Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 8. april 2014
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2014 og var til 1. behandling den 13. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 18. december 2014 dette udkast
til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 77. Den 27. februar 2014
sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
3. Tilkendegivelse fra
undervisnigsministeren
Særlig for så vidt angår
valgfagene tysk og fransk (3. fremmedsprog) bemærkes, at
Fælles Mål for disse valgfag som hidtil udarbejdes
under den forudsætning, at der gives undervisning i fagene i
240 timer over 3 år, svarende til f.eks. to ugentlige
lektioner på 7. klassetrin og tre på 8. og 9.
klassetrin i 40 uger om året. Dette svarer til den
forudsætning, der gælder i dag for de 2-årige
valgfag. Det hænger sammen med, at eleverne kan indstille sig
til prøve i disse valgfag. Denne prøve er den samme
som prøven i de obligatoriske fag tysk og fransk som 2.
fremmedsprog, hvorfor målene for valgfagene også er de
samme som for de obligatoriske fag. Der henvises til de specielle
bemærkninger til § 13 i lovforslag nr. L 270 af 22.
april 1993, jf. Folketingstidende, Tillæg A sp. 8905 ff., som
vedtaget ved lov nr. 509 af 30. april 1993.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
For Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti har det været vigtigt at skabe
rammerne for, at eleverne kan forlade folkeskolen med tre
fremmedsprog, og partierne konstaterer med tilfredshed, at
lovforslaget fastholder den eksisterende forudsætning om, at
det samlede timetal for de 2-årige valgfag i forbindelse med
fremmedsprog kan fordeles over 3 år. Dette vil betyde, at det
anbefales, at eleverne får 240 timer fordelt over 3 år.
Modellen fastholder status quo i forhold til det eksisterende
timetal for 3. fremmedsprog, hvorfor eleverne vil kunne gå
til prøve.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er desuden tilfredse med, at Venstres
forslag om at udskyde ikrafttrædelsestidspunktet for en
række fag er afspejlet i det endelige lovforslag,
således at der sikres tid til en god implementering af de
nye, forenklede Fælles Mål.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og LA):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Overalt i loven ændres
»lov om vejledning om uddannelse og erhverv« til:
»lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v.««
[Lovteknisk korrektion]
2) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 9, stk. 1, nr. 11,
indsættes efter »Almindelige indvandrersprog«:
»for elever med fornødent forhåndskendskab til
det pågældende sprog«.
[Lovteknisk korrektion]
3) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 13 b ændres
i stk. 3, nr. 14, »faget«
til: »fagene«.
[Lovteknisk korrektion]
4) Nr.
16 udgår.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 6
5) I
stk. 2 ændres »nr.
1-16,« til: »nr. 1-12, 14, 15,«, og
»§§ 2-5« ændres til:
»§§ 2-4«.
[Lovteknisk korrektion]
6) I
stk. 4 indsættes efter »for
andre«: »obligatoriske emner,«, og efter
»klassetrin end« indsættes: »uddannelse og
job, jf. folkeskolelovens § 7, stk. 1, nr. 3, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 2,«.
[Anvendelsen af de forenklede
Fælles Mål for det obligatoriske emne uddannelse og job
fremrykkes til den 1. august 2014]
7) I
stk. 4 indsættes efter
»folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr. 1, litra b,«:
»som ændret ved § 1, nr. 7, i lov nr. 1640 af 26.
december 2013,«, efter »folkeskolelovens § 5, stk.
2, nr. 1, litra e,« indsættes: »som affattet ved
§ 1, nr. 8, i lov nr. 1640 af 26. december 2013,«, og
efter »folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr. 2, litra
d,« indsættes: »som ændret ved § 1,
nr. 9, i lov nr. 1640 af 26. december 2013,«.
[Lovteknisk korrektion]
8) I
stk. 5 indsættes før 1.
pkt. som nye punktummer:
»Folkeskolelovens § 13 b som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 13, har virkning fra skoleåret
2014-15, jf. dog 3. pkt. De hidtil gældende regler om
elevplaner finder anvendelse indtil skoleåret
2014-15.«
[Lovteknisk korrektion]
9) I
stk. 5, 2. pkt., som bliver stk. 5, 4.
pkt., ændres »de seks obligatoriske temaer og
målene herfor, jf. bekendtgørelse nr. 260 af 31. marts
2009 om undervisning i børnehaveklassen.« til:
»de gældende mål for undervisningen i
børnehaveklassen.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring,
da lov om vejledning om uddannelse og erhverv har ændret
titel til lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk
præcisering af målgruppen for valgfaget almindelige
indvandrersprog.
Valgfaget almindelige indvandrersprog har
eksisteret siden 2003. De eksisterende Fælles Mål for
faget er fra 2009. Formålet med undervisningen i valgfaget,
der i vid udstrækning forventes videreført i de nye
Fælles Mål for faget, er ifølge de eksisterende
Fælles Mål fra 2009,
- at eleverne
videreudvikler en aktiv tosproget kompetence på grundlag af
allerede erhvervede færdigheder i såvel dansk som
indvandrersproget,
- at eleverne
opnår indsigt i kultur og samfundsforhold i de lande, hvor
sproget tales,
- at styrke
elevernes internationale forståelse og forståelse af
sprog og kulturel mangfoldighed i Danmark og
- at give eleverne
viden om mulighederne for sprogets anvendelse i erhverv i Danmark,
i andre lande og i internationale sammenhænge.
Med ændringsforslaget
præciseres det udtrykkeligt i valgsfagsrækken i
folkeskolelovens § 9, stk. 1, at deltagelse i valgfaget
forudsætter en aktiv sprogkompetence i det
pågældende indvandrersprog blandt eleverne. Det er i
henhold til folkeskolelovens almindelige bestemmelser fortsat
skolelederen, der vurderer, om en elev har det fornødne
forhåndskendskab til indvandrersproget, for at målene
for undervisningen ifølge Fælles Mål
skønnes at kunne nås.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig rettelse af
ordet »faget« til ordet »fagene«.
Til nr. 4
De foreslåede ændringer af
titlen på lov om vejledning om uddannelse og erhverv i §
1, nr. 16, indgår med ændringsforslaget i et nyt
nummer, jf. ændringsforslag nr. 1. § 1, nr. 16, skal
derfor udgå.
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 6, stk. 2,
træder det foreslåede § 1, nr. 13, i kraft den 1.
august 2014. I § 1, nr. 13, nyaffattes folkeskolelovens §
13 b om elevplaner. Med ændringsforslaget foreslås det,
at ikrafttrædelsestidspunktet for den nyaffattede § 13 b
rykkes frem til den 1. maj 2014. Bestemmelsen vil dog fortsat
først have virkning fra skoleåret 2014-15. Baggrunden
herfor er lovteknisk og har sammenhæng med, at der den 24.
februar 2014 blev indgået en aftale mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser.
Det følger bl.a. af aftalen, at
uddannelsesparathedsvurderingen skal fremrykkes til 8. klasse. Det
er derfor hensigten, at der i maj 2014 vil blive fremsat et
lovforslag om en erhvervsuddannelsesreform, i hvilket der vil
indgå forslag til en justering af den i
nærværende lovforslags § 1, nr. 13,
foreslåede § 13 b, stk. 4, om elevplaner på 8. og
9. klassetrin med ikrafttræden 1. august 2014. Af hensyn til
den lovtekniske mulighed for at justere den i
nærværende lovforslag foreslåede § 13 b som
led i det lovforslag, som fremsættes om
erhvervsuddannelsesreformen, foreslås det derfor, at §
1, nr. 13, skal træde i kraft den 1. maj 2014 med virkning
fra skoleåret 2014-15.
Efter lovforslagets § 6, stk. 2,
træder lovforslagets § 1, nr. 16, om den ændrede
titel på lov om vejledning om uddannelse og erhverv i kraft
den 1. august 2014. Konsekvensændringerne af den
ændrede titel samles med ændringsforslag nr. 1 i et nyt
nummer, og det foreslås, at dette skal træde i kraft
den 1. maj 2014.
Efter lovforslagets § 6, stk. 2,
træder lovforslagets § 5 i kraft den 1. august 2014.
Efter lovforslagets § 5 ophæves § 1, nr. 16 og 21,
i lov nr. 1640 af 26. december 2013. Det betyder, at de
pågældende numre ophæves, samtidig med at de
træder i kraft den 1. august 2014. Med
ændringsforslaget ændres
ikrafttrædelsestidspunktet for § 5 til den 1. maj 2014.
Ændringsforslaget er en lovteknisk korrektion, hvorefter
ophævelsen af de pågældende numre i lov nr. 1640
af 26. december 2013 sker, inden de nyaffattede bestemmelser
træder i kraft den 1. august 2014.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 6, stk. 4, har
de forenklede Fælles Mål for bl.a. det obligatoriske
emne uddannelse og job først virkning fra skoleåret
2015-16. Med ændringsforslaget får de forenklede
Fælles Mål for det obligatoriske emne »uddannelse
og job« virkning allerede fra den 1. august 2014.
Ændringsforslaget stilles på
baggrund af den aftale, der den 24. februar 2014 er indgået
mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre),
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om bedre og mere
attraktive erhvervsuddannelser. Et af elementerne i aftalen er, at
vejledningsindsatsen skal fokuseres. Som led heri skal der ske et
mere systematisk arbejde med elevernes uddannelsesparathed, hvori
undervisningen i uddannelse og job er et vigtigt element. Herved
vil eleverne få større kendskab til arbejdslivet og de
forskellige jobmuligheder og de uddannelser, der fører frem
mod forskellige job. Det er hensigten, at de nye Fælles
Mål for uddannelse og job skal understøtte, at
elevernes valg af ungdomsuddannelse i højere grad
udfordres.
Da erhvervsuddannelsesreformens initiativer
om at styrke vejledningsindsatsen forventes at træde i kraft
den 1. august 2014, foreslås det, at de forenklede
Fælles Mål for uddannelse og job ligeledes træder
i kraft den 1. august 2014, så målene kan
understøtte den styrkede vejledningsindsats.
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk rettelse,
hvorefter det angives, at de bestemmelser, der henvises til, er
ændret ved lov nr. 1640 af 26. december 2013.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 4, hvorefter ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr.
13, om en nyaffattelse af § 13 b foreslås fremrykket til
den 1. maj 2014. Med ændringsforslaget foreslås det
fastsat, at § 1, nr. 13, først har virkning fra
skoleåret 2014-15, og at de hidtil gældende regler om
elevplaner finder anvendelse indtil da. Det betyder, at
elevplansarbejdet i resten af skoleåret 2013-14 skal ske
efter de hidtil gældende regler i folkeskolelovens § 13
b og bekendtgørelse nr. 750 af 13. juli 2009 om
elevplaner.
Til nr. 9
Efter lovforslagets § 6, stk. 5,
foreslås det fastsat, at den foreslåede bestemmelse i
§ 13 b, stk. 2, om elevplaner i børnehaveklassen
først har virkning fra skoleåret 2015-16. Baggrunden
herfor er, at det fremgår af den foreslåede § 13
b, stk. 2, at elevplanen for børnehaveklassen skal indeholde
oplysninger i forhold til kompetencemålet for
børnehaveklassen. De nye kompetencemål for
børnehaveklassen har dog først virkning fra
skoleåret 2015-16, jf. den ved lovforslaget foreslåede
§ 6, stk. 4. Der kan derfor ikke stilles krav om, at
kompetencemålet for børnehaveklassen skal indgå
i elevplansarbejdet allerede i skoleåret 2014-15.
Der vil formentlig være skoler, der i
elevplanerne for børnehaveklassen allerede i skoleåret
2014-15 ønsker at arbejde med de nye mål for
børnehaveklassen.
Ændringsforslaget skal
tydeliggøre, at udgangspunktet for arbejdet med elevplaner i
børnehaveklassen i skoleåret 2014-15 vil være de
gældende mål for undervisningen i
børnehaveklassen. De gældende mål er formuleret
inden for seks obligatoriske temaer, jf. bekendtgørelse nr.
260 af 31 marts 2009. Ændringsforslaget skal dog også
signalere, at det i skoleåret 2014-15 vil være muligt
at arbejde med de nye Fælles Mål i elevplansarbejdet
for børnehaveklassen ligesom på de øvrige
klassetrin, så længe undervisningen lever op til de
gældende mål.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Morten Bødskov (S) Karin Gaardsted (S) Annette Lind (S) Orla
Hav (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff
(S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Trine Mach (SF) Rosa Lund
(EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann (V) Peter
Juel Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise Schack Elholm (V) Anni
Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Ulla Tørnæs (V)
Alex Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted (DF) Marie Krarup (DF)
Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Lene
Espersen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 150
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for
udvalgsbehandlingen af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgsbehandlingen af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
undervisningsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag, fra
undervisningsministeren | 8 | 3. udkast til betænkning | 9 | Bidrag til betænkning, fra
undervisningsministeren |
|