Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/2-14 fra Danske Regioner, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvad det vil betyde for
organisationen til koordinering mellem trafikselskabet på
Sjælland og i Hovedstaden, at der etableres et politisk forum
til styringen, og hvordan en sådan organisation og
sammensætning vil se ud, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm., om det ikke med fastsættelsen
af et bestemt årstal til evaluering af loven efter 3 år
(2019) vil være muligt at evaluere loven på et rimeligt
grundlag, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om det er muligt at lægge den
funktion, som Trafikstyrelsen har i dag, med godkendelser og den
efterfølgende kontrol med offentlig servicetrafik ud til
trafikselskaberne, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om ministeren vil tage initiativ
til, at kommunernes og regionernes igangværende udbud af
bustrafikken sættes på standby, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om takstsystem på tværs
af takstområderne, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvordan ministeren vil få Movia, Metroselskabet og DSB
til at samarbejde under ét ansigt på områder i
relation til takster, indtægtsdeling, koordinering af
køreplanlægning, analyse, benchmarking m.v., til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvordan ministeren vil etablere
et sammenhængende takstsystem forankret hos trafikselskaber
og jernbanevirksomheder, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer den
fornødne beslutningskompetence i det udvidede
direktørsamarbejde i paraplyorganisationen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at
der i tilfælde af uenighed mellem deltagerne i samarbejdet i
det udvidede direktørsamarbejde alligevel kan træffes
de nødvendige beslutninger, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller
sig at »samarbejdet skal kunne træffe beslutninger
på en effektiv og smidig måde«, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvorfor
infrastrukturforvalteren Banedanmark ikke indgår i det
udvidede direktørsamarbejde, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om varigheden af trafikselskabernes
flerårige strategiske planer, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvilken sikkerhed der er for, at busruter - trods en
flerårig strategisk planlægning - ikke nedlægges
med kort varsel, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm., om ministeren kan forklare, hvordan
det sikres, at bustrafikken og fordelingen af ruter mellem regioner
og kommuner sker på basis af såvel passagerernes behov
som trafikstrømme, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
16 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvorfor lovforslaget ikke påvirker DUT-regnskabet med
kommuner og regioner, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvordan det økonomiske grundlag sikres for de rene
pendlerruter, hvor en kommunal bus (næsten) udelukkende
betjener pendlere fra andre kommuner, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, i hvilket omfang der fremover vil blive anvendt
incitamentskontrakter med Helsingborgmodellen som muligt
forbillede, med henblik på at operatørerne motiveres
til at få flere rejsende, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm., om ministeren finder, at det svarer
til de faktiske forhold, når det i indledningen (side 5)
bl.a. hedder, at den kollektive trafik uden for
hovedstadsområdet i store træk fungerer
tilfredsstillende, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm., om DSB har gjort sig til talsmand
for, at det udvidede direktørsamarbejde skulle gælde
hele landet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm., om handicapordningen også kan
gælde for eksempelvis mimrekort, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm., om harmoniseringen af regler og
bestemmelser efter ministerens opfattelse vil medføre, at
den laveste fællesnævner kommer til at gælde,
hvis f.eks. DSB og Metroselskabet modsætter sig, at cykler
kan medtages gratis i toget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm., om harmoniseringen af regler og
bestemmelser efter ministerens opfattelse vil medføre, at
den laveste fællesnævner kommer til at gælde og
der indføres den samme spærretid for mimrekort overalt
i den kollektive trafik, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
24 | Spm., om lovforslaget efter ministerens
opfattelse vil medføre, at der sikres etablering af et
akutberedskab i den kollektive trafik ved uheld, nedbrud m.v., til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm., om lovforslaget efter ministerens
opfattelse vil medføre, at der stilles krav til
rutetæthed, frekvenser og korrespondance i knudepunkter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvorfor
Sorø, Slagelse og Korsør ikke indgår i den
sjællandske regionale togtrafik, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, om det kan indskrives i lovforslaget, at den kollektive trafik
opstiller det bedste servicetilbud og ikke som i dag det billigste,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm., om ministeren ikke mener, at
forsøg med at lade andre operatører end DSB overtage
driften af lokale banestrækninger bør afvente den
endelige udformning af den nye kontrakt med DSB, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om, hvordan ministeren stiller sig
til Region Sjællands ønske, som det fremgår af
høringssvaret, om at overtage dele af DSB's
regionaltogstrafik, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm., om det efter ministerens opfattelse
vil være en mulighed, jf. lovforslagets forsøgsordning
i Nordjylland, at lade andre operatører køre som
underentreprenører for DSB, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
31 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, om en regionalisering af jernbanetrafikken som foreslået
i forsøgsordningen for Nordjylland ikke vil medføre
en yderligere opsplitning og manglende koordination i den
kollektive jernbanetrafik, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
32 | Spm., om, når lovforslaget
gennemfører dannelse af en paraplyorganisation på
Sjælland, det da ikke efter ministerens opfattelse ville
være logisk at gennemføre tilsvarende mellem NT/NJ og
DSB i forbindelse med forsøgsordningen i Nordjylland, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm., om DSB-ansatte skal
virksomhedsoverdrages, hvis der sker en regionalisering af
togtrafikken, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm., om ministerens kan redegøre
for, hvorvidt en eventuel regionalisering skal have Skørping
eller Hobro som den sydligste station, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
35 | Spm., om ministeren i forbindelse med de
kommende kontraktforhandlinger med DSB vil foreslå, at
landsdelstrafikken stopper (og vender) i Ålborg, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvad konsekvenserne vil være, såfremt kommunerne
fremover blot er ansvarlige for den bustrafik, der finder sted
inden for egen kommunegrænse, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
37 | Spm., om ministeren kan oplyse, om loven
åbner op for introduktion af en særlig
nærtrafikbillet til særlig lav pris, f.eks. »1
time for en tier«, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
38 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvorledes pendlergrupper/-fora vil indgå i en kommende
paraplyorganisation, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvordan
lovforslagets princip om, at bus- og togrejser altid går fra
dør til dør og ikke som i dag fra station/stoppested
til station/stoppested, kan tilgodeses, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
40 | Spm., om der ifølge lovforslaget
efter ministerens opfattelse vil blive åbnet for den
mulighed, at skolebuskørsel også kan finde sted uden
for skoleferierne af hensyn til de passagerer (andre end
skoleelever), der nu får mulighed for at køre med
disse busser gratis, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
41 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, i hvilket omfang lovforslaget indhenter det betydelige
efterslæb, der i dag er for handicappede og
bevægelseshæmmede, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, hvordan det efter ministerens
opfattelse kan sikres, at handicappede og
bevægelseshæmmede ikke betaler mere for at blive
transporteret med bus/tog end andre passagerer, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm. om, hvordan der efter ministerens
opfattelse sikres den nødvendige forenkling, så
regionerne, der ejer de faste anlæg, er den eneste instans,
der forhandler med de respektive vejmyndigheder (kommuner eller
Vejdirektoratet), til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, om økommunernes mulighed for at kunne udtræde af
at et trafikselskab vil medføre, at de hermed gives mulighed
for at reducere den service, der ydes i dag til handicappede og
bevægelseshæmmede, set i forhold til andre selskabers
takster, billetter og køreplaner, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
45 | Spm. om, hvis tilladelseskravet for
specielle rutekørsler opgives, hvilken instans der da efter
ministerens opfattelse skal kontrollere behovet for denne
kørsel, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
46 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre,
at fjernelse af tilladelseskravet ikke medfører en usund
konkurrence mellem transportvirksomhederne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
47 | Spm., om ministerens kan redegøre
for, hvordan opgivelse af tilladelseskravet vil påvirke
kontrollen med den specielle rutekørsel, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm., om den skriftlige
kørselskontrakt skal medbringes under kørslen, og
hvilken instans der kontrollerer dette, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
49 | Spm., om der vil ske en central
registrering af de foreslåede kørselskontrakter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om forståelsen af
»bør« i lovforslaget bemærkninger side 14,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
51 | Spm., om fastsættelse af regler om
oprettelse af kørselskontrakter ikke er en erkendelse af, at
der er behov for tilladelser, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
52 | Spm., om ministeren er enig i, at
når det ikke længere kontrolleres, om speciel
rutekørsel finder sted i konkurrence med trafikselskaberne,
og enhver vognmand kan byde ind på denne kørsel, kan
der nemt opstå en konstruktion, hvor tilrettelægger og
transportvirksomhed er ét og samme selskab, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
53 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvor mange
mandetimer der årligt anvendes på at behandle
ansøgninger om tilladelse til speciel rutekørsel, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
54 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, om lovforslaget vil blive evalueret efter f.eks. 3 år
med henblik på evt. justeringer og/eller forbedringer, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
55 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvorfor ministeren ikke har fremsat et lovforslag, som flugter
med anbefalingerne i lov om trafikselskaber om at lade regionerne
overtage ansvar for flere tværkommunale ruter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
56 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvilke incitamenter (især økonomiske) regioner,
kommuner og trafikselskab hver især vil have for at lade
busruter finansiere regionalt, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
57 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvilke betingelser der er tilknyttet forslaget om
overdragelsen af trafikkøberansvaret til Region Nordjylland,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
58 | Spm., om ministeren kan uddybe
bemærkningen om »forpligtende samarbejde« mellem
trafikoperatørerne jf. afsnit 2.8.2. i bemærkningerne
til lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
59 | Spm., om ministeren, jf. KL's
høringssvar, kan kommentere spørgsmålet om
kommunernes beslutningskompetence som vejmyndighed, for så
vidt angår regionernes og trafikselskabets mulighed for
varetagelse af ejerskab eller drift, opsætning m.v., til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
60 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvilke konsekvenser lovforslaget forventes at få for
taxierhvervet som operatør i forhold til den offentlige
servicetrafik, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
61 | Spm. om, med udgangspunkt i de
eksisterende betydelige forskelle i niveauet for omkostninger til
administration og kørselskoordination fra region til region,
at redegøre for, om lovforslaget kan forventes at
indebære en reduktion af disse omkostninger med deraf
følgende mulighed for at anvende flest mulige ressourcer til
køb af trafik, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
62 | Spm., om ministeren kan oplyse, om der i
forbindelse med forsøgsordningen for Nordjylland er
indgået en aftale om kørsel med IC-tog til
Frederikshavn, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
63 | Spm., om ministeren kan oplyse, om der fra
Region Nordjylland eller kommunerne i Nordjylland har været
udtrykt kritik af DSB's kørsel i Nordjylland, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
64 | Spm., om ministeren kan yde teknisk
bistand til udformning af et ændringsforslag, som opdeler
lovforslaget i to lovforslag, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |