Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 27. maj 2014
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har stillet 9 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2014 og var til 1. behandling den 18. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold sendte den 20. december 2013 dette udkast til udvalget, jf.
ERU alm. del - bilag 115. Den 26. februar 2014 sendte ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Advokaterne
Foldschack & Forchhammer.
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Advokaterne Foldschack &
Forchhammer mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af V og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af V og LA):
1) I
stk. 2 og 3
ændres »Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold« til:
»Erhvervsstyrelsen«.
[Administrationen af loven flyttes
til Erhvervsstyrelsen]
Til § 8
2) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. En
registreret socialøkonomisk virksomhed skal indsende
årsrapport efter reglerne i
årsregnskabsloven.«
[Etablering af overensstemmelse med
frister i årsregnskabsloven]
Nyt kapitel
3)
Efter kapitel 3 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 01
Tilsyn
§ 01.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med fonde og andre selvejende
institutioner, der er registreret som socialøkonomiske
virksomheder efter denne lov, i det omfang de ikke er undergivet
tilsyn efter
1) § 1, stk.
1, i lov om fonde og visse foreninger eller tilsyn som nævnt
i samme lovs § 1, stk. 2, nr. 2, 6 eller 7, eller stk. 3,
eller
2) § 1, stk.
1, eller § 2, stk. 2, i lov om erhvervsdrivende fonde eller
tilsyn som nævnt i samme lovs § 3, stk. 1, nr. 3 eller
4, eller stk. 2.
Stk. 2. Ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold
fastsætter efter forhandling med Erhvervsstyrelsen
nærmere regler om tilsynet efter stk. 1.«
[Indførelse af tilsyn med
visse registrerede socialøkonomiske virksomheder, der ikke
er undergivet andet tilsyn]
Til § 11
4) I
stk. 1 ændres »Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold« til: »Erhvervsstyrelsen«.
[Administrationen af loven flyttes
til Erhvervsstyrelsen]
Til § 12
5)
Efter »forhold skal« indsættes: »efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1, hvor administrationen flyttes til
Erhvervsstyrelsen]
Til § 13
6) I
stk. 1 indsættes efter
»forhold kan«: »efter forhandling med
Erhvervsstyrelsen«, og »ministeriet« ændres
til: »ministeriet eller Erhvervsstyrelsen«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1, hvor administrationen flyttes til
Erhvervsstyrelsen]
Ny paragraf
7)
Efter § 13 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
02. Ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold kan efter forhandling med Erhvervsstyrelsen
fastsætte regler om, at Erhvervsstyrelsen kan udstede
afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til denne lov uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter
sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift.
Stk. 2. Ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold kan efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at
afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er truffet
eller udstedt på grundlag af elektronisk databehandling, kan
udstedes alene med angivelse af Erhvervsstyrelsen som
afsender.«
[Fravigelse af underskriftskrav for
dokumenter udstedt af Erhvervsstyrelsen]
Til § 14
8) I
stk. 1 ændres »Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold« til: »Erhvervsstyrelsen«, og i stk. 2 indsættes efter »forhold
kan«: »efter forhandling med
Erhvervsstyrelsen«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1, hvor administrationen af loven flyttes
til Erhvervsstyrelsen. ]
Til § 16
9)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
16. Afgørelser truffet af Erhvervsstyrelsen som
tilsyns- eller registreringsmyndighed i henhold til denne lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til denne lov kan indbringes for
Erhvervsankenævnet, senest 4 uger efter at afgørelsen
er meddelt den pågældende. Afgørelserne kan
indbringes for domstolene uden først at være indbragt
for Erhvervsankenævnet.
Stk. 2.
Fastsættelse af fristforlængelse efter § 2, stk.
3, kan dog ikke indbringes for højere administrativ
myndighed.«
[Afgørelse truffet af
Erhvervsstyrelsen kan indbringes for Erhvervsankenævnet]
Bemærkninger
Til nr. 1, 4-6 og 8
Med den foreslåede ændring
gøres Erhvervsstyrelsen til registreringsmyndighed,
således at en virksomheds registrering som
socialøkonomisk virksomhed kan ske samme sted som
registrering for at få cvr-nummer.
Virksomhederne skal så kun henvende
sig ét sted vedrørende registrering, og man kan
udnytte Erhvervsstyrelsens store erfaring på
området.
Endvidere foreslås det, at ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forholds
udstedelse af bekendtgørelser om lovens administration sker
efter forhandling med Erhvervsstyrelsen.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring af
§ 8, stk. 2, gælder det, at en registreret
socialøkonomisk virksomhed skal indsende årsrapporten
efter reglerne i årsregnskabsloven.
Ændringsforslaget indebærer, at
de registrerede socialøkonomiske virksomheder uden ugrundet
ophold efter godkendelsen af årsrapporten skal indsende den
godkendte årsrapport til Erhvervsstyrelsen.
Årsrapporten skal være modtaget i styrelsen senest 5
måneder efter regnskabsårets afslutning.
Med ændringsforslaget sikres det, at
der er overensstemmelse mellem frister i henholdsvis denne lov og
årsregnskabsloven.
Det skal bemærkes, at ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold efter
drøftelse med Erhvervsstyrelsen efter § 12, nr. 1, i
lovforslaget som fremsat kan fastsætte yderligere regler om
indberetning af bl.a. årsrapporten.
Til nr. 3
Det følger af denne lovs § 4,
at juridiske personer, der har eget cvr-nummer og er
hjemmehørende her i landet eller i et andet
EU-/EØS-land, med undtagelse af enkeltmandsvirksomheder og
virksomheder etableret ved sameje kan registreres som
socialøkonomiske virksomheder.
Ovennævnte medfører
således, at det er et krav for fonde og andre selvejende
institutioner, at de har et cvr-nummer, før de kan
være omfattet af denne lov, herunder det særlige
tilsyn, som følger af dette ændringsforslag.
Det følger af § 36 i lov om
fonde og visse foreninger (fondsloven), at justitsministeren
fører tilsyn med fonde, der er omfattet af denne lov.
Det følger af fondsloven, at loven
ikke omfatter fonde, med hvilke en kommune eller region har
indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller regionens
forpligtelser i henhold til lov om social service og lov om dag-,
fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, såfremt
fonden ikke varetager andre opgaver, jf. fondslovens § 1, stk.
2, nr. 2, selvejende institutioner, der som vilkår for
godkendelse eller tilskud fra det offentlige er undergivet tilsyn
og økonomisk kontrol af en offentlig myndighed efter anden
lovgivning eller bestemmelser udstedt i henhold til anden
lovgivning, jf. fondslovens § 1, stk. 2, nr. 6, og selvejende
institutioner, hvis drift overvejende dækkes af statslige
eller kommunale midler, og som er undergivet tilsyn af det
offentlige, hvis det i institutionens vedtægter er fastsat,
at det offentlige træffer bestemmelse om anvendelse af
institutionens midler i tilfælde af dennes opløsning,
jf. fondslovens § 1, stk. 2, nr. 7.
Efter fondslovens § 1, stk. 3, kan
fondsmyndigheden endvidere bestemme, at en fond, som på anden
måde end efter denne lov er undergivet et vist statsligt,
regionalt eller kommunalt tilsyn, helt eller delvis skal være
undtaget fra loven.
Det følger af ændringsforslag
nr. 1 til 2. behandling af forslag til lov om erhvervsdrivende
fonde (L 154), at Erhvervsstyrelsen fra den 1. december 2014 er
fondsmyndighed for alle erhvervsdrivende fonde.
Undtaget fra dette tilsyn er dog de
erhvervsdrivende fonde, med hvilke en kommune eller region har
indgået en aftale til opfyldelse af kommunens eller regionens
forpligtelser i henhold til sociallovgivningen eller anden
lovgivning, såfremt fonden ikke varetager andre opgaver af
væsentligt omfang, jf. forslaget til lov om erhvervsdrivende
fonde § 3, stk. 1, nr. 3, og erhvervsdrivende fonde, der som
vilkår for godkendelse eller tilskud fra det offentlige er
undergivet tilsyn og økonomisk kontrol af en offentlig
myndighed efter anden lovgivning eller bestemmelser udstedt i
henhold til anden lovgivning, jf. forslaget til lov om
erhvervsdrivende fonde § 3, stk. 1, nr. 4.
Efter den gældende lov om
erhvervsdrivende fonde samt forslaget til lov om erhvervsdrivende
fonde, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, kan fondsmyndigheden
endvidere bestemme, at en erhvervsdrivende fond, som på anden
måde end efter denne lov er undergivet offentligt tilsyn og
økonomisk kontrol, helt eller delvis skal være
undtaget fra loven.
Det skal endvidere bemærkes, at de
erhvervsdrivende fonde, der har en erhvervsdrift af begrænset
omfang eller en erhvervsdrift, der kun omfatter en uvæsentlig
del af fondens samlede formue, ikke anses for at være
erhvervsdrivende i henhold til lov om erhvervsdrivende fonde, jf.
lovens § 1, stk. 3, og § 2, stk. 2, i forslag til lov om
erhvervsdrivende fonde.
Det følger af lov om
erhvervsdrivende fonde § 3 og af § 4 i forslag til lov om
erhvervsdrivende fonde, at Erhvervsstyrelsen i tvivlstilfælde
afgør, om en fond er omfattet af lov om erhvervsdrivende
fonde.
Endvidere følger det af forslag til
lov om erhvervsdrivende fonde (L 154), at en erhvervsdrivende fond
ikke kan undtages fra loven, hvis stifter af fonden er
tilsynsmyndighed, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås i
ændringsforslaget, at Erhvervsstyrelsen fører tilsyn
med fonde og andre selvejende institutioner, der registreres som
socialøkonomiske virksomheder, men som ikke omfattes af
tilsynet efter lov om fonde og visse foreninger eller lov om
erhvervsdrivende fonde eller et andet offentligt tilsyn. Der er
tale om et tilsyn, der på visse punkter minder om det tilsyn,
som Erhvervsstyrelsen allerede fører med de erhvervsdrivende
fonde.
På grund af de pågældende
socialøkonomiske fondes og selvejende institutioners
strukturer, herunder deres størrelse, er der tale om en
særligt tilpasset model for tilsynet med disse fonde og
selvejende institutioner i forhold til de erhvervsdrivende
fonde.
Begrundelsen for, at det skal være
Erhvervsstyrelsen, der skal føre tilsyn med disse fonde og
selvejende institutioner, er, at et tilsyn hermed kræver
koordination mellem registrerings- og tilsynsmyndigheden.
Erhvervsstyrelsen har stor erfaring som registrerings- og
tilsynsmyndighed for de erhvervsdrivende fonde. Det findes derfor
hensigtsmæssigt, at registreringen og tilsynet samles et
sted, hvor der allerede er registrerings- og tilsynskompetence
tilstede. Regeringens ændringsforslag indebærer derfor,
at Erhvervsstyrelsen bliver både registrerings- og
tilsynsmyndighed for de socialøkonomiske virksomheder.
Med ændringsforslaget sikres det
endvidere, at fonde og andre selvejende institutioner, der
registreres som socialøkonomiske virksomheder, men som ikke
opfylder de kapitalkrav, der følger af lov om fonde og visse
foreninger § 1, stk. 4 (1 mio. kr.), eller lov om
erhvervsdrivende fonde § 31 (300.000 kr.), og som dermed ikke
er omfattet af tilsynet i henhold til disse love, undergives
offentligt tilsyn. Et sådant offentligt tilsyn vurderes i
praksis at ville kunne have en positiv betydning for sådanne
socialøkonomiske virksomheders mulighed for - som en del af
deres driftskapital - at opnå indtægter fra bl.a.
private donorer, private eller offentlige fonde, offentlige
støtteordninger, satspuljemidler m.v.
Det følger af det foreslåede
§ 01, stk. 2, at ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold efter drøftelse med
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om det særlige
tilsyn, der er med fonde og andre selvejende institutioner, der er
omfattet af stk. 1. Disse fonde og selvejende institutioner skal
således ikke være underlagt samme tilsyn, som
følger fonde, der er omfattet af henholdsvis lov om fonde og
visse foreninger og lov om erhvervsdrivende fonde.
Til nr. 7
Den foreslåede bestemmelse
vedrører fravigelse af underskriftkrav for dokumenter, der
er udstedt af Erhvervsstyrelsen vedrørende alle forhold, der
er omfattet af denne lov eller bestemmelser udstedt i medfør
af denne lov.
Den foreslåede bestemmelse svarer
indholdsmæssigt til den nye § 32 b i forvaltningsloven,
der blev indført i forvaltningsloven ved lov nr. 1624 af 26.
december 2013. Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse i
stedet for forvaltningslovens § 32 b for dokumenter, som er
udstedt af Erhvervsstyrelsen i henhold til denne lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til denne lov.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med den foreslåede § 14
vedrørende fravigelse af underskriftkrav for dokumenter, der
er udstedt af bestyrelsen eller revisor m.fl. Det findes p.t. ikke
en bestemmelse i forvaltningsloven, der svarer til § 14.
Det foreslåede stk. 1 vedrører
fravigelse af underskriftkrav for dokumenter, der er udstedt af
Erhvervsstyrelsen.
Med det foreslåede stk. 1 bemyndiges
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold til efter forhandling med Erhvervsstyrelsen at
fastsætte regler om, at Erhvervsstyrelsen kan udstede
afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til denne lov uden underskrift, med
maskinel eller på tilsvarende måde gengivet underskrift
eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet.
For en generel gennemgang af fravigelse af
krav om personlig underskrift i breve fra Erhvervsstyrelsen kan der
henvises til afsnit 5.5.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 16 fremsat den 3. oktober 2012 af erhvervs- og
vækstministeren, jf. Folketingstidende 2012-13, 1. samling,
A, L 16 som fremsat, side 43 f.
Med det foreslåede stk. 2 bemyndiges
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold til efter forhandling med Erhvervsstyrelsen at
fastsætte regler om, at afgørelser og andre
dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedt på
grundlag af elektronisk databehandling, kan udstedes alene med
Erhvervsstyrelsen som afsender som hidtil. Bestemmelsen finder
anvendelse både på dokumenter, som Erhvervsstyrelsen
sender digitalt, og på dokumenter, som sendes fysisk, dvs.
på papir med almindelig post, hvis dokumentet undtagelsesvis
ikke sendes digitalt.
For en generel gennemgang af muligheden for
at udstede dokumenter og træffe afgørelse alene
på grundlag af elektronisk databehandling kan der ligeledes
henvises til afsnit 5.5.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 16 fremsat den 3. oktober 2012 af erhvervs- og
vækstministeren, jf. Folketingstidende 2012-13, 1. samling, L
16 som fremsat, side 43 f.
Til nr. 9
Med den foreslåede § 16, stk. 1,
gælder det, at alle afgørelser truffet af
Erhvervsstyrelsen som henholdsvis tilsyns- og
registreringsmyndighed i henhold til denne lov eller bestemmelser
fastsat i henhold til denne lov kan indbringes for
Erhvervsankenævnet.
Virksomhedens centrale ledelsesorgan kan i
henhold til stk. 1, 2. pkt., beslutte, hvorvidt man finder det mest
hensigtsmæssigt, at en afgørelse indbringes for
domstolene eller Erhvervsankenævnet. Det følger af den
foreslåede bestemmelse, at afgørelser kan indbringes
direkte for domstolene uden forudgående klagebehandling i
Erhvervsankenævnet.
Det foreslåede stk. 2
medfører, at Erhvervsstyrelsens beslutning om at
fastsætte en fristforlængelse for berigtigelse af en
fejl eller mangel i forbindelse med registrering af en
socialøkonomisk virksomhed ikke kan indbringes for
Erhvervsankenævnet.
Benny Engelbrecht (S) Julie
Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Peder Christensen (S) Ole
Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)
Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 148
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold | 2 | Henvendelse af 14/3-14 fra Advokaterne
Foldschack & Forchhammer | 3 | Udkast til tidsplan | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 4/4-14 fra Advokaterne
Foldschack & Forchhammer | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Tidspunkt for politisk drøftelse og
betænkningsafgivelse er udsat | 8 | Meddelelse om udsættelse af
tidspunkt for politisk drøftelse og
betænkningsafgivelse | 9 | Ændringsforslag fra ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold | 10 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 148
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om en redegørelse for
lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i
landdistrikter og på øerne, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/3-14 fra Advokaterne Foldschack & Forchhammer, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/4-14 fra Advokaterne Foldschack & Forchhammer, til ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om en redegørelse for
sammenstødsproblemer mellem lovforslag L 114, L 148 og L
154, til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå |
|