Skriftlig fremsættelse (26. februar
2014)
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold (Manu Sareen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om registrerede
socialøkonomiske virksomheder.
(Lovforslag nr. L 148).
Lovforslaget om registrerede
socialøkonomiske virksomheder udmønter anbefalingen
fra Udvalget for socialøkonomiske virksomheder om, at der
oprettes en registreringsordning for socialøkonomiske
virksomheder.
Socialøkonomiske virksomheder er
virksomheder, der driver forretning for at opnå et socialt
formål. Derved bidrager de socialøkonomiske
virksomheder til at løse væsentlige
samfundsmæssige problemer. Eksempelvis har
socialøkonomiske virksomheder et særligt potentiale
for at opkvalificere og inkludere udsatte personer på
arbejdsmarkedet og dermed bidrage til, at flere kan bidrage til
fællesskabet, og flere inkluderes i samfundet.
Udvalget for socialøkonomiske blev
nedsat i februar 2013 som et led i den politiske aftale om
finansloven for 2013 indgået mellem regeringen (S, R, SF) og
Enhedslisten. Udvalget afrapporterede i september 2013. Udvalget
fandt, at fraværet af regulering af socialøkonomiske
virksomheder, som er meget forskelligartede, kan gøre det
vanskeligt for dem at legitimere deres virksomhed og få en
fælles identitet. Udvalget anbefalede, at der etableres en
registreringsmodel for socialøkonomiske virksomheder fremfor
en selskabsform. Fordelen ved dette er, at modellen vil kunne favne
alle de eksisterende socialøkonomiske virksomheder og deres
forskellige selskabsformer. Lovforslaget er grundlæggende i
overensstemmelse med udvalgets udkast bortset fra, at Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold er
registreringsmyndighed som følge af, at ressortansvaret for
socialøkonomiske virksomheder er flyttet hertil.
Formålet med lovforslaget er at skabe
grundlag for en fælles identitet for socialøkonomiske
virksomheder. Dette sikres ved, at virksomheder, der lever op til
lovens betingelser, gives eneret til betegnelsen »registreret
socialøkonomisk virksomhed«. Det foreslås, at
betingelserne for registrering skal være, at
virksomheden:
- har et socialt
formål, dvs. et socialt, beskæftigelses-, sundheds-,
miljømæssigt eller kulturelt sigte,
- er
erhvervsdrivende,
- er
uafhængig af det offentlige,
- er inddragende og
ansvarlig i sit virke og
- har en social
håndtering af sit overskud.
En social håndtering af overskud
består efter forslaget i, at virksomheden bruger sit resultat
efter skat til reinvestering i egen virksomhed, investering i eller
donationer til andre registrerede socialøkonomiske
virksomheder, donationer til almennyttige organisationer eller en
begrænset udbetaling af udbytte til investorer.
Det forslås, at registrerede
virksomheder forpligtes til at indrapportere oplysninger, der
sikrer transparens om deres virke. Det foreslås, at brud
på eneretten til benyttelse af betegnelsen registreret
socialøkonomisk virksomhed, samt manglende social
håndtering af overskud kan straffes ved bøde.
Overtrædelse af andre bestemmelser vil medføre
afregistrering, hvis ikke forholdet afhjælpes indenfor en
rimelig frist. Dette sikrer, at der skabes tillid til ordningen.
Det foreslås, at afgørelser truffet af Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
vedrørende registreringsordningen kan indbringes for
Ankestyrelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.