Skriftlig fremsættelse (27. februar
2014)
Undervisningsministeren (Christine
Antorini):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Danmarks Evalueringsinstitut (Danmarks Evalueringsinstituts
initiativret til at iværksætte evalueringer på
folkeskoleområdet)
(Lovforslag nr. L 149).
Repræsentantskabet for Danmarks
Evalueringsinstitut har udtrykt bekymring for, om konstruktionen
med et formandskab, der beslutter, hvilke evalueringer Danmarks
Evalueringsinstitut skal gennemføre på
grundskoleområdet, giver Danmarks Evalueringsinstitut den
fornødne faglige handlefrihed. Det ligger
repræsentantskabet stærkt på sinde, at Danmarks
Evalueringsinstitut også på grundskoleområdet har
mulighed for at iværksætte evalueringer på eget
initiativ. Repræsentantskabet opfordrer til, at
konstruktionen nøje overvejes i forbindelse med etableringen
af Rådet for Børns Læring og et formandskab for
dette.
Ordningen, der henvises til, og hvorved
evalueringer på folkeskoleområdet gennemføres af
Danmarks Evalueringsinstitut efter beslutning fra formandskabet for
Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen
(pr. 1. januar 2014 Rådet for Børns Læring),
blev gennemført i 2006 (lov nr. 1597 af 20. december
2006).
I tråd med repræsentantskabets
opfordring foreslås det, at Danmarks Evalueringsinstituts
evalueringer på folkeskoleområdet ikke længere
skal gennemføres efter beslutning af formandskabet for
Rådet for Børns Læring.
I stedet foreslås det, at
evalueringer fremover også for folkeskoleområdet sker
efter en model, hvor Danmarks Evalueringsinstitut, i lighed med
hvad der gælder på de øvrige
uddannelsesområder, sender sit samlede forslag for det
kommende års evalueringsområder (handlingsplaner) til
undervisningsministeren til dennes godkendelse. Hermed normaliseres
folkeskoleområdet i relation til Danmarks
Evalueringsinstitut, således at Danmarks Evalueringsinstitut
også på grundskoleområdet har mulighed for at
iværksætte evalueringer på eget initiativ.
Formålet er at sikre Danmarks
Evalueringsinstituts muligheder for at gennemføre
evalueringer på en fri og uafhængig måde.
Samtidig vil det lette muligheden for at gennemføre
tværgående evalueringer af uddannelsesområder,
der omfatter folkeskolen.
Den adgang, som Rådet for
Børns Læring har til at igangsætte evalueringer
på eget initiativ, foreslås ikke berørt.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Bevillingen til Danmarks Evalueringsinstitut fra 2015 vil blive
søgt fastsat under hensyntagen til den med lovforslaget
ændrede ordning og inden for Undervisningsministeriets
ramme.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2014.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.