Tillægsbetænkning afgivet af
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 9. april 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2014 og var til 1. behandling den 11. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget. Udvalget afgav betænkning
den 4. april 2014. Lovforslaget var til 2. behandling den 8. april
2014, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
Dispensation fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, og
at 3. behandling finder sted, tidligere end 2 dage efter
tillægsbetænkningen er offentliggjort.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med den fornyede
udvalgsbehandling modtaget skriftlige henvendelser fra:
Margrethe og Thorkild Bøgh Dalgaard,
Frederikssund,
Henrik J. Eriksen, Broby, og
Johan Gaunitz, Jægerspris.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget
med undtagelse af 1 henvendelse, som forventes kommenteret inden 3.
behandling af lovforslaget.
Deputationer
Endvidere har Johan Gaunitz,
Jægerspris, mundtligt over for udvalget redegjort for sin
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 6 spørgsmål til erhvervs- og
vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret med undtagelse af 2 spørgsmål, som forventes
besvaret inden 3. behandling af lovforslaget.
Nogle af udvalgets spørgsmål
til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.
Tilkendegivelse fra udvalget
Udvalget tilkendegiver i forlængelse
af ministerens svar på spørgsmål 58 og 64, at
der i udvalget er enighed om med hensyn til
spørgsmålet om, hvorvidt der skal foretages fradrag
for moms eller ikke foretages fradrag for moms ved udbetaling af
kontanterstatninger, at regler og praksis for udbetaling efter
stormflodsordningen skal svare til den praksis, som flest
forsikringsselskaber anvender ved udbetaling af kontanterstatning i
forbindelse med privatboliger.
2. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Benny Engelbrecht (S) Julie
Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Peder Christensen (S) Ole
Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)
Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 138 efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. | Titel |
---|
56 | Betænkning afgivet 4/4-14 | 57 | Henvendelse af 5/4-14 fra Matias Varming,
Skibby | 58 | Henvendelse af 5/4-14 fra Johan Gaunitz,
Jægerspris | 59 | 1. udkast til
tillægsbetænkning | 60 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra erhvervs- og vækstministeren | 61 | Henvendelse af 7/4-14 fra Margrethe og
Thorkild Bøgh Dalgaard, Frederikssund | 62 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra erhvervs- og vækstministeren | 63 | Tidspunkt for afgivelse af
tillægsbetænkning er udskudt | 64 | 2. udkast til
tillægsbetænkning | 65 | Henvendelse af 8/4-14 fra Johan Gaunitz,
Jægerspris | 66 | Henvendelse af 8/4-14 fra Henrik J.
Eriksen, Broby |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 138 efter afgivelse af
betænkning
Spm.nr. | Titel | 58 | Spm. om, hvilke principper der anvendes
ved erstatningsopgørelse, såfremt skadelidte ikke
ønsker at genopføre sin bolig, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 59 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/4-14 fra Matias Varming, Skibby, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 60 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/4-14 fra Johan Gaunitz, Jægerspris, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 61 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/4-14 fra Margrethe og Thorkild Bøgh Dalgaard,
Frederikssund, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 62 | Spm., om ministeren vil oplyse antallet af
stormflodsramte ejendomme, der har BBR-godkendt beboelse, der ikke
dækkes af stormflodsordningen, fordi den ligger under niveau,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 63 | Spm., om ministeren vil definere
udførligt og præcist, hvad der forstås ved
sætningen i svaret på spørgsmål 58
»Dagsværdien er helt overordnet den værdi
huset/bygningsdelen har på skadestidspunktet.«, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm. om, hvilke forsikringsselskaber der
fratrækker moms, jf. svar på spørgsmål 58,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 65 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/4-14 fra Johan Gaunitz, Jægerspris, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 66 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/4-14 fra Henrik J. Eriksen, Broby, til erhvervs- og
vækstministeren | 67 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, som giver dispensation til, at der kan ydes
erstatning efter stormflodsordningen til de ejendomsejere, der blev
ramt af 6. december 2013-stormen, og som har beskadiget
løsøre i rum under terræn, der er BBR-godkendt
til beboelse, til erhvervs- og vækstministeren |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er
optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 58:
Vil ministeren i forlængelse af sit svar
på spørgsmål 49 uddybe, hvilke principper der
anvendes ved erstatningsopgørelse, såfremt skadelidte
ikke ønsker at genopføre sin bolig, herunder indhente
oplysninger fra Forsikring & Pension om, hvad der er praksis i
sammenlignelige private forsikringer?
Svar:
Jeg kan i forlængelse af min besvarelse
på spørgsmål 49 oplyse, at Forsikring &
Pension har bekræftet, at der i forbindelse med
erstatningsopgørelse, såfremt skadelidte ikke
ønsker at genopføre sin bolig, sker en omregning af
erstatningssummen, ved at der bliver foretaget en
værdiopgørelse af ejendommen efter dagsværdi,
dvs. med fradrag for slid og ælde på både
materialer og arbejdsløn, og at dette kan betyde, at
skadelidte får et lavere beløb udbetalt kontant end
hvis ejendommen bliver udbedret.
Forsikring & Pension oplyser i den
forbindelse:
»Der laves en helt ny beregning efter
dagsværdiprincippet. Moms på arbejdet udgår
også.
Dagsværdien er helt overordnet den
værdi huset/bygningsdelen har på skadestidspunktet.
Hvis huset/bygningsdelen er slidt, vil dette give en lavere
værdi og hermed lavere erstatning. Hvis et nyt hus koster
f.eks. 2.000.000 kr., vil erstatning til nyværdi være
2.000.000 kr. Vælger skadelidte at få
kontanterstatning, skal der laves en dagsværdivurdering og
fratrækkes moms. Hvis huset f.eks. er nedslidt og vurderes
til 50 pct., vil kontanterstatningen derfor være 1.000.000
kr. Herfra fratrækkes moms, hvis skadelidte ikke
genopfører/reparerer huset. I et sådan tilfælde,
vil kontanterstatningen i alt blive 800.000 kr.
Man kan sige, at dagsværdiprincippet
følger de normale forsikringsretlige principper om, at du
skal have dækket dit tab. Dit tab er husets værdi.
Nyværdidækningen er en særlig for
forsikringstageren gunstig opgørelse, som i de fleste
tilfælde giver en gevinst (altså imod normale
principper). Dette er indført i vilkårene af hensyn
til kunderne, som ved totalskader har et stort problem med at
få genopført, hvis egenbetalingen er meget stor pga.
nedskrivninger. Dette hensyn er der naturligvis ikke, hvis
husejeren vælger ikke at genopføre.
Som eksempel på vilkår om
kontanterstatning fra [selskabets navn fjernet]:
Hvis erstatningen ikke bliver brugt til
reparation eller genopførelse af det beskadigede,
opgør vi erstatningen som en kontanterstatning til fri
rådighed. Vi opgør skaden til dagsværdi, det vil
sige med fradrag for værdiforringelse på grund af alder
og slid. Erstatningen kan ikke overstige den beskadigede bygnings
handelsværdi umiddelbart før skadens indtræden.
Restværdierstatning, udgifter til nedbrydning,
lovliggørelse, byggeadministration, prisstigninger og moms
erstatter vi ikke. Betaling af en kontanterstatning
forudsætter samtykke af de personer eller kreditforeninger,
der har tinglyst pant i ejendommen. Vi skal derfor have en
tingbogsattest og godkendelse fra panthavere og andre, der har
rettigheder i ejendommen.«
Spørgsmål 62:
Ministeren bedes oplyse antallet af
stormflodsramte ejendomme, der har BBR-godkendt beboelse, der ikke
dækkes af stormflodsordningen, fordi de ligger under niveau -
og oplyse hvad det vil koste, hvis der også ydes erstatning
for sådanne skader?
Svar:
Idet det lægges til grund for min
besvarelse, at der med spørgsmålet henvises til
ejendomme, der har BBR-godkendt kældre til beboelse, kan jeg
oplyse, at skader på selve kælderen og andre rum under
terræn er dækket efter de almindelige regler i
stormflodsordningen. Det uanset om disse er godkendt til beboelse
eller ikke. Der skelnes således ikke mellem beboelse og anden
benyttelse i forbindelse med skader på selve ejendommen.
Derimod er løsøre i kældre
og rum under terræn undtaget for ordningens dækning.
Der er dermed i forhold til løsøredækning ingen
forskel på, om kældre er godkendt til beboelse eller
ikke.
Jeg har desuden forelagt
spørgsmålet for Stormrådets sekretariat, som
oplyser følgende, hvilket jeg kan henholde mig til:
»Det er ikke muligt at opgøre i
hvilket omfang, der er sket skader på kældre og andre
rum under niveau. Dette skyldes, at disse skader er dækket af
ordningen og dermed ikke registreres særskilt. Det vil dermed
kræve en selvstændig gennemgang af alle knap 3000
anmeldte sager, for at opgøre hvor mange kældre og rum
under terræn, som er skadet.
I forhold til skader på
løsøre i kældre og andre rum under
terræn, så findes der ikke en opgørelse heraf,
da disse ikke er dækket af ordningen. Det kan derfor ikke
oplyses hvad det vil koste, hvis der også skulle ydes
erstatning for sådanne skader, ligesom der af samme
årsag heller ikke kan gives et skøn
herover.«
Jeg kan i forhold til dækning af
løsøre i kældre i øvrigt henvise til min
besvarelse af spørgsmål 9, 12 og 47.
Jeg kan desuden henvise til Aftale mellem
regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti om udvidelse af stormflods-
og oversvømmelsesordningen af 26. marts 2014, hvoraf det
blandt andet fremgår, at det kommende udvalg om evaluering af
stormflodsordningen netop skal se på mulighederne for og de
økonomiske konsekvenser ved at lade løsøre i
kældre blive omfattet af stormflodsordningens
dækning.
Spørgsmål 64:
I forlængelse af ministerens svar
på spørgsmål 58, hvoraf det fremgår, at
forsikringsselskaberne normalt fratrækker moms, bedes
ministeren oplyse, hvilke selskabers praksis der ligger til grund
for dette svar.
Svar:
Jeg kan i forlængelse af min besvarelse
af spørgsmål 58 oplyse, at svaret er indhentet fra
Forsikring & Pension i egenskab af brancheorganisation for
forsikrings- og pensionsbranchen.
Forsikring & Pension har bekræftet,
at den i spørgsmål 58 beskrevne praksis, er det
generelle udgangspunkt, men at nogle selskaber fraviger denne
praksis.
Forsikring & Pension bemærker i den
forbindelse, at de enkelte selskaber selv fastsætter deres
praksis for, hvordan kontanterstatningen skal udregnes, hvorfor der
kan være forskel på denne beregning.
Jeg kan på den baggrund oplyse, at de
kommende regler vil svare til det generelle udgangspunkt i
forsikringsbranchen.