Skriftlig fremsættelse (26. februar
2014)
Uddannelses- og forskningsministeren (Sofie
Carsten Nielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af SU-loven og lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser (Uddannelsesstøtte til uddannelse i udlandet
m.v.)
(Lovforslag nr. L 139)
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på en række domme fra EU-Domstolen,
der vedrører retten til uddannelsesstøtte til
uddannelse i udlandet.
De danske regler om SU til hele uddannelser
i udlandet indeholder et bopælskrav, som er sammenligneligt
med de bopælskrav, der har været prøvet ved
EU-Domstolen i forbindelse med flere forskellige sager; nemlig
kravet om 2 års sammenhængende ophold i Danmark inden
for de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet
(2-årsreglen). Med lovforslag foreslås SU-loven
ændret, så 2-årsreglen ikke står alene, men
i visse tilfælde suppleres af andre betingelser, der på
anden måde kan vise den uddannelsessøgendes
tilknytning til Danmark, så der kan gives SU til uddannelse i
udlandet, selv om 2-årsreglen ikke er opfyldt. Hermed bringes
dansk ret i overensstemmelse med den fortolkning af EU-retten, som
EU-Domstolen har lagt til grund i sine afgørelser.
Efter lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser (SPS-loven)
stilles der også krav om 2 års ophold i Danmark inden
for de seneste 10 år forud for ansøgningstidspunktet,
hvis den uddannelsessøgende ønsker
specialpædagogisk støtte (SPS) til uddannelse i
udlandet. Af hensyn til en fortsat parallelitet mellem reglerne om
SU og SPS til uddannelse i udlandet foreslås det, at
SPS-lovens 2-årsregel ligeledes justeres.
EU-Domstolen har endvidere truffet
afgørelse i en sag, der omhandlede en tysk regel om, at en
uddannelse, for at give ret til studiestøtte i udlandet,
skal føre til opnåelse af et erhvervskvalificerende
eksamensbevis efter et undervisningsforløb af mindst 2
års varighed. Ved studiestøtte til en tilsvarende
uddannelse i Tyskland godkendes 1-årige uddannelser. Med
dommen slår EU-Domstolen fast, at det tyske varighedskrav
ikke er i overensstemmelse med EU-retten.
Efter de danske SU-regler stilles der, som
i Tyskland, krav om, at uddannelser i udlandet skal have en
længere varighed end i Danmark for at berettige til SU. Efter
SU-reglerne stilles krav om en varighed på 1 år for
uddannelser i udlandet, mens uddannelser i Danmark skal have en
varighed på mindst 3 måneder. Det foreslås
på den baggrund, at SU-reglerne ændres, så der
gives SU til uddannelser i udlandet af en varighed på mindst
3 måneder, når uddannelsen i øvrigt opfylder
betingelserne for at give adgang til SU.
Med lovforslaget omstruktureres endvidere
hele SU-lovens kapitel 1 om uddannelsessøgende, der har ret
til SU, herunder om 2-årsreglen. Nyaffattelsen sker dels af
ordenshensyn, så kapitlet får en mere logisk struktur
og dels af retssikkerhedsmæssige årsager, så der
skabes større gennemsigtighed for borgeren.
Omstruktureringen medfører samtidig en ændring i
forhold til, hvad der fremadrettet justeres i henholdsvis SU-loven
og SU-bekendtgørelsen, hvilket betyder, at justeringer,
herunder implementering af fortolkningen af EU-retten i forhold til
hvem, der har ret til SU, fremover kan ske hurtigere via
bekendtgørelsesændringer. Det er ikke hermed hensigten
at foretage ændringer, der går ud over det, der
følger af dommene fra EU-Domstolen.
Endelig indeholder lovforslaget en
række mindre tekniske justeringer af SU-loven og
SPS-loven.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.