Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 11. marts 2014
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 28 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2014 og var til 1. behandling den 25. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget. Udvalget beder om, at lovforslaget
henvises til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 7. november 2013 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 63. Den 7. februar 2014
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Forsikring & Pension,
FSR - Danske Revisorer og
Realkreditrådet.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret 2 af de skriftlige henvendelser til
udvalget. De 3 øvrige henvendelser forventes ministeren at
kommentere inden 2. behandling af lovforslaget.
Deputationer
Endvidere har FSR - Danske Revisorer
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af 3
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling
af lovforslaget.
1 af udvalgets spørgsmål og
ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV, SF, LA og Uffe Elbæk (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker at præcisere, at Dansk Folkeparti
støtter lovforslaget ud fra den præmis, at Dansk
Folkeparti har indgået en politisk aftale i forligskredsen
omhandlende SIFI og implementering af CRD IV-krav. Dansk Folkeparti
lægger vægt på, at det er en politisk aftale
imellem regeringen og en række partier i Folketinget og ikke
en glidebane for automatisk implementering af fremtidige
EU-lovinitiativer. Dansk Folkeparti anbefaler lovforslaget til
vedtagelse, fordi det er godt og fornuftigt, og ikke fordi det
indeholder EU-direktivforslag. Samtidig henviser Dansk Folkeparti
til erhvervs- og vækstministerens besvarelse af
spørgsmål 4, som er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stillingtagen til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stillingtagen til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, DF, RV, SF, LA og Uffe
Elbæk (UFG)):
1) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 1, stk. 2, 1.
pkt., indsættes før »»§
117««: »»§ 64, stk. 4,« til:
»§ 64 stk. 5,«, og«.
[Korrektion]
2) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring af § 5, stk. 1, nr.
18, ændres »i 2.
pkt.« til: »i 3.
pkt.«
[Lovteknisk korrektion]
3) I
den under nr. 75 foreslåede
ændring af § 143, stk. 1, nr.
3, indsættes efter »finansielle
virksomheder«: »og koncerner, der er omfattet af
§§ 171-174«, og efter »kapitalgrundlagskravet
og kapitalgrundlaget for« udgår
»investeringsforvaltningsselskaber samt«.
[Korrektion]
4) Nr.
77 udgår.
[Korrektion]
5)
Efter nr. 84 indsættes som nyt nummer:
»01. § 148 ophæves.«
[Korrektion]
6) I
den under nr. 101 foreslåede
affattelse af § 170 ændres i
stk. 3, 4. pkt., Ȥ
126« til: »§ 126 a«.
[Lovteknisk korrektion]
7)
Efter nr. 116 indsættes som nye numre:
»02. I §
179, nr. 2, ændres »§ 64, stk. 2, nr. 1, 2
og 4,« til: »§ 64, stk. 3, nr. 1, 2 og
4,«.
03. I
§ 180, nr. 2, ændres
»§ 64, stk. 2, nr. 1-2 og 4,« til: »§
64, stk. 3, nr. 1, 2 og 4,«.«
[Lovteknisk korrektion]
8) I
den under nr. 126 foreslåede
§ 308 udgår i stk. 8 », herunder fastsætte
oplysningskrav«.
[Flytning af bemyndigelse til
foreslået nyt stk. 10, jf. ændringsforslag nr. 10]
9) I
den under nr. 126 foreslåede
§ 308 ændres i stk. 9 »jf. stk. 7« til:
»jf. stk. 6«.
[Korrektion]
10) I
den under nr. 126 foreslåede
§ 308 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Finanstilsynet kan fastsætte regler for systemisk vigtige
finansielle institutters offentliggørelse af det systemisk
vigtige finansielle instituts indikatorer, faktorer og
systemiskhed.«
[Konsekvens af, at hjemmelen til
offentliggørelse udgår i § 308, stk. 8, og
præcisering af hjemmelen]
11)
Efter nr. 126 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
343 i, stk. 1, ændres »§ 64, stk.
1-3,« til: »§ 64, stk. 1-4,«.«
[Korrektion]
12) I
den under nr. 130 foreslåede
§ 344 c ændres
stykkebetegnelsen »Stk. 3«
til: »Stk. 2«, og
stykkebetegnelsen »Stk. 4«
ændres til: »Stk.
3«.
[Korrektion]
13) I
den under nr. 130 foreslåede
§ 344 c ændres i stk. 4 »intern metode til at
opgøre kapitalgrundlagskravet for markedsrisiko« til:
»intern markedsrisikomodel«.
[Korrektion]
14)
Efter nr. 175 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
355, stk. 2, nr. 4, ændres »§ 64, stk. 1 og
2« til: »§ 64, stk. 1-3«.«
[Korrektion]
15) I
de under nr. 181 foreslåede
ændringer af § 373, stk. 1,
indsættes efter »»§ 126 a, stk. 1-3, 5, 7 og
9,«,«: »»§ 145, stk. 1-3, stk. 4, 1.
pkt., stk. 5 og stk. 6, 1. pkt.« udgår,«.
[Korrektion]
Til § 2
16)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Overalt i loven ændres
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2012/648
af 4. juli 2012« til: »Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli
2012«.«
[Lovteknisk korrektion]
17) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 84 ændres i
stk. 2 »Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 2012/648 af 4. juli 2012« til:
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
648/2012 af 4. juli 2012«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16]
18) I
den under nr. 14 foreslåede
ændring af § 84 a, stk. 6, nr.
19, der bliver nr. 24, udgår »og efter
»opgaver« indsættes: », jf. dog stk. 11 og
12««.
[Lovteknisk korrektion]
19)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
84 a, stk. 6, nr. 23, der bliver nr. 30, ændres
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2012/648/EU af 4. juli 2012« til: »Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli
2012«.«
[Lovteknisk korrektion]
20)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
84 c, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk.
4«.«
[Lovteknisk korrektion]
21) I
den under nr. 24 foreslåede
ændring af § 84 c, stk. 2, 3.
pkt., der bliver stk. 3, 3. pkt., indsættes efter
»Virksomheder under tilsyn skal«:
»offentliggøre informationer omfattet af 1. og 2.
pkt.«.
[Lovteknisk korrektion]
22)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
84 c, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»offentliggørelse efter stk. 1 og 2« til:
»offentliggørelse efter stk. 1-3«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
23)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
33 c, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt.,
ændres »stk. 7 og 9« til: »stk. 6 og
8«, og i stk. 10, der bliver stk.
8, ændres »stk. 6« til: »stk.
5«.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
24) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 3, stk. 1, nr.
34, indsættes før »artikel 25-88«:
»som omhandlet i«.
[Korrektion]
25) I
den under nr. 26 foreslåede
affattelse af § 156
indsættes efter »investeringsfonde«: »og
depositarer«.
[Korrektion]
26) I
den under nr. 51 foreslåede
ændring af § 190, stk. 4,
indsættes før »»§ 16, stk. 8 og
9««: »»§ 3, stk. 9« til:
»§ 3, stk. 8«,«.
[Konsekvensændring]
Til § 7
27) I
de under nr. 13 foreslåede § 175, stk. 6, nr. 24-26, ændres
»lande inden for Den Europæiske Union eller i lande,
som Unionen har indgået aftale med« til: »lande
uden for Den Europæiske Union, som Unionen ikke har
indgået aftale med«.
[Korrektion]
Til § 22
28) I
stk. 10, 1. pkt., ændres
»nr. 50« til: »nr. 131«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
§ 1, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed er en
konsekvensændring som følge af, at der med § 1,
nr. 20, i lovforslaget L 133 bl.a. tilføjes et nyt stykke i
§ 64, således at det gældende § 64, stk. 4,
hvortil der henvises i § 1, stk. 2, 1. pkt., bliver til §
64, stk. 5.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion, da
det med § 1, nr. 7, i lovforslaget rettelig ønskes at
foretage en ændring i § 5, stk. 1, nr. 18, 3, pkt., i
lov om finansiel virksomhed og ikke som anført i
lovforslaget i bestemmelsens 2. pkt.
Til nr. 3
Investeringsforvaltningsselskaber var
omfattet to steder i de foreslåede ændringer til §
143, stk. 1, nr. 3, i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1,
nr. 75, i lovforslaget. Dette rettes ved at lade
»investeringsforvaltningsselskaber samt« udgå af
de foreslåede ændringer til § 143, stk. 1, nr. 3,
i lov om finansiel virksomhed.
Med ændringsforslaget vil
Finanstilsynet endvidere kunne fastsætte nærmere regler
for indberetning af solvensbehovet for koncerner, der er omfattet
af kravet om opgørelse af individuelt solvensbehov.
Finanstilsynet har denne bemyndigelse i medfør af den
gældende § 143, stk. 1, nr. 3, i lov om finansiel
virksomhed, og ved lovforslaget blev bemyndigelsen ved en fejl
alene videreført i forhold til finansielle virksomheder. Med
forslaget videreføres således den gældende
bemyndigelse for Finanstilsynet til at fastsætte regler for
indberetning af solvensbehovet for koncerner, der er omfattet af
kravet om opgørelse af individuelt solvensbehov.
Til nr. 4
Med § 1, nr. 77, i lovforslaget er der
fejlagtigt indsat et »og« i § 143, stk. 1, nr. 6.
Henset til at § 143, stk. 1, nr. 6, i lov om finansiel
virksomhed ikke er næstsidste nummer i opregningen i stykket,
foretages en lovteknisk korrektion.
Til nr. 5
Med § 1, nr. 81, i lovforslaget
ophæves § 145 i lov om finansiel virksomhed om store
engagementer (benævnes fremadrettet »store
eksponeringer«). § 148 i lov om finansiel virksomhed
giver finanstilsynet bemyndigelser til at fastsætte
nærmere regler for store engagementer. Forslaget om
ophævelse af § 148 i lov om finansiel virksomhed er
således en konsekvens af ophævelsen af § 145 i lov
om finansiel virksomhed. Reguleringen af store eksponeringer,
herunder opgørelse m.v., vil fremadrettet være
reguleret i CRR. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til den foreslåede ophævelse af
§ 145 i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 81, i
lovforslaget.
Til nr. 6
Kravene til kapitalgrundlaget for
investeringsforvaltningsselskaber fremgår af § 126 a og
ikke § 126. Der er derfor alene tale om en
konsekvensrettelse.
Til nr. 7
De foreslåede ændringer er en
konsekvensændring som følge af, at der med
lovforslagets § 1, nr. 24, bl.a. tilføjes en ny §
64, stk. 2, hvorved det gældende § 64, stk. 2, hvortil
der henvises i bestemmelserne, bliver til § 64, stk. 3.
Til nr. 8
Det foreslås, at hjemmelen til, at
Finanstilsynet kan fastsætte regler om oplysningskrav,
flyttes til et nyt stk. 10 i § 308. Der henvises i
øvrigt til bemærkninger til ændringsforslag nr.
10.
Til nr. 9
Henvisningen i stk. 9 vedrørende
beregningen af systemiskhed skal rettelig være til stk. 6 og
ikke til stk. 7. Der er derfor tale om en teknisk korrektion.
Til nr. 10
I medfør af § 347 c i lov om
finansiel virksomhed som affattet ved § 1, nr. 135, i
lovforslaget kan Finanstilsynet stille yderligere oplysningskrav
til pengeinstitutter, realkreditinstitutter og
fondsmæglerselskaber I. Det foreslås at indsætte
et nyt stk. 10 i forslaget til § 308, der præciserer, at
Finanstilsynet kan fastsætte regler for systemisk vigtige
finansielle institutters offentliggørelse af det systemisk
vigtige finansielle instituts indikatorer, faktorer og
systemiskhed. Samtidig foreslås det i nr. 7, at
Finanstilsynets hjemmel til at fastsætte oplysningskrav i
§ 308, stk. 8 flyttes til det nye stk. 10. Sammen med den
foreslåede § 347 c i lov om finansiel virksomhed, jf.
§ 1, nr. 135, i lovforslaget, gennemfører det
foreslåede stk. 10 artikel 104, stk. 1, litra l, i CRD IV.
Det foreslåede stk. 10 kan bl.a. benyttes til at efterleve
kommende retningslinjer fra EBA vedrørende
offentliggørelse af G-SIFI indikatorer og systemiskhed.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring af
§ 343 i, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed er en
konsekvensændring som følge af, at § 1, nr. 20, i
lovforslaget ophæver det gældende § 64, stk. 1, og
indsætter et nyt § 64, stk. 1 og 2. Derved skal
henvisningen i § 343 i, stk. 1, rettelig være til §
64, stk. 1-4, og ikke til § 64, stk. 1-3. Der er således
tale om en teknisk korrektion.
Til nr. 12
Ved en fejl er der ikke et stk. 2 i
forslaget til § 344 c, hvorfor stk. 3 og 4 foreslås
ændret til stk. 2 og 3. Der er alene tale om en teknisk
korrektion.
Til nr. 13
I § 344 c, stk. 4, der bliver stk. 3,
jf. § 1, nr. 12, som affattet under § 1, nr. 130, i
lovforslaget, anvendes såvel betegnelsen modeller som
metoder. Med forslaget foreslås det at ensrette betegnelserne
i bestemmelsen, idet det bemærkes, at den interne metode til
opgørelse af kapitalgrundlagskravet for markedsrisiko i
CRDIV og CRR benævnes »metoden med interne
modeller«. Der tilsigtes ingen materielle ændringer med
ændringsforslaget til bestemmelsen.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring af
§ 355, stk. 2, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed er en
konsekvensændring, som følge af at § 1, nr. 20, i
lovforslaget ophæver den gældende § 64, stk. 1, og
indsætter et nyt § 64, stk. 1 og 2.
Derved skal henvisningen i § 355, stk.
2, rettelig være til § 64, stk. 1-3, og ikke til §
64, stk. 1 og 2. Der er således tale om en teknisk
korrektion.
Til nr. 15
Der er tale om en konsekvensrettelse af, at
§ 145 i lov om finansiel virksomhed foreslås
ophævet, jf. § 1, nr. 81, i lovforslaget.
Til nr. 16 og 19
Der er tale om en lovteknisk korrektion
vedrørende angivelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 648/2012 af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen).
Til nr. 17
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 16.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
idet ordet opgaver ikke indgår i den nævnte
bestemmelse. Endvidere fremgår, jf. dog stk. 11 og 12
allerede af bestemmelsen.
Til nr. 20 og 22
Der er tale om en lovteknisk korrektion som
følge af lovforslagets § 2, nr. 23, som indsætter
et nyt stk. 2 i § 84 c.
Til nr. 21
Der er tale om en korrektion som
følge af, at ordet offentliggørelse var udeladt i det
oprindelige lovforslag. Ændringen medfører en klarere
forståelse af den offentliggørelsespligt, som
påhviler virksomheder under tilsyn. Henvisning til
informationerne omfattet af bestemmelsens 1. og 2. pkt.
tydeliggør, at der er tale om den offentliggørelse,
som sker i henhold til 1. og 2. pkt.
Lov om værdipapirhandel m.v. §
84 c, stk. 2, 1. pkt., fastslår således, at i de
tilfælde, hvor en sag, som Finanstilsynet har overgivet til
politimæssig efterforskning, har medført hel eller
delvis fældende dom eller vedtaget bøde, eller hvis
sagen er afgjort ved vedtagelse af et administrativt
bødeforlæg, skal der ske offentliggørelse af
dommen, bødevedtagelsen eller et resumé heraf. §
84 c, stk. 2, 1. pkt., fastslår, at såfremt dommen ikke
er endelig, anket eller påklaget, skal dette fremgå af
offentliggørelsen.
Til nr. 23
Der er tale om en konsekvensændring
af, at stk. 2 og 4 ophæves, og stk. 3 og 5-10 bliver herefter
stk. 2-8. Endvidere konsekvensændres henvisningerne i henhold
til en tidligere lovændring i 2008, hvor § 33 c, stk. 2,
blev indsat.
Til nr. 24
Der er alene tale om en sproglig
korrektion.
Til nr. 25
Med L 119 (Forslag til lov om ændring
af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v.,
straffeloven, retsplejeloven, lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. og forskellige andre love), som blev fremsat
den 29. januar 2014, foreslås, at Finanstilsynet får
mulighed for at føre tilsyn med depositarer for alternative
investeringsfonde. Finanstilsynet får dermed en række
tilsynsbeføjelser over for depositarerne.
På den baggrund foretages en
korrektion af lovforslagets § 4, nr. 26, hvormed depositarer
for alternative investeringsfonde omfattes af Finanstilsynets
bestyrelses kompetence i overensstemmelse med L 119.
Til nr. 26
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at § 3, stk. 8, ophæves med
lovforslagets § 4, nr. 4. Derved bliver § 3, stk. 9, til
§ 3, stk. 8, og henvisningen i § 190, stk. 4, skal
tilsvarende ændres.
Til nr. 27
Numrene 24-26 i § 175, stk. 6, i lov
om investeringsforeninger m.v. skal vedrøre organer i andre
lande uden for Den Europæiske Union, som Unionen ikke har
indgået aftale med på det finansielle område, og
ikke lande inden for Den Europæiske Union eller i lande, som
Unionen har indgået aftale med på det finansielle
område. Der er således tale om en korrektion.
Til nr. 28
Det fremgår af § 22, stk. 10, 1.
pkt., i lovforslaget, at Finanstilsynets bestyrelse, jf. § 1,
nr. 50, udpeges første gang den 1. juli 2014. Udpegning af
Finanstilsynets bestyrelse er reguleret i § 1, nr. 131,
vedrørende nyaffattelse af § 345 i lov om finansiel
virksomhed. Henvisningen til § 1, nr. 50, skulle således
rettelig have været til § 1, nr. 131. Der er tale om en
korrektion.
Benny Engelbrecht (S) Poul
Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Thomas Jensen (S) Mette
Gjerskov (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)
Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 133
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 5/3-14 fra FSR - Danske
Revisorer | 4 | Henvendelse af 6/3-14 fra Forsikring &
Pension | 5 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 6 | Henvendelse af 7/3-14 fra
Realkreditrådet | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 11/3-14 fra Forsikring
& Pension | 9 | Præsentation fra FSR - Danske
Revisorers foretræde for udvalget den 11/3-14 |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 133
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor lang tid ministeriet har
arbejdet med lovforslaget, og hvorfor det ikke er fremsat
tidligere, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm., om ministeren finder, at en så
kort tid til Folketingets behandling af lovforslaget er udtryk for
god betjening af Folketingets medlemmer og god lovbehandlingsskik,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, på hvilke områder
Baselreglerne og EU-reglerne adskiller sig, henholdsvis er
sammenfaldende, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke udfordringer og
konsekvenser gennemførelsen af kreditinstitut- og
kapitalkravsdirektivet får for den danske realkreditsektor
aktuelt og på sigt, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, i hvilket omfang Danmark har
mulighed for at fastsætte strammere regler for den
finansielle sektor end de regler, der indgår i direktivet
henholdsvis i lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvordan dette lovforslag
begrænser bankernes mulighed for at geare deres kapital, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvilke regler der gælder
for, hvordan bankerne skal vurdere, hvor sikre henholdsvis usikre
deres udlån er, og hvordan dette lovforslag sikrer, at de
store banker ikke bare selv kan vurdere værdien af deres
udlån, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm., om ministeren ikke er enig i, at
hvis vurderingerne af udlån ikke er retvisende/korrekte, vil
man nemt kunne komme i samme situation igen, hvor bankerne
låner langt mere ud, end der er dækning for i
egenkapitalen, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/3-14 fra FSR - Danske Revisorer, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/3-14 fra Forsikring & Pension, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/3-14 fra Realkreditrådet, til erhvervs- og
vækstministeren | 12 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
11/3-14 fra Forsikring & Pension, til erhvervs- og
vækstministeren | 13 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra FSR - Danske Revisorers foretræde for udvalget den
11/3-14, til erhvervs- og vækstministeren |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål
til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålet og svaret er optrykt
efter ønske fra DF.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren redegøre for, hvilke
udfordringer og konsekvenser gennemførelsen af
kreditinstitut- og kapitalkravsdirektivet får for den danske
realkreditsektor aktuelt og på sigt, og oplyse hvad
ministeren agter at gøre i forhold hertil?
Svar:
Den 7. februar 2014 fremsatte jeg for
Folketinget lovforslag L 133, som implementerer EU's
kapitalkravsdirektiv (CRD IV) og ændringer som følge
af den tilhørende kapitalkravsforordning (CRR).
Implementeringen i dansk lovgivning af CRD IV og CRR vil få
en række konsekvenser for alle kreditinstitutter i Danmark,
herunder realkreditinstitutter.
Mange af bestemmelserne i CRD IV og CRR og de
deraf følgende lovændringer i L 133 har baggrund i
erfaringerne fra den finansielle krise, der pegede på behov
for blandt andet styrkede kapitalkrav og styrkede likviditetskrav.
I forhold til kapitalkravene stilles der både øgede
krav til kvaliteten og kvantiteten af kapitalen, f.eks. i form af
introduktion af de nye kapitalbuffere.
I forlængelse af den politiske aftale om
regulering af systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI) samt
krav til alle banker og realkreditinstitutter om mere og bedre
kapital og højere likviditet af 10. oktober 2013 (Bankpakke
6) vil der endvidere blive stillet særlige kapitalkrav til de
systemisk vigtige kreditinstitutter (SIFIer), nye krav til god
selskabsledelse og øget tilsynsindsats hos SIFIerne,
herunder realkreditinstitutter.
Grundlæggende er der tale om, at
direktivimplementeringen vil medføre en lang række
betydelige ændringer for kreditinstitutter og herunder
altså også realkreditinstitutterne. Særligt
vigtige problemstillinger for realkreditsektoren er likviditets- og
fundingkravene.
Det skal i den sammenhæng nævnes,
at i henhold til CRR skal EU-Kommissionen inden den 30. juni 2014
udarbejde en delegeret retsakt om et harmoniseret likviditetskrav,
der tidligst kan træde i kraft den 1. januar 2015. Dette
likviditetskrav (Liquidity Coverage Requirement, LCR)
medfører, at kreditinstitutter - herunder
realkreditinstitutter - skal have en beholdning af likvide aktiver
af høj kvalitet, der kan dække institutternes
likviditetsbehov inden for en 30-dages tidshorisont i
tilfælde af en likviditetskrise.
Kommissionen skal ved udarbejdelsen af den
delegerede retsakt tage en række faktorer i betragtning,
herunder internationale likviditetsstandarder, særlige
europæiske forhold og en række analyser fra Det
Europæiske Banktilsyn (EBA).
EBA har i december 2013 offentliggjort en
omfattende teknisk analyse, som viser, at en stor del af de danske
realkreditobligationer er blandt de mest likvide aktiver. Ud fra
den tekniske analyse bør likvide realkreditobligationer
derfor placeres i den bedste del af likviditetsbufferen (level 1).
EBA har imidlertid valgt at se bort fra denne tekniske analyse og
har i stedet anbefalet Kommissionen, at alle realkreditobligationer
kategoriseres som aktiver i den næstbedste del af
likviditetsbufferen (level 2), der ikke i samme omfang som aktiver
i den bedste del kan bruges til at opfylde LCR.
Kommissionen er ikke bundet af EBA's politiske
anbefalinger og overvejer stadigvæk det nøjagtige
indhold af den delegerede retsakt, der efter planen sætter
LCR i kraft den 1. januar 2015. Regeringen arbejder i den
forbindelse intensivt på alle niveauer for at sikre, at de
mest likvide danske realkreditobligationer kan tælles med som
likvide aktiver i den bedste eller næstbedste del i LCR
(level 1).
På nuværende tidspunkt kan det
imidlertid ikke endeligt fastslås, om danske
realkreditobligationer kan tælles med som likvide aktiver i
LCR. Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt muligt
at redegøre detaljeret for, hvilke udfordringer og
konsekvenser den danske realkreditsektor står over for
aktuelt og på længere sigt i forhold til overholdelse
af LCR.
Kommissionen skal endvidere i medfør af
CRR senest den 31. december 2016 forelægge Rådet og
Europa Parlamentet et lovforslag om, hvordan det kan sikres, at
institutter anvender stabile finansieringskilder (NSFR). Et evt.
krav forventes indført fra 2018. En eventuel EU-regulering
baseret på NSFR forventes blandt andet at tage udgangspunkt i
kommende internationale standarder. CRR fastslår i den
forbindelse, at fastsættelse af kravene til stabil
finansiering skal ske under fuld hensyntagen til de
forskelligartede finansieringsstrukturer på bankmarkedet i
EU, herunder realkreditfinansiering. Regeringen vil arbejde for, at
også realkreditobligationer med kort løbetid underlagt
de kommende regler i L 89 vedr. realkreditinstitutternes
refinansieringsrisiko opnår status som stabil finansiering i
en eventuel ny EU-regulering.
På nuværende tidspunkt kan det
imidlertid ikke endeligt fastslås, om realkreditobligationer
med kort løbetid vil blive betragtet som stabil
finansiering, såfremt et krav til stabil finansiering i form
af NSFR indføres i EU i 2018. Det er derfor ikke på
nuværende tidspunkt muligt at redegøre detaljeret for,
hvilke udfordringer og konsekvenser den danske realkreditsektor
står over for aktuelt og på længere sigt i
forhold til overholdelse af NSFR.