Fremsat den 27. februar 2014 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Danmarks
Evalueringsinstitut
(Danmarks Evalueringsinstituts initiativret
til at iværksætte evalueringer på
folkeskoleområdet)
§ 1
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15. september 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1235 af 18. december 2012,
§ 43 i lov nr. 1605 af 26. december 2013, § 7 i lov nr.
1640 af 26. december 2013 og § 2 i lov nr. 22 af 14. januar
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, 1. pkt., udgår
»og 3«.
2. § 2,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
3. § 4,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
4. § 8,
stk. 1,4. pkt. ,
ophæves.
5. I
§ 8, stk. 1, 5. pkt., der bliver 4.
pkt., ændres »§ 2, stk. 4 og 5« til:
»§ 2, stk. 3 og 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Med lovforslaget foreslås det, at
evalueringer på folkeskoleområdet ikke længere
skal gennemføres efter beslutning af formandskabet for
Rådet for Børns Læring (der den 1. januar 2014
erstattede Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af
Folkeskolen), men at evalueringer fremover også for
folkeskoleområdet sker efter en model, hvor Danmarks
Evalueringsinstitut, i lighed med hvad der gør sig
gældende på de øvrige uddannelsesområder,
sender sit samlede forslag for det kommende års
evalueringsområder (handlingsplaner) til
undervisningsministeren til dennes godkendelse. Herved normaliseres
folkeskoleområdet i relation til Danmarks
Evalueringsinstitut, således at Danmarks Evalueringsinstitut
også på grundskoleområdet har mulighed for at
iværksætte evalueringer på eget initiativ.
1.2. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget fremsættes i forlængelse
af lovforslag nr. L 51 af 31. oktober 2013 om ændring af lov
om folkeskolen og forskellige andre love (nu lov nr. 1640 af 26.
december 2012) og som opfølgning på de i den
forbindelse indkomne høringssvar. I den forbindelse har
repræsentantskabet for Danmarks Evalueringsinstitut udtrykt
sin bekymring for, om konstruktionen med et formandskab, der
beslutter, hvilke evalueringer Danmarks Evalueringsinstitut skal
gennemføre på grundskoleområdet, giver Danmarks
Evalueringsinstitut den fornødne faglige handlefrihed. Det
ligger repræsentantskabet stærkt på sinde, at
Danmarks Evalueringsinstitut også på
grundskoleområdet har mulighed for at iværksætte
evalueringer på eget initiativ. Repræsentantskabet
opfordrer til, at konstruktionen nøje overvejes i
forbindelse med etableringen af Rådet for Børns
Læring og et formandskab for dette.
Ordningen, hvorved evalueringer på
folkeskoleområdet gennemføres efter beslutning fra
formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling
af Folkeskolen (nu Rådet for Børns Læring), blev
gennemført i 2006 (lov nr. 1597 af 20. december 2006).
Lovforslaget har - i tråd med
repræsentantskabet for Danmarks Evalueringsinstituts
opfordring - baggrund i regeringens ønske om at
tilbageføre initiativretten til at gennemføre
evalueringer på grundskoleområdet til Danmarks
Evalueringsinstitut.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Evalueringer på
folkeskoleområdet
2.1.1. Gældende ret
Af § 2, stk. 2, i lov om Danmarks
Evalueringsinstitut fremgår det, at evalueringer, der alene
omfatter folkeskoleområdet, gennemføres efter
beslutning fra formandskabet for Rådet for Børns
Læring. Det fremgår endvidere, at Styrelsen for
Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen inden for den
bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens
virksomhed, fastsætter en bevilling til instituttets
evalueringer efter formandskabets beslutning.
Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling
blev nedlagt i forbindelse med en strukturændring i
Undervisningsministeriet pr. 1. marts 2011, og bevillingen til
evalueringer og undersøgelser på folkeskolens
område er i dag placeret i Undervisningsministeriets
departement.
Af § 4, stk. 1, fremgår det, at
Evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års
evalueringsområder sendes til undervisningsministeren og
velfærdsministeren for hver sit område til deres
godkendelse. Dette gælder dog ikke evalueringer efter §
2, stk. 2.
Forslaget til det kommende års
evalueringsområder sendes efter de gældende regler til
undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren samt
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold. Baggrunden for, at forslaget også sendes til
uddannelses- og forskningsministeren er ressortflytningen af
professionsbacheloruddannelserne og erhvervsakademiuddannelserne
fra Undervisningsministeriet til Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser i oktober 2011.
Forslaget sendes også til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold som følge af
ressortflytningen i august 2013 af dagtilbud og private
pasningsordninger til børn indtil skolestart fra Ministeriet
for Børn og Undervisning til Social-, Børne- og
Integrationsministeriet.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det bliver med lovforslaget igen muligt for
Danmarks Evalueringsinstitut på grundskoleområdet at
iværksætte evalueringer på eget initiativ. Der er
tale om en tilbagerulning af den ved lov nr. 1597 af 20. december
2006 indførte ordning, jf. pkt. 2.1.1.
Med lovforslaget vil evalueringer fremover
også for folkeskoleområdet ske efter en model, hvor
Danmarks Evalueringsinstitut, i lighed med hvad der gør sig
gældende på de øvrige uddannelsesområder,
sender sit samlede forslag for det kommende års
evalueringsområder (handlingsplaner) til
undervisningsministeren til dennes godkendelse. Herved normaliseres
folkeskoleområdet i relation til Danmarks
Evalueringsinstitut, således at Danmarks Evalueringsinstitut
også på grundskoleområdet har mulighed for at
iværksætte evalueringer på eget initiativ.
Formålet er at sikre Danmarks
Evalueringsinstituts muligheder for at gennemføre
evalueringer på en fri og uafhængig måde.
Samtidig vil det lette muligheden for at gennemføre
tværgående evalueringer af uddannelsesområder,
der omfatter folkeskolen.
Rådet for Børns Læring
(tidligere Rådet for Evaluering og Kvalitetssikring af
Folkeskolen) er repræsenteret i bestyrelsen for Danmarks
Evalueringsinstitut. Det må i den forbindelse forventes, at
bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut i den interne
beslutningsproces, for så vidt angår igangsætning
af projekter på grundskoleområdet, vil tillægge
udtalelser fra bestyrelsesmedlemmet, der beskikkes efter
indstilling af og blandt formandskabet for Rådet for
Børns Læring, stor vægt.
Lovforslaget berører ikke den adgang, som
Rådet for Børns Læring har til at
igangsætte evalueringer på eget initiativ.
De evalueringer, som Rådet for Evaluering
og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen (nu Rådet for
Børns Læring) har besluttet igangsat af Danmarks
Evalueringsinstitut i 2014 færdiggøres og afleveres af
bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut til
undervisningsministeren, jf. § 8, stk. 1, i lov om Danmarks
Evalueringsinstitut.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Bevillingen til Danmarks Evalueringsinstitut fra 2015 vil blive
søgt fastsat under hensyntagen til den med lovforslaget
ændrede ordning og inden for Undervisningsministeriets
ramme.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
20. december 2013 til den 27. januar 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Industri (DI), Danske
Handicaporganisationer, Danske Professionshøjskoler, Danske
Regioner, Danske Skoleelever, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbundet
for pædagoger og klubfolk (BUBL), Foreningsfællesskabet
Ligeværd, FSR - danske revisorer, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen af 10. klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen
i Danmark (LO), Landssamråd for PPR-chefer, Rigsrevisionen,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Evaluering og
Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, Uddannelsesforbundet, Ungdommens
Uddannelsesvejledning (Lederforsamlingen for Ungdommens
Uddannelsesvejledning), Ungdomsskoleforeningen.
9. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af den foreslåede § 1, nr. 2, hvorved
§ 2, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut
ophæves.
Til nr. 2
Det foreslås med lovforslaget, at
evalueringer på folkeskoleområdet ikke længere
skal gennemføres efter beslutning af formandskabet for
Rådet for Børns Læring (tidligere Rådet
for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen), men at det
fremadrettet er Danmarks Evalueringsinstitut, der på eget
initiativ som på øvrige uddannelsesområder
iværksætter evalueringer på
grundskoleområdet. I lighed med hvad der gør sig
gældende på de øvrige uddannelsesområder,
vil Danmarks Evalueringsinstitut også for
folkeskoleområdet skulle sende sit samlede forslag for det
kommende års evalueringsområder (handlingsplaner) til
undervisningsministeren til dennes godkendelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr. 3-5
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af den foreslåede § 1, nr. 2, hvorved
§ 2, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut
ophæves.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2014. Det indebærer, at Danmarks
Evalueringsinstitut i arbejdet med dets handlingsplan for 2015 skal
tage højde for den nye ordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15. september 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1235 af 18. december 2012,
§ 43 i lov nr. 1605 af 26. december 2013, § 7 i lov nr.
1640 af 26. december 2013 og § 2 i lov nr. 22 af 14. januar
2014, foretages følgende ændringer: | § 2.
Evalueringsinstituttet gennemfører af egen drift, jf. §
4, systematiske evalueringer af læring og uddannelser og
undervisning ved offentlige og private institutioner, der er
omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, jf.
dog stk. 2 og 3. For private institutioner gælder dette dog
kun, i det omfang de modtager offentlige tilskud.
Evalueringsinstituttet kan gennemføre andre former for
evalueringer, herunder evalueringer af en institutions samlede
virksomhed eller dele heraf. Instituttet fastsætter emner og
metoder for de enkelte evalueringer. | | 1. I § 2, stk. 1, 1. pkt., udgår
»og 3«. | | | | Stk. 2.
Evalueringer, der alene omfatter folkeskoleområdet,
gennemføres efter beslutning fra formandskabet for
Rådet for Børns Læring. Styrelsen for Evaluering
og Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den
bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens
virksomhed, en bevilling til instituttets evalueringer efter 1.
pkt. Stk. 3.
… Stk. 4.
… Stk. 5.
… | | 2.§ 2, stk. 2, ophæves. Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4. | | | | § 4.
Evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års
evalueringsområder sendes til undervisningsministeren og
velfærdsministeren til godkendelse for hver sit område.
Dette gælder dog ikke evalueringer efter § 2, stk.
2. Stk. 2.
… | | 3.§ 4, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | | | | § 8.
Evalueringsgruppen, jf. § 6, stk. 8, har ansvaret for
evalueringen og den evalueringsrapport, der skal afslutte
evalueringen. Rapporten afgives til bestyrelsen.
Evalueringsrapporter vedrørende evalueringer under
Undervisningsministeriets område afleveres af bestyrelsen til
undervisningsministeren senest 14 dage før
offentliggørelsen. Evalueringsrapporter vedrørende
folkeskolen, jf. § 2, stk. 2, afleveres samtidig til
formandskabet for Rådet for Børns Læring. Andre
evalueringsrapporter afleveres til vedkommende minister m.v., jf.
§ 2, stk. 4 og 5, eller vedkommende rekvirent, jf. § 3,
senest 14 dage før offentliggørelsen. | | 4.§ 8, stk. 1,4.
pkt., ophæves. 5. I § 8, stk. 1, 5. pkt., der bliver 4.
pkt., ændres »§ 2, stk. 4 og 5« til:
»§ 2, stk. 3 og 4«. | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2014. |
|