Fremsat den 2. oktober 2013 af social-,
børne- og integrationsministeren (Annette Vilhelmsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Rådgivning og handleplaner til voksne
udsat for æresrelaterede konflikter)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 5. september 2013, som
ændret ved § 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 495 af 21. maj
2013, § 8 i lov nr. 622 af 12. juni 2013 og § 1 i lov nr.
651 af 12. juni 2013, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 12 indsættes i kapitel
3:
»Voksne udsat for
æresrelaterede konflikter
§ 12 a.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer over 18
år, der henvender sig på grund af æresrelaterede
konflikter, får mulighed for at få gratis
rådgivning i henhold til § 10.
Stk. 2. Skønner
kommunalbestyrelsen, at der er behov for det, skal personer over 18
år, der risikerer at blive eller er udsat for en alvorlig
æresrelateret konflikt, tilbydes en handleplan.
Stk. 3. Handleplanen
skal indeholde
1) en
risikovurdering for den pågældende borger,
2) oplysninger om
borgerens aktuelle situation, herunder relevante forhold
vedrørende bopæl, arbejde, uddannelse samt forholdet
til pårørende,
3) overvejelser om
eventuelle relevante støttemuligheder i forhold til
bopæl, arbejde og uddannelse samt formålet hermed,
og
4) overvejelser om
eventuelle relevante støttemuligheder efter denne lov eller
efter anden lovgivning og formålet hermed.
Stk. 4. Handleplanen
skal udarbejdes i samarbejde med borgeren.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014
Stk. 2. Loven finder
anvendelse for borgere, der henvender sig til kommunen med
æresrelaterede konflikter efter lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Lovforslagets baggrund og
formål | 3. Gældende ret | 3.1. Overvejelser | 3.2. Den foreslåede ordning | 4. Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, | | kommuner og regioner | 6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for | | erhvervslivet | 7. Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. Miljømæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder | 11. Sammenfattende vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | |
|
Indledning
Lovforslaget er en udmøntning af et initiativ i Den
Nationale strategi mod æresrelaterede konflikter om
hjælp til personer over 18 år, der risikerer eller er
udsat for æresrelaterede konflikter.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag om, at det
præciseres i lov om social service, at kommunalbestyrelsen
skal tilbyde rådgivning til borgere over 18 år, der
henvender sig vedrørende æresrelaterede konflikter.
Lovforslaget indebærer endvidere, at der indføres en
pligt for kommunalbestyrelsen til i særlige tilfælde,
hvor der er tale om alvorlige æresrelaterede konflikter, at
tilbyde en handleplan til borgere over 18 år.
Ofre for æresrelaterede konflikter er som regel unge, men
der kan også være tale om voksne. Det kan f.eks.
være i tilfælde vedrørende ægteskab eller
tilfælde, hvor en mand eller kvinde ønsker skilsmisse,
hvilket kan opfattes som æreskrænkende for den
øvrige familie, eller det kan være i tilfælde,
hvor personen på anden vis optræder på en
måde, som af familien opfattes som æreskrænkende,
f.eks. ved valg af venner af det modsatte køn m.v.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Regeringen ønsker at styrke indsatsen mod
æresrelaterede konflikter. Det fremgår derfor af
regeringsgrundlaget "Et Danmark, der står sammen" fra oktober
2011, at regeringen vil udarbejde en National strategi mod
æresrelaterede konflikter. Ved satspuljeforhandlingerne for
2012 indgik regeringen og satspuljepartierne Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance
aftale om at afsætte 24 mio. kr. over fire år til en
sådan strategi. Strategien blev præsenteret den 6. juli
2012.
Strategien har til formål, at færre unge
udsættes for æresrelaterede konflikter, at flere unge,
der oplever æresrelaterede konflikter, får hjælp,
at flere forældre får rådgivning, og at flere
fagfolk kan håndtere sager om æresrelaterede
konflikter.
Som led i strategien er der bl.a. etableret en central
rådgivningsenhed i VISO (Den nationale videns- og
specialrådgivningsorganisation i Socialstyrelsen), som yder
rådgivning til kommuner i æresrelaterede sager,
herunder i enkeltsager samt om tilrettelæggelsen af den
kommunale indsats i forbindelse med æresrelaterede
konflikter.
Strategien bygger ovenpå eksisterende indsatser mod
æresrelaterede konflikter, herunder bl.a. LOKK's
(Landsorganisationen af Kvindekrisecentres) gratis rådgivning
til fagfolk om æresrelaterede konflikter samt Social-,
Børne- og Integrationsministeriets gratis kurser til
kommunale medarbejdere om æresrelaterede konflikter.
Lovforslaget er en udmøntning af et initiativ i Den
Nationale strategi mod æresrelaterede konflikter, hvoraf
fremgår, at der i lov om social service skal indføres
en forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at tilbyde borgere over
18 år en handleplan i tilfælde, hvor borgeren risikerer
eller er udsat for en alvorlig æresrelateret konflikt.
Lovforslagets formål er at yde hjælp til personer
over 18 år, der risikerer eller er udsat for
æresrelaterede konflikter m.v. i form af rådgivning og
tilbud om en handleplan. Handleplanen skal både bidrage til,
at den pågældende kan opnå umiddelbar sikkerhed
og sikre en fremadrettet indsats i forhold til den
pågældende borger, der styrker dennes mulighed for at
træffe og gennemføre beslutninger om sit personlige
liv ud fra egne ønsker og livsforhold.
3. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen skal i dag efter servicelovens § 10 yde
gratis anonym rådgivning til enhver med henblik på at
forebygge sociale problemer og hjælpe borgerne over
øjeblikkelige vanskeligheder. Kommunalbestyrelsen har efter
servicelovens § 141 desuden pligt til at tilbyde en handleplan
for voksne med f.eks. betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller alvorlige sociale problemer i forbindelse med,
at der træffes afgørelse om hjælp efter
serviceloven.
Voksne personer over 18 år, der oplever alvorlige
æresrelaterede konflikter, er ikke specifikt nævnt som
målgruppe i serviceloven, men i det omfang de
pågældende i øvrigt opfylder betingelserne for
at få hjælp efter loven, vil de også være
omfattet af de gældende regler om udarbejdelse af
handleplaner, ligesom de er omfattet af kommunernes almindelige
rådgivningsforpligtelse.
3.1. Overvejelser
Regeringen og satspuljekredsen ønsker, at færre
bliver ofre for æresrelaterede konflikter, og at flere
får den rigtige hjælp i tilfælde af
æresrelaterede konflikter. I nogle tilfælde kan unge,
der oplever alvorlige æresrelaterede konflikter med deres
familie som f.eks. tvangsægteskaber, æresrelateret vold
eller trusler om vold, have behov for rådgivning og for en
sammenhængende og koordineret indsats, dels for at opnå
umiddelbar sikkerhed, dels for efterfølgende at blive
rehabiliteret. Det gælder også for voksne, der
står i alvorlige æresrelaterede konflikter.
I nogle æresrelaterede sager er det afgørende, at
myndighederne reagerer, så snart de får oplysning om,
at en borger står i en alvorlig æresrelateret konflikt,
idet der ellers er risiko for, at en sag kan ende meget alvorligt
med f.eks. vold eller drab.
Det skal derfor sikres, at myndighederne er opmærksomme
på dette og handler hensigtsmæssigt i sådanne
situationer. Et middel hertil kan være, at der foreligger en
handleplan og en risikovurdering, så borgeren ydes den rette
støtte. Der er i den gældende servicelov ikke hjemmel
til at forpligte kommunerne til at tilbyde at udarbejde en
handleplan, der sikrer den rette hjælp til voksne, der
står i æresrelaterede konflikter.
3.2. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag om, at det
præciseres i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde rådgivning til borgere over 18 år, der
henvender sig vedrørende æresrelaterede konflikter, og
at kommunalbestyrelsen i forbindelse med denne rådgivning
skal være opmærksom på, om borgeren har behov for
anden hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning. Der er
således ikke tale om en ny forpligtelse, men om en
præcisering af, at rådgivningsforpligtelsen også
gælder i æresrelaterede sager, samt en
præcisering af den også i dag gældende
forpligtelse til i forbindelse med rådgivning efter
servicelovens § 10 at være opmærksom på, om
borgeren har behov for anden støtte efter serviceloven eller
anden lovgivning.
Lovforslaget indebærer endvidere, at der indføres
en pligt for kommunalbestyrelsen til i særlige
tilfælde, hvor der er tale om alvorlige æresrelaterede
konflikter, at tilbyde en handleplan til borgere over 18 år,
hvis det skønnes, at der er behov for det.
Lovforslaget omfatter både mænd og kvinder. Der vil
oftest være tale om unge i alderen 18-30 år, men
også ældre, der udsættes for æresrelaterede
konflikter, er omfattet af forslaget.
Med lovforslaget foreslås det at indsætte en ny
bestemmelse i servicelovens kapitel 3, der præciserer
kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde rådgivning i
æresrelaterede sager. Ifølge den foreslåede
bestemmelse vil kommunalbestyrelsen endvidere i særlige
tilfælde skulle tilbyde en handleplan til borgere over 18
år, der oplever alvorlige æresrelaterede konflikter,
hvis kommunalbestyrelsen skønner, at der er behov herfor.
Tilbud om en handleplan forudsætter ikke
iværksættelse af foranstaltninger efter
serviceloven.
Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til, om der skal tilbydes
en handleplan, hvis den pågældende selv henvender sig
til kommunen, hvis politiet anbefaler, at der udarbejdes en
handleplan, eller hvis flere af hinanden uafhængige
tredjeparter gør de kommunale myndigheder opmærksomme
på, at en borger er udsat for eller risikerer at blive udsat
for en alvorlig æresrelateret konflikt.
Handleplanen har til formål at støtte den enkelte
borger og hjælpe borgeren til at finde rundt i de relevante
systemer på vej hen imod en selvstændig
tilværelse med uddannelse, arbejde m.v. Handleplanen skal
indeholde en beskrivelse af borgerens aktuelle situation og
på baggrund heraf overvejelser om den relevante fremadrettede
og sammenhængende indsats til borgeren i forhold til
bopæl, arbejde og uddannelse, m.v. samt evt. hjælp
efter serviceloven og anden lovgivning i form af en koordineret
indsats. Handleplanen skal desuden sikre, at borgeren henvises til
de for borgeren relevante tilbud.
Det foreslås endvidere, at handleplanen skal indeholde en
risikovurdering, der vurderer den aktuelle risiko for, at
pågældende udsættes for en æresrelateret
konflikt og sanktioner fra pårørende i den
forbindelse. Politiet kan inddrages i vurderingen af, om den
pågældende rent faktisk er i risiko for at blive udsat
for alvorlige sanktioner/handlinger fra pårørende. En
risikovurdering skal således indeholde en vurdering af, hvor
truet borgeren er. Der henvises nærmere til de specielle
bemærkninger.
En handleplan skal indeholde en vurdering af, hvilke tiltag der
vil kunne afværge eller nedsætte risikoen for, at den
pågældende udsættes for overgreb fra de
pårørendes side.
4. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Formålet med lovforslaget er bl.a. som led i den Nationale
Strategi mod æresrelaterede konflikter at fremme ligestilling
af kvinder og mænd. Lovforslaget skal bidrage til at sikre
forebyggelse af tvangsægteskaber, æresrelateret vold og
social kontrol m.v. Lovforslaget vil være med til at sikre,
at flere mænd og kvinder opnår en selvstændig
tilværelse, hvor de kan træffe valg for sig selv og
ikke underlægges social kontrol og tvang.
Det vurderes, at flere kvinder end mænd er i
målgruppen for lovforslaget, idet flere kvinder end
mænd med ikke-vestlig baggrund oplever social kontrol m.v.
Lovforslaget vurderes at være med til at sikre, at disse
kvinder får hjælp til at frigøre sig fra
familiemønstre, der er undertrykkende i forhold til kvinders
selvbestemmelse. Det forventes således, at flere kvinder end
mænd vil henvende sig til kommunen om rådgivning, og at
flere kvinder som følge heraf vil få tilbudt en
handleplan.
Lovforslaget vurderes på baggrund af ovenstående at
have positive ligestillingsmæssige konsekvenser.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget medfører begrænsede administrative
konsekvenser for kommunerne. Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter på 0,1 mio. kr. årligt til
udarbejdelse af handleplaner. Der er afsat 0,3 mio. kr. fra
satspuljen for 2012 til finansiering af initiativet i en
treårig periode. Regeringen vil søge om permanent
finansiering fra satspuljen ved forhandlingerne om satspuljen for
2014, i alt 0,1 mio. kr. årligt.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser er forhandlet med
kommunerne.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige konsekvenser.
10. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos følgende organisationer, myndigheder m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Psykologforening, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheorganisation, Kommunernes Landsforening
(KL), Landsforeningen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen
af Socialpædagoger, LOS (De private Sociale Tilbud),
Politiforbundet i Danmark, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Socialt Udsatte.
| | | 11. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Lovforslaget forventes at have
begrænsede administrative konsekvenser for det offentlige, i
alt 0,1 mio. kr. årligt. | Økonomiske administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter stk. 1 i den foreslåede
nye bestemmelse i § 12 a om voksne udsat for
æresrelaterede konflikter skal kommunalbestyrelsen tilbyde
rådgivning, jf. lovens § 10, til borgere over 18
år, der henvender sig med æresrelaterede konflikter.
Hermed præciseres det, at den rådgivningsforpligtelse,
der gælder efter lovens § 10, også omfatter
personer over 18 år, der er udsat for æresrelaterede
konflikter.
Ved en æresrelateret konflikt forstås en konflikt,
som knytter sig til et eller flere familiemedlemmers opfattelse af,
at et andet familiemedlem har krænket familiens ære.
Det kan f.eks. opstå i tilfælde, hvor
pågældende har en kæreste, har et seksuelt
forhold uden for ægteskab, har valgt en ægtefælle
mod familiens ønske, er homoseksuel, ønsker
skilsmisse m.v. Både mænd og kvinder kan blive udsat
for æresrelaterede konflikter.
Det foreslås, at bestemmelsen omfatter borgere over 18
år, der henvender sig til kommunen med konflikter
vedrørende f.eks. tvangsægteskaber, tvungne
religiøse vielser uden borgerlig gyldighed, tvungne
forlovelser, genopdragelsesrejser, indespærring, vold eller
trusler om vold eller social kontrol, hvor en ung f.eks.
udsættes for omfattende overvågning eller
begrænsninger f.eks. i forhold til, hvor den unge må
færdes, om den pågældende må færdes
alene, hvem personen må færdes med, eller om
vedkommende må have en kæreste. Æresrelaterede
konflikter vil oftest forekomme i familier med ikke vestlig
oprindelse, men kan også forekomme i familier med dansk eller
anden vestlig oprindelse.
Ved et tvangsægteskab forstås et ægteskab, der
er indgået under tvang f.eks. ved vold, trusler om vold eller
frihedsberøvelse.
Tvungne religiøse vielser uden borgerlig gyldighed
omfatter religiøse vielser uden borgerlig gyldighed
indgået under tvang, f.eks. ved vold, trusler om vold eller
frihedsberøvelse.
Religiøse vielser kan have forskellig karakter
afhængigt af religion og kulturelle sammenhænge.
Religiøse vielser uden borgerlig gyldighed er en
religiøs handling, som efter dansk ret ikke har juridisk
gyldighed, men i nogle miljøer tillægges samme eller
større betydning end borgerligt gyldige ægteskaber.
Religiøse vielser forstås i denne sammenhæng som
en indstiftelse af et ægteskabslignende forhold under
tilstedeværelse af en religiøs autoritet.
Vold, trusler om vold eller frihedsberøvelse kan
også ske for at tvinge en ung til en forlovelse, som den unge
ikke ønsker. Selvom en tvungen forlovelse ikke er juridisk
bindende, vil forlovelse i nogle tilfælde kunne opleves som
lige så bindende som et ægteskab, og det vil ikke i
praksis være muligt for den unge at bryde forlovelsen uden
alvorlige æresrelaterede konflikter med familien til
følge.
Vold, trusler om vold eller frihedsberøvelse kan
også omfatte andre situationer relateret til familiens
æreskodeks.
Rådgivningen efter den foreslåede bestemmelse kan
omfatte rådgivning om, hvor borgeren kan få relevant
støtte, f.eks. hos politiet eller frivillige organisationer,
som arbejder med æresrelaterede konflikter. Det kan f.eks.
være hos LOKK, som kan tilbyde rådgivning,
konfliktmægling m.v. En æresrelateret konflikt kan
være af en sådan karakter, at borgeren ikke vil have
mulighed for at møde op igen på grund af repressalier
fra familien, f.eks. frihedsberøvelse eller trusler, og det
vil derfor være hensigtsmæssigt, at rådgivningen
ydes med det samme. Kommunalbestyrelsen skal således,
når en borger møder op til rådgivning
vedrørende en æresrelateret konflikt, vurdere, om
borgeren er i en sådan situation, at det vil være
hensigtsmæssigt af hensyn til borgernes sikkerhed, at
borgeren ikke opholder sig på sin bopæl, samt om
politiet skal involveres. Rådgivningen skal således i
sådanne tilfælde indeholde oplysninger om bosteder m.v.
I forbindelse med rådgivningen skal kommunen være
opmærksom på, om borgeren har behov for anden form for
hjælp efter serviceloven, eksempelvis midlertidigt ophold
på kvindekrisecenter, eller anden lovgivning.
Kommunen kan i forbindelse med rådgivningen få
bistand hos LOKK og VISO, som tilbyder gratis rådgivning til
kommuner i æresrelaterede sager, herunder konsulentbistand i
forhold til enkeltsager.
Efter stk. 2 i den foreslåede
nye bestemmelse i § 12 a skal kommunalbestyrelsen tilbyde en
handleplan til borgere over 18 år, der risikerer at blive
eller er udsat for en alvorlig æresrelateret konflikt, hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at der er behov herfor.
Borgere under 18 år er omfattet af bestemmelserne i
servicelovens kapitel 11 om særlig støtte til
børn og unge, hvorefter der kan iværksættes en
lang række tiltag også i æresrelaterede sager.
Bestemmelsen foreslås derfor afgrænset til borgere over
18 år.
En alvorlig æresrelateret konflikt forstås som en
konflikt, der vurderes at kunne udløse eller har
udløst en handling, som er omfattet af straffeloven. Det vil
f.eks. gælde i sager om tvangsægteskab, vold eller
trusler om vold eller frihedsberøvelse begrundet i familiens
æresopfattelse, jf. beskrivelsen heraf i bemærkningerne
til den foreslåede § 12 a, stk. 1.
I kommunalbestyrelsens skøn over, om der skal tilbydes en
handleplan, kan bl.a. indgå, om politiet eller flere af
hinanden uafhængige tredjeparter har gjort de kommunale
myndigheder opmærksomme på, at en borger er udsat for
eller risikerer at blive udsat for en alvorlig æresrelateret
konflikt.
I stk. 2, nr. 1, foreslås det,
at handleplanen skal indeholde en risikovurdering. Hermed
forstås en vurdering af, hvor truet borgeren er, herunder
f.eks. om borgeren risikerer et tvangsægteskab, risikerer at
blive frihedsberøvet, bortført eller risikerer at
blive udsat for vold eller drabsforsøg.
Risikovurderingen kan tage udgangspunkt i, om borgeren allerede
har været udsat for trusler, forfølgelse,
frihedsberøvelse, bortførelse, vold eller
drabsforsøg. Risikovurderingen kan desuden indeholde
oplysninger om, hvorvidt familien f.eks. har brugt vold mod andre,
om andre i familien er blevet tvunget til ægteskab, om
familien har et stærkt æreskodeks, om truslerne eller
volden er eskalerende, og om der er andre problemer i familien, som
f.eks. psykiske problemer eller problemer med stofmisbrug.
I forbindelse med risikovurderingen skal kommunen gøre
den pågældende borger opmærksom på, at han
eller hun kan tilbydes navne- og adressebeskyttelse i
cpr-registret. Det skal endvidere vurderes, om borgeren af
sikkerhedsmæssige grunde skal have tilbud om ophold på
et særligt sikkert bosted, et ordinært
kvindekrisecenter eller lignende jf. §§ 109 og 110 i lov
om social service. Politiet kan efter behov inddrages i vurderingen
af risikoen.
I stk. 2, nr. 2, foreslås det,
at handleplanen desuden skal indeholde oplysninger om borgernes
aktuelle forhold vedrørende bopæl, arbejde, uddannelse
samt forholdet til pårørende. Forholdet til
pårørende kan f.eks. indeholde oplysninger om
magtstrukturen i familien og borgerens relationer til forskellige
familiemedlemmer.
I stk. 2, nr. 3, foreslås det,
at der beskrives overvejelser om eventuelle relevante
støttemuligheder vedrørende bopæl, arbejde og
uddannelse samt formålet med eventuelle tiltag. Dette kan
bl.a. være oplysninger om, hvor borgeren kan tage ophold, og
hvordan borgeren kan komme i eller fortsætte uddannelse eller
beskæftigelse. Dette kan medføre, at borgeren er
nødt til at bryde med familien. I andre tilfælde kan
et formål med indsatsen være, at borgeren skal
forsøge at bevare eller genoptage kontakten med
familien.
Handleplanen kan også omhandle forslag om kontakt til
frivillige organisationer, der arbejder med æresrelaterede
konflikter. Det kan f.eks. være LOKK, som kan tilbyde
længerevarende støtteforløb,
konfliktmægling m.v.
I stk. 2, nr. 4, foreslås det,
at handleplanen skal indeholde overvejelser om eventuelle relevante
støttemuligheder efter serviceloven, eksempelvis
midlertidigt ophold på et kvindekrisecenter eller anden
lovgivning, f.eks. vejledning om uddannelsesmuligheder, jf. lov om
vejledning om uddannelse og erhverv.
I stk. 3, foreslås det, at
handleplanen skal udarbejdes i samarbejde med borgeren.
Handleplanen kan kun indeholde elementer, som borgeren er
indforstået med, idet der er tale om et tilbud til
borgeren.
Kommunen kan i forbindelse med udarbejdelse af handleplanen
få bistand hos LOKK og VISO, som tilbyder gratis
rådgivning til kommuner i æresrelaterede sager,
herunder konsulentbistand i forhold til enkeltsager.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den
1. januar 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 5. september 2013, som
ændret ved § 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 495 af 21. maj
2013, § 8 i lov nr. 622 af 12. juni 2013 og § 1 i lov nr.
651 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændring: | | | | | | 2. Efter
§ 12 indsættes i kapitel
3: | | | | | | »Voksne udsat
for æresrelaterede konflikter | | | | | | § 12 a.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer over 18
år, der henvender sig på grund af æresrelaterede
konflikter, får mulighed for at få gratis
rådgivning i henhold til § 10. Stk. 2.
Skønner kommunalbestyrelsen, at der er behov for det, skal
personer over 18 år, der risikerer at blive eller er udsat
for en alvorlig æresrelateret konflikt, tilbydes en
handleplan. Stk. 3.
Handleplanen skal indeholde 1) en risikovurdering for den
pågældende borger, 2) oplysninger om borgerens aktuelle
situation, herunder relevante forhold vedrørende
bopæl, arbejde, uddannelse samt forholdet til
pårørende, 3) overvejelser om eventuelle relevante
støttemuligheder i forhold til bopæl, arbejde og
uddannelse samt formålet hermed, og 4) overvejelser om eventuelle relevante
støttemuligheder efter denne lov eller efter anden
lovgivning og formålet hermed. Stk. 4.
Handleplanen skal udarbejdes i samarbejde med
borgeren.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2014 Stk. 2.
Loven finder anvendelse for borgere, der henvender sig til kommunen
med æresrelaterede konflikter efter lovens
ikrafttræden. | | | |
|