Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 4. april 2014
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2014 og var til 1. behandling den 11. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget. Udvalget anmoder om, at
lovforslaget henvises til fornyet udvalgsbehandling efter 2.
behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 10. januar 2014 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 126. Den 26. februar 2014
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Den 19. marts 2014 blev der afholdt teknisk
gennemgang af lovforslaget i Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Politisk aftale
Regeringen (Socialdemokratiet og Radikale
Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
indgik den 26. marts 2014 en aftale om udvidelse af den
foreslåede stormflodsordning på en række punkter.
Aftalen er optrykt som bilag 2 til betænkningen. Partierne
bag aftalen af 26. marts 2014 om udvidelse af stormflods- og
oversvømmelsesordningen tilkendegiver, at man i forhold til
maksimumbeløbet for genhusning på 12.000 kr. pr.
måned forstår, at der er tale om et gennemsnitligt
månedligt maksimumsbeløb over den dækkede
genhusningsperiode, således at der f.eks. godt kan være
dækning for højere udgifter end 12.000 kr. i en eller
flere af månederne, så længe at den
gennemsnitlige månedlige dækning for
genhusningsperioden ikke overstiger 12.000 kr.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinge,
Finn N. Andersen, Jyllinge,
Jeanne og John Bollerup-Jessen,
Torben og Charlotte Czepluch, Kolding,
René Eriksen,
Henrik J. Eriksen, Broby,
Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark,
Frederikssund Kommune,
Johan Gaunitz, Jægerspris,
Gl. Færgegaard Grundejerforning,
Grundejerforeningen Viben,
Erik B. Hansen, Jyllinge,
Cissy Hermanns,
Alex Lund Nielsen, Skævinge,
Lars Olsen, Roskilde,
Johannes Pedersen, Roskilde,
Roskilde Kommune,
Siolit A/S,
Mona Striib, Frederikssund,
Matias Varming, Skibby, og
Søren Willesen, Grevinge.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget
med undtagelse af 2 henvendelser, som ministeren forventes at
kommentere inden 2. behandling.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinge,
Finn N. Andersen, Jyllinge,
Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark,
Johan Gaunitz, Jægerspris,
Gl. Færgegaard Grundejerforening
og
Alex Lund Nielsen, Skævinge.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 57
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af 4
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 4, stk. 3, udgår i 2. pkt. »den del af«.
[Dækning for omkostninger til
genhusning den første måned]
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 4, stk. 5, indsættes efter
»stk. 1-4«: »og anvendelsen heraf«.
[Præcisering af
hjemmelsbestemmelse]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. Overalt i loven ændres
»8 pct.« til: »5 pct.«, »10
pct.« til: »5 pct.«, »13 pct.« til:
»10 pct.«, »18 pct.« til: »15
pct.«, »23 pct.« til: »20 pct.«,
»8.000 kr.« til: »5.000 kr.«, »10.000
kr.« til: »5.000 kr.«, og »13.000
kr.« til: »10.000 kr.«
02. I
§ 6 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Den
samlede selvrisiko for skader på ejendomme til
helårsbeboelse og løsøre efter stk. 1 og 2 kan
maksimalt udgøre 30.000 kr.
Stk. 4. Den samlede
selvrisiko for skader på fritids- og sommerhuse og
løsøre heri kan maksimalt udgøre 50.000
kr.«
03. I
§ 6 a indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Den
samlede selvrisiko for skader på ejendomme til
helårsbeboelse og løsøre efter stk. 1 kan
maksimalt udgøre 30.000 kr.
Stk. 3. Den samlede
selvrisiko for skader på fritids- og sommerhuse og
løsøre heri kan maksimalt udgøre 50.000
kr.«
04. I
§ 8, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Der kan dispenseres fra anmeldelsesfristen
på 2 måneder, såfremt skaderamte er uden skyld i
fristoverskridelsen eller der i øvrigt foreligger
berettigede, undskyldelige grunde.«
05. I
§ 8 a, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Der kan dispenseres fra anmeldelsesfristen
på 2 måneder, såfremt skaderamte er uden skyld i
fristoverskridelsen eller der i øvrigt foreligger
berettigede, undskyldelige grunde.««
[Ændring af selvrisiko og
dispensationsmulighed for anmeldelsesfrist]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at opnå erstatning for
genhusning, skal den ?skadesramte have et reelt behov for
genhusning m.v., det vil sige, at genhusning skal være
nødvendig, fordi boligen, der anvendes som
helårsbolig, ikke er beboelig, mens der sker udbedring af
skaden. Det er kun i det omfang, at den faste ejendom er en
helårsbolig eller et sommerhus, som er undtaget forbuddet om
helårsbeboelse i sommerhuse i planlovens §§ 40
eller 41, at der ydes dækning, idet der her er tale om
privatpersoners primære bolig, og hvor der derfor er et reelt
behov. Behovet for genhusning m.v. skal have længerevarende
karakter og således strække sig over mere end 1
måned, før der ydes dækning herfor i stormflods-
og oversvømmelsesordningen.
Det foreslås, at også den
første måneds genhusning dækkes for skaderamte,
som har et behov for længerevarende genhusning i mere end 1
måned. Dette betyder, at skaderamte, som er berettiget til
genhusning, får dækket deres omkostninger til
genhusning, opmagasinering og flytning i hele den periode, der er
behov herfor, med op til 12.000 kr. pr. måned.
Til nr. 2
Det foreslås, at hjemmelsbestemmelsen
til at fastsætte nærmere regler om udbetaling af
erstatning præciseres, således at det
tydeliggøres, at hjemmelsbestemmelsen ikke kun dækker
over muligheden for at fastsætte nærmere regler om
erstatning og dens størrelse, men at der samtidig gives
ministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler om
anvendelsen heraf.
Med bestemmelsen kan der bl.a.
fastsættes nærmere regler i forhold til skaderamtes
mulighed for at anvende den udbetalte erstatning mere fleksibelt,
få udbetalt kontanterstatning og få udbetalt
totalskadeerstatning inden for grænserne af §§ 57
og 58 i lov om forsikringsaftaler.
Med bestemmelsen vil ministeren dermed
få mulighed for at fastsætte supplerende regler, bl.a.
om at skadesramte kan anvende den tilkendte erstatning til
udbedring af bygningen mere fleksibelt og dermed flytte rundt
på udgiftsposter i forhold til den foreliggende
skadesopgørelse, som skaderamte finder det mest
hensigtsmæssigt, dog med respekt for pantets værdi. Af
hensyn til at sikre pantets værdi og panthavernes interesser,
kan denne mulighed for fleksibel anvendelse af erstatningen
benyttes, hvis der ikke er nogen panthavere, eller hvis den
skaderamte boligejer på forhånd indhenter en
panthavererklæring fra samtlige panthavere med accept af den
ændrede anvendelse. Sikring af, at pantets værdi ikke
forringes ved en sådan ompostering mellem udgiftsposter, er
derfor et forhold mellem den skadesramte og panthaverne. Med denne
mulighed for øget fleksibilitet skabes der en alternativ
mulighed for erstatningsudbetaling som supplement til
stormflodsordningens generelle praksis for erstatningsudbetaling,
efter hvilken erstatningen forholdsmæssigt skal anvendes til
udbedring af de enkelte skader, som de er opgjort. I den
sammenhæng kan Stormrådet også foretage
acontoudbetaling af erstatning i henhold til taksationsrapporten af
to omgange på op til 40.000 kr., og dermed i alt 80.000 kr.,
uden forelæggelse af dokumentation for udført
arbejde.
I forhold til kontanterstatning kan
ministeren fastsætte nærmere regler om, under hvilke
omstændigheder og på hvilke betingelser skadelidte kan
vælge kontanterstatning fremfor skadesudbedring, herunder at
det skal ske med respekt for eventuelle panthavere under
iagttagelse af §§ 57 og 58 i lov om forsikringsaftaler.
Sigtet er at muliggøre kontanterstatning for såvel
helårs-, sommerhus- som erhvervsejendomme, så
længe det kan ske under betryggende foranstaltninger,
herunder for panthaverne. En sådan mulighed vil derfor
være betinget af, at der ikke er nogen panthavere, eller at
den skaderamte boligejer på forhånd indhenter en
panthavererklæring fra samtlige panthavere med accept heraf.
I den forbindelse skal det angives, hvortil udbetaling af
erstatning kan ske med frigørende virkning for
Stormrådet.
Særlig i forhold til
totalskadeerstatning kan ministeren bl.a. fastsætte
nærmere regler for, hvornår en bygning anses for at
være totalskadet, hvordan værdien af bygningen
opgøres, den maksimale erstatning, og hvilke ejendomstyper
der er omfattet af ordningens totalskaderegel, herunder at der kan
differentieres mellem helårs-, sommerhus- og
erhvervsejendomme.
Reglerne, som muliggør øget
fleksibilitet, vil som den øvrige del af lovforslaget have
virkning fra den 6. december 2013, så alle skaderamte efter
stormen den 5.-6. december 2013 får opgjort skaderne og
udbetalt erstatning efter de ændrede principper og dermed har
mulighed for at gøre brug af den øgede fleksibilitet.
Dette gælder også for skaderamte, som allerede har
godkendt deres taksatorrapport og fået udbetalt en del eller
hele deres erstatning i forbindelse med udbedringen af skaderne. I
sidstnævnte tilfælde vil den allerede udbetalte
erstatning skulle suppleres af en yderligere kontant udbetaling
svarende til differencen mellem den allerede udbetalte erstatning
og erstatningen opgjort efter de ændrede principper.
Skaderamte kan således ikke kræve, at der sker en
fysisk udbedring af allerede udbedrede skader. Ligeledes vil det
gælde, at er udbedringen af en bygning allerede begyndt, kan
skadesramte ikke kræve totalskadeerstatning. Endelig vil der
i tilfælde, hvor udbedringen er igangsat, kun kunne
kræves kontanterstatning for et eventuelt restbeløb af
erstatningssummen.
Til nr. 3
Det foreslås, at selvrisikoen
på fast ejendom generelt reduceres med 3 procentpoint, og at
selvrisikoen på løsøre reduceres fra 10 pct.
til 5 pct. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at
dækningen af de økonomiske konksekvenser af dette
forslag sammen med loven i øvrigt sker gennem en afgift
på brandforsikringspolicer. Denne afgift er delt i to, en
fast afgift, som opkræves løbende på alle
policer, og en midlertidig, som opkræves ved træk
på den bagvedliggende statsgaranti for stormflods- og
oversvømmelsespuljen. Det skal i den forbindelse
præciseres, at Stormrådet kan disponere over
indbetalingerne således, at disse anvendes økonomisk
mest hensigtsmæssigt for stormflodsordningen, herunder
også, at der er mulighed for at anvende samtlige
indbetalinger til at tilbagebetale et eventuelt træk på
statsgarantien, således at ordningen hurtigt kan få
afdraget sin rentebærende gæld til staten
For private helårsboliger og
sommerhuse, som er godkendt til helårsbeboelse,
foreslås det samtidigt, at der indføres et loft over
selvrisikoen, for så vidt angår skader på
boligen, løsøre heri eller en kombination heraf,
på samlet 30.000 kr. Indførelsen af loftet vil betyde,
at der for skader på over 600.000 kr. på
helårsboliger og sommerhuse, som er godkendt til
helårsbeboelse, løsøre heri eller en
kombination heraf, maksimalt skal betales en selvrisiko på
30.000 kr.
Det foreslås samtidig, at der for
fritids- og sommerhuse indføres et loft over selvrisikoen,
for så vidt angår skader på ejendommen,
løsøre heri eller en kombination heraf, på
samlet 50.000 kr. Indførelsen af loftet vil betyde, at der
for skader på over 500.000 kr. på fritids- og
sommerhuse, løsøre heri eller en kombination heraf
maksimalt skal betales en selvrisiko på 50.000 kr.
Det foreslås desuden, at der
indføres en mulighed for, at Stormrådet i
særlige tilfælde kan dispensere fra anmeldelsesfristen
på 2 måneder, hvis overskridelsen af anmeldelsesfristen
beror på forhold, som den skaderamte er uden skyld i, eller
hvis der i øvrigt er berettigede, undskyldelige
årsager hertil, som f.eks. at den skaderamte har været
ude af stand til at foretage anmeldelsen på grund af sygdom,
chok el.lign. Dette er udtryk for en kodifikation af
Stormrådets hidtidig praksis.
Benny Engelbrecht (S) Poul
Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Peder Christensen (S) Ole
Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)
Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 138
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Henvendelse af 6/2-14 fra Johannes
Pedersen, Roskilde | 2 | Henvendelse af 19/2-14 fra Alex Lund
Nielsen, Skævinge | 3 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 4 | Henvendelse af 20/2-14 fra Torben og
Charlotte Czepluch, Kolding | 5 | Henvendelse af 19/2-14 fra Erik B. Hansen,
Jyllinge | 6 | Henvendelse af 17/2-14 fra René
Eriksen og Cissy Hermanns | 7 | Henvendelse af 24/2-14 fra Mona Striib,
Frederikssund | 8 | Henvendelse af 24/2-14 fra Matias Varming,
Skibby | 9 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 10 | Henvendelse af 27/2-14 fra Gl.
Færgegård Grundejerforening | 11 | Henvendelse af 1/3-14 fra Finn N.
Andersen, Jyllinge | 12 | Henvendelse af 6/3-14 fra Roskilde
Kommune | 13 | Henvendelse af 6/3-13 fra Johan Gaunitz,
Jægerspris | 14 | Henvendelse af 1/3-14 fra Aktionsgruppen
Roskilde/Jyllinge | 15 | Henvendelse af 9/3-14 fra Henrik J.
Eriksen, Broby | 16 | Henvendelse af 10/3-14 fra Søren
Willesen, Grevinge | 17 | Henvendelse af 7/3-14 fra Frederikssund
Kommune | 18 | Præsentation fra Gl.
Færgegård Grundejerforenings foretræde for
udvalget 11/3-14 | 19 | Præsentation fra Finn N. Andersens,
Jyllinge, foretræde for udvalget 11/3-14 | 20 | Præsentation fra Aktionsgruppen
Roskilde/Jyllinges foretræde for udvalget 11/3-14 | 21 | Udskydelse af tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 22 | Henvendelse af 11/3-14 fra Siolit
A/S | 23 | Foreløbig tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 24 | Henvendelser af 18/3 og 19/3-14 fra Johan
Gaunitz, Jægerspris | 25 | Henvendelse af 17/3-14 fra Matias Varming,
Skibby | 26 | Henvendelse af 17/3-14 fra Finn N.
Andersen, Jyllinge | 27 | Henvendelse af 18/3-14 fra Siolit
A/S | 28 | Henvendelse af 19/3-14 fra Lars Olsen,
Roskilde | 29 | Meddelelse om teknisk gennemgang af
lovforslaget | 30 | Udsættelse af tidspunkt for politisk
drøftelse og betænkningsafgivelse | 31 | Henvendelse af 21/3-14 fra Matias Varming,
Skibby | 32 | Henvendelse af 26/3-14 fra Matias Varming,
Skibby | 33 | Aftale mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om udvidelse af stormflods- og
oversvømmelsesordningen | 34 | Henvendelse af 26/3-14 fra Gl.
Færgegård Grundejerforening | 35 | Henvendelse af 27/3-14 fra Alex Lund
Nielsen, Skævinge | 36 | Tidspunkt for planlagt
betænkningsafgivelse | 37 | Henvendelse af 27/3-14 fra
Grundejerforeningen Viben | 38 | Henvendelse af 28/3-14 fra Siolit
A/S | 39 | Henvendelse af 28/3-13 fra Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark | 40 | Henvendelse af 1/4-14 fra Gl.
Færgegaard Grundejerforening | 41 | Henvendelse af 27/3-14 fra Alex Lund
Nielsen, Skævinge | 42 | Henvendelse af 1/4-14 fra Johan Gaunitz,
Jægerspris | 43 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 44 | Henvendelse af 1/4-14 fra Matias Varming,
Skibby | 45 | 1. udkast til betænkning | 46 | Henvendelse af 2/4-14 fra Jeanne og John
Bollerup-Jessen | 47 | Henvendelse af 2/4-14 fra Johan
Gaunitz | 48 | Meddelelse om, at
betænkningsafgivelse på lovforslag L 138 er udskudt til
den 4/4-14 | 49 | Henvendelse af 3/4 2014 fra Alex Lund
Nielsen vedr. svar på spørgsmål stillet af
medlemmerne på foretræde 3/4 2014 | 50 | Police for fritidshusforsikring fra Alex
Lund Nielsen | 51 | Henvendelse af 3/4-14 fra Aktionsgrupppen
Roskilde/Jyllinge | 52 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 53 | Præsentation fra Foreningen af
Lystbådehavne i Danmarks foretræde for udvalget
3/4-14 | 54 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 55 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 138
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/2-14 fra Johannes Pedersen, Roskilde, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/2-14 fra Alex Lund Nielsen, Skævinge, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/2-14 fra Torben og Charlotte Czepluch, Kolding, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/2-14 fra Erik B. Hansen, Jyllinge, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/2-14 fra René Eriksen og Cissy Hermanns, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/2-14 fra Mona Striib, Frederikssund, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/2-14 fra Matias Varming, Skibby, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/2-14 fra Gl. Færgegård Grundejerforening, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/3-14 fra Finn N. Andersen, Jyllinge, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/3-14 fra Roskilde Kommune, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/3-13 fra Johan Gaunitz, Jægerspris, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/3-14 fra Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinge, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/3-14 fra Henrik J. Eriksen, Broby, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om at kommentar til henvendelsen af
10/3-14 fra Søren Willesen, Grevinge, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/3-14 fra Frederikssund Kommune, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om kommentar til præsentation
fra Gl. Færgegård Grundejerforenings foretræde
for udvalget 11/3-14, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra Finn N. Andersens, Jyllinge, foretræde for udvalget
11/3-14, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinges foretræde for udvalget
11/3-14, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
11/3-14 fra Siolit A/S, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm., om ministeren er indstillet på
at gøre det muligt for skadelidte at få
erstatningssummen udbetalt, uden at der stilles krav om
genopførelse af ejendommen, f.eks. fordi ejendommen ligger i
et område med risiko for nye stormflodsskader, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvor meget selvrisikoen vil kunne
sænkes, hvis bidraget til stormflodsordningen hæves med
10 kr. henholdsvis 20 kr., til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvad muligheden er, for at
bidraget til stormflodsordningen kommer til at udgøre en
procentsats af brandforsikringen frem for et fast
kronebeløb, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om oversendelse af en oversigt, der
for de enkelte elementer viser, på hvilke områder
regler, praksis og dækning efter stormflodsordningen er
identiske med henholdsvis adskiller sig fra almindelige
forsikringer, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om oversendelse af en oversigt, der
viser de økonomiske konsekvenser af en sænkelse af
selvrisikoen med 10 pct., 20 pct. op til f.eks. 90 pct. og de
økonomiske konsekvenser ved indførelse af et bestemt
selvrisikobeløb, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om de økonomiske konsekvenser
af, at også den første genhusningsmåned bliver
dækket for de skadelidte, der har brug for genhusning ud over
1 måned, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm., om ministeren vil rette henvendelse
til Forsikring & Pension for en afklaring af organisationens
holdning til, at lovforslagets ikrafttrædelsesdato udskydes
til den 1. maj 2014, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm., om ministeren finder det rimeligt,
at det er de skadelidte med de største skadesudgifter, der
også rammes af den største selvrisiko, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, hvad ministeren agter at
gøre i forhold til kommunernes ansvar i forhold til
kystsikring og vandløbssager/-håndtering, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm., om ministeren har sikret eller vil
sikre, at der kan ske acontoudbetalinger frem til lovens
ikrafttræden, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om kommentar til henvendelserne af
18/3 og 19/3-14 fra Johan Gaunitz, Jægerspris, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/3-14 fra Matias Varming, Skibby, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/3-14 fra Finn N. Andersen , Jyllinge, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/3-14 fra Siolit A/S, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/3-14 fra Lars Olsen, Roskilde, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/3-14 fra Matias Varming, Skibby, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/3-14 fra Gl. Færgegaard Grundejerforening, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/3-14 fra Alex Lund Nielsen, Skibby, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/3-14 fra Grundejerforeningen Viben, Jægerpris, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/3-14 fra Siolit A/S, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 40 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/3-14 fra Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/4-14 fra Gl. Færgegaard Grundejerforening, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/3-14 fra Alex Lund Nielsen, Skævinge, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 43 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/4-14 fra Johan Gaunitz, Jægerspris, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/4-14 fra Matias Varming, Skibby, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/4-14 fra John og Jeanne Bollerup-Jessen, Odsherred, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/4-14 fra Johan Gaunitz, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 47 | Spm. om, hvordan kældre godkendt til
beboelse er stillet efter det reviderede lovforslag, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 48 | Spm. om frit råderum for skadelidte
over en udbetalt erstatning, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm., om skadelidte får lov til at
vælge ikke at bruge erstatningen på genopførelse
af bygninger, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 50 | Spm. om nedskrivning af
erstatningsbeløbet, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 51 | Spm. om nedskrivning af
erstatningsbeløb i forbindelse med udbedring af
membranskader i badeværelse, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 52 | Spm. om, hvad begrundelsen er, for at
lystbådehavne er på negativlisten, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 53 | Spm. om, i hvilket omfang både
trukket på land inden stormen er omfattet af
erstatningsdækning, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 54 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/4-2014 og police for fritidshusforsikring fra Alex Lund Nielsen,
til erhvervs- og vækstministeren | 55 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/4-14 fra Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinge, til erhvervs- og
vækstministeren | 56 | Spm. om kommentar til præsentation
fra Foreningen af Lystbådehavne i Danmarks foretræde
for udvalget 3/4-14, til erhvervs- og vækstministeren | 57 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
svaret på L 138 - spørgsmål 52 betyder, at
lystbådehavne er omfattet af stormflodsordningen, til
erhvervs- og vækstministeren |
|
Bilag 2
Aftale mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om udvidelse af stormflods- og
oversvømmelsesordningen
Aftalen er optrykt efter ønske fra
udvalget.
26. marts
2014
Store dele af Danmark blev ramt af stormflod i
forbindelse med stormen »Bodil« den 5.-6. december
2013, der ramte Danmark med voldsom kraft. Stormfloden
medførte, at mange husejere oplevede meget store skader
på deres ejendom og indbo. Det skyldes ikke mindst, at
stormfloden ramte mange helårshuse, og ikke kun
sommerhusområder ved kystnære områder, der
primært har været de ramte ejendomme ved tidligere
stormfloder.
Der er tale om en ekstraordinær
situation, hvor det er vigtigt at sikre de skaderamte familier en
ordentlig og redelig behandling, så de kan komme på
fode igen.
Regeringen har på den baggrund fremsat
et lovforslag den 26. februar 2014, som har til formål at
udvide og forbedre stormflodsordningens dækningsområde
til også at dække udgifter til genhusning,
opmagasinering og flytning samt udbedring af skimmelsvamp.
Forbedringerne omfatter også de skaderamte som følge
af stormfloden i forbindelse med stormen Bodil. Derudover har
lovforslaget til formål at justere ordningens
økonomiske rammer for derigennem at sikre en forbedret
erstatningsudmåling ved en ændret praksis i brugen af
afskrivninger på fast ejendom.
Konkret foreslås, at
stormflodsordningens dækningsområde udvides til at
omfatte erstatning til ejere af helårshuse for omkostninger
til genhusning, opmagasinering og flytning. En række
helsårshuse, der er privatpersoner primære bolig, blev
ramt af stormfloden efter stormen Bodil i en sådan grad, at
der vil være behov for genhusning i en længere periode,
fordi boligerne vil være ubeboelige, mens skaderne udbedres.
Det foreslås, at erstatningen dækker udgifter til
genhusning efter den første måned, samt at
erstatningen maksimalt kan udgøre 12.000 kr. pr.
måned.
Det foreslås endvidere, at
stormflodsordningen udvides til at yde erstatning for omkostninger
til udbedring af skimmelsvamp, som er opstået som en direkte
følge af stormflod eller oversvømmelser. Det er
endvidere iværksat en forbedring af afskrivningstabellerne
på fast ejendom i Stormrådet, så afskrivning
følger den gennemsnitlige praksis i forsikringsselskaberne.
I forhold til løsøre har Stormrådet og
Forsikring & Pension bekræftet, at værdien bliver
opgjort efter samme generelle principper som hos de private
forsikringsselskaber, og det er blevet præciseret, at
afskrivningstabellerne alene er vejledende. Det betyder, at en
genstand kan værdiansættes til en anden værdi end
hvad der følger af afskrivningstabellen ud fra blandt andet
en nytteværdi-betragtning.
Aftaleparterne er enige om at støtte
lovforslaget med nedenstående justeringer og
tilkendegivelser.
1.
Ændring af selvrisiko
Lovforslaget justeres, således at
selvrisikoen generelt sænkes på fast ejendom med 3
procentpoint, eksempelvis fra 8 pct. til 5 pct. for den
første skade på helårsboliger og fra 13 pct. til
10 pct. for fritidsboliger. Derudover foreslås det at halvere
selvrisikoen på løsøre fra 10 pct. til 5 pct.
For private helårsboliger og sommerhuse, som er godkendt til
helårsbeboelse, indføres der et loft over selvrisikoen
for så vidt angår skader på boligen og/eller
løsøre heri på samlet 30.000 kr.
Selvrisikoen vil herefter udgøre
følgende:
Selvrisiko i stormfoldsordningen
(tallene er i pct.).
| 1. skade | 2. skade | 3. skade | Helårsboligi | 5 | 10 | 15 | Fritid/erhvervii | 10 | 15 | 20 | Løsøre | 5 | 5 | 5 |
|
i dog mindst 5.000 kr. og maksimalt
30.000 kr. inkl. løsøre i helårsboliger.
ii dog mindst 10.000 kr.
2. Justering
af dækningen for længerevarende genhusning
Lovforslaget justeres, så de familier i
helårsboliger, hvor længerevarende genhusning,
opmagasinering og flytning, er nødvendigt, også
opnår dækning for den første måneds
omkostninger til genhusning m.v.
3.
Øget fleksibilitet i anvendelsen af
erstatningsudbetaling
Lovforslaget justeres, så der
åbnes mulighed for øget fleksibilitet for den
skaderamtes anvendelse af den udbetalte erstatning fra
stormflodsordningen. Med justeringen gives den skaderamte mulighed
for at anvende erstatningen til udbedring fleksibelt, og dermed
rokere rundt på udgiftsposterne, som skaderamte finder mest
hensigtsmæssigt, dog med respekt af pantets værdi.
Muligheden for fleksibel anvendelse af erstatningen kan benyttes,
hvis der ikke er nogen panthavere, eller hvis den skaderamte
boligejer får en panthavererklæring fra samtlige
panthavere med accept af den ændrede anvendelse. Herved
skabes der en alternativ mulighed for erstatningsudbetaling som
supplement til stormflodsordningens generelle praksis for
erstatningsudbetaling.
4.
Dispensation for anmeldelsesfristen
Lovforslaget justeres, således at
Stormrådets praksis med at dispensere fra
stormflodsordningens anmeldelsesfrist på 2 måneder,
såfremt fristoverskridelsen beror på forhold som den
skaderamte er uden skyld i eller der i øvrigt foreligger
berettigede undskyldelige grunde, fx sygdom eller lignende,
kodificeres.
5. Udvalg
til evaluering af stormflodsordningen
Erhvervs- og vækstministeren
nedsætter et udvalg, som skal se på en række
forhold vedrørende stormflodordningen.
Udvalget skal se på sammenhængen
mellem selvrisiko og betaling, mulighed for differentieret
betaling, herunder fx mere risikobaseret selvrisiko eller
differentieret på baggrund af en procentsats af
brandforsikringen, samt hvordan incitamentet for den enkelte til at
forebygge skader fastholdes. Udvalget skal inddrage erfaringer med
andre finansieringsordninger i sammenlignelige udenlandske landes
tilsvarende katastrofeordninger samt fremtidige klimascenariers
betydning for finansieringen af ordningen. Det er i den forbindelse
også relevant at se på sammenhængen mellem
stormflodsordningen og initiativerne i regeringens
klimatilpasningsstrategi samt kommunernes
planlægningsredskaber og incitamenter til at forebygge
oversvømmelsesskader.
Endvidere skal udvalget se på
mulighederne for og de økonomiske konsekvenser ved at lade
løsøre i kældre blive omfattet af
stormflodsordningens dækning. Udvalget skal derudover i
øvrigt se på erfaringerne med administrationen af
stormflodsordningen i lyset af stormfloden den 5.-6. december 2013
for at vurdere, om der er grundlag for justeringer af den praktiske
administration med det sigte at sikre en let, hurtig og smidig
administration af ordningen. Der skal i den forbindelse gennem en
spørgeskemaundersøgelse indhentes erfaringer fra
skaderamte efter stormen Bodil.
Udvalget sammensættes af
repræsentanter fra de relevante ministerier samt erhvervs- og
forbrugerorganisationer og bistås af sagkyndige med
særlige kompetencer inden for klima, meteorologi,
statistik, finansiering og forsikring.
Udvalget skal aflevere sin rapport senest ultimo 2015.
Aftaleparterne vil herefter drøfte opfølgning
på udvalgets rapport.
6.
Økonomi
Lovforslaget med ovenstående justeringer
nødvendiggør en øget finansiering for at sikre
det tilstrækkelige økonomisk fundament under
ordningen, hvorfor der sker en forøgelse af den årlige
afgift, som finansierer ordningen, fra 30 kr. til 40 kr., og en
midlertidig udvidelse af statsgarantien fra 200 mio. kr. til 400
mio. kr. kombineret med en ændring af den afgift, der
opkræves til at tilbagebetale statsgarantien, fra 10 kr. til
20 kr.
7.
Ikrafttræden
Der er enighed om, at arbejde for at loven kan
vedtages hurtigst muligt, så loven kan træde i kraft
primo april 2014 og få virkning fra starten af december 2013,
så alle skaderamte efter stormen Bodil får opgjort
skade og udbetalt erstatning efter de ændrede principper.
Dette gælder også for skaderamte, som allerede har
godkendt deres taksatorrapport og fået udbetalt en del eller
hele deres erstatning.