Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 14. maj 2014
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2014 og var til 1. behandling den 14. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 20. december 2013 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 72. Den 28. februar 2014 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra FSR - danske
revisorer. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Det
Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget udtaler, at underskudsregisteret vil skabe et
bedre grundlag for at sikre korrekt anvendelse af fremførte
underskud og på sigt lette virksomhedernes administrative
byrder i forbindelse hermed. Ændringsforslaget sikrer, at
alle vil kunne foretage den første indberetning til
underskud?sregisteret, samtidig med at der afleveres selvangivelse.
Med ændringsforslaget tages der højde for den
bekymring, som har været rejst under udvalgsbehandlingen, og
de administrative byrder for virksomhederne i forbindelse med
førstegangsregistreringen reduceres.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5. Juridiske
personer, som efter skattekontrollovens § 4, stk. 2, skal
indgive selvangivelse i perioden fra den 1. oktober til den 31.
juli efter indkomstårets udløb, kan, hvis
selvangivelsesfristen for indkomståret udløber i den
periode, hvor indberetningen af fremførselsberettigede
underskud finder sted, vente med at indgive selvangivelse for
indkomståret til den 1. august i året efter
indkomstårets udløb.«
[Udskydelse af
selvangivelsesfristen for at understøtte en længere
periode for indberetning af underskud m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af den foreslåede
§ 35, stk. 4, i selskabsskatteloven, jf. lovforslagets §
2, nr. 2, at skatteministeren fastsætter regler om bl.a.
indberetningstidspunktet og -perioden for, hvornår selskaber
m.v. skal indberette underskud og skattefri omstruktureringer til
underskudsregisteret.
Indberetningstidspunktet og -perioden er
således ikke fastlagt, men det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at indberetningsperioden vil
udgøre 3 måneder - formentlig i anden halvdel af
2014.
De underskud m.v., der skal indberettes,
dækker perioden fra og med indkomståret 2002 til og med
indkomståret 2013. For at selskaberne m.v. kan få gavn
af underskudsregisterets automatiske fremførsel og fordeling
af underskud for indkomståret 2014, er det nødvendigt,
at disse underskud m.v. er indberettet inden eller senest, samtidig
med at der indgives selvangivelse for indkomståret 2014.
For at give selskaberne m.v. bedre tid til
at foretage indberetningen forventer skatteministeren i de
administrativt fastsatte regler i medfør af den
foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 35, stk.
4, at fastsætte indberetningsperioden til 10 måneder i
stedet for de oprindelig påtænkte 3 måneder.
Det er forventningen, at
indberetningsperioden vil begynde i september eller oktober 2014.
Tidspunktet afhænger af idriftsættelsen af
underskudsregisteret, som er under udvikling. Det forventes
således, at perioden for indberetning af underskud m.v. vil
løbe fra den 1. oktober 2014 til den 1. august 2015.
For at understøtte en
indberetningsperiode på 10 måneder er det
nødvendigt at udskyde selvangivelsesfristen for selskaber
m.v., hvis selvangivelsesfrist udløber i
indberetningsperioden.
Selskaber m.v. skal som udgangspunkt
selvangive senest 6 måneder efter indkomstårets
udløb, jf. skattekontrollovens § 4, stk. 2. For
selskaber m.v., der har et fremadforskudt indkomstår 2014,
der udløber i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31.
marts 2015, er selvangivelsesfristen dog den 1. august 2015.
Det er forventningen, at selve
selvangivelsesløsningen for indkomståret 2014 vil
være klar i marts 2015. Derved vil SKAT kunne modtage
selvangivelsesoplysninger for indkomståret 2014 fra og med
marts 2015. Den foreslåede udskydelse af
selvangivelsesfristen giver selskaberne m.v. mulighed for, i en
periode på 4-5 måneder at afgive oplysninger til
underskudsregisteret for indkomstårene 2002-2013, samtidig
med at selskaberne m.v. afgiver selvangivelsesoplysninger for
indkomståret 2014. Forslaget understøtter
således selskaberne m.v.s mulighed for at afgive
oplysningerne i samme arbejdsgang.
Den foreslåede udskydelse af
selvangivelsesfristen vil medføre, at selskaber m.v. skal
indgive selvangivelse for indkomståret 2014 senest den 1.
august 2015, uanset hvilken regnskabsperiode selskabet m.v. har
valgt for indkomståret 2014. Dermed vil alle selskaber m.v.
uanset regnskabsperioden for indkomståret 2014 få 10
måneder til at indberette underskud m.v. for perioden
2002-2013 til underskudsregisteret.
Udskydelsen af selvangivelsesfristen
gælder alle juridiske personer, uanset om de har
fremførselsberettigede underskud at indberette til SKAT.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby
Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Peder Christensen
(S) Nadeem Farooq (RV) Christian Friis Bach (RV) Camilla Hersom
(RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL)
Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob
Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina
Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V)
Mads Rørvig (V) fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 144
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | Henvendelse af 29/4-14 fra FSR - danske
revisorer | 7 | Supplerende ændringsforslag, fra
skatteministeren | 8 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 144
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til, at det
skattemæssige underskud - som skatteydere i dag uden videre
har RET til at udnytte - vil bortfalde, hvis skatteyderen ikke selv
aktivt indberetter til det nye register, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren kan
argumentere for et lovforslag, der på en række
områder svækker borgernes retssikkerhed, jf.
høringssvarene til lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om andre lande har lignende
ordninger, hvor skattemæssige underskud, som skatteyderen har
ret til, bortfalder ved manglende indberetning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om virksomhedernes administrative
omkostninger ved lovforslaget set i lyset af bl.a. Dansk Erhvervs
høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om SKAT har mulighed for via
træk på sine systemer at komme med et forslag til, hvad
det indberettede underskud fra virksomhederne fra 2002 og frem
beløber sig til, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om det er rimeligt, at
skattemæssige fremførbare underskud, der er opgjort og
selvangivet korrekt, bortfalder, alene fordi virksomhederne ikke
for anden gang får indberettet til SKAT inden for en meget
kort frist, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om den 3-månedersfrist, som
der er lagt op til i lovforslagets bemærkninger, er rimelig
og tager tilstrækkeligt hensyn til, at virksomhederne som et
led i deres almindelige administrative rutiner skal bruge
kræfter på at finde de efterspurgte oplysninger frem,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om hensynet til at
pålægge virksomhederne mindst mulige yderligere
administrative byrder ikke bør veje tungere end nogle
systemkonstruktørers ideelle (og ofte urealistiske)
ønsker, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om fristen for at oplyse underskud
ikke i det mindste bør følge selvangivelsesfristen
for virksomhederne for at mindske den administrative byrde ved
forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om der ikke bør være en
3-årsfrist (5 år for sambeskatninger), inden for
hvilken virksomhederne vil kunne registrere eventuelle fejlagtigt
eller ikke registrerede underskud, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at tage særlige initiativer
til at sikre, at SKATs systemer vil være stabile og i stand
til at modtage virksomhedernes oplysninger om underskud, når
disse skal indberettes, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om at sikre, at de virksomheder, der
har behov herfor, får tilstrækkelig hjælp fra
SKAT til at indberette de korrekte oplysninger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om en løsning, hvor det i
stedet er SKAT, der kommer med et forslag til, hvordan
underskudssaldoen for de enkelte virksomheder vil se ud, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvordan forældelsen for
SKATs og virksomhedernes muligheder for at rette i de indtastede
underskud vil være, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om selvangivelsesfristen for de
virksomheder, der har forskudt indkomstår, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvad der sker, hvis SKAT
efterfølgende finder ud af, at noget af en skattefri
omstrukturering ikke har været i orden, og man dermed ikke
har ret til underskuddene, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm., om det, hvis en virksomhed i
forbindelse med en skattefri omstrukturering har placeret et
underskud i et forkert selskab, indebærer, at det selskab,
der havde ret til underskuddet, fortaber det, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvad konsekvensen er, når
virksomhederne skal genindberette underskud, hvis SKAT
efterfølgende mener, at en virksomhed har indberettet for
meget eller for lidt, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm., om det vil give anledning for SKAT
til at imødekomme dispensationsanmodninger, hvis udenlandske
firmaer på grund af manglende brug af den elektroniske
postkasse fortaber retten til fradrag, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
29/4-14 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
|