Fremsat den 26. februar 2014 af
skatteministeren (Morten Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og
skattekontrolloven
(Selskabers m.v. registrering af
fremførselsberettigede underskud, oplysningspligt om
erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser m.v.,
selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab m.v.)
§ 1
I aktieavancebeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1298 af 31. oktober 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 19 indsættes før overskrifterne
før § 20:
»Personer
§ 19
A. Fradrag efter § 19 er betinget af, at told- og
skatteforvaltningen inden udløbet af selvangivelsesfristen
efter skattekontrollovens § 4, stk. 1, 1. pkt., for
det indkomstår, hvor erhvervelsen har fundet sted, har
modtaget oplysninger om erhvervelsen af aktierne og
investeringsbeviserne m.v. med angivelse af deres identitet, antal,
kurs anskaffelsestidspunkt og anskaffelsessum.
Stk. 2. Betingelsen
i stk. 1 anses for opfyldt, hvis told- og skatteforvaltningen
uanset tidsfristen i stk. 1 har modtaget oplysninger om
erhvervelsen ved indberetning fra andre indberetningspligtige end
den skattepligtige efter skattekontrollovens § 10,
stk. 4, §§ 10 B, 10 E eller 11 H. Betingelsen i
stk. 1 anses uanset tidsfristen ligeledes for opfyldt,
såfremt den skattepligtige kan påvise, at de
indberetninger, der er foretaget på dennes vegne, er
ukorrekte.
Stk. 3. For aktier
og investeringsbeviser m.v. erhvervet forud for indtræden af
skattepligt her til landet anses betingelsen i stk. 1 for
opfyldt, hvis de tabsgivende aktier og investeringsbeviser m.v.
indgår i oplysningerne i erklæringen efter
skattekontrollovens § 11 B, stk. 4, eller hvis de
tabsgivende aktier og investeringsbeviser m.v. indgår i
oplysningerne på en oversigt indeholdende de oplysninger, der
er nævnt i skattekontrollovens § 11 B, stk. 4,
om beholdningen af aktier og investeringsbeviser m.v. ved
indtræden af skattepligt her til landet, som den
skattepligtige har indsendt til told- og skatteforvaltningen inden
udløbet af selvangivelsesfristen for det indkomstår,
hvor skattepligt her til landet indtræder.
Stk. 4. For aktier
og investeringsbeviser m.v. erhvervet ved udlodning fra et
dødsbo, hvor boopgørelsen er indleveret efter fristen
i stk. 1, anses betingelsen for opfyldt, hvis
udlodningsmodtageren senest samtidig med indlevering af
boopgørelsen afgiver de i stk. 1 angivne oplysninger
til told- og skatteforvaltningen.«
2. I
§ 22, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»For investeringsbeviser, der er optaget til
handel på et reguleret marked, finder reglen i denne lovs
§ 14 tilsvarende anvendelse.«
3. I
§ 22, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »§§ 5 A, 12-13 A og 44«
til: »§§ 5 A, 12-13 A, 19 og 44«.
4. I
§ 22, stk. 6, 2. pkt.,
ændres »§§ 17, 17 A og 19« til:
»§§ 17 og 17A«.
§ 2
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1637 af 26.
december 2013, foretages følgende ændringer:
1. § 31 C, stk. 7 affattes
således:
»Opnås bestemmende indflydelse over et
eller flere selskaber m.v. via koncernforbindelsen i
kursgevinstlovens § 4, stk. 5, skal disse selskaber
m.v. ikke anses for det overtagende selskabs datterselskaber i
relation til stk. 1.«
2.
Efter § 34 indsættes i afsnit
VII:
Ȥ 35. Skattepligtige
selskaber m.v. skal for hvert af indkomstårene 2002 til og
med det seneste indkomstår, der udløber inden
indberetningstidspunktet foretage digital indberetning til told- og
skatteforvaltningen af resterende fremførselsberettigede
underskud, jf. selskabsskattelovens § 12 og
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2. For
sambeskattede selskaber påhviler indberetningspligten
administrationsselskabet. Fremførselsberettigede underskud,
der ikke indberettes efter 1. pkt., fortabes og kan uanset
bestemmelserne i selskabsskattelovens § 12 og
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, ikke fradrages i
den skattepligtige indkomst.
Stk. 2. Skattefri
omstruktureringer omfattet af fusionsskatteloven, der har betydning
for underskudsanvendelsen efter stk. 1, og som er
gennemført inden indberetningstidspunktet, skal tillige
indberettes digitalt.
Stk. 3. Er
periodiseringen af underskuddene uden betydning for
underskudsanvendelsen kan skatteministeren dispensere fra pligten
til at indberette underskud for hvert af indkomstårene 2002
til og med det seneste indkomstår, der udløber, inden
indberetningstidspunktet.
Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter regler om
indberetningstidspunktet, adgangen for told- og skatteforvaltningen
til, hvis der foreligger særlige omstændigheder, at se
bort fra en fristoverskridelse, perioden for indberetningen, hvilke
specifikationer indberetningen skal indeholde, og hvorledes
indberetningen skal ske efter stk. 1 og 2.«
§ 3
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1534 af 26.
december 2013 foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1,
indsættes som 4. pkt.:
»Et kildeartsbegrænset tab, som ikke
selvangives, fortabes til fremførelse, medmindre der kan ske
genoptagelse af ansættelsen efter skatteforvaltningslovens
§§ 26 og 27.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2014.
Stk. 2.
§ 1 har virkning for tab, der opstår efter lovens
ikrafttræden. For aktier og investeringsbeviser m.v., der er
erhvervet inden lovens ikrafttræden, anses betingelsen i
aktieavancebeskatningslovens § 19 A som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, for opfyldt, såfremt det
tabsgivende investeringsbevis indgår i oplysninger om
beholdningen af investeringsbeviser pr. 31. december 2014, der er
indberettet efter skattekontrollovens §§ 10 B, 10 E,
11 B eller 11 H. For aktier og investeringsbeviser m.v., der er
erhvervet inden lovens ikrafttræden, og som ikke omfattes af
indberetningen efter 2. pkt., anses betingelsen i
aktieavancebeskatningslovens § 19 A som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, for opfyldt, såfremt den
skattepligtige har oplyst told- og skatteforvaltningen om
erhvervelsen inden udløbet af selvangivelsesfristen for
indkomståret 2014.
Stk. 3.
§ 2, nr. 1, har virkning for koncernforbindelser, der
etableres i henhold til selskabsskattelovens § 31 C den
1. juni 2014 og senere.
Stk. 4.
§ 3 har virkning for tab, der opstår i
indkomståret 2015 eller senere.
Stk. 5. Juridiske
personer, som efter skattekontrollovens § 4, stk. 2,
skal indgive selvangivelse i perioden 1. oktober - 30. december
efter indkomstårets udløb, kan for det år, hvori
indberetningen af fremførselsberettigede underskud finder
sted, vente med at indgive selvangivelse for indkomståret til
31. december i indberetningsåret.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Engangsregistrering af
underskud | | 1.2. | Oplysningspligt ved
erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser | | 1.3. | Selvangivelse af
kildeartsbegrænsede tab | | 1.4. | Udvidelse af
værnsreglen mod dobbeltfradrag for tab på
koncerninterne fordringer | 2. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 2.1. | Engangsregistrering af
underskud | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Oplysningspligt ved
erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Selvangivelse af
kildeartsbegrænsede tab | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Forslaget | | 2.4. | Udvidelse af
værnsreglen mod dobbeltfradrag for tab på
koncerninterne fordringer | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Forslaget | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | | 3.2. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.2. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning
Dette lovforslag indeholder følgende
initiativer:
? Det
foreslås, at selskaber m.v. en gang for alle digitalt skal
indberette fremførselsberettigede underskud og
gennemførte skattefri omstruktureringer af betydning for
underskudsanvendelsen til SKATs underskudsregister.
? Det
foreslås at gøre opnåelsen af
skattemæssigt fradrag for tab på visse aktier og
investeringsbeviser m.v. betinget af, at den skattepligtige har
oplyst om erhvervelsen af disse.
? Det
foreslås, at det bliver en betingelse for at bevare retten
til at anvende et kildeartsbegrænset tab, at skatteyderen har
selvangivet det pågældende kildeartsbegrænsede
tab for tabsåret.
? Det
foreslås at udvide en værnsregel i selskabsskatteloven,
der skal forhindre, at finansielle virksomheder opnår et
dobbelt skattemæssigt fradrag, når de midlertidigt
overtager selskaber, som de har en nødlidende fordring
mod.
Det følger af aftale om Finansloven for
2012 mellem den tidligere regering (Socialdemokraterne, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten, at der skal
indføres et underskudsregister.
Lovforslagets overordnede formål er at
sikre, at selskaber m.v. en gang for alle indberetter underskud til
SKATs underskudsregister. Underskudsregisteret skal overtage
beregningen og fordelingen af underskud. Med underskudsregisteret
vil underskudsfremførsel og -fordeling ske automatisk.
Dermed vil selskaberne over tid opleve en administrativ lettelse.
Derudover indeholder lovforslaget elementer om oplysnings- og
selvangivelsespligter, der ligeledes har til formål at sikre
korrekt beskatning ved at danne grundlag for, at SKAT modtager de
oplysninger, der er nødvendige for
skatteansættelsen.
Baggrunden for lovforslaget er dels
beslutningen om oprettelsen af et underskudsregister for selskaber,
dels at en række af SKATs indsatsprojekter har afdækket
uhensigtsmæssigheder vedrørende graden af
informationer, som SKAT har til rådighed for at kunne
foretage en korrekt skatteansættelse.
Herudover indeholder forslaget en udvidelse af
en værnsregel mod dobbeltfradrag for tab på
koncerninterne fordringer.
1.1.
Engangsregistrering af underskud
Med lovforslaget muliggøres den
nødvendige registrering af fremførselsberettigede
underskud fra tidligere indkomstår og gennemførte
skattefri omstruktureringer af betydning for underskudsanvendelsen.
Registreringerne er en forudsætning for at idriftsætte
underskudsregisteret for selskaber m.v.
1.2.
Oplysningspligt ved erhvervelse af visse aktier og
investeringsbeviser
Det foreslås, at det bliver en
betingelse for at bevare retten til skattemæssigt fradrag for
tab på visse aktier og investeringsbeviser m.v., at SKAT har
modtaget oplysning om erhvervelsen af disse. Med forslaget
sidestilles fradragsbetingelsen for tab på visse aktier
og investeringsbeviser m.v., med det gældende regelsæt
i relation til aktier optaget til handel på et reguleret
marked.
1.3.
Selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab
Det foreslås at indføre en
bestemmelse i skattekontrolloven om, at kildeartsbegrænsede
tab skal selvangives for tabsåret som en betingelse for at
bevare retten til at anvende tabet til modregning i senere
års fortjenester. Med forslaget sikres det, at både den
skattepligtige og SKAT kender de kildeartsbegrænsede tab der
fremover vil kunne modregnes i tilsvarende fortjenester.
1.4.
Udvidelse af værnsreglen mod dobbeltfradrag for tab på
koncerninterne fordringer
Det foreslås at udvide den eksisterende
værnsregel mod, at finansielle virksomheders via
sambeskatning opnår dobbeltfradrag for tab på
fordringer mod midlertidigt overtagne selskaber. Med forslaget
undtages tillige det overtagne selskabs koncernforbundne selskaber
m.v. fra sambeskatning med den finansielle virksomhed.
2.
Lovforslagets enkelte elementer
2.1.
Engangsregistrering af underskud
2.1.1.
Gældende ret
Selskabers m.v. skattemæssige underskud
kan fremføres ubegrænset i tid. Til og med
indkomståret 2001 gjaldt en 5-års begrænsning,
hvorefter uudnyttet underskud bortfaldt. Fra og med
indkomståret 2002 har underskud kunnet fremføres uden
tidsmæssig begrænsning.
Den skattepligtige indkomst opgøres
endeligt efter skattelovgivningens regler herom. Herefter
fratrækkes et eventuelt fremførselsberettiget
underskud fra tidligere år.
Selskaber m.v. kan på selvangivelsen
angive akkumulerede, uudnyttede, fremførselsberettigede
underskud. For sambeskattede selskaber m.v. angives beløbet
samlet for hele sambeskatningskredsen på
administrationsselskabets selvangivelse.
Herudover skal administrationsselskabet i en
sambeskatning oplyse fordelingen af anvendt underskud i
sambeskatningen og det fremførselsberettigede underskud for
det enkelte selskab. Disse oplysninger registreres imidlertid ikke
elektronisk hos SKAT.
Skattefri omstruktureringer, dvs. fusioner,
spaltninger og tilførsler af aktiver, kan have betydning for
adgangen til at anvende skattemæssige underskud. Skattefri
omstruktureringer begrænser således, som
udgangspunkt, muligheden for at udnytte
fremførselsberettigede underskud. Begrænsningen
gælder typisk de selskaber m.v., der er direkte involverede i
omstruktureringen, mens eventuelle sambeskattede selskaber m.v.
fortsat kan have adgang til underskudsanvendelse.
Skattefri omstruktureringer kan
gennemføres med eller uden tilladelse fra SKAT. Uanset om
den skattefri omstrukturering sker med eller uden tilladelse, sker
der ikke elektronisk registrering af den gennemførte
omstrukturering hos SKAT i en form, der gør det muligt at
genskabe dataene til brug for underskudsregisteret.
Der er ikke hjemmel i de gældende regler
til, i forbindelse med selvangivelsen, at kræve oplysninger
om selskabers m.v. underskud og gennemførte skattefri
omstruktureringer for tidligere indkomstår.
2.1.2.
Lovforslaget
Underskudsregisteret indgår som en del
af den kommende digitalisering af selskabsselvangivelsen.
Underskudsregisteret bliver et delelement af et samlet system
til indberetning af selvangivelsen og dannelsen af
årsopgørelsen med brug af underskudsregisteret til
beregning af skatten.
SKATs systemer kan i dag ikke
understøtte en registrering af underskud på
selskabsniveau, idet et fremførselsberettiget underskud
i en sambeskatning registreres hos
administrationsselskabet, uanset hvilket selskab
underskuddet hidrører fra. I forbindelse med SKATs udvikling
af underskudsregisteret har der vist sig af tekniske årsager
at være behov for en engangsregistrering af
fremførselsberettigede underskud. Engangsindberetningen skal
dække indkomstårene 2002 til og med indkomståret
før idriftsættelsen af det samlede system til
indberetning af selvangivelsen og dannelsen af
årsopgørelsen med brug af underskudsregisteret til
beregning af skatten.
Skattepligtige efter selskabsskatteloven og
fondsbeskatningsloven omfattes af de foreslåede regler, dvs.
skattepligtige selskaber, foreninger og fonde m.v., men kun i det
omfang de har fremførselsberettigede underskud.
Tilsvarende er der behov for registrering af
allerede gennemførte skattefrie omstruktureringer, dvs.
fusioner, spaltninger og tilførsler af aktiver, som
følge af omstruktureringens potentielle indvirkning på
retten til underskudsfremførsel.
Det foreslås at indføre hjemmel
til, at skattepligtige selskaber m.v. skal give SKAT oplysninger om
resterende, fremførselsberettigede underskud efter
selskabsskattelovens § 12 og fondsbeskatningslovens
§ 3, stk. 2, for hvert af indkomstårene 2002
til og med det seneste indkomstår, der udløber,
før indberetningen skal foretages.
Med resterende fremførselsberettigede
underskud menes underskud opstået i et af de
pågældende indkomstår i perioden, og som endnu
ikke er anvendt til modregning i selskabets eller sambeskattede
selskabers skattepligtige indkomst i det pågældende
eller senere år. Oprindeligt opståede underskud, som er
fuldt ud modregnet i den skattepligtige indkomst i et
efterfølgende indkomstår, og derfor ikke eksisterer
på indberetningstidspunktet, skal således ikke
indberettes. Det er således alene eksisterende
fremførselsberettigede underskud, der skal indberettes.
Endvidere foreslås det, at
skattepligtige selskaber m.v. digitalt skal give SKAT oplysninger
om skattefrie omstruktureringer, der er gennemført frem til
tidspunktet for indberetningen til underskudsregisteret, men kun i
det omfang den skattefrie omstrukturering har betydning for retten
til underskudsfremførsel og -anvendelse.
Gennemførte skattefrie
omstruktureringer, som ikke har betydning for retten til at
fremføre et underskud for tidligere år for de
selskaber m.v., der deltog i omstruktureringen, eller eventuelle
sambeskattede selskaber m.v., skal således ikke
registreres.
Ved at indberette gennemførte skattefri
omstruktureringer, som har betydning for underskudsanvendelsen,
sikres det, at underskuddet fortsat kan anvendes af eksempelvis et
sambeskattet datterselskab, selv om det selskab, der indgik i
omstruktureringen, ikke selv kan anvende dette underskud.
I nogle tilfælde vil selskaber m.v.
skulle indberette oplysninger om underskud og gennemførte
skattefri omstruktureringer, som er oplyst til SKAT tidligere. Der
er dog ikke tale om, at selskaberne m.v. pålægges at
afgive oplysninger, som selskaberne m.v. ikke allerede skal
være i besiddelse af i dag for at kunne udfylde
selvangivelsen korrekt.
Som følge af systemudviklingen af
underskudsregisteret er det ikke på nuværende tidspunkt
fastlagt, hvornår underskudsregisteret kan træde i
kraft. Derfor foreslås det, at selskaber m.v. skal indberette
fremførselsberettigede underskud fra og med
indkomståret 2002 til og med det indkomstår, som
udløber umiddelbart før, underskudsregisteret
træder i kraft.
Det forventes, at underskudsregisteret
sættes i drift i kalenderåret 2014 eller 2015. Det
medfører, at selskaber m.v. efter forslaget typisk skal
indberette resterende fremførselsberettigede underskud for
perioden 2002 til og med indkomståret 2013 henholdsvis
indkomståret 2014.
Endvidere foreslås det, at selskaber
m.v. skal indberette skattefri omstruktureringer af betydning for
underskudsanvendelsen gennemført frem til tidspunktet for
indberetning til underskudsregisteret.
På grund af usikkerheden om tidspunktet
for idriftsættelsen af underskudsregisteret foreslås
det, at skatteministeren fastsætter regler om
indberetningstidspunktet, adgangen for told- og skatteforvaltningen
til, hvis der foreligger særlige omstændigheder, at se
bort fra en fristoverskridelse, perioden for indberetningen, hvilke
specifikationer indberetningen skal indeholde, og hvorledes
indberetningen skal ske, hvor selskaber m.v. skal foretage
indberetning til underskudsregisteret. Når det ligger klart,
hvornår det samlede system til indberetning af selvangivelsen
og dannelsen af årsopgørelsen med brug af
underskudsregisteret til beregning af skatten er færdigt til
idriftsættelse, vil bemyndigelsen blive brugt.
Bemyndigelsen vil blive brugt til at
fastsætte en periode inden idriftsættelsen af det
samlede system til indberetning af selvangivelsen og dannelsen af
årsopgørelsen, hvor selskaberne m.v. skal indberette
fremførselsberettigede underskud. . Tilsvarende skal bemyndigelsen bruges til at
fastlægge, for hvilke indkomstår selskaberne m.v. skal
indberette fremførselsberettigede underskud. Endelig skal
bemyndigelsen bruges til en konkretisering af, hvilket it-system
indberetningen skal foretages i, og hvordan indberetningen
nærmere skal foretages, herunder hvilke specifikationer
indberetningen skal indeholde. Bemyndigelsen vil blive udnyttet i
god tid, inden selskaberne m.v. skal foretage indberetningerne, med
henblik på at give selskaberne tid til at indrette sig
på de nye processer. Det foreslås samtidig, at SKAT kan
se bort fra en fristoverskridelse, hvis der foreligger
særlige omstændigheder, som har været til hinder
for en rettidig indberetning
Som en del af den igangværende udvikling
af underskudsregisteret etablerer SKAT forbindelse
til de relevante erhvervsfora gennem orienteringsmøder samt
orienterer via artikler i foreningsblade om underskudsregisteret og
indberetningen til dette. Selskaber m.v., der har registreret
fremførselsberettigede underskud i SKATs systemer, og derfor
skal indberette til underskudsregisteret, vil desuden blive
orienteret via særskilt meddelelse.
Når fremførselsberettigede
underskud og gennemførte skattefri omstruktureringer er
indberettet til underskudsregisteret, vil registeret i samspil med
selvangivelsessystemet fremover foretage beregning og fordeling af
fremførselsberettigede underskud såvel for
sambeskattede selskaber m.v. som for særbeskattede selskaber
m.v. med henblik på dannelse af en årsopgørelse,
hvor skatten er beregnet ved brug af de indberettede,
fremførselsberettigede underskud. Selskaberne m.v. vil
således efter engangsindberetningen opleve
underskudsregisteret som en administrativ lettelse, idet
underskudsregisteret i det væsentligste vil overtage den
manuelle beregning og fordeling af underskud, som selskaber m.v.
skal foretage i dag.
Af hensyn til underskudsregisterets
funktionalitet foreslås det, at fremførselsberettigede
underskud, der ikke rettidigt er indberettet digitalt til
underskudsregisteret, fortabes, medmindre SKAT ser bort fra
overskridelsen af fristen, fordi der foreligger særlige
omstændigheder. Det medfører, at kun underskud, som
rettidigt er indberettet digitalt til underskudsregistreret,
fremover fradrages i den skattepligtige indkomst. Foretages
indberetningen efter udløbet af den frist, som vil blive
fastsat i henhold til den foreslåede bemyndigelse, eller
foretages indberetningen ikke digitalt, er konsekvensen, at de
ellers fremførselsberettigede underskud fortabes. SKAT skal
i overensstemmelse med forvaltningslovens § 7,
stk. 1, vejlede selskaberne m.v. om konsekvenserne, hvis
indberetningen til SKAT ikke sker i overensstemmelse med
reglerne.
Den digitale engangsregistrering er alene en
specifikation af de underskud, der på
indberetningstidspunktet er fremførselsberettigede -
herunder hvilke selskaber m.v., der kan anvende underskuddene - fra
udgangen af indkomståret før idriftsættelsen af
underskudsregisteret på baggrund af de oprindeligt foretagne
skatteansættelser. Engangsregistreringen ændrer derimod
ikke ved selskabernes m.v. eller skattemyndighedernes adgang til at
genoptage eller ændre skatteansættelsen efter reglerne
i skatteforvaltningsloven. Hvis selskabets ansættelse
efterfølgende ændres med den konsekvens, at
størrelsen af det indberettede
fremførelsesberettigede underskud ikke er rigtig, vil SKAT
justere de indberettede tal i overensstemmelse med den nye
ansættelse.
2.2.
Oplysningsbetingelse ved erhvervelse af visse aktier og
investeringsbeviser
2.2.1.
Gældende ret
Gevinst og tab på aktier og
investeringsbeviser m.v. udstedt af et investeringsselskab
medregnes ved indkomstopgørelsen således, at en avance
er skattepligtig, og et tab er fuldt fradragsberettiget, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 19. For fysiske personer
medregnes gevinsten eller tabet til kapitalindkomsten.
Gevinster og tab hos deltagerne i
investeringsselskaber opgøres efter et lagerprincip. Den
årlige indkomst opgøres som forskellen mellem primo-
og ultimoværdierne med fradrag af årets anskaffelser og
med tillæg af årets afståelser. Dermed sker der
en løbende beskatning hos selskabsdeltagerne, mens
investeringsselskabet typisk er fritaget for beskatning.
En betingelse om oplysning om erhvervelsen for
bevarelse af erhververens senere tabsfradrag gælder for
aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, og
en tilsvarende betingelse gælder for investeringsbeviser i
andre akkumulerende investeringsforeninger samt investeringsbeviser
i aktiebaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning.
Betingelsen gælder kun for fysiske personer. Desuden
gælder betingelsen, uanset om beviserne er noterede eller
unoterede, idet »omsættelige« investeringsbeviser
sidestilles med »investeringsbeviser som er optaget til
handel på et reguleret marked«.
Betingelsen om oplysning om erhvervelsen som
en betingelse for tabsfradrag finder ikke anvendelse på
investeringsbeviser omfattet af § 19, og ej heller
på investeringsbeviser i obligationsbaserede
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 22.
Det fremgår udtrykkeligt af
skattekontrollovens § 1, stk. 1, at den
skattepligtige årligt skal selvangive sin indkomst, og den
skattepligtige har derfor pligt til at selvangive sin
skattepligtige indkomst fra beholdningen af
investeringsbeviser.
2.2.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at retten til at
opnå et skattemæssigt fradrag for tab på visse
aktier og investeringsbeviser m.v. bliver gjort betinget af, at der
er sket oplysning om erhvervelsen af beholdningen til SKAT.
Formålet med lovforslaget er at sikre,
at SKAT får oplysning om erhvervelsen af investeringsbeviser
m.v. og dermed sikre den løbende beskatning af disse. Herved
sidestilles investeringsbeviserne med aktier, for hvilke der
gælder en tilsvarende oplysningsbetingelse.
2.3.
Selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab
2.3.1.
Gældende ret
Kildeartsbegrænsede tab er tab, som kun
kan modregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
fra kilder af samme art, som tabet vedrører. Herved
forstås tab på aktier, der er optaget til handel
på et reguleret marked, tab på fast ejendom og tab
på finansielle kontrakter
Efter de gældende regler har den
skattepligtige ret til at fremføre disse tab til et senere
indkomstår uden tidsbegrænsning, forudsat at tabet ikke
kan anvendes i et tidligere år. Såfremt
skattemyndighederne ikke registrerer ændringer i saldoen
på de selvangivne kildeartsbegrænsede tab, bliver
saldoen automatisk videreført til efterfølgende
indkomstår.
Retten til at fremføre
kildeartsbegrænsede tab uden tidsbegrænsning blev
gennemført med lov nr. 313 af 21. maj 2002 og gælder
for tab, der er opstået i indkomståret 2002 og senere
år.
Samtidig blev der endvidere indført en
pligt efter skattekontrolloven til at selvangive de
kildeartsbegrænsede tab i tabsåret. Det fremgår
af skattekontrollovens § 1, stk. 1, der
fastslår, at den skattepligtige årligt skal selvangive
sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og at den
skattepligtige desuden skal selvangive det
kildeartsbegrænsede tab for det år, hvor det er
opstået.
Dog fremgår det af lovforslagets
bemærkninger, at den skattepligtige ikke mister retten til at
anvende det kildeartsbegrænsede tab, selv om den
pågældende ikke har selvangivet det for
tabsåret.
Der har derfor siden 2002 eksisteret en pligt
for den skattepligtige til at selvangive et
kildeartsbegrænset tab for tabsåret, men i praksis har
det fortsat være muligt for skatteyderen at modregne
kildeartsbegrænsede tab i tilsvarende gevinster, uanset at
det kildeartsbegrænsede tab ikke er selvangivet.
I sin nuværende udformning
begrænser fristreglerne i skatteforvaltningsloven muligheden
for at ændre ansættelsen af et kildeartsbegrænset
tab til at gælde for de tab, der er selvangivet i
indkomstår, der ligger inden for fristerne i
skatteforvaltningsloven.
Som konsekvens af forslaget om selvangivelse
af kildeartsbegrænsede tab for tabsåret bliver det
nødvendigt for skattemyndighederne at kende saldoen på
de selvangivne kildeartsbegrænsede tab år for år,
således at saldoen nedskrives, efterhånden som tabene
anvendes. For så vidt angår kildeartsbegrænsede
tab på aktier beregnes saldoen automatisk, når den
skattepligtige løbende selvangiver gevinster og tab. For
kildeartsbegrænsede tab vedrørende finansielle
kontrakter og fast ejendom skal den skattepligtige derimod
løbende selvangive en saldo.
2.3.2.
Forslaget
Det foreslås, at det bliver en
betingelse for at bevare retten til at anvende et
kildeartsbegrænset tab, at den skattepligtige har selvangivet
det pågældende kildeartsbegrænsede tab for
tabsåret.
Selv om tabet ikke er selvangivet for
tabsåret, kan der dog eventuelt ske genoptagelse af
skatteansættelsen efter reglerne om ordinær
genoptagelse i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27,
der også gælder for kildeartsbegrænsede tab.
2.4.
Udvidelse af værnsreglen mod dobbeltfradrag for tab på
koncerninterne fordringer
2.4.1.
Gældende ret
Som udgangspunkt kan et selskab ikke
opnå skattemæssigt fradrag for tab på fordringer
mod koncernforbundne selskaber. Til gengæld har selskabet som
udgangspunkt indirekte fradrag for koncernforbundne selskabers
underskud som følge af reglerne om obligatorisk
sambeskatning.
Dette forhindrer, at selskaber opnår et
utilsigtet dobbelt skattemæssigt fradrag dels for tabet
på fordringen mod de koncernforbundne selskaber, dels for de
koncernforbundne selskabers underskud i sambeskatningskredsen.
Reglen skal sikre, at sambeskattede selskaber ikke stilles bedre,
end hvis aktiviteterne foregik i ét selskab.
Som undtagelse til dette udgangspunkt kan
finansielle virksomheder i visse tilfælde opnå et
skattemæssigt fradrag for tab på fordringer mod
koncernforbundne selskaber. Det er en betingelse, at
koncernforbindelsen er etableret midlertidigt og udelukkende med
henblik på den finansielle virksomheds midlertidige drift af
selskabet med det formål at afvikle et lån, som den
finansielle virksomhed har ydet til selskabet.
Denne undtagelse er begrundet i hensynet til
den risiko, som finansielle virksomheder løber ved at
indgå i en aftale om midlertidig drift eller omstrukturering
af et selskab. Til at opveje denne risiko og for at give et
incitament til rekonstruktion og midlertidig drift er der mulighed
for, at finansielle virksomheder kan opnå et
skattemæssigt fradrag for tab på fordringerne mod det
midlertidigt overtagne selskab.
Som modstykke til, at den finansielle
virksomhed skattemæssigt kan fradrage tab på fordringen
mod det overtagne selskab, gælder, at det overtagne selskab
skal holdes ude af den finansielle virksomheds sambeskatningskreds.
Denne foranstaltning er en værnsregel for at forhindre et
dobbelt skattemæssigt fradrag. Bestemmelsen omfatter dog kun
det overtagne selskab og ikke eventuelle datterselskaber til dette
selskab.
Dette betyder, at der opstår en mulighed
for dobbeltfradrag, hvis det overtagne selskab har foretaget
videreudlån til et datterselskab. Datterselskabet vil som
udgangspunkt have fradrag for betaling af renter til det overtagne
selskab. Når datterselskabet til det overtagne selskab efter
de gældende regler kan indgå i den finansielle
virksomheds sambeskatningskreds, opstår muligheden for
dobbeltfradrag, da den finansielle virksomhed både får
fradrag for tabet på fordringer, men også får
indirekte fradrag for de betalte renter via sambeskatning med det
overtagne selskabs datterselskab.
2.4.2.
Lovforslaget
Det foreslås at udvide
anvendelsesområdet for den bestemmelse i selskabsskatteloven,
der hindrer, at et midlertidigt overtaget selskab kan indgå i
sambeskatning med den finansielle virksomhed, hvis der er eller
ville kunne fradrages tab på fordringer mod det overtagne
selskab. Med udvidelsen vil det efter forslaget være
både det midlertidigt overtagne selskab og samtlige selskaber
m.v., som den finansielle virksomhed i kraft af overtagelsen
opnår bestemmende indflydelse over, som ikke kan indgå
i sambeskatningen med den finansielle virksomhed.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
3.1.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Elementerne i lovforslaget indebærer
ikke nævneværdige økonomiske konsekvenser for
det offentlige, men kan medvirke til at øge
efterretteligheden på området og forhindre, at der i
visse situationer opstår et utilsigtet mindreprovenu.
I lov nr. 591 af 18. juni 2012 blev det
skønnet, at underskudsregisteret på sigt vil give et
varigt merprovenu på 25 mio. kr. Det forventede merprovenu er
således allerede indbudgetteret, og nærværende
forslag medfører ikke yderligere økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om at gøre adgangen til
fradrag for tab på lagerbeskattede investeringsbeviser
afhængig af, at anskaffelsen af beviserne er indberettet til
SKAT, vil bidrage til at reducere skattegabet. Provenuvirkningen
vurderes at være begrænset.
Forslaget om, at kildeartsbegrænsede tab
skal selvangives for tabsåret, hvis skatteyderen vil bevare
retten til at kunne anvende tabet, medfører ikke
ændringer i opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Derfor har forslaget som udgangspunkt ingen provenumæssige
konsekvenser. Forslaget kan dog medføre et begrænset
merprovenu i det omfang, skatteyderne ikke selvangiver de
kildeartsbegrænsede tab for tabsåret, hvorved tabene
bortfalder.
Forslaget om en værnsregel fjerner
finansielle virksomheders mulighed for i visse situationer at
opnå et utilsigtet dobbelt skattemæssigt fradrag, hvis
de midlertidigt overtager et selskab med underskud, som de har ydet
lån. Forslaget udvider en eksisterende værnsregel,
så dobbeltfradrag ikke kun forhindres i forhold til det
overtagede selskab, men også i forhold til dettes
datterselskaber m.v. Dvs. forslaget fjerner en utilsigtet
begunstigelse. Forslaget forhindrer således, at der kan
opstå et utilsigtet mindreprovenu på grund af dobbelte
skattemæssigt fradrag. Der foreligger imidlertid ikke
konkrete oplysninger om omfanget af dobbelt fradrag, som kan
lægges til grund ved et konkret skøn, men merprovenuet
vurderes at være meget begrænset.
3.2.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Da forslaget om engangsregistrering af
underskud alene er en udmøntning af vedtagelsen af lov nr.
591 af 18. juni 2012, har forslaget ingen selvstændige
konsekvenser for det offentlige, ud over hvad der fremgik af
lovforslaget fra 2012 vedrørende oprettelsen af
underskudsregisteret.
Forslaget om oplysningspligt ved erhvervelse
af visse aktier og investeringsbeviser m.v. skønnes at
medføre et øget ressourcetræk på 2-3
årsværk i 2015 svarende til 1,2-1,8 mio. kr. Hertil
kommer engangsudgifter til it-tilretninger, der skønnes til
1,5-2,0 mio. kr.
Forslaget om selvangivelse af
kildeartsbegrænsede tab for tabsåret skønnes at
medføre engangsudgifter på ca. 2 årsværk
svarende til 1,2 mio. kr. i hvert af årene 2015 og 2016.
Forslaget vil endvidere fra 2015 medføre en løbende
besparelse på ca. 2 årsværk, svarende til ca. 1,2
mio. kr. årligt.
Lovforslaget skønnes herudover ikke at
medføre nævneværdige administrative
konsekvenser.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
4.1.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
4.2.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Selskaberne m.v. vil i forbindelse med
engangsregistreringen af underskud blive pålagt en mindre
byrde. Det vurderes, at ca. 95.000 selskaber m.v. vil have
fremførselsberettigede underskud, der skal registreres.
Der vil i et vist omfang være tale om,
at selskaber m.v. skal indberette oplysninger, som allerede er
oplyst til SKAT tidligere. Selskaberne m.v. skal dog være i
besiddelse af disse oplysninger i dag, da det er en
forudsætning for at kunne udfylde selvangivelsen korrekt.
Dermed er der ikke tale om, at selskaberne m.v. skal selvangive
oplysninger, de ikke længere er i besiddelse af.
Fremover vil underskudsregisteret
håndtere fremførsel og fordeling af underskud, hvilket
vurderes at være en lettelse for selskaberne m.v.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) har følgende bemærkninger for så vidt
angår de administrative konsekvenser:
Det vil på samfundsniveau være
byrdefuldt for de anslåede 95.000 virksomheder at
engangsregistrere deres underskud fra ét eller flere af
årene i perioden mellem 2002 og 2013. Dog vurderer TER, at
der for den enkelte virksomhed blot vil være tale om en
mindre omstillingsbyrde, idet selskaberne i forvejen skal kunne
specificere og anvende de påkrævede oplysninger i
forbindelse med udfyldelsen af selvangivelsen.
Når virksomhederne har omstillet sig til
de nye krav, vil der være administrative lettelser forbundet
med underskudsregisterets automatiske
håndtering af fremførsel og fordeling af underskud.
Det er dog ikke muligt nærmere at kvantificere de
administrative lettelser forbundet med forslaget.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til et lovforslag har i perioden 20.
december 2013 til 20. januar 2014 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet
AE Rådet
AgroSkat as
ATP
Børsmæglerforeningen
CEPOS
Cevea
Danmarks Rederiforening
Danmarks Skibskreditfond
Dansk Aktionærforening
Dansk Byggeri
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Iværksætterforening
Danske Advokater
Danske Regioner
Den Danske Fondsmæglerforening
Den danske Skatteborgerforening
DI
DVCA
Ejendomsforeningen Danmark
Ejerlederne
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv
Regulering
Finans og Leasing
Finansrådet
FSR - danske revisorer
Forsikring & Pension
Horesta
Håndværksrådet
InvesteringsForeningsRådet
KL
Kraka
Landbrug & Fødevarer
Lokale Pengeinstitutter
Nasdaq OMX Copenhagen A/S
Nationalbanken
Realkreditforeningen
Realkreditrådet
SRF Skattefaglig Forening
Videncentret for Landbrug
VP Securities A/S
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget om oplysningspligt ved
erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser m.v.
skønnes at medføre et øget ressourcetræk
på 2-3 årsværk årligt svarende til 1,2-1,8
mio. kr. Hertil kommer engangsudgifter til it-tilretninger, der
skønnes til 1,5-2,0 mio. kr. | | | | | Forslaget vil endvidere fra 2015
medføre en løbende besparelse på ca. 2
årsværk, svarende til ca. 1,2 mio. kr.
årligt. | Forslaget om selvangivelse af
kildeartsbegrænsede tab for tabsåret skønnes at
medføre engangsudgifter på ca. 2 årsværk
svarende til 1,2 mio. kr. i hvert af årene 2015 og 2016. Med
forslaget sikres det, at både den skattepligtige og SKAT ved,
hvilke kildeartsbegrænsede tab der fremover vil kunne
modregnes i tilsvarende fortjenester. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | På sigt antages etableringen af
underskudsregisteret at medføre løbende
administrative lettelser. | For det enkelte selskab vil der være
en mindre omstillingsbyrde. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Der foreslås indsat en ny bestemmelse i
aktieavancebeskatningsloven som § 19 A, hvorefter der i
stk. 1 indføres en betingelse for fysiske personer om
oplysning om erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser
m.v. i forhold til opnåelse af skattemæssigt fradrag
for tab på disse.
Ved betegnelsen »aktier og
investeringsbeviser m.v.« forstås værdipapirer
som i aktieavancebeskatningslovens § 19.
Aktieavancebeskatningslovens § 14 om
betingelsen om oplysning om erhvervelsen som en betingelse for
tabsfradrag finder ikke anvendelse på investeringsbeviser
omfattet af § 19, og det foreslås derfor at
indføre en sådan pligt for at sidestille
investeringsbeviserne med aktier, for hvilke der gælder en
tilsvarende oplysningsbetingelse.
Bestemmelsen indebærer, at fradrag efter
aktieavancebeskatningslovens § 19 for fysiske personer er
betinget af, at SKAT, inden udløbet af selvangivelsesfristen
efter skattekontrollovens § 4, stk. 1, 1. pkt., for
det indkomstår, hvor erhvervelsen har fundet sted, har
modtaget oplysninger om erhvervelsen af aktier og
investeringsbeviser m.v. udstedt af et investeringsselskab.
Oplysningsbetingelsen er særligt
relevant ved udenlandske investeringsselskaber og
investeringsbeviser, der er erhvervet ved arv eller gave. Det
skyldes, at disse investeringsbeviser som hovedregel
lagerbeskattes, hvilket medfører, at der sker en
løbende beskatning hos selskabsdeltagerne, mens
investeringsselskabet er fritaget for beskatning, og det er derfor
afgørende for skattemyndighederne at sikre de
nødvendige oplysninger fra deltagerne.
Bestemmelsen fastslår som det
næste i stk. 2, at betingelsen for opnåelse af
tabsfradrag i visse tilfælde er opfyldt, hvor oplysninger om
erhvervelsen er modtaget af SKAT fra andre indberetningspligtige
efter skattekontrolloven, herunder efter § 10,
stk. 4 om fondshandlere, § 10 B, fra administratorer
af værdipapirfonde efter bestemmelsen i § 10 E,
eller hvor der er blevet indgået aftale med en udenlandsk
fondshandler efter bestemmelsen i § 11 H.
Har disse indberetningspligtige ved en fejl
ikke foretaget indberetningen, eller har de lavet fejl i heri,
anses tidsfristen dog for at være overholdt, såfremt
den skattepligtige kan påvise, at de indberetninger, der er
foretaget på dennes vegne, er ukorrekte.
Bestemmelsens stk. 3 omhandler aktier og
investeringsbeviser m.v., som er erhvervet forud for
indtræden af skattepligt her til landet, og bestemmelsen
fastsætter, at betingelsen om oplysningspligt ved
erhvervelsen efter stk. 1 er opfyldt, såfremt det
tabsgivende investeringsbevis indgår i erklæringen om
dispositionens foretagelse, som skal afgives efter
skattekontrollovens § 11 B. Reglen er begrundet i
hensynet til de personer, som bliver skattepligtige til Danmark, og
som ikke har haft anledning til at oplyse de danske
skattemyndigheder om de erhvervede investeringsbeviser forud for
det tidspunkt, hvor de blev skattepligtige her til landet.
Bestemmelsens sidste stykke (stk. 4)
omhandler aktier og investeringsbeviser m.v., som er erhvervet ved
udlodning fra et dødsbo, og fastsætter, at
oplysningspligten efter stk. 1 er opfyldt, hvis
udlodningsmodtageren senest samtidig med indlevering af
boopgørelsen afgiver oplysning efter stk. 1.
Til nr.
2
Betingelserne i aktieavancebeskatningslovens
§ 14 for opnåelse af skattemæssigt fradrag
for tab finder ikke anvendelse på investeringsbeviser i
obligationsbaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 22. Dette
skyldes, at § 22 i sin nuværende form alene er en
beskatningshjemmel, som ikke henviser til de almindelige
betingelser i § 14. Som konsekvens gælder
fradragsbetingelsen ikke for investeringsbeviser omfattet af
§ 22.
Med tilføjelsen af et 3. pkt. til
§ 22, stk. 1, udvides kravet om oplysning til told-
og skattemyndighederne ved erhvervelse af aktier som betingelse for
at opnå skattemæssigt fradrag for tab på disse
til fremover også at gælde for omsættelige
investeringsbeviser i obligationsbaserede institutter med
minimumsbeskatning.
Til nr. 3
og 4.
Efter aktieavancebeskatningslovens
§ 19 skal gevinst og tab på aktier,
investeringsbeviser m.v. udstedt af et investeringsselskab
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Aktionærens gevinst opgøres efter lagerprincippet, jf.
§ 27, stk. 1, nr. 5, som forskellen mellem
ultimoværdien og primoværdien.
Efter aktieavancebeskatningslovens
§ 22 skal gevinst og tab ved afståelse af
omsættelige beviser for indskud i obligationsbaserede
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning medregnes ved
opgørelsen af den personlige indkomst.
Hvis et tilfælde er omfattet af
§ 22, stk. 1, finder § 19 ikke
anvendelse.
Det foreslås derfor at præcisere
dette i § 22, stk. 6, 1. pkt.
Derudover eksisterer der en krydshenvisning
mellem § 19 og § 22, idet begge bestemmelser
henviser til hinanden. Det fremgår direkte af § 19,
stk. 6, at § 22 går forud for
§ 19.
Som konsekvens deraf foreslås det at
slette henvisningen til § 19 i § 22,
stk. 6, 2. pkt.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås at udvide
anvendelsesområdet for selskabsskattelovens
§ 31 C, stk. 7, så det efter bestemmelsens
ordlyd fremover både er det selskab, som den finansielle
virksomhed midlertidigt overtager, og samtlige selskaber m.v., der
via koncernforbindelsen opnås bestemmende indflydelse over,
som skal undtages fra den finansielle virksomheds
sambeskatningskreds, hvis der er eller vil kunne fradrages tab
på fordringer mod det overtagne selskab efter
kursgevinstlovens § 4, stk. 5.
Med »selskaber m.v.« forstås
selskaberne og deres evt. sambeskattede selskaber og filialer.
Efter de gældende regler vil en
finansiel virksomheds midlertidige overtagelse af et
nødlidende selskab kun afskære det overtagne selskab
fra at deltage i den finansielle virksomheds sambeskatningskreds,
hvorimod det overtagne selskabs eventuelle datterselskaber,
filialer og sambeskattede selskaber stadig kan indgå i
sambeskatningskredsen med den finansielle virksomhed.
Udvidelsen skal sikre et effektivt værn
mod, at finansielle virksomheder opnår et utilsigtet
dobbeltfradrag, når de midlertidigt overtager et selskab og
dettes koncernforbundne selskaber, og på den måde
opnår et skattemæssigt fradrag for tabet på deres
nødlidende fordring mod det overtagne selskab, og samtidig
opnår et indirekte skattemæssigt fradrag for det
overtagne selskabs koncernforbundne selskabers underskud i
sambeskatningskredsen.
Udvidelsen er aktualiseret af, at det ikke
fremgår af værnsreglens nuværende
formulering, at det ikke alene er det overtagne selskab, men alle
selskaber, der via den midlertidige overtagelse opnås
bestemmende indflydelse over, der skal holdes ude af
sambeskatningskredsen. I praksis er denne omstændighed
afgørende, da det overtagne selskab ellers vil kunne
videreudlåne beløbet til sine datterselskaber m.v.
Hvis disse datterselskaber m.v. ikke holdes effektivt ude af det
overtagende selskabs sambeskatningskreds, bliver
værnsreglen illusorisk, da banken dermed vil opnå
fradrag for tab på fordringen mod det overtagne selskab og
fradrag for det overtagne selskabs datterselskabers m.v. underskud
i sin sambeskatningskreds.
Grundlæggende er hensigten, at
normalbilledet af, hvordan den finansielle virksomheds
sambeskatningskreds så ud inden den midlertidige overtagelse
af selskabet, skal være uforandret og ikke påvirkes af
den midlertidige overtagelse, da overtagelsen netop ikke skal have
en varig virkning for den finansielle virksomheds
sambeskatningskreds.
For det overtagende selskab betyder dette, at
samtlige selskaber m.v., der via den midlertidige overtagelse
opnås bestemmende indflydelse over, ikke skal anses for det
overtagende selskabs datterselskaber i relation til stk. 1.
Det betyder videre, at det overtagende selskab ikke anses som de
overtagne selskabers m.v. ultimative moderselskab og dermed skal
disse selskaber ikke sambeskattes med det overtagende selskab.
For det overtagne selskab og dettes koncern
betyder dette, at de fortsat skal sambeskattes efter de
gældende regler herom. Det betyder endvidere, at når en
finansiel virksomhed midlertidigt overtager flere ikke
koncernforbundne selskaber, som den har nødlidende
fordringer mod, skal disse uafhængige selskaber ikke
sambeskattes efter overtagelsen.
De overtagne selskaber skal ikke anses for den
finansielle virksomheds datterselskaber i relation til
selskabsskattelovens § 31 C, stk. 1, i kraft af den
midlertidige overtagelse.
Bestemmelsen gælder såvel ved en
fuldstændig som ved en delvis overtagelse. Hvis selskabet
f.eks. efter overtagelsen kun er ejet delvist af den finansielle
virksomhed, men den finansielle virksomhed har bestemmende
indflydelse, jf. selskabsskattelovens § 31 C, vil den
foreslåede udvidelse af værnsreglen også finde
anvendelse.
Til nr.
2
Det fremgår af bemærkningerne til
lov nr. 591 af 18. juni 2012 om ændring af
selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skattekontrolloven,
skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Styrkelse af
indsatsen mod nulskatteselskaber, beregning af indkomsten i et fast
driftssted og åbenhed om selskabers skattebetalinger m.v.),
at der i forbindelse med gennemførelsen af forslaget
etableres et underskudsregister, som en del af digitaliseringen af
selskabsselvangivelsen.
Ved lovens gennemførelse blev der ikke
samtidig indført en hjemmel til at pålægge
selskaberne m.v. at give oplysninger om eventuelle
fremførselsberettigede underskud.
Forslaget går ud på i
selskabsskattelovens § 35, stk. 1 at indføre
en hjemmel til at pålægge selskaber m.v., at
engangsregistrere fremførselsberettigede underskud.
I forbindelse med indberetningen af
oplysningerne til SKAT skal selskaber m.v. efter forslaget en gang
for alle give specifikke oplysninger om underskuddet for de
pågældende år. Specifikationen skal
indeholde oplysning om det samlede fremførselsberettigede
underskud opgjort pr. selskab med angivelse af, hvilke
indkomstperioder underskuddet stammer fra, for årene 2002 til
og med det seneste indkomstår, der udløber, inden
oplysningerne skal indberettes.
At et selskab har et
fremførselsberettiget underskud, er ikke nødvendigvis
ensbetydende med, at underskuddet også kan anvendes af det
pågældende selskab. Det skyldes, at fusionsskattelovens
§ 8, stk. 6, som udgangspunkt forhindrer, at det
modtagende selskab i en skattefri omstrukturering kan anvende sit
eget underskud og det indskydende selskabs underskud. Imidlertid
vil eksempelvis et sambeskattet datterselskab til det modtagende
selskab stadig kunne anvende det modtagende selskabs underskud,
såfremt underskuddet er opstået, mens selskaberne var
sambeskattede.
For at sikre, at et
fremførselsberettiget underskud kan anvendes af de selskaber
m.v., der har krav herpå, er det nødvendigt både
at få indberettet, hvilket selskab der har
fremførselsberettigede underskud, og hvilke selskaber m.v.
der kan anvende dette underskud.
Det gælder også i de situationer,
hvor et underskud fra et likvideret selskab stadig kan
fremføres og anvendes i sambeskatningskredsen som
følge af det dagældende regelsæt. I denne
situation skal administrationsselskabet indberette
underskuddet.
Ved at selskaber m.v. indberetter
fremførselsberettigede underskud pr. år og tillige
indberetter gennemførte skattefri omstruktureringer, jf. den
foreslåede § 35, stk. 2 i
selskabsskatteloven, som har betydning for
underskudsanvendelsen, frem til tidspunktet for indberetningen til
underskudsregisteret, sikres det, at underskuddet anvendes af de
berettigede selskaber m.v. i de situationer, hvor selskabet, der
har det fremførselsberettigede underskud, ikke selv kan
anvende dette.
Det er alene gennemførte skattefri
omstruktureringer omfattet af fusionsskatteloven af betydning for
underskudsanvendelsen, der skal indberettes. Dvs. skattefri
fusioner, spaltninger og tilførsler af aktiver. Skattefri
aktieombytninger er ikke omfattet af den foreslåede
indberetningspligt, da disse i sig selv ikke medfører
begrænsninger i underskudsanvendelsen.
Efter forslaget til selskabsskattelovens
§ 35, stk. 1 skal indberetningen ske digitalt
på det tidspunkt, som skatteministeren fastsætter i
henhold til den foreslåede bemyndigelse i
selskabsskattelovens § 35, stk. 4. Er indberetningen
ikke sket rettidigt og digitalt ved brug af den anviste
it-løsning, fortabes det ellers
fremførselsberettigede underskud. Dermed er det kun
underskud, der er indberettet rettidigt og korrekt til
underskudsregisteret, som kan fradrages i den skattepligtige
indkomst, uanset bestemmelserne i selskabsskattelovens
§ 12 og fondsbeskatningslovens § 3,
stk. 2. SKAT skal i overensstemmelse med forvaltningslovens
§ 7, stk. 1, vejlede selskaberne m.v. om
konsekvenserne, hvis indberetningen til SKAT ikke sker i
overensstemmelse med reglerne.
Det skyldes, at underskudsregisteret skal
overtage den i dag manuelle fremførsel og fordeling af
underskud. Underskudsregisteret kan kun håndtere indberettede
underskud, hvilket medfører, at kun underskud, der
indgår i registeret, kan komme i betragtning ved
opgørelsen af indkomsten til beskatning og dermed den
efterfølgende dannelse af årsopgørelsen.
For at sikre, at selskaber m.v. ikke fortaber
retten til at anvende et underskud i de situationer, hvor
underskuddet ikke kan anvendes af det selskab, der fremfører
underskuddet, men hvor underskuddet kan anvendes af sambeskattede
selskaber m.v., omfatter engangsregistreringen af underskud
også oplysninger om gennemførte skattefri
omstruktureringer. Som eksempel på en skattefri
omstrukturering der har betydning for underskudsanvendelsen, og som
derfor skal indberettes, kan nævnes en fusion mellem et
indskydende selskab, der har to helejede datterselskaber, og et
modtagende selskab. I denne situation kan det modtagende selskab
ikke anvende det underskud som stammer fra det indskydende selskab.
Derimod kan de to datterselskaber stadig anvende underskuddet.
Heri ligger også, at i situationer, hvor
et underskud ikke kan anvendes af nogen selskaber m.v., skal dette
ikke indberettes. Dvs., at et underskud ikke skal indberettes, selv
om det som udgangspunkt er fremførselsberettiget, hvis det
som følge af reglerne i eksempelvis fusionsskattelovens
§ 8, stk. 6, eller selskabsskattelovens
§ 31, stk. 4, ikke kan anvendes af nogen selskaber
m.v.
Det må forventes, at SKAT
efterfølgende foretager en prøvelse af validiteten af
de indberettede data ud fra en vurdering af væsentlighed og
risici. Derved sikres, i det væsentligste, at
indberetningsfejl og lignende ikke fremadrettet udmøntes i
forkert underskudsfremførsel og -fordeling.
Hvis fremførselsberettigede underskud
er indberettet til underskudsregisteret med forkerte beløb,
og dermed ikke svarer til de oprindelige skatteansættelser,
kan SKAT korrigere beløbene i underskudsregisteret. Denne
afgørelse vil kunne påklages til Landskatteretten
efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 11,
stk. 1, nr. 1.
Har et selskab således i den
indberettede saldo inkluderet et tidligere underskud med et forkert
beløb i forhold til årets resultat, vil SKAT kunne
korrigere det forkerte beløb i saldoen. Hvis det derimod er
det tidligere års resultat, der ønskes rettet,
kræver det en særskilt ændring af
ansættelsen for det pågældende år, inden
den indberettede saldo kan konsekvensrettes. En særskilt
ændring af et tidligere indkomstår kan kun ske i
overensstemmelse med skatteforvaltningslovens §§ 26
og 27.
Ovenstående gælder tilsvarende,
hvis et selskab m.v. efter fristens udløb bliver
opmærksom på, at et underskud er indberettet til
underskudsregisteret med et forkert beløb.
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.2., ændrer
engangsregistreringen af underskud og gennemførte skattefri
omstruktureringer ikke ved selskabernes m.v. eller SKATs adgang til
at genoptage eller ændre de oprindeligt foretagne
skatteansættelser efter reglerne i
skatteforvaltningsloven.
Det bemærkes dog, at hvis et selskab
ikke har indberettet et underskud og dermed har fortabt muligheden
for, at det kan bringes i anvendelse, vil en genoptagelse af
selskabets skatteansættelse ikke give anledning til, at den
del af underskuddet, som allerede er fortabt på grund af den
manglende indberetning, nu vil kunne indgå i
underskudsregistret.
Det foreslås, at skatteministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
indberetningstidspunkt, adgangen for told- og skatteforvaltningen
til, hvis der foreligger særlige omstændigheder, at se
bort fra en fristoverskridelse, perioden for indberetning, hvilke
oplysninger indberetningen skal indeholde, samt hvorledes
indberetning skal ske. Det skyldes hensynet til udviklingen og
idriftsættelsen af underskudsregisteret.
Eftersom selve underskudsregisteret er under
udvikling, er det ikke hensigtsmæssigt ved
nærværende lovforslag at normere indberetningen af
underskud og gennemførte skattefri omstruktureringer.
Indberetning til underskudsregisteret vil skulle ske i forbindelse
med systemets idriftsættelse.
Det foreslås i stedet, at
skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler vedrørende tidspunkt, periode for
engangsregistreringen af fremførselsberettigede underskud,
hvilke specifikationer indberetningen skal indeholde, samt
hvorledes indberetning skal ske. Det er forventningen, at
indberetning af underskud skal omfatte indkomstårene 2002 til
og med 2013 med henblik på, at systemet kan tages i brug ved
indberetningen af selvangivelsen for 2014. I denne situation vil
indberetning af underskud og gennemførte skattefri
omstruktureringer skulle foretages i en periode på 3
måneder - formentlig i anden halvdel af 2014. Herved vil
oplysningerne være på plads i systemet, når
selskaberne indgiver selvangivelse for 2014 og får beregnet
skatten med brug af underskudsregisteret ved dannelsen af
årsopgørelsen for 2014. Det foreslås, at der i
selskabsskattelovens § 35, stk. 4 gives adgang til,
at SKAT i konkrete tilfælde kan se bort fra en
fristoverskridelse, hvis der foreligger særlige
omstændigheder. »Særlige
omstændigheder« kan efter omstændighederne f.eks.
være dokumenteret akut opstået sygdom hos den revisor,
som skal forestå indberetningen til SKAT, på et
tidspunkt, hvor selskabet m.v. er ude af stand til at finde en
anden revisor inden fristens udløb. Et andet eksempel
på »særlige omstændigheder« kan
være, at selskabet på grund af pludseligt
opståede problemer med - eller nedbrud i - SKATs it-system
har været forhindret i at få indberettet digitalt til
underskudsregisteret inden for fristen, når det konkret kan
påvises, at indberetningen er blevet forsøgt digitalt
afsendt.
Som følge af den igangværende
systemudvikling kan det ikke på nuværende tidspunkt
endeligt fastlægges, hvilke specifikationer indberetningen
skal indeholde. Det kan dog allerede nu fastslås, at i
tilfælde, hvor der indberettes en gennemført skattefri
omstrukturering af betydning for underskudsanvendelsen, vil der
tillige blive behov for at specificere, hvilke selskaber som deltog
i omstruktureringen. Derved sikres, at underskuddet
fremføres korrekt. Herudover vil der for et
særbeskattet selskab, hvor der i et givent år er
opstået underskud, og hvor selskabet i samme år er
blevet opkøbt af et andet selskab, og som følge heraf
indgår i en sambeskatningskreds, skulle specificeres en
fordeling af underskuddet i de to delperioder.
Gennemførte skattefri omstruktureringer
af betydning for underskudsanvendelsen skal efter forslaget
indberettes for perioden indkomståret 2002 frem til
indberetningstidspunktet, der tillige forventes at blive i anden
halvdel af 2014.
Når gennemførte skattefri
omstruktureringer af betydning for underskudsanvendelsen skal
indberettes frem til indberetningstidspunktet og ikke blot til
udløbet af de seneste indkomstår før
indberetningsperioden, skyldes det, at skattefri omstruktureringer
gennemført efter udløbet af det seneste
indkomstår før indberetningsperioden, men inden selve
indberetningsperioden, vil have betydning for underskudsanvendelsen
i efterfølgende indkomstår.
Med den foreslåede bemyndigelse sikres
det, at indberetningen til underskudsregisteret foretages mest
hensigtsmæssigt i tilfælde af, at registeret skal
modtage data etapevis. Dette kunne eksempelvis ske, såfremt
systemudviklingen nødvendiggør, at der først
skal foretages en indberetning af fremførselsberettigede
underskud og senere en indberetning af gennemførte skattefri
omstruktureringer, der har betydning for underskudsanvendelsen.
Det foreslås endvidere i
selskabsskattelovens § 35, stk. 3, at
skatteministeren kan dispensere fra pligten til at indberette
underskud for hvert af indkomstårene 2002 til og med det
seneste indkomstår, der udløber, inden
indberetningstidspunktet, i de tilfælde hvor periodiseringen
af underskuddene er uden betydning for underskudsanvendelsen. Det
kan for eksempel være relevant for selskaber m.v., der ikke
indgår i en sambeskatning, hvor der ikke er behov for at
periodisere fremførselsberettigede underskud. Derved vil
særbeskattede selskaber m.v. med
fremførselsberettigede underskud alene behøve at
indberette en underskudssaldo. Det vurderes, at op mod 70.000
selskaber m.v. indgår i denne gruppe.
Til § 3
Da det er en betingelse for retten til
tidsubegrænset fremførsel af kildeartsbegrænsede
tab, at den skattepligtige har selvangivet tabene for
tabsåret, men da manglende opfyldelse af betingelsen ikke
samtidigt medfører fortabelse af denne ret, foreslås
det at indføre en konsekvens af manglende selvangivelse.
Det foreslås derfor at indføre
fortabelse af retten til tidsubegrænset
fremførsel af kildeartsbegrænsede tab, såfremt
tabene ikke er selvangivet for tabsåret i overensstemmelse
med reglen i skattekontrollovens § 1, stk. 1, 3.
pkt. Selv om tabet ikke er selvangivet for tabsåret, kan der
dog eventuelt ske genoptagelse af skatteansættelsen efter
reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27, der
også gælder for kildeartsbegrænsede tab.
Som konsekvens af pligten til at selvangive de
kildeartsbegrænsede tab for året, hvor de er
opstået, er det endvidere nødvendigt, at
skattemyndighederne modtager oplysning om ændringer af
saldoen i takt med, at tabene anvendes. Tab i alle indkomstår
føres på samme saldo, hvor de akkumuleres under tab
efter henholdsvis aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og
ejendomsavancebeskatningsloven.
På nuværende tidspunkt
videreføres tabssaldoen automatisk til det
næstkommende indkomstår, såfremt der ikke
registreres nedskrivninger på den.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.3.
Til § 4
Til
stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2014.
Til
stk. 2
Det foreslås, at ændringen af
aktieavancebeskatningslovens regler om personers adgang til fradrag
for tab på aktier og investeringsbeviser m.v. skal have
virkning for tab, der konstateres den 1. juni 2014 eller
senere.
Efter den foreslåede tilføjelse
til aktieavancebeskatningsloven, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, er adgangen til fradrag betinget af, at SKAT inden
udløbet af selvangivelsesfristen, for det indkomstår
hvor erhvervelsen af aktierne og investeringsbeviserne m.v. har
fundet sted, har modtaget en række oplysninger om
erhvervelsen.
For aktier og investeringsbeviser m.v., der er
erhvervet før 1. juni 2014, men hvor der konstateres et tab
efter denne dato, anses betingelsen om kendskab hos SKAT for
opfyldt, hvis de tabsgivende aktier og investeringsbeviser m.v.
indgår i en beholdningsopgørelse pr. 31. december
2014, der er indberettet efter reglerne i skattekontrollovens
§ 10 B, § 10 E (administratorer af
værdipapirfonde) eller § 11 H (udenlandsk
fondshandler).
For aktier og investeringsbeviser m.v., der er
erhvervet den 1. juni 2014 og som ikke omfattes af
skattekontrollovens §§ 10 B, 10 E og 11 H,
forlænges den skattepligtiges oplysningsfrist til
udløbet af selvangivelsesfristen for indkomståret
2014. Heraf følger, at fradragsretten for eventuelle tab
på sådanne aktier og investeringsbeviser m.v.
bibeholdes til og med den 31. december 2014, uanset at SKAT ikke
har fået oplysning om erhvervelsen.
Til
stk. 3
§ 2, nr. 1, har virkning for
koncernforbindelser, der etableres i henhold til
selskabsskattelovens § 31 C, den 1. juni 2014 og
senere.
Til
stk. 4
Det foreslås, at kravet om selvangivelse
af de kildeartsbegrænsede tab for tabsåret som
betingelse for at kunne anvende tabet senere skal have virkning for
tab opstået i indkomståret 2015 og senere år. Det
bemærkes, at fristen for indgivelse af selvangivelse for
indkomståret 2015 for fysiske personer tidligst
udløber den 1. maj 2016, og for selskaber tidligst den 1.
oktober 2015.
Til
stk. 5
Det følger af skattekontrollovens
§ 4, stk. 2, at juridiske personer skal selvangive
senest 6 måneder efter indkomstårets udløb.
Det foreslås, at selskaber der skal
indgive selvangivelse i perioden 1. oktober - 30. december, i det
år, hvor indberetningen af fremførselsberettigede
underskud skal finde sted får udskudt det seneste
selvangivelsestidspunkt til den 31. december.
Den foreslåede udskydelse af
selvangivelsestidspunktet skal understøtte selskabernes
mulighed for at kunne indberette underskud og skattefri
omstruktureringer til underskudsregisteret i en periode
på 3 måneder. Hvis selvangivelsesfristen ikke udskydes
for de pågældende selskaber m.v., vil disse få en
kortere indberetningsperiode til underskudsregisteret.
Som eksempel kan nævnes et selskab med
bagudforskudt indkomstår, der har regnskabsperioden 1. maj
2013 - 30. april 2014, for indkomståret 2014. Selskabet skal
selvangive 6 måneder efter. Det vil sige senest den 31.
oktober 2014. Med forslaget udskydes selvangivelsesfristen til den
31. december 2014.
Det bemærkes, at den foreslåede
udskydelse af selvangivelsestidspunktet gælder alle juridiske
personer, uanset om de har fremførselsberettigede underskud
at indberette til SKAT. Det skyldes, at SKAT ikke har et sikkert
kendskab til alle de selskaber, som har behov for at indberette
fremførselsberettigede underskud til SKAT, da selskaberne i
dag ikke har pligt til at udfylde felt 85 på selvangivelsen
om fremførselsberettigede underskud.
SKAT vil orientere selskaberne m.v. om den
seneste frist for afgivelse af selvangivelse for det
pågældende indkomstår.
Årsopgørelserne for de pågældende
selskaber vil - som normalt - blive dannet ultimo oktober i
året efter selvangivelsesåret.
Udskydelsen af selvangivelsesfristen vil
omfatte ca. 10.000 selskaber m.v. Af disse forventes ca. 1/3 at
have fremførselsberettigede underskud.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I aktieavancebeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1298 af 31. oktober 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 19 indsættes før overskrifterne før
§ 20: | | | | | | »Personer | | | | | | § 19 A.
Fradrag efter § 19 er betinget af, at told- og
skatteforvaltningen inden udløbet af selvangivelsesfristen
efter skattekontrollovens § 4, stk. 1, 1. pkt., for
det indkomstår, hvor erhvervelsen har fundet sted, har
modtaget oplysninger om erhvervelsen af aktierne og
investeringsbeviserne m.v. med angivelse af deres identitet, antal,
kurs anskaffelsestidspunkt og anskaffelsessum. | | | Stk. 2.
Betingelsen i stk. 1 anses for opfyldt, hvis told- og
skatteforvaltningen uanset tidsfristen i stk. 1 har modtaget
oplysninger om erhvervelsen ved indberetning fra andre
indberetningspligtige end den skattepligtige efter
skattekontrollovens § 10, stk. 4,
§§ 10 B, 10 E eller 11 H. Betingelsen i stk. 1
anses uanset tidsfristen ligeledes for opfyldt, såfremt den
skattepligtige kan påvise, at de indberetninger, der er
foretaget på dennes vegne, er ukorrekte. | | | Stk. 3. For
aktier og investeringsbeviser m.v. erhvervet forud for
indtræden af skattepligt her til landet anses betingelsen i
stk. 1 for opfyldt, hvis de tabsgivende aktier og
investeringsbeviser m.v. indgår i oplysningerne i
erklæringen efter skattekontrollovens § 11 B,
stk. 4, eller hvis de tabsgivende aktier og
investeringsbeviser m.v. indgår i oplysningerne på en
oversigt indeholdende de oplysninger, der er nævnt i
skattekontrollovens § 11 B, stk. 4, om beholdningen
af aktier og investeringsbeviser m.v. ved indtræden af
skattepligt her til landet, som den skattepligtige har indsendt til
told- og skatteforvaltningen inden udløbet af
selvangivelsesfristen for det indkomstår, hvor skattepligt
her til landet indtræder. | | | Stk. 4. For
aktier og investeringsbeviser m.v. erhvervet ved udlodning fra et
dødsbo, hvor boopgørelsen er indleveret efter fristen
i stk. 1, anses betingelsen for opfyldt, hvis
udlodningsmodtageren senest samtidig med indlevering af
boopgørelsen afgiver de i stk. 1 angivne oplysninger
til told- og skatteforvaltningen.« | | | | § 22 Gevinst og tab ved afståelse af
omsættelige beviser for indskud i investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning, jf. ligningslovens § 16 C,
stk. 1, der er obligationsbaserede, jf. stk. 2-5,
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. 1.
pkt. finder dog alene anvendelse, hvis årets nettogevinst
eller nettotab sammenlagt med nettogevinster og nettotab på
fordringer og gæld omfattet af kursgevinstlovens
§§ 14 og 23 overstiger 2.000 kr. Stk. 2.
--- | | 2. I § 22, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.: »For investeringsbeviser, der er
optaget til handel på et reguleret marked, finder reglen i
denne lovs § 14 tilsvarende anvendelse.« | Stk. 6. I
tilfælde, der er omfattet af stk. 1, finder reglerne i
§§ 5 A, 12-13 A og 44 ikke anvendelse. Stk. 1
finder ikke anvendelse i de i §§ 17, 17 A og 19
nævnte tilfælde. | | 3. I § 22, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »§§ 5 A, 12-13 A og 44«
til: »§§ 5 A, 12-13 A, 19 og 44«. ? 4. I § 22, stk. 6, 2. pkt.,
ændres »§§ 17, 17 A og 19« til:
»§§ 17 og 17A«. | | | | | | § 2 | | | | | | I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1637 af 26.
december 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 31
C Stk. 1
--- | | | Stk. 7. Et
selskab skal holdes ude af sambeskatningen, hvis der er fradraget
eller vil kunne fradrages tab på fordringer mod selskabet
efter kursgevinstlovens § 4, stk. 5, af et
koncernforbundet selskab. Stk. 8.
--- | | 1. § 31 C, stk. 7 affattes
således: »Opnås bestemmende indflydelse over et
eller flere selskaber m.v. via koncernforbindelsen i
kursgevinstlovens § 4, stk. 5, skal disse selskaber
m.v. ikke anses for det overtagende selskabs datterselskaber i
relation til stk. 1.« | | | | | | 2. Efter
§ 34 indsættes i afsnit
VII: | | | Ȥ 35. Skattepligtige selskaber
m.v. skal for hvert af indkomstårene 2002 til og med det
seneste indkomstår, der udløber inden
indberetningstidspunktet foretage digital indberetning til told- og
skatteforvaltningen af resterende fremførselsberettigede
underskud, jf. selskabsskattelovens § 12 og
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2. For
sambeskattede selskaber påhviler indberetningspligten
administrationsselskabet. Fremførselsberettigede underskud,
der ikke indberettes efter 1. pkt., fortabes og kan uanset
bestemmelserne i selskabsskattelovens § 12 og
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, ikke fradrages i
den skattepligtige indkomst. | | | Stk. 2.
Skattefri omstruktureringer omfattet af fusionsskatteloven, der har
betydning for underskudsanvendelsen efter stk. 1, og som er
gennemført inden indberetningstidspunktet, skal tillige
indberettes digitalt. | | | Stk. 3. Er
periodiseringen af underskuddene uden betydning for
underskudsanvendelsen kan skatteministeren dispensere fra pligten
til at indberette underskud for hvert af indkomstårene 2002
til og med det seneste indkomstår, der udløber, inden
indberetningstidspunktet. | | | Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter regler om
indberetningstidspunktet, adgangen for told- og skatteforvaltningen
til, hvis der foreligger særlige omstændigheder, at se
bort fra en fristoverskridelse, perioden for indberetningen, hvilke
specifikationer indberetningen skal indeholde, og hvorledes
indberetningen skal ske efter stk. 1 og 2.« | | | | | | § 3 | | | | | | I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1534 af 26.
december 2013 foretages følgende ændring: | | | | § 1
Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for told- og
skatteforvaltningen årligt selvangive sin indkomst, hvad
enten den er positiv eller negativ, og om sin ejerbolig. De arter
af formue, der omfattes af § 8 B, § 8 F,
§ 8 H, § 8 P, § 8 Q, § 10,
§ 10 A, § 10 B eller § 10 E, tillige
med oplysning om formueværdien af fast ejendom beliggende i
udlandet skal selvangives, medmindre oplysningen er omfattet af en
af de nævnte indberetningspligter. Den skattepligtige skal
desuden selvangive underskud og tab, der kun kan modregnes i
skattepligtig indkomst fra kilder af samme art, som underskuddet
eller tabet vedrører. Stk. 2.
--- | | 1. I § 1, stk. 1, indsættes
som 4. pkt.: »Et kildeartsbegrænset tab, som
ikke selvangives, fortabes til fremførelse, medmindre der
kan ske genoptagelse af ansættelsen efter
skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.« | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2014. | | | Stk. 2.
§ 1 har virkning for tab, der opstår efter lovens
ikrafttræden. For aktier og investeringsbeviser m.v., der er
erhvervet inden lovens ikrafttræden, anses betingelsen i
aktieavancebeskatningslovens § 19 A som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, for opfyldt, såfremt det
tabsgivende investeringsbevis indgår i oplysninger om
beholdningen af investeringsbeviser pr. 31. december 2014, der er
indberettet efter skattekontrollovens §§ 10 B, 10 E,
11 B eller 11 H. For aktier og investeringsbeviser m.v., der er
erhvervet inden lovens ikrafttræden, og som ikke omfattes af
indberetningen efter 2. pkt., anses betingelsen i
aktieavancebeskatningslovens § 19 A som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, for opfyldt, såfremt den
skattepligtige har oplyst told- og skatteforvaltningen om
erhvervelsen inden udløbet af selvangivelsesfristen for
indkomståret 2014. | | | Stk. 3.
§ 2, nr. 1, har virkning for koncernforbindelser, der
etableres i henhold til selskabsskattelovens § 31 C den
1. juni 2014 og senere. | | | Stk. 4.
§ 3 har virkning for tab, der opstår i
indkomståret 2015 eller senere. | | | Stk. 5.
Juridiske personer, som efter skattekontrollovens § 4,
stk. 2, skal indgive selvangivelse i perioden 1. oktober - 30.
december efter indkomstårets udløb, kan for det
år, hvori indberetningen af fremførselsberettigede
underskud finder sted, vente med at indgive selvangivelse for
indkomståret til 31. december i
indberetningsåret. |
|