L 144 Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven.

(Selskaber m.v.s registrering af fremførselsberettigede underskud, oplysningspligt om erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser m.v., selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab m.v.).

Af: Skatteminister Morten Østergaard (RV)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2013-14
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 14-05-2014

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. maj 2014

20131_l144_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. maj 2014

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til 1. behandling den 14. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 20. december 2013 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 72. Den 28. februar 2014 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlig henvendelse

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra FSR - danske revisorer. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 20 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Det Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at underskudsregisteret vil skabe et bedre grundlag for at sikre korrekt anvendelse af fremførte underskud og på sigt lette virksomhedernes administrative byrder i forbindelse hermed. Ændringsforslaget sikrer, at alle vil kunne foretage den første indberetning til underskud?sregisteret, samtidig med at der afleveres selvangivelse. Med ændringsforslaget tages der højde for den bekymring, som har været rejst under udvalgsbehandlingen, og de administrative byrder for virksomhederne i forbindelse med førstegangsregistreringen reduceres.

Et mindretal i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 4

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Stk. 5 affattes således:

»Stk. 5. Juridiske personer, som efter skattekontrollovens § 4, stk. 2, skal indgive selvangivelse i perioden fra den 1. oktober til den 31. juli efter indkomstårets udløb, kan, hvis selvangivelsesfristen for indkomståret udløber i den periode, hvor indberetningen af fremførselsberettigede underskud finder sted, vente med at indgive selvangivelse for indkomståret til den 1. august i året efter indkomstårets udløb.«

[Udskydelse af selvangivelsesfristen for at understøtte en længere periode for indberetning af underskud m.v.]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det fremgår af den foreslåede § 35, stk. 4, i selskabsskatteloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, at skatteministeren fastsætter regler om bl.a. indberetningstidspunktet og -perioden for, hvornår selskaber m.v. skal indberette underskud og skattefri omstruktureringer til underskudsregisteret.

Indberetningstidspunktet og -perioden er således ikke fastlagt, men det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at indberetningsperioden vil udgøre 3 måneder - formentlig i anden halvdel af 2014.

De underskud m.v., der skal indberettes, dækker perioden fra og med indkomståret 2002 til og med indkomståret 2013. For at selskaberne m.v. kan få gavn af underskudsregisterets automatiske fremførsel og fordeling af underskud for indkomståret 2014, er det nødvendigt, at disse underskud m.v. er indberettet inden eller senest, samtidig med at der indgives selvangivelse for indkomståret 2014.

For at give selskaberne m.v. bedre tid til at foretage indberetningen forventer skatteministeren i de administrativt fastsatte regler i medfør af den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 35, stk. 4, at fastsætte indberetningsperioden til 10 måneder i stedet for de oprindelig påtænkte 3 måneder.

Det er forventningen, at indberetningsperioden vil begynde i september eller oktober 2014. Tidspunktet afhænger af idriftsættelsen af underskudsregisteret, som er under udvikling. Det forventes således, at perioden for indberetning af underskud m.v. vil løbe fra den 1. oktober 2014 til den 1. august 2015.

For at understøtte en indberetningsperiode på 10 måneder er det nødvendigt at udskyde selvangivelsesfristen for selskaber m.v., hvis selvangivelsesfrist udløber i indberetningsperioden.

Selskaber m.v. skal som udgangspunkt selvangive senest 6 måneder efter indkomstårets udløb, jf. skattekontrollovens § 4, stk. 2. For selskaber m.v., der har et fremadforskudt indkomstår 2014, der udløber i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. marts 2015, er selvangivelsesfristen dog den 1. august 2015.

Det er forventningen, at selve selvangivelsesløsningen for indkomståret 2014 vil være klar i marts 2015. Derved vil SKAT kunne modtage selvangivelsesoplysninger for indkomståret 2014 fra og med marts 2015. Den foreslåede udskydelse af selvangivelsesfristen giver selskaberne m.v. mulighed for, i en periode på 4-5 måneder at afgive oplysninger til underskudsregisteret for indkomstårene 2002-2013, samtidig med at selskaberne m.v. afgiver selvangivelsesoplysninger for indkomståret 2014. Forslaget understøtter således selskaberne m.v.s mulighed for at afgive oplysningerne i samme arbejdsgang.

Den foreslåede udskydelse af selvangivelsesfristen vil medføre, at selskaber m.v. skal indgive selvangivelse for indkomståret 2014 senest den 1. august 2015, uanset hvilken regnskabsperiode selskabet m.v. har valgt for indkomståret 2014. Dermed vil alle selskaber m.v. uanset regnskabsperioden for indkomståret 2014 få 10 måneder til at indberette underskud m.v. for perioden 2002-2013 til underskudsregisteret.

Udskydelsen af selvangivelsesfristen gælder alle juridiske personer, uanset om de har fremførselsberettigede underskud at indberette til SKAT.

Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Peder Christensen (S) Nadeem Farooq (RV) Christian Friis Bach (RV) Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) fmd. Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 144

Bilagsnr.

Titel

1
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
3
1. udkast til betænkning
4
Ændringsforslag, fra skatteministeren
5
2. udkast til betænkning
6
Henvendelse af 29/4-14 fra FSR - danske revisorer
7
Supplerende ændringsforslag, fra skatteministeren
8
3. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 144

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til, at det skattemæssige underskud - som skatteydere i dag uden videre har RET til at udnytte - vil bortfalde, hvis skatteyderen ikke selv aktivt indberetter til det nye register, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvordan ministeren kan argumentere for et lovforslag, der på en række områder svækker borgernes retssikkerhed, jf. høringssvarene til lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om andre lande har lignende ordninger, hvor skattemæssige underskud, som skatteyderen har ret til, bortfalder ved manglende indberetning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om virksomhedernes administrative omkostninger ved lovforslaget set i lyset af bl.a. Dansk Erhvervs høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om SKAT har mulighed for via træk på sine systemer at komme med et forslag til, hvad det indberettede underskud fra virksomhederne fra 2002 og frem beløber sig til, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm., om det er rimeligt, at skattemæssige fremførbare underskud, der er opgjort og selvangivet korrekt, bortfalder, alene fordi virksomhederne ikke for anden gang får indberettet til SKAT inden for en meget kort frist, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om den 3-månedersfrist, som der er lagt op til i lovforslagets bemærkninger, er rimelig og tager tilstrækkeligt hensyn til, at virksomhederne som et led i deres almindelige administrative rutiner skal bruge kræfter på at finde de efterspurgte oplysninger frem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om hensynet til at pålægge virksomhederne mindst mulige yderligere administrative byrder ikke bør veje tungere end nogle systemkonstruktørers ideelle (og ofte urealistiske) ønsker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm., om fristen for at oplyse underskud ikke i det mindste bør følge selvangivelsesfristen for virksomhederne for at mindske den administrative byrde ved forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm., om der ikke bør være en 3-årsfrist (5 år for sambeskatninger), inden for hvilken virksomhederne vil kunne registrere eventuelle fejlagtigt eller ikke registrerede underskud, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om at tage særlige initiativer til at sikre, at SKATs systemer vil være stabile og i stand til at modtage virksomhedernes oplysninger om underskud, når disse skal indberettes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om at sikre, at de virksomheder, der har behov herfor, får tilstrækkelig hjælp fra SKAT til at indberette de korrekte oplysninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om en løsning, hvor det i stedet er SKAT, der kommer med et forslag til, hvordan underskudssaldoen for de enkelte virksomheder vil se ud, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvordan forældelsen for SKATs og virksomhedernes muligheder for at rette i de indtastede underskud vil være, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om selvangivelsesfristen for de virksomheder, der har forskudt indkomstår, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvad der sker, hvis SKAT efterfølgende finder ud af, at noget af en skattefri omstrukturering ikke har været i orden, og man dermed ikke har ret til underskuddene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm., om det, hvis en virksomhed i forbindelse med en skattefri omstrukturering har placeret et underskud i et forkert selskab, indebærer, at det selskab, der havde ret til underskuddet, fortaber det, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om, hvad konsekvensen er, når virksomhederne skal genindberette underskud, hvis SKAT efterfølgende mener, at en virksomhed har indberettet for meget eller for lidt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm., om det vil give anledning for SKAT til at imødekomme dispensationsanmodninger, hvis udenlandske firmaer på grund af manglende brug af den elektroniske postkasse fortaber retten til fradrag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/4-14 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå