Fremsat den 26. februar 2014 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning
(Udvidelse af den borgerlige
vielsesmyndigheds stedlige vielseskompetence)
§ 1
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af 12.
november 2012, som ændret ved § 9 i lov nr. 622 af
12. juni 2013 og § 20 i lov nr. 647 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 18 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Borgerlig
vielse foretages i kommunen på det sted, som
vielsesmyndigheden har anvist hertil. Vielsesmyndigheden kan dog
tillade, at en vielse foretages et andet sted i Danmark, dog ikke
på Færøerne eller i Grønland.
Vielsesmyndigheden må kun foretage en vielse i en anden
kommune efter forudgående godkendelse fra denne
kommune.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Det fremgår af lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (ægteskabsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1052 af 12. november 2012 med senere
ændringer, at borgerlige vielser foretages af borgmesteren
eller dem, som borgmesteren bemyndiger dertil (medlemmer af
kommunalbestyrelsen og ansatte i kommunens administration).
Borgmesterens stedlige vielseskompetence er begrænset
således, at borgerlige vielser kun kan foretages inden for
kommunen. Borgmesteren har således ikke kompetence til at
foretage vielser uden for kommunen - f.eks. i en anden kommune
eller på havet.
Nogle kommuner har ytret ønske om, at det bliver muligt
at foretage vielser uden for kommunen, f.eks. på en fjord
eller på havet. Derudover har der tidligere været
situationer, hvor den borgerlige vielsesmyndighed i en kommune har
foretaget en vielse i en anden kommune.
I forbindelse med Folketingets behandling af B 128 fremsat af
Venstre den 23. april 2013, har regeringen oplyst, at der vil blive
fremsat et lovforslag, der gør det muligt at foretage
borgerlige vielser uden for kommunen. Dette lovforslag er
således opfølgningen herpå.
Ved borgerlig vielse kan parret, der skal giftes, anmode
borgmesteren om, at vielsen foretages et andet sted end på
rådhuset - f.eks. i parrets egen have. Borgmesteren er ikke
forpligtet hertil, men mange kommuner tilbyder i dag, at vielser
kan foretages andre steder i kommunen - eventuelt mod betaling af
meromkostningerne derved. Det er dog som nævnt oven for ikke
muligt for borgmesteren at tilbyde, at vielsen kan foretages uden
for kommunen - f.eks. på havet eller i en anden kommune. Med
dette lovforslag foreslås det, at dette bliver muligt.
2. Udvidelse af den borgerlige
vielsesmyndigheds stedlige vielseskompetence
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 18, stk. 1, jf. § 13,
i ægteskabsloven, at borgerlig vielse foretages af
kommunalbestyrelsens formand. I kommuner med magistratsstyre eller
en styreform med delt administrativ ledelse, jf.
§§ 64 og 64 a i lov om kommunernes styrelse, kan
kommunalbestyrelsen i kommunens styrelsesvedtægt bestemme, at
vielser skal foretages af et magistratsmedlem henholdsvis en
udvalgsformand. I det følgende anvendes udtrykket
borgmesteren som betegnelse for den borgerlige
vielsesmyndighed.
Efter lovens § 18, stk. 2, kan borgmesteren bemyndige
en eller flere personer til på sit ansvar at foretage
vielser. Det fremgår af § 12 i
bekendtgørelse nr. 1321 af 27. november 2013 om
indgåelse af ægteskab, at bemyndigelse kun kan meddeles
til ansatte i kommunens administration og til medlemmer af
kommunalbestyrelsen i kommunen.
Efter forarbejderne til § 18 i den nugældende
ægteskabslov (forslag til lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, Folketingstidende 1968-69,
tillæg A, spalte 849 ff.) sammenholdt med forarbejderne til
§ 32 i ægteskabsloven fra 1922 (Udkast til lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning med
tilhørende bemærkninger, afgivet af den ved kongelige
resolutioner af 25. juli 1910 og 19. juni 1912 nedsatte kommission)
har § 18 i den nugældende lov i årtier
været forstået således, at en borgmester ikke har
stedlig kompetence til at foretage vielser uden for sin kommune.
Det antages, at dette også gælder, selvom borgmesteren
har fået tilladelse til at foretage en vielse i en anden
kommune efter aftale med borgmesteren i den anden kommune. Det er
således ikke muligt at udvide den stedlige vielseskompetence
ved aftale.
Det fremgår af lovens § 21, stk. 1, jf.
§ 20, stk. 2, at en vielse kun er gyldig, hvis vielsen er
foretaget af en myndighed, der efter loven kan foretage vielser, og
at parterne ved samtidigt møde på
spørgsmål af vielsesmyndigheden erklærer at
ville ægte hinanden og derpå af vielsesmyndigheden
forkyndes at være ægtefolk. Det følger af
bestemmelsen, at et ægteskab kun er gyldigt, hvis vielsen er
gyldig.
En ugyldig vielse kan godkendes af ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold (Ankestyrelsen,
Familieretsafdelingen), hvis særlige grunde taler herfor, jf.
lovens § 21, stk. 2.
Hvis en borgmester overskrider sin stedlige kompetence, kan der
opstå tvivl om gyldigheden af ægteskabet. Det er
domstolene, der endeligt træffer afgørelse om,
hvorvidt parterne er eller ikke er ægtefæller, dvs.
tager stilling til gyldigheden af et ægteskab. Domstolene ses
ikke at have taget stilling til gyldigheden af en vielse, hvor en
borgmester har foretaget en vielse uden for sin egen kommune.
Da et ægteskab har en række væsentlige
retsvirkninger, bl.a. fælles forsørgelsespligt og
indbyrdes arveret, og således har stor betydning for
ægtefællerne, bør der af hensyn til borgernes
retssikkerhed ikke være tvivl om gyldigheden af et
ægteskab.
Det er derfor i § 15 i bekendtgørelse om
indgåelse af ægteskab bestemt, at en vielse skal
foretages på det sted i kommunen, som kommunen har anvist
hertil. Vielsesmyndigheden kan dog tillade, at vielsen foretages et
andet sted end det anviste, dog ikke uden for kommunen.
Ifølge § 22 i bekendtgørelse om
indgåelse af ægteskab foretages vielsen uden udgift for
parterne. Tillades vielse foretaget på et andet sted end
normalt, jf. bekendtgørelsens § 15, kan det dog
kræves, at parterne betaler udgifterne i forbindelse hermed.
Vielsesmyndigheden kan bestemme, at der skal indbetales et
beløb til sikkerhed for betalingen.
Det fremgår af § 17 i ægteskabsloven, at
kirkelig vielse inden for folkekirken foretages af folkekirkens
præster. Kirkeministeren fastsætter regler om, hvilke
præster i folkekirken, der kan foretage vielser, og i hvilke
tilfælde de har pligt hertil.
Selvom en præst som udgangspunkt skal foretage vielser i
kirken, jf. § 3 i bekendtgørelse nr. 547 af 15.
december 1969 om vielse inden for folkekirken, antages det, at
præster har stedlig kompetence til at foretage vielser i hele
landet. Hvis en præst foretager en vielse uden for sit eget
sogn, medfører dette ikke, at der af den grund kan
opstå tvivl om vielsens gyldighed.
2.2. Ministeriets overvejelser
En borgerlig vielse foretages normalt på rådhuset i
kommunen. Mange borgere ønsker imidlertid at blive gift et
sted, der har en særlig betydning for dem. Mange kommuner
tilbyder, at parterne (eventuelt mod betaling af meromkostningerne
herved) kan blive gift et andet sted i kommunen end på
rådhuset. I nogle situationer ønsker borgerne
imidlertid at blive gift uden for kommunen - enten uden for
kommuneinddelingen (på havet) eller i en anden kommune.
En borgmesters vielseskompetence er i dag begrænset
således, at borgmesteren kun kan foretage vielser i sin egen
kommune. Der kan således opstå tvivl om gyldigheden af
en borgerlig vielse, hvis vielsesmyndigheden i kommunen foretager
en vielse uden for kommunen. Præster i folkekirken har
derimod stedlig kompetence til at foretage vielser i hele landet.
Ovenstående forskelle er ikke hensigtsmæssige, da
reglerne herom bør være ens.
Henset til udviklingen på vielsesområdet, herunder
mange borgeres ønske om at blive gift et andet sted end
på rådhuset eventuelt også uden for kommunen, og
visse kommuners ønske om, at dette kan ske, samt at
præster i folkekirken kan foretage vielser i hele landet,
synes det ikke længere tidssvarende at begrænse
borgmestrenes stedlige vielseskompetence. Det bør af hensyn
til borgerne være muligt for en borgmester at foretage
vielser uden for kommunen f.eks. på havet eller i en anden
kommune.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at borgmestre fremover skal kunne foretage
vielser uden for kommunen - både uden for kommuneinddelingen
(f.eks. på havet) eller i en anden kommune.
Af hensyn til kommunernes selvbestemmelsesret, herunder
respekten for vielsesmyndigheden i den enkelte kommune,
foreslås det dog, at borgmesteren og den øvrige
borgerlige vielsesmyndighed i kommunen kun må foretage en
vielse i en anden kommune, efter forudgående godkendelse fra
den pågældende anden kommune. Det er således
overladt til hver enkelt kommune selv at bestemme, om kommunen vil
godkende, at andre kommuner foretager vielser i kommunen eller ej.
Der er dog alene tale om en ordensforskrift. Manglende godkendelse
medfører således ikke, at vielsen af den grund er
ugyldig.
Forslaget medfører ikke, at en borgmester kan foretage
vielser uden for Danmark. Da ægteskabsloven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, kan en borgmester i
Danmark heller ikke foretage vielser i disse dele af riget.
Det bemærkes, at borgerne ikke med forslaget får en
ret til at kræve, at vielsen skal foretages et andet sted end
på rådhuset. Det er fortsat borgmesteren, der
beslutter, om vielsen kan foretages et andet sted, og det vil
fortsat være muligt at kræve, at parterne betale
meromkostningerne ved, at vielsen foretages et andet sted i eller
uden for kommunen.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommuner og regioner. Lovforslaget vurderes ikke
at have økonomiske og administrative konsekvenser for
staten.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder,
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring
i perioden fra den 20. december 2013 til den 20. januar 2014 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Danske Advokater, Danske Familieadvokater,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Kommunernes
Landsforening, Rigsombudsmanden på Færøerne og
Rigsombudsmanden i Grønland.
| | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive
konsekvenser/mindre udgifter | Negative
konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 18, jf. § 13, i
ægteskabsloven, at borgerlig vielse foretages af
borgmesteren. Borgmesteren kan efter § 18 bemyndige en
eller flere personer til på sit ansvar at foretage vielse.
Det fremgår af § 12 i bekendtgørelse nr.
1321 af 27. november 2013 om indgåelse af ægteskab, at
bemyndigelse kun kan meddeles til ansatte i kommunens
administration eller til medlemmer af kommunalbestyrelsen i
kommunen.
Efter forarbejderne til § 18 i den nugældende
ægteskabslov (forslag til lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, Folketingstidende 1968-69,
tillæg A, spalte 849 ff.) sammenholdt med forarbejderne til
§ 32 i ægteskabsloven fra 1922 (Udkast til lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning med
tilhørende bemærkninger, afgivet af den ved kongelige
resolutioner af 25. juli 1910 og 19. juni 1912 nedsatte kommission)
har § 18 i den nugældende lov i årtier
været forstået således, at en borgmester ikke har
stedlig kompetence til at foretage vielser uden for sin kommune.
Det antages, at dette også gælder, selvom borgmesteren
har fået tilladelse til at foretage en vielse i en anden
kommune efter aftale med borgmesteren i den anden kommune. Det er
således ikke muligt at udvide den stedlige vielseskompetence
ved aftale.
For yderligere beskrivelse af gældende ret henvises til de
almindelige bemærkninger under punkt 2.1.
Det foreslås i § 1,
at borgmestre fremover skal kunne foretage vielser uden for
kommunen - både uden for kommuneinddelingen (f.eks. på
havet) eller i en anden kommune. Vielsesmyndigheden i den
foreslåede bestemmelse er den myndighed, der henvises til i
ægteskabslovens § 18, stk. 1, jf. § 13,
stk.1.
Af hensyn til kommunernes selvbestemmelsesret, herunder
respekten for vielsesmyndigheden i den enkelte kommune,
foreslås det dog, at borgmesteren og den øvrige
borgerlige vielsesmyndighed i kommunen kun må foretage en
vielse i en anden kommune, efter forudgående godkendelse fra
den pågældende anden kommune. Det er således
overladt til hver enkelt kommune selv at bestemme, om kommunen vil
godkende, at andre kommuner foretager vielser i kommunen eller
ej.
En kommunes godkendelse af, at en anden kommune foretager en
vielse i kommunen, vil kunne gives fra sag til sag. Kommunen kan
imidlertid også vælge generelt at godkende, at en eller
flere kommuner (eventuelt alle kommuner) må foretage vielser
i kommunen. Hvis en kommune ikke ønsker, at andre kommuner
foretager vielser i kommunen, kan kommunen afslå at godkende
dette fra sag til sag, eller kommunen kan eventuelt generelt
meddele til alle landets kommuner, at kommunen ikke vil godkende,
at andre kommuner foretager vielser i kommunen. Det er også
muligt at give en sådan generel meddelelse til en eller flere
bestemte kommuner, hvis det kun er den eller disse kommuner, som
kommunen ikke vil godkende til at foretage vielser i kommunen.
Forslaget vil ikke medføre, at en borgmester kan foretage
vielser uden for Danmark. Da ægteskabsloven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, kan en borgmester i
Danmark heller ikke foretage vielser i disse dele af riget.
Det bemærkes, at borgerne ikke med forslaget får en
ret til at kræve, at vielsen skal foretages et andet sted end
på rådhuset. Det er fortsat borgmesteren, der
beslutter, om vielsen kan foretages et andet sted, og det vil
fortsat være muligt at kræve, at parterne betale
meromkostningerne ved, at vielsen foretages et andet sted i eller
uden for kommunen.
Endvidere bemærkes, at hvis en borgmester foretager en
vielse i en anden kommune end sin egen, og man f.eks. har glemt at
få en godkendelse hertil fra den anden kommune,
medfører dette ikke, at vielsen (og dermed ægteskabet)
er ugyldig. Dette skyldes, at der alene er tale om en
ordensforskrift
Til § 2
Det foreslås i § 2,
at loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Til § 3
Bestemmelsen i § 3
vedrører lovens territoriale område. Det
foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland. Det foreslås dog
samtidig, at loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Lov om ægteskabs indgåelse og opløsning er
sat i kraft for Grønland, jf. anordning nr. 307 af 14. maj
1993 om ikrafttræden for Grønland af lov om
ægteskabets indgåelse og opløsning med senere
ændringer. Loven er også sat i kraft for
Færøerne, jf. anordning nr. 37 af 22. januar 2002 om
ikrafttræden for Færøerne af lov om
ægteskabets indgåelse og opløsning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af 12.
november 2012, som ændret ved § 9 i lov nr. 622 af
12. juni 2013 og § 20 i lov nr. 647 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. I § 18 indsættes som stk. 3: | § 18.
Adgang til at blive borgerlig viet står åben for alle.
Vielsen foretages af de myndigheder, der er nævnt i
§ 13, stk. 1. Stk. 2. Den
myndighed, der foretager prøvelsen af
ægteskabsbetingelserne, kan bemyndige en eller flere personer
til på sit ansvar at foretage vielse. | | »Stk. 3.
Borgerlig vielse foretages i kommunen på det sted, som
vielsesmyndigheden har anvist hertil. Vielsesmyndigheden kan dog
tillade, at en vielse foretages et andet sted i Danmark, dog ikke
på Færøerne eller i Grønland.
Vielsesmyndigheden må kun foretage en vielse i en anden
kommune efter forudgående godkendelse fra denne
kommune.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2014. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|