L 136 Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.

(Ændring af finansieringsmodellen for trafikselskabet på Sjælland, organiseringen af den offentlige servicetrafik i Østdanmark, buspassagerrettighedsforordningen m.v.).

Af: Transportminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2013-14
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 08-05-2014

Afgivet: 08-05-2014

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 8. maj 2014 (omtryk)

20131_l136_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 8. maj 2014

1. Ændringsforslag

Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget, herunder ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 19. februar 2014 og var til 1. behandling den 27. februar 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 20. februar 2014 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske Regioner.

Transportministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 64 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af spørgsmål 16 og 57, som forventes besvaret inden 2. behandling.

3. Indstillinger

Udvalget vil stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget.

Udvalget indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse.

Udvalget vil stemme for ændringsforslagene til det under B nævnte lovforslag og anmoder om, at det under B nævnte lovforslag henvises til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et flertal (V, DF, EL, LA og KF), tiltrådt af et mindretal (S, RV og SF):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ændring af finansieringsmodellen for trafikselskabet på Sjælland, organiseringen af den offentlige servicetrafik i Østdanmark, buspassagerrettighedsforordningen m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-10 og 12-24, § 2 og § 3.

B. »Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber. (Region Nordjyllands overtagelse af statens trafikkøberansvar for lokaltogstrafik mellem Hobro og Frederikshavn)« omfattende § 1, nr. 11, og § 3, stk. 1.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 1

2) Nr. 11 affattes således:

»1. I § 5 indsættes som stk. 7:

»Stk. 7. Region Nordjylland kan efter aftale med transportministeren overtage trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning mellem Skørping og Frederikshavn. Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret til trafikselskabet.««

[Konsekvensændring]

Til § 3

3) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.

[Konsekvensændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget ønsker V, DF, EL, LA og KF at udskille spørgsmålet vedrørende Region Nordjyllands overtagelse af statens trafikkøberansvar for lokaltogstrafik mellem Hobro og Frederikshavn til et selvstændigt lovforslag.

Til nr. 2 og 3

Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1.

Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Karsten Hønge (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Troels Lund Poulsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Louise Schack Elholm (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 136

Bilagsnr.

Titel

1
Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2
Henvendelse af 20/2-14 fra Danske Regioner
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
1. udkast til betænkning
6
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 136

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/2-14 fra Danske Regioner, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvad det vil betyde for organisationen til koordinering mellem trafikselskabet på Sjælland og i Hovedstaden, at der etableres et politisk forum til styringen, og hvordan en sådan organisation og sammensætning vil se ud, til transportministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om det ikke med fastsættelsen af et bestemt årstal til evaluering af loven efter 3 år (2019) vil være muligt at evaluere loven på et rimeligt grundlag, til transportministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om det er muligt at lægge den funktion, som Trafikstyrelsen har i dag, med godkendelser og den efterfølgende kontrol med offentlig servicetrafik ud til trafikselskaberne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at kommunernes og regionernes igangværende udbud af bustrafikken sættes på standby, til transportministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om takstsystem på tværs af takstområderne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvordan ministeren vil få Movia, Metroselskabet og DSB til at samarbejde under ét ansigt på områder i relation til takster, indtægtsdeling, koordinering af køreplanlægning, analyse, benchmarking m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvordan ministeren vil etablere et sammenhængende takstsystem forankret hos trafikselskaber og jernbanevirksomheder, til transportministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer den fornødne beslutningskompetence i det udvidede direktørsamarbejde i paraplyorganisationen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at der i tilfælde af uenighed mellem deltagerne i samarbejdet i det udvidede direktørsamarbejde alligevel kan træffes de nødvendige beslutninger, til transportministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvordan ministeren forestiller sig at »samarbejdet skal kunne træffe beslutninger på en effektiv og smidig måde«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm., om ministeren kan oplyse, hvorfor infrastrukturforvalteren Banedanmark ikke indgår i det udvidede direktørsamarbejde, til transportministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om varigheden af trafikselskabernes flerårige strategiske planer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilken sikkerhed der er for, at busruter - trods en flerårig strategisk planlægning - ikke nedlægges med kort varsel, til transportministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm., om ministeren kan forklare, hvordan det sikres, at bustrafikken og fordelingen af ruter mellem regioner og kommuner sker på basis af såvel passagerernes behov som trafikstrømme, til transportministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvorfor lovforslaget ikke påvirker DUT-regnskabet med kommuner og regioner, til transportministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvordan det økonomiske grundlag sikres for de rene pendlerruter, hvor en kommunal bus (næsten) udelukkende betjener pendlere fra andre kommuner, til transportministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm., om ministeren kan redegøre for, i hvilket omfang der fremover vil blive anvendt incitamentskontrakter med Helsingborgmodellen som muligt forbillede, med henblik på at operatørerne motiveres til at få flere rejsende, til transportministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm., om ministeren finder, at det svarer til de faktiske forhold, når det i indledningen (side 5) bl.a. hedder, at den kollektive trafik uden for hovedstadsområdet i store træk fungerer tilfredsstillende, til transportministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm., om DSB har gjort sig til talsmand for, at det udvidede direktørsamarbejde skulle gælde hele landet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm., om handicapordningen også kan gælde for eksempelvis mimrekort, til transportministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm., om harmoniseringen af regler og bestemmelser efter ministerens opfattelse vil medføre, at den laveste fællesnævner kommer til at gælde, hvis f.eks. DSB og Metroselskabet modsætter sig, at cykler kan medtages gratis i toget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm., om harmoniseringen af regler og bestemmelser efter ministerens opfattelse vil medføre, at den laveste fællesnævner kommer til at gælde og der indføres den samme spærretid for mimrekort overalt i den kollektive trafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm., om lovforslaget efter ministerens opfattelse vil medføre, at der sikres etablering af et akutberedskab i den kollektive trafik ved uheld, nedbrud m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm., om lovforslaget efter ministerens opfattelse vil medføre, at der stilles krav til rutetæthed, frekvenser og korrespondance i knudepunkter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm., om ministeren kan oplyse, hvorfor Sorø, Slagelse og Korsør ikke indgår i den sjællandske regionale togtrafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm., om ministeren kan redegøre for, om det kan indskrives i lovforslaget, at den kollektive trafik opstiller det bedste servicetilbud og ikke som i dag det billigste, til transportministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm., om ministeren ikke mener, at forsøg med at lade andre operatører end DSB overtage driften af lokale banestrækninger bør afvente den endelige udformning af den nye kontrakt med DSB, til transportministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om, hvordan ministeren stiller sig til Region Sjællands ønske, som det fremgår af høringssvaret, om at overtage dele af DSB's regionaltogstrafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm., om det efter ministerens opfattelse vil være en mulighed, jf. lovforslagets forsøgsordning i Nordjylland, at lade andre operatører køre som underentreprenører for DSB, til transportministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm., om ministeren kan redegøre for, om en regionalisering af jernbanetrafikken som foreslået i forsøgsordningen for Nordjylland ikke vil medføre en yderligere opsplitning og manglende koordination i den kollektive jernbanetrafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm., om, når lovforslaget gennemfører dannelse af en paraplyorganisation på Sjælland, det da ikke efter ministerens opfattelse ville være logisk at gennemføre tilsvarende mellem NT/NJ og DSB i forbindelse med forsøgsordningen i Nordjylland, til transportministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm., om DSB-ansatte skal virksomhedsoverdrages, hvis der sker en regionalisering af togtrafikken, til transportministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm., om ministerens kan redegøre for, hvorvidt en eventuel regionalisering skal have Skørping eller Hobro som den sydligste station, til transportministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm., om ministeren i forbindelse med de kommende kontraktforhandlinger med DSB vil foreslå, at landsdelstrafikken stopper (og vender) i Ålborg, til transportministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvad konsekvenserne vil være, såfremt kommunerne fremover blot er ansvarlige for den bustrafik, der finder sted inden for egen kommunegrænse, til transportministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm., om ministeren kan oplyse, om loven åbner op for introduktion af en særlig nærtrafikbillet til særlig lav pris, f.eks. »1 time for en tier«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvorledes pendlergrupper/-fora vil indgå i en kommende paraplyorganisation, til transportministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm., om ministeren kan oplyse, hvordan lovforslagets princip om, at bus- og togrejser altid går fra dør til dør og ikke som i dag fra station/stoppested til station/stoppested, kan tilgodeses, til transportministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm., om der ifølge lovforslaget efter ministerens opfattelse vil blive åbnet for den mulighed, at skolebuskørsel også kan finde sted uden for skoleferierne af hensyn til de passagerer (andre end skoleelever), der nu får mulighed for at køre med disse busser gratis, til transportministeren, og ministerens svar herpå
41
Spm., om ministeren kan redegøre for, i hvilket omfang lovforslaget indhenter det betydelige efterslæb, der i dag er for handicappede og bevægelseshæmmede, til transportministeren, og ministerens svar herpå
42
Spm. om, hvordan det efter ministerens opfattelse kan sikres, at handicappede og bevægelseshæmmede ikke betaler mere for at blive transporteret med bus/tog end andre passagerer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
43
Spm. om, hvordan der efter ministerens opfattelse sikres den nødvendige forenkling, så regionerne, der ejer de faste anlæg, er den eneste instans, der forhandler med de respektive vejmyndigheder (kommuner eller Vejdirektoratet), til transportministeren, og ministerens svar herpå
44
Spm., om ministeren kan redegøre for, om økommunernes mulighed for at kunne udtræde af at et trafikselskab vil medføre, at de hermed gives mulighed for at reducere den service, der ydes i dag til handicappede og bevægelseshæmmede, set i forhold til andre selskabers takster, billetter og køreplaner, til transportministeren, og ministerens svar herpå
45
Spm. om, hvis tilladelseskravet for specielle rutekørsler opgives, hvilken instans der da efter ministerens opfattelse skal kontrollere behovet for denne kørsel, til transportministeren, og ministerens svar herpå
46
Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at fjernelse af tilladelseskravet ikke medfører en usund konkurrence mellem transportvirksomhederne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
47
Spm., om ministerens kan redegøre for, hvordan opgivelse af tilladelseskravet vil påvirke kontrollen med den specielle rutekørsel, til transportministeren, og ministerens svar herpå
48
Spm., om den skriftlige kørselskontrakt skal medbringes under kørslen, og hvilken instans der kontrollerer dette, til transportministeren, og ministerens svar herpå
49
Spm., om der vil ske en central registrering af de foreslåede kørselskontrakter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
50
Spm. om forståelsen af »bør« i lovforslaget bemærkninger side 14, til transportministeren, og ministerens svar herpå
51
Spm., om fastsættelse af regler om oprettelse af kørselskontrakter ikke er en erkendelse af, at der er behov for tilladelser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
52
Spm., om ministeren er enig i, at når det ikke længere kontrolleres, om speciel rutekørsel finder sted i konkurrence med trafikselskaberne, og enhver vognmand kan byde ind på denne kørsel, kan der nemt opstå en konstruktion, hvor tilrettelægger og transportvirksomhed er ét og samme selskab, til transportministeren, og ministerens svar herpå
53
Spm., om ministeren kan oplyse, hvor mange mandetimer der årligt anvendes på at behandle ansøgninger om tilladelse til speciel rutekørsel, til transportministeren, og ministerens svar herpå
54
Spm., om ministeren kan redegøre for, om lovforslaget vil blive evalueret efter f.eks. 3 år med henblik på evt. justeringer og/eller forbedringer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
55
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvorfor ministeren ikke har fremsat et lovforslag, som flugter med anbefalingerne i lov om trafikselskaber om at lade regionerne overtage ansvar for flere tværkommunale ruter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
56
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilke incitamenter (især økonomiske) regioner, kommuner og trafikselskab hver især vil have for at lade busruter finansiere regionalt, til transportministeren, og ministerens svar herpå
57
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilke betingelser der er tilknyttet forslaget om overdragelsen af trafikkøberansvaret til Region Nordjylland, til transportministeren, og ministerens svar herpå
58
Spm., om ministeren kan uddybe bemærkningen om »forpligtende samarbejde« mellem trafikoperatørerne jf. afsnit 2.8.2. i bemærkningerne til lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
59
Spm., om ministeren, jf. KL's høringssvar, kan kommentere spørgsmålet om kommunernes beslutningskompetence som vejmyndighed, for så vidt angår regionernes og trafikselskabets mulighed for varetagelse af ejerskab eller drift, opsætning m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
60
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilke konsekvenser lovforslaget forventes at få for taxierhvervet som operatør i forhold til den offentlige servicetrafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
61
Spm. om, med udgangspunkt i de eksisterende betydelige forskelle i niveauet for omkostninger til administration og kørselskoordination fra region til region, at redegøre for, om lovforslaget kan forventes at indebære en reduktion af disse omkostninger med deraf følgende mulighed for at anvende flest mulige ressourcer til køb af trafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
62
Spm., om ministeren kan oplyse, om der i forbindelse med forsøgsordningen for Nordjylland er indgået en aftale om kørsel med IC-tog til Frederikshavn, til transportministeren, og ministerens svar herpå
63
Spm., om ministeren kan oplyse, om der fra Region Nordjylland eller kommunerne i Nordjylland har været udtrykt kritik af DSB's kørsel i Nordjylland, til transportministeren, og ministerens svar herpå
64
Spm., om ministeren kan yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportministeren, og ministerens svar herpå