Tillægsbetænkning afgivet af
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 13. marts 2014
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
under den fornyede udvalgsbehandling stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2014 og var til 1. behandling den 25. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget. Udvalget afgav betænkning
den 11. marts 2014. Lovforslaget var til 2. behandling den 13.
marts 2014, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
Møde
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Tre af udvalgets spørgsmål og
ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
tillægsbetænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget og de
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at der klart er tale om forbedringer af kontrollen
med bankerne på en række områder, men der er
også begrænsninger i, hvordan Folketinget i fremtiden
kan lovgive på området på grund af de
bagvedliggende direktiver og forordninger fra EU. Enhedslisten er i
den forbindelse bekymret for, at EU skal fastlægge reglerne
for, hvordan de store banker skal vurdere værdien af deres
udlån og dermed vurdere, om banken er på vej i krise
eller ikke. Det bør suverænt kunne bestemmes i
Folketinget, ligesom al anden regulering af bankerne bør
kunne være strammere end de internationale regler, der kan
opnås enighed om.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring af § 5, stk. 1, nr.
18, ændres »»145,«« til:
»», 145, 148««.
[Konsekvens af ophævelsen af
§ 148]
2)
Efter nr. 85 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
150 ændres »jf. § 148, nr. 3« til:
»jf. artikel 400 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber«.«
[Konsekvens af ophævelsen af
§ 148]
Til § 2
3) I
det under nr. 25 foreslåede § 84 c, stk. 2, ændres
»forordning (EU) nr. 2012/648 (EMIR-forordningen)« til:
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
648/2012 af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen)«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at § 148 foreslås ophævet.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at § 148 foreslås ophævet, og at
reguleringen om »særlig sikre dele« fremadrettet
er omfattet af artikel 400 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk korrektion
vedrørende angivelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 648/2012 af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen).
Benny Engelbrecht (S) Poul
Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn
(S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen
Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 133 efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. | Titel |
---|
10 | Betænkning afgivet den 11/3-14 | 11 | Ændringsforslag til 3. behandling,
fra erhvervs- og vækstministeren | 12 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Bilag 2
Tre af udvalgets
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er
optrykt efter ønske fra V.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6.
marts 2014 fra FSR - Danske Revisorer, jf. L 133 - bilag 3.
Svar:
Med henvendelse af 5. marts 2014 stiller FSR -
danske revisorer spørgsmål om, hvorvidt den
foreslåede bestyrelse har tilstrækkelig kompetence
inden for regnskabsforhold.
FSR - danske revisorer mener, at det er
problematisk, at der med den foreslåede sammensætning
af bestyrelsen ikke stilles et krav om, at der i bestyrelsen skal
være medlemmer med særlige kundskaber om
regnskabsforhold, da bestyrelsen skal have det overordnede ansvar
for regnskabskontrollen for både den finansielle sektor og
den ikke-finansielle sektor. Derfor foreslår FSR - danske
revisorer, at den foreslåede bestyrelse udvides med et medlem
med særlige kundskaber om regnskabsforhold, og at der
etableres et obligatorisk regnskabsudvalg bestående af
regnskabseksperter med praktisk og teoretisk sagkundskab,
således at udvalget bidrager med input til Finanstilsynet og
Erhvervsstyrelsen i forbindelse med forberedelse af
regnskabskontrolsager, inden disse forelægges bestyrelsen, og
at udvalget herudover også behandler sager, der ikke
forelægges bestyrelsen. FSR - danske revisorer mener, at
etableringen af et sådan udvalg vil effektivisere arbejdet i
bestyrelsen og i det foreslåede ekspertudvalg, der herved kan
få den fornødne faglige kompetente behandling
kombineret med et bredt funderet praktisk input. Alternativt mener
FSR - danske revisorer, at der skal udpeges i alt fem eller om
muligt helst syv regnskabskyndige til ekspertpanelet.
I øvrigt mener FSR - danske revisorer,
at det bør sikres, at den revisor, som har påtegnet
regnskabet, konsulteres, når en regnskabssag
gennemføres, og endelig ønsker FSR - danske
revisorer, at hvis de foreslåede ændringer
gennemføres, så skal der foretages en evaluering af
regnskabskontrollen, når den har fungeret et stykke tid, og
dette skal fremgå af lovbemærkningerne.
For så vidt angår bestyrelsens
sammensætning, fremgår det, i overensstemmelse med den
politiske aftale af 10. oktober 2013, af lovforslagets
ændring til § 345 i lov om finansiel virksomhed, at med
henblik på at sikre tilstedeværelsen af de
fornødne sagkundskaber i bestyrelsen for Finanstilsynet skal
3 bestyrelsesmedlemmer samlet set have juridisk, økonomisk
eller finansiel sagkundskab, 2 medlemmer skal have
ledelsesmæssig baggrund fra den finansielle sektor, 1 medlem
skal have ledelsesmæssig baggrund fra det øvrige
erhvervsliv, og 1 medlem skal være fra Danmarks
Nationalbank,
For at sikre adgang til bred og
indgående sagkundskab på det finansielle område
skal bestyrelsen udpege et panel af eksperter, som samlet har
særlig sagkundskab inden for det finansielle område,
herunder pengeinstitutvirksomhed, realkreditvirksomhed,
forsikrings- og pensionsvirksomhed, fondsmæglervirksomhed,
finansielle forbrugerforhold, kapitalmarkedsforhold,
værdipapirhandel samt regnskabsforhold. For så vidt
angår regnskabsforhold, gælder det både
finansielle og ikke-finansielle virksomheders forhold.
Sammensætningen af ekspertpanelet skal således sikre,
at panelet samlet set har bred sagkundskab inden for det
finansielle område, hvilket svarer til sammensætningen
af de sagkyndige, der er udpeget i Det Finansielle Råd efter
de nugældende regler i lov om finansiel virksomhed. Det er
bestyrelsen, der fastsætter nærmere regler om udpegning
af medlemmer til ekspertpanelet m.v.
Bestyrelsen vil efter behov kunne anmode om
bistand fra et eller flere medlemmer i ekspertpanelet i forbindelse
med behandling af konkrete tilsynssager, herunder vil medlemmer af
ekspertpanelet efter formandens beslutning kunne deltage i
bestyrelsens møder uden stemmeret.
Med lovforslaget bliver der endvidere mulighed
for, at bestyrelsen kan vælge at lade sager forberede i
underudvalg bestående af udvalgte medlemmer af ekspertpanelet
og bestyrelsen. Som det fremhæves i bemærkningerne til
lovforslaget vil nedsættelse af underudvalg blandt andet
kunne være særlig relevant i forbindelse med
behandlingen af sager vedrørende regnskabsforhold. Mange af
disse sager er af forholdsvis regnskabsteknisk karakter og med
oprettelsen af et regnskabskyndigt underudvalg med bl.a. praktisk
og teoretisk sagkundskab kan de mere regnskabstekniske aspekter af
sagerne afklares inden selve forelæggelsen for bestyrelsen.
Dette vil kunne bidrage til en optimeret behandling af sager om
regnskabskontrol i bestyrelsen. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at bestyrelsen kan nedsætte et stående
underudvalg til brug for behandling af sager vedrørende
regnskabsforhold.
Det er min forventning, at bestyrelsen - med
henblik på at sikre, at Finanstilsynets regnskabskontrol
fortsat varetages på betryggende vis - vil nedsætte et
underudvalg vedrørende regnskabskontrol, med bred praktisk
og teoretisk sagkundskab. Derfor mener jeg ikke, at der er behov
for justering af lovforslaget på dette punkt.
Det skal endvidere bemærkes, at
bestyrelsen og i øvrigt Finanstilsynet, i overensstemmelse
med de gældende regler, har mulighed for i særlige
tilfælde at anvende ekstern ekspertbistand. Det gælder
også på det regnskabstekniske område.
For så vidt angår FSR - danske
revisorers forslag til en ny procedure om, at revisor for det
selskab, hvis års- eller delårsrapport omfattes af
regnskabskontrol, skal konsulteres forinden, der træffes
afgørelse om års- eller delårsrapporten,
vurderes ikke at være hensigtsmæssigt. Det er den
regnskabsaflæggende virksomheds ansvar, at års- eller
delårsrapporten er aflagt i overensstemmelse med det
relevante regelsæt, og det er således virksomheden og
ikke virksomhedens revisor, der er part i sagen. Det kan i
øvrigt oplyses, at al korrespondance i en
regnskabskontrolsag tilgår virksomhedens revisor, som
således har mulighed for at rette henvendelse til
virksomheden, såfremt dette måtte være
relevant.
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra
Realkreditrådet af 7. marts 2014, jf. L 133 - bilag 6.
Svar:
Realkreditrådet har i deres henvendelse
stillet spørgsmål om tre elementer i lovforslaget, der
gennemfører det fjerde kapitalkravsdirektiv (CRD IV).
SIFI-udpegning og bestyrelsesudvalg på koncernniveau
Realkreditrådet har anmodet om at
få bekræftet, at SIFI-udpegning sker på
højeste koncernniveau, dvs. i det højeste
kreditinstitut.
Realkreditrådet har tillige
anført, at det bør være muligt at etablere
risikoudvalg og nomineringsudvalg på koncernniveau for
virksomheder, hvor det øverste kreditinstitut i koncernen er
udpeget som SIFI. Realkreditrådet begrunder det bl.a. med, at
det vil være uhensigtsmæssigt og unødigt
komplekst at etablere flere nominerings- og risikoudvalg i samme
koncern. Endelig har Realkreditrådet anført, at hvis
hensigten er, at flere/alle finansielle virksomheder i en koncern
skal udpeges individuelt som SIFI, hvis der i koncernen
indgår et SIFI-institut, vil det udløse krav om
etablering af separate nominerings- og risikoudvalg i alle disse
institutter.
For det første vil jeg gerne
præcisere, at det er det enkelte pengeinstitut,
realkreditinstitut eller fondsmæglerselskab I, der bliver
udpeget som systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) eller
globalt systemisk vigtigt finansielt institut (G-SIFI). Dette er
tilfældet, uanset om udpegningen sker på individuelt,
delkonsolideret eller konsolideret niveau. Jeg vil også gerne
præcisere, at en udpegning som SIFI ikke indebærer, at
andre virksomheder inden for samme koncern af den grund bliver
udpeget som SIFI.
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om, at
reglerne om aflønnings-, nominerings- og risikoudvalg finder
tilsvarende anvendelse på systemisk vigtige finansielle
institutter (SIFI) og globalt systemisk vigtige finansielle
institutter (G-SIFI), hvis kapitalandele ikke er optaget til handel
på et reguleret marked og som ikke i de 2 seneste
regnskabsår på balancetidspunktet i gennemsnit har haft
1.000 eller flere fuldtidsansatte. Denne bestemmelse omfatter kun
det enkelte pengeinstitut, realkreditinstitut eller
fondsmæglerselskab I, der udpeges som SIFI eller G-SIFI.
Det er muligt, at flere virksomheder inden for
samme koncern forpligtes til at nedsætte et
aflønnings-, nominerings- og risikoudvalg. Det vil
være tilfældet, hvor flere virksomheder inden for samme
koncern individuelt opfylder størrelseskravene i
§§ 77 c, 80 a og 80 b i lov om finansiel virksomhed, dvs.
har kapitalandele optaget til handel på et reguleret marked
eller som i de 2 seneste regnskabsår på
balancetidspunktet i gennemsnit har haft 1.000 eller flere
fuldtidsansatte. Det vil også være tilfældet,
hvis en virksomhed, som er koncernforbundet med et institut udpeget
som SIFI eller G-SIFI, opfylder ovennævnte
størrelseskrav.
For så vidt angår
aflønningsudvalg, følger det af gældende ret,
at koncerner med flere virksomheder, der er forpligtet til at
nedsætte et aflønningsudvalg, kan nedsætte et
fælles aflønningsudvalg for disse virksomheder eller
en del heraf. Et fælles aflønningsudvalg skal
nedsættes i en virksomhed, der er modervirksomhed for de
øvrige virksomheder, som udvalget er nedsat for.
Aflønningsudvalget skal bestå af medlemmer af
bestyrelsen i den virksomhed, som nedsætter
aflønningsudvalget, eller af medlemmer af bestyrelserne i de
virksomheder, der har nedsat et fælles
aflønningsudvalg.
Det vil således også være
muligt for institutter udpeget som SIFI eller G-SIFI at
nedsætte et fælles aflønningsudvalg. De opgaver,
som varetages af et aflønningsudvalg - f.eks. udarbejdelse
af udkast til lønpolitik - vil ofte hensigtsmæssigt
kunne fastlægges på koncernniveau, hvorfor mulighederne
for et fælles aflønningsudvalg i koncerner EU-retligt
kan begrundes med en hensyntagen til
proportionalitetsprincippet.
For så vidt angår
nomineringsudvalg og risikoudvalg skal disse i medfør af
lovforslaget i alle tilfælde bestå af medlemmer af
bestyrelsen i det institut, som nedsætter det
pågældende udvalg. Som også anført i
høringsnotatet er det fortsat den juridiske vurdering, at
det ikke er muligt at nedsætte et fælles
nomineringsudvalg eller et fælles risikoudvalg på
koncernniveau i medfør af CRD IV.
Formålet med CRD IV's krav om
nominerings- og risikoudvalg er at sætte fokus for
bestyrelsen på disse vigtige emner hos de enkelte
virksomheder, der er væsentlige i kraft af deres
størrelse, kompleksitet eller arten og omfanget af deres
aktiviteter. Såfremt man tillod fælles koncernudvalg
for virksomheder, der er underlagt forpligtelserne, ville det reelt
kunne medføre risiko for et svækket fokus på de
forhold, der gør sig gældende i de enkelte
institutter, samt en risiko for at medlemmerne i udvalgene ikke har
tilstrækkelig viden om det enkelte institut. Det vurderes
derfor at følge af CRD IV, at hvert enkelt institut
selvstændigt skal nedsætte nominering- og risikoudvalg
i det omfang, de er omfattet af krav herom, herunder at udvalget
skal udgøres af medlemmer fra bestyrelsen.
I den forbindelse bemærkes i
øvrigt, at opgaverne, som lovforslaget pålægger
nominerings- og risikoudvalget, vedrører de enkelte
institutter, og at det i henhold til den gældende finansielle
og selskabsretlige regulering er de enkelte virksomheders
bestyrelser, der er ansvarlig for varetagelsen af disse
opgaver.
Loft over
antallet af bestyrelsesposter
Realkreditrådet har anført at
undtagelsen i lovforslagets § 313, stk. 3, nr. 2, i lov om
finansiel virksomhed, der vedrører poster, der som regel er
en fast del af arbejdet for en direktør i en finansiel
virksomhed, ikke medregnes i antallet af direktionsposter- og
bestyrelsesposter, der skal indgå i opgørelsen af
poster efter bestemmelsens loft over bestyrelsesposter.
Realkreditrådet har til støtte
herfor anført, at der på tilsvarende vis bør
gælde en undtagelse for bestyrelsesmedlemmer i en finansiel
virksomhed, som på baggrund af en direktørpost i en
anden branche på tilsvarende vis kan have sekundære
poster, som ikke bør tælles med i opgørelsen.
Realkreditrådet ønsker denne forskelsbehandling
fjernet fra lovforslaget.
Det fremgår af forslaget til § 313,
stk. 3, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed at direktør-
eller bestyrelsesposter i virksomheder omfattet af § 80, stk.
5, i lov om finansiel virksomhed og tilsvarende sektorselskaber
ikke skal medregnes ved opgørelsen af antallet af
direktør- og bestyrelsesposter. Dette omfatter på
nuværende tidspunkt bl.a. NETS, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Lokale Pengeinstitutter, Finansrådet,
Letpension, fagforeninger m.v.
Som nævnt i forbindelse med
høringen er denne undtagelse tilføjet for at sikre,
at poster, der som regel er en fast del af arbejdet for en
direktør i en finansiel virksomhed, ikke medregnes i
antallet af direktions- og bestyrelsesposter.
Det skal endvidere bemærkes, at det
følger af det foreslåede § 314, stk. 4, nr. 1, i
lov om finansiel virksomhed, at direktør- eller
bestyrelsesposter i koncernforbundne virksomheder - uanset om der
er tale om en finansiel virksomhed eller ej - tæller som
én samlet post. Det samme gælder i forhold til
direktør- eller bestyrelsesposter i virksomheder, hvori et
SIFI ejer en kvalificeret andel, jf. det foreslåede §
314, stk. 4, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Det er derfor fortsat min vurdering, at de
foreslåede undtagelser vedrørende sektorselskaber,
koncernforbundne selskaber samt selskaber, hvor SIFIet ejer en
kvalificeret andel, tager det fornødne hensyn til
sekundære ledelsesposter, som naturligt følger af
primære ledelsesposter, og at undtagelserne ikke skal
udstrækkes yderligere.
Stemmeløse aktier
Med indførslen af muligheden for
stemmeløse aktier i omdannede fonds- og foreningsejede
realkreditinstitutter finder Realkreditrådet det
uhensigtsmæssigt, at selskabslovgivningens
minoritetsbeskyttelsesregler finder anvendelse, og at disse regler
vil begrænse muligheden for den faktiske anvendelse af
stemmeløse aktier i omdannede fonds- og foreningsejede
realkreditinstitutter.
Realkreditrådet anfører på
den baggrund, at hvis adgangen til stemmeløse aktier skal
gøres brugbar, så er det nødvendigt, at (i) det
er muligt gyldigt at indføre i realkreditinstituttets
vedtægter, at der ikke gælder nogen
minoritetsaktionærbeskyttelse, og (ii) at det skal
fremgå af lov om finansiel virksomhed, at den mulighed, der
findes i selskabsloven om indløsningsret, ikke gælder
for stemmeløse aktier udstedt i henhold til lov om finansiel
virksomhed. Det sidste begrunder Realkreditrådet med, at de
ikke ser det som foreneligt med kapitalreglerne i CRR.
Realkreditrådet anfører
endvidere, at der kan opstå et problem, i de fonds- og
foreningsejede realkreditinstitutter hvor en kapitalejer (fonden
eller foreningen) ejer mere end 9/10 af kapitalandelene i et
realkreditinstitut, og hvor kapitalejeren (fonden eller foreningen)
har en tilsvarende del af stemmerne, idet hver enkelt af
instituttets minoritetskapitalejere herved kan fordre sig
indløst af kapitalejeren.
For så vidt angår denne del af
Realkreditrådets henvendelse, skal det bemærkes, at
hvis en kreds af investorer investerer direkte i udstedte
stemmeløse aktier, må det antages, at investeringen
ikke sker med en hensigt om at kræve sig indløst igen
af kapitalejeren (fonden eller foreningen), der ejer 9/10 af
kapitalen. I denne situation ses der derfor ikke umiddelbart behov
for en undtagelse.
For så vidt angår den resterende
del af Realkreditrådets henvendelse har jeg forståelse
for, at der, i en situation, hvor en investor - hvis denne er
blevet aktionær grundet en konvertering af f.eks. hybride
instrumenter til stemmeløse aktier - kan have et incitament
til at kræve sig indløst, idet konvertering typisk vil
ske i en situation, hvor et institut er nødlidende, kan
være behov for at se nærmere på, om der skal ske
undtagelse fra selskabslovens regler om
minoritetsaktionærbeskyttelse.
Jeg har på denne baggrund allerede i
gangsat et arbejde med at undersøge mulighederne for at
løse denne udfordring.
Hvis det viser sig nødvendigt at
foretage lovændringer, vil eventuelle lovændringer
blive fremsat som et ændringsforslag til det samlelovforslag
(L 119), der forventes 2. og 3. behandlet i april 2014, med henblik
på at opnå et gennemarbejdet ændringsforslag
på baggrund af drøftelser med branchen.
Spørgsmål 13:
Ministeren bedes kommentere
præsentationen fra FSR - Danske Revisorer's foretræde
for udvalget den 11. marts 2014, jf. L 133 - bilag 9.
Svar:
For så vidt angår den forelagte
præsentation fra FSR - danske revisorer, som vedrører
den foreslåede bestyrelse for Finanstilsynet, kan jeg i det
hele henvise til min tidligere besvarelse af ERU spm. 9 ad L
133.
Som nævnt er det min klare forventning,
at bestyrelsen - med henblik på at sikre, at Finanstilsynets
regnskabskontrol fortsat varetages på betryggende vis - vil
nedsætte et underudvalg vedrørende regnskabskontrol
med bred praktisk og teoretisk sagkundskab. Det svarer til den
praksis, der allerede gælder i dag i forhold til Det
Finansielle Råd, der har haft et sådant sagkyndigt
underudvalg. Derfor mener jeg ikke, at der er behov for justering
af lovforslaget på dette punkt.