Fremsat den 26. februar 2014 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om nedsættelse
af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning
(Ophævelse af lovens
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning, som
ændret ved lov nr. 709 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændring:
1. §
13 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Den nuværende lov blev vedtaget af
Folketinget i 2008 med virkning fra 2009 (lovforslag L 173,
2007-08). Formålet med loven var at understøtte
aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved at styrke
kommunernes incitament til at overholde de indgåede aftaler
om den kommunale skatteudskrivning. De gældende regler
betyder, at hvis den samlede kommunale beskatning forhøjes,
modregnes forhøjelsen i det kommunale bloktilskud gennem en
kombination af individuelle og kollektive nedsættelser af
bloktilskuddet.
Loven indeholder en revisionsbestemmelse, som
indebærer, at der skal fremsættes forslag til revision
af loven i folketingsåret 2013-14. I den oprindelige lov fra
2008 indgik der en revisionsbestemmelse, som indebar, at der skulle
fremsættes forslag til revision af loven i
folketingsåret 2011-12, men ved en justering af loven i 2010
(lovforslag L 218, 2009-10) blev revisionsbestemmelsen samtidigt
ændret, således at forslag til revision af loven
først skulle fremsættes i folketingsåret
2013-14.
Baggrunden for revisionsbestemmelsen var, at
loven introducerede et nyt element i aftalesystemet mellem
regeringen og kommunerne. Det blev på den baggrund vurderet,
at der kunne være grund til at tage ordningen op til
vurdering, når man havde nogle års erfaring med
ordningen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets
Finansieringsudvalg har i efteråret 2013 evalueret ordningen.
På baggrund af udvalgets evaluering er det regeringens
opfattelse, at ordningen har virket efter hensigten. Det er
regeringens vurdering, at ordningen har medvirket til at styrke
kommunernes incitament til at holde den samlede kommuneskat i
ro.
Det er på den baggrund regeringens
vurdering, at ordningen bør videreføres
uændret. Dette lovforslag indebærer således, at
den nuværende ordning videreføres uændret, og at
revisionsbestemmelsen ophæves.
2.
Hovedpunkter i lovforslaget
2.1.
Gældende ret
Den gældende ordning betyder, at hvis
kommunerne under ét forhøjer skatten, vil
forhøjelsen blive modregnet i bloktilskuddet gennem en
kombination af individuelle og kollektive nedsættelser af
bloktilskuddet. I det første år bliver 75 procent af
den samlede forhøjelse modregnet for de kommuner, som har
forhøjet skatten, i det andet og tredje år 50 procent
og i det fjerde år 25 procent. Den resterende del modregnes i
det generelle bloktilskud, det vil sige som en kollektiv
nedsættelse af bloktilskuddet, som omfatter alle kommuner.
Fra og med det femte år modregnes hele beløbet i det
generelle bloktilskud.
Loven omfatter skatteforhøjelser som
følge af ændringer i følgende:
•
Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat
•
Grundskyldspromillen for udskrivning af grundskyld
• Promillen
for udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme
For en kommune vil en ændring af
udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat kunne påvirke
den kommunale økonomi på tre områder. For det
første vil det under alle omstændigheder føre
til en direkte ændring i provenuet af indkomstskat. For det
andet vil det for nogle kommuner føre til en ændring
af medfinansieringen af det skrå skatteloft. For det tredje
vil det for nogle kommuner indebære en ændring i
udligningsbeløbene, hvis kommunen er omfattet af den
såkaldte overudligningsbestemmelse i det kommunale tilskuds-
og udligningssystem. Loven indebærer, at virkningen af disse
tre forhold indregnes med henblik på at opgøre den
samlede provenuvirkning for kommunen som følge af en
skatteforhøjelse.
Loven indeholder endvidere en såkaldt
"frit lejde" ordning, som indebærer, at kommuner, der
tidligere har nedsat skatten, friholdes fra lovens bestemmelser om
individuelle nedsættelser af bloktilskuddet, hvis de senere
forhøjer skatten tilsvarende. Ordningen omfatter for det
første de kommuner, der har nedsat skatten i forhold til
niveauet i 2010. Herudover omfatter ordningen de kommuner, der har
nedsat skatten i perioden 2008-10 og de ikke-sammenlagte kommuner,
der har nedsat skatten i perioden 2003-06.
Endelig indeholder loven en mulighed for, at
økonomi- og indenrigsministeren for det enkelte år kan
fastsætte en ramme for kommunale skatteforhøjelser,
som ikke vil være omfattet af lovens bestemmelser om
nedsættelse af bloktilskuddet.
2.2.
Finansieringsudvalgets overvejelser og forslag
Økonomi- og Indenrigsministeriets
Finansieringsudvalg har i efteråret 2013 foretaget en
evaluering af lov om nedsættelse af statstilskuddet til
kommuner ved forhøjelser af den kommunale
skatteudskrivning.
Udvalget vurderer sammenfattende, at ordningen
har skabt et øget incitament for kommunerne til at holde den
samlede skat i ro.
Udvalget konstaterer videre, at der parallelt
med indførelsen af skattesanktionen er sket en intensivering
af kommunernes koordinering af skatteudskrivningen. Det vurderes,
at den af KL fastlagte budgetproces har været en vigtig
forudsætning for, at det er lykkedes de 98 kommuner at
koordinere deres skatteudskrivning og dermed understøtte
intentionen om at gøre aftaleoverholdelse til et
fælles ansvar blandt alle kommuner.
Finansieringsudvalget har i sin vurdering
skitseret den historiske udvikling i den kommunale beskatning med
særligt fokus på årene siden 2009. Udvalget har
herefter set på fleksibiliteten i den kommunale beskatning og
på mulighederne for regelforenkling i forhold til den
nuværende lov.
2.2.1. Den
historiske udvikling
Finansieringsudvalget har set på
udviklingen i den kommunale beskatning gennem de senere år.
Gennem 1980'erne og 1990'erne var der en vis stigning i den
kommunale beskatning. I 1980'erne steg den gennemsnitlige kommunale
udskrivningsprocent således med ca. 2 procentpoint og gennem
1990'erne med ca. 1,2 procentpoint. Efter år 2000 var
stigningstakten mere begrænset.
Efter indførelsen af lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning med virkning
fra 2009 har skattestigningerne været ret
begrænsede.
For 2009 forhøjede kommunerne skatten
med 89 mio. kr. Regeringen valgte at acceptere denne
skatteforhøjelse uden sanktioner.
For 2010 blev der afsat en pulje til kommunale
skatteforhøjelser på 500 mio. kr. Kommunerne
forhøjede dog skatten med 769 mio. kr. I henhold til loven
blev statstilskuddet herefter nedsat med 269 mio. kr. svarende til
overskridelsen.
For 2011 blev der afsat en pulje til kommunale
skatteforhøjelser på 300 mio. kr. Kommunerne
forhøjede skatten med 330 mio. kr. Regeringen accepterede
denne skatteforhøjelse uden sanktioner.
For 2012 forhøjede kommunerne skatten
med 29 mio. kr. Regeringen accepterede denne
skatteforhøjelse uden sanktioner.
For 2013 blev der afsat en pulje til kommunale
skatteforhøjelser på 250 mio. kr. Herudover blev der
afsat en pulje til tilskud til kommunale skattenedsættelser
på 187,5 mio. kr. - svarende til, at der kunne ydes tilskud
på 75 pct. af skattenedsættelser på op til 250
mio. kr. Det samlede resultat blev, at nogle kommuner
forhøjede skatten med ca. 247 mio. kr., mens andre nedsatte
den med ca. 191 mio. kr. Nettoresultatet var en kommunal
skatteforhøjelse på ca. 57 mio. kr. I henhold til
loven blev statstilskuddet herefter nedsat med 57 mio. kr. svarende
til overskridelsen.
For 2014 blev der på samme måde
som for 2013 afsat en pulje til kommunale skatteforhøjelser
på 250 mio. kr. og en pulje til tilskud til kommunale
skattenedsættelser på 187,5 mio. kr. - svarende til, at
der kunne ydes tilskud på 75 pct. af skattenedsættelser
på op til 250 mio. kr. Det samlede resultat blev, at nogle
kommuner forhøjede skatten med ca. 198 mio. kr., mens andre
nedsatte den med ca. 348 mio. kr. Nettoresultatet var en kommunal
skattenedsættelse på ca. 150 mio. kr.
2.2.2.
Fleksibilitet i den kommunale beskatning
Det må anses som en risiko ved
skattesanktionen, at fleksibiliteten i den kommunale beskatning alt
andet lige mindskes, og at enkeltkommuner i mindre
udstrækning tilpasser skatten i både opadgående
og nedadgående retning. Skattesanktionen med virkning fra
2009 kan således formodes at have lagt en dæmper
på kommunernes incitament til at ændre skatten, men
samtidig skal det dog bemærkes, at der hvert år har
været nogle kommuner, der har forhøjet skatten, mens
andre har sat den ned.
Siden indførelsen af skattesanktionen
har der i økonomiaftalerne mellem regeringen og KL i flere
tilfælde været aftalt en ramme til skattestigninger.
Kommunerne har derpå ansøgt økonomi- og
indenrigsministeren om en andel af denne ramme til
skattestigninger. Rammen til skatteforhøjelser har
været fordelt på baggrund af udmeldte kriterier.
Formålet har været at gøre det muligt for et
mindre antal kommuner at forhøje skatten inden for en
fastsat ramme. Det vurderes, at denne ordning har levet op til sit
formål, og at ordningen har medvirket til en vis
fleksibilitet i den kommunale beskatning.
Bevægelsen i skatteprocenterne har siden
1980 primært været i opadgående retning, hvorimod
der kun har forekommet mere begrænsede kommunale
skattenedsættelser. Tendensen til få kommunale
skattenedsættelser var dog også gældende,
før der indførtes sanktioner. Selvom der før i
tiden var flere kommuner, der ændrede skatten, var det
også med en overvægt af skatteforhøjelser. Denne
tendens er bl.a. udtryk for, at nogle af de kommuner, der har
mulighed for at sænke skatten, undlader at gøre
dette.
Som noget nyt har der i forbindelse med
vedtagelsen af de kommunale budgetter for 2013 og 2014 været
afsat en tilskudspulje til kommunale skattenedsættelser.
Denne ordning indebærer, at de kommuner, der har sat skatten
ned, vil få et tilskud til dækning af en del af
provenutabet i de første år. Det vurderes, at denne
ordning har medvirket til større fleksibilitet i den
kommunale skattefastsættelse. Det kan i den forbindelse
specielt nævnes, at der for 2014 var 26 kommuner, der satte
skatten ned, mens 5 kommuner satte skatten op. Det samlede resultat
var en kommunal skattenedsættelse for kommunerne under
ét på ca. 150 mio. kr.
2.2.3.
Eventuelle muligheder for regelforenkling
Finansieringsudvalget har overvejet
mulighederne for at forenkle reglerne på området. Det
har specielt drejet sig om opgørelsen af provenuet af en
ændring af udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat og
om frit lejde ordningen.
Provenuvirkningen af en ændring af den
kommunale udskrivningsprocent for indkomstskat kan være
vanskelig for den enkelte kommune at opgøre helt
præcist i forbindelse med budgetvedtagelsen. Det skyldes, at
der ud over den direkte ændring af provenuet af indkomstskat,
også for nogle kommuner vil være en virkning som
følge af ændring af kommunens medfinansiering af det
skrå skatteloft og for nogle kommuner en ændring af
kommunens udligningsbeløb som følge af den
såkaldte overudligningsregel i tilskuds- og
udligningssystemet.
Når en kommune forhøjer sin
udskrivningsprocent, vil det for nogle kommuner indebære en
forhøjelse af kommunens medfinansiering af det skrå
skatteloft. I forbindelse med budgetlægningen kan denne
udgift ikke beregnes helt præcist. Det skyldes, at kommunerne
skal vedtage deres budget senest den 15. oktober i året
før budgetåret, mens grundlaget for beregning af
medfinansieringen af det skrå skatteloft først vil
foreligge i december i året før budgetåret.
Kommunerne må således budgettere denne udgift ud fra et
skøn, som vil kunne afvige fra det endeligt opgjorte
grundlag. Det kan medføre en vis usikkerhed i budgettering
af det endelige provenu af en skatteændring.
Nogle kommuner - navnlig en række
kommuner i hovedstadsområdet - er omfattet af den
såkaldte overudligningsregel i tilskuds- og
udligningssystemet. For disse kommuner vil en ændring i
kommunens udskrivningsprocent også medføre en
ændring i kommunens overudligningsbeløb. Denne ordning
gør det mere kompliceret for den enkelte kommune at beregne
provenuvirkningen af en ændring af udskrivningsprocenten.
Det kunne overvejes at forenkle
opgørelsen i denne lov af en kommunes provenu som
følge af en forhøjelse af udskrivningsprocenten,
således at provenuet i forhold til denne lov alene skulle
opgøres som det direkte skatteprovenu, så man så
bort fra de indirekte virkninger som følge af ændret
medfinansiering af det skrå skatteloft og en eventuel
overudligningsvirkning. Det ville på den ene side gøre
beregningen af provenuvirkningen mere enkel og gennemskuelig, men
på den anden side ville beregningen være mere
upræcis, fordi man så ikke ville få alle
virkningerne med.
Det vurderes i den forbindelse, at
præcisionen bør tillægges størst
vægt. Det vil sige, at den nuværende ordning
opretholdes, således at de samlede direkte og indirekte
provenuvirkninger for kommunen indgår.
Udvalget har ligeledes vurderet den
såkaldte frit lejde ordning. Ordningen kan understøtte
kommunernes incitament til at sænke skatten. Det er dog
udvalgets vurdering, at effekten af ordningen i forhold til at
tilskynde til skattenedsættelser begrænses af, at en
udnyttelse af det frie lejde beror på en intern koordinering
blandt kommunerne og derfor ikke alene er et anliggende for den
enkelte frit-lejde kommune. For den enkelte kommune er det desuden
vanskeligt at skabe et overblik over et evt. optjent frit lejde,
som med det nuværende system med hensyntagen til tilskud til
skattenedsættelser er kompliceret.
Det kunne på den baggrund principielt overvejes at
afskaffe ordningen. Det kan dog mindske kommunernes incitament til
at sænke skatten, ligesom det vil svække systemets
troværdighed, hvis man afskaffer en rettighed, som en
række kommuner har optjent i henhold til de hidtil
gældende regler. Det vurderes på den baggrund, at det
hidtil gældende system med frit lejde bør
videreføres efter de gældende regler.
2.3.
Regeringens overvejelser og forslag
Økonomi- og Indenrigsministeriets
Finansieringsudvalg har i efteråret 2013 evalueret ordningen,
jf. afsnit 2.2 ovenfor. På baggrund af udvalgets evaluering
er det regeringens opfattelse, at ordningen har virket efter
hensigten. Det er regeringens vurdering, at ordningen har medvirket
til at styrke kommunernes incitament til at holde den samlede
kommuneskat i ro.
Det er på den baggrund regeringens
vurdering, at ordningen bør videreføres
uændret.
Det foreslås derfor, at
revisionsbestemmelsen ophæves.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for staten eller for den kommunale sektor.
Lovforslaget indebærer ingen ændringer i forhold til
den nuværende situation.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden 15.
januar 2014 til 12. februar 2014 været i høring i
KL.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Forslaget indebærer, at lovens
revisionsbestemmelse i § 13 ophæves. Baggrunden er, at
Økonomi- og Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg har
gennemført en evaluering af loven, jf. afsnit 2.2 i de
generelle bemærkninger ovenfor. På baggrund af denne
evaluering er det regeringens vurdering, at loven har virket efter
hensigten, jf. afsnit 2.3 i de generelle bemærkninger
ovenfor.
Regeringen finder derfor ikke anledning til at
foreslå ændringer i den gældende ordning.
Til § 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning, som
ændret ved lov nr. 709 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændring: | | | | § 13.
Forslag til revision af denne lov fremsættes for Folketinget
i folketingsåret 2013-14. | | 1. § 13 ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | |
|