Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. juni 2014
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trafikselskaber og
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
(Ændring af finansieringsmodellen for
trafikselskabet på Sjælland, organiseringen af den
offentlige servicetrafik i Østdanmark,
buspassagerrettighedsforordningen m.v.)
§ 1
I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 11. april 2010, som
ændret ved § 26 i lov nr. 432 af 16. maj 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 1 og i
overskriften før § 3 indsættes efter
»finansiering«: »m.v.«
2. I
§ 1 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Kommuner,
som udgøres af en ø, og som ikke har bro eller anden
landfast forbindelse til andre kommuner, kan med
transportministerens tilladelse undlade at deltage i et
trafikselskab. Transportministeren kan i forbindelse med
tilladelsen fastsætte nærmere vilkår for
økommunens udtræden af trafikselskabet. Deltager en
økommune ikke i et trafikselskab, varetager økommunen
de opgaver, der efter denne lov påhviler
trafikselskaberne.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3. I
§ 2, stk. 4, udgår »og
derefter af transportministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren«.
4. I
§ 2, stk. 4, indsættes som
2.-4. pkt.:
»Trafikselskabets vedtægter sendes
herefter til transportministeren og økonomi- og
indenrigsministeren, der har en frist på 12 uger for
indsigelser. Har trafikselskabet ikke inden fristens udløb
modtaget indsigelser, anses vedtægterne for godkendt. Fristen
kan af transportministeren eller økonomi- og
indenrigsministeren forlænges med en begrundet udtalelse for
forlængelsen.«
5. § 3,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Tilskuddet til trafikselskabet på Sjælland dækkes
af de deltagende kommuner, Region Hovedstaden og Region
Sjælland. De to regioner bidrager med et tilskud svarende til
udgifterne til privatbaner og busruter af regional betydning. De
deltagende kommuner bidrager med et tilskud svarende til udgifterne
til de lokale busruter, jf. stk. 4, og udgifterne til individuel
handicapkørsel for kommunens egne borgere. Trafikselskabets
udgifter til administration og drift dækkes delvis af de to
regioner på baggrund af et grundbeløb fordelt på
hver region, der er fastsat af trafikselskabet, og delvis af de to
regioner og de deltagende kommuner på baggrund af deres
forholdsmæssige andel af det samlede antal
køreplanstimer, der udføres inden for henholdsvis
Region Hovedstadens og Region Sjællands område.
Stk. 4. Lokale busruter
inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område, som kun betjener én kommune, betales af den
pågældende kommune. Øvrige lokale ruter inden
for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område betales af trafikselskabet på Sjællands
deltagende kommuner. 80 pct. af rutens udgifter fordeles mellem de
berørte kommuner ud fra kommunernes andel af bussens samlede
køreplanstimer, og den resterende del dækkes af alle
kommuner ud fra kommunernes forholdsmæssige befolkningstal i
forhold til den region, som kommunerne er beliggende i.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
6. I
§ 3, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.
7.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3
a. Regionerne kan finansiere faste anlæg, der
relaterer sig til offentlig servicetrafik.«
8. I
§ 5 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2. Den
enkelte kommune kan for ruter, der oprettes til befordring af
børn i henhold til lov om folkeskolen, beslutte, at der kan
medtages andre passagerer. Ruten skal planlægges ud fra
skoleformål, og der må ikke opkræves betaling fra
passagererne for brug af ruten.
Stk. 3. Trafikselskabet
kan efter aftale med regionen eller vejmyndigheden overtage
ejerskab eller varetage opsætning og drift m.v. af faste
anlæg, der relaterer sig til offentlig servicetrafik.
Endvidere kan trafikselskabet medfinansiere faste anlæg, der
relaterer sig til offentlig servicetrafik. Trafikselskabet kan
beslutte, at det alene er de deltagende kommuner i trafikselskabet,
der bidrager til og har indflydelse på en sådan
medfinansiering.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
9. I
§ 5 indsættes efter stk. 2,
der bliver stk. 4, som nyt stykke:
»Stk. 5.
Trafikselskaberne kan samarbejde om individuel
handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, som krydser grænserne mellem
mere end to trafikselskabers områder. Trafikselskaberne kan
endvidere samarbejde om opgaver, som trafikselskaberne varetager
vedrørende trafik, som kommunen eller regionen skal varetage
efter anden lovgivning, jf. stk. 6, og som krydser grænsen
eller grænserne mellem to eller flere trafikselskabers
områder.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 6-9.
10. I
§ 5, stk. 3, der bliver stk. 6,
udgår »indkøb af«.
11. I
§ 6 a, stk. 7, ændres
»Trafikstyrelsen« til:
»transportministeren«.
12. I
§ 6 b indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om et
sammenhængende takstsystem på tværs af
takstområderne.«
13. § 7,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område, skal i fællesskab
etablere et samarbejde om den offentlige servicetrafik, der
udføres inden for trafikselskabet på Sjællands
geografiske område. Selskabernes samarbejde efter 1. pkt.
skal omfatte kundevendte aktiviteter, herunder billetsalg,
kundeservice, hittegodsadministration, rejseregler,
trafikinformation, markedsføring, kommunikation m.v., for
trafik, der udføres inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område. Selskaberne kan ikke
varetage disse aktiviteter egenhændigt uden for samarbejdet.
Endvidere kan selskabernes samarbejde efter 1. pkt. også
omfatte opgaver i relation til takster, indtægtsdeling,
koordinering af køreplanlægning, analyse og
benchmarking m.v.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler for
samarbejdet nævnt i stk. 3, herunder om samarbejdets
opbygning, finansiering, ledelse, drift og opgavevaretagelse, og
for afrapportering m.v. som nævnt i stk. 5.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
14. I
§ 9 indsættes som 2. pkt.:
»Planen skal indeholde et strategisk
grundlag, der som minimum fastlægger de overordnede
principper for rutenettet og et flerårigt
budgetoverslag.«
15. I
§ 20, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »og Bornholms Regionskommune« til:
», Bornholms Regionskommune og udmeldte økommuner, jf.
§ 1, stk. 3,«.
16. I
§ 20 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om typer af
rutekørsel, der er undtaget fra kravet om tilladelse, jf.
stk. 1. For kørselstyper, der undtages fra
tilladelseskravet, kan transportministeren fastsætte regler
om oprettelse af en skriftlig kontrakt om kørslen, indholdet
af kontrakten m.v.«
17. § 21,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Transportministeren fastsætter regler om trafikselskabernes,
Bornholms Regionskommunes og udmeldte økommuners, jf. §
1, stk. 3, rutekørsel, herunder om, at der ikke skal
foretages prøvelse af behovet for kørslen efter stk.
1.«
18. I
§ 22, stk. 2, ændres
»Bornholms Regionskommunes område« til:
»Bornholms Regionskommunes og udmeldte økommuners, jf.
§ 1, stk. 3, områder«.
19. I
§ 27, 1. pkt., og § 28, 1. pkt., indsættes efter
»Bornholms Regionskommune,«: »udmeldte
økommuner, jf. § 1, stk. 3,«, og
»Ørestadsselskabet« ændres til:
»Metroselskabet I/S«.
20.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Passagerrettigheder og internationale
konventioner
§ 28 a.
Trafikstyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 181/2011 af
16. februar 2011 om buspassagerers rettigheder.
Stk. 2. Trafikstyrelsen
behandler klager i forhold til forordningen nævnt i stk. 1,
der ikke kan behandles af Ankenævnet for Bus, Tog og
Metro.
§ 28 b.
Transportministeren kan fastsætte regler med henblik på
opfyldelse og anvendelse af retsakter fastsat af Den
Europæiske Union om forhold, der er omfattet af denne lov.
Transportministeren kan herunder fastsætte regler om
klageadgang, gebyrer og meddelelse af påbud og forbud og om
oplysningspligter.«
21. § 29,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Kontrolafgifter og ekspeditionsgebyrer efter stk. 1 inddrives efter
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan endvidere inddrive skyldige
beløb efter stk. 1 ved modregning i overskydende
skat«.
22. § 30,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lov, straffes med bøde den, der kører
uden tilladelse til eller kontrakt om kørsel, som
følger af regler fastsat efter § 20, stk. 3, eller
overtræder vilkår, der følger heraf.
Stk. 2. Med bøde
straffes den, der overtræder artikel 4, artikel 6, stk. 1,
artikel 7, stk. 1, artikel 8 eller 9, artikel 10, stk. 2-5, artikel
11 eller 13, artikel 14, stk. 1 og 2-5, artikel 15, artikel 16,
stk. 1, artikel 17, artikel 19-21 eller 24, artikel 25, stk. 1,
artikel 26 eller artikel 27 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 181/2011 af 16. februar 2011 om buspassagerers
rettigheder.
Stk. 3. I regler, der er
udstedt i medfør af denne lov, kan der fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af regler fastsat af
Den Europæiske Union om forhold, som er omfattet af denne
lov.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
23. I
§ 31, stk. 1, udgår »,
Færdselsstyrelsen«.
§ 2
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
185 af 18. februar 2014, foretages følgende
ændring:
1. § 15,
stk. 1, nr. 6, affattes således:
»6)
Personkøretøjer, der med kontrakt om udførelse
af rutekørsel, jf. § 20, stk. 3, i lov om
trafikselskaber, eller med tilladelse efter lov om trafikselskaber
anvendes til rutekørsel og herudover alene anvendes til
kørsel, der må ligestilles med almindelig
rutekørsel, og som alene afviger herfra ved at opfylde et
kortvarigt trafikbehov. Kørsel, der må ligestilles med
almindelig rutekørsel, skal udføres efter de
takstbestemmelser, der normalt er gældende for det
pågældende område, og i henhold til en forud
offentliggjort køreplan.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2014, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 5
og 6, træder først i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 3. § 1, nr.
13, træder først i kraft den 1. januar 2015.