Fremsat den 26. februar 2014 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning og børneloven
(Simpel vold og seksuelle overgreb som
skilsmissegrund m.v.)
§ 1
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af 12.
november 2012, som ændret ved § 9 i lov nr. 622 af
12. juni 2013 og § 20 i lov nr. 647 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »hertil,«: »og den
længstlevende ægtefælle ikke har overtaget
ægtefællernes fælleseje til uskiftet bo efter
§ 17 i arveloven,«.
2. Overskriften før § 34
affattes således:
»Vold og seksuelle
overgreb«
3. § 34, stk. 1, affattes
således:
»En ægtefælle har ret til
skilsmisse, når den anden ægtefælle har
udøvet forsætlig vold eller har udøvet seksuelt
overgreb mod ægtefællen, mod ægtefællernes
børn, mod ægtefællens eller
ægtefællernes børns nærmeste
pårørende, som ægtefællen eller
ægtefællernes børn er knyttet til, eller mod
andre børn.«
§ 2
I børneloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 18 af 10. januar 2014, foretages følgende
ændringer:
1. § 9, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Er
moderen død, inddrager statsforvaltningen efter anmodning
fra barnets værge en mand eller kvinde som part, hvis det
antageliggøres, at manden er eller kan være barnets
far, eller at kvinden er eller kan være barnets
medmor.«
2. I
§ 28 ændres
»§ 27 a, stk. 2,« til: »§ 27
a, stk. 1,«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Det fremgår af § 34 i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning (ægteskabsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1052 af 12. november 2012 med senere
ændringer, at en ægtefælle har ret til umiddelbar
skilsmisse uden forudgående separation, hvis den anden
ægtefælle har udøvet forsætlig vold af
grovere karakter mod ægtefællen eller
børnene.
Er der alene udøvet simpel vold mod den anden
ægtefælle eller børnene, er der imidlertid ikke
ret til umiddelbar skilsmisse. Hertil kommer, at der har
været situationer, hvor der er begået seksuelle
overgreb mod et barn, som ikke kunne betegnes som vold af grovere
karakter, og hvor ægtefællen i stedet for, var henvist
til at søge om skilsmisse på grund af utroskab (lovens
§ 33), hvilket kan virke stødende. Der er derfor
opstået et ønske om at udvide anvendelsesområdet
for bestemmelsen.
Med dette lovforslag foreslås det, at en
ægtefælle skal have ret til skilsmisse, når den
anden ægtefælle har udøvet vold, uanset om der
er tale om simpel vold eller vold af grovere karakter. Det
foreslås endvidere, at adgangen til skilsmisse udvides til
også at omfatte seksuelle overgreb mod ægtefællen
eller børnene. Endelig foreslås det, at personkredsen
udvides til også at omfatte ægtefællens og
ægtefællernes børns nærmeste
pårørende, som ægtefællen eller
børnene er knyttet til, samt andre børn end
ægtefællernes børn.
Derudover indeholder lovforslaget et forslag om en
konsekvensrettelse af ægteskabsloven i relation til reglerne
i arveloven samt to forslag, der vedrører redaktionelle
ændringer i børneloven.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Vold og seksuelle overgreb som
skilsmissegrund
2.1.1. Gældende ret
Efter ægteskabslovens § 29 har
ægtefæller ret til separation eller skilsmisse,
når de er enige om det. Ægtefæller, der er enige
herom, kan således blive skilt uden forudgående
separation (herefter umiddelbar skilsmisse).
Efter lovens §§ 32-36 har en
ægtefælle i en række situationer ret til
umiddelbar skilsmisse, også selvom den anden
ægtefælle ikke er enig i skilsmissen. En
ægtefælle har eksempelvis efter § 33 ret til
skilsmisse, når den anden ægtefælle har
været utro eller har deltaget i et lignende seksuelt
forhold.
Hvis ægtefællerne ikke er enige om skilsmisse, og
betingelserne i §§ 32-36 for umiddelbar skilsmisse
ikke er opfyldt, kan en ægtefælle ikke blive skilt uden
forudgående separation.
Uanset eventuel uenighed mellem ægtefællerne herom
har en ægtefælle dog efter lovens § 30 ret
til separation. Efter ½ års separation har
ægtefællen ret til skilsmisse.
Dette lovforslag vedrører en af mulighederne for
umiddelbar skilsmisse, nemlig bestemmelsen i lovens § 34
om skilsmisse på grund af vold. En ægtefælle har
ret til skilsmisse, når den anden ægtefælle har
udøvet forsætlig vold af grovere karakter over for
denne eller børnene. Anmodning om skilsmisse skal indgives
inden 1 år efter, at ægtefællen er blevet vidende
om handlingen, og inden 3 år efter, at den er
begået.
Det fremgår af forarbejderne til § 34
(Retsudvalgets betænkning af 26. marts 1987 til L
154/1986-87, der henviser til Ægteskabsudvalgets
betænkning nr. 2 (nr. 697/1973)), at der med "forsætlig
grov vold" menes forsætlig vold af grovere karakter. Mildere
tilfælde af vold og mere almindelige husspektakler er ikke
omfattet af bestemmelsen. Hvis den ene ægtefælle f.eks.
på grund af uopmærksomhed, uforsigtighed, klodsethed
eller lignende kommer til at påføre den anden
ægtefælle eller børnene en
legemskrænkelse, uden at dette var tilsigtet eller anset som
et overvejende sandsynligt resultat af handlingen, kan dette heller
ikke danne grundlag for skilsmisse. Påvirkning af alkohol
bør dog efter forarbejderne ikke kunne medføre, at
bestemmelsen ikke kan anvendes. Ifølge
Ægteskabsudvalgets betænkning nr. 2, omfatter
bestemmelsen ikke kun ægtefællernes
fællesbørn, men også f.eks. stedbørn, som
opdrages i ægtefællernes hjem.
Efter praksis er det ikke et krav, at den voldsudøvende
ægtefælle er idømt straf for volden. Ved
vurderingen af en sag om skilsmisse på grund af vold, skal
myndighederne dog af sig selv påse, at volden er dokumenteret
- normalt i form af en dom herfor eller i mangel heraf eventuelle
politirapporter sammen med den pågældende
ægtefælles erkendelse af forholdet eller eventuelt kun
en forklaring fra begge ægtefæller, normalt suppleret
med en lægeerklæring.
2.1.2. Ministeriets overvejelser
Som det fremgår af punkt 2.1.1., har en
ægtefælle i dag mulighed for at blive skilt, hvis den
anden ægtefælle har udøvet vold af grovere
karakter mod ægtefællen eller børnene.
Da der skal være tale om vold af grovere karakter, er det,
når ægtefællerne ikke er enige om en direkte
skilsmisse, i dag ikke muligt at blive skilt uden forudgående
separation, hvis den anden ægtefælle alene har
udøvet forsætlig vold af mildere karakter. Ministeriet
finder ikke, at dette er hensigtsmæssigt, da det ikke
bør have betydning, om der er tale om simpel vold eller
grovere vold. Hvis den ene ægtefælle udøver
forsætlig vold mod den anden ægtefælle eller
børnene, bør det således være muligt at
blive skilt uden forudgående separation, uanset om der er
tale om simpel vold eller grovere tilfælde af vold.
Da § 34 i ægteskabsloven som nævnt kun
omfatter situationer, hvor der er udøvet vold af grovere
karakter, kan der opstå tilfælde, hvor det, uanset at
en ægtefælle har udøvet et seksuelt overgreb mod
et barn, ikke er muligt at blive skilt efter bestemmelsen. Selv
hvis lovens § 34 omfattede simpel vold, jf. ovenfor, vil
der kunne være situationer, hvor det seksuelle overgreb ikke
kan betegnes som vold. Ministeriet finder ikke, at dette er
hensigtsmæssigt, da det bør være uden betydning,
om det seksuelle overgreb samtidig kan betegnes som vold. Hvis den
ene ægtefælle udøver seksuelt overgreb mod et
fællesbarn eller den anden ægtefælles
særbarn, bør det således være muligt at
blive skilt uden en forudgående separation, uanset om det
seksuelle overgreb samtidig kan betegnes som vold.
Det bemærkes, at nogle seksuelle overgreb samtidig kan
betegnes som utroskab efter ægteskabslovens § 33,
uden at der nødvendigvis er tale om vold, hvorfor det vil
være muligt at få en umiddelbar skilsmisse efter lovens
§ 33. I nogle situationer kan det dog være
stødende for den forurettede ægtefælle at
være henvist til at søge om skilsmisse på grund
af utroskab, hvis den anden ægtefælle f.eks. har
begået et seksuelt overgreb mod den forurettede
ægtefælles særbarn. Ministeriet finder det mere
rigtigt, at den forurettede ægtefælle i sådanne
situationer har mulighed for at få en umiddelbar skilsmisse
på grund af det seksuelle overgreb.
Personkredsen i § 34 i ægteskabsloven omfatter i
dag kun forsætlig vold af grovere karakter mod
ægtefællen eller ægtefællernes børn,
herunder f.eks. den ene ægtefælles særbørn
(stedbørn). Der er således ikke ret til skilsmisse,
hvis en ægtefælle har udøvet vold mod
pårørende til den anden ægtefælle eller
børnene, som den anden ægtefælle eller
børnene er knyttet til, f.eks. den anden
ægtefælles forældre eller den
voldsudøvende ægtefælles egne forældre
(børnenes bedsteforældre eller evt.
stedbedsteforældre). En ægtefælle har heller ikke
ret til skilsmisse, hvis volden er udøvet mod andre
børn end ægtefællernes børn, f.eks. vold
mod naboens børn. Ministeriet finder ikke, at
ovenstående er hensigtsmæssigt, da det også
bør være muligt at blive skilt uden forudgående
separation i disse situationer.
2.1.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at § 34 i ægteskabsloven
ændres sådan, at en ægtefælle får ret
til at blive skilt uden forudgående separation, selvom den
anden ægtefælle alene har udøvet forsætlig
simpel vold.
Endvidere foreslås det, at personkredsen i § 34
udvides til også at omfatte pårørende til
ægtefællen eller ægtefællernes børn,
som ægtefællen eller ægtefællernes
børn er knyttet til. Der tænkes i første
række på ægtefællens eller børnenes
familie, f.eks. børnenes bedsteforældre, herunder
eventuelle stedbedsteforældre. Det kan f.eks. også
være ægtefællens søskende, altså
børnenes mostre, fastre m.v., eller f.eks. en
nuværende eller tidligere social forælder, som
ægtefællen eller børnene er knyttet til. Det er
også en betingelse, at der er en følelsesmæssig
tilknytning mellem ægtefællen og den nærmeste
pårørende eller børnene og den nærmeste
pårørende. Det foreslås endvidere, at
personkredsen udvides til generelt at omfatte børn - det vil
sige personer under 18 år, uanset om der er tale om
ægtefællernes børn eller andre børn,
herunder børn, som ingen af parterne har forudgående
kendskab til.
Disse foreslåede ændringer af bestemmelsen vil
medføre, at forsætlig vold begået af den ene
ægtefælle mod en person, der er omfattet af
personkredsen, giver den anden ægtefælle ret til
umiddelbar skilsmisse, dog forudsat, at de tidsmæssige
frister for at rejse sag herom overholdes. Disse frister
foreslås opretholdt.
Endelig foreslås det, at § 34 udvides til
også at omfatte seksuelle overgreb mod de personer, der er
omfattet af bestemmelsen. Seksuelle overgreb vil være
handlinger, der er strafbare som en seksualforbrydelse efter
straffelovens kapitel 24 eller § 210. Dette omfatter
f.eks. voldtægt, samleje med stedbørn eller
plejebørn under 18 år, samleje med børn under
15 år, andet seksuelt forhold end samleje med de nævnte
børn og blufærdighedskrænkelser. Det
afgørende i den forbindelse er, om forholdet er et seksuelt
overgreb mod en person, der er omfattet af personkredsen i
§ 34 i ægteskabsloven.
Det er uden betydning, om den person, som volden eller det
seksuelle overgreb er udøvet mod, eller om den person, der
har udøvet forholdet, bor i Danmark eller i udlandet, og om
handlingen er udøvet i Danmark eller i udlandet. Er
handlingen udøvet i udlandet, er det ligeledes uden
betydning, om forholdet er strafbart i det pågældende
land. Det afgørende i sådanne tilfælde er, at
der er tale om vold eller seksuelt overgreb, som efter dansk
lovgivning ville kunne bedømmes som vold eller seksuelt
overgreb, hvis forholdet var udøvet i Danmark.
Det bemærkes, at forslagene ikke vil medføre
ændringer i relation til det gældende krav om
dokumentation for forholdet (volden), jf. punkt 2.1.1. Dette krav
vil fortsat finde anvendelse både ved udøvelse af vold
eller seksuelle overgreb.
2.2. Skifteafkald
2.2.1. Gældende ret
Efter § 17 i arveloven (lov nr. 515 af 6. juni 2007)
kan den længstlevende ægtefælle efter den anden
ægtefælles død som udgangspunkt overtage
ægtefællernes fælleseje til uskiftet bo med deres
fælles børn og eventulle andre livsarvinger. Dette
indebærer, at ægtefællernes fælles
børn m.v. ikke får udbetalt deres arv efter den
afdøde ægtefælle. Ved længstlevende
ægtefælles død skiftes det uskiftede bo.
Børnenes arv efter førstafdøde udbetales
først på dette tidspunkt (§ 28).
Længstlevende kan dog efter § 26, stk. 1,
når som helst skifte med en eller flere af livsarvingerne.
Efter § 26, stk. 2, skal længstlevende skifte
ved indgåelse af nyt ægteskab. Livsarvingerne kan ikke
give afkald på skifte af det uskiftede bo og samtidig bevare
deres arveret.
Det fremgår af § 10, stk. 1, i
ægteskabsloven, at hvis et tidligere ægteskab eller
registreret partnerskab er opløst ved død, må
den længstlevende ægtefælle eller registrerede
partner ikke indgå ægteskab, før
dødsbobehandling ved bobestyrer eller offentligt skifte er
påbegyndt, eller privat skifte er afsluttet. Dette
gælder dog efter bestemmelsens nr. 3 ikke, hvis samtlige
arvinger efter afdøde giver samtykke til, at
længstlevende indgår nyt ægteskab, et
såkaldt skifteafkald. Bestemmelsen indebærer efter sin
ordlyd, at arvingerne kan give samtykke til, at længstlevende
indgår nyt ægteskab, selvom længstlevende sidder
i uskiftet bo.
Anvendelsesområdet for ægteskabslovens
§ 10, stk. 1, nr. 3, blev imidlertid begrænset ved
ikrafttrædelsen af arvelovens § 26, stk. 2, 2.
pkt., hvoraf det som nævnt fremgår, at livsarvingerne
ikke kan give afkald på skifte af et uskiftet bo og samtidig
bevare deres arveret. I forbindelse med vedtagelsen af den
gældende arvelov i 2007 blev ægteskabslovens
§ 10, stk. 1, nr. 3, ikke ændret.
2.2.2. Ministeriets overvejelser
Bestemmelsen i ægteskabslovens § 10, stk. 1, nr.
3, sammenholdt med arvelovens § 26, stk. 2, 2. pkt.,
medfører, at det ikke længere er muligt for en
livsarving at bevare sin arveret og samtidig give samtykke til, at
den længstlevende ægtefælle indgår nyt
ægteskab, når længstlevende sidder i uskiftet bo.
Som nævnt oven for blev § 10, stk. 1, nr. 3, i
ægteskabsloven ikke ændret i forbindelse med
vedtagelsen af den gældende arvelov i 2007.
Det kan være vanskeligt for borgerne at skulle orientere
sig i flere love/regelsæt for at undersøge reglerne om
betingelserne for indgåelse af ægteskab i relation til
skifteafkald. Det bør være tilstrækkeligt at
orientere sig herom i reglerne herom i ægteskabsloven.
2.2.3. Den foreslåede
ordning
Som det fremgår af punkt 2.2.1. oven for, blev
ægteskabslovens § 10, stk. 1, nr. 3, ikke
ændret i forbindelse med vedtagelsen af den gældende
arvelov i 2007. Det foreslås derfor, at bestemmelsen bringes
i overensstemmelse med arvelovens § 26, stk. 2, 2.
pkt.
Herved bliver det lettere for borgerne at finde reglerne om
betingelserne for indgåelse af ægteskab i relation til
skifteafkald.
2.3. Børneloven -
medmoderskab
2.3.1. Gældende ret
Ved lov nr. 652 af 12. juni 2013 om ændring af
børneloven, lov om adoption, retsplejeloven og forskellige
andre love (Medmoderskab m.v.), som ændret ved
§§ 3 og 6 i lov nr. 1313 af 27. november 2013 om
ændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med
behandling, diagnostik og forskning m.v., vævsloven,
børneloven, lov om børns forsørgelse og
retsplejeloven (Assisteret reproduktion som terminologi,
dispensationsmulighed vedr. opbevaringstid for æg, samtykke
til behandling samt udvidelse af kredsen af ansvarlige for
indberetning af alvorlige uønskede hændelser og
bivirkninger i form af genetisk sygdom mv.), blev
anvendelsesområdet for børneloven
(lovbekendtgørelse nr. 1047 af 8. november 2012) udvidet til
ikke kun at omfatte faderskab, men også medmoderskab. Det
følger af lovens § 27, at når en kvinde er
blevet behandlet med assisteret reproduktion af en sundhedsperson
eller under en sundhedspersons ansvar, anses hendes kvindelige
ægtefælle, registrerede partner eller partner som
barnets medmor, hvis hun har givet samtykke til behandlingen, og
barnet må antages at være blevet til ved denne. Som
følge af dette blev lovens bestemmelser om faderskab
ændret således, at de finder tilsvarende anvendelse
på sager om medmoderskab.
Børnelovens § 9, stk. 1, definerer, hvem der er
parter i en sag om faderskab eller medmoderskab. Det følger
af bestemmelsens stk. 2, at når barnets mor er død,
inddrager statsforvaltningen efter anmodning fra barnets
værge en mand som part, hvis det antageliggøres, at
han er eller kan være barnets far.
Bestemmelsens stk. 1 blev ved ovennævnte love
ændret, så den omfatter medmoderskab og tager hensyn
til reglerne om medmoderskab. Derimod blev stk. 2 ikke
ændret.
Efter børnelovens § 28 anses en sæddonor
ikke som far til et barn, der med hans sæd er blevet til ved
assisteret reproduktion, hvis sæden er doneret til et
vævscenter, der distribuerer sæd, en sundhedsperson
eller en person, der arbejder under en sundhedspersons ansvar.
Dette gælder dog ikke i situationer, hvor sæddonor
efter reglerne i bl.a. lovens § 27 a, stk. 2, anses som
far til barnet. Henvisningen til § 27 a, stk. 2, er
imidlertid en fejl. Udgangspunktet er efter § 27 a, stk.
1, at hvis en kvinde, der er gift med en kvinde eller har en
registreret partner eller en kvindelig partner, er blevet behandlet
med assisteret reproduktion med en kendt mands sæd af en
sundhedsperson eller under en sundhedspersons ansvar, anses manden
som barnets far, hvis barnet må antages at være blevet
til ved denne behandling, manden skriftligt har erklæret, at
han skal være barnets far, og ægtefællen, den
registrerede partner eller partneren til den kvinde, der skal
behandles, har givet samtykke til behandlingen. Efter
§ 27 a, stk. 2, gælder bestemmelsen i stk. 1 ikke,
hvis de tre parter, der er nævnt i stk. 1, skriftligt
erklærer, at ægtefællen, den registrerede partner
eller partneren til den kvinde, der behandles, skal være
barnets medmor.
2.3.2. Ministeriets overvejelser
Bestemmelsen i børnelovens § 9, stk. 2, blev
ikke ændret ved indførelsen af regler om medmoderskab.
Bestemmelsen foreslås udvidet sådan, at den også
tager hensyn til reglerne om medmodeskab.
Den fejlagtige henvisning i § 28 til § 27 a,
stk. 2, bør ændres.
2.3.3. Den foreslåede
ordning
Bestemmelsen i børnelovens § 9, stk. 2,
foreslås udvidet sådan, at statsforvaltningen efter
anmodning også skal inddrage en kvinde som part i sagen, hvis
det antageliggøres, at hun er eller kan være barnets
medmor, f.eks. fordi hun har givet samtykke efter
§ 27.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 28 om
faderskab ved assisteret reproduktion ændres, således
at den henviser til § 27 a, stk. 1, om faderskab i stedet
for at henvise til § 27 a, stk. 2, om medmoderskab.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommuner og regioner. Lovforslaget vurderes ikke
at have økonomiske og administrative konsekvenser for
staten.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder,
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring
i perioden fra den 20. december 2013 til den 20. januar 2014 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Danske Advokater, Danske
Familieadvokater, Dansk Socialrådgiverforening, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Et barn to forældre, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige, Familiens Forening,
Foreningen af Offentlige Chefer i Statsforvaltningen, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre,
Kommunernes Landsforening, Kvinderådet, Landsforeningen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen Børn og
Samvær, Mandecentret, Mødrehjælpen, Red Barnet,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Statsforvaltningen, Vestre Landsret og
Østre Landsret.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive
konsekvenser/mindre udgifter | Negative
konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 17 i arveloven (lov nr. 515 af 6. juni 2007),
kan den længstlevende ægtefælle efter den anden
ægtefælles død som udgangspunkt overtage
ægtefællernes fælleseje til uskiftet bo med deres
fælles børn og eventulle andre livsarvinger. Ved
længstlevende ægtefælles død skiftes det
uskiftede bo. Børnenes arv efter førstafdøde
udbetales først på dette tidspunkt
(§ 28).
Den længstlevende ægtefælle kan efter lovens
§ 26, stk. 1, når som helst skifte med en eller
flere af livsarvingerne. Efter § 26, stk. 2, skal
længstlevende skifte ved indgåelse af nyt
ægteskab. Livsarvingerne kan ikke give afkald på skifte
af det uskiftede bo og samtidig bevare deres arveret.
Det fremgår af § 10, stk. 1, i
ægteskabsloven, at hvis et tidligere ægteskab eller
registreret partnerskab er opløst ved død, må
den længstlevende ægtefælle eller registrerede
partner ikke indgå ægteskab, før
dødsbobehandling ved bobestyrer eller offentligt skifte er
påbegyndt, eller privat skifte er afsluttet. Dette
gælder dog efter bestemmelsens nr. 3 ikke, hvis samtlige
arvinger efter afdøde giver samtykke til, at
længstlevende indgår nyt ægteskab, et
såkaldt skifteafkald. Bestemmelsen indebærer efter sin
ordlyd, at arvingerne kan give samtykke til, at længstlevende
indgår nyt ægteskab, selvom længstlevende sidder
i uskiftet bo.
Ægteskabslovens § 10, stk. 1, nr. 3,
begrænses imidlertid af arvelovens § 26, stk. 2, 2.
pkt., hvorefter livsarvinger ikke kan give afkald på skifte
af et uskiftet bo og samtidig bevare deres arveret. I forbindelse
med vedtagelsen af den gældende arvelov i 2007 blev
ægteskabslovens § 10, stk. 1, nr. 3, dog ikke
ændret. Det foreslås derfor i nr.
1, at § 10, stk. 1, nr. 3, i ægteskabsloven
bringes i overensstemmelse med arvelovens § 26, stk. 2,
2. pkt.
Herefter kan § 10, stk. 1, nr. 3, kun anvendes i
tilfælde, hvor den ene ægtefælle for nylig er
død, og den længstlevende ægtefælle kort
tid derefter ønsker at indgå et nyt ægteskab, og
hvor der endnu ikke er taget endelig stilling til, hvordan
dødsboet skal behandles. Boet er således ikke taget
under offentligt skifte, og et eventuelt privat skifte er ikke
afsluttet, I denne situation kan alle livsarvinger efter
førstafdøde give samtykke til, at længstlevende
indgår nyt ægteskab. Dette indebærer dog, at
længstlevende ikke kan sidde i uskiftet bo.
Til nr. 2
Det fremgår af overskriften til ægteskabslovens
§ 34, at bestemmelsen omhandler vold.
Da det med lovens § 1, nr. 3 foreslås, at
anvendelsesområdet for ægteskabslovens § 34
udvides, jf. neden for, foreslås det i nr. 2, at overskriften før lovens
§ 34 konsekvensrettes som følge heraf,
således at overskriften herefter bliver "Vold og seksuelle
overgreb".
Til nr. 3
Efter ægteskabslovens § 29 har
ægtefæller ret til separation eller skilsmisse,
når de er enige om det. Ægtefæller, der er enige
herom, kan således blive skilt uden forudgående
separation (herefter umiddelbar skilsmisse). Det fremgår af
lovens §§ 32-36, at en ægtefælle i en
række situationer har ret til umiddelbar skilsmisse -
også ved uenighed herom. En ægtefælle har
eksempelvis efter § 33 ret til skilsmisse, når den
anden ægtefælle har været utro eller har deltaget
i et lignende seksuelt forhold.
Hvis ægtefællerne ikke er enige om skilsmisse, og
betingelserne i §§ 32-36 for umiddelbar skilsmisse
ikke er opfyldt, kan en ægtefælle ikke blive skilt uden
forudgående separation. Uanset en eventuel uenighed har en
ægtefælle dog efter lovens § 30 ret til
separation. Efter ½ års separation har
ægtefællen ret til skilsmisse.
Efter lovens § 34 har en ægtefælle ret til
skilsmisse, når den anden ægtefælle har
udøvet forsætlig vold af grovere karakter over for
denne eller børnene. Anmodning om skilsmisse skal indgives
inden 1 år efter, at ægtefællen er blevet vidende
om handlingen, og inden 3 år efter, at den er
begået.
Ifølge forarbejderne til § 34 (Retsudvalgets
betænkning af 26. marts 1987 til L 154/1986-87, der henviser
til Ægteskabsudvalgets betænkning nr. 2 (nr. 697/1973),
menes der med "forsætlig grov vold" forsætlig vold af
grovere karakter. Mildere tilfælde af vold og mere
almindelige husspektakler er ikke omfattet af bestemmelsen. Hvis
den ene ægtefælle f.eks. på grund af
uopmærksomhed, uforsigtighed, klodsethed eller lignende
kommer til at påføre den anden ægtefælle
eller børnene en legemskrænkelse, uden at dette var
tilsigtet eller anset som et overvejende sandsynligt resultat af
handlingen, kan dette heller ikke danne grundlag for skilsmisse.
Påvirkning af alkohol bør dog efter forarbejderne ikke
kunne medføre, at bestemmelsen ikke kan anvendes.
Ifølge Ægteskabsudvalgets betænkning nr. 2,
omfatter bestemmelsen ikke kun ægtefællernes
fællesbørn, men også f.eks. stedbørn, som
opdrages i ægtefællernes hjem.
Det foreslås i nr. 3, at
§ 34 i ægteskabsloven ændres sådan, at
en ægtefælle får ret til at blive skilt uden
forudgående separation, selvom den anden
ægtefælle alene har udøvet forsætlig
simpel vold.
Endvidere foreslås det i nr.
3, at personkredsen i § 34 udvides til også
at omfatte pårørende til ægtefællen eller
ægtefællernes børn, som ægtefællen
eller ægtefællernes børn er knyttet til. Der
tænkes i første række på
ægtefællens eller børnenes familie, f.eks.
børnenes bedsteforældre, herunder eventuelle
stedbedsteforældre. Det kan f.eks. også være
ægtefællens søskende, altså
børnenes mostre, fastre m.v., eller f.eks. en
nuværende eller tidligere social forælder, som
ægtefællen eller børnene er knyttet til. Det er
også en betingelse, at der er en følelsesmæssig
tilknytning mellem ægtefællen og den nærmeste
pårørende eller børnene og den nærmeste
pårørende. Det foreslås endvidere, at
personkredsen udvides til generelt at omfatte børn - det vil
sige personer under 18 år, uanset om der er tale om
ægtefællernes børn eller andre børn,
herunder børn, som ingen af parterne har forudgående
kendskab til.
Disse foreslåede ændringer af bestemmelsen vil
medføre, at forsætlig vold begået af den ene
ægtefælle mod en person, der er omfattet af
personkredsen, giver den anden ægtefælle ret til
umiddelbar skilsmisse, dog forudsat, at de tidsmæssige
frister for at rejse sag herom overholdes. Disse frister
foreslås opretholdt.
Endelig foreslås det i nr. 3,
at § 34 udvides til også at omfatte seksuelle
overgreb mod de personer, der er omfattet af bestemmelsen.
Seksuelle overgreb vil være handlinger, der er strafbare som
en seksualforbrydelse efter straffelovens kapitel 24 eller
§ 210. Dette omfatter f.eks. voldtægt, samleje med
stedbørn eller plejebørn under 18 år, samleje
med børn under 15 år, andet seksuelt forhold end
samleje med de nævnte børn og
blufærdighedskrænkelser. Det afgørende i den
forbindelse er, om forholdet er et seksuelt overgreb mod en person,
der er omfattet af personkredsen i § 34 i
ægteskabsloven.
Det er uden betydning, om den person, som volden eller det
seksuelle overgreb er udøvet mod, eller om den person, der
har udøvet forholdet, bor i Danmark eller i udlandet, og om
handlingen er udøvet i Danmark eller i udlandet. Er
handlingen udøvet i udlandet, er det ligeledes uden
betydning, om forholdet er strafbart i det pågældende
land. Det afgørende i sådanne tilfælde er, at
der er tale om vold eller seksuelt overgreb, som efter dansk
lovgivning ville kunne bedømmes som vold eller seksuelt
overgreb, hvis forholdet var udøvet i Danmark.
Det bemærkes, at forslaget ikke vil medføre
ændringer i relation til det gældende krav om
dokumentation for forholdet (volden), jf. de almindelige
bemærkninger punkt 2.2.1. Dette krav vil fortsat finde
anvendelse både ved udøvelse af vold eller seksuelle
overgreb.
Til § 2
Til nr. 1
Ved lov nr. 652 af 12. juni 2013 om ændring af
børneloven, lov om adoption, retsplejeloven og forskellige
andre love (Medmoderskab m.v.), som ændret ved
§§ 3 og 6 i lov nr. 1313 af 27. november 2013 om
ændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med
behandling, diagnostik og forskning m.v., vævsloven,
børneloven, lov om børns forsørgelse og
retsplejeloven (Assisteret reproduktion som terminologi,
dispensationsmulighed vedr. opbevaringstid for æg, samtykke
til behandling samt udvidelse af kredsen af ansvarlige for
indberetning af alvorlige uønskede hændelser og
bivirkninger i form af genetisk sygdom m.v.), blev
anvendelsesområdet for børneloven
(lovbekendtgørelse nr. 1047 af 8. november 2012) udvidet til
ikke kun at omfatte faderskab, men også medmoderskab. Det
følger af lovens § 27, at når en kvinde er
blevet behandlet med assisteret reproduktion af en sundhedsperson
eller under en sundhedspersons ansvar, anses hendes kvindelige
ægtefælle, registrerede partner eller partner som
barnets medmor, hvis hun har givet samtykke til behandlingen, og
barnet må antages at være blevet til ved denne. Som
følge af dette blev lovens bestemmelser om faderskab
ændret således, at de finder tilsvarende anvendelse
på sager om medmoderskab.
Børnelovens § 9 definerer, hvem der er parter i
en sag om faderskab eller medmoderskab. Bestemmelsens stk. 1 blev
ved ovennævnte love ændret, så den omfatter
medmoderskab og tager hensyn til reglerne om medmoderskab.
Bestemmelsens stk. 2 blev dog ikke ændret. Det følger
af denne bestemmelse, at når moderen er død, inddrager
statsforvaltningen efter anmodning fra barnets værge en mand
som part, hvis det antageliggøres, at han er eller kan
være barnets far. Det foreslås i nr. 1, at bestemmelsen udvides således,
at statsforvaltningen efter anmodning også skal inddrage en
kvinde som part i sagen, hvis det antageliggøres, at hun er
eller kan være barnets medmor, f.eks. fordi hun har givet
samtykke efter § 27.
Til nr. 2
Efter børnelovens § 28 anses en sæddonor
ikke som far til et barn, der med hans sæd er blevet til ved
assisteret reproduktion, hvis sæden er doneret til et
vævscenter, der distribuerer sæd, en sundhedsperson
eller en person, der arbejder under en sundhedspersons ansvar.
Dette gælder dog ikke i situationer, hvor sæddonor
efter reglerne i bl.a. lovens § 27 a, stk. 2, anses som
far til barnet. Henvisningen til § 27 a, stk. 2, er
imidlertid en fejl. Udgangspunktet er efter § 27 a, stk.
1, at hvis en kvinde, der er gift med en kvinde eller har en
registreret partner eller en kvindelig partner, er blevet behandlet
med assisteret reproduktion med en kendt mands sæd af en
sundhedsperson eller under en sundhedspersons ansvar, anses manden
som barnets far, hvis barnet må antages at være blevet
til ved denne behandling, manden skriftligt har erklæret, at
han skal være barnets far, og ægtefællen, den
registrerede partner eller partneren til den kvinde, der skal
behandles, har givet samtykke til behandlingen. Efter
§ 27 a, stk. 2, gælder bestemmelsen i stk. 1 ikke,
hvis de tre parter, der er nævnt i stk. 1, skriftligt
erklærer, at ægtefællen, den registrerede partner
eller partneren til den kvinde, der behandles, skal være
barnets medmor. Som følge heraf foreslås det i nr. 2, at bestemmelsen i § 28
om faderskab ved assisteret reproduktion ændret,
således at den henviser til § 27 a, stk. 1, om
faderskab i stedet for at henvise til § 27 a, stk. 2, om
medmoderskab.
Til § 3
Det foreslås i § 3,
at loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Til § 4
Bestemmelsen i § 4
vedrører lovens territoriale område. Det
foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland. Det foreslås dog
samtidig, at loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Lov om ægteskabs indgåelse og opløsning er
sat i kraft for Grønland, jf. anordning nr. 307 af 14. maj
1993 om ikrafttræden for Grønland af lov om
ægteskabets indgåelse og opløsning med senere
ændringer. Loven er også sat i kraft for
Færøerne, jf. anordning nr. 37 af 22. januar 2002 om
ikrafttræden for Færøerne af lov om
ægteskabets indgåelse og opløsning.
På Færøerne findes reglerne om faderskab i
lov om børns retsstilling, der er sat i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning nr. 367 af 29.
november 1962. I Grønland findes reglerne om faderskab i lov
nr. 197 af 16. juni 1962 om børns retsstilling i
Grønland. Børneloven (fader- og medmoderskab) kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
og Grønland, men dette er endnu ikke sket.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af 12.
november 2012, som ændret ved § 9 i lov nr. 622 af
12. juni 2013 og § 20 i lov nr. 647 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | § 10. Er
et tidligere ægteskab eller registreret partnerskab
opløst ved død, må den længstlevende
ægtefælle eller registrerede partner ikke indgå
ægteskab, før dødsbobehandling ved bobestyrer
eller offentligt skifte er påbegyndt, eller privat skifte er
afsluttet. Dette gælder dog ikke, hvis | | | 1) der ikke var noget
formuefællesskab mellem ægtefællerne eller de
registrerede partnere, | | | 2) ægtefællerne eller de
registrerede partnere var separerede på tidspunktet for
dødsfaldet, | | | 3) samtlige arvinger efter afdøde
giver samtykke hertil, eller 4) der ikke skal foretages
dødsbobehandling her i landet. | | 1. I § 10, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »hertil,«: »og den
længstlevende ægtefælle ikke har overtaget
ægtefællernes fælleseje til uskiftet bo efter
§ 17 i arveloven,«. | Stk. 2. Den
myndighed, som efter § 13 skal prøve
ægteskabsbetingelserne, kan tillade, at stk. 1
fraviges. | | | | | | | | 2. Overskriften før § 34
affattes således: | | | | Vold | | »Vold og
seksuelle overgreb« | | | | | | 3. § 34, stk. 1, affattes
således | § 34. En
ægtefælle har ret til skilsmisse, når den anden
ægtefælle har udøvet forsætlig vold af
grovere karakter over for denne eller børnene. Stk. 2.
Anmodning om skilsmisse skal indgives inden 1 år efter, at
ægtefællen er blevet vidende om handlingen, og inden 3
år efter, at den er begået. | | »En ægtefælle har ret til
skilsmisse, når den anden ægtefælle har
udøvet forsætlig vold eller har udøvet seksuelt
overgreb mod ægtefællen, mod ægtefællernes
børn, mod ægtefællens eller
ægtefællernes børns nærmeste
pårørende, som ægtefællen eller
ægtefællernes børn er knyttet til, eller mod
andre børn.« | | | | | | § 2 | | | | | | I børneloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 18 af 10. januar 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 9.
Sagens parter er 1) barnet eller dets
dødsbo, 2) moderen eller hendes
dødsbo, 3) en mand, der er registreret som far
eller har anerkendt faderskabet, eller hans dødsbo, 4) en mand, der efter moderens
oplysninger er eller kan være barnets far, jf. § 8,
eller hans dødsbo, 5) en mand, der har ret til at få
prøvet, om han er barnets far, jf. §§ 6 eller
6 a, eller hans dødsbo, 6) en kvinde, der er registreret som
medmor eller har anerkendt medmoderskabet, eller hendes
dødsbo og 7) en kvinde, der har ret til at
få prøvet, om hun er barnets medmor, jf. § 6
a, eller hendes dødsbo. | | | | | 1. § 9, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2. Er
moderen død, inddrager statsforvaltningen efter anmodning
fra barnets værge en mand som part, hvis det
antageliggøres, at han er eller kan være barnets
far. | | »Stk.
2. Er moderen død, inddrager statsforvaltningen efter
anmodning fra barnets værge en mand eller kvinde som part,
hvis det antageliggøres, at manden er eller kan være
barnets far, eller at kvinden er eller kan være barnets
medmor.« | | | | § 28.
Medmindre andet følger af § 27, § 27 a,
stk. 2, eller § 27 b, anses en sæddonor ikke som
far til et barn, der med hans sæd er blevet til ved
assisteret reproduktion, hvis sæden er doneret til et
vævscenter, der distribuerer sæd, en sundhedsperson
eller en person, der arbejder under en sundhedspersons
ansvar. | | 2. I § 28 ændres
»§ 27 a, stk. 2,« til: »§ 27
a, stk. 1,«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2014. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|