Fremsat den 19. februar 2014 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om boligbyggeri
(Statsgaranti ved skift af lånetype
til finansiering af alment byggeri m.v. og forlængelse af
særordning for 4. maj-kollegierne m.v.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011 og lov nr. 1609 af
26. december 2013, foretages følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsen kan dog i helt
særlige tilfælde godkende fravigelser fra de regler om
bestyrelsens sammensætning og udlejning, som gælder for
almene boligorganisationer og selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner.«
2. I
§ 2, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»Kommunalbestyrelsens godkendelse
efter 2. pkt. skal være tidsbegrænset.«
3. I
§ 60 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 75 c, stk. 3,« til: »§
91 a, stk. 1,«.
4. I
§ 91, stk. 5, indsættes som
3. og 4.
pkt.:
»Ved fastsættelse af en ny
lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for lånet frem
til det tidspunkt, hvor der sker tinglysning af det pantebrev, der
sikrer lånet. Garantien gælder i forhold til lån,
der udbetales senest 3 måneder fra tidspunktet for
anvendelsen af den nye lånetype.«
5. I
§ 118, stk. 4, indsættes som
4. og 5.
pkt.:
»Ved fastsættelse af en ny
lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for lånet frem
til det tidspunkt, hvor der sker tinglysning af det pantebrev, der
sikrer lånet. Garantien gælder i forhold til lån,
der udbetales senest 3 måneder fra tidspunktet for
anvendelsen af den nye lånetype.«
6. I
§ 157, stk. 4, indsættes som
3. og 4.
pkt.:
»Ved fastsættelse af en ny
lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for lånet frem
til det tidspunkt, hvor der sker tinglysning af det pantebrev, der
sikrer lånet. Garantien gælder i forhold til lån,
der udbetales senest 3 måneder fra tidspunktet for
anvendelsen af den nye lånetype.«
7. I
§ 185 b, stk. 5, ændres
»Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan« til:
»Ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold kan efter forhandling med ministeren for by, bolig
og landdistrikter«.
8. I
§ 185 b, stk. 6, ændres
»Ministeren for by, bolig og landdistrikter
fastsætter« til: »Ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold fastsætter efter
forhandling med ministeren for by, bolig og
landdistrikter«.
§ 2
I lov om boligbyggeri, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 18. august 2011, som
ændret ved § 3 i lov nr. 273 af 19. marts 2013,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 67 a indsættes:
Ȥ 67
b. For kollegier, der har opnået en
tidsbegrænset godkendelse efter den tidligere § 67, stk.
1, nr. 8, til at fravige regler om bestyrelsens sammensætning
og udlejning i selvejende ungdomsboliginstitutioner, gælder,
at kommunalbestyrelsen kan godkende, at de nævnte regler
fortsat kan fraviges efter tidsbegrænsningens udløb.
Det er en betingelse, at bestyrelsen for kollegiet har
ansøgt om kommunalbestyrelsens godkendelse senest den 31.
december 2015. Kommunalbestyrelsens godkendelse efter 1. og 2. pkt.
skal ligeledes være tidsbegrænset.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2014.
Stk. 2. For kollegier,
der inden lovens ikrafttræden har opnået en
tidsbegrænset godkendelse efter § 2, stk. 2, 2. pkt., i
de hidtil gældende regler i lov om almene boliger m.v., til
at fravige regler om bestyrelsens sammensætning og udlejning
i almene boligorganisationer og selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, gælder, at kommunalbestyrelsen kan
godkende, at de nævnte regler fortsat kan fraviges efter
tidsbegrænsningens udløb. Det er en betingelse, at
bestyrelsen for den almene boligorganisation eller selvejende
almene ungdomsboliginstitution har ansøgt om
kommunalbestyrelsens godkendelse senest den 31. december 2015.
Kommunalbestyrelsens godkendelse efter 2. og 3. pkt. skal ligeledes
være tidsbegrænset. Godkendelsen kan senest gælde
til og med den 31. december 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Statsgaranti ved skift af lånetype
til finansiering af alment byggeri m.v. | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Forlængelse af særordning for
4. maj-kollegierne | | | 2.2.1. | Gældende regler | | | 2.2.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | | | | |
|
1.
Indledning og baggrund
Med den gældende fleksible finansiering
af støttet byggeri kan ministeren for by, bolig og
landdistrikter fastsætte, at der skal anvendes en ny
lånetype til finansiering af nyt støttet byggeri med
henblik på at opnå den mest hensigtsmæssige
finansiering. For at sikre en smidig tilpasning til udviklingen
på kapitalmarkedet skal en ny lånetype hurtigt kunne
anvendes. Det gælder f.eks. lån med rentetilpasning i
stedet for fastforrentede lån. Efter de gældende regler
kan omstilling til en ny lånetype imidlertid i praksis
først ske med en relativ lang frist, da nye
lånedokumenter skal udfærdiges, underskrives og
tinglyses, inden lånet kan udbetales. For at undgå en
lang frist for anvendelsen af en ny lånetype, foreslås
det, at staten garanterer for lånet frem til det tidspunkt,
hvor der sker tinglysning af det pantebrev, der sikrer lånet.
Hermed kan en ny lånetype umiddelbart anvendes og
finansieringen af det almene byggeri vil hurtigere kunne tilpasses
skiftende markedsforhold. Den foreslåede garanti
vedrørende låneskift i nybyggeriet svarer til den
garanti, der gælder i forbindelse med konvertering til nye
lånetyper i det eksiste?rende støttede byggeri.
Lovforslaget indeholder herudover en
forlængelse af den særordning, der gælder for
visse kollegier. Særordningen er begrænset til 4.
maj-kollegierne, og er begrundet med de særlige forhold ved
de pågældende kollegiers oprettelse og Frihedsfondens
finansiering af kollegierne. Den nuværende ordning
udløber med udgangen af 2015.
2.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
• Statsgaranti
ved skift af lånetype til finansiering af alment byggeri
m.v.
•
Forlængelse af særordning for 4. maj-kollegierne.
2.1.
Statsgaranti ved skift af lånetype til finansiering af alment
byggeri m.v.
2.1.1.
Gældende ret
Det er et fællestræk ved
finansiering af en række støtteberettigede aktiviteter
efter almenboligloven og friplejeboligloven, at der optages
kreditinstitutlån, hvortil der ydes ydelsesstøtte til
delvis betaling af ydelserne på disse lån.
Den lånetype, som skal anvendes ved
finansieringen af alment byggeri m.v., fastsættes af
ministeren for by, bolig og landdistrikter efter forhandling med
finansministeren og erhvervs- og vækstministeren. Det drejer
sig foruden om nye almene boliger efter almenboliglovens §
118, nye friplejeboliger efter § 12 i friplejeboligloven
også om beboerindskuds?lån efter almenboliglovens
§ 73, lån til finansiering af frikøbssummer efter
almenboliglovens § 98 a, lån til ekstraordinær
renovering af ungdomsboliger efter almenboliglovens § 100 og
om lån til udbedring af byggeskader efter almenboliglovens
§ 157. Hertil kommer lån til renovering med
støtte fra Landsbyggefonden efter almenboliglovens §
91, hvor lånetypen fastsættes efter forhandling med
fonden. Lånetypen udmeldes i Statstidende med en frist for,
hvornår lånetypen skal anvendes.
2.1.2.
Lovforslaget
Processen omkring lånefinansiering af
det enkelte støttede byggeri er tilrettelagt således,
at lånet skal kunne udbetales på en nærmere
bestemt skæringsdato, som typisk svarer til, at byggeriet er
afsluttet og ibrugtaget. Inden dette tidspunkt er der gået en
lang proces, hvor der på basis af den gældende
lånetype er udstedt lånetilbud, oprettet og
underskrevet pantebreve, indhentet kommunal garanti m.v. ligesom
pantebrevet er blevet tinglyst, da det er en forudsætning for
udbetaling af lånet.
Når ministeren for by, bolig og
landdistrikter beslutter, at der skal anvendes en anden
lånetype, skal hele denne proces med håndtering af
lånedokumenter m.v. starte forfra for alle de sager, som
umiddelbart står foran låneudbetaling. Processen kan
tage 2-3 måneder og vil medføre, at udbetalingen af
lånet tilsvarende må udskydes. For at undgå
afbræk i låneudbetalingerne er det derfor i dag
nødvendigt at fastsætte en relativ lang frist på
2-3 måneder for, hvornår den nye lånetype skal
anvendes ved finansiering af det støttede nybyggeri.
Dette er ikke hensigtsmæssigt, idet det
medfører, at den ønskede tilpasning til aktuelle
markedsforhold dermed forsinkes. Med henblik på at øge
fleksibiliteten og hastigheden i tilpasningen af finansieringen til
markedsforholdene i forbindelse med beslutninger om at anvende en
ny lånetype i forbindelse med finansiering af nyt
støttet byggeri foreslås det, at staten garanterer for
lånet frem til det tidspunkt, hvor der sker tinglysning af
det pantebrev, der sikrer lånet. Det vil således ikke
være nødvendigt at fastsætte en lang frist for
anvendelse af lånetypen, idet garantien sikrer, at lån
baseret på den nye lånetype umiddelbart vil kunne
udbetales og håndteringen af lånedokumenterne, herunder
tinglysning vil kunne ske efterfølgende.
Der foreslås en lovbestemt garanti, der
gælder i forhold til lån, der udbetales senest 3
måneder fra tidspunktet for anvendelsen af den nye
lånetype. Garantien vil løbe, så længe
lånet ikke er tinglyst. Efter udløbet af 3
måneders perioden vil udbetaling af lån igen kun kunne
ske, såfremt pantebrevet er tinglyst. Da der er tale om en
lovbestemt garanti, der gælder alle støtteberettigede
lån, der kommer til udbetaling i 3 måneders perioden,
skal der ikke meddeles garanti til det enkelte konkrete lån.
Det er dog nødvendigt, at både garantibeløbet
og den efterfølgende aflysning af garantien ved
ting?lysningen indberettes til Statens Administration.
Med frist den 1. januar 2014 er det besluttet,
at der skal skiftes lånetype, så der skal anvendes
lån med 5 årig rentetilpasning frem for fastforrentede
lån. På grundlag af det forventede nyoptag i den
forbindelse skønnes den foreslåede garanti maksimalt
at ville udgøre 2 mia. kr. med en gennemsnitlig
løbetid på 1½ måned. Garantien forventes
ikke at blive udløst, idet tinglysning i praksis altid
opnås, men den er nødvendig for, at kreditinstituttet
kan udbetale lånet. I det - teoretiske - tilfælde, at
tinglysning ikke opnås, vil lånet skulle indfries, og
staten vil have et tilsvarende krav på boligafdelingen, som
eventuelt vil kunne medføre et delvist tab for staten.
For friplejeboliger vil garantien blive
implementeret ved en ændring af bekendtgørelse nr. 753
af 3. juli 2008 om e?tablering af friplejeboliger.
2.2.
Forlængelse af særordning for 4. maj-kollegierne
2.2.1.
Gældende regler
Efter § 2, stk. 2, i almenboligboligloven
kan kommunalbestyrelsen godkende, at kollegier, der ikke er
opført med offentlig støtte, omdannes til en almen
boligorganisation eller en afdeling af en almen boligorganisation
eller til en selv?ejende almen ungdomsboliginstitution,
såfremt de opfylder de regler, der gælder for disse
boligorganisationer og institutioner. Kommunalbestyrelsen kan dog i
helt særlige tilfælde indtil udgangen af 2015 godkende,
at enkelte af de regler, der gælder for mærkede almene
ungdomsboliger, ikke finder anvendelse.
Adgangen til at godkende fravigelser fra
gældende regler i forbindelse med de nævnte omdannelser
tager alene sigte på 4. maj-kollegier, der samtidig
søger om renoveringsstøtte efter § 100. De
nævnte 4. maj-kollegier er i sin tid blevet opført med
støtte fra Frihedsfonden. De regler, der kan fraviges er
reglerne om bestyrelsens sammensætning og anvisning af ledige
boliger i de nævnte kollegier. Fravigelserne skal sikre, at
de pågældende kollegier kan fastsætte deres egne
regler med hensyn til sammensætning af bestyrelsen og
udlejning af ledige boliger. De nævnte godkendelser er
tidsbegrænsede og udløber med udgangen af 2015.
En tilsvarende ordning har tidligere
været gældende for de 4. maj-kollegier, der er godkendt
som selvejende institutioner efter § 67, stk. 1, nr. 8, i den
tidligere boligbyggerilov og som samtidig ansøgte om
renoveringsstøtte efter § 73 b i samme lov. De
pågældende kollegier kunne ligeledes opnå en
tidsbegrænset godkendelse til at fravige gældende
regler i boligbyggeriloven om bestyrelsessammensætning og
udlejning i forbindelse med den nævnte godkendelse.
Godkendelsesordningen i § 67, stk. 1, nr. 8, blev
ophævet pr. 1. januar 1997 og erstattet af reglerne i
almenboligloven. De omtalte godkendelser efter boligbyggeriloven er
dog fortsat gældende og udløber med udgangen af
2015.
2.2.2.
Lovforslaget
For at imødekomme 4. maj-kollegiernes
ønske om at kunne bibeholde kollegierne som
mindesmærker for Danmarks modstandskamp, jf. de særlige
forhold ved oprettelsen og Frihedsfondens finansiering af
kollegierne, foreslås, at disse kollegier fortsat får
muligheder for at fravige gældende regler om bestyrelsens
sammensætning og udlejning. Efter forslaget kan
kommunalbestyrelsen således godkende, at denne
særordning for de nævnte kollegier forlænges, dog
senest til udgangen af 2025.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Som nævnt
i pkt. 2.1.2. forventes statsgaranti ved skift af lånetype i
praksis ikke at blive udløst.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder i § 1, nr. 1 - 6,
§ 2, nr. 1 og § 3, stk. 2, bestemmelser om overdragelse
af udførelsen af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse til virksomheder, jf. Kommissionens
afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af
bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmåde på
statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste
ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s. 3).
Det er vurderet, at nævnte bestemmelser
i lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter herudover.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden den
20. december 2013 til den 15. januar 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, BL -
Danmarks almene Boliger, BOSAM, Byfornyelsesrådet,
Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Danmarks Lejeforeninger, Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske ?Ældreråd, Danske
Udlejere, Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark,
Finansrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører
FRI, Huslejenævns- og Beboerklage?nævnsforeningen,
Håndværksrådet, Kollegiekontorerne i Danmark,
Kollegierådet for 4. Maj Kollegierne i Danmark,
Kommunekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet
for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Statens
Byggeforskningsinstitut og Ældremobiliseringen.
| | | 9. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
er omfattet af Kommissionens afgørelse af 20. december 2011
om kompensation til virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse. Det er vurderet, at de nævnte bestemmelser i
lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse. Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
herudover. | | | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
og 2
Efter de gældende regler i § 2,
stk. 2, kan kommunalbestyrelsen godkende, at kollegier, der ikke er
opført med offentlig støtte, bliver omdannet til en
almen boligorganisation eller en afdeling af en almen
boligorganisation eller til en selvejende almen
ungdomsboliginstitution. Det er en betingelse, at kollegierne
opfylder de regler, der gælder for de nævnte almene
boligorganisationer eller selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner. Kommunalbestyrelsen kan dog i helt
særlige tilfælde godkende fravigelser fra enkelte af de
nævnte regler indtil udgangen af 2015.
Med lovforslaget åbnes mulighed for, at
kommunalbestyrelsen fortsat kan godkende fravigelser fra
gældende regler i forbindelse med omdannelser af kollegier
opført uden offentlig støtte. De regler, der kan
være tale om at fravige, er reglerne om bestyrelsens
sammensætning og udlejning. De nævnte fravigelser kan
kun gives for en tidsbegrænset periode, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 2. Det forudsættes i den forbindelse, at
kommunalbestyrelsens godkendelse senest gælder til og med den
31. december 2025.
Der er tale om en forlængelse af den
hidtil gældende særordning for 4. maj-kollegierne. Om
den nærmere baggrund for denne ordning henvises til de
almindelige bemærkninger (afsnit 2.2.).
Kommunalbestyrelsens adgang til at godkende de
omtalte fravigelser forudsættes således som hidtil
udelukkende anvendt på 4. maj-kollegier, der søger om
renoveringsstøtte efter § 100, jf. forarbejderne til
§ 2, stk. 2.
Særordningen skal som nævnt i de
almindelige bemærkninger sikre, at de pågældende
kollegier kan fastsætte deres egne regler med hensyn til
sammensætning af bestyrelsen og udlejning af ledige
boliger.
En godkendelse kan kun gives, hvis bestyrelsen
for det enkelte kollegium ansøger herom.
Det skal endvidere fremhæves, at
kommunalbestyrelsen ikke med baggrund i de foreslåede regler
kan give tilladelser til andre fravigelser end de nævnte,
herunder fra de øvrige regler, der gælder for almene
boligorganisationer og selv?ejende almene
ungdomsboliginstitutioner.
Til nr.
3
Der er tale om en redaktionel
ændring.
Med forslaget i § 1, nr. 3, sikres, at
den gældende bestemmelse i § 60 a vedrørende
annoncering af ledige boliger indeholder de korrekte
lovhenvisninger for så vidt angår definitionen af en
problemramt boligafdeling.
Til nr.
4
Lån til finansiering af renovering med
støtte fra Landsbyggefonden efter lovens § 91
fastsættes af ministeren for by, bolig og landdistrikter
efter forhandling med fonden, jf. lovens § 91, stk. 5. I
forbindelse med at det besluttes, at der skal anvendes en anden
lånetype end den hidtil anvendte, foreslås det, at
staten garanterer for lånet frem til det tidspunkt, hvor der
sker tinglysning af det pantebrev, der sikrer lånet. Det
foreslås endvidere, at garantien gælder i forhold til
lån, der udbetales senest 3 måneder fra tidspunktet for
anvendelsen af det nye lån.
Den foreslåede garanti vil gælde
tilsvarende for lån til finansiering af frikøbssummer
efter almenboliglovens § 98 a, hvor der i stk. 5 henvises til
§ 91, stk. 5, som foreslås ændret, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr.
5
Lån til finansiering af nye almene
boliger efter lo?vens ?§ 11?8? fastsættes af ministeren
for by, bolig og landdistrik?ter, jf. § 118, stk. 4. I
forbindelse med, at det fastsættes, at der skal anvendes en
anden lånetype end den hidtil anvendte ved finansieringen,
foreslås en tilsvarende garanti som nævnt i
lovforslagets § 1, nr. 4.
Den foreslåede garanti vil gælde
tilsvarende for lån til finansiering af
beboerindskudslån efter almenboliglo?vens ?§ 7?3? og
lån til ekstraordinær renovering af ungdomsboliger
?efter almenboliglovens § 100, idet der i § 73, stk. 4 og
i § 100, stk. 4, henvises til § 118, stk. 4, som
foreslås ændret, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr.
6
Lån til finansiering af byggeskader i
almene boliger fastsættes af ministeren for by, bolig og
landdistrikter efter forhandling med Byggeskadefonden, jf. §
157, stk. 4. I forbindelse med, at det fastsættes, at der
skal anvendes en anden lånetype end den hidtil anvendte ved
finansieringen, foreslås en tilsvarende garanti som
nævnt i lovforslagets § 1, nr. 4 og 5.
Til nr. 7
og 8
Ændringerne drejer sig om bemyndigelse
til at fastsætte regler om rammeaftaler og udmelde temaer til
behandling i rammeaftalerne. Bekendtgørelse om rammeaftaler
er tidligere udstedt af socialministeren, idet ressortansvaret for
almenboligloven før regeringsdannelsen den 3. oktober 2011
lå hos socialministeren. Der blev dengang udstedt en samlet
rammeaftalebekendtgørelse dækkende såvel det
sociale område som det almene
ældreboligområde.
Bestemmelserne om rammeaftaler
pålægger kommunalbestyrelserne i regionen og
regionsrådet en gang årligt at indgå en
rammeaftale om faglig udvikling, styring og koordinering af de
kommunale og regionale tilbud til personer med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Rammeaftalerne drejer
sig både om antallet og arten af de botilbud, der skal
være til rådighed, og om de ydelser efter serviceloven,
der skal leveres til beboerne i de pågældende tilbud,
uanset om botilbuddet er etableret efter serviceloven eller som
almene ældreboliger efter almenboligloven.
I forbindelse med regeringsdannelsen den 3.
oktober 2011 blev ressortansvaret for almenboligloven lagt hos
ministeren for by, bolig og landdistrikter. Det er derfor
også denne, der har bemyndigelsen til at fastsætte
regler om rammeaftaler på det almene
ældreboligområde og til at udmelde temaer til
behandling i rammeaftalerne, mens ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold har disse
bemyndigelser for så vidt angår serviceloven.
Det er ikke hensigtsmæssigt, at der
på denne måde skal udstedes adskilte
bekendtgørelser om rammeaftaler på henholdsvis det
sociale område og det almene ældreboligområde, og
det foreslås derfor at ændre reglerne, sådan at
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold får bemyndigelsen til efter forhandling med
ministeren for by, bolig og landdistrikter at udmelde temaer og
fastsætte nærmere regler om rammeaftalerne.
Til § 2
Til nr.
1
§ 67, stk. 1, nr. 8, i den tidligere
boligbyggerilov indeholdt hjemmel til, at den daværende
boligminister - senere kommunalbestyrelsen - kunne godkende
kollegier, der er opført uden statsstøtte. En
sådan godkendelse betød, at kollegiet kunne opnå
renoveringsstøtte efter § 73 b i samme lov. Samtidig
blev kollegiet omfattet af de øvrige bestemmelser, der
gælder for statsstøttede ungdomsboliger.
Bestemmelsen åbnede dog samtidig
mulighed for, at der i helt særlige tilfælde kunne
tillades fravigelser fra disse regler.
Det fremgik bl.a. af forarbejderne til
bestemmelsen, at denne mulighed for at godkende fravigelser kun var
forudsat anvendt over for 4. maj-kollegier i en tidsbegrænset
periode, og at de regler, der kunne fraviges, alene var reglerne om
bestyrelsessammensætning og udlejning.
De nuværende godkendelser, der er givet
med henvisning til den omtalte bestemmelse i boligbyggeriloven,
udløber med udgangen af 2015.
Det foreslås på denne bagrund, at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at godkende, at de
nævnte kollegier, der som nævnt har opnået en
tidsbegrænset godkendelse til at fravige reglerne om
bestyrelsens sammensætning og udlejning efter § 67, stk.
1, nr. 8, fortsat kan fravige de nævnte regler.
Kommunalbestyrelsens godkendelse kan kun gives for en
tidsbegrænset periode, jf. lovforslagets § 2, nr. 1. Det
forudsættes i den forbindelse, at kommunalbestyrelsens
godkendelse senest gælder til og med den 31. december
2025.
Det bemærkes endvidere, at det er en
forudsætning for at kunne opnå en godkendelse, at
bestyrelsen for det enkelte kollegium har ansøgt
kommunalbestyrelsen herom inden udgangen af 2015.
Særordningen skal som nævnt i de
almindelige bemærkninger sikre, at de pågældende
4. maj-kollegier fortsat kan fastsætte deres egne regler med
hensyn til sammensætning af bestyrelsen og udlejning af
ledige boliger.
Om den nærmere baggrund for
særordningen for 4. maj-kollegierne henvises til de
almindelige bemærkninger (afsnit 2.2.).
Til § 3
Det foreslås i § 3, stk. 1, at
lovforslaget træder i kraft den 1. maj 2014.
Med lovforslagets § 1, nr. 1 og 2,
åbnes mulighed for, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med
en omdannelse af et kollegium til en almen boligorganisation eller
en afdeling heraf eller til en selvejende almen
ungdomsboliginstitution fortsat kan godkende fravigelser fra de
regler om bestyrelsens sammensætning og udlejning, som
gælder for almene boligorganisationer og selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner. De nævnte fravigelser tager alene
sigte på 4. maj-kollegierne og forudsættes at
gælde senest indtil udgangen af 2025. Baggrunden for
forslaget er, at kommunalbestyrelsens nuværende adgang til at
godkende fravigelser fra de nævnte regler udløber med
udgangen af 2015. Der henvises nærmere til
bemærkningerne til disse bestemmelser.
For de 4. maj-kollegier, der er blevet
omdannet inden lovens ikrafttræden, og i den forbindelse har
fået en godkendelse til fravigelser fra reglerne om
bestyrelsens sammensætning og udlejning efter de hidtidige
regler i § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om almene boliger m.v.
gælder ligeledes, at de pågældende godkendelser
udløber med udgangen af 2015.
Det foreslås på denne baggrund,
jf. lovforslagets § 3, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
får mulighed for at godkende, at der fortsat kan ske
fravigelser fra gældende regler om bestyrelsens
sammensætning og udlejning i disse kollegier. Den nye
godkendelse foreslås ligeledes at være
tidsbegrænset og forudsættes at gælde senest til
udgangen af 2025.
Det bemærkes, at det er en betingelse
for at kunne opnå en godkendelse, at bestyrelsen for den
almene boligorganisation eller selvejende almene
ungdomsboliginstitution, som kollegiet er blevet omdannet til, har
ansøgt kommunalbestyrelsen herom inden udgangen af 2015.
Særordningen skal som nævnt i de
almindelige bemærkninger sikre, at de pågældende
kollegier fortsat kan fastsætte deres egne regler med hensyn
til sammensætning af bestyrelsen og udlejning af ledige
boliger.
Om den nærmere baggrund for
særordningen for 4. maj-kollegierne henvises til de
almindelige bemærkninger (afsnit 2.2.).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011 og lov nr. 1609 af
26. december 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 2. . . . | | 1. § 2, stk. 2, 2. pkt., affattes
således: | Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan godkende, at
kollegier, der ikke er opført med offentlig støtte,
omdannes til en almen boligorganisation eller en afdeling af en
almen boligorganisation eller til en selvejende almen
ungdomsboliginstitution, såfremt de opfylder bestemmelserne
herom. Kommunalbestyrelsen kan dog i helt særlige
tilfælde indtil udgangen af 2015 godkende, at enkelte af de
regler, der gælder for mærkede almene ungdomsboliger,
ikke finder anvendelse. | | »Kommunalbestyrelsen kan dog i helt
særlige tilfælde godkende fravigelser fra de regler om
bestyrelsens sammensætning og udlejning, som gælder for
almene boligorganisationer og selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner.« | | | | | | | 2. I § 2, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: | | »Kommunalbestyrelsens godkendelse
efter 2. pkt. skal være tidsbegrænset.« | | | | § 60 a. For
almene familieboliger, der ikke er omfattet af § 59, stk. 1
eller 2, eller § 63, kan kommunalbestyrelsen og den almene
boligorganisation indgå aftale om, at indtil 50 pct. af de
ledige boliger i en problemramt boligafdeling, jf. § 51 b
eller § 75 c, stk. 3, skal udlejes via annoncering.
Kommunalbestyrelsen og boligorganisationen kan aftale kriterier
for, hvem boligerne kan udlejes til. Kriterierne
offentliggøres senest samtidig med annonceringen af de
ledige boliger. Hvis flere boligsøgende ønsker at
leje en bolig og opfylder eventuelle kriterier, trækker
boligorganisationen lod om, hvem boligen udlejes til. | | 3. I § 60 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 75 c, stk. 3,« til: »§ 91 a, stk.
1,«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | §
91. . . . | | 4. I § 91, stk. 5, indsættes som 3. og 4.
pkt.: | Stk. 5.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter efter
forhandling med Landsbyggefonden nærmere regler om lån
som nævnt i stk. 1. Lånene kan maksimalt have en
løbetid på 40 år og skal være baseret
på realkreditobligationer, særligt dækkede
obligationer eller særligt dækkede
realkreditobligationer. | | »Ved fastsættelse af en ny
lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for lånet frem
til det tidspunkt, hvor der sker tinglysning af det pantebrev, der
sikrer lånet. Garantien gælder i forhold til lån,
der udbetales senest 3 måneder fra tidspunktet for
anvendelsen af den nye lånetype.« | | | | | | | | §
118. . . . | | 5. I § 118, stk. 4, indsættes som 4. og 5.
pkt.: | Stk. 4.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om, hvilke lån der skal anvendes til
finansieringen. Lånene kan maksimalt have en løbetid
på 40 år. Lånene skal være baseret på
realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer
eller særligt dækkede realkreditobligationer. | | »Ved fastsættelse af en ny
lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for lånet frem
til det tidspunkt, hvor der sker tinglysning af det pantebrev, der
sikrer lånet. Garantien gælder i forhold til lån,
der udbetales senest 3 måneder fra tidspunktet for
anvendelsen af den nye lånetype.« | | | | | | | | §
157. . . . | | 6. I § 157, stk. 4, indsættes som 3. og 4.
pkt.: | Stk. 4.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter efter
forhandling med fonden nærmere regler om lån som
nævnt i stk. 2. Lånene kan maksimalt have en
løbetid på 40 år og skal være baseret
på realkreditobligationer, særligt dækkede
obligationer eller særligt dækkede
realkreditobligationer. | | »Ved fastsættelse af en ny
lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for lånet frem
til det tidspunkt, hvor der sker tinglysning af det pantebrev, der
sikrer lånet. Garantien gælder i forhold til lån,
der udbetales senest 3 måneder fra tidspunktet for
anvendelsen af den nye lånetype.« | | | | | | | | § 185
b. . . . | | 7. I § 185 b, stk. 5, ændres
»Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan« til:
»Ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold kan efter forhandling med ministeren for by, bolig
og landdistrikter«. | Stk. 5.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan udmelde temaer til
behandling i rammeaftalerne. | | | Stk. 6.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om rammeaftalerne, jf. stk. 3, herunder om de
nærmere krav til aftalernes indhold, om tidsfrister for
indgåelse af aftalerne og om koordinering af kapacitet og
sammensætning af de mest specialiserede lands- og
landsdelsdækkende tilbud. | | | | | | | 8. I § 185 b, stk. 6, ændres
»Ministeren for by, bolig og landdistrikter
fastsætter« til: »Ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold fastsætter efter
forhandling med ministeren for by, bolig og
landdistrikter«. | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om boligbyggeri, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 18. august 2011, som
ændret ved § 3 i lov nr. 273 af 19. marts 2013,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 67 a indsættes: | | | »§ 67
b. For kollegier, der har opnået en
tidsbegrænset godkendelse efter den tidligere § 67, stk.
1, nr. 8, til at fravige regler om bestyrelsens sammensætning
og udlejning i selv?ejende ungdomsboliginstitutioner, gælder,
at kommunalbestyrelsen kan godkende, at de nævnte regler
fortsat kan fraviges efter tidsbegrænsningens udløb.
Det er en betingelse, at bestyrelsen for kollegiet har
ansøgt om kommunalbestyrelsens godkendelse senest den 31.
december 2015. Kommunalbestyrelsens godkendelse efter 1. og 2. pkt.
skal ligeledes være tidsbegrænset.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2014. | | | Stk. 2. For
kollegier, der inden lovens ikrafttræden har opnået en
tidsbegrænset godkendelse efter § 2, stk. 2, 2. pkt., i
de hidtil gældende regler i lov om almene boliger m.v., til
at fravige regler om bestyrelsens sammensætning og udlejning
i almene boligorganisationer og selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, gælder, at kommunalbestyrelsen kan
godkende, at de nævnte regler fortsat kan fraviges efter
tidsbegrænsningens udløb. Det er en betingelse, at
bestyrelsen for den almene boligorganisation eller selvejende
almene ungdomsboliginstitution har ansøgt om
kommunalbestyrelsens godkendelse senest den 31. december 2015.
Kommunalbestyrelsens godkendelse efter 2. og 3. pkt. skal ligeledes
være tidsbegrænset. Godkendelsen kan senest gælde
til og med den 31. december 2025. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|