærer udgifter for staten
til anlæg af den nye udfletning og til ekspropriation af de
for anlægget nødvendige arealer. Erstatning som
følge af ekspropriation vil finde sted i overensstemmelse
med lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Anlægsoverslag er udarbejdet efter Ny
Anlægsbudgettering som beskrevet i aktstykke 16 af 24.
oktober 2006. Resultatet er, at anlægsomkostningerne inkl.
reserver udgør 349 mio. kr. i 2014-priser.
De samlede
udgifter forventes at fordele sig som følger:
| | År: | Udgifter i mio. kr. (2014-priser) | 2014: | 21,8 | 2015: | 44,3 | 2016: | 137,6 | 2017: | 145,3 | | |
|
Ovennævnte beløb inkluderer ikke
udgiften til etableringen af det nye mindre godsspor øst for
Ringsted Station, idet udgiften hertil forventes afholdt inden for
det samlede budget til den nye jernbane
København-Ringsted.
Hvis en kommune vælger i tilknytning til
statens projekt at foretage ændringer, der ikke er indeholdt
i statens projekt, afholder den pågældende kommune selv
hele udgiften hertil og sørger for det evt. fornødne
plangrundlag. Hvis en kommune ønsker sådanne forslag
gennemført i en koordineret proces med statens projekt, er
det en forudsætning, at dette tidsmæssigt kan
gennemføres, og ikke medfører forsinkelse af statens
projekt. Banedanmark afgør, om det tidsmæssigt vil
være muligt at koordinere kommunens forslag med statens
projekt. Hvis kommunens forslag medfører øgede
udgifter for statens projekt, er det desuden et krav, at kommunen
afholder udgiften hertil.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Det påtænkte anlæg vil
øge mobiliteten på et bæredygtigt grundlag.
Forbedring af togbetjeningen på strækningen kan
øge mobiliteten for persontrafikken til gavn for
erhvervslivet.
Forslaget betyder, at eksisterende ledninger,
der ligger på gæsteprincip, vil skulle omlægges
for ledningsejernes regning, og det vurderes, at dette kan
beløbe sig til ca. 2-3 mio. kr. Gæsteprincippet er
betegnelsen for en udfyldende regel, der finder anvendelse, hvor
der uden vederlag er givet tilladelse til at anbringe en ledning
på en ejendom, der ikke tilhører ledningsejeren.
Reglen indebærer, at ledningsejeren som »
gæst« skal bekoste ledningsarbejder, der er
nødvendiggjort af arealejerens ændrede benyttelse af
det areal, hvor ledningen er anbragt. Det betyder fx, at en
ledningsejer, som ejer en ledning, hvor en flytning af ledningen er
nødvendiggjort af anlægget vedrørende
ombygningen m.v. af Ringsted Station, selv skal betale for
flytningen af ledningen. Dette gælder dog kun, hvis ledningen
ligger som »gæst«.
Der forventes ved Ringsted Å en
omlægning af vand og afløb op ad åen af hensyn
til udvidelsen af eksisterende baneareal, og omlægningen
forventes at kunne blive kompliceret. Arbejdet, der skal betales af
de private ledningsejere, vurderes at kunne beløbe sig til
ca. 1 mio. kr. Eksisterende gasledning langs banen er placeret
på areal, der i fremtiden skal bruges til
jorddeponi/etablering af vold. Ledningen forventes derfor at skulle
omlægges over en strækning på ca. 400 meter.
Arbejdet skal betales af den private ledningsejer og vurderes at
kunne beløbe sig til ca. 800.000 kr.
Generelt forventes ledninger (vand, el, tele
og afløb) i Skellerødvej at skulle omlægges i
forbindelse med sænkning af Skellerødvej. Arbejdet
skal betales af de private ledningsejere og vurderes at kunne
beløbe sig til mellem ½ og 1 mio. kr.
Lovforslaget medfører herudover ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Ombygningen af Ringsted Station med henblik
på hastighedsopgradering har i sommeren og efteråret
2013 gennemgået en omfattende VVM-analyse. Herigennem er der
foretaget undersøgelser og vurderinger af anlæggets
konsekvenser for miljøet og omgivelserne i øvrigt.
Anlægget var i første offentlige høring,
idéfasehøring, fra 21. juli til 11. august 2013 og
anden offentlige høring fra 1. oktober til 6. november 2013
forud for miljøredegørelsen, der blev udgivet i
november 2013. Høringsnotat, der blev udarbejdet på
grundlag af afgivne høringssvar, blev udgivet i december
2013.
De miljømæssige konsekvenser, som
er blevet klarlagt med VVM-redegørelsen, beskrives nedenfor
i det væsentlige i afsnit 8.1. (for driftsfasen) og i afsnit
8.2. (for anlægsfasen). Herudover henvises til
VVM-redegørelsen og høringsnotatet, der er
offentliggjort på www.banedanmark.dk.
8.1.
Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen
I driftsfasen forventes
miljømæssige konsekvenser i form af visuelt forandrede
omgivelser, støj og vibrationer, som der vil blive taget
passende afværgeforanstaltninger overfor.
Der forventes ingen påvirkning af
kulturhistoriske interesser i driftsfasen og ingen
påvirkninger af friluftsområder, rekreative anlæg
eller stier.
8.1.1.
Visuelle forhold og arkitektur
Jernbanebroen etableres hvor banen mod Odense
grener ud fra banen mod Næstved. Det sker netop, hvor banen
passerer en nord-sydgående tunnelfloddal, som rummer Ringsted
Å. I dag ligger banen derfor på en 8-10 m høj
dæmning over ådalen. Dæmningen afbryder
tunneldalen og den visuelle sammenhæng.
Strukturelt vil landskabet ikke ændres
af ændringerne af Ringsted Station, idet banen ligger i samme
linjeføring som før, og der ikke grundlæggende
ændres i landskabsstrukturen.
Anlægget vil dog alligevel have
landskabelige og visuelle konsekvenser. Anlægget bliver
højere end det nuværende og vil derfor være mere
synligt end i dag. Der vil desuden blive fældet en del
træer på baneskråningerne på begge sider af
banen over en ca. 900 m lang strækning. Der vil endvidere
blive etableret støjskærme langs banen, som udover at
begrænse støjen tillige visuelt vil gøre banen
mere synlig.
8.1.2.
Støj og vibrationer
Ved støjberegningerne er anvendt den
fællesnordiske metode Nord 2000, der kendetegnes ved stor
sikkerhed og nøjagtighed samt høj detaljeringsgrad. I
beregningerne indgår bl.a. trafikmængde,
trafiksammensætning, toghastighed, lokale
terrænforhold, meteorologiske forhold samt eksisterende
støjafskærmning.
På baggrund af beregningerne
udføres der støjdæmpning i forhold til
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på
64 dB for årsmiddelværdien og 85 dB for
maksimalniveauet.
Det forventede anlæg vil medføre
behov for etablering af nye støjskærme. I alt bliver
der etableret 1.520 m nye støjskærme, hvoraf ca. 670 m
relaterer sig til den nye jernbanebro. Skærmhøjden vil
blive 2 m over nærmeste skinneoverkant. Yderligere skal der
sideflyttes ca. 720 m eksisterende støjskærm mellem
Ringsted Å og Sorøvej.
Støjbelastede boliger
Antallet af støjbelastede boliger er
opgjort efter opsætning af støjskærme.
I 2018 efter den planlagte åbning af
hastighedsopgraderingen vil de gennemkørende tog køre
med 200 km/t på strækningen. Dette vil betyde, at der
vil være 83 støjbelastede boliger. Heraf er 17
etageboliger og 66 en-familieboliger.
I 2021 efter den planlagte åbning af
Femernforbindelsen vil godstogene begynde at køre via banen
mod Næstved/Femern. Dette vil betyde, at der vil være
87 støjbelastede boliger. Heraf er 20 etageboliger, 67
en-familieboliger.
I 2028 efter den planlagte åbning af
dobbeltsporet i Nordtyskland vil al international godstrafik
køre via banen mod Næstved/Femern. Dette vil betyde,
at der vil være 130 støjbelastede boliger. Heraf er 20
etageboliger, 110 er en-familieboliger.
Tabellen viser en sammenligning af antallet af
støjbelastede boliger i henholdsvis dagens situation og
hastighedsopgradering 2018, 2021 og 2028. Alle boliger, der
overskrider grænseværdierne i blot en af de fremtidige
situationer, vil få tilbudt støjbeskyttelse.
| | | Bygningsanvendelse | Dagens
situation | Hastighedsopgradering | | 2012 | 2018 | 2021 | 2028 | Parcel- og rækkehuse, stuehuse m.m. | 31 | 66 | 67 | 110 | Etageboliger og kollegielejligheder | 19 | 17 | 20 | 20 | Boligenheder i
alt | 50 | 83 | 87 | 130 | Heraf støjisoleret af Banedanmark | 14 | 17 | 16 | 17 | Boligenheder uden støjisolering | 36 | 66 | 71 | 113 | | | | | |
|
Stigningen i antallet af støjbelastede
boliger er en kombination af højere hastighed, øget
trafikering og ændret sporbenyttelse.
Støjberegningerne har medregnet konsekvenserne af, at
sporene fra »Den nye bane København-Ringsted«
bygges til 200 km/t fra Østre Ringvej og ind til
stationsområdet, men ikke til 230 km/t. Hvis
strækningen bygges til 230 km/t, vil det i forbindelse med
detailprojekteringen blive vurderet, om en
hastighedsforøgelse fra 200 km/t til 230 km/t på denne
strækning vil medføre, at flere boliger vil blive
støjbelastet.
Opgørelserne viser, at der vil
være en stigning i antallet af støjbelastede boliger
fra 50 med de nuværende forhold til 130 i 2028 efter
etablering af hastighedsopgraderingen.
Støjbelastede boliger vil blive
støjisoleret og støjisoleringen betales af
anlægsprojektet.
Blandt de støjbelastede boliger i
beregningerne for støjen i henholdsvis 2021 og 2028 er der
via Banedanmarks Støjpulje henholdsvis 16 og 17 boliger, som
tidligere har modtaget tilskud til støjisolering.
Hvis hastighedsopgraderingen realiseres, vil
boliger, der allerede er støjisoleret med tilskud via
Støjpuljen, ikke komme i betragtning i en ny
støjisoleringsordning. Boliger, der allerede har
støjisolering, indgår dog i vurderingen af, om der er
grundlag for en støjskærm på den givne
strækning.
Kortlægning af vibrationer
Vibrationer fra jernbaner opstår,
når et tog i bevægelse fremkalder svingninger i skinner
og underlag. Vibrationer breder sig gennem jorden til
nærliggende bygninger.
Det kan medføre, at bygningerne ryster
svagt, at glas klirrer mm. For mærkbare vibrationer anvendes
en vejledende grænseværdi for boliger i
boligområder og blandede bolig- og erhvervsområder (kl.
18-07) samt for børneinstitutioner og lignende på
Law = 75 dB.
Grænseværdien er en vægtet værdi baseret
på middelværdien af niveauet fra den togtype, som giver
de højeste niveauer. Føletærsklen for netop
mærkbare vibrationer ligger på 71-72 dB, hvilket
betyder, at man normalt kan mærke vibrationer selv om
grænseværdien overholdes. Beregning af vibrationer er
forbundet med stor usikkerhed. Lokale geologiske forhold samt den
enkelte bygningskonstruktion vil i høj grad påvirke
resultatet. Der eksisterer ingen standardiseret metode for
beregning af vibrationsudbredelse fra jernbaner.
Banedanmark er ved at færdiggøre
en beregningsmodel, som skal anvendes ved alle fremtidige
jernbaneprojekter. Beregningsmodellen vil blive anvendt i
forbindelse med detailprojekteringen for opgørelse af antal
vibrationsbelastede boliger samt som grundlag for vurdering af
mulig afværgeforanstaltning. Den nye model forventes
færdig i 2014.
Vibrationsbelastede boliger
Der er til brug for det påtænkte
anlæg foretaget orienterende beregninger på baggrund af
erfaringsværdier om vibrationers udbredelse fra jernbaner
på andre lokaliteter.
Det vurderes, at vibrationsniveauet
øges, og antallet af belastede boliger stiger lidt ved
gennemførelse af anlægget. Det vurderes, at i
størrelsesordenen 5-10 boliger, som i dagens situation ikke
er vibrationsbelastet, kan forvente et vibrationsniveau over den
vejledende grænseværdi, Law = 75 dB.
Det øgede antal vibrationsbelastede
boliger skyldes dels hastighedsforøgelsen for de
gennemkørende tog, dels at der etableres nye spor
tættere på boligområder.
Banedanmark vil i detailprojekteringsfasen
tage stilling til behovet for evt.
afværgeforanstaltninger.
Bygningsskadelige vibrationer vurderes ikke at
være aktuelle i det foreliggende anlæg.
Afværgeforanstaltningerne forventes at
være ændret sporkonstruktion, og tilbud om
ekspropriation kan i visse tilfælde også anvendes som
afværgeforanstaltning. En forudsætning herfor er dog,
at det beregningsmæssigt kan konstateres, at der er sket en
væsentlig forøgelse af vibrationsniveauet, og niveauet
overstiger den vejledende grænseværdi, Law = 75.
8.1.3.
Emissioner
Efter bygning af anlægget og
færdiggørelse af Ringsted-Femern banen i 2021 vil alle
baner omkring Ringsted Station være elektrificeret. Dette
betyder at der er mulighed for kørsel med el-drevne tog, som
dermed vil betyde mindre udledning af NOX, SO2 og
CO2. Det vil betyde et renere
miljø omkring banen til gavn for lokalsamfundet.
8.1.4.
Naturforhold
Konsekvenser i forhold til naturområder
og levesteder for dyr og planter er begrænsede, idet der i
det forventede anlæg er indarbejdet alle nødvendige
afværgeforanstaltninger. Områdernes økologiske
funktionalitet for habitatdirektivets bilag IV-arter vil blive
opretholdt, og udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder
skades ikke.
Kort over naturforhold med forekomsten af
beskyttede søer, moser, enge, vandløb samt fredskov
fremgår af bilag 4.
Ringsted
Å
Ringsted Å har en vigtig funktion som
spredningskorridor for dyr og planter. Den er i dag ført
under den eksisterende jernbane i et stort åbent rør,
der tillader passage af de mest lavtflyvende arter af flagermus.
Der er god passage for vandlevende dyr. Den eksisterende
faunapassages funktion er stærkt begrænset for landdyr
på grund af manglen af tørre banketter.
Hastighedsopgraderingen forøger
faunapassagens bredde over Ringsted Å fra ca. 60 m til ca. 90
m, og øger dermed barrierevirkningen. Passagen opretholdes
derved med samme funktion for flagermus og vandlevende dyr. Som
afværgeforanstaltning for den forlængede faunapassage
tilføjes en flydebanket i den modsatte side af gangbroen.
Banketten forbedrer passagemulighederne for landdyr og mindsker
banens virkning som barriere.
Afvanding
Afvandingsforhold for strækningen
ændres ikke væsentligt. Banedæmningen udvides, og
der etableres et nyt afvandingssystem, der via banegrøfter
afleder til Ringsted Å. Udledning af drænvandet til
Ringsted Å sker på vilkår fastlagt i en
udledningstilladelse, der udstedes af Ringsted Kommune. Det
vurderes, at anlægget ikke vil påvirke Ringsted
Ås muligheder for at nå opfyldelse af
målsætningen i Regionplanen.
8.2.
Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen
8.2.1.
Støj og vibrationer
Banedanmark forsøger at
tilrettelægge anlægsarbejdet, så det giver
færrest mulige gener for jernbanens naboer.
Støj
Ringsted Kommune har ikke fastlagt
grænser for støj fra bygge- og anlægsarbejder,
men tager stilling til det konkrete anlægsarbejde, når
det anmeldes.
Så vidt muligt bliver arbejdet
udført i dagtimerne på hverdage. Det begrænser
generne for naboerne og er samtidig den billigste løsning.
Imidlertid betyder hensynet til opretholdelse af togtrafikken, at
der i et væsentligt omfang også bliver arbejdet i
aften- og nattetimerne og i weekender.
Der vil blive udført
anlægsaktiviteter på baneområdet igennem hele
Ringsted, men med hovedvægten i området vest for
stationen, hvor alle spor ombygges/fornyes. Vest for stationen
etableres et nyt spor nord for de eksisterende spor og en ny
jernbanebro. Ombygning og flytning af spor medfører
endvidere, at der skal rammes nye fundamenter for
køreledningsmaster på hele området.
På baggrund af de gennemførte
beregninger vurderes det, at ombygning og fornyelse af spor kan
gennemføres uden at give anledning til væsentlige
overskridelser af de 70 dB i dagperioden. Af hensyn til
opretholdelse af togdriften vil det dog i nogen udstrækning
være nødvendigt også at gennemføre de
banetekniske arbejder i mere støjfølsomme perioder,
dvs. aften, nat og weekend. I de situationer vil
indsatsgrænsen på 40 dB ikke kunne overholdes.
De mest støjende arbejder vil
være ramning af spuns i forbindelse med etablering af den nye
jernbanebro, som vil medføre, at størstedelen af
boligerne i Korsevænget-kvarteret vil være belastet
over 70 dB. Hvis der skal udføres en spunsvæg i
forbindelse med etablering af et nyt godsspor, kan dette også
medføre en støjbelastning.
Etablering af nye fundamenter til
køreledningsmaster skal udføres langs sporene i
området vest for stationen og langs det nye hovedspor mod
Køge. Ved ramning af fundamenterne vil de nærmeste
naboer blive belastet over 70 dB, mens arbejdet står
på. Støjgenen vil dog være overstået
hurtigt for den enkelte ejendom, da aktiviteten rykkes hurtigt
langs banen.
Boligerne omkring Skellerødvej vurderes
at være mest støjudsatte i forhold til støj fra
arbejdspladserne ved de to broer, som skal udvides samt støj
fra materiale- og oplagspladsen øst for
Skellerødvej.
De steder, hvor støjen forventes at
overskride grænserne og genere mange naboer, bliver det
vurderet, om anlægsarbejdet kan tilrettelægges,
så det støjer mindre. Det kan blandt andet ske ved at
benytte arbejdsmetoder, der støjer mindre, eksempelvis ved
at støjdæmpe maskiner og ved at opsætte
midlertidige støjskærme.
I praksis er det ved et større
anlægsarbejde vanskeligt at holde støjen under
støjgrænserne, fordi der er begrænsede
muligheder for at bruge mindre støjende arbejdsprocesser, og
fordi arbejdet nødvendigvis må udføres
tæt på boligområder.
For at forberede naboerne på
støjgenerne, informerer Banedanmark løbende om
anlægsarbejdet. Hvis anlægsarbejdet forventes at
overskride støjgrænserne, indeholder informationen
også en varsling om, hvornår anlægsarbejdet
forventes at give støjgener. I særlige tilfælde
kan der tilbydes ophold på en anden adresse, mens arbejdet
står på.
Vibrationer
Det er Banedanmarks vurdering, at naboer til
anlægsarbejdet kun i begrænset omfang vil opleve
mærkbare vibrationer over Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdi. Grænseværdien for
mærkbare vibrationer er 75 dB hele døgnet for boliger
i boligområder, børneinstitutioner og lignende. For
boliger i blandede bolig- og erhvervsområder er
grænseværdien 80 dB i dagperioden og 75 dB i
natperioden.
Det vurderes, at de mest kritiske processer i
forhold til risiko for vibrationsgener og -skader på
nabobygninger er ramning og vibrering af spuns i forbindelse med
dæmningsudvidelsen mellem Skellerødvej og
Sorøvej samt ved etablering af støttevægge til
den nye jernbanebro. Ramning i forbindelse med etablering af
fundamenter til køreledningsmaster kan ligeledes give
anledning til gener. Dette arbejde er dog relativt hurtigt
overstået i forhold til den enkelte bolig.
Kraftigere vibrationer med risiko for
bygningsskader kan forekomme enkelte steder, hvor arbejdet kommer
tæt på nabobygninger. Der vil, før
anlægsarbejdet starter, blive foretaget fotoregistreringer af
de bygninger, som ligger helt tæt på
byggeområderne. Endvidere kan der i særlige
tilfælde etableres en løbende overvågning af de
mest udsatte bygninger, mens anlægsarbejdet står
på. Det sikrer, at man kan kontrollere og forebygge skader
under anlægsarbejdet og i fornødent omfang stoppe
arbejdet midlertidigt.
8.2.2.
Grundvand og drikkevand
Anlægget skønnes ikke at
påvirke drikkevandsforsyningen. I anlægsfasen
implementeres følgende generelle
afværgeforanstaltninger for at undgå påvirkninger
i forbindelse med spild og ulykker: Der vil blive etableret
midlertidige arbejdspladser og skurbyer så vidt muligt dog
ikke i de sandede områder. Brændstof- og
kemikaliedepoter vil blive etableret på centrale steder, som
er spildsikrede. Flytning af mobile entreprenørtanke vil
blive minimeret til det absolut nødvendige. Der vil blive
foretaget regelmæssig vedligeholdelse af
entreprenørmaskiner med henblik på at forebygge brud
på hydraulikslanger og vedvarende oliedryp og udarbejdet
beredskabsplaner, jordhåndteringsplaner og
miljøledelsessystemer.
8.2.3. Natur
og overfladevand
Kort over naturforhold med forekomsten af
beskyttede søer, moser, enge, vandløb samt fredskov
fremgår af bilag 4.
Konsekvenser i forhold til naturområder
og levesteder for dyr og planter er begrænsede, idet der i
det påtænkte anlæg er indarbejdet alle
nødvendige afværgeforanstaltninger. Områdernes
økologiske funktionalitet for habitatdirektivets bilag
IV-arter vil blive opretholdt, og udpegningsgrundlaget for Natura
2000-områder skades ikke.
Naturområder nær anlægget
kan påvirkes direkte ved inddragelse af areal til selve
anlægget eller til midlertidige arbejdspladser. Der
påvirkes primært fredskov.
På bebyggede arealer skal regnvandet
ledes væk. For jernbaner ledes det typisk til de
vandløb som banen krydser, i dette tilfælde ledes
afvanding til Ringsted Å, som er et § 3 beskyttet
vandløb med tilhørende beskyttelseslinje efter
naturbeskyttelseslovens § 3. Vandløbet leder endvidere
til Natura 2000-området Suså med Tystrup-Bavelse
Sø og Slagmosen.
For at afbøde eventuelle
miljøpåvirkninger gennemføres en række
afværgeforanstaltninger, der vil reducere eller kompensere
for påvirkningerne. Sammenfattende etableres der
følgende afværgeforanstaltninger i forhold til
naturinteresser:
• Faunapassage
under banen langs Ringsted Å
•
Drænvand fra sporareal kan eventuelt føres til
olieudskiller og sandfang inden det ledes til Ringsted Å
•
Erstatningsskov etableres i forholdet 1:2 som
afværgeforanstaltning for fældning af eksisterende
fredskov
•
Flagermuskasser opsættes som midlertidig
afværgeforanstaltning for fældning af flagermusegnede
træer
Natura
2000
Det nærmeste Natura 2000 område er
habitatområde H194 Suså med Tystrup-Bavelse Sø
og Slagmosen. Den ligger ca. 5 km i fugleflugt syd for
banestrækningen. Det er vurderet, at anlægget ikke vil
give anledning til nogen direkte eller indirekte påvirkning
af Natura 2000 området på grund af den store afstand og
anlæggets begrænsede påvirkning af Ringsted
Å.
Beskyttede
arter
Der er fundet 5 arter flagermus, som er
beskyttet efter Habitatdirektivets bilag IV. De fundne arter er
dværg-, vand-, syd-, brun- og troldflagermus. De er alle
almindeligt forekommende i området. Især ved Ringsted
Å blev der registreret høj aktivitet af flagermus. Det
tyder på at Ringsted Å bruges af områdets
flagermus både som fødesøgningsområde og
som spredningsvej.
Flere steder langs
anlægsstrækningen findes der egnede træer til
flagermus. Dette er mest relevant ved krydsningen af Ringsted
Å, hvor der fældes områder med fredskov.
Der bliver taget forskellige relevante hensyn
for at beskytte de flagermus, der lever i projektområdet. Ved
anlægsarbejdet minimeres træfældningen så
vidt muligt. Flagermusegnede træer må kun fældes
i perioden 1. september til d. 31. oktober. Som midlertidig
afværgeforanstaltning for fjernelse af flagermusegnede
træer, opsættes der flagermuskasser. Forud for rydning
af bygninger vurderes muligheden for flagermus, og hvis
nødvendigt foretages der en undersøgelse for
flagermus. Eventuelle flagermus udsluses efter retningslinjer fra
Naturstyrelsen.
Natur
beskyttet efter naturbeskyttelsesloven
Inden for undersøgelseskorridoren, der
er 200 m bred, ligger 4 naturområder beskyttet af
naturbeskyttelseslovens § 3. Det drejer sig om én mose,
to vandhuller og Ringsted Å.
Det ene vandhul er på ca. 110 m2 og ligger i erhvervsområdet nord
for Balstrup. Vandhullet er stærkt tilgroet og domineres af
almindelige plantearter. Det vurderes ikke at indeholde
væsentlige naturværdier.
Det andet vandhul ligger vest for banen mod
Næstved, nord for Havrebjerg Huse. Det har et vandspejl
på ca. 1.300 m2 og
bærer præg af at være
næringspåvirket. Almindeligt forekommende plantearter
dominerer i og omkring vandhullet.
Mosen ligger over for vandhullet nord for
Havrebjerg Huse, på østsiden af banen mod
Næstved. Mosen er på ca. 5.600 m2 og ligger midt i en mark. Den er under
kraftig tilgroning og vurderes ikke at være et vigtigt
levested for bilag-IV arter.
Hverken mosen eller de to vandhuller
påvirkes af anlægget.
Ringsted Å er beskyttet af
naturbeskyttelseslovens § 3 og har også en
åbeskyttelseslinje efter naturbeskyttelseslovens §
16.
Fredskov
Der er registeret fredskov ved Ringsted
Å på begge sider af jernbanen. Samlet er der ca. 2,4 ha
fredskov, som fældes. Spredt igennem skoven er der flere
ældre træer, der vurderes at være egnet for
flagermus. Fredskoven vurderes at have væsentlige
naturværdier i form af lavtliggende fugtige naturtyper,
kratområder, ældre piletræer og træer med
spættehuller, der tilsammen giver grundlag for at fugle,
flagermus og insekter kan trives. Langs banen mod Næstved er
der fredskovsregistrerede læbælter ved Havrebjerg Huse
samt 500 meter nord for Havrebjerg Huse. Dele af de to
fredskovsarealer ved Havrebjerg Huse kan blive berørt af
anlægget. Hvis det bliver tilfældet, vil der blive
etableret erstatningsskov.
Som afværgeforanstaltning for
fældet fredskov etableres erstatningsskov i forholdet 1:2
efter nærmere aftale med Naturstyrelsen.
Overfladevand
Ringsted Å er et mellemstort
vandløb, der slynger sig igennem ådalen mod syd, hvor
den løber ud i Susåen. Det er vigtigt at undgå,
at der skylles sand/jord ud i Ringsted Å i forbindelse med
anlægsarbejderne. Dette kan sikres ved udlægning af
geotekstil på ubevoksede skråninger eller ved
etablering af midlertidige sandfang med tilstrækkelig
opholdstid til, at sand/jord kan bundfælde.
Ligeledes er det vigtigt at undgå
tilførsel af miljøfremmede stoffer som kemikalier og
olie. På arbejdspladserne ved Ringsted Å kan der derfor
anlægges en jorddæmning ud mod Ringsted Å for at
sikre mod spildhændelser og udvaskning af spildt olie, sand
o.a. ved regn.
8.2.4.
Affald, ressourcer og råstoffer
Affald
Der vil generelt opstå begrænsede
mængder affald, bl.a. fordi der ikke skal nedrives
større bygværker. De væsentligste
affaldsmængder er stål fra skinner på
eksisterende spor og køreledningsmaster, beton fra
køreledningsfundamenter og sveller samt granitskærver
fra eksisterende sporkasse.
Det vurderes, at der ikke vil være
konsekvenser for miljøet i forbindelse med bortskaffelsen af
affald, når gældende regler for affaldshåndtering
overholdes.
Ressource og
råstofforbrug
Anlægget kræver forbrug af
ressourcer og råstoffer til selve baneanlægget og til
broanlæg. Materiale-, ressource- og råstofforbruget vil
primært være grus, beton, stål og
granitskærver samt metaller som kobber og aluminium.
Samlet set vurderes det forventede
ressourceforbrug ikke at have alvorlige miljømæssige
konsekvenser.
8.2.5.
Jordforurening
Anlægget medfører behov for at
håndtere større mængder jord. Foruden
Banedanmarks arealer har Region Sjælland kortlagt to
lokaliteter med forurenet jord. De kortlagte arealer benyttes kun
til arbejdsarealer til brug for etableringen af anlægget,
hvor der ikke skal graves, og det vurderes at forureningen ikke vil
få betydning for anlægsarbejdet.
8.2.6.
Jordhåndtering
Banedanmark udarbejder en indledende
jordhåndteringsplan, der fremsendes til kommunen.
I forbindelse med anlægsarbejderne
etableres der 2 permanente jorddepoter - ét ved Østre
Ringvej og ét syd for banen ved Skellerødvej. Syd for
sidstnævnte jorddepot etableres endvidere et midlertidigt
depot.
Nødvendige tilladelser efter
jordforureningslovens § 8 og efter
miljøbeskyttelseslovens § 19 til jordhåndteringen
vil blive indhentet.
Det vil blive overvejet, om der er mulighed
for at udveksle jord med den nye bane
København-Ringsted.
Risici for
jord og grundvandsforurening
Der vil blive stillet krav til
entreprenøren om at udarbejde en beredskabsplan for spild
bl.a. i forbindelse med håndtering og oplagring af
olieprodukter i anlægsfasen.
8.2.7.
Kulturhistoriske forhold
Generelt medfører etableringen af
anlægget kun i begrænset omfang en påvirkning af
de kulturhistoriske interesser. Det skyldes dels, at
størstedelen af anlægsarbejdet udføres inden
for det eksisterende baneterræn, og dels, at det kun er
enkelte kulturhistoriske elementer, der findes inden for
undersøgelseskorridoren.
Forud for anlægsarbejderne
gennemføres eventuelle arkæologiske
undersøgelser, jf. § 26 i museumsloven. Omfang og
praktisk gennemførelse af de arkæologiske
undersøgelser aftales nærmere med Museum
Vestsjælland.
Mod øst er fundet spredte forhistoriske
bosættelsesspor nord og vest for banen. Mod syd er der
registeret metaldetektorfund fra yngre jernalder-middelalder.
Vest for Ringsted Å er en enkelt
overpløjet gravhøj registreret, og det vurderes, at
uberørte arealer ved Ringsted Å kan indeholde
væsentlige arkæologiske interesser bl.a. fra
ældre vadesteder og evt. broer m.v.
Imellem strækningen mod Odense og
strækningen mod Femern ligger et lokalt højdepunkt,
hvor undersøgelser har påvist en gravplads fra
ældre jernalder. En tilhørende boplads må
formodes at ligge i tilknytning til gravpladsen. Desuden skal der
være sløjfet en dysse ved anlæggelse af
jernbanen, og der kan være bebyggelsesspor fra stenalderen
inden for arealet.
Øst for banestrækningen mod
Næstved findes et beskyttet moseområde med en lokal
hævning. Der kan være potentiale for fortidsfund fra en
bebyggelse fra stenalderen.
På baggrund af den arkivalske kontrol
har Museum Vestsjælland vurderet, at der kan være
væsentlige arkæologiske interesser inden for
undersøgelseskorridoren. Museet anbefaler derfor en
arkæologisk forundersøgelse for at afklare, om der
forefindes væsentlige arkæologiske interesser.
Hvis der gøres fund under selve
anlægsarbejdet, vil anlægsarbejdet straks blive
stoppet, og Museum Vestsjælland/Kulturstyrelsen vil blive
kontaktet.
To nedlagte jernbanestrækninger, der
ligger tæt op ad den eksisterende bane, er udpeget som
kulturmiljøer. Det drejer sig om den nedlagte jernbane
mellem Ringsted og Køge (Ringsted-Køge banen), og den
nedlagte Midtsjællandske jernbane (Midtbanen).
Ingen bevaringsværdige bygninger eller
de historiske jernbanestrækninger berøres direkte i
anlægsfasen (eller i driftsfasen) af ombygningen m.v. af
Ringsted Station.
Kort over kulturhistoriske forhold med
angivelse af fredede fortidsminder, beskyttede diger,
kulturmiljøer og kulturarvsarealer samt bygge- og
beskyttelseslinjer fremgår af bilag 5.
8.2.8.
Rekreative interesser
De væsentligste rekreative interesser i
området knytter sig til omgivelserne omkring Ringsted Å
med en meget anvendt gang- og cykelsti. Desuden er der to
kolonihaveforeninger nær banen.
De rekreative stier påvirkes i
anlægsfasen, hvor stien langs Ringsted Å påvirkes
midlertidigt. Stien lukkes i en periode, hvor der vil være
adgang ad andre stier. Derudover kan cykelstien langs
Næstvedvej afspærres i op til to måneder,
såfremt alternativet med hævning af Næstvedvej
gennemføres.
Kolonihaverne langs banen i Ringsted By vil
blive påvirket af støj og støv fra
anlægsarbejderne.
Legepladsen i forbindelse med stisystemet
øst for Ringsted Å vil blive nedlagt midlertidigt i
arbejdsperioden, men vil blive genetableret
efterfølgende.
9. Forholdet
til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (kodifikation)
(EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1). VVM-undersøgelsen
opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet, Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992, nr. L 206, side 7-50)
og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af vilde fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet)
(EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder i henhold til Rådets direktiver
skønnes at blive påvirket negativt af ombygningen m.v.
af Ringsted Station. Det sikres således gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag, at de arter,
der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes
negativt af anlægget.
10.
Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 12. december 2013 til den 7. januar 2014 været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arriva Danmark A/S,
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, CFL cargo Danmark ApS,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri, Dansk Cyklist
Forbund, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum,
Danske Regioner, Dansk Skovforening, Danske Speditører, DB
Schenker Rail Scandinavia A/S, DI - Organisation for Erhvervslivet,
DONG Energy, DSB, DSB Øresund A/S, Energinet.dk,
Fredningsnævnet for Vestsjælland, Friluftsrådet,
Hector Rail AB, HK Trafik & Jernbane, Hovedstadens Lokalbaner
A/S, Jernbanernes Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening,
LO - Hovedorganisation for fagforeninger, Lokalbanen A/S,
Metroselskabet, Metro Service A/S, Midtjyske Jernbaner A/S,
Midttrafik, Movia, NEG Niebüll GmbH, NOAH-trafik, NOB,
Nordjyske Jernbaner A/S, Regionstog A/S, Region Sjælland,
Ringsted Kommune, Rådet for Bæredygtig Trafik, SEAS,
Sund & Bælt, Sydvestsjællands Museum, Teknologisk
Institut, Transport & Service Handel, TX Logistik, Vestbanen
A/S, Det økologiske Råd og Øresundsbro
Konsortiet.
| 11. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Anlægsudgifterne anslås til 349
mio. kr. (2014-priser) i 2014-2017. ? Hertil kommer udgiften til et nyt mindre
godsspor øst for Ringsted Station. Udgiften hertil forventes
afholdt inden for det samlede budget for den nye jernbane
København-Ringsted. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Anlægget øger mobiliteten
på et bæredygtigt grundlag. Forbedring af
togbetjeningen på strækningen kan øge
mobiliteten for persontrafikken til gavn for erhvervslivet. | Merudgifter i begrænset omfang for
ledningsejere, der ligger på gæsteprincip på ca.
2-3 mio. kr. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Efter etableringen af anlægget og
færdiggørelse af den ny bane København-Ringsted
samt Ringsted-Femern banen i 2021 vil alle baner omkring Ringsted
Station være elektrificeret. Dette betyder, at der er
mulighed for kørsel med el-drevne tog, som dermed vil betyde
mindre udledning af NOX, SO2 og CO2. Det vil betyde et renere
miljø omkring banen til gavn for lokalsamfundet. | Konsekvenser i forhold til
naturområder og levesteder for dyr og planter er
begrænsede, idet der i anlægget er indarbejdet alle
nødvendige afværgeforanstaltninger. Områdernes
økologiske funktionalitet for habitatdirektivets bilag
IV-arter vil blive opretholdt, og udpegningsgrundlaget for Natura
2000-områder skades ikke. Afværgeforanstaltninger er
f.eks. nye erstatningsvandhuller, flagermuskasser og
faunapassager. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | VVM-undersøgelsen opfylder kravene i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (kodifikation)
(EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1). VVM-undersøgelsen
opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet, Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992, nr. L 206, side 7-50)
og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af vilde fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet)
(EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7). Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder i henhold til Rådets direktiver
skønnes at blive påvirket negativt af ombygningen m.v.
af Ringsted Station. Det sikres således gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag, at de arter,
der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes
negativt af anlægget. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
transportministeren til at foretage ændringer af Ringsted
Station med dertil hørende anlæg. Det
påtænkes således, at Ringsted Station med dertil
hørende anlæg ombygges ved, at der etableres en ny
jernbanebro vest for Ringsted Station med nye spor mod Odense
henover broen og etablering af nye spor mod Næstved under
broen. Endvidere påtænkes anlagt nye spor i
eksisterende niveau mod henholdsvis Odense og Næstved og et
nyt mindre godsspor øst for Ringsted Station.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 1-3.
Til nr.
2
Det foreslås, at der som bilag 1 a til
loven indsættes et kort, der viser den foreslåede
placering af ombygget udfletning m.v. fra Ringsted Station.
Til nr.
3
Det foreslås, at henvisningen til
bilagene i lovens § 2, 2. pkt., ændres til bilag 2-5.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der
indsættes to nye bilag, lovforslagets bilag 2 og 3, der viser
henholdsvis naturlokaliteter og kulturhistoriske forhold i
forbindelse med ombygningen af Ringsted Station.
Til nr.
4
Den foreslåede ændring
medfører, at lovforslagets bilag 1, 2 og 3, der viser kort
over henholdsvis placering af ombygget udfletning m.v. fra Ringsted
Station, samt naturlokaliteter og kulturhistoriske forhold i
forbindelse hermed, optages som henholdsvis bilag 1 a, 4 og 5 til
loven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det
ønskes, at loven træder i kraft så hurtigt som
muligt af hensyn til fremdriften af det påtænkte
anlæg og koordineringen med anlægsarbejderne vedr.
jernbanestrækningen København-Ringsted (lov nr. 527 af
26. maj 2010). Design- og udbudsfasen for anlægget forventes
at kunne gennemføres på 1½ år og vil
skulle påbegyndes primo 2014 for at kunne overholde
tidsplanen, således at anlægget kan forventes klar til
brug i 2018 samtidig med, at den nye bane København-Ringsted
planlægges åbnet. Ekspropriation af arealer forventes
først foretaget i 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg
af en jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Transportministeren bemyndiges til at anlægge en ny
dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted over
Køge med dertil hørende anlæg. Stk. 2.
Kort over jernbanens linjeføring og placering af en ny
station ved Køge Nord fremgår af bilag 1. | | 1. I § 1 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Transportministeren
bemyndiges til at foretage ændringer af Ringsted Station med
dertil hørende anlæg.« Stk. 2 bliver herefter
stk. 3. | | | | | | 2. I § 1 indsættes som 2. pkt. i
stk.3: »Kort over ændringerne vedr.
Ringsted Station fremgår af bilag 1 a.« | | | | § 2.
Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, for så vidt
angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelsen af anlægget nævnt i
§ 1, varetages alene af transportministeren efter denne
lov. Kort over naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske
forhold, for så vidt angår anlægget nævnt i
§ 1, fremgår af bilag 2 og 3. | | 3. I § 2, 2. pkt., ændres
»bilag 2 og 3« til: »bilag 2-5«. | | | | | | 4. Som bilag 1 a, 4 og 5
indsættes bilag 1, 2 og 3 til denne lov. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|