Fremsat den 6. februar 2014 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erhvervsfremme og
regional udvikling
(Ophævelse af reglerne om
industrisamarbejde i forbindelse med anskaffelse af
forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelse)
§ 1
I lov om erhvervsfremme og regional udvikling,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1715 af 16. december 2010, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1231 af 18. december 2012 og
§ 18 i lov nr. 80 af 28. januar 2014, foretages
følgende ændring:
1. §
18 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2014.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslagets hovedindhold
Med lovforslaget foreslås det at
ophæve § 18 i lov om erhvervsfremme og regional
udvikling, som bemyndiger erhvervs- og vækstministeren til at
fastsætte regler om industrisamarbejde i forbindelse med
forsvarets anskaffelser af nyt forsvarsmateriel og
forsvarstjenesteydelser.
Fremover vil reguleringen af
industrisamarbejde fremgå af administrative retningslinjer,
der fastsættes af erhvervs- og vækstministeren.
Indholdsmæssigt ændres ordningen,
så der alene kan pålægges udenlandske
leverandører forpligtelser til industrisamarbejde, hvis en
konkret vurdering i overensstemmelse med EU-retten, særligt
artikel 346 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), viser, at dette er nødvendigt
for varetagelsen af Danmarks væsentlige
sikkerhedsinteresser.
Ændringen indebærer, at den
hidtidige generelle ordning, hvor der fastsættes
forpligtelser til industrisamarbejde ved alle anskaffelser af
forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser over 5 mio. kr.,
erstattes af en individuel vurdering af, hvorvidt betingelserne i
artikel 346 TEUF er opfyldt, således at der i forbindelse med
den enkelte anskaffelse kan stilles krav om industrisamarbejde.
1.2.
Baggrund for lovforslaget
Kommissionen påpegede i maj 2011, at de
danske regler for industrisamarbejde efter Kommissionens opfattelse
ikke er i overensstemmelse med EU-retten. Kommissionens kritik er
efterfølgende gentaget i henvendelser af oktober 2012 og
oktober 2013, hvor Kommissionen har understreget, at den vil tage
skridt til at rejse en traktatkrænkelsessag, hvis der ikke
sker ændring af danske regler og praksis for
industrisamarbejde.
Kommissionens kritik er særligt rettet
mod, at der i de danske regler og praksis er tale om en generel
ordning, og at vilkår om industrisamarbejde ikke begrundes
konkret i hvert enkelt tilfælde på grundlag af
EU-retten, at der indgår økonomiske hensyn, og at det
ikke vurderes, om forpligtelser til industrisamarbejde vil
skævvride konkurrencen på markedet for
ikke-militære produkter.
Kommissionen indskærpede efter
vedtagelsen af direktiv 2009/81/EF om anskaffelser af
forsvarsmateriel m.v. over for medlemsstaterne, at vilkår om
industrisamarbejde ikke er i overensstemmelse med direktiv
2009/81/EF, og i hvert enkelt tilfælde skal begrundes med en
af de traktatbaserede undtagelsesbestemmelser, navnlig artikel 346
TEUF om foranstaltninger vedrørende forsvarsmateriel, som
anses for nødvendige til beskyttelse af væsentlige
sikkerhedsinteresser.
De øvrige medlemsstater, der
praktiserer industrisamarbejde, har efterfølgende tilpasset
deres regler eller er i færd hermed, således at
eventuelle forpligtelser til industrisamarbejde baseres på en
konkret vurdering i henhold til EU-retten, særligt artikel
346 TEUF.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
De gældende regler for
industrisamarbejde har hjemmel i § 18 i lov om erhvervsfremme
og regionaludvikling, hvorefter erhvervs- og vækstministeren
bemyndiges til at udstede regler for industrisamarbejde, og
hvorefter der fastsættes hjemmel til, at det kan
pålægges danske virksomheder at afgive oplysninger om
deres samarbejde med udenlandske leverandører. Der er
udstedt en bekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 992 af
04/10/2006) om danske virksomheders forpligtelse til at afgive
oplysninger, og der er udstedt et cirkulære (cirkulære
nr. 88 af 27/10/2010) om de nærmere regler på
området.
2.2.
Overvejelser
På baggrund af Kommissionens kritik af
Danmark iværksatte regeringen i 2011 en gennemgang af de
danske regler for industrisamarbejde med hjemmel i § 18 i lov
om erhvervsfremme og regional udvikling og en analyse af
industriens betydning for varetagelsen af Danmarks
sikkerhedsinteresser. Analysen førte til udarbejdelsen af
"Den nationale forsvarsindustrielle strategi" som grundlag for det
fremtidige industrisamarbejde. Strategien forventes opdateret cirka
hvert andet år.
Gennemgangen viste, at det er
nødvendigt for varetagelsen af Danmarks væsentlige
sikkerhedsinteresser, at der i Danmark eksisterer en bred vifte af
industrielle kompetencer og kapaciteter på højt
internationalt niveau inden for strategiske områder. Der er
imidlertid ikke sikkerhed for, at de danske
underleverandører og nicheproducenter kan opnå den
nødvendige adgang til at samarbejde med de udenlandske
leverandører. Derfor kan det være nødvendigt at
forpligte udenlandske leverandører af forsvarsmateriel og
forsvarstjenesteydelser til industrisamarbejde.
2.3.
Lovforslagets ordning
For at sikre, at eventuelle forpligtelser til
industrisamarbejde fastsættes af hensyn til varetagelsen af
Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, og ikke
økonomiske interesser, foreslås det at ophæve
den nuværende hjemmel i § 18 i lov om erhvervsfremme og
regional udvikling.
Det foreslås, at den nye ordning for
industrisamarbejde fastsættes i administrative
retningslinjer, og at de konkrete forpligtelser til
industrisamarbejde fortsat fastsættes i en kontrakt mellem
Erhvervs- og Vækstministeriet og den udenlandske
leverandør.
Hovedindholdet af de administrative
retningslinjer for industrisamarbejde forventes at være
følgende:
• Der
foretages en konkret vurdering af behovet for industrisamarbejde i
forbindelse med Forsvarsministeriets anskaffelser af nyt
forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser over 50 mio. kr.
•
Forpligtelser til industrisamarbejde fastsættes i
overensstemmelse med EU-retten, særligt artikel 346 TEUF.
Økonomiske hensyn kan ikke indgå.
•
Forsvarsministeriet vurderer i hvert enkelt tilfælde, om der
af hensyn til varetagelsen af Danmarks væsentlige
sikkerhedsinteresser bør pålægges udenlandske
leverandører en forpligtelse til industrisamarbejde med
virksomheder i Danmark, herunder af hensyn til at opretholde og
udvikle industrielle kompetencer og kapaciteter på
internationalt højt niveau inden for strategiske
områder. Forsvarsministeriet vurderer herunder, om disse
forpligtelser til industrisamarbejde er nødvendige og
proportionale i forhold til den sikkerhedsinteresse, der
varetages.
• Vurderer
Forsvarsministeriet, at der bør pålægges
udenlandske leverandører en forpligtelse til
industrisamarbejde, beslutter Erhvervs- og Vækstministeriet
på baggrund af denne vurdering, om der skal
pålægges udenlandske leverandører en
forpligtelse til industrisamarbejde. Erhvervs- og
Vækstministeriet vurderer i den forbindelse, om der kan ske
en skævvridning af konkurrencen på markedet for
ikke-militære varer.
• Hvis der
pålægges udenlandske leverandører en
forpligtelse til industrisamarbejde, fremgår det af
Forsvarsministeriets aktstykker til Folketingets Finansudvalg,
såfremt sådanne anvendes, samt af forsvarets
anskaffelsesmateriale og anskaffelseskontrakter.
• Hvis der
pålægges udenlandske leverandører en
forpligtelse til industrisamarbejde, indgår Erhvervs- og
Vækstministeriet en standardkontrakt med den udenlandske
leverandør om industrisamarbejde og påser, at
afviklingen af de udenlandske leverandørers forpligtelser
til industrisamarbejde følger kontraktvilkårene.
•
Forpligtelsen til industrisamarbejde skal vedrøre
forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser og skal afvikles inden
for strategiske områder, hvor industrisamarbejde af hensyn
til varetagelsen af Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser
er nødvendigt for at opretholde og udvikle internationalt
førende industrielle kompetencer og kapaciteter.
•
Forsvarsministeriet orienterer Forsvarets Materielnævn om
kommende anskaffelser, herunder, når en sådan vurdering
er foretaget, om udenlandske leverandører
pålægges forpligtelser til industrisamarbejde.
Erhvervs- og Vækstministeriets følgegruppe om
industrisamarbejde orienteres om status for industrisamarbejde.
• Erhvervs- og
Vækstministeriet orienterer hvert år i juni måned
Folketinget om status for industrisamarbejde. Forsvarsministeriet
bidrager til redegørelsen efter anmodning fra Erhvervs- og
Vækstministeriet.
•
Retningslinjer og andet relevant materiale vil være
tilgængeligt på Erhvervs- og Vækstministeriets
relevante hjemmesider.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Den nye ordning for industrisamarbejde vil alt
andet lige føre til en reduktion af omfanget af udenlandske
leverandørers forpligtelser til industrisamarbejde, idet en
generel ordning erstattes af en konkret vurdering ved hver enkelt
anskaffelse.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Fastsættelsen af vilkår om
industrisamarbejde skal ske i overensstemmelse med EU-retten,
herunder særligt artikel 346 TEUF. Det fremgår af
artikel 346 stk. 1 TEUF, at traktatens bestemmelser ikke er til
hinder for, at hver medlemsstat kan træffe de
foranstaltninger, som den anser for nødvendige til
beskyttelse af sine væsentlige sikkerhedsinteresser, og som
vedrører fabrikation af eller handel med våben,
ammunition og krigsmateriel; disse foranstaltninger må ikke
forringe konkurrencevilkårene inden for det indre marked for
varer, der ikke er bestemt specifikt til militære
formål. Endvidere fremgår det af stk. 2, at Rådet
med enstemmighed på forslag af Kommissionen fastlægger
ændringer til den liste, det har fastlagt den 15. april 1958,
over de varer, hvorpå bestemmelserne i stk. 1 finder
anvendelse.
Det fremgår af direktiv 2009/81/EF, at
den nationale sikkerhed er den enkelte medlemsstats eneansvar
på forsvars- og sikkerhedsområdet (betragtning 1).
Forsvars- og sikkerhedsmateriel er af afgørende betydning
for medlemsstaternes sikkerhed og suverænitet og for Unionens
uafhængighed. Derfor er køb af varer og ydelser inden
for forsvars- og sikkerhedsområdet ofte af følsom
karakter (betragtning 8). Traktaten indeholder særlige
undtagelser med hensyn til anvendelse af de principper, den
fastsætter, og dermed med hensyn til den deraf afledte ret.
Bestemmelserne i direktivet bør derfor ikke være til
hinder for at beskytte en medlemsstats væsentlige
sikkerhedsinteresser. Det kan være tilfældet for
kontrakter på både forsvars- og
sikkerhedsområdet. Det betyder, at kontrakter, der er
omfattet af direktivets anvendelsesområde, kan undtages fra
direktivets bestemmelser, hvis det er begrundet i hensynet til den
offentlige sikkerhed eller er nødvendigt for at beskytte en
medlemsstats væsentlige sikkerhedsinteresser (betragtning
16). I henhold til EU-Domstolens praksis bør muligheden for
at anvende sådanne undtagelser fortolkes således, at
virkningerne ikke overstiger, hvad der er strengt nødvendigt
for at beskytte de legitime interesser, som undtagelsesbestemmelser
gør det muligt at bevare. Anvendelse af
undtagelsesbestemmelser skal stå i rimeligt forhold til de
tilstræbte mål og samtidig være det middel, som
mindst muligt hindrer varernes frie bevægelighed og den fri
udveksling af tjenesteydelser (betragtning 17).
Vilkår om industrisamarbejde må
på denne baggrund fastlægges på baggrund af
undtagelsesbestemmelser i TEUF, herunder særligt artikel 346,
og skal begrundes konkret i forbindelse med hver enkelt
anskaffelse. Samlet set vurderes det, at følgende
forudsætninger skal være til stede, for at der efter
konkret vurdering i overensstemmelse med EU-retten kan
pålægges udenlandske leverandører forpligtelser
til industrisamarbejde:
• Anskaffelsen
vedrører forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser.
• Anskaffelsen
har strategisk betydning for varetagelsen af væsentlige
sikkerhedsinteresser.
•
Forpligtelser til industrisamarbejde er nødvendige for at
opretholde og udvikle industrielle kompetencer og kapaciteter
på højt internationalt niveau inden for strategiske
områder. Disse er for Danmark vedkommende fastlagt i Den
nationale forsvarsindustrielle strategi.
• Vilkår
om industrisamarbejde er proportionalt med den sikkerhedsinteresse,
der ønskes varetaget.
• Vilkår
om industrisamarbejde fordrejer ikke konkurrencen på markedet
for ikke militære produkter.
• Der
indgår ikke økonomiske hensyn.
• Afviklingen
af industrisamarbejde vedrører forsvarsmateriel og
forsvarstjenesteydelser.
8.
Hørte organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 20. december 2013 til den 17. januar 2014 været sendt i
høring hos følgende organisationer mv.:
Akademikerne (AC), Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Censec, CO-Industri,
Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Industri (DI), Danske Maritime, Danske Revisorer, Danmarks
Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi, Dansk
Metal, Finansrådet, Forsvars- og Aerospaceindustrien i
Danmark (FAD), Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), KL, Landbrug og
Fødevarer, LO, Naval Team Denmark, Vækstfonden og
Rigsrevisionen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Den nye ordning for industrisamarbejde vil
alt andet lige føre til en reduktion af omfanget af
udenlandske leverandørers forpligtelser til
industrisamarbejde, idet en generel ordning erstattes af en konkret
vurdering ved hver enkelt anskaffelse. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Konsekvenser for miljøet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter § 18 i lov om erhvervsfremme og
regional udvikling kan erhvervs- og vækstministeren
bemyndiges til at udstede regler for industrisamarbejde og
pålægge danske virksomheder at afgive oplysninger om
deres samarbejde med udenlandske leverandører.
Det foreslås at ophæve § 18 i
lov om erhvervsfremme og regional udvikling, som bemyndiger
erhvervs- og vækstministeren til at fastsætte regler om
industrisamarbejde.
Bemyndigelsen er hidtil anvendt som hjemmel
for at udstede en bekendtgørelse om indhentelse af
oplysninger fra virksomheder i Danmark, ligesom der er udstedt et
cirkulære om de nærmere bestemmelser om
industrisamarbejde.
§ 18 foreslås ophævet
på baggrund af Kommissionens kritik af, at der indgår
økonomiske hensyn, og at der ikke foretages en konkret
vurdering ved hver enkelt anskaffelse i henhold til EU-retten,
herunder særligt artikel 346 TEUF. Det vurderes at være
hensigtsmæssigt at ophæve § 18, så der ikke
kan være nogen tvivl om, at industrisamarbejde er baseret
på en vurdering af sikkerhedsinteresser i henhold til
EU-retten, herunder særligt artikel 346 TEUF, og at der ikke
indgår økonomiske hensyn.
Med ophævelsen af § 18
foreslås det, at industrisamarbejde baseres på
administrative retningslinjer, der fastsætter, at der i hvert
enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af, om
industrisamarbejde er nødvendigt for varetagelsen af
Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, og at
Forsvarsministeriet skal stå for vurderingen af
sikkerhedsinteresserne.
Ophævelsen betyder også, at det
ikke længere kan pålægges danske virksomheder at
afgive oplysninger om deres samarbejde med udenlandske
leverandører.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. april 2014. Af hensyn til Forsvarsministeriets kommende
anskaffelser er det hensigtsmæssigt, at ændringen
træder i kraft hurtigst muligt.
Til § 3
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne. Bestemmelsen i § 18 i lov om
erhvervsfremme og regionaludvikling vedrørende
industrisamarbejde har aldrig været sat i kraft ved kongelig
anordning for Grønland og Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslag | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om erhvervsfremme og regional
udvikling, jf. lovbekendtgørelse nr. 1715 af 16. december
2010, som ændret ved § 1 og § 18 i lov nr. 80 af
28. januar 2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 18.
Økonomi- og Erhvervsministeren kan fastsætte regler
for industrisamarbejde mellem udenlandske leverandører og
danske virksomheder i forbindelse med Danmarks indkøb af
forsvarsmateriel. | | 1. § 18 ophæves. | Stk. 2.
Økonomi- og Erhvervsministeren kan pålægge
danske virksomheder at afgive de oplysninger om
industrisamarbejdsaftalernes gennemførelse og opfyldelse,
der er nødvendige for at føre kontrol med
overholdelse af reglerne om industrisamarbejde. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft 1. april
2014. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|