Tillægsbetænkning afgivet af
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 13. maj
2014
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2014 og var til 1. behandling den 18. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik. Udvalget afgav
betænkning den 24. april 2014. Lovforslaget var til 2.
behandling den 29. april 2014, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget
på 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 4 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget har under
behandlingen af dette lovforslag i Folketingssalen såvel som
under udvalgsarbejdet lagt afgørende vægt på at
få fastslået, hvorvidt regeringens forslag indebar en
lempelse af udlændingelovgivningen. Derfor insisterede V
på at genoptage udvalgsbehandlingen af forslaget efter
Folketingets 2. behandling, og derfor bad V justitsministeren
uddybe flere af de svar, ministeren hidtil havde givet til
udvalget.
V finder det helt afgørende, at der
ikke sker en lempelse i politikken på dette område, og
at der opretholdes et effektivt værn mod indvandring af
grundløse asylansøgere og kriminelle
udlændinge.
V anerkender derfor, at justitsministeren
efter pres fra partiet har skiftet holdning og valgt at opretholde
det nuværende strafniveau for overtrædelse af de
relevante bestemmelser i udlændingeloven ved at
fremsætte ændringsforslag, der sikrer, at disse
overtrædelser fortsat vil kunne straffes med fængsel
frem for som oprindelig foreslået alene med
bødestraf.
V kvitterer ligeledes for, at
justitsministeren har afgivet flere svar, hvori ministeren
slår fast, at lovforslaget ikke indebærer, at det
fremover vil blive sværere at udvise tredjelandsstatsborgere
fra Danmark.
V noterer sig i den forbindelse, at de
ekstra midler, der er budgetteret med som følge af de
foreslåede ændringer, alene skal finansiere øget
administration, i forbindelse med at der vil skulle træffes
flere afgørelser om udvisning med indrejseforbud, ligesom
det forventes, at flere vil søge om forlængelse af
udrejsefrist og om at få ophævet et indrejseforbud, jf.
ministerens svar på spørgsmål 18, og at
lovforslaget efter Rigspolitiets opfattelse ikke vil ændre
på mulighederne for at udsende udlændinge, som er
administrativt udvist på grund af ulovligt ophold, jf.
ministerens svar på spørgsmål 19.
Et mindretal i
udvalget (DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
med tilfredshed noteret sig, at der i løbet af
udvalgsbehandlingen er sket en række forbedringer i forhold
til det oprindelige lovforslag. Derfor kan DF også stemme for
ændringsforslagene, idet de bl.a. bevarer muligheden for at
idømme fængselsstraf for ulovligt ophold i Danmark.
Desværre er der ikke tale om reelle forbedringer i den
eksisterende lovgivning, men blot, at regeringen har fjernet et
forslag, som ville have forværret den eksisterende
lovgivning.
DF stiller sig således fortsat
kritisk over for, at der bl.a. åbnes op for, at
indrejseforbuddene kan gøres kortere end i dag. Det opfatter
DF som en unødvendig lempelse af et regelsæt, som
efter DF's opfattelse grundlæggende fungerer ganske
udmærket. DF er fortsat bekymret for, at denne lempelse med
tiden breder sig til andre dele af dansk lovgivning.
DF er også bekymret for, at der som
en konsekvens af lovforslaget og de regler, der kommer fra EU,
bliver stillet nogle krav til sagsbehandlingen, som gør, at
der kommer øget bureaukrati, hvilket kan betyde, at
lovforslaget risikerer at have den sideeffekt, at det bliver
vanskeligere at udvise udlændinge, og at
udlændingereglerne generelt bliver vanskeligere at
administrere. DF har noteret sig ministerens svar til udvalget om
netop dette spørgsmål, men vi finder ikke, at der
bliver svaret fyldestgørende på, hvorvidt det faktisk
bliver mere besværligt og unødvendigt administrativt
tungt at udvise.
DF vurderer fortsat, at regeringen og
Folketinget, såfremt lovforslaget vedtages, cementerer EU's
stigende indflydelse på dansk rets- og
udlændingepolitik, hvilket DF er imod. Efter en samlet
vurdering fastholder DF derfor sin beslutning om at stemme imod
lovforslaget, om end vi anerkender, at lovforslaget i løbet
af udvalgsbehandlingen er blevet forbedret. Det ændrer dog
ikke på, at der fortsat er for stor usikkerhed omkring
konsekvenserne af lovforslaget, og at lovforslaget samlet ikke
medfører forbedringer på udlændinge- og
integrationsområdet.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 3.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) I
den under nr. 20 foreslåede § 59, stk. 2, indsættes efter
»bøde«: »eller fængsel indtil 6
måneder«.
[Opretholdelse af adgangen til at
straffe ulovligt ophold med fængsel]
2) I
den under nr. 25 foreslåede § 60, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »bøde«: »eller fængsel indtil
1 år«.
[Opretholdelse af adgangen til at
straffe overtrædelse af udlændingelovens § 40,
stk. 4, med fængsel]
Til § 3
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 1 ændres datoen »1.
juni 2014« til: »1. januar 2015«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovændringen har til formål at
gennemføre de nødvendige ændringer som
følge af EU-Domstolens dom af 6. december 2011 i sag nr.
C-329/11, Achughbabian. Dommen fastslår således, at
udsendelsesdirektivet er til hinder for, at en medlemsstats
lovgivning indeholder regler, hvorefter tredjelandsstatsborgere kan
straffes med fængsel alene på grund af ulovligt ophold,
hvis vedkommende ikke tidligere har været undergivet
tvangsforanstaltninger omfattet af udsendelsesdirektivets artikel
8, eller hvis vedkommende har været frihedsberøvet med
henblik på udsendelse, men ikke har været
frihedsberøvet i den maksimale periode i henhold til
udsendelsesdirektivet. Efter dommen kan der først
pålægges frihedsstraf, når
tilbagesendelsesproceduren i udsendelsesdirektivet har været
anvendt og udlændingen fortsat opholder sig i landet uden
gyldig begrundelse for den man?glende tilbagevenden.
I praksis straffes ulovligt ophold efter
udlændingelovens § 59, stk. 1, nr. 2, med bøde,
og praksis er således allerede i overensstemmelse med
udsendelsesdirektivet. Kommissionen har dog, som der er redegjort
for i afsnit 2.5.2 i lovforslaget, i forbindelse med vurderingen af
Danmarks gennemførelse af udsendelsesdirektivet
bemærket, at dette ikke er tilstrækkeligt.
Det forudsættes på den
baggrund, at fængselsstraf efter den foreslåede
bestemmelse, medmindre der er tale om en udlænding, som er
udvist på grund af kriminalitet, først kan anvendes,
når politiet efter § 30, stk. 2, har forsøgt at
drage omsorg for udrejsen og udlændingen fortsat opholder sig
ulovligt her i landet.
Der tilsigtes således ikke med
ændringsforslaget nogen ændring i forhold til
gældende strafniveau for ulovligt ophold.
Til nr. 2
Lovændringen har til formål at
gennemføre de nødvendige ændringer som
følge af EU-Domstolens dom af 6. december 2011 i sag nr.
C-329/11, Achughbabian, jf. bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 1 ovenfor.
I praksis straffes overtrædelse af
udlændingelovens § 40, stk. 4, med bøde, og
praksis er således allerede i overensstemmelse med
udsendelsesdirektivet. Kommissionen har dog, som der er redegjort
for i afsnit 2.5.2 i lovforslaget, i forbindelse med vurderingen af
Danmarks gennemførelse af udsendelsesdirektivet
bemærket, at dette ikke er tilstrækkeligt.
Det forudsættes på den
baggrund, at fængselsstraf for overtrædelse af §
40, stk. 4, efter den foreslåede bestemmelse, medmindre der
er tale om en udlænding, som er udvist på grund af
kriminalitet, først kan anvendes, når politiet efter
§ 30, stk. 2, har forsøgt at drage omsorg for udrejsen
og udlændingen fortsat opholder sig ulovligt her i
landet.
Der tilsigtes med ændringsforslaget
ikke nogen ændring i forhold til gældende strafniveau
for overtrædelse af udlændingelovens § 40, stk.
4.
Til nr. 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus
(S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Marlene Borst Hansen
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Martin
Geertsen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma
Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger
Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie
Krarup (DF) Merete Riisager (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 131 efter betænkningsafgivelse
Bilagsnr. | Titel |
---|
7 | Betænkning afgivet den 24. april
2014 | 8 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 9 | Udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 131 efter
betænkningsafgivelse
Spm.nr. | Titel | 18 | Spm. om, hvad de øgede
administrationsomkostninger skal bruges til, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 19 | Spm., om det også er Rigspolitiets
Udlændingeafdelings opfattelse, at ændringerne, der
gennemføres med lovforslaget, ikke på nogen måde
gør det mere besværligt juridisk eller administrativt
at udvise tredjelandsstatsborgere, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorfor ministeren finder, at det
vil kunne modarbejde politiets udsendelsesarbejde at idømme
fængselsstraf over for udlændinge, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm., om der har været
tilfælde og i givet fald hvilke, hvor en udlænding er
blevet idømt fængselsstraf efter
udlændingelovens § 40, stk. 4, ved ikke at medvirke til
udrejsen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
|