Fremsat den 26. februar 2014 af
beskæftigelsesministreren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov om
fleksydelse
(Beregning af fleksløntilskud,
fortsat tilmelding til fleksydelsesordningen m.v.)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 415 af 24. april 2013, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1380 af 23. december
2012, § 1 i lov nr. 895 af 4. juli 2013 og senest ved lov nr.
1612 af 26. december 2013, foretages følgende
ændringer:
1. § 70 f,
stk. 1, affattes således:
»Kommunen udbetaler fleksløntilskud
til personer i fleksjob som supplement til den løn, der
udbetales af arbejdsgiver efter § 70 e. Tilskuddet beregnes
med udgangspunkt i et beløb, der svarer til 98 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Kommunen
udbetaler fleksløntilskuddet efter stk. 2-5 månedsvis
bagud.«
2. § 70 f,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
3. I
§ 70 f, stk. 10, indsættes
som 2. pkt.:
»Er der udbetalt for meget
fleksløntilskud som følge af, at en
lønindtægt m.v., der kommer til udbetaling i en
måned, men som vedrører arbejde udført over
flere måneder, og har det ikke været muligt at
efterregulere i de følgende måneders
fleksløntilskud eller ledighedsydelse, træffer
kommunen afgørelse om tilbagebetaling af for meget udbetalt
fleksløntilskud. Tilbagebetalingskravet efter 1. og 2. pkt.
bortfalder, når der er gået 3 år efter
fleksløntilskuddet eller ledighedsydelsens ophør,
uden der har været økonomisk mulighed for at
gennemføre kravet.«
4. § 70 f,
stk. 11, affattes således:
»Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilken indkomst der indgår i
lønindtægten, samt om beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet, herunder regler om hvordan
indtægter, der dækker flere måneder, skal
fordeles. Beskæftigelsesministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at kommunen ved beregning af og fradrag
i fleksløntilskuddet skal anvende oplysninger om løn
m.v., som fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.«
§ 2
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 267 af 27. marts 2012,
§ 3 i lov nr. 476 af 30. maj 2012, § 3 i lov nr. 1380 af
23. december 2012, § 1 i lov nr. 894 af 4. juli 2013 og senest
ved lov nr. 1612 af 26. december 2013, foretages følgende
ændringer:
1. § 74 d,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 74 d, stk. 5, indsættes
efter »nærmere regler om«: », hvilken
indkomst der indgår i lønindtægten,
samt«.
3. I
§ 74 e indsættes efter stk.
5 som nyt stykke:
»Stk. 6. Personer,
der har optjent ret til ferie med løn eller
feriegodtgørelse, og som er ledige, kan få suppleret
den løn under ferie eller feriegodtgørelse, som
udbetales under ferien, med ledighedsydelse. Ledighedsydelsen og
lønnen under ferie eller feriegodtgørelsen kan
tilsammen højst udgøre et beløb, der svarer
til det beløb, som personen er berettiget til efter §
74 a, stk. 2 og 3. Hvis en person, der har optjent ret til
løn under ferie eller feriegodtgørelse, vælger
ikke at holde ferie, kan der ikke udbetales ledighedsydelse for det
antal dage, den optjente ret til ferie med løn eller
feriegodtgørelse udgør.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
4. I
§ 75 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Stk. 1,
nr. 6, gælder dog ikke, hvis personen ikke står til
rådighed for et fleksjob i en periode, som jobcenteret
vurderer vil vare mere end en måned, fordi personen er
omfattet af § 13, stk. 7, nr. 2 eller 4-6. Når personen
igen står til rådighed for et fleksjob, skal den
pågældende snarest muligt, dog senest efter 3 uger,
lægge sit cv i Jobnet, og jobcenteret skal have afholdt en
cv-samtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 6.«
§ 3
I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 6. juli 2007, som ændret
bl.a. ved § 7 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, og senest
ved § 16 i lov nr. 493 af 21. maj 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,«: »eller er omfattet af
§§ 4 a eller 4 b,«.
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
a. En person, der ophører med drift af
selvstændig virksomhed, jf. § 70 g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan fortsætte med at være
tilmeldt fleksydelsesordningen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Er personen ikke
visiteret til fleksjob efter § 70 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats inden for 3 år efter ophør
med drift af selvstændig virksomhed, ophører
tilmeldingen til fleksydelsesordningen.
§ 4 b. En
person, som visiteres til ressourceforløb efter §§
68 a og 68 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan
fortsætte med at være tilmeldt
fleksydelsesordningen.«
3. I
§ 29, 1. pkt., ændres
»Direktøren for Pensionsstyrelsen« til:
»Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 30. april 2014.
§ 5
Stk. 1. Personer, som
efter ophør med tilskud efter § 70 g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats forud for denne lovs
ikrafttræden, og som i tilskudsperioden har været
tilmeldt fleksydelsesordningen, kan blive gentilmeldt
fleksydelsesordningen med virkning fra tidspunktet for afmelding
på grund af ophør med selvstændig
virksomhed.
Stk. 2. Personer, der er
visiteret til ressourceforløb efter §§ 68 a og 68
b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som har
været tilmeldt fleksydelsesordningen forud for denne lovs
ikrafttræden, kan blive gentilmeldt fleksydelsesordningen med
virkning fra tidspunktet for afmelding på grund af
ressourceforløb.
Stk. 3. Gentilmelding
efter stk. 1 og 2 er betinget af efterbetaling af
fleksydelsesbidrag for perioden.
Stk. 4. Kommunen skal
senest 31. juli 2014 identificere personer omfattet af stk. 1 og 2
og give dem tilbud om gentilmelding til fleksydelsesordningen med
tilbagevirkende kraft fra ophør med drift af
selvstændig virksomhed, jf. stk. 1, eller overgang til
ressourceforløb, jf. stk. 2. Kommunen skal give den enkelte
person oplysning om størrelsen på det beløb,
der skal efterbetales.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.1. | Udbetaling af og
fradrag i fleksløntilskud og ledighedsydelse | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Lovforslagets
indhold | | 2.2. | Ændring af
lønindtægtsbegrebet | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Lovforslagets
indhold | | 2.3. | Supplerende
ledighedsydelse under ferie | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Lovforslagets
indhold | | 2.4. | Fritagelse for
indlæggelse af cv i Jobnet | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Lovforslagets
indhold | | 2.5. | Mulighed for at
være tilmeldt fleksydelsesordningen efter ophør med
tilskud til at videreføre selvstændig
virksomhed | | | 2.5.1. | Gældende
ret | | | 2.5.2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.6. | Tilmelding til
fleksydelsesordningen under ressourceforløb | | | 2.6.1. | Gældende
ret | | | 2.6.2. | Lovforslagets
indhold | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning
Lov nr. 1380 af 23. december 2012, der
gennemførte aftalen om en reform af førtidspension og
fleksjob fra juni 2012, trådte i kraft den 1. januar 2013.
Ændringerne i fleksjobordningen omfattede blandt andet
omlægning af tilskudsreglerne for fleksjob, indførelse
af midlertidige fleksjob, indførelse af
ressourceforløb og en ny ordning for selvstændigt
erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne, som viderefører en
virksomhed.
Dette lovforslag indeholder en række
forslag til ændringer, der præciserer eller retter op
på uklarheder i forhold til den nævnte lov. Samtidig
indføres ret til at få suppleret det beløb op
med ledighedsydelse, som en person modtager som løn under
ferie eller feriegodtgørelse, når en person er blevet
ledig efter et fleksjob. Der indføres herudover regler om,
at en person, der ophører med sin selvstændige
virksomhed efter at have modtaget støtte i form af tilskud
til videreførelse af selvstændig virksomhed med nedsat
arbejdsevne, eller som visiteres til ressourceforløb efter
de regler, der trådte i kraft den 1. januar 2013, kan bevare
muligheden for at være tilmeldt fleksydelsesordningen.
2.
Lovforslagets hovedindhold
2.1.
Udbetaling af og fradrag i fleksløntilskud
2.1.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats udbetaler arbejdsgiveren
løn til den ansatte i fleksjobbet for det arbejde, der
bliver udført. Lønnen suppleres med et
fleksløntilskud, der reguleres på baggrund af
lønindtægten. Fleksløntilskuddet udbetales af
kommunen til den ansatte.
Tilskuddet kan højst udgøre et
beløb, der svarer til 98 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb,
svarende til 17.312 kr. pr. måned (2014-niveau). Tilskuddet
bliver reguleret på baggrund af
lønindtægten.
Beregningen af fleksløntilskuddet
foretages på baggrund af oplysninger om
lønindtægt, der er indberettet til indkomstregisteret,
jf. lov om et indkomstregister, samt eventuelle andre
økonomiske oplysninger, som skal indgå i beregningen
af fleksløntilskuddet. Den ansattes eget og arbejdsgiverens
pensionsbidrag medfører også modregning i
fleksløntilskuddet. Lønindkomst fra andre
(ordinære) job og fra selvstændig bibeskæftigelse
modregnes på samme måde i tilskuddet, således at
den samlede lønindkomst modregnes.
Fleksløntilskuddet nedsættes med
30 pct. for en løn før skat på op til 13.446
kr. inkl. pension pr. måned (2014-niveau). Når
lønnen inkl. pension overstiger 13.446 kr. (2014-niveau) pr.
måned før skat, bliver fleksløntilskuddet
nedsat med 55 pct. for den del af lønnen, der ligger over
13.208 kr. Tilskuddet er fuldt aftrappet ved en lønindkomst
inkl. pensionsbidrag på 37.600 kr. pr. måned
(2014-niveau).
Der skal ikke ske fradrag i
fleksløntilskuddet for løbende udbetalinger af
pensioner fx fra en pensionsopsparing fra en
gruppelivsordning/-forsikring, erstatninger eller en pension, der
fx udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og
som er led i et tidligere ansættelsesforhold, samt den
forhøjelse af pensionen, som en tjenestemand modtager som
følge af arbejdsskade (tilskadekomstpension) eller for
vederlag for deltagelse i borgerligt ombud.
Der er endvidere fastsat nærmere regler
for fradrag i fleksløntilskuddet, når en person
modtager syge- eller barseldagpenge, og arbejdsgiveren ikke betaler
løn under sygdom. Hvis personen har mistet retten til
sygedagpenge, beregnes fleksløntilskuddet på baggrund
af indberetning til indkomstregistret af udbetalte sygedagpenge i
den forudgående måned. Hvis der på grund af for
sen anmodning om sygedagpenge ikke er udbetalt sygedagpenge, sker
beregningen på baggrund af de sygedagpenge, som den
pågældende ville have været berettiget til. Der
er også fastsat regler om beregning af
fleksløntilskuddet, hvis en person delvist genoptager
arbejdet i forbindelse med sygdom.
2.1.2.
Lovforslagets indhold
Der har vist sig behov for at præcisere,
at en lønudbetaling er en forudsætning for, at der kan
udbetales fleksløntilskud til den fleksjobansatte.
Fleksløntilskuddet skal supplere en løn, der på
grund af den nedsatte arbejdsevne kan være mindre end
lønnen for fuldtidsarbejde. Men det har ikke været
hensigten, at fleksløntilskuddet skal understøtte
job, hvor der ikke udbetales løn i længere
perioder.
Efter de gældende regler kan der ske
efterregulering af fleksløntilskuddet, hvis
lønindtægten efterfølgende ændres. Denne
regulering kan foretages for en periode på op til 12
måneder. Men det er ikke angivet i reglerne, hvordan der skal
ske fradrag i fleksløntilskuddet i de tilfælde, hvor
der i nogle måneder ikke bliver udbetalt løn, og hvor
lønnen for det udførte arbejde i en eller flere
måneder udbetales i en senere måned. Der er efter de
gældende regler således ikke mulighed for at fordele
resultatløn m.v. i form af fx provision, der kommer til
udbetaling i en måned, men som er lønandele for
arbejde udført i en eller flere forudgående
måneder, ud over flere måneder. Det betyder, at der kan
ske en utilsigtet stor udbetaling af fleksløntilskud i
månederne uden lønudbetaling, og at der alene
reguleres i tilskuddet i den måned, hvor
resultatlønnen m.v. bliver udbetalt.
Det foreslås derfor, at det i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats præciseres, at det er
forudsat, at udbetaling af fleksløntilskud modsvares af en
lønudbetaling.
Der fastsættes endvidere regler i loven
om tilbagebetaling af for meget udbetalt fleksløntilskud
eller ledighedsydelse i de situationer, hvor det ikke har
været muligt at efterregulere for lønindtægt fx
i form af resultatløn m.v. i fleksløntilskuddet eller
ledighedsydelsen.
Beskæftigelsesministeren får
endvidere bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvordan
løn i form af resultatløn m.v., der dækker
arbejde udført over en længere periode, kan fordeles
månedsvis over denne periode, herunder regler om, hvordan
beregning og fradrag i fleksløntilskuddet skal ske,
når der er indtægter i form af resultatløn eller
lignende. Forslaget retter sig alene mod indtægter, der har
karakter af løn eller lønandele, fx
resultatløn m.v. Andre udbetalinger, der ikke kan
karakteriseres som løn, fx et kontant beløb i
julegave, er ikke omfattet af forslaget.
Den gældende bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren om, at der fastsættes
nærmere regler om, hvordan beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet sker, vil blive anvendt som hidtil, jf.
ovenfor om de gældende regler.
Bekendtgørelse om beregning af og
fradrag i fleksløntilskud og bekendtgørelse om
beregning af og fradrag i ledighedsydelse samt varsling af ferie
med ledighedsydelse ændres i overensstemmelse hermed.
Der henvises til lovforslagets
bemærkninger til § 1, nr. 1, 3 og 4.
2.2.
Ændring af lønindtægtsbegrebet
2.2.1.
Gældende ret
Efter gældende regler i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik defineres
lønindtægt som A-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og det samlede bidrag til en pensionsordning,
der er led i et ansættelsesforhold. Der findes imidlertid
jobtyper, hvor lønindtægten kan bestå af andet
end A-indkomst.
Gældende regler medfører, at der
ikke kan foretages fradrag for fx B-indkomst, hvoraf der skal
betales arbejdsmarkedsbidrag. Det har ikke været hensigten
med reglerne, at der ikke kan foretages fradrag i
fleksløntilskuddet for ansættelser i fleksjob, hvor
der udbetales en lønindkomst, blot fordi der ikke er tale om
A-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag. Det samme
gør sig gældende i forhold til fradrag i
ledighedsydelse, når en fleksjobvisiteret har arbejde af
kortere varighed.
2.2.2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at definitionen af
lønindkomst udgår af bestemmelserne i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik, samt at
beskæftigelsesministeren i stedet får bemyndigelse til
at fastsætte, hvilken indkomst der indgår i
lønindtægten.
Bemyndigelsen vil blive brugt til at
fastsætte nærmere regler om, at der ved
lønindkomst forstås A-indkomst, hvoraf der skal
betales arbejdsmarkedsbidrag, B-indkomst, hvoraf der skal beregnes
arbejdsmarkedsbidrag m.v.
I lønindkomst indgår også
den ansattes og arbejdsgiverens samlede bidrag til en
pensionsordning, som er et led i ansættelsesforholdet, og er
af en sådan karakter, at det er sædvanligt, at
arbejdsgiveren bidrager til pensionen. Dette kan være
på baggrund af en overenskomst eller en aftale mellem
arbejdsgiveren og den ansatte i fleksjobbet.
Forslaget medfører, at der vil blive
fastsat nærmere regler i bekendtgørelsesform om, at
også personer, der modtager lønindkomst, der er
B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, får
foretaget fradrag i fleksløntilskuddet eller
ledighedsydelsen.
Der vil endvidere blive fastsat regler om,
hvordan indtægt for selvstændig bibeskæftigelse
skal indgå i beregningen af lønindtægten,
når der skal ske fradrag i fleksløntilskuddet.
Der henvises til lovforslagets
bemærkninger til § 1, nr. 2 og 3, og § 2, nr. 1 og
2.
2.3.
Supplerende ledighedsydelse under ferie
2.3.1.
Gældende ret
Efter gældende regler i lov om aktiv
socialpolitik har personer, der er visiteret til fleksjob og bliver
ledige, ret til at holde ferie med løn under ferie og
feriegodtgørelse, som er optjent under en
ansættelse.
Efter de gældende regler sker der
fradrag i antallet af feriedage med ledighedsydelse i et
ferieår, i det omfang den pågældende til brug for
samme ferieår har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn, og den optjente ret til
ferie med feriegodtgørelse eller løn sammenlagt med
retten til feriedage med ledighedsydelse overstiger 25
feriedage.
Hvis den fleksjobvisiterede ikke har optjent
ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse for hele
eller dele af ferieperioden, kan der efter lov om aktiv
socialpolitik udbetales ledighedsydelse til den
pågældende for den periode, der ikke dækkes af de
dage, som der er optjent løn under ferie eller
feriegodtgørelse til. Der kan udbetales op til 25 dage med
ledighedsydelse i et ferieår.
For personer, der er ansat i et fleksjob
før den 1. januar 2013, optjenes der ferie med løn
eller feriegodtgørelse af en ordinær
fuldtidsløn, således at denne persongruppe optjener
ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse på
samme vilkår som ordinært ansatte.
For personer, der er ansat i fleksjob fra den
1. januar 2013 eller derefter, optjenes der alene ferie med
løn eller feriegodtgørelse af den løn, som
arbejdsgiveren udbetaler til den ansatte. Det medfører, at
det optjente beløb til brug for en ferieperiode med
løn under ferie eller feriegodtgørelse udgør
et mindre beløb end efter den tidligere ordning, da der ikke
optjenes ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse
af fleksløntilskuddet. Det betyder, at personer, der er
ansat i fleksjob den 1. januar 2013 eller derefter, optjener et
væsentligt mindre beløb til brug for ferie med
løn eller feriegodtgørelse end under den gamle
fleksjobordning.
Dette får betydning for en person, der
bliver ledig og modtager ledighedsydelse, da der efter de
gældende regler i lov om aktiv socialpolitik ikke er mulighed
for at supplere løn under ferie eller
feriegodtgørelse med ledighedsydelse for de dage, som den
pågældende har optjent ret til ferie med løn
eller feriegodtgørelse for.
For personer, der fortsat er ansat i fleksjob,
bliver der beregnet fleksløntilskud på samme
måde af løn under ferie eller feriegodtgørelse,
som når der udbetales løn normalt.
2.3.2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at personer, der har
optjent ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse,
i ledighedsperioden kan få suppleret lønnen under
ferie eller feriegodtgørelsen med ledighedsydelse for de
dage, som lønnen under ferie eller feriegodtgørelsen
dækker. Ydelsen under ferie med løn eller
feriegodtgørelse og ledighedsydelse, kan tilsammen
udgøre det beløb, som den pågældende
modtager i ledighedsydelse.
Samtidig præciseres det, at en person,
der ikke holder ferie i det antal dage, som der er optjent ret til
ferie med løn eller feriegodtgørelse til, ikke kan
få udbetalt ledighedsydelse for denne periode.
Med forslaget sikres, at personer, der er
blevet ledige efter en ansættelse i et fleksjob, der er
påbegyndt den 1. januar 2013 eller derefter, ikke oplever en
indtægtsnedgang, når de holder ferie, mens de er
ledige.
Der henvises til lovforslagets
bemærkninger til § 2, nr. 3.
2.4.
Fritagelse for indlæggelse af cv i Jobnet
2.4.1.
Gældende ret
Ved lov nr. 1380 af 23. december 2012 blev der
fastsat regler om, at en person, der er visiteret til fleksjob og
er ledig, skal lægge sit cv i Jobnet senest 3 uger efter, at
den pågældende har opnået ret til
ledighedsydelse. Ved at indlægge cv-oplysninger i Jobnet
skabes et større overblik og gennemsigtighed i udbuddet af
job og arbejdssøgende, ligesom det vil medvirke til at
understøtte et mere fleksibelt og rummeligt
arbejdsmarked.
Kravet om løbende ajourføring af
oplysningerne i Jobnet skal sikre, at cv'et fortsat er
fyldestgørende og opdateret. Jobcenteret skal i forbindelse
med kontaktforløbet løbende påse, at
oplysningerne i cv'et er fyldestgørende.
Efter de gældende regler skal der senest
3 uger efter, at personen har opnået ret til ledighedsydelse,
holdes en samtale med den ledige, hvor det sikres, at de
oplysninger, som personen lægger i Jobnet, er
fyldestgørende. Samtalen skal understøtte, hvordan
personen aktivt kan søge job. Det skal under samtalen
sikres, at de oplysninger, som personen har indlagt i Jobnet, er
tilstrækkelige til, at de hjælper personen med at
få et fleksjob.
Det er ikke i reglerne fastsat, om en person,
der er visiteret til fleksjob og er syg i længere tid,
på barsel, modtager støtte efter lov om social service
til pasning af handicappet barn eller døende
nærtstående m.v. eller i længere tid er
nødt til at passe sine børn, og der ikke kan anvises
anden pasningsmulighed, kan fritages fra pligten til at lægge
sit cv i Jobnet.
I reglerne om cv-samtale er det allerede
fastsat, at en person, der er visiteret til fleksjob, og som er
ledig, ikke får en sanktion, hvis den pågældende
har en rimelig grund til udeblivelsen.
2.4.2.
Forslagets indhold
Det foreslås, at en person, der er
visiteret til fleksjob og er ledig, kan fritages for at lægge
sit cv i Jobnet, hvis den pågældende i en længere
periode i øvrigt er fritaget for pligten til at stå
til rådighed for et fleksjob.
Det medfører, at en person, der
på grund af sygdom eller børnepasningsproblemer i en
længere periode ikke kan stå til rådighed for et
fleksjob, kan fritages for at lægge sit cv i Jobnet. Der vil
efter lovforslaget være tale om en længere periode,
hvis jobcenteret vurderer, at fraværsperioden vil overstige
en måned.
Det samme vil gøre sig gældende
under en periode, hvor en person har ret til fravær ved
graviditet, barsel eller adoption, i det omfang der under
fraværet er ret til dagpenge efter barselloven.
Hvis en person, der er visiteret til fleksjob,
modtager støtte efter lov om social service til pasning af
handicappet barn eller døende nærtstående eller
efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af
alvorligt sygt barn, og støtten udbetales for fuld tid, vil
den pågældende ligeledes kunne fritages for at
lægge sit cv i Jobnet.
Personen bliver samtidig fritaget fra at
møde til cv-samtaler. Jobcenteret skal senest 3 uger efter,
at grunden til fritagelsen for at lægge sit cv i Jobnet og
møde til en cv-samtale er ophørt, sikre, at den
fleksjobvisiterede har lagt sit cv i Jobnet. Jobcenteret skal
endvidere holde en cv-samtale med den pågældende.
Der henvises til lovforslagets
bemærkninger til § 2, nr. 4.
2.5.
Mulighed for at være tilmeldt fleksydelsesordningen efter
ophør med tilskud til at videreføre selvstændig
virksomhed
2.5.1.
Gældende ret
Fleksydelse er en
tilbagetrækningsordning for personer, der enten er visiteret
til fleksjob for lønmodtagere, eller som modtager tilskud
til videreførelse af selvstændig virksomhed med nedsat
arbejdsevne efter reglerne i kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Fleksydelse er betinget af tilknytning
til arbejdsmarkedet i form af visitation til ordningen igennem en
længere årrække - eventuelt kombineret med
anciennitet fra efterlønsordningen - og betaling af
fleksydelsesbidrag. Krav til anciennitet til ordningen
afhænger af borgerens fødselsår. For nogle
årgange er der krav om uafbrudt anciennitet.
En person, der driver selvstændig
virksomhed, og som har en varig og væsentlig
nedsættelse af arbejdsevnen, kan få tilskud til at
drive sin virksomhed videre efter § 70 g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Den selvstændige har dermed
mulighed for at fortsætte beskæftigelsen i sin
hidtidige virksomhed. Visitationen for en selvstændig, der
ønsker at fortsætte med sin virksomhed med tilskud, er
lempeligere end den visitation til fleksjob, der gælder for
lønmodtagere, som skal have arbejdsevnen vurderet i forhold
til ethvert erhverv, inden visitationen til fleksjob som
lønmodtager.
I perioden mellem ophøret med
virksomheden med tilskud og indtil visitation til fleksjob som
lønmodtager er personen ikke visiteret til fleksjob, og
kommunen må derfor ikke opkræve fleksydelsesbidrag af
personen, da personen ikke kan være tilmeldt
fleksydelsesordningen uden at være visiteret efter
fleksjobordningen. Hvis personen vil overgå til fleksjob som
lønmodtager, skal vedkommende visiteres på ny til
fleksjob for lønmodtagere.
Med de gældende regler betyder det, at
personen ved ophøret med den selvstændige virksomhed
skal melde sig ind i en a-kasse og betale til
efterlønsordningen for at bevare sin anciennitet til enten
efterløn eller fleksydelse.
I forbindelse med visitationen til tilskud til
videreførelse af selvstændig virksomhed, har kommunen
vurderet, at personen har nedsat arbejdsevne i forhold til sin
virksomhed. Sandsynligheden for, at personen kan opfylde
betingelserne for ret til dagpenge, herunder
beskæftigelseskrav og rådighed er ringe, idet
støttet beskæftigelse ikke kan medregnes til
opgørelsen af beskæftigelseskravet. Der er også
en risiko for, at personen ikke vil kunne overgå til
efterløn på et senere tidspunkt på grund af
beskæftigelseskrav og krav til rådighed.
En selvstændig, der får tilskud
til sin virksomhed efter § 70 g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, anses for at opfylde betingelsen i
fleksydelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2, og kan dermed
være tilmeldt fleksydelsesordningen, så længe
personen driver selvstændig virksomhed efter § 70 g i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personen tilmeldes
fleksydelsesordningen med virkning fra den 1. i måneden efter
visitationen.
Ret til fleksydelse er blandt andet betinget
af, at man senest fra det 30. år har betalt
fleksydelsesbidrag eller har været medlem af en a-kasse, hvor
man har betalt efterlønsbidrag, som ikke senere er
tilbagebetalt. Det er en betingelse for at være tilmeldt
fleksydelsesordningen, at man er visiteret efter kapitel 13 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, og at man ved fortsat
indbetaling af bidrag kan opfylde anciennitetskravet for ret til
fleksydelse. Kommunen opkræver efter fleksydelseslovens
§ 7 fleksydelsesbidrag af alle, der er tilmeldt
fleksydelsesordningen.
Borgere, som er født før 1976,
kan ikke have afbrud i anciennitet uden at miste retten til
fleksydelse. Grunden er, at der i de gældende regler for
disse årgange er et krav om, at ancienniteten er
uafbrudt.
En person, som ophører med sin
virksomhed, som vedkommende får tilskud til efter § 70 g
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, får efter de
gældende regler afbrudt sin anciennitet i forhold til
optjening af ret til fleksydelse fra tidspunktet for ophøret
med virksomheden, medmindre vedkommende tilmelder sig
efterlønsordningen, hvor personen fortsat kan optjene
anciennitet, som giver ret til efterløn eller fleksydelse,
hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldte på
overgangstidspunktet, eller personen senest samtidig med
ophøret er visiteret til fleksjob som lønmodtager.
Personer, der er født før 1976, der ikke får
tilmeldt sig efterlønsordningen i perioden mellem
ophøret med virksomheden og tilmeldingen til
fleksjobordningen som lønmodtager, er afskåret fra ret
til fleksydelse. Personer, som er født 1. januar 1976 eller
senere, vil som udgangspunkt kunne opnå ret til fleksydelse,
da afbruddet i ancienniteten som følge af ophøret med
virksomheden for de fleste personer ikke vil være
længere end, at de ved visitation til fleksjob som
lønmodtager, kan nå at tilmelde sig
fleksydelsesordningen igen og sammenlagt opnå anciennitet til
fleksydelse.
2.5.2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at en person, der
ophører med en selvstændig virksomhed, som personen
har fået tilskud til at fortsætte med nedsat
arbejdsevne efter reglerne i § 70 g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, får mulighed for at
fortsætte med at være tilmeldt fleksydelsesordningen i
op til 3 år efter ophøret.
Dermed er personen som udgangspunkt sikret en
fortsat mulighed for tidlig tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet i form af fleksydelse. Hvis personen er af den
opfattelse, at det er muligt for vedkommende at opnå et
lønmodtagerarbejde på det ordinære
arbejdsmarked, kan personen i stedet vælge at melde sig ind i
en a-kasse, stille sig til rådighed for det ordinære
arbejdsmarked og tilmelde sig efterlønsordningen.
Hvis personen ønsker at blive visiteret
til fleksjob som lønmodtager efter ophøret, vil der
inden for denne tidsramme være en rimelig mulighed for, at
kommunen vil kunne nå at få personens arbejdsevne
afprøvet i forhold til andre erhverv inden visitation til
fleksjob for lønmodtagere. Den fortsatte tilmelding har den
virkning, at personen vil kunne nå at blive visiteret til
fleksjob som lønmodtager, tilmeldt fleksydelsesordningen og
undgå at få et afbrud i sin anciennitet i forhold til
optjening af ret til fleksydelse.
Det foreslås, at det er en betingelse,
at personen fortsætter med at betale bidrag til
fleksydelsesordningen. Selv om kommunen stopper med at udbetale
tilskud til drift af selvstændig virksomhed, skal kommunen
således fortsætte med at opkræve
fleksydelsesbidrag, indtil personen skriftligt meddeler kommunen,
at denne ikke ønsker at være tilmeldt
fleksydelsesordningen, eller indtil treårsfristen er
nået, uden at personen er visiteret til fleksjob som
lønmodtager.
Kommunen skal efter forslaget træffe
afgørelse i to situationer i forbindelse med den
foreslåede treårsperiode:
? Afgørelse
om, at personen ikke kan visiteres til fleksjob som
lønmodtager, og at kommunen derfor stopper med at
opkræve fleksydelsesbidrag.
? Afgørelse
om, at kommunen ikke er færdig med at vurdere personens
arbejdsevne i forhold til andre erhverv inden for
treårsfristen, og at kommunen derfor stopper med at
opkræve fleksydelsesbidrag.
I begge situationer skal kommunen vejlede
personen om muligheden for at melde sig ind i en a-kasse og
tilmelde sig efterlønsordningen. Indholdet af vejledningen
skal være at henvise personen til muligheden for at
søge nærmere vejledning i en a-kasse om mulighederne
for at være tilmeldt efterlønsordningen, hvis personen
på et senere tidspunkt ønsker mulighed for at kunne
trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet forud for
folkepensionsalderen, forudsat at betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
Hvis personen når fleksydelsesalderen i
treårsperioden, kan personen overgå til fleksydelse,
hvis personen i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Der henvises til lovforslagets
bemærkninger til § 3, nr. 2.
2.6.
Tilmelding til fleksydelsesordningen under
ressourceforløb
2.6.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler kan en person,
der er visiteret til fleksjob, og som modtager ledighedsydelse,
visiteres til ressourceforløb. Det kan være, fordi
personen har komplekse problemstillinger, der kræver
tværfaglig indsats for, at den pågældende bliver
i stand til igen at varetage et fleksjob. Fra det tidspunkt, hvor
personen er visiteret til ressourceforløb, er vedkommende
ikke længere visiteret til fleksjob, og der udbetales
ressourceforløbsydelse under ressourceforløbet.
Personen kan ikke længere være
tilmeldt fleksydelsesordningen fra tidspunktet for visitation til
ressourceforløb, og kommunen må derfor ikke
opkræve fleksydelsesbidrag. Det skyldes, at det er en
betingelse for at være tilmeldt fleksydelsesordningen, at man
er visiteret til fleksjob.
En person, som visiteres til
ressourceforløb fra ledighedsydelse, får efter de
gældende regler afbrudt sin anciennitet i forhold til
optjening af ret til fleksydelse fra påbegyndelse af
ressourceforløb, medmindre vedkommende tilmelder sig
efterlønsordningen, hvor personen fortsat kan optjene
anciennitet, som giver ret til efterløn eller fleksydelse,
hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldte på
tidspunktet for overgang til efterløn eller fleksydelse.
Personer, der er født før 1976, der ikke får
tilmeldt sig efterlønsordningen i
ressourceforløbsperioden, er afskåret fra ret til
fleksydelse. Personer, som er født 1. januar 1976 eller
senere, kan få ret til fleksydelse, hvis afbruddet i
ancienniteten som følge af ressourceforløbet ikke er
længere end, at de ved genvisitation til fleksjob som
lønmodtager, kan nå at tilmelde sig
fleksydelsesordningen igen og sammenlagt opnå anciennitet
efter de ordinære regler.
Om fleksydelsesordningen og regler om
anciennitet henvises til de almindelige bemærkninger punkt
2.5.1.
2.6.2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at en person, der
visiteres til ressourceforløb fra ledighedsydelse, får
mulighed for at fortsætte med at være tilmeldt
fleksydelsesordningen, selv om personen ikke er visiteret til
fleksjob i denne periode. Det sikres dermed, at personen ikke
får et afbrud i sin anciennitet, som kan betyde, at personen
ikke vil kunne opfylde kravene til anciennitet i forhold til
fleksydelsesordningen. Derudover vil en person, der når
fleksydelsesalderen under ressourceforløbet, kunne
overgå til fleksydelse fra et ressourceforløb.
Der er ikke nogen specifik
tidsbegrænsning i forhold til, hvor længe personen kan
fortsætte med at være tilmeldt fleksydelsesordningen
under ressourceforløbet. Personen vil således kunne
fortsætte med at være tilmeldt fleksydelsesordningen
under hele ressourceforløbet og vil også kunne
overgå til fleksydelse i denne periode. Bliver personen
efterfølgende visiteret til fleksjob som lønmodtager,
kan vedkommende fortsætte med at betale til
fleksydelsesordningen. Hvis personen efter ressourceforløbet
derimod ikke bliver visiteret til fleksjob som lønmodtager,
vil vedkommende ikke længere kunne være tilmeldt
fleksydelsesordningen.
Personen har i stedet mulighed for at melde
sig ind i en a-kasse og betale til efterlønsordningen.
Der henvises til lovforslagets
bemærkninger til § 3, nr. 2.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
3.1.
Ændringer vedr. ledighedsydelse og fleksløntilskud,
jf. pkt. 2.1-2.4
Lovforslaget indebærer tekniske
ændringer og præciseringer for personer, der er startet
i et fleksjob efter 1. januar 2013 eller personer, der modtager
ledighedsydelse.
Det præciseres med forslaget, at
fleksløntilskuddet til personer i fleksjob alene kan
udbetales, hvis der sker udbetaling af løn. Endvidere
udgår definitionen af lønindtægt af bestemmelsen
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv
socialpolitik, og i stedet får beskæftigelsesministeren
bemyndigelse til at fastsætte hvilken indkomst, der
indgår i lønindtægt.
Samtidigt sikrer forslaget, at personer, der
er blevet ledige efter en ansættelse i et fleksjob, der er
påbegyndt den 1. januar 2013 eller derefter, ikke oplever en
indtægtsnedgang, når de holder ferie, mens de er
ledige.
Endelig fritages personer, der aktuelt er
syge, på barsel m.v., fra reglerne om, at cv skal
lægges i Jobnet, og at de skal møde til en cv-samtale
senest 3 uger efter, at personen har opnået ret til
ledighedsydelse.
De økonomiske konsekvenser af
forslagene skønnes at være ubetydelige.
3.2.
Fleksydelsesordningen, jf. pkt. 2.5 og pkt. 2.6
Med forslaget rettes op på nogle
uhensigtsmæssige konsekvenser i forhold til muligheden for at
bevare tilmelding til fleksydelsesordningen i forbindelse med
tilskud til drift af selvstændig virksomhed med nedsat
arbejdsevne og overgang til ressourceforløb fra
ledighedsydelse, som er opstået ved udmøntning af
Aftale om en reform af førtidspension og fleksjob fra juni
2012.
Med forslaget kan selvstændige med
tilskud til at videreføre egen virksomhed fortsætte
med at være tilmeldt fleksydelsesordningen i op til 3
år efter ophør uden at være visiteret til
fleksjob for lønmodtagere.
Endvidere kan personer, der visiteres til
ressourceforløb fra ledighedsydelse fortsætte med at
betale til fleksydelsesordningen under
ressourceforløbet.
De økonomiske konsekvenser af forslaget
skønnes at være ubetydelige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 2. til den 21. januar 2014 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer: Advokatrådet, Ankestyrelsen, ASE,
Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Business Danmark, Danske Advokater, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige
Hus, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Frie
Funktionærer, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kommunernes Revision,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Pension Danmark,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt
Udsatte, Sundhedskartellet og Ældresagen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Mindreindtægter | Økonomiske konsekvenser for staten,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 70 f, stk. 1)
Efter gældende regler i § 70 e,
stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats udbetaler
arbejdsgiveren løn til den ansatte i fleksjobbet for det
arbejde, der bliver udført. Lønnen suppleres med et
fleksløntilskud, der reguleres på baggrund af
lønindtægten. Efter lovens § 70 f, stk. 1,
udbetaler kommunen fleksløntilskud til personer, der er
ansat i et fleksjob. Fleksløntilskuddet skal supplere en
løn, der på grund af den nedsatte arbejdsevne kan
være mindre end lønnen ved almindeligt
fuldtidsarbejde. Men det har ikke været hensigten, at
fleksløntilskuddet skal understøtte job, hvor der
ikke udbetales løn i længere perioder. Der skal
være tale om et reelt arbejdsforhold med udbetaling af
løn, således at fleksløntilskuddet ikke
udgør forsørgelsesgrundlaget. Det fremgår
samtidigt, at tilskuddet højest kan udgøre et
beløb, der svarer til 98 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Med denne
formulering kan der opstå tvivl om, hvorvidt der skal ske en
månedlig lønudbetaling fra arbejdsgiver, som
betingelse for, at der kan udbetales fleksløntilskud.
Det foreslås, at det i § 70 f, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats præciseres, at
fleksløntilskuddet udbetales som et supplement til den
løn, der bliver udbetalt af arbejdsgiveren til den
fleksjobansatte efter § 70 e.
Samtidig præciseres det i forslaget til
§ 70 f, stk. 1, at
fleksløntilskuddet beregnes med udgangspunkt i et
beløb, der svarer til 98 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Fleksløntilskuddet udbetales efter stk.
2-5 månedsvis bagud i lighed med, hvad der hidtil har
været gældende.
Til nr. 2
(§ 70 f, stk. 2)
Efter gældende regler i § 70 f,
stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, defineres
lønindtægt som A-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og det samlede bidrag til en pensionsordning,
der er led i et ansættelsesforhold. Der findes imidlertid
jobtyper, hvor lønindtægten kan bestå af andet
end A-indkomst. Det har ikke været hensigten med reglerne, at
lønindtægt aldrig skal medføre fradrag i
fleksløntilskuddet, alene fordi lønindtægten
ikke er skattepligtig som A-indkomst.
Det foreslås derfor, at definitionen af
lønindtægt i lovens § 70 f,
stk. 2, udgår, og at der i stedet indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 70 f, stk. 11,
således at beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler herom i bekendtgørelsesform. Der
henvises til nr. 4 vedr. § 70 f, stk. 11.
Til nr. 3
(§ 70 f, stk. 10)
Efter de gældende regler er det ikke
muligt at kræve for meget udbetalt fleksløntilskud
tilbage, selvom det ikke har været muligt at efterregulere en
udbetalt resultatløn m.v. i fleksløntilskud eller
ledighedsydelse.
Efterregulering kan ikke ske, når en
person ikke længere er omfattet af fleksjobordningen fx
på grund af tilkendelse af førtidspension eller
ansættelse i ordinær beskæftigelse.
Baggrunden for dette er, at den
fleksjobansatte ikke har modtaget fleksløntilskuddet med
urette. I forhold til personer, der overgår til
ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp, vil der efter de gældende regler ske
fradrag i ydelsen efter reglerne for disse ydelser. Det betyder, at
en person, der har fået udbetalt en resultatløn m.v.,
skal forbruge denne, før der kan udbetales hjælp, jf.
§§ 30 og 68 a, i lov om aktiv socialpolitik.
Med forslaget til §
70 f, stk. 10, vil der blive fastsat regler om, at personer,
der ikke længere modtager fleksløntilskud eller
ledighedsydelse, fordi de ikke længere er omfattet af
fleksjobordningen, skal betale det beløb tilbage, som de har
modtaget for meget i fleksløntilskud på grund af en
udbetalt løn, resultatløn m.v., som ikke er
efterreguleret efter regler fastsat i medfør af § 70 f,
stk. 11, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller efter
regler fastsat i medfør af § 74 d, stk. 5, i lov om
aktiv socialpolitik, for så vidt angår ledighedsydelse.
Muligheden for efterregulering i fleksløntilskuddet
fremgår af § 7, stk. 1, i bekendtgørelse om
beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet. Der
indsættes endvidere regler i bekendtgørelse om
beregning af og fradrag i ledighedsydelse samt varsling af ferie
med ledighedsydelse om muligheden for, at for meget udbetalt
fleksløntilskud kan medføre fradrag i
ledighedsydelsen, hvis en fleksjobansat er blevet ledig, inden der
kunne ske efterregulering i fleksløntilskuddet for udbetalt
resultatløn m.v.
Lønindtægt m.v. dækker
forskellige former for tillæg fx resultatløn, bonus og
provision, som ydes til den ansatte i fleksjobbet over en
periode.
En person, der har modtaget et højere
fleksløntilskud, end den pågældende ville have
været berettiget til, hvis der var sket efterregulering i
fleksløntilskuddet for udbetaling af løn fx i form af
resultatløn m.v., skal betale dette beløb tilbage.
Der fastsættes nærmere regler for, hvordan
tilbagebetalingen skal ske, herunder om hvordan kommunen skal
opkræve tilbagebetalingsbeløbet.
Kommunen skal i lighed med gældende
regler sikre, at udbetaling af ydelser til en person sker på
et korrekt grundlag, og at alle nødvendige oplysninger for
at kunne beregne fleksløntilskuddet m.v. indgår i
sagen.
De nuværende regler i
bekendtgørelse om kommunernes opkrævning af
tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik og § 70
f, stk. 10, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kommer
dermed også til at gælde i forbindelse med
opkrævning af tilbagebetalingskrav af for meget udbetalt
fleksløntilskud. Det betyder, at kommunen fastsætter
en ordning om afdragsvis betaling eller yder henstand med
betalingen. For personer, der skal tilbagebetale
fleksløntilskud, fastsætter kommunen afdragsordningen
med udgangspunkt i den tabel og den beregningsmåde af det
månedlige afdrag, der fremgår af Skatteministeriets
bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Der indsættes endvidere i 3. pkt. regler
om, at tilbagebetalingskravet efter § 70 f, stk. 10, 1. og 2.
pkt. bortfalder, når der er gået 3 år efter
hjælpens ophør, uden der har været
økonomisk mulighed for at gennemføre kravet.
Bestemmelsen er udformet således, at den
svarer til den tilsvarende regel i § 95, stk. 2, i lov om
aktiv socialpolitik om bortfald af tilbagebetalingskrav for ydelser
omfattet af denne lov, herunder ledighedsydelse. Der er
således lagt op til, at der skal gælde de samme regler
for, hvornår et tilbagebetalingskrav for uberettiget udbetalt
fleksløntilskud og ledighedsydelse bortfalder. Der sker med
bestemmelsen en mindre fravigelse af forældelseslovens §
3.
Til nr. 4
(§ 70 f, stk. 11)
Efter de gældende regler i § 70 f,
stk. 11, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har
beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet,
herunder bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
kommunerne skal anvende oplysninger fra indkomstregisteret, jf. lov
om et indkomstregister, ved beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet.
Denne bemyndigelse er efter de gældende
regler anvendt til at fastsætte regler om modregning i
fleksløntilskuddet for løn, jf. § 70 f, stk. 2,
som fremgår af indkomstregistret, samt modregning af
personens eget og arbejdsgiverens bidrag til en pensionsordning,
som er led i et ansættelsesforhold.
Bemyndigelsen er endvidere anvendt til at
fastsætte regler om, at udbetaling af fleksløntilskud
den første måned sker på baggrund af den
forventede lønindtægt med en eventuel
efterfølgende regulering. Der vil ligeledes blive fastsat
regler om, at der efterfølgende kan ske regulering af
fleksløntilskuddet, hvis der er sket ændringer i
lønindtægt m.v.
Endelig er bemyndigelsen brugt til at
fastsætte nærmere regler for fradrag i
fleksløntilskuddet, når en person modtager syge- eller
barseldagpenge, og arbejdsgiveren ikke betaler løn under
sygdom eller barsel.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger til 2.1.2 og 2.2.2 vedrørende fordeling
af en løn i form af resultatløn m.v. og
lønindtægtsbegrebet.
Den eksisterende bemyndigelse, som
videreføres i forslaget til ny §
70 f, stk. 11, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, vil endvidere blive anvendt til at
fastsætte regler om modregning i fleksløntilskuddet i
lighed med de gældende regler samt til at fastsætte
nærmere regler om, hvordan det beløb, der er optjent
som løn under ferie og feriegodtgørelse, omregnes fra
et nettobeløb til et bruttobeløb, da beløbet i
fx Feriekonto er angivet som et nettobeløb. Med forslaget
sikres det, at der sker en ensartet nedsættelse i
fleksløntilskuddet med den fulde feriegodtgørelse
eller ferie med løn, dvs. beløbet før der er
trukket skat.
Hvis kommunerne har oplysninger om
bruttobeløbet for løn under ferie eller
feriegodtgørelse fx fra oplysninger i indkomstregisteret, er
det dette beløb, som skal anvendes, når der skal ske
fradrag for løn under ferie eller
feriegodtgørelse.
Med forslaget til ændringen af lovens
§ 70 f, stk. 11, udvides
beskæftigelsesministerens bemyndigelse til også at
kunne fastsætte regler om, hvilken indkomst, der indgår
i lønindtægt.
Bemyndigelsen vil blive brugt til at
fastsætte nærmere regler om, at der ved
lønindtægt forstås A-indkomst, hvoraf der skal
betales arbejdsmarkedsbidrag, B-indkomst, hvoraf der skal beregnes
arbejdsmarkedsbidrag m.v.
I lønindtægt indgår
også den ansattes og arbejdsgiverens samlede bidrag til en
pensionsordning, som er et led i ansættelsesforholdet, og som
er af en sådan karakter, at det er sædvanligt, at
arbejdsgiveren bidrager til pensionen. Dette kan være
på baggrund af en overenskomst eller en aftale mellem
arbejdsgiveren og den ansatte i fleksjobbet.
Forslaget medfører, at også
personer, der modtager lønindtægt, der er B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, får foretaget
fradrag i fleksløntilskuddet i lighed med, hvad der
gælder for personer, hvis lønindtægt er
A-indkomst, og hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag.
B-indkomst er indkomst, hvor der ikke er trukket skat og
arbejdsmarkedsbidrag, inden borgeren får udbetalt
beløbet.
Det kan fx være, hvis den
fleksjobvisiterede er ansat som hushjælp eller anden
medhjælp til en privat husholdning, og arbejdsgiveren ikke
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrage
nogen del af den løn, der udbetales til den
pågældende. Når en ansat i fleksjob
aflønnes med B-indkomst, skal den pågældende
således selv indbetale skat og arbejdsmarkedsbidrag af
indtægten.
Der vil endvidere blive fastsat regler om,
hvordan indkomst for selvstændig bibeskæftigelse skal
indgå i beregningen af lønindtægten. Den
fleksjobansatte skal selv oplyse kommunen om indtægter fra
selvstændig bibeskæftigelse, herunder om den
pågældende har udtaget løn eller andre
beløb til eget forbrug. Kommunen kan ved
regnskabsårets udgang indhente et årsregnskab fra den
pågældende eller anvende de oplysninger, som den
pågældende har indberettet til SKAT til at kontrollere,
om der skal ske en efterregulering af
fleksløntilskuddet.
Det foreslås endvidere, at
beskæftigelsesministeren bliver bemyndiget til at
fastsætte regler om, hvordan en løn i form af
resultatløn m.v., fx provision og honorar, kan fordeles over
den periode, som arbejdet dækker.
Bemyndigelsen vil blive brugt til at
fastætte nærmere regler for, hvordan der sker fradrag i
fleksløntilskuddet for udbetalt resultatløn m.v., som
ikke er indgået i beregningen for den eller de måneder,
som resultatlønnen dækker.
Hvis der kan opnås en resultatløn
m.v. med et maksimalt beløb hver måned, vil den
udbetalte resultatløn m.v. indgå i den følgende
måneds beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet.
Hvis resultatlønnen m.v. udbetales for
en periode, der dækker flere måneder eller et helt
år, skal der i det omfang, det er muligt, foretages fradrag
for denne indkomst i de følgende måneders
fleksløntilskud. Hvis fradraget for resultatlønnen
m.v. - dvs. forskellen på det beløb, der faktisk er
udbetalt i fleksløntilskud, og det beløb, der skulle
have været udbetalt i fleksløntilskud - kan ske fuldt
ud i den følgende måneds fleksløntilskud, sker
hele fradraget i fleksløntilskuddet for denne måned.
Hvis resultatlønnen m.v. ikke kan fradrages fuldt ud i den
følgende måneds fleksløntilskud, foretages der
fradrag for den resterende del af resultatlønnen m.v. i de
følgende måneders fleksløntilskud. Beregningen
af fleksløntilskuddet sker for de måneder, som
resultatlønnen m.v. skulle dække, mens
efterreguleringen af fleksløntilskuddet sker fremadrettet
fra det tidspunkt, hvor resultatlønnen m.v. kommer til
udbetaling.
Eksempel:
En person får
udbetalt provision den 31. august 2014. Provisionen dækker maj, juni og juli
måned 2014 og udgør 6.000 kr. Der skulle derfor
være beregnet og foretaget fradrag i
fleksløntilskuddet for maj, juni og juli måned 2014
med i gennemsnit 2000 kr. mere end det, der er indgået i
beregningen af fleksløntilskuddet for hver af disse
måneder.
Kommunen skal derfor
beregne, hvad der skulle være fradraget i
fleksløntilskuddet for maj, juni og juli måneder 2014
og forskellen mellem det beløb, der er foretaget fradrag for
i disse måneder i 2014, og det beløb der skulle have
været foretaget fradrag for i disse måneder i
2014. Det beløb, der ikke
er foretaget fradrag for i disse måneder i 2014, skal
herefter fradrages i den eller de kommende måneders
fleksløntilskud. Fradraget
foretages efter, at der er sket beregning af og foretaget fradrag i
den aktuelle måneds fleksløntilskud.
Eksempel:
En person får
udbetalt provision den 1. januar 2016. Provisionen dækker hele 2015 og udgør
24.000 kr. Der skulle derfor have været beregnet og foretaget
fradrag i fleksløntilskuddet for 2015 med i gennemsnit 2000
kr. mere end det, der er indgået i beregningen af
fleksløntilskuddet for hver måned for 2015.
Kommunen skal derfor
beregne, hvad der skulle være fradraget i
fleksløntilskuddet for 2015 og forskellen mellem det
beløb, der er foretaget fradrag for i 2015 og det
beløb, der skulle have været foretaget fradrag for i
2015. Det beløb, der ikke
er foretaget fradrag for i 2015, skal herefter fradrages i den
eller de kommende måneders
fleksløntilskud. Fradraget
foretages efter, at der er sket beregning af og foretaget fradrag i
den aktuelle måneds fleksløntilskud.
Loftet over det, der kan udbetales i
fleksløntilskud og løn tilsammen, påvirkes
således ikke af fradraget for provision.
Hvis den pågældende
fratræder sit fleksjob inden resultatlønnen m.v. er
fuldt ud fradraget i fleksløntilskuddet, sker der fradrag i
ledighedsydelsen for den resterende del af resultatlønnen
m.v.
Til § 2
Til nr. 1
(§ 74 d, stk. 2)
Efter gældende regler i § 70 d,
stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik defineres
lønindtægt som A-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og det samlede bidrag til en pensionsordning,
der er led i et ansættelsesforhold. Der findes imidlertid
jobtyper, hvor lønindtægten kan bestå af andet
end A-indkomst. Det har ikke været hensigten med reglerne, at
lønindtægt aldrig skal medføre fradrag i
ledighedsydelsen, alene fordi lønindtægten ikke er
skattepligtig som A-indkomst.
Det foreslås derfor, at definitionen af
lønindtægt i lovens § 74 d,
stk. 2, udgår, og at der i stedet indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 74 d, stk. 5,
således at beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilke indkomster der indgår i
lønindtægten i bekendtgørelsesform. Der
henvises til nr. 2 vedr. § 74 d, stk. 5.
Til nr. 2
(§ 74 d, stk. 5)
Efter de gældende regler i § 74 d,
stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik har
beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om beregning af og fradrag i ledighedsydelsen, herunder
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at kommunerne skal
anvende oplysninger fra indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, ved beregning af og fradrag i
ledighedsydelsen.
Den eksisterende bemyndigelse vil - ud over de
i dag gældende regler om beregning af og fradrag i
ledighedsydelse - blive anvendt til at fastsætte
nærmere regler om, hvordan det beløb, der er optjent
som løn under ferie og feriegodtgørelse, omregnes fra
et nettobeløb til et bruttobeløb, da beløbet i
fx Feriekonto er angivet som et nettobeløb. Med forslaget
sikres det, at der sker en ensartet beregning af den supplerende
ledighedsydelse med den fulde feriegodtgørelse eller ferie
med løn, dvs. beløbet før der er trukket
skat.
Hvis kommunen har oplysninger om
bruttobeløbet for løn under ferie eller
feriegodtgørelse fx fra oplysninger i indkomstregisteret, er
det dette beløb, som skal anvendes, når der skal ske
beregning af supplerende ledighedsydelse i forbindelse med
udbetaling af løn under ferie eller
feriegodtgørelse.
Med forslaget til ændringen af lovens
§ 74 d, stk. 5, udvides
beskæftigelsesministerens bemyndigelse til også at
kunne fastsætte regler om, hvilken indkomst, der skal
indgå i lønindtægten.
Bemyndigelsen vil blive brugt til at
fastsætte nærmere regler om, at der ved
lønindtægt forstås A-indkomst, hvoraf der skal
betales arbejdsmarkedsbidrag, B-indkomst, hvoraf der skal beregnes
arbejdsmarkedsbidrag m.v.
I lønindtægt indgår
også den ansattes og arbejdsgiverens samlede bidrag til en
pensionsordning, som er et led i ansættelsesforholdet, og som
er af en sådan karakter, at det er sædvanligt, at
arbejdsgiveren bidrager til pensionen. Dette kan være
på baggrund af en overenskomst eller en aftale mellem
arbejdsgiveren og den ansatte i jobbet.
I lønindtægt indgår
endvidere den skattepligtige værdi af fx fri bil, kost og
logi, fri telefon, som skattemyndighederne har fastsat. Baggrunden
for dette er, at disse personalegoder er en del af den samlede
lønindtægt, som den ansatte i fleksjobbet er omfattet
af.
Forslaget medfører, at også
personer, der modtager lønindtægt, der er B-indkomst,
og hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, får
foretaget fradrag i ledighedsydelsen i lighed med, hvad der
gælder for personer, hvis lønindtægt er
A-indkomst, og hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag.
B-indkomst er indkomst, hvor der ikke er trukket skat og
arbejdsmarkedsbidrag, inden borgeren får udbetalt
beløbet. Det kan fx være, hvis den fleksjobvisiterede
er ansat som hushjælp eller anden medhjælp til en
privat husholdning, og arbejdsgiveren ikke ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst kan fradrage nogen del af den
løn, der udbetales til den pågældende. Når
en ansat i fleksjob aflønnes med B-indkomst, skal den
pågældende således selv indbetale skat og
arbejdsmarkedsbidrag af indtægten.
Bemyndigelsen til, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
beregning af og fradrag i ledighedsydelse, vil endvidere blive
anvendt til at fastsætte regler om, at resultatløn
m.v., fx i form af bonus eller provision, der ikke fuldt ud har
medført fradrag i fleksløntilskuddet, vil indgå
i beregningen af og fradraget i ledighedsydelsen for den resterende
del af bonussen, provision m.v.
Til nr. 3
(§ 74 e, stk. 6)
Efter de gældende regler i § 74 e,
stk. 5, kan en person ikke få suppleret løn under
ferie eller feriegodtgørelse med ledighedsydelse, selv om
beløbet udgør et mindre beløb end den sats,
som den pågældende får udbetalt i
ledighedsydelse. Der sker således fradrag for antallet af
feriedage med ledighedsydelse i et ferieår, i det omfang den
pågældende til brug for samme ferieår har optjent
ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse, og den
optjente ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse
sammenlagt med retten til feriedage med ledighedsydelse overstiger
25 feriedage.
Med forslaget til ny § 74 e, stk. 6, i lov om aktiv
socialpolitik, foreslås det, at personer, der er ledige og
har optjent ret til ferie med løn eller
feriegodtgørelse, kan få suppleret lønnen under
ferien eller feriegodtgørelsen med ledighedsydelse.
Løn under ferie eller
feriegodtgørelsen og ledighedsydelse kan tilsammen
udgøre det beløb, som den pågældende er
berettiget til i ledighedsydelse efter lovens § 74 a, stk. 2
eller 3.
Samtidig præciseres det, at en person,
der har optjent ret til et antal dage med løn under ferie
eller feriegodtgørelse, ikke kan få ledighedsydelse
for de dage, som der er optjent ret til ferie med løn eller
feriegodtgørelse for, medmindre den pågældende
afholder ferie i disse dage. Der kan således alene ske et
supplement af det beløb, der er optjent til brug for ferie
med løn eller feriegodtgørelse, i det omfang den
pågældende rent faktisk afholder ferie i denne
periode.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger til 2.3.1 og 2.3.2 vedrørende supplerende
ledighedsydelse under ferie.
Til nr. 4
(§ 75, stk. 4)
Efter gældende regler er personer, der
er visiteret til fleksjob og er ledige, ikke fritaget fra pligten
til at lægge deres cv i Jobnet, hvis de er syge eller har
børnepasningsproblemer over en længere periode, er
på barsel eller modtager støtte efter lov om social
service til pasning af handicappet barn eller døende
nærtstående.
Pligten til at lægge sit cv i Jobnet har
dog i praksis været fortolket således, at en person,
som på grund af fx sit helbred ikke havde pligt til at
stå til rådighed, var fritaget for at lægge sit
cv i Jobnet, da personen i den periode er fritaget for at
være aktivt arbejdssøgende. Indlæggelsen af cv i
Jobnet er en del af pligten til at være aktivt
arbejdssøgende.
Efter de gældende regler har en person,
der er fleksjobvisiteret og ledig, endvidere pligt til at
møde til cv-samtaler, som jobcenteret indkalder den
pågældende til.
Det foreslås, at der i reglerne om krav
til indlæggelse af cv i Jobnet indsættes et nyt § 75, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik, således at den gældende praksis
indarbejdes i reglerne. Det betyder, at personer, der er visiteret
til fleksjob, og som ikke står til rådighed for et
fleksjob i en periode, som jobcenteret vurderer vil strække
sig over en måned, fordi de enten er syge eller har
børnepasningsproblemer, er på barsel eller modtager
støtte efter lov om social service til pasning af
handicappet barn eller døende nærtstående m.v.,
jf. § 13, stk.7, nr. 2 og 4-6, i lov om aktiv socialpolitik,
fritages fra pligten til at lægge deres cv i Jobnet.
Hvis en person i en længere periode er
fritaget fra rådighedsforpligtelsen af en af de nævnte
grunde, har det ikke det samme formål at lægge sit cv i
Jobnet, som hvis personen står til rådighed for et
fleksjob, da den pågældende i denne periode er fritaget
for pligten til at være aktivt arbejdssøgende.
En person, der er fleksjobvisiteret og ledig,
vil endvidere ikke have pligt til at møde til cv-samtaler,
så længe den pågældende er fritaget for sin
pligt til at stå til rådighed for et fleksjob.
Når den ledige fleksjobvisiterede igen
står til rådighed for arbejdsmarkedet, skal den
pågældende hurtigst muligt lægge sit cv på
Jobnet, dog senest 3 uger efter, at fritagelsen for rådighed
for et fleksjob er ophørt. Jobcenteret skal samtidig
sørge for, at der afholdes en cv-samtale med den
pågældende.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger til 2.4.1 og 2.4.2 vedrørende fritagelse
for indlæggelse af cv i Jobnet.
Til § 3
Til nr. 1
(§ 2, stk. 1, nr. 2)
Efter de gældende regler er det en
betingelse for ret til fleksydelse, at modtageren før
overgang til fleksydelse er visiteret til fleksjob efter kapitel 13
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at henvisningen i
fleksydelseslovens § 2, stk.1, nr.
2, konsekvensændres, således at den også
omfatter de situationer, hvor personen bevarer tilmeldingen til
fleksydelsesordningen uden at være visiteret til fleksjob,
jf. de foreslåede § 4 a og § 4 b, som affattet i
§ 3, nr. 2.
Til nr. 2 (§ 4 a og § 4 b)
Efter de gældende regler tilmelder
kommunen en person, der er visiteret til at modtage tilskud til
videreførelse af drift af egen virksomhed med nedsat
arbejdsevne efter § 70 g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til fleksydelsesordningen. Det
gælder uanset, at visitationen er lempeligere og ikke giver
de samme muligheder, som gør sig gældende ved
visitation til fleksjob for lønmodtagere efter § 70 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Den lempeligere visitation har blandt andet
den konsekvens, at man ved ophør med tilskud til
selvstændig virksomhed ikke automatisk er visiteret til
fleksjob for lønmodtagere, idet ens arbejdsevne ikke er
afprøvet i forhold til alle erhverv, men alene i forhold til
den selvstændige virksomhed, hvortil der er givet tilskud
efter § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det betyder, at personer, der ophører med at modtage tilskud
til videreførelse af drift af egen virksomhed ikke
længere kan være tilmeldt fleksydelsesordningen.
På samme måde vil en person, der
efter de gældende regler ikke længere er visiteret til
fleksjob, når vedkommende overgår fra ledighedsydelse
til ressourceforløbsydelse i forbindelse med visitation til
et ressourceforløb ikke kunne bevare tilmeldingen til
fleksydelseordningen.
For retten til fleksydelse betyder et afbrud i
anciennitet til fleksydelse, at retten til fleksydelse mistes for
personer født før 1976. For yngre årgange
medfører afbruddet, at retten til fleksydelse mistes, hvis
det ikke er muligt at nå at få tilstrækkelig
anciennitet til fleksydelse ved efterfølgende visitation til
fleksjob efter de ordinære regler.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger til 2.5.1 og 2.6.1.
Det foreslås, at man kan fortsætte
med at være tilmeldt fleksydelsesordningen i to situationer,
hvor man ikke er visiteret til fleksjob efter kapitel 13 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats. Den første situation
er i op til tre år efter ophør med tilskud til
videreførelse af selvstændig virksomhed med nedsat
arbejdsevne. Det er den periode, som kommunen efter forslaget har
til at vurdere, om personen kan blive visiteret til fleksjob.
Bliver personen ikke visiteret til fleksjob inden for denne
periode, afmeldes personen fleksydelsesordningen. Den anden
situation er under ressourceforløb, som en person er
visiteret til fra ledighedsydelse, og hvor personen har været
tilmeldt fleksydelsesordningen. I begge situationer vil det som en
konsekvens af forslaget være muligt at overgå til
fleksydelse i perioden, hvis personen i øvrigt opfylder
betingelserne.
Se almindelige bemærkninger under punkt
2.5.2 og 2.6.2.
Til nr.
2
Der er tale om en redaktionel ændring
som følge af, at Pensionsstyrelsen er nedlagt.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 30. april 2014.
For personer, der allerede er ansat i et
fleksjob efter § 70 c, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvor der ikke sker
lønudbetaling hver måned, får forslagets §
1, nr. 1, først virkning for fleksløntilskud, der er
optjent og udbetalt efter lovens ikrafttræden.
§ 1, nr. 3, om tilbagebetaling af
fleksløntilskud, der ikke har kunnet efterreguleres i
fleksløntilskud eller ledighedsydelse, kan alene ske for
fleksløntilskud, der vedrører perioder efter lovens
ikrafttræden.
Der kan endvidere alene ske modregning i
fleksløntilskuddet for lønindtægt, der er
B-indkomst, jf. forslagets § 1, nr. 4, for en
lønindtægt, der optjenes og udbetales efter lovens
ikrafttræden.
Til § 5
Da reform af førtidspension og fleksjob
trådte i kraft den 1. januar 2013, kan der fra dette
tidspunkt og frem til dette lovforslags ikrafttræden
være personer, der er blevet omfattet af en af de
situationer, som dette lovforslag omhandler. Det er enten personer,
der i perioden er ophørt med tilskud til drift af
selvstændig virksomhed med nedsat arbejdsevne, eller
personer, der er i ressourceforløb efter at have været
visiteret til fleksjob. I begge tilfælde har personerne
været tilmeldt fleksydelsesordningen, mens de var visiteret
til fleksjob.
Fra det tidspunkt, hvor de ikke længere
er visiteret til fleksjob efter kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har kommunen ikke opkrævet
fleksydelsesbidrag.
Det foreslås derfor, at kommunerne skal
kontakte disse personer og tilbyde dem at efterbetale
fleksydelsesbidrag for den periode, hvor de mangler at betale
bidrag for på grund af reformen.
Det er således op til den enkelte person
at vurdere, om vedkommende vil tage imod tilbuddet fra kommunen om
gentilmelding til fleksydelsesordningen og efterbetaling af
fleksydelsesbidrag, således at ancienniteten til
fleksydelsesordningen er uafbrudt.
Det foreslås, at kommunen senest 31.
juli 2014 skal identificere personer, som i perioden fra
ikrafttræden af reform af fleksjob og førtidspension
den 1. januar 2013 og indtil denne lovs ikrafttræden, har
været omfattet af en af de i § 4 a og § 4 b
omhandlede situationer. Kommunen skal tilbyde tilmelding til
fleksydelsesordningen med tilbagevirkende kraft.
Kommunerne skal i den forbindelse
opgøre efterbetalingsbeløbet af fleksydelsesbidrag.
Der kan efter de almindelige regler i lov om fleksydelse
indgås aftale om en afdragsordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 415
af 24. april 2013, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
1380 af 23. december 2012, § 1 i lov nr. 895 af 4. juli 2013
og senest ved lov nr. 1612 af 26. december 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 70 f.
Kommunen udbetaler fleksløntilskud til personer i fleksjob.
Tilskuddet kan højst udgøre et beløb, der
svarer til 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes
højeste beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Kommunen udbetaler
fleksløntilskuddet efter stk. 2-5 månedsvis
bagud. | | 1. § 70 f, stk. 1, affattes
således: »Kommunen udbetaler
fleksløntilskud til personer i fleksjob som supplement til
den løn, der udbetales af arbejdsgiver efter § 70 e.
Tilskuddet beregnes med udgangspunkt i et beløb, der svarer
til 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Kommunen udbetaler
fleksløntilskuddet efter stk. 2-5 månedsvis
bagud.« | | | | Stk. 2.
Fleksløntilskuddet nedsættes med 30 pct. dels af
lønindtægten i fleksjobbet, dels af anden
lønindtægt, indtil den samlede lønindtægt
pr. måned udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og herefter
med 55 pct. Ved lønindtægt forstås A-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og det samlede bidrag
til en pensionsordning, der er led i et ansættelsesforhold.
Den ansatte i fleksjobbet har pligt til at oplyse kommunen om eget
og arbejdsgiverens pensionsbidrag. | | 2. § 70 f, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves. | Stk.
3-9. …… | | | Stk. 10.
Kommunen træffer afgørelse om tilbagebetaling af
fleksløntilskud, hvis den ansatte mod bedre vidende har
undladt at give kommunen oplysninger efter stk. 2, 3. pkt., eller
§ 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og den ansatte har modtaget
fleksløntilskud med urette eller i øvrigt mod bedre
vidende uberettiget har modtaget fleksløntilskud. | | | | | 3. I § 70 f, stk. 10, indsættes efter
som 2. pkt.: »Er der udbetalt for meget
fleksløntilskud som følge af, at en
lønindtægt m.v., der kommer til udbetaling i en
måned, men som vedrører arbejde udført over
flere måneder, og har det ikke været muligt at
efterregulere i de følgende måneders
fleksløntilskud eller ledighedsydelse, træffer
kommunen afgørelse om tilbagebetaling af for meget udbetalt
fleksløntilskud. Tilbagebetalingskravet efter 1.
og 2. pkt. bortfalder, når der er gået 3 år efter
fleksløntilskuddet eller ledighedsydelsens ophør,
uden der har været økonomisk mulighed for at
gennemføre kravet.« | | | | Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet,
herunder regler om, at kommunen skal anvende oplysninger om
løn m.v., som fremgår af indkomstregistreret, jf. lov
om et indkomstregister, ved beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet. | | 4. § 70 f, stk. 11, affattes
således: »Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilken indkomst der indgår i
lønindtægten, samt om beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet, herunder regler om hvordan
indtægter, der dækker flere måneder, skal
fordeles. Beskæftigelsesministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at kommunen ved beregning af og fradrag
i fleksløntilskuddet skal anvende oplysninger om løn
m.v., som fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 267 af 27. marts 2012,
§ 3 i lov nr. 476 af 30. maj 2012, § 3 i lov nr. 1380 af
23. december 2012, § 1 i lov nr. 894 af 4. juli 2013 og senest
ved lov nr. 1612 af 26. december 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 74 d.
… … Stk. 2. …
… Stk. 3.
Ledighedsydelsen nedsættes med 30 pct. dels af
lønindtægten, dels af anden indtægt, der
træder i stedet for løn, indtil den samlede
lønindtægt pr. måned udgør 13.000 kr.
(2012-niveau), og herefter med 55 pct. Ved lønindtægt
forstås A-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og det samlede bidrag til en pensionsordning,
der er led i et ansættelsesforhold. Kommunen udbetaler
ledighedsydelsen månedsvis bagud. Stk. 4. …
… | | 1. § 74 d, stk. 3, 2. pkt.
ophæves. | Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om beregning af og fradrag i ledighedsydelse, herunder
regler om, at kommunen skal anvende oplysninger om løn m.v.,
som fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, ved beregning af og fradrag i
ledighedsydelsen. | | 2. I § 74 d, stk. 5, indsættes efter
»nærmere regler om«: », hvilken indkomst
der indgår i lønindtægten,
samt«. | | | | § 74 e. Stk. 1-4.
… … Stk. 5. Der sker
fradrag i antallet af feriedage med ledighedsydelse i et
ferieår efter stk. 3, i det omfang den pågældende
til brug for samme ferieår har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn og den optjente ret til
ferie med feriegodtgørelse eller løn sammenlagt med
retten til feriedage med ledighedsydelse overstiger 25
feriedage. | | | Stk. 6-7.
… … | | 3. I § 74 e indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke: »Stk. 6.
Personer, der har optjent ret til ferie med løn eller
feriegodtgørelse, og som er ledige, kan få suppleret
den løn under ferie eller feriegodtgørelse, som
udbetales under ferien, med ledighedsydelse. Ledighedsydelsen og
lønnen under ferie eller feriegodtgørelsen kan
tilsammen højst udgøre et beløb, der svarer
til det beløb, som personen er berettiget til efter §
74 a, stk. 2 og 3. Hvis en person, der har optjent ret til
løn under ferie eller feriegodtgørelse, vælger
ikke at holde ferie, kan der ikke udbetales ledighedsydelse for det
antal dage, den optjente ret til ferie med løn eller
feriegodtgørelse udgør.« Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8. | | | | § 75. En
person, der modtager ledighedsydelse, skal aktivt udnytte sine
arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal 1) være aktivt
jobsøgende, 2) deltage i opfølgningssamtaler
efter § 74 c i denne lov, samtaler om
rådighedsvurderinger, individuelle kontaktsamtaler
(jobsamtaler) efter § 73 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og møder i rehabiliteringsteamet
efter § 25 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, 3) tage imod et rimeligt tilbud om
fleksjob, 4) tage imod rimelige tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, medmindre personen i
medfør af § 21 f i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er
forpligtet til at tage imod tilbud, eller andre tilbud, der kan
forbedre mulighederne for at få arbejde, 5) deltage aktivt i rimelige tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der
kan forbedre mulighederne for at få arbejde, og 6) lægge sit cv i Jobnet efter
§ 73 d i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, senest 3
uger efter personen har opnået ret til ledighedsydelse, og
deltage i cv-samtaler efter § 73 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Stk. 2.
Opstår der tvivl om en persons rådighed, skal kommunen
afprøve denne. Det kan ske ved at anvende tilbud efter
kapitel 10 eller 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Stk. 3. Stk. 1,
nr. 1, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis den
pågældende har en rimelig grund til ikke at udnytte
sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7 og 8.« | | | | | 4. I § 75 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Stk. 1, nr. 6, gælder dog ikke, hvis personen ikke står
til rådighed for et fleksjob i en periode, som jobcenteret
vurderer, vil vare mere end en måned, fordi personen er
omfattet af § 13, stk. 7, nr. 2 eller 4-6. Når personen
igen står til rådighed for et fleksjob, skal den
pågældende snarest muligt, dog senest efter 3 uger
lægge sit cv i Jobnet, og jobcenteret skal have afholdt en
cv-samtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 6.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 6. juli 2007, som ændret
bl.a. ved § 7 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, og senest
ved § 16 i lov nr. 493 af 21. maj 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter »kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,«: »eller er omfattet af
§§ 4 a eller 4 b,«. | | | | § 4. En
person, . . . | | 2. Efter §
4 indsættes: | | | »§ 4 a.
En person, der ophører med drift af selvstændig
virksomhed, jf. § 70 g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan fortsætte med at være
tilmeldt fleksydelsesordningen, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. Er
personen ikke visiteret til fleksjob efter § 70 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats inden for 3 år efter
ophør med drift af selvstændig virksomhed,
ophører tilmeldingen til fleksydelsesordningen. | | | | | | § 4 b. En
person, som visiteres til ressourceforløb efter §§
68 a og 68 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan
fortsætte med at være tilmeldt
fleksydelsesordningen.« | | | | § 29.
Direktøren for Pensionsstyrelsen kan bestemme, at en
arbejdsløshedskasse skal betale det beløb til staten,
som en kommune har udbetalt for meget til en fleksydelsesmodtager,
hvis den fejlagtige udbetaling skyldes urigtige eller mangelfulde
oplysninger fra kassen om medlemsanciennitet eller
efterlønsbidrag. . . | | 3. I § 29, 1. pkt., ændres
»Direktøren for Pensionsstyrelsen« til:
»Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering«. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 30. april 2014. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1.
Personer, som efter ophør med tilskud efter § 70 g i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats forud for denne lovs
ikrafttræden, og som i tilskudsperioden har været
tilmeldt fleksydelsesordningen, kan blive gentilmeldt
fleksydelsesordningen med virkning fra tidspunktet for afmeldelse
på grund af ophør med selvstændig
virksomhed. | | | Stk. 2.
Personer, der er visiteret til ressourceforløb efter
§§ 68 a og 68 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som har været tilmeldt
fleksydelsesordningen forud for denne lovs ikrafttræden, kan
blive gentilmeldt fleksydelsesordningen med virkning fra
tidspunktet for afmeldelse på grund af
ressourceforløb. | | | Stk. 3.
Gentilmelding efter stk. 1 og 2 er betinget af efterbetaling af
fleksydelsesbidrag for perioden. | | | Stk. 4. Kommunen
skal senest 31. juli 2014 identificere personer omfattet af stk. 1
og 2 og give dem tilbud om tilmelding til fleksydelsesordningen med
tilbagevirkende kraft fra ophør med drift af
selvstændig virksomhed, jf. stk. 1, eller overgang til
ressourceforløb, jf. stk. 2. Kommunen skal oplyse
størrelsen på det beløb, der skal
efterbetales. | | | |
|