Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 8. maj 2014
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2014 og var til 1. behandling den 14. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget bygger på
Justitsministeriets betænkning nr. 1532/2012 om insamlinger.
Justitsministeren sendte den 25. april 2012 betænkningen til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 366. Betænkningen har
været sendt i høring, og den 26. februar 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Poul Erik
Lytken og Anders Oreby Hansen.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget finder forslaget om
en modernisering af lovgivningen om indsamlinger fornuftigt,
særlig set i lyset af de nye digitale muligheder, der med
fordel kan anvendes til indsamlinger.
V, DF og KF mener dog, at det i forslaget
og i bemærkningerne hertil fortsat er svært at
gennemskue den reelle betydning af de gebyrer, organisationerne
bliver pålagt ved anmeldelse af indsamlinger til det nye
indsamlingsnævn, herunder om gebyrerne afspejler
omkostningsniveauet. V, DF og KF mener, at det er afgørende,
at niveauet for de nye gebyrer ikke afskrækker mindre
organisationer fra at lave indsamlinger, ligesom gebyrerne ikke
skal signalere, at indsamlingsmidler går til administration.
Det er dog V, DF og KF's overvejende indtryk, at fordelene ved et
sådant nyt nævn fuldt ud kompenserer for de nye
administrative gebyrer, særlig set i lyset af at det nye
indsamlingsnævn vil være med til at sikre, at der i
fremtiden bliver mere styr på, hvilke organisationer der
samler ind, hvor ofte de samler ind, og hvordan de samler ind.
På den måde bliver risikoen for fup-indsamlinger
minimeret, og bidragsydernes tillid til
hjælpeorganisationerne vokser. Indsamlingsnævnet skal
desuden træffe afgørelser i sager om brud på god
indsamlingsskik. Det er også et nyt tiltag, som V, DF og KF
ser yderst positivt på.
V, DF og KF er dog fortsat optaget af, at
antallet af hus- og gadeindsamlinger ikke får et omfang, der
er til gene for borgerne. Det bør stadig være
sådan, at de borgere, der ikke ønsker at deltage i
indsamlinger, ikke føler sig nødsaget hertil under
pres. Derfor mener V, DF og KF, at det er vigtigt, at det fastsatte
niveau på ca. ti husindsamlinger årligt fastholdes og
ikke overskrides unødigt. V, DF, og KF undrer sig dog over,
at der med forslaget ikke er sikret en vis spredning i de
projekter, der kan samles ind til ved hus- og gadeindsamlinger.
Overordnet mener V, DF og KF, at forslaget
er med til at sikre bedre og mere moderne rammer for de mange
hjælpeorganisationer, der yder en stor indsats til gavn for
store og mindre velgørenhedssager. V, DF og KF
støtter derfor forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 17
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Som
stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
Organisationer, som driver projektaktiviteter i udviklingslandene
på grundlag af en rammeaftale med Udenrigsministeriet, og som
inden den 1. juli 2014 har afholdt landsdækkende offentlig
hus- og gadeindsamling i henhold til § 7, stk. 5, i lov om
offentlige indsamlinger og pyramidespil, kan efter anmeldelse til
Indsamlingsnævnet frem til den 1. juli 2017 foretage en
årlig landsdækkende hus- og gadeindsamling til
sådanne projektaktiviteter. De organisationer, som
vælger at benytte sig af muligheden for indsamling efter 1.
pkt., vil ikke samtidig kunne meddeles tilladelse til husindsamling
efter § 5, stk. 2. Anmeldelse efter 1. pkt. skal foretages
senest den 1. januar 2015.«
[Udvidelse af overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 17, stk. 4, omfattes foreninger m.v., som
hidtil har afholdt offentlig hus- og gadeindsamling i henhold til
§ 7, stk. 3 og 4, i lov om offentlige indsamlinger og
pyramidespil, af en særlig overgangsordning. Såfremt
adgangen til at foretage hus- og gadeindsamling i forhold til de
pågældende foreninger m.v. ønskes opretholdt,
skal der ske anmeldelse heraf til Indsamlingsnævnet senest
den 1. januar 2015. Herefter vil foreningerne frem til den 1. juli
2017 kunne foretage indsamlinger til samme formål og i samme
form og udstrækning, hvortil tilladelse senest har
været givet.
Med den foreslåede bestemmelse vil
også de organisationer, som driver projektaktiviteter i
udviklingslandene på grundlag af en rammeaftale med
Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet krav om
egenfinansiering, og som hidtil én gang om året har
foretaget landsdækkende offentlig hus- og gadeindsamling til
disse projektaktiviteter med hjemmel i § 7, stk. 5, i lov om
offentlige indsamlinger og pyramidespil, blive omfattet af en
særlig overgangsordning.
Disse organisationer vil - såfremt de
hidtil har benyttet sig af adgangen til at foretage en sådan
årlig landsindsamling - i en overgangsperiode frem til den 1.
juli 2017 således kunne afholde en årlig
landsindsamling uden først at skulle godkendes efter den nye
indsamlingslovs §§ 5 eller 6. Ønsker
organisationerne at benytte sig af overgangsordningen, skal dette
meddeles Indsamlingsnævnet senest den 1. januar 2015.
Det bemærkes, at det vil være
en betingelse for, at organisationen kan opretholde adgangen til at
foretage en årlig landsdækkende hus- og gadeindsamling
efter overgangsordningen, at organisationen fortsat driver
projektaktiviteter i udviklingslandene på grundlag af en
rammeaftale med Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet krav om
egenfinansiering.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 142
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 24/3-14 fra Poul Erik
Lytken og Anders Oreby Hansen | 5 | Opfølgning på 1. behandling
af lovforslaget, fra justitsministeren | 6 | Udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 8 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 142
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan gebyrerne i lovforslagets
§ 14 er fastsat, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorvidt der med
indførelse af betaling for indsamling bliver tale om en
besparelse eller om øgede udgifter for
indsamlingsorganisationerne m.v., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/3-14 fra Poul Erik Lytken og Anders Oreby Hansen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at yde teknisk bistand til
formulering af et ændringsforslag, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvor mange organisationer man
årligt forventer vil betale for indsamlinger fordelt på
de enkelte gebyrer i lovforslagets § 14, stk. 1, nr. 1-7, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvordan det sikres, at antallet
af husindsamlinger fremover forbliver på et rimeligt niveau,
så borgerne ikke udsættes for unødig mange
indsamlinger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvordan der sikres en vis
spredning af indsamlingsformål ved gade- og husindsamlinger,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at sikre, at indsamlinger i
forbindelse med salg, jf. § 1, stk. 3, udelukkende finder sted
til formål, der er gennemskuelige for bidragsyderne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan kravet om folkelig
forankring nærmere skal forstås, og hvordan det
forventes udmøntet i praksis, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
|