Skriftlig fremsættelse (19. februar
2014)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber og lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. (Ændring af
finansieringsmodellen for trafikselskabet
på Sjælland, organiseringen af
den offentlige servicetrafik i Østdanmark,
buspassagerrettighedsforordningen m.v.)
(Lovforslag nr. L 136)
De væsentligste ændringer i
lovforslaget i forhold til den gældende lov vedrører
forhold øst for Storebælt omhandlende ændring af
finansieringsmodellen for trafikselskabet på Sjælland
samt et forbedret samarbejde imellem Movia, DSB og Metroselskabet
I/S.
Den gældende finansieringsmodel
indeholder en række uhensigtsmæssige elementer, der
bl.a. betyder, at det er vanskeligt at ændre på ruter,
der krydser flere kommunegrænser, og at kommunerne ikke har
incitament til at nedbringetrafikselskabets
administrationsomkostninger, da disse betales af regionerne.
Med lovforslaget foreslås
således en ny finansieringsmodel, hvor trafikselskabets
administrationsudgifter, som på nuværende tidspunkt
alene finansieres af Region Hovedstaden og Region Sjælland,
vil skulle finansieres af både regioner og kommuner.
Regionerne opnår herved en besparelse, som tiltænkes
anvendt til finansiering af en række af de ruter, der i dag
går igennem mange kommuner, og som har mere karakter af at
være regionale.
For de tilbageværende kommunale
ruter, der fortsat går igennem flere kommuner, foreslås
en mere simpel finansieringsmodel, hvor 80 pct. af ruten betales ud
fra køreplanstimer i den enkelte kommune og de resterende 20
pct. af ruten betales af alle kommuner i den region, hvori ruten er
placeret, på baggrund af befolkningstal. Med dette
solidariske element understøttes busdriftens karakter af et
samlet netværk.
Endvidere foreslås det, at der til
gavn for kunderne skal skabes et forbedret samarbejde mellem DSB,
Movia og Metroselskabet I/S om den offentlige servicetrafik inden
for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område. Selskaberne er allerede i dag forpligtede til at
samarbejde på en række områder, men med
lovforslaget tydeliggøres det, at de 3 selskaber i endnu
højere grad skal samarbejde om kundevendte aktiviteter i den
offentlige servicetrafik samt samarbejde på flere
områder, end de gør i dag.
Med lovforslaget foreslås der
herudover en række øvrige ændringer, herunder at
visse ø-kommuner får mulighed for at melde sig ud
trafikselskabet, at der gives mulighed for åbning af
skolebuskørsel udført af kommunerne selv,
således at der kan medtages andre passagerer på disse
ruter, at trafikselskabernes trafikplaner skal indeholde et
strategisk grundlag samt en hjemmel til, at staten kan indgå
en aftale med Region Nordjylland om, at regionen kan overtage
trafikkøberansvaret på statens jernbanestrækning
mellem Skørping og Frederikshavn m.v.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.