Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 8. maj 2014
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2014 og var til 1. behandling den 18. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 20. december 2013 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 110. Den 26. februar 2014
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra EDC Gruppen
A/S.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, der i et vist omfang er medvirkende
til en forenkling af reglerne for formidling af fast ejendom i
Danmark.
Venstre hilser med glæde de stillede
ændringsforslag velkomne. De er i overensstemmelse med
Venstres ønsker, således som bl.a. udtrykt under
førstebehandlingen i Folketinget.
Med ændringsforslagene sikres
således, at en ejendomsmægler på så tidligt
et tidspunkt som muligt i handelsforløbet oplyser
køberne om, at vedkommende (eventuelt via selskab, familie
etc.) har personlige interesser i en eventuel handel. Det er
vigtigt for en potentiel køber at vide allerede fra den
første fremvisning.
Ligeledes sikres med
ændringsforslagene, at en anden af Venstres vigtige
indvendinger er korrigeret. Mægleren, der i dag har pligt til
at oplyse brutto- og nettoydelse i annonceringen får ikke som
oprindelig foreslået et forbud herimod. Et forbud ville i
realiteten betyde, at en potentielt interesseret køber mod
betaling skulle få sit pengeinstitut til at udregne
»huslejen« for hvert hus, den pågældende
kigger på. Mægleren har i forvejen denne oplysning.
Vælger mægleren at annoncere hermed - hvilket må
forventes - sikres, at udregningen som i dag sker i henhold til et
standardfinansieringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 35
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»købsaftalen« til:
»salgsopstillingen«.
[Fremrykkelse af tidspunktet for ejendomsmæglerens oplysning om interesse]
Til § 39
2) I
stk. 1 udgår »de
årlige«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 41
3) I
stk. 2 udgår
»årlige«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 42
4) Stk.1
affattes således:
»Ejendomsmægleren må ikke
udarbejde eller lade udarbejde finansieringsforslag, jf. dog stk.
3.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
5) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Ejendomsmægleren må dog beregne brutto- og nettoudgift
og oplyse herom på baggrund af et
standardfinansieringsforslag. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte
nærmere regler om standardfinansieringsforslaget, beregningen
af brutto- og nettoudgiften, og hvad der skal oplyses i forbindelse
hermed.«
[Mulighed for beregning af brutto-
og nettoudgift på baggrund af et
standardfinansieringsforslag]
Til kapitel 10
6) I
kapiteloverskriften indsættes efter »Klageadgang«:»m.v.«
[Præcisering af
kapiteloverskrift]
Til § 68
7)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8 b, stk. 2 og 3, ændres
»lov om omsætning af fast ejendom« til:
»lov om formidling af fast ejendom.««
[Konsekvensændring grundet ny
titel til loven]
Ny paragraf
8)
Efter § 69 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01. I lov om tinglysning, jf. lovbekendtgørelse nr.
158 af 9. marts 2006, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr.
539 af 8. juni 2006 og senest ved § 4 i lov nr. 1613 af 26.
december 2013, foretages følgende ændring:
1. § 49 d,
stk. 2, nr. 3, affattes således:
»3) personer,
der i henhold til § 6 i lov om formidling af fast ejendom er
godkendt som ejendomsmægler,««
[Konsekvensændring af
tinglysningsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Fremrykningen af
tidspunktet for ejendomsmæglerens oplysning om interesser
vil bidrage til øget gennemsigtighed for køberen, da
køberen vil være oplyst om ejendomsmæglerens
eventuelle personlige eller økonomiske interesse allerede i
salgsopstillingen frem for først i købsaftalen.
Til nr. 2
Det foreslås, at kravet om, at
oplysning af ejerudgifter i salgsopstillinger skal være
på baggrund af den årlige udgift, udgår.
Ændringen sker som følge af, at det i
ændringsforslag nr. 5 nu bliver muligt for
ejendomsmægleren at oplyse om brutto- og nettoydelse på
baggrund af et standardfinansieringsforslag. Da brutto- og
nettoydelsen oplyses som den månedlige ydelse, kan det
være forvirrende for forbrugeren, at oplysning om
ejerudgifter er baseret på de årlige udgifter.
Ændringen medfører, at der i bestemmelsen alene
angives, at der skal oplyses om ejerudgifter. Det er således
op til Erhvervsstyrelsen at fastsætte nærmere regler
herom, herunder om ejerudgifterne bør oplyses på
grundlag af den månedlige udgift, jf. den
bemyndigelsesbestemmelse, der allerede fremgår af
lovforslagets § 39, stk. 2.
Til nr. 3
Det foreslås, at kravet om, at
oplysning om ejerudgifter i annoncer og anden markedsføring
skal være på baggrund af den årlige udgift,
udgår. Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 2. Samme hensyn gør sig
gældende i forhold til annoncer og anden
markedsføring, så det ikke er forskellige
ejerudgifter, som vil fremgå af salgsopstillinger og annoncer
m.v.
Til nr. 4
Der har i forbindelse med behandlingen i
Folketinget været ønske om, at ejendomsmægleren
skal kunne oplyse om brutto- og nettoudgift på baggrund af et
standardfinansieringsforslag.
Det foreslås, at der indføres
en modifikation til forbuddet mod udarbejdelse af
finansieringsforslag i lovforslagets § 42, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne
nedenfor til ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 5
I dag er det en obligatorisk pligt for
ejendomsmægleren at beregne en brutto- og nettoudgift
på baggrund af et standardfinansieringsforslag.
Ejendomsmægleren kan frivilligt vælge også at
beregne alternative finansieringsforslag.
Lovforslaget indfører et generelt
forbud mod beregning af finansieringsforslag i lovforslagets §
42, stk. 1.
Under behandlingen i Folketinget har der
været udtrykt ønske om at sikre, at forbrugerne
fortsat kan få oplyst brutto- og nettoudgiften. Brutto- og
nettooplysninger giver forbrugerne mulighed for at kunne
sammenligne finansieringsforslag for forskellige ejendomme uanset
ejendomstype og beliggenhed. Sammenligneligheden opnås, ved
at brutto- og nettoudgifterne beregnes på et ensartet
grundlag. Man skal dog være opmærksom på, at
oplysningen ikke svarer til den konkrete udgift, som køber
efter konsultation af egen finansiel rådgiver kommer til at
afholde på sit lån.
Det foreslås derfor, at der
indføres en modifikation til forbuddet mod beregning af
brutto- og nettoudgifter. Det skal således være muligt
for ejendomsmægleren at beregne og oplyse om brutto- og
nettoudgiften på baggrund af et standardiseret
finansieringsforslag. Den standardiserede beregning skal sikre, at
når der fremgår en brutto- og nettoudgift, så vil
det være de samme beregningsparametre, som ligger til grund
for tallene. Dermed kan tallene stadig tjene som
sammenligningsgrundlag på tværs af ejendomstyper og
beliggenhed.
Ejendomsmægleren har ifølge
forbuddet i stk. 1 fortsat ikke mulighed for at beregne alternative
finansieringsforslag. Dermed bevares lovforslagets hensigt om at
tilskynde køber til at søge rådgivning om
finansiering af sit boligkøb dér, hvor ekspertisen er
størst.
Der er, modsat i dag, ikke tale om en pligt
for ejendomsmægleren til at foretage denne beregning af
brutto- og nettoudgiften, men ejendomsmægleren kan tilbyde at
foretage beregningen som en frivillig ydelse. Hvis der ikke er
oplyst om brutto- og nettoudgiften, kan købere beregne
finansieringsmuligheder på finansielle aktørers
hjemmesider, hvor der findes
låneberegningsværktøjer til rådighed for
forbrugerne, som ejendomsmæglerne også gerne må
henvise forbrugeren til, jf. også bemærkningerne til
lovforslagets § 21, stk. 1, og § 42, stk. 1.
Erhvervsstyrelsen fastsætter
nærmere regler om det standardfinansieringsforslag, der skal
ligge til grund for beregningen af brutto- og nettoudgift. Der er
også i dag i formidlingsbekendtgørelsen fastsat en
beregningsmodel for et standardfinansieringsforslag. Modellen er
fastlagt ud fra et forsigtigt skøn over, hvad det koster at
finansiere købet af ejendommen, og i samråd med
branchen og de finansielle interessenter. Det er hensigten, at
modellen med passende mellemrum optimeres og opdateres i
samråd med de førnævnte interessenter. Det er
endvidere hensigten, at modellen skal tage udgangspunkt i de
regler, som de finansielle virksomheder i dag lægger til
grund i forbindelse med deres kreditvurdering af kunder. Samtidig
vil der blive fastsat regler om, at brutto- og nettoudgiften ikke
skal indeholde ejerudgifter, da disse er af så
væsentlig betydning, at de bør oplyses
selvstændigt og ikke skjules i det samlede tal. De
nærmere regler fastsat af Erhvervsstyrelsen skal
således sikre en tydelig adskillelse mellem oplysninger om
kontantpris, ejerudgifter og eventuelt brutto- og nettoudgift.
Det er endvidere hensigten, at
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om, hvilke
oplysninger der skal gives i forbindelse med brutto- og
nettoudgiften. I dag er der i formidlingsbekendtgørelsen
fastsat regler om, at det i salgsopstillingen skal oplyses, at
brutto- og nettoudgiften er beregnet på baggrund af et
standardfinansieringsforslag, og at denne standardfinansiering i
visse tilfælde ikke kan opnås. Det er hensigten, at der
også efter den nye lov skal fastsættes regler herom.
Endvidere kan Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at
ejendomsmægleren skal oplyse køber om, at der findes
et offentligt prissammenligningsværktøj for
boliglån med pant i fast ejendom i forbindelse med oplysning
om brutto- og nettoydelsen. Et sådant
?prissammenligningsværktøj forventes etableret primo
2015 og skal gøre det nemmere for forbrugerne at sammenligne
lån med pant i fast ejendom på tværs af
både lånetyper og institutter, jf. regeringens aftale
med V, SF og K af 6. februar 2014 om regulering af
refinansieringsrisiko i forbindelse med
rentetilpasningslån.
Til nr. 6
Ændringen er en præcisering af
kapiteloverskriften til lovforslagets kapitel 10. Ændringen
medfører, at kapiteloverskriften bliver »Klageadgang
m.v.« i stedet for »Klageadgang«.
Til nr. 7
I lov om fremme af energibesparelser i
bygninger henvises der i § 8 b, stk. 2 og 3, til lov om
omsætning af fast ejendom. Da den gældende lovs titel,
lov om omsætning af fast ejendom, med det fremsatte
lovforslag ændres til lov om formidling af fast ejendom,
ændres titlen også i lov om fremme af energibesparelse
i bygninger.
Til nr. 8
Der henvises i tinglysningslovens § 49
d, stk. 2, nr. 3, til registrerede ejendomsmæglere, jf.
§ 25 i lov om omsætning af fast ejendom. I medfør
af at der fremsættes lovforslag til en ny hovedlov om
formidling af fast ejendom, samt at den gældende lovs titel
ændres, foretages en konsekvensændring af formuleringen
i tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, nr. 3, så der
henvises til godkendte ejendomsmæglere, jf. § 6 i lov om
formidling af fast ejendom.
Benny Engelbrecht (S) Julie
Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Peder Christensen (S) Ole
Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)
Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Henning Hyllested (EL)
Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Erling
Bonnesen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 137
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 10/4-14 fra EDC Gruppen
A/S | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 137
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor ministeren finder det
nødvendigt at indføre et egentligt forbud for
ejendomsmægleren til at oplyse brutto- og nettoydelser, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorfor ejendomsmæglere
skal kunne nøjes med at signalere på deres hjemmeside,
hvem de har som samarbejdspartnere, og hvorfra de får deres
provision, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, med hvilken begrundelse
ministeren finder, at det er tilstrækkeligt, at
ejendomsmæglere fremover kan vente helt til
købsaftalens indgåelse med at oplyse egne eller
nære familierelationers personlige interesser i salg af en
ejendom, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om, hvilken forskel ministeren mener,
at det vil gøre for forbrugerne, at ejendomsmæglere
ikke længere må formidle finansiering, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, på hvilken måde
ministeren finder, at en ophævelse af begrænsningen af,
hvor mange forskellige måder en ejendomsmægler kan
sammensætte sit tilbud til en boligsælger på, vil
gøre det mere overskueligt og forbrugervenligt for en
boligsælger, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/4-14 fra EDC Gruppen A/S, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|