Skriftlig fremsættelse (5. februar
2014)
Justitsministeren
(Karen Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ændring af reglerne om afvisning m.v.
til gennemførelse af direktiv 2008/115/EF om fælles
standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelands-statsborgere med ulovligt ophold
(udsendelsesdirektivet) m.v.)
(Lovforslag nr. L 131)
Lovforslaget indeholder en række
forslag til ændringer af udlændingelovens regler med
henblik på at gennemfører Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/115/EF om fælles standarder og
procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold fuldt ud i dansk
ret.
Med lovforslaget foreslås det
således, at adgangen til at afvise udlændinge indtil 3
måneder efter indrejsen, jf. udlændingelovens §
28, stk. 5 og 7, ophæves, så der i stedet skal ske
udvisning. Udvisningsbestemmelsen i udlændingelovens §
25 a, stk. 2, nr. 2 og 3, foreslås i den forbindelse udvidet
med henblik på at sikre, at der kan ske udvisning i samme
omfang, som der i dag sker afvisning efter § 28, stk. 5, jf.
stk. 1, nr. 5 og 7, ligesom det foreslås, at der
indføres et nyt nr. 4 i § 25 a, stk. 2, med henblik
på at sikre, at der kan ske udvisning af de personer, der i
dag bliver afvist efter § 28, stk. 7.
Det foreslås endvidere, at varigheden
af et indrejseforbud, der er meddelt i forbindelse med
administrativ udvisning efter udlændingelovens § 25, nr.
2, når udlændingen er udvist som værende en
trussel mod den offentlige sundhed, og efter §§ 25 a,
stk. 2, eller 25 b, kan forkortes, hvis ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiemæssig og social
tilknytning, taler herfor, og efter §§ 25, nr. 1, og 25,
nr. 2, når udlændingen anses for en alvorlig trussel
mod den offentlige orden eller sikkerhed, hvis et indrejseforbud
for bestandig vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Desuden foreslås det, at
gentagelsesvirkningen af et indrejseforbud udvides til også
at omfatte indrejseforbud udstedt af et andet Schengenland, og at
varigheden af et indrejseforbud begrænses til 5 år,
hvor en tredjelandsstatsborger er udvist som værende en
trussel mod den offentlige sundhed. Reglerne om ophævelse af
et indrejseforbud foreslås også ændret,
således at et indrejseforbud kan ophæves, hvis en
udlænding kan påvise at have forladt landet i
overensstemmelse med afgørelsen om tilbagesendelse.
Det foreslås herudover, at
udrejsefristen kan forlænges med henvisning til opholdets
varighed, hensynet til eventuelle skolesøgende børn
og anden familiemæssig og social tilknytning, ligesom det
foreslås, at det nærmere kommer til at fremgå af
udlændingeloven, hvornår der foreligger risiko for, at
en udlænding vil forsvinde.
Derudover foreslås
udlændingelovens § 59, stk. 1, nr. 2, og § 60, stk.
1, ændret som følge af EU-domstolens dom i
Achughbabian-sagen, hvor domstolen fastslog, at en
tredjelandsstatsborger ikke må straffes med fængsel
alene på grund af ulovligt ophold, når
pågældende ikke tidligere har været undergivet
tvangsforanstaltninger med henblik på udsendelse. Endelig
foreslås det at imødekomme Kommissionens ønske
om en direkte henvisning til de fælles retningslinjer for
sikkerhedsbestemmelser i forbindelse med fælles udsendelse
med fly, der er knyttet som bilag til beslutning 2004/573/EF.
Lovforslaget indeholder desuden
ændringer af lovteknisk karakter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.