Betænkning afgivet af By- og
Boligudvalget den 10. april 2014
1. Ændringsforslag
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2014 og var til 1. behandling den 20. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i By- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for by, bolig og landdistrikter sendte den 25. november
2013 dette udkast til udvalget, jf. BYB alm. del - bilag 18. Den 5.
februar 2014 sendte ministeren for by, bolig og landdistrikter de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål 1 og ministeren for by, bolig og
landdistrikters svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget tidligere er fremsat som led i
udmøntningen af energiaftalen af 22. marts 2012 mellem
regeringen (S, RV, SF, V, DF, EL og KF), jf. L 109 (2012/13). EL
var uenige på en række punkter, idet partiet fandt, at
udmøntningen af energiaftalen ikke levede op til en
erklæret balance mellem lejere og udlejere. EL fremsatte
derfor ændringsforslag for at skabe en bedre balance, men
blev nedstemt.
Med det totaløkonomiske princip (af
lejerorganisationerne kaldet tvangsmodellen) kan udlejer ensidigt
gennemføre energirenoveringer, der indeholder
vedligeholdelsesarbejder, som lejerne allerede har betalt for over
huslejen. Med tvangsmodellen forringes den nuværende
lejerbeskyttelse, der består i, at moderniseringen kan
afvises med begrundelse i manglende hensigtsmæssighed.
Desuden mister lejerne retten til ved store
moderniseringer at blive tilbudt erstatningsbolig. Det lejedes
værdi som huslejeloft fjernes, når det
totaløkonomiske princip anvendes. Det betyder, at lejerne
kan risikere at skulle betale en leje helt ude af trit med, hvad
andre lejere betaler for en tilsvarende bolig. Der vil også
være en risiko for, at de nye tårnhøje
huslejeniveauer vil indgå i sammenligningsvurderinger.
En lejeforhøjelse efter
tvangsmodellen løber uendeligt. Derfor vil lejerne ikke som
boligejerne opleve, at energiforbedringerne vil være
tilbagebetalt inden for en kortere årrække. EL kan ikke
medvirke til, at der fjernes grundlæggende beskyttelse og
væsentlige rettigheder fra lejerne. ? ?Derfor stemmer EL
imod forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af et flertal (V, S, DF, RV, SF og KF):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 37, stk. 3, 2. pkt., udgår
»dog«.
[Præcisering af, at 2. pkt.
ikke er en undtagelse fra 1. pkt.]
2) I
den under nr. 14 foreslåede § 59 e udgår stk. 4, 3. pkt., og i stedet
indsættes:
»Fristen for indbringelse for
boligretten efter samme lovs § 43, stk. 1, og for
ankenævnet efter § 44, stk. 1, regnes fra det tidspunkt,
hvor lejeren får udleveret huslejenævnets
afgørelse. Fristen for indbringelse for boligretten efter
samme lovs § 44, stk. 6, regnes fra det tidspunkt, hvor
lejeren får udleveret ankenævnets
afgørelse.«
[Præcisering af frister for
indbringelse for boligretten]
Til § 2
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
5, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »dog stk.
3«: »og 4«, og i 3.
pkt. indsættes efter »omfattet af«:
»§ 58, stk. 3, i lov om leje,«.«
[Konsekvens af indsættelsen
af nyt § 5, stk. 3. ]
4) I
den under nr. 8 foreslåede § 25 e udgår stk. 4, 3. pkt., og i stedet
indsættes:
»Fristen for indbringelse for
boligretten efter § 43, stk. 1, og for ankenævnet efter
§ 44, stk. 1, regnes fra det tidspunkt, hvor lejeren får
udleveret huslejenævnets afgørelse. Fristen for
indbringelse for boligretten efter § 44, stk. 6, regnes fra
det tidspunkt, hvor lejeren får udleveret ankenævnets
afgørelse.«
[Præcisering af frister for
indbringelse for boligretten]
Til § 6
5) I
stk. 1 indsættes efter
»2014«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændret
ikrafttrædelsestidspunkt for bestemmelser om
forbrugsmåling]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. § 1,
nr. 2, 4 og 5, og §§ 4 og 5 træder i kraft den 1.
juni 2014.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt for bestemmelser om
forbrugsmåling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lejelovens § 37,
stk. 3, at udlejeren kan kræve, at hvis fordelingen af
udgifterne til varme sker efter bruttoetageareal eller rumfang,
skal udgifterne fremover fordeles på grundlag af
fordelingsmålere. Med ændringsforslaget
præciseres det, at den foreslåede bestemmelse i
lejelovens § 37, stk. 3, 2. pkt., om fordelingen af udgifter
til varmt vand ikke er en undtagelse fra bestemmelsens 1. pkt.
Til nr. 2 og 4
Ændringsforslagene præciserer,
fra hvilket tidspunkt fristen for indbringelse af
huslejenævnets afgørelse om forhåndsgodkendelse
af lejen for ankenævnet i Københavns Kommune og for
boligretten beregnes.
Det fremgår af boligreguleringslovens
§ 43, stk. 2, at indbringelse af huslejenævnets
afgørelse for boligretten må ske, senest 4 uger efter
at underretning om nævnets afgørelse er meddelt
parterne.
Det fremgår af boligreguleringslovens
§ 44, stk. 6, at reglerne i lovens § 43 finder
tilsvarende anvendelse ved indbringelse af ankenævnets
afgørelse for boligretten. Indbringelse må
således ske, senest 4 uger efter at underretning om
ankenævnets afgørelse er meddelt parterne.
Det foreslås præciseret i
lejelovens § 59 e, stk. 4, at indbringelsesfristen på 4
uger regnes fra det tidspunkt, hvor lejeren har fået
udleveret huslejenævnets afgørelse om
forhåndsgodkendelse af den leje, der vil kunne kræves
på grundlag af gennemførelse af en aftale om
grøn byfornyelse, jf. de i lovforslagets § 1, nr. 12,
og § 3 foreslåede regler.
Tilsvarende foreslås det
præciseret, at indbringelsesfristen på 4 uger for
ankenævnets afgørelse regnes fra det tidspunkt, hvor
lejeren har fået udleveret ankenævnets afgørelse
om forhåndsgodkendelse af lejen.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at det i lovforslaget er foreslået, at der
indsættes et nyt stk. 3 i boligreguleringslovens § 5.
Det foreslås således, at såvel udlejerens
manglende opfyldelse af det i lovforslaget § 2, nr. 2,
foreslåede energikrav til ejendommen eller beboelsesdelen
heraf som udlejerens manglende orientering af
beboerrepræsentanterne eller lejerne efter
boligreguleringslovens § 5, stk. 3, der bliver stk. 4, vil
kunne medføre, at lejen ved genudlejning ikke kan
fastsættes efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2.
Til nr. 5 og 6
Bestemmelserne om måling af forbruget
af varmt og koldt vand samt køling indgår i
lovforslaget med henblik på at gøre det muligt i
medfør af byggelovgivningen at implementere EU's
energieffektiviseringsdirektiv. Direktivet skal være
implementeret i dansk lovgivning senest den 5. juni 2014.
Det foreslås derfor, at disse
bestemmelser træder i kraft den 1. juni 2014.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S) fmd. Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)
Peder Christensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Ida
Auken (RV) Eigil Andersen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm
(V) Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V) nfmd. Karsten Lauritzen (V) Fatma
Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF)
Morten Marinus (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Ole Birk Olesen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 129
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for by, bolig og landdistrikter | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra ministeren for
by, bolig og landdistrikter | 5 | Udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 129
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om forkortelse af perioden, hvor
lejerne har mulighed for at pege på et
energimærkningsfirma til at forestå ekstern
kvalitetssikring, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og dennes svar
herpå.
Spørgsmålet og ministeren for by, bolig og
landdistrikters svar herpå er optrykt efter ønske fra
V, DF og KF.
Spørgsmål
nr. 1:
Er ministeren enig i, at
dokumentationshensynet bag det foreslåede krav om, at
udlejeren skal foreslå to certificerede
energimærkningsfirmaer til at forestå den eksterne
kvalitetssikring af et totaløkonomiprojekt, hvorefter et
flertal af lejerne skal have 3 uger til at pege på ét
af de certificerede energimærkningsfirmaer, kan tilgodeses
med en kortere periode for lejerne til at reagere, f. eks. 10
dage?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget er det hensigten i en bekendtgørelse at
fastsætte regler bl.a. om, at udlejeren forud for
påbegyndelsen af et projekt om totaløkonomisk rentable
energiforbedringer skal indhente en vurdering fra et certificeret
energimærkningsfirma af, om de energimæssige
forudsætninger for projektet i henseende til såvel
anlæg som drift er holdbare. Hensigten hermed er at sikre
bedst mulig dokumentation over for lejerne af totaløkonomien
i projektet.
Det er min opfattelse, at et certificeret
energimærkningsfirma vil være i besiddelse af de
nødvendige kvalifikationer til at foretage den
ovennævnte vurdering. For imidlertid at give lejerne en
yderligere sikkerhed for et firmas uvildighed er det hensigten, at
et flertal af lejerne kan få indflydelse på udlejerens
valg af certificeret energimærkningsfirma til at dokumentere
totaløkonomien.
Efter min opfattelse vil det være
tilstrækkeligt til at opfylde formålet med at give
lejerne indflydelse på valget at give dem en periode på
10 dage til at pege på det firma blandt de af udlejeren
valgte, som de ønsker valgt til at foretage
dokumentationen.
Når perioden gøres så kort, kan der
imidlertid ved opgørelsen af perioden være behov for
at se bort fra juli måned og uge 52.