L 142 Forslag til lov om indsamling m.v.

Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2013-14
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 08-05-2014

Afgivet: 08-05-2014

Betænkning afgivet af Retsudvalget den 8. maj 2014

20131_l142_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Retsudvalget den 8. maj 2014

1. Ændringsforslag

Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til 1. behandling den 14. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Lovforslaget bygger på Justitsministeriets betænkning nr. 1532/2012 om insamlinger. Justitsministeren sendte den 25. april 2012 betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 366. Betænkningen har været sendt i høring, og den 26. februar 2014 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Poul Erik Lytken og Anders Oreby Hansen.

Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 9 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget finder forslaget om en modernisering af lovgivningen om indsamlinger fornuftigt, særlig set i lyset af de nye digitale muligheder, der med fordel kan anvendes til indsamlinger.

V, DF og KF mener dog, at det i forslaget og i bemærkningerne hertil fortsat er svært at gennemskue den reelle betydning af de gebyrer, organisationerne bliver pålagt ved anmeldelse af indsamlinger til det nye indsamlingsnævn, herunder om gebyrerne afspejler omkostningsniveauet. V, DF og KF mener, at det er afgørende, at niveauet for de nye gebyrer ikke afskrækker mindre organisationer fra at lave indsamlinger, ligesom gebyrerne ikke skal signalere, at indsamlingsmidler går til administration. Det er dog V, DF og KF's overvejende indtryk, at fordelene ved et sådant nyt nævn fuldt ud kompenserer for de nye administrative gebyrer, særlig set i lyset af at det nye indsamlingsnævn vil være med til at sikre, at der i fremtiden bliver mere styr på, hvilke organisationer der samler ind, hvor ofte de samler ind, og hvordan de samler ind. På den måde bliver risikoen for fup-indsamlinger minimeret, og bidragsydernes tillid til hjælpeorganisationerne vokser. Indsamlingsnævnet skal desuden træffe afgørelser i sager om brud på god indsamlingsskik. Det er også et nyt tiltag, som V, DF og KF ser yderst positivt på.

V, DF og KF er dog fortsat optaget af, at antallet af hus- og gadeindsamlinger ikke får et omfang, der er til gene for borgerne. Det bør stadig være sådan, at de borgere, der ikke ønsker at deltage i indsamlinger, ikke føler sig nødsaget hertil under pres. Derfor mener V, DF og KF, at det er vigtigt, at det fastsatte niveau på ca. ti husindsamlinger årligt fastholdes og ikke overskrides unødigt. V, DF, og KF undrer sig dog over, at der med forslaget ikke er sikret en vis spredning i de projekter, der kan samles ind til ved hus- og gadeindsamlinger.

Overordnet mener V, DF og KF, at forslaget er med til at sikre bedre og mere moderne rammer for de mange hjælpeorganisationer, der yder en stor indsats til gavn for store og mindre velgørenhedssager. V, DF og KF støtter derfor forslaget.

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 17

Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Som stk. 5 indsættes:

»Stk. 5. Organisationer, som driver projektaktiviteter i udviklingslandene på grundlag af en rammeaftale med Udenrigsministeriet, og som inden den 1. juli 2014 har afholdt landsdækkende offentlig hus- og gadeindsamling i henhold til § 7, stk. 5, i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, kan efter anmeldelse til Indsamlingsnævnet frem til den 1. juli 2017 foretage en årlig landsdækkende hus- og gadeindsamling til sådanne projektaktiviteter. De organisationer, som vælger at benytte sig af muligheden for indsamling efter 1. pkt., vil ikke samtidig kunne meddeles tilladelse til husindsamling efter § 5, stk. 2. Anmeldelse efter 1. pkt. skal foretages senest den 1. januar 2015.«

[Udvidelse af overgangsordning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 17, stk. 4, omfattes foreninger m.v., som hidtil har afholdt offentlig hus- og gadeindsamling i henhold til § 7, stk. 3 og 4, i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, af en særlig overgangsordning. Såfremt adgangen til at foretage hus- og gadeindsamling i forhold til de pågældende foreninger m.v. ønskes opretholdt, skal der ske anmeldelse heraf til Indsamlingsnævnet senest den 1. januar 2015. Herefter vil foreningerne frem til den 1. juli 2017 kunne foretage indsamlinger til samme formål og i samme form og udstrækning, hvortil tilladelse senest har været givet.

Med den foreslåede bestemmelse vil også de organisationer, som driver projektaktiviteter i udviklingslandene på grundlag af en rammeaftale med Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet krav om egenfinansiering, og som hidtil én gang om året har foretaget landsdækkende offentlig hus- og gadeindsamling til disse projektaktiviteter med hjemmel i § 7, stk. 5, i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, blive omfattet af en særlig overgangsordning.

Disse organisationer vil - såfremt de hidtil har benyttet sig af adgangen til at foretage en sådan årlig landsindsamling - i en overgangsperiode frem til den 1. juli 2017 således kunne afholde en årlig landsindsamling uden først at skulle godkendes efter den nye indsamlingslovs §§ 5 eller 6. Ønsker organisationerne at benytte sig af overgangsordningen, skal dette meddeles Indsamlingsnævnet senest den 1. januar 2015.

Det bemærkes, at det vil være en betingelse for, at organisationen kan opretholde adgangen til at foretage en årlig landsdækkende hus- og gadeindsamling efter overgangsordningen, at organisationen fortsat driver projektaktiviteter i udviklingslandene på grundlag af en rammeaftale med Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet krav om egenfinansiering.

Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd. 

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 142

Bilagsnr.

Titel

1
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 24/3-14 fra Poul Erik Lytken og Anders Oreby Hansen
5
Opfølgning på 1. behandling af lovforslaget, fra justitsministeren
6
Udkast til betænkning
7
Ændringsforslag fra justitsministeren
8
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 142

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvordan gebyrerne i lovforslagets § 14 er fastsat, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvorvidt der med indførelse af betaling for indsamling bliver tale om en besparelse eller om øgede udgifter for indsamlingsorganisationerne m.v., til justitsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om kommentar til henvendelse af 24/3-14 fra Poul Erik Lytken og Anders Oreby Hansen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at yde teknisk bistand til formulering af et ændringsforslag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvor mange organisationer man årligt forventer vil betale for indsamlinger fordelt på de enkelte gebyrer i lovforslagets § 14, stk. 1, nr. 1-7, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvordan det sikres, at antallet af husindsamlinger fremover forbliver på et rimeligt niveau, så borgerne ikke udsættes for unødig mange indsamlinger, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvordan der sikres en vis spredning af indsamlingsformål ved gade- og husindsamlinger, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om at sikre, at indsamlinger i forbindelse med salg, jf. § 1, stk. 3, udelukkende finder sted til formål, der er gennemskuelige for bidragsyderne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvordan kravet om folkelig forankring nærmere skal forstås, og hvordan det forventes udmøntet i praksis, til justitsministeren, og ministerens svar herpå