Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 4. juni 2014
Forslag
til
Lov om registrerede socialøkonomiske
virksomheder
Kapitel 1
Lovens formål og registrering
som socialøkonomisk virksomhed
§ 1. Loven har til formål at
indføre en registreringsordning for socialøkonomiske
virksomheder, der kan danne grundlag for en fælles identitet.
Registreringsordningen muliggør, at virksomheder, som lever
op til visse standarder for deres virksomhedsdrift og transparens,
kan dokumentere dette over for myndigheder, samarbejdsparter og
kunder via en eneret til betegnelsen registreret
socialøkonomisk virksomhed.
§ 2. Virksomheder, der opfylder
betingelserne i kapitel 2, kan opnå registrering efter denne
lov. Registeringen skal ske i det dertil etablerede it-system, jf.
§ 13.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen nægter en virksomhed registrering, hvis den
ikke opfylder betingelserne i kapitel 2. Dette meddeles
virksomheden, senest 4 uger efter at registreringen har fundet sted
i det dertil etablerede it-system, jf. § 13.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan efter udløbet af en rimelig
afhjælpningsfrist afregistrere en registreret
socialøkonomisk virksomhed, der ikke overholder denne lovs
bestemmelser.
§ 3. Virksomheder registreret i
henhold til denne lov har eneret til at anvende betegnelsen
registreret socialøkonomisk virksomhed i deres navn og
markedsføring.
Stk. 2.
Retten til at benytte betegnelsen registreret
socialøkonomisk virksomhed indtræder, 4 uger efter at
virksomheden har registreret sig i det dertil etablerede it-system,
jf. § 13.
Kapitel 2
Betingelser for registrering
§ 4. Juridiske personer, der har
eget cvr-nummer og er hjemmehørende her i landet eller i et
andet EU-/EØS-land, jf. dog stk. 2, kan registreres som
socialøkonomisk virksomhed efter denne lov.
Stk. 2.
Enkeltmandsvirksomheder og virksomheder etableret ved sameje kan
ikke registreres som socialøkonomisk virksomhed efter denne
lov.
§ 5. For at en virksomhed kan
være registreret, skal den
1) have et socialt formål,
2) være erhvervsdrivende,
3) være uafhængig af det
offentlige,
4) være inddragende og ansvarlig i
sit virke og
5) have en social håndtering af
sit overskud ved at anvende sit resultat efter skat til
a) reinvestering i egen
virksomhed,
b) investering i eller donationer
til andre registrerede socialøkonomiske virksomheder,
c) donationer til organisationer
med et almennyttigt eller almenvelgørende formål
eller
d) en begrænset udbetaling af
udbytte eller anden form for overskudsdeling mellem ejerne af
virksomheden, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Kapitalejere eller en ejerkreds i virksomheder registreret i
henhold til denne lov er alene berettigede til at modtage en samlet
udlodning i den tid, de har ejet virksomheden, svarende til den
oprindeligt indskudte kapital plus en rimelig årlig
forrentning af den oprindeligt indskudte kapital. Hvad der kan
regnes for en rimelig forrentning bygger på en konkret
vurdering. En forrentning er under alle omstændigheder ikke
rimelig, hvis den årlige forrentning overstiger den til
enhver tid fastsatte officielle diskonto plus 15 pct., eller der
udbetales mere end 35 pct. af virksomhedens resultat efter skat i
udbytte. Eventuelle udbyttebetalinger skal ske inden for rammerne
af de udbytteregler, som virksomheden er underlagt via anden lov
eller aftale.
Indberetninger ved registrering
§ 6. En virksomhed skal i
forbindelse med registreringen indlevere
1) dokumentation for, at det sociale
formål, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, er optaget i
virksomhedens vedtægter eller stiftelsesdokument,
2) dokumentation for, at den er
erhvervsdrivende, jf. § 5, stk. 1, nr. 2,
3) dokumentation for, at den er
uafhængig af det offentlige, jf. § 5, stk. 1, nr.
3,
4) en beskrivelse af, hvordan den er
inddragende og ansvarlig i sit virke, jf. § 5, stk. 1,
nr. 4, og
5) dokumentation for, at den har en
social håndtering af sit overskud, jf. § 5, stk. 1,
nr. 5.
Kapitel 3
Virksomhedens forpligtelser efter
registreringstidspunktet
Det centrale
ledelsesorgans forpligtelser
§ 7. Virksomhedens centrale
ledelsesorgan er ansvarlig for, at de faktiske oplysninger, der
afgives ved registreringen eller senere rapportering, er korrekte.
Sker der efterfølgende en ændring i disse forhold,
skal ændringen registreres, senest 2 uger efter at den er
indtrådt.
Stk. 2.
Den registrerede virksomheds centrale ledelsesorgan har pligt til
at afregistrere en virksomhed, der ikke længere opfylder
betingelserne i §§ 4 og 5 og forpligtelserne i
§§ 8 og 9 og § 10, stk. 2.
Rapportering
§ 8. En registreret
socialøkonomisk virksomhed skal aflægge
årsrapport i overensstemmelse med årsregnskabsloven og
skal mindst følge reglerne for regnskabsklasse B.
Stk. 2.
En registreret socialøkonomisk virksomhed skal indsende
årsrapport efter reglerne i årsregnskabsloven.
Stk. 3.
Ud over de krav til årsrapporten, der følger af
årsregnskabsloven, skal en registreret socialøkonomisk
virksomhed årligt i forbindelse med indsendelse af
årsrapporten rapportere specifikationer af
følgende:
1) Det samlede vederlag m.v. til
nuværende og forhenværende medlemmer af ledelsen for
deres funktion fordelt på hvert ledelsesorgan samt eventuelle
vederlag til virksomhedens stiftere og ejere.
2) Aftaler indgået med
nærtstående parter.
3) Likvide midler og andre aktiver, der
udloddes eller uddeles af virksomhedens formue.
4) Hvordan virksomheden opfylder sit
sociale formål, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, hvordan den
er uafhængig af det offentlige, jf. § 5, stk. 1,
nr. 3, og hvordan virksomheden er inddragende og ansvarlig i sit
virke, jf. § 5, stk. 1, nr. 4.
Stk. 4.
Udbetales der et udbytte, skal en registreret
socialøkonomisk virksomhed i forbindelse med udbetalingen
indsende en beregning, der viser forrentningen af den investerede
kapital.
Stk. 5.
Såfremt oplysningerne nævnt i stk. 3, nr. 1-4,
fremgår af virksomhedens årsrapport, anses det for
opfyldelse af rapporteringskravet i stk. 3.
Vederlag
§ 9. Det centrale ledelsesorgan i
en registreret socialøkonomisk virksomhed skal påse,
at udbetaling af vederlag ikke overstiger, hvad der anses for
sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang, og hvad
der må anses for forsvarligt i forhold til virksomhedens
sociale formål.
Opløsning, kapitalnedsættelse og
afregistrering
§ 10. Ved opløsning af en
registreret socialøkonomisk virksomhed skal et eventuelt
overskud anvendes i overensstemmelse med § 5, stk. 1, nr.
5.
Stk. 2.
Ved kapitalnedsættelse i en registreret
socialøkonomisk virksomhed skal en eventuel udlodning holdes
inden for begrænsningen fastsat i § 5, stk. 1, nr.
5.
Stk. 3.
Forpligtelsen til en social håndtering af virksomhedens
overskud efter § 5, stk. 1, nr. 5, gælder tillige
efter en afregistrering for den del af overskuddet, der er optjent,
mens virksomheden var registreret.
Kapitel 4
Tilsyn
§ 11. Erhvervsstyrelsen fører
tilsyn med fonde og andre selvejende institutioner, der er
registreret som socialøkonomiske virksomheder efter denne
lov, i det omfang de ikke er undergivet tilsyn efter
1) § 1, stk. 1, i lov om fonde og
visse foreninger eller tilsyn som nævnt i samme lovs §
1, stk. 2, nr. 2, 6 eller 7, eller stk. 3, eller
2) § 1, stk. 1, eller § 2,
stk. 2, i lov om erhvervsdrivende fonde eller tilsyn som
nævnt i samme lovs § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller
stk. 2.
Stk. 2.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold fastsætter efter forhandling med Erhvervsstyrelsen
nærmere regler om tilsynet efter stk. 1.
Kapitel 5
Administration af
registreringsordningen
§ 12. Erhvervsstyrelsen er
registreringsmyndighed i henhold til denne lov.
Stk. 2.
Registrering og afregistrering efter §§ 2 og 7 samt
indberetninger, der følger af §§ 6-8, skal
ske efter regler fastsat efter § 13.
§ 13. Ministeren for børn,
ligestilling, integration og soci?ale forhold skal efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte regler
1) om registrering og afregistrering
efter §§ 2 og 7 samt indberetninger, der
følger af §§ 6-8,
2) om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
el.lign. ved registrering og afregistrering samt indberetninger
efter §§ 6-8,
3) om, hvorvidt indgivne oplysninger om
registrerede socialøkonomiske virksomheder skal være
offentligt tilgængelige, og
4) om gebyrer for registrering, brugen
af it-systemet og rykkerskrivelser m.v. ved for sen betaling.
Kapitel 6
Kommunikation
§ 14. Ministeren for børn,
ligestilling, integration og soci?ale forhold kan efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at
skriftlig kommunikation til og fra ministeriet eller
Erhvervsstyrelsen, som er omfattet af denne lov eller af regler
udstedt i medfør af denne lov, skal foregå
digitalt.
Stk. 2.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
§ 15. Ministeren for børn,
ligestilling, integration og soci?ale forhold kan efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at
Erhvervsstyrelsen kan udstede afgørelser og andre dokumenter
efter denne lov eller bestemmelser fastsat i henhold til denne lov
uden underskrift, med maskinelt eller på tilsvarende
måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
afgørelsen eller dokumentet. Sådanne afgørelser
og dokumenter sidestilles med afgørelser og dokumenter med
personlig underskrift.
Stk. 2.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og
socia?le forhold kan efter forhandling med Erhvervsstyrelsen
fastsætte regler om, at afgørelser og andre
dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedt på
grundlag af elektronisk databehandling, kan udstedes alene med
angivelse af Erhvervsstyrelsen som afsender.
§ 16. Hvor det efter denne lov
eller regler udstedt i medfør af denne lov er krævet,
at et dokument, som er udstedt af andre end Erhvervsstyrelsen, skal
være underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af
en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har
udstedt dokumentet, jf. dog stk. 2. Sådanne dokumenter
sidestilles med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold kan efter forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte
nærmere regler om fravigelse af underskriftskrav. Det kan
herunder bestemmes, at krav om personlig underskrift ikke kan
fraviges for visse typer af dokumenter.
Kapitel 7
Straffebestemmelser
§ 17. En virksomheds
uretmæssige anvendelse af betegnelsen registreret
socialøkonomisk virksomhed, jf. § 2, stk. 1, kan
straffes med bøde.
Stk. 2.
En registreret socialøkonomisk virksomheds
overtrædelse af § 5, stk. 1, nr. 5, ved ikke at
have en social håndtering af virksomhedens overskud efter
skat kan straffes med bøde.
Stk. 3.
En registreret socialøkonomisk virksomheds
overtrædelse af § 10, stk. 1 og 2, ved ikke at have
en social håndtering af et eventuelt overskud ved
opløsning eller udlodninger ved kapitalnedsættelse kan
straffes med bøde.
Stk. 4.
En tidligere registreret socialøkonomisk virksomheds
overtrædelse af § 10, stk. 3, ved ikke at have en
social håndtering af det overskud, som virksomheden optjente,
mens den var registreret, kan straffes med bøde.
Stk. 5.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 8
Klageadgang
§ 18. Afgørelser truffet af
Erhvervsstyrelsen som tilsyns- eller registreringsmyndighed i
henhold til denne lov eller bestemmelser fastsat i henhold til
denne lov kan indbringes for Erhvervsankenævnet, senest 4
uger efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende. Afgørelserne kan indbringes for
domstolene uden først at være indbragt for
Erhvervsankenævnet.
Stk. 2.
Fastsættelse af fristforlængelse efter § 2, stk.
3, kan dog ikke indbringes for højere administrativ
myndighed.
Kapitel 9
Ikrafttræden m.v.
§ 19. Ministeren for børn,
ligestilling, integration og soci?ale forhold fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
§ 20. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.