Fremsat den 6. februar 2014 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Dan
Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbud mod hold af
ræve
(Ophævelse af revisionsbestemmelse
m.v.)
§ 1
I lov nr. 466 af 12. juni 2009 om forbud mod hold
af ræve foretages følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke
1) hold af
ræve i zoologiske haver, dyreparker og lignende,
2) hold af
ræve i forbindelse med tekniske og videnskabelige
undersøgelser, der udføres under tilsyn af
Dyreforsøgstilsynet, eller
3) privates hold af
domesticerede ræve som familiedyr.«
2. §
5 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med dette lovforslag foreslås revisionsbestemmelsen i
§ 5 i lov om forbud mod hold af ræve ophævet.
Formålet med, at der ved lovens vedtagelse blev indsat en
revisionsbestemmelse, var at afvente en udtalelse fra Det
Dyreetiske Råd om jagt, således at Folketinget senest i
folketingsåret 2013-2014 ville få lejlighed til at tage
stilling til, om hold af ræve til træning af hunde til
gravjagt skulle være tilladt efter den 31. december 2016,
hvor udfasningsperioden for hold af ræve udløber.
Det Dyreetiske Råds udtalelse om jagt kom i oktober 2010,
hvoraf det fremgår, at rådet har stærke
betænkeligheder vedrørende velfærden for
ræve, der holdes med henblik på træning af hunde
til gravjagt, både under opstaldningen og ved brug i
træningsgravene. Det er på denne baggrund, at
revisionsbestemmelsen i § 5 foreslås ophævet.
Endvidere foreslås privates hold af domesticerede
ræve som familiedyr undtaget fra forbuddet mod hold af
ræve.
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Lov
om forbud mod hold af ræve
Det følger af § 1, stk. 1, i lov nr. 466 af 12. juni
2009 om forbud mod hold af ræve, at hold af ræve ikke
er tilladt. Forbuddet mod hold af ræve trådte i kraft
den 1. august 2009.
Forbuddet omfatter dog ikke hold af ræve i zoologiske
haver, dyreparker og lignende samt hold af ræve i forbindelse
med tekniske og videnskabelige undersøgelser, der
udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet, jf.
lovens § 1, stk. 2.
Lov om forbud mod hold af ræve indeholder i § 4 en
overgangsbestemmelse, hvorefter personer, der har etableret
selvstændig virksomhed med hold af ræve før den
26. november 2008, kan fortsætte denne virksomhed indtil den
31. december 2016, ligesom personer, der har etableret
selvstændig virksomhed med hold af ræve før den
26. november 2008, og som på dette tidspunkt havde denne
virksomhed som deres hovederhverv, efter ansøgning kan
meddeles tilladelse af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri til at fortsætte virksomheden indtil den 31.
december 2023.
Det følger af § 4, stk. 3, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte frist for
indgivelse af sådan ansøgning, hvilket er sket med
bekendtgørelse nr. 606 af 25. juni 2009 om frist for
ansøgning om tilladelse til fortsat at drive virksomhed med
hold af ræve, hvori fristen er fastsat til den 31. juli
2012.
Endelig indeholder loven en revisionsbestemmelse i § 5,
hvorefter ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
senest i folketingsåret 2013-14 fremsætter forslag om
revision af loven.
2.1.2. Dyreværnsloven og
bekendtgørelser
For hold af ræve gælder de almindelige regler i
dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 252 af 8.
marts 2013. Herudover gælder bekendtgørelse nr. 1734
af 22. december 2006 om beskyttelse af pelsdyr
(pelsdyrbekendtgørelsen) for hold af ræve, der
hovedsagelig holdes med henblik på produktion af pels, samt
bekendtgørelse nr. 1151 af 4. november 2007 om opdræt
af ræve.
Dyreværnsloven indeholder ikke specifikke regler om
ræve, men lovens generelle regler i §§ 1-3 finder
anvendelse på alle typer af dyrehold. Det fremgår af
dyreværnslovens § 1, at dyr skal behandles forsvarligt
og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og
væsentlig ulempe. Efter § 2 skal enhver, der holder dyr,
sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de
huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres
fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige
behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige
erfaringer. For så vidt angår rum eller arealer, hvor
dyr holdes, følger det af § 3, stk. 1, at disse skal
indrettes på en sådan måde, at dyrets behov
tilgodeses. Det skal herunder sikres, at dyret har den
fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse
af foder og drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr
og vind i overensstemmelse med deres behov.
Pelsdyrbekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
dyreværnsloven og finder anvendelse på dyr, der
hovedsagelig holdes med henblik på produktion af pels
(pelsdyr). Bekendtgørelsen indeholder en række regler,
som gælder for alle pelsdyr, herunder om pasning, bygninger,
bure, driftsledelse, vand og foder, støj og lysforhold mv.
Herudover indeholder bekendtgørelsen særlige
bestemmelser, som gælder for bestemte typer af pelsdyr,
herunder særlige bestemmelser for ræve, jf.
bekendtgørelsens kapitel 12.
Endelig er der med hjemmel i lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 873 af 29. juni 2013, fastsat en
række krav til ejere af rævefarme i
bekendtgørelse om opdræt af ræve, bl.a. om
registreringskrav for rævefarme og uddannelse af
ræveavlere.
2.2. Lovforslagets indhold
Forbuddet mod hold af ræve blev indført med lov nr.
466 af 12. juni 2009 om forbud mod hold af ræve og omfatter
såvel hold af ræve til pelsproduktion som hold af
ræve med henblik på træning af hunde til
gravjagt.
Gravjagt på ræve anvendes bl.a. for at regulere
rævebestanden med henblik på beskyttelse af vilde
fugle, bekæmpelse af smitsomme sygdomme og fordi ræve
anses for at være konkurrenter i jagten på spiseligt
jagtbytte som f.eks. fasaner.
Ved gravjagt sendes en hund ind i en rævegrav (naturgrav
eller kunstgrav) for at få ræven til at forlade graven,
mens jægeren venter ved gravens udgang for at skyde
ræven.
Udvælgelse og oplæring af hunde, der bruges til
gravjagt, involverer brug af levende ræve i en
træningsgrav, som er en form for labyrint med hulrum, hvor en
levende ræv placeres og kan bevæge sig rundt, adskilt
fra hunde ved hjælp af et gitter. Hundens reaktion på
ræven testes, så hunde, der reagerer
uhensigtsmæssigt, kan sorteres fra, mens hunde, der reagerer
hensigtsmæssigt, derefter vænnes til arbejdet i
graven.
Baggrunden for indførelse af forbuddet mod hold af
ræve var dyreetiske overvejelser, idet farmræven
på trods af ca. 70 års opdræt i fangenskab
fortsat er meget frygtsom og har vanskeligt ved at tilpasse sig
snævert fangenskab. Det fandtes ikke muligt at anvise en
produktionsform, der kunne sikre farmræven rimelige forhold
og på grund af etiske overvejelser om farmrævens
velfærd fandtes hold af ræve derfor uacceptabelt.
Udover hold af ræve til pelsproduktion fandtes samme
betragtninger at gøre sig gældende for ræve, der
holdes med henblik på træning af hunde til gravjagt,
der således også blev omfattet af forbuddet mod hold af
ræve.
Under forhandlinger om lovforslaget til den nugældende lov
blev det bl.a. debatteret, om hold af ræve med henblik
på træning af hunde til gravjagt skulle være
omfattet af forbuddet, idet spørgsmålet er komplekst
og bl.a. involverer en afvejning af
dyrevelfærdsmæssige, naturbeskyttelsesmæssige og
etiske hensyn.
På daværende tidspunkt arbejdede Det Dyreetiske
Råd på en udtalelse om jagt, hvor bl.a. de
dyrevelfærdsmæssige og etiske aspekter af moderne jagt
blev undersøgt, og Det Dyretiske Råd oplyste, at det i
den forbindelse nærmere ville undersøge
spørgsmålet om hold og brug af ræve til
træning af hunde til gravjagt. Der blev derfor indsat en
revisionsbestemmelse i loven for at sikre, at Folketinget senest i
folketingsåret 2013-2014 ville få lejlighed til at tage
stilling til, om hold af ræve til træning af hunde til
gravjagt bør undtages fra forbuddet mod hold af
ræve.
Det Dyreetiske Råd afgav sin udtalelse om jagt i oktober
2010. Af udtalelsen fremgår bl.a.:
»Gravjagt på ræve giver
dog efter Det Dyreetiske Råds opfattelse anledning til
betænkeligheder vedrørende velfærden for de
tamræve, der holdes med henblik på oplæring af
hundene, både under opstaldningen og ved brug i
træningsgravene.
. . . . .
Det Dyreetiske Råds medlemmer er
stærkt betænkelige ved brugen af ræve til
oplæring af hunde til gravjagt, og et enkelt af Rådets
medlemmer kan endvidere af principielle grunde ikke acceptere
gravjagt.
Hvis gravjagt skal praktiseres, er det
efter Rådets opfattelse en forudsætning, at der til
stadighed arbejdes med mulighederne for alternativer, så brug
af ræve til træning af hunde på længere
sigt kan undgås. Rådet
finder, at 2016, jf. lov om forbud mod hold af ræve,
udgør en passende frist til at finde alternativer til hold
og brug af ræve til oplæring af
hundene. Hvis ikke der kan findes
alternative måder at oplære hunde på, finder
Rådet, at der bør arbejdes på at finde
alternativer til brug af hunde for at drive rævene
ud. Hvis gravjagt med brug af
hunde og tamræve skal være tilladt herefter, mener
Rådet, at der bør stilles krav til både hold af
rævene og brugen af dem til oplæring af
hundene.«
Det Dyreetiske Råds udtalelse om jagt var i høring
i perioden 5. november 2010 - 6. december 2010.
Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsrådet,
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation (DOSO)
tilkendegav i deres høringssvar, at de tilslutter sig
forbuddet mod hold af ræve, og at de er enige med Det
Dyreetiske Råd i, at brugen af ræve til oplæring
af hunde til gravjagt er etisk og dyrevelfærdsmæssigt
stærkt betænkeligt.
Dansk Jægerforbund, Dansk Land- og Strandjagt og Dansk
Kennel Klub anførte derimod, at de ikke kan tilslutte sig
forbuddet mod hold af ræve, og at gravjagt på
ræve er afgørende for begrænsningen af bestanden
og dermed beskyttelse af fugle og for at undgå
sygdomsspredning.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
opfattelse, at Det Dyreetiske Råd er klar i sin udtalelse,
hvoraf fremgår, at Det Dyreetiske Råd har
betænkeligheder vedrørende velfærden for de
tamræve, der holdes med henblik på oplæring af
hundene, både under opstaldningen og ved brug i
træningsgrave.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er
opmærksom på, at hensynet til rævenes
velfærd skal ses i forhold til hensynet til beskyttelse af
vilde fugle og bekæmpelse af smitsomme sygdomme. Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri finder imidlertid ikke,
at forbuddet mod hold af ræve er til hinder for en passende
regulering af den vildtlevende rævebestand, idet
rævebestanden kan reguleres ved brug af andre metoder end
gravjagt.
Endvidere kan det ikke udelukkes, at der kan findes andre
metoder til at træne hunde til gravjagt end ved anvendelse af
levende ræve.
På denne baggrund
foreslås det, at revisionsbestemmelsen i lovens § 5
ophæves, og at forbuddet mod hold af ræve opretholdes
også for så vidt angår hold af ræve med
henblik på træning af hunde til gravjagt.
Det følger af forarbejderne til den gældende lov om
forbud mod hold af ræve, at alle former for hold af
ræve er omfattet af forbuddet mod hold af ræve, bortset
fra hold af ræve i zoologiske haver, dyreparker og lignende,
samt hold af ræve i forbindelse med tekniske og
videnskabelige undersøgelser, der udføres under
tilsyn af Dyreforsøgstilsynet, jf. lovens § 1, stk.
2.
Forbuddet mod hold af ræve omfatter således efter
gældende ret også privates hold af ræve som
familiedyr/kæledyr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er blevet
bekendt med, at der i Danmark holdes ræve som familiedyr, men
har ikke oplysninger om omfanget heraf.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri finder det
imidlertid ikke nødvendigt, at privates hold af
domesticerede ræve som familiedyr er omfattet at lovens
forbud mod hold af ræve, da sådant hold af ræve
vurderes at kunne ske i overensstemmelse med dyreværnslovens
almindelige bestemmelser og bestemmelserne i bekendtgørelse
om privates hold af særlige dyr m.v., således at
rævene sikres forsvarlige forhold, hvor hensynet til
rævenes fysiologiske, adfærdsmæssige og
sundhedsmæssige behov tilgodeses.
På denne baggrund foreslås det, at privates hold af
domesticerede ræve som familiedyr undtages fra forbuddet i
lovens § 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, som har vurderet, at
forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 5. november
2013 til den 3. december 2013 været i høring hos
følgende organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet, ALECTIA, Alimentas ApS,
Alternativfondet, Anima, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for
konditorer, bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania,
Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen Fokus
på Dyr, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The
(Niels Gade), Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i
Danmark (LIF), Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen,
Buntmagerlauget i Danmark, Bureau Veritas Denmark, Bæredygtig
jagt, Center for Miljø og Toksikologi på DHI
Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS - Fødevarerådgivning,
Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association
(DSA), Dankost ApS, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks Civile
Hundeførerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF),
Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Krebseavlerforening, Danmarks
Restauranter og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Breton Klub, Dansk Erhverv, Dansk Elite
Smiley ApS, Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union,
Dansk Gravhundeklub, Dansk Hunderegister, Dansk Isindustri, Dansk
Jagthunde Udvalg, Dansk Kennel Klub, Dansk Kvæg, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pattedyrforening, Dansk
Pelsgrossistforening, Dansk Racehunde Union, Dansk Ride Forbund,
Dansk Ruhår Klub, Dansk Skaldyrcenter, Dansk Skovforening,
Dansk Supermarked, Dansk Transport og Logistik, Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk Vizla Klub, Dansk
Zoologisk Konservatorforening, Dansk Åleproducentforening,
Danske Advokater, Danske Fugleforeninger, Danske Hundeejeres
Landsforening, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik
Fabrikanter, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske
Slagtermestres Landsforening, Danske Speditører, Danske
Svineproducenter, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Brancheorganisation for
Vitalmidler, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Danske Hundeforening, Det danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, KU, Det Biovidenskabelige
Fakultet, KU, Det Veterinære Sundhedsråd, DFO, Dansk
Flavour Organisation, DHI, Center for Miljø og Toksikologi,
Afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen,
Dommerfuldmægtigforeningen, DTU - Fødevareinstituttet,
DTU - Veterinærinstituttet, DOSO -
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, Dyreværnsforeningen
Freja, Dyreværnsrådet, E-Branchekoden ApS, Ecscom v/Kim
Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, Elite Food Aps,
Emballageindustrien, EMCON, Eurofins Steins Laboratorium A/S,
Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Foodcare, Food Diagnostics ApS,
FoodEfficiency, Forbrugerrådet, Force Technology, Foreningen
af Offentlige Anklagere, Foreningen Aktive Dyrerettigheder,
Foreningen Fair Dog, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen Danske
Herregaardsjægere, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Muslingeerhvervet (FME), FS-C.dk (Food
Safety Consult), Fællesrepræsentationen for
Specialklubber for Stående Jagthunde i Danmark,
FødevareExperten, Fødevaregruppen,
Fødevarekonceptet, Gigtforeningen, Greenpeace, Grøn
hverdag, Hatting-KS A/S, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hesteinternatet af 1999, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, HygiejneGruppen,
Højmarklaboratoriet a/s, Håndværksrådet,
International Transport Danmark, Kantineledernes Landsklub, KGH
customs services Danmark, KGH customs services Sverige, Klubben for
Field Trial Spaniels, Kopenhagen Fur, Kommunernes Landsforening,
Komply A/S, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Korthaarklubben i Danmark, Kost, Motion &
Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Landbrug og Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Komitéen mod
Dyreforsøg, Landsforeningen til Oplysning om og Afskaffelse
af Vivisektion i Danmark, Landskontoret for Heste, Lolex aps,
Lynges E. Kontrol, Mejeriforeningen, Møllers
Fødevarerådgivning, Naturhistorisk Museum, Ninkovich
Consult ApS, v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat
(noah), NOPALAX, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Plastindustrien i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Q-food ApS,
QMS- Consult, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Ræveavlerforeningen, Rådet for Dyreforsøg,
Rådet vedrørende Hold af Særlige Dyr, Sammark,
Sedan, Sills & Løndal Rådgivning, Aps,
Slagtermestre og Ostehandlerforeningen Danmark, Smiley-One,
SPF-Danmark, Stop Spild Af Mad, Sundhedsraadet, Teknologisk
Institut, Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter
for Svineproduktion, Videncenter for Landbrug, Videncentret For
Landbrug, Vildtforvaltningsrådet, WSPA Danmark, Zoologisk
Museum og Økologisk Landsforening.
| | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at privates hold af domesticerede ræve
som familiedyr undtages fra forbuddet i lovens § 1.
Sådant hold af ræve skal ske i overensstemmelse med
dyreværnslovens almindelige bestemmelser og bestemmelserne i
bekendtgørelse om privates hold af særlige dyr m.v.,
således at rævene sikres forsvarlige forhold, hvor
hensynet til rævenes fysiologiske, adfærdsmæssige
og sundhedsmæssige behov tilgodeses.
Til nr. 2
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen i lovens § 5 ophæves, og at forbuddet mod
hold af ræve således opretholdes for enhver form for
landbrugsmæssigt og andet erhvervsmæssigt
rævehold samt hold af ræve med henblik på enhver
form for træning af hunde til gravjagt eller andre
jagtmæssige formål.
Det betyder, at hold af ræve, herunder også hold af
ræve med henblik på træning af hunde til
gravjagt, efter den 31. december 2016 er forbudt. Dog kan personer,
der i medfør af lovens § 4, stk. 2, har fået
tilladelse hertil, fortsat drive virksomhed med hold af ræve
indtil den 31. december 2023.
Forbuddet mod hold af ræve omfatter fortsat ikke hold af
ræve i zoologiske haver, dyreparker og lignende samt hold af
ræve i forbindelse med tekniske og videnskabelige
undersøgelser, der udføres under tilsyn af
Dyreforsøgstilsynet, jf. lovens § 1, stk. 2.
Forbuddet omfatter ikke privates hold af domesticerede
ræve som familiedyr.
Til §
2
Ikrafttræden m.v.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 466 af 12. juni 2009 om forbud
mod hold af ræve foretages følgende
ændring: | | | | § 1. Hold
af ræve er ikke tilladt. Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke hold af ræve | | 1. § 1, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke | 1) | i zoologiske haver, dyreparker og lign.
eller | | 1) | hold af ræve i zoologiske haver,
dyreparker og lignende, | 2) | i forbindelse med tekniske og
videnskabelige undersøgelser, der udføres under
tilsyn af Dyreforsøgstilsynet. | | 2) | hold af ræve i forbindelse med
tekniske og videnskabelige undersøgelser, der udføres
under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet, eller | | | | 3) | privates hold af domesticerede
ræve som familiedyr.« | | | | § 5.
Justitsministeren fremsætter senest i folketingsåret
2013-14 forslag om revision af loven. | | 2. § 5 ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | |
|